Europaudvalget 2012-13
KOM (2013) 0221 Bilag 1
Offentligt
Grund- og Nærhedsnotat til Folketingets Europaudvalg – Henstilling med henblik på
Rådets afgørelse om bemyndigelse til at indlede og føre forhandlinger om en aftale om
politisk dialog og samarbejde mellem Den Europæiske Union og Republikken Cuba.
KOM-dokument foreligger ikke.
1. Resumé
Kommissionen har fremlagt udkast til forhandlingsmandat til åbning af forhandlinger om en bilateral aftale om
politisk dialog og samarbejde mellem EU og Cuba med det formål at formalisere de eksisterende politiske og
samarbejds- og handelsmæssige forbindelser mellem de to parter og skabe en sammenhængende og juridisk
bindende samlet ramme for EU’s fremtidige forbindelser med Cuba.
2. Baggrund
Kommissionen har den 18. april 2013 fremlagt forslag til en rådsafgørelse, som bemyndiger
Kommissionen og den højtstående repræsentant til at føre forhandlinger om en aftale om
politisk dialog og samarbejde mellem EU og Cuba. Forslaget er oversendt til Rådet den 25. april
i dansk sprogversion.
Udenrigsrådet anmodede den 25. oktober 2010 EU’s udenrigsrepræsentant Catherine Ashton
om ”inden for rammerne af EU’s fælles holdning om Cuba at sondere fremtidsmulighederne for
forbindelserne med Cuba og hurtigst muligt melde tilbage til Rådet”. På Udenrigsrådets møde
den 19. november 2012 konkluderede udenrigsrepræsentanten efter en række sonderende
samtaler med de cubanske myndigheder og medlemsstaterne, at hun ville instruere sine tjenester
om at udarbejde udkast til forhandlingsdirektiv til en fremtidig bilateral aftale mellem EU og
Cuba.
Cuba har accepteret indledning af forhandlinger med EU om en aftale om politisk dialog og
samarbejde, imens EU’s Fælles Holdning af 1996 fortsat er gældende. EU’s Fælles Holdning
tilskynder til overgang til demokrati, til respekt for menneskerettighederne og til genopretning af
den cubanske befolknings levefod.
Menneskerettighederne og de grundlæggende frihedsrettigheder er centrale spørgsmål i
forbindelserne mellem EU og Cuba. De behandles via den politiske dialog mellem EU og Cuba.
Catherine Ashton holdt sit første politiske dialogmøde med Cubas udenrigsminister Rodriguez
Parrilla den 23. februar 2011.
Siden 2011 har de cubanske myndigheder iværksat en reformproces, der bl.a. omfatter
foranstaltninger til legalisering af transaktioner vedrørende privat ejendom, adgang til nye former
for selvstændig virksomhed, bedre muligheder for beskæftigelse i den private sektor samt
indførelse af en ny migrationslov, der forbedrer muligheder for, at cubanerne kan forlade landet.
Politiske reformer indebærer blandt andet, at det fremover kun skal være muligt at varetage en
række politiske poster i to gange fem år.
Cuba har gennem de seneste år løsladt en stor gruppe politiske fanger, og fra EU-side vurderes
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
det, at der ikke længere er langtidsfængslede politiske fanger i Cuba. Samtidig finder der dog
fortsat chikane sted mod kritikere af den cubanske regering, blandt andet i form af
korttidsfængslinger. Der er desuden stadig klare begrænsninger i ytringsfriheden i Cuba.
Forslaget til rådsafgørelse har hjemmel i TEUF, særlig artikel 218, stk. 3 og 4, hvorefter der som
udgangspunkt kræves et kvalificeret flertal i Rådet til at bemyndige Kommissionen til at
forhandle en aftale af den foreslåede karaktér.
3. Formål og indhold
Forslaget har til formål at formalisere de eksisterende politiske og samarbejds- og
handelsmæssige forbindelser mellem de to parter og skabe en sammenhængende og juridisk
bindende samlet ramme for EU’s fremtidige forbindelser med Cuba.
Aftalen skal konsolidere de eksisterende forbindelser og udbygge deres potentiale. Dialogen skal
bygge på respekt for og fremme af menneskerettighederne, demokratiet og god forvaltning.
Desuden skal aftalen bl.a. fremme samarbejdet om at realisere årtusindudviklingsmålene (MDG),
støtte reformprocessen i Cuba, fremme bæredygtig udvikling, økonomisk vækst, beskæftigelse og
fattigdomsbekæmpelse. Endvidere skal aftalen bidrage til at fremme det regionale samarbejde i
Caribien samt fremme handel og økonomiske forbindelser.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres vedrørende forhandlingsmandatet. Der vil eventuelt senere
skulle indhentes samtykke fra Europa-Parlamentet til indgåelse af aftalen afhængig af aftalens
endelige karakter.
5. Nærhedsprincippet
Overvejelser om nærhedsprincippet er ikke relevante.
6. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Forslaget berører ikke dansk ret.
7. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Forslaget har ingen væsentlige konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet
eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Forslaget er ikke sendt i ekstern høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Et flertal af EU-landene støtter forhandlinger af en bilateral aftale, mens EU’s Fælles Holdning
fortsat er gældende. En mindre gruppe lande stiller sig dog fortsat skeptiske overfor, om tiden er
inde til at indlede forhandlinger om en bilateral aftale.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er på baggrund af den relativt positive udvikling i Cuba åben for en styrkelse af EU’s
relationer til landet under forudsætning af, at den positive udvikling i reformprocesserne
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
fastholdes. En styrket dialog med Cuba skal blandt andet anvendes til at drøfte demokrati og
menneskerettigheder, medvirke til at fremme positive økonomiske og politiske reformer og øge
samhandlen. Fra dansk side støtter man derfor indledning af forhandlinger om en aftale om
politisk dialog og samarbejde mellem EU og Cuba.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg. Forberedelserne til
forhandlinger af en aftale om politisk dialog og samarbejde er dog tidligere drøftet senest den 16.
november 2012 i forbindelse med forelæggelse af rådsmødet (Udenrigsanliggender, inkl. forsvar)
den 19. november 2012. Notat blev fremsendt den 8. november 2012.