Miljøudvalget 2012-13
KOM (2013) 0133 Bilag 1
Offentligt
1238368_0001.png
16. april 2013
GRUND- og NÆRHEDSNOTAT til Folketingets Europaudvalg og Folketingets Miljøudvalg
Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådet direktiv om rammerne for maritim fysisk
planlægning og integreret kystzoneforvaltning
KOM(2013) 133 final
Resume
Direktivets overordnede formål er gennem sektorintegration at fremme en bæredygtig
økonomisk vækst i de maritime erhverv og kystsamfundene og en bæredygtig udnyttelse
af hav- og kystressourcerne. Dette skal ske ved gennemførelse af planlægning på havet,
således som det kendes fra den fysiske planlægning på land, og ved udarbejdelsen af
strategier for integreret forvaltning af kystzoner. Planlægning på havet og
udarbejdelsen af strategier for forvaltning af kystzoner skal ske ud fra en
økosystembaseret tilgang.
For Danmark vil en gennemførsel af forslaget medføre, at eksisterende sektorplaner og tilladelser
til aktiviteter på havet integreres og sammentænkes ved planlægning på tværs af sektorerne.
Direktivets stiller krav om en planlægningsproces på havet, der kan forventes at medføre behov
for etablering af en egentlig fælles digital infrastruktur for geodata om det maritime rum og dets
anvendelse, for derved at identificere og forebygge arealkonflikter på havet og sikre et optimalt
investeringsklima for erhvervsaktører på havet. Det vurderes, at gennemførslen – især på havet -
vil kunne bidrage positivt til vækst i den maritime økonomi samt påvirke beskyttelsesniveauet i
Danmark positivt.
En foreløbig vurdering af forslagets økonomiske konsekvenser peger på, at en gennemførelse af
forslaget i Danmark vil have statsfinansielle konsekvenser, der omfatter omkostninger til
etablering af fælles database og forøget årsværk, men at det ikke vil have væsentlige
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1238368_0002.png
erhvervsadministrative konsekvenser. Folketinget vil i et revideret grundnotat medio maj 2013
blive oplyst om regeringens mere konsoliderede vurderinger af forslagets konsekvenser.
1. Status
Kommissionen sendte den 12. marts 2013 ovennævnte forslag til Rådet. Forslaget har hjemmel i
TEUF artikel 43, stk. 2, artikel 100, stk. 2, artikel 192, stk. 1 og 194, stk. 2. Forslaget skal derfor
vedtages af Rådet med kvalificeret flertal efter proceduren om den almindelige
beslutningsprocedure i TEUF artikel 294.
2. Formål og indhold
Forslagets overordnede formål
Hovedformålet med det foreslåede direktiv er at fremme bæredygtig økonomisk vækst og
udvikling af kyst- og havbaserede aktiviteter og en bæredygtig udnyttelse af kyst- og
havressourcerne ved at opstille en ramme for effektiv gennemførelse af maritim fysisk
planlægning (havplanlægning) i EU-farvandene og en eller flere strategier for integreret
forvaltning af medlemsstaternes kystzoner.
Ifølge forslaget nødvendiggør den intense og stærkt stigende efterspørgsel efter det maritime rum
til forskellige formål, som for eksempel anlæg til vedvarende energi, søfart, fiskeri,
foranstaltninger til bevarelse af økosystemer, akvakulturanlæg og turistaktiviteter en integreret
planlægnings- og forvaltningsstrategi for medlemslandenes hav- og kystområder. For at sikre en
hensigtsmæssig fordeling af det maritime rum på de relevante aktiviteter og en koordineret
forvaltning af kystzonerne, forpligtes medlemsstaterne til at gennemføre maritim fysisk
planlægning og udarbejde en eller flere strategier for integreret kystzoneforvaltning. For at sikre, at
de forskellige aktiviteter er bæredygtige og miljømæssigt forsvarlige, skal planlægningen og
udarbejdelsen af strategier ske ud fra en økosystembaseret
1
tilgang, der sikrer beskyttelsen af de
1
Etablering af en økosystembaseret tilgang i forvaltningen anbefales i biodiversitetskonventionen og i
deklarationen fra den 5. Nordsøkonference og kan beskrives som følger: en helhedsorienteret forvaltning
af menneskelige aktiviteter som bygger på den bedste tilgængelige viden om økosystemet og dets
dynamik, for derigennem at identificere og sætte ind overfor de påvirkninger, der er kritiske for
økosystemet med henblik på at opnå en bæredygtig udnyttelse af økosystemets ydelser og dets levende
ressourcer, samt sikre opretholdelse af økosystemets funktioner.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1238368_0003.png
naturressourcer, der udgør grundlaget for de forskellige aktiviteter. Kommissionen understreger, at
planlægning skal ses som et neutralt arealforvaltende værktøj.
Forholdet til andre EU reguleringer og politikker
Kommissionen peger på, at det foreslåede direktiv skal lette en samordnet og bæredygtig
gennemførelse af eksisterende EU reguleringer og politikker, som havstrategidirektivet
2
, direktivet
om vedvarende energi
3
, initiativet ”Motorveje til søs”
4
, habitatdirektivet
5
og den fælles
fiskeripolitik. I udkastet henvises der således til, at anvendelsen af EU-lovgivningen på en
integreret måde vil sikre medlemslandenes mulighed for at reducere den administrative byrde i
forbindelse med udarbejdelsen af fysiske planer for det maritime rum og
kystforvaltningsstrategier.
Direktivforslaget har en tæt forbindelse til havstrategidirektivet, som er gennemført i dansk ret ved
havstrategiloven
6
. En række af direktivforslagets krav forudsættes således indfriet ved hjælp af
eksisterende indsatser under havstrategidirektivet. Det gælder opnåelse af god miljøtilstand,
dataindsamling for en række parametre og rapporteringskravene. Derudover henviser
direktivudkastets definitioner til etablerede begreber i medfør af havstrategidirektivet, for
eksempel forudsættes forståelsen af begrebet ”god miljøtilstand” enslydende under begge
direktiver.
2
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2008/56/EF af 17. juni 2008 om fastlæggelse af en ramme for
Fællesskabets havmiljøpolitiske foranstaltninger (havstrategidirektivet)
3
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/28/EF af 23. april 2009 om fremme af anvendelsen af
energi fra vedvarende energikilder og om ændring og senere ophævelse af direktiv 2001/77/EF og
2003/30/EF
3
Europa-Parlamentets og Rådets beslutning nr. 884/2004/EF af 29. april 2004 om ændring af beslutning
nr. 1692/96/EF om Fællesskabets retningslinjer for udvikling af det transeuropæiske transportnet
3
Rådets direktiv 92/43/EØF af 21. maj 1992 om bevaring af naturtyper samt vilde dyr og planter
4
Europa-Parlamentets og Rådets beslutning nr. 884/2004/EF af 29. april 2004 om ændring af beslutning
nr. 1692/96/EF om Fællesskabets retningslinjer for udvikling af det transeuropæiske transportnet
5
Rådets direktiv 92/43/EØF af 21. maj 1992 om bevaring af naturtyper samt vilde dyr og planter
Lov nr. 522 af 26. maj 2010 om havstrategi.
6
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1238368_0004.png
Direktivets geografiske anvendelsesområde
Direktivforslaget omfatter alle de marine farvande og kystzoner. Marine farvande skal ifølge
forslaget defineres i overensstemmelse med havstrategidirektivet, dvs. områder fra basislinjen
7
og
udefter, som er under medlemslandenes overhøjhed eller jurisdiktion, herunder havbunden og
undergrunden.
Kystzoner defineres som det område, der på havsiden slutter ved den yderste grænse for
medlemsstaternes territorialfarvande (12 sømil eller ca. 20 km. fra basislinjen), og på landsiden
ved den grænse, som medlemsstaterne fastsætter i deres strategier for integreret
kystzoneforvaltning. Grænsen for direktivets anvendelsesområde på landsiden i Danmark vil
således skulle fastsættes i forbindelse med udarbejdelsen af en kystforvaltningsstrategi.
Fysiske planer for det maritime rum og kystforvaltningsstrategier
Direktivudkastet etablerer en ramme for udarbejdelsen og gennemførslen af fysiske planer for det
maritime rum og kystforvaltningsstrategier gennem fastlæggelsen af en række procedurer og
minimumskrav. Selve planlægningen og beslutninger om fastlæggelsen af prioriteter overlades til
medlemsstaterne.
Ifølge direktivudkastet skal fysiske planer for det maritime rum og kystforvaltningsstategier
anvende en økosystembaseret tilgang, der letter sameksistensen og hindrer konflikter mellem
konkurrerende sektoraktiviteter og som tager sigte på at forfølge følgende mål:
a) sikre EU's energiforsyning ved at fremme udviklingen af havenergikilder og nye og vedvarende
former for energi, sammenkoblingen af energinet og energieffektivitet
b) fremme udviklingen af søtransport og tilvejebringe effektive og rentable skibsruter i hele
Europa, herunder adgang til havne og transportsikkerhed
c) fremme en bæredygtig udvikling og vækst i fiskeri- og akvakultursektoren og fremme
beskæftigelsen i fiskeriet og de dermed forbundne sektorer
7
Som hovedregel er basislinjen identisk med lavvandslinjen langs kysten som angivet på officielt
anerkendte søkort i stor målestok. I overensstemmelse med Havretskonventionen benyttes i Danmark
såkaldte rette basislinjer. Formålet med rette basislinjer er at muliggøre inddragelse af sådanne
vandområder, som på grund af den nære forbindelse til landterritoriet har karakter af indre farvande.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
d) sikre bevarelse, beskyttelse og forbedring af miljøet og en fornuftig og rationel udnyttelse af
naturressourcerne, særlig med henblik på at opnå en god miljøtilstand, standse tabet af
biodiversitet og forringelsen af økosystemtjenesterne og reducere risikoen for forurening af
havmiljøet
e) sikre, at kyst- og havområderne er modstandsdygtige over for klimaændringer.
Fysiske planer for det maritime rum og kystforvaltningsstrategier skal ifølge direktivudkastet
opfylde en række minimumskrav. Fælles for de fysiske planer for det maritime rum og
kystforvaltningsstrategier gælder, at der skal etableres operationelle etaper (formentlig processer)
med henblik på at opnå ovennævnte formål. Fysiske planer for det maritime rum og
kystforvaltningsstrategier skal også være koordineret indbyrdes og sikre et effektivt
grænseoverskridende samarbejde.
Specifikt for fysiske planer for det maritime gælder, at planerne som minimum skal indeholde en
kortlægning af medlemsstatens havareal, som fastlægger den faktiske og potentielle rumlige og
tidsmæssige fordeling af alle relevante maritime aktiviteter med henblik på at nå målene som
nævnt ovenfor, jf. punkterne a) – e). Direktivudkastet nævner en række aktiviteter, som
medlemslandene som minimum skal tage i betragtning ved udarbejdelsen af fysiske planer for det
maritime. Det gælder anlæg til energiudvinding og produktion af vedvarende energi, anlæg og
infrastruktur til udvinding af olie og gas, skibsruter, kabler og rørledninger, fiskeområder samt
havbrug, og naturbeskyttelsesområder.
Specifikt for kystforvaltningsstrategier gælder, at disse skal beskrive eksisterende indsatser af
relevans for brug af kystzonerne, og en analyse af om der er behov for at yderligere tiltag for at nå
målene som nævnt ovenfor, jf. punkterne a) – e). Strategierne skal ifølge forslaget fastlægge en
integreret gennemførelse af de tværsektorielle politikker, og der skal tages højde for samspillet
mellem land- og havbaserede aktiviteter. Også for kystforvaltningsstrategierne gælder, at
medlemslandene ifølge direktivudkastet som minimum skal tage en række specifikke aktiviteter i
betragtning. Det gælder udnyttelsen af specifikke naturressourcer, herunder anlæg til udvinding af
energi og produktion af vedvarende energi, udviklingen af infrastruktur, landbrug og industri,
fiskeri og akvakultur, bevarelse, genopretning og forvaltning af kystøkosystemer,
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
økosystemtjenester og naturen, kystlandskaber og øer, og afbødning af og tilpasning til
klimaændringerne.
Samarbejde med de øvrige medlemsstater og samarbejde med tredjelande
Medlemsstaterne skal ifølge forslaget samarbejde med andre medlemsstater, som grænser op til
deres havområder eller kystzoner med henblik på at sikre, at de fysiske planer for det maritime og
kystforvaltningsstrategierne er sammenhængende og koordineres på tværs af kystzonen eller
havregionen. Dette samarbejde skal foregå igennem eksisterende samarbejdsstrukturer, der dækker
havregionen eller kystzonen eller igennem et særligt netværk, der består af medlemsstaternes
ansvarlige myndigheder.
Offentlig inddragelse, dataindsamling og udveksling af oplysninger samt overvågning og
rapportering
Direktivudkastet indeholder krav om, at medlemslandene sikrer tidlig inddragelse af alle
interesserede parter i udarbejdelsen af fysiske planer for det maritime og
kystzoneforvaltningsstrategier. Dette skal ske i overensstemmelse med relevant EU-lovgivning.
Forslaget indeholder også krav om indsamling af en række data, der er nødvendige for
udarbejdelsen af fysiske planer for det maritime og kystzonestrategier. Det gælder miljømæssige,
sociale og økonomiske data, der er indsamlet i henhold til eksisterende EU forpligtelser, og fysiske
data vedrørende havet samt geomorfologiske data vedrørende kystzonerne.
Direktivudkastet foreskriver også en rapporteringsforpligtelse, der i et vist omfang kan indfries ved
henvisning til eksisterende rapportering i medfør af andre EU forpligtelser, herunder
rapporteringsforpligtelserne i medfør af havstrategidirektivet.
Gennemførselsretsakter
Kommissionen kan efter forslaget vedtage nærmere bestemmelser om tekniske specifikationer for
forvaltningen af data for så vidt angår udveksling af data og samkøring med eksisterende
procedurer for dataforvaltning og –indsamling. Kommissionen kan efter forslaget også vedtage
nærmere bestemmelser om sammenhængen mellem rapporteringsforpligtelserne i henhold til
direktivudkastet og anden relevant EU-lovgivning, overvågnings- og rapporteringscyklusser samt
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1238368_0007.png
reglerne for samarbejdet på tværs af grænserne. Dette skal ske som gennemførselsretsakter, der
vedtages i et udvalg
8
, som bistår Kommissionen.
3. Europa Parlamentets udtalelser
Europa Parlamentet har endnu ikke udtalt sig. Der er udpeget en rapporteur.
4. Nærhedsprincippet
Kommissionens nærhedsvurdering
I direktivudkastets afsnit om nærhedsprincippet og merværdi peger Kommissionen på, at tiltag på
EU-niveau giver gevinst, fordi det sikrer, at medlemsstaterne træffer foranstaltninger mhp. maritim
fysisk planlægning og kystforvaltning og strømliner disse foranstaltninger, således at
gennemførslen bliver sammenhængende i hele EU. Desuden peger Kommissionen på, at
medlemslandenes samarbejde om maritim fysisk planlægning og integreret kystzoneforvaltning på
tværs af grænserne, som direktivet vil blive en ramme for, er af afgørende betydning på grund af
havets grænseoverskridende natur, og idet de maritime infrastrukturer som f.eks. kabler, rør,
sejlruter og energianlæg går på tværs af landegrænser.
Samtidig peger Kommissionen på, at beslutninger om for eksempel, hvilke områder der skal
udvikles, hvor investeringerne skal foretages, fastlæggelse af prioriteringer og valg af løsninger
træffes på nationalt eller lokalt plan. Selve planlægningen foretages af nationale myndigheder i
overensstemmelse med de nationale forvaltnings- og forfatningsmæssige strukturer og nationale
sektorprioriteringer og bør i videst muligt omfang bygge på eksisterende mekanismer og
politikker.
Regeringens nærhedsvurdering
Regeringen kan overordnet tilslutte sig Kommissionens nærhedsvurdering. Regeringen lægger i
den forbindelse vægt på, at direktivforslaget udelukkende udgør en processuel ramme for
8
Dette er et udvalg som fastlagt i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) Nr. 182/2011 af 16.
februar 2011 om de generelle regler og principper for, hvordan medlemsstaterne skal kontrollere
Kommissionens udøvelse af gennemførelsesbeføjelser, artikel 5.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1238368_0008.png
udarbejdelsen og gennemførslen af fysiske planer for det maritime og kystforvaltningsstrategier.
Indholdet af de fysiske planer for det maritime og kystforvaltningsstrategier, herunder eventuelle
mål og prioriteringer bør til fulde overlades til medlemsstaterne.
5. Konsekvenser for Danmark
Nedenstående konsekvensbeskrivelse udgør en foreløbig vurdering. Folketinget vil i et revideret
grundnotat snarest blive oplyst om Regeringens mere konsoliderede vurderinger af forslagets
konsekvenser.
Gældende dansk ret og forslagets lovgivningsmæssige konsekvenser:
I gældende ret findes der ikke regler om udarbejdelsen af fysiske planer for det maritime og
kystforvaltningsstrategier. Administrationen af menneskelige aktiviteter på havet styres
hovedsageligt af konkrete tilladelser og behovsstyret sektorplanlægning, som typisk udspringer af
politiske beslutninger for eller udviklingen i en enkelt sektor.
På en række sektorområder administreres højhedsretten gennem en række særlovgivninger for
specifikke aktiviteter på det samlede havområde (op til indenfor 200 sømil fra kysten) og disse
regler administreres af en række forskellige statslige myndigheder, fx udnyttelsen af olie- og gas i
undergrunden, udnyttelsen af vedvarende energi på havet, etablering af elforsyningsnet på
søterritoriet, indvinding af råstoffer, udøvelse af fiskeri og forsvarsaktiviteter, regulering af sejlads,
samt beskyttelse af miljø, natur og kulturhistoriske interesser.
Endvidere indeholder kystbeskyttelsesloven regler om inddæmninger eller opfyldninger, udførelse
af anlæg eller anbringelse af faste eller forankrede indretninger eller genstande, anbringelse af
fartøjer, der agtes anvendt til andet end sejlads og om uddybninger eller gravninger. Desuden
regulerer havneloven anlæg af havne og havneinfrastruktur. Endelig er kommunalbestyrelserne
tillagt kompetence til at behandle ansøgninger om visse bade- og bådebroer.
Gennemførelse af kystforvaltningsstrategier må forventes at medføre større gennemsigtighed og
koordinering af aktiviteter i kystzonen generelt, samt åbne for flere muligheder end den
eksisterende lovgivning.
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1238368_0009.png
Gennemførslen af maritim fysisk planlægning må overordnet set forventes at medføre en
hensigtsmæssig fordeling af havrummet til alle relevante aktiviteter. Derudover må maritim fysisk
planlægning forventes at medføre forudsigelighed for investorer når det gælder adgangen til det
marine rum, sektorintegration, forenklede beslutningsprocedurer og dermed regelforenklinger.
Endelig må maritim fysisk planlægning forventes at medføre større tilgængelighed af data om
havet, og de havbaserede aktiviteter.
En væsentlig forudsætning for maritim fysisk planlægning er således etableringen af et fælles
datagrundlag, som kan stilles til rådighed og bruges af alle parter under planlægningsprocessen. I
dag findes relevante informationer hos en række forskellige myndigheder og institutioner, og er
tilgængelige på flere måder, så de ikke nødvendigvis kan sammenstilles på en måde, der giver et
sikkert eller overskueligt overblik over givne aktiviteter og forhold på havet. En konsekvens af
maritim fysisk planlægning vil være, at de relevante myndigheder og institutioner i fremtiden
arbejder målrettet for tilvejebringelsen af et fælles datagrundlag, der omfatter både havets
geografiske og miljømæssige forhold samt eksisterende anvendelser af marine ressourcer og
havområder. Grundet havets grænseoverskridende natur må dette ske i tæt samarbejde med lande,
som Danmark deler havområder med. Geodatastyrelsen har i de seneste år, bl.a. gennem
implementering af INSPIRE direktivet
9
arbejdet med etableringen af et sådant datagrundlag i form
af en fælles digital infrastruktur for geodata. Denne infrastrukturtilgang vil kunne anvendes til at
etablere det fælles datagrundlag for havplanlægningen.
Forslagets økonomiske og erhvervsadministrative konsekvenser:
Kommissionen har udarbejdet en konsekvensvurdering af forslaget. Konsekvensvurderingens
overordnede begrundelse for forslaget er at sikre ressourceeffektivitet og vækst gennem en
integreret og sammenhængende beslutningsproces frem for en sektorbaseret tilgang til forvaltning
af havarealer og kystzoner. Vurderingen peger på en række positive økonomiske virkninger, som
følger af gennemførslen af maritim fysisk planlægning og – i kystzoneforvaltning, navnlig:
9
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2007/2/EF af 14. marts 2007 om opbygning af en infrastruktur
for geografisk information i Det Europæiske Fællesskab (Inspire)
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1238368_0010.png
Lavere transaktionsomkostninger for maritime virksomheder i kraft af hurtigere og mere
strømlinet beslutningstagning og øget gennemsigtighed.
Øget sikkerhed for private investeringer, herunder øget sikkerhed, når det gælder
finansiering til offshore-investeringer.
Bedre udnyttelse af havarealerne og optimal, kombineret udnyttelse af kyst- og
havområder.
Mere attraktive kystregioner som følge af bevaring af naturområder og rekreative områder.
Lavere koordinationsomkostninger for offentlige myndigheder som følge af øget
effektivitet og gennemsigtighed.
Innovation og forskning: behov for data om maritim fysisk planlægning og kystforvaltning
kan bidrage til forbedret dataindsamling og analyse af planlægningen samt et bedre
vidensgrundlag om samspillet og komplementariteten mellem anvendelsesformer og
havmiljø.
Bedre og mere integrerede data og oplysninger.
Kommissionens overordnede vurdering af forslagets økonomiske og erhvervsadministrative
konsekvenser vurderes at kunne benyttes som udgangspunkt for en vurdering af konsekvenserne i
forhold til danske forhold.
Statsfinansielle konsekvenser:
En forudsætning for implementering af direktivet er tilvejebringelse af et tilstrækkeligt
datagrundlag. En stor del af de relevante data findes allerede i de enkelte styrelser og ministerier,
men en konkret vurdering af udgifterne er ikke mulig, før der er skabt et tilstrækkeligt overblik.
Omkostningerne ved etableringen af et fælles datagrundlag for maritim fysisk planlægning kan
illustreres ved henvisning til en business case udarbejdet af Geodatastyrelsen i 2012 i samarbejde
med seks centrale maritime myndigheder (Naturstyrelsen, NaturErhvervstyrelsen, Energistyrelsen,
Søfartsstyrelsen, Kystdirektoratet og Geodatastyrelsen) og en ekstern konsulent. Business casen
tager udgangspunkt i etableringen af en fælles digital infrastruktur for geodata, der dækker basale
krav i forbindelse med de syv myndigheders sagsbehandling af maritime forhold. Business casen
peger på, at der ved etablering af en fælles digital infrastruktur for maritime geodata skønnes at
være en årlig nettoudgift på 2,6 mio. kr. over en 2 årig periode.
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1238368_0011.png
Det skal understreges, at business casens beregninger ikke omfatter det fulde omfang af det
datagrundlag, som skal etableres til brug for maritim fysisk planlægning. Derfor kan det forventes,
at implementering af det foreslåede direktiv vil komme til at koste mere.
Kravene, herunder detaljeringsgrad og beslutningsprocedurer knyttet til maritim fysisk
planlægning er ikke defineret i direktivet, men bestemmes af medlemslandene i forbindelse med
gennemførslen af planlægningsprocessen. Det er på nuværende tidspunkt ikke besluttet hvordan
maritim fysisk planlægning kan eller skal gennemføres i Danmark. Det er således ikke muligt på
nuværende tidspunkt at angive nøjagtigt, hvor store de administrative omkostninger vil blive.
Merudgifter afholdes jf. budgetvejledningen indenfor eksisterende bevillinger.
Uvikling af en kystforvaltningsstrategi, strategisk miljøvurdering, inddragelse af offentligheden,
opbygning af samarbejde og netværk mellem nationale myndigheder og med andre lande,
indsamling af data, opbygning af f.eks. hjemmesider mv., vurderes at ville omfatte tilføjelsen af
ydereligere årsværk i opbygningsperioden, driften, løbende afrapportering, samt udgifter til IT og
data.
Forslaget har som udgangspunkt ikke negative økonomiske konsekvenser for kommuner eller
regioner.
Regeringen afdækker pt. konsekvenserne af forslaget. Resultatet vil blive beskrevet i et
supplerende grund- og nærhedsnotat.
Erhvervsadministrative konsekvenser:
Forslaget vurderes ikke at have væsentlige erhvervsadministrative konsekvenser. Tværtimod
vurderes gennemførslen af et maritimt fysisk planlægningssystem at medføre større
investeringssikkerhed for virksomhederne.
Samfundsøkonomiske konsekvenser:
Et konsulentarbejde (Policy Research Corporation, 2010), som er bestilt af EU-Kommissionen,
opregner 4 væsentlig gevinster ved maritim fysisk planlægning: (1) bedre samordning og enklere
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1238368_0012.png
beslutningsprocesser, (2) bedre retssikkerhed for alle interessenter på havet, (3) styrket samarbejde
over grænserne, og (4) bedre sammenhæng til andre plansystemer, fx på land. Dette vil, efter
konsulenternes opfattelse, føre til klare samfundsøkonomiske fordele, når projektet er fuldt
gennemført, på, i det mindste, følgende områder: (1) gevinster ved samordning mellem
myndighederne, (2) lavere omkostninger ved sagsbehandlingen, (3) lave omkostninger for
maritime virksomheder, (4) mere forudsigelighed giver bedre investeringsklima for de maritime
sektorer. Konsulentrapporten forsøger at kvantificere disse gevinster. Under en række
forudsætninger om udviklingen i de maritime erhverv og den offentlige regulering, bedømmes
gevinsterne på EU plan til mellem € 230 mio. og € 1,9 mia. i 2020, og til mellem € 665 mio. og €
3,4 mia. i 2030. Størstedelen af gevinsterne menes at opstå ved, at fremtidige konflikter og
fejlinvesteringer undgås. Til sammenligning vurderes de maritime erhvervs værdiskabelse på EU-
plan i 2010 at være € 104 mia., hvoraf olie- og gasudvinding står for omkring 90 %. Beløbene er
ikke fordelt på medlemslandene, men eftersom Danmarks havareal er relativt stort og de danske
maritime sektorer er relativt tunge, er der grund til at tro, at Danmark vil kunne høste sin
forholdsmæssige del af gevinsterne ved en overordnet maritim fysisk planlægning.
En kystforvaltningsstrategi med særlig fokus på yderligere koordinering må forventes at give
større sammenhæng i administrationen mellem myndigheder, mere gennemsigtighed og
forudsigelighed for borgerne samt sammenhæng mellem planlægning for havet og for land.
En nærmere analyse vil blive beskrevet i det supplerende grund- og nærhedsnotat.
6. Høring
Forslaget er udsendt i almindelig høring den 13. marts 2013 med frist til den 17. april 2013. Sagen
har endnu ikke været forelagt for miljøspecialudvalget. Folketinget vil i et supplerende grund- og
nærhedsnotat snarest blive orienteret om resultatet af den almindelige høring samt af
specialudvalgshøringen.
7. Forhandlingssituationen
Forslaget er under forhandling i en ad hoc gruppe i Rådsregi, ”Friends of the Presidency group”.
Forhandlingerne af forslaget er på nuværende tidspunkt på et meget tidligt stadie, og
medlemslandenes positioner er endnu ikke fastlagt.
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1238368_0013.png
8. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen hilser Kommissionens forslag velkomment. Regeringen er umiddelbart enig i, at der
kan være positive virkninger af at skabe en ramme for bæredygtig vækst samt integration og
sammentænkning ved planlægning på tværs af sektorerne og integreret kystzoneforvaltning.
Regeringen vil, efter høring af de af forslaget berørte parter, fremlægge sine mere konsoliderede
vurderinger af forslaget i et supplerende grund- og nærhedsnotat til Folketinget.
9. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen er ikke tidligere forelagt Folketingets Europaudvalg.
13