Udenrigsministeriet den 25. september 2013
Grund og Nærhedsnotat til Folketingets Europaudvalg
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om tilpasning af en række retsakter,
der indeholder bestemmelser om brug af forskriftsproceduren med kontrol, til artikel 290 i
traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde (COM(2013) 451 final)
1. Resumé
Omnibus-forordningsforslaget har til hensigt at tilpasse 160 basisretsakter inden for forskellige
fagområder der hidtil har været omfattet af forskriftsproceduren med kontrol (PRAC) til delegerede
retsakter efter TEUF artikel 290 i henhold til Lissabon-traktaten.
2. Baggrund
Med Lissabon-traktaten opdeles de delegationsbeføjelser til Kommissionen, som hidtil har skullet
udøves efter komitologi-systemet, i to: 1) Beføjelser til Kommissionen til at vedtage delegerede
retsakter, jf. artikel 290 i Traktaten om den Europæiske Unions Funktionsmåde (TEUF), og 2)
beføjelser til Kommissionen til at vedtage gennemførelsesretsakter, jf. TEUF artikel 291. Afgørende
for valget mellem de to beføjelsestyper er i første omgang rækkevidden og den formelle karakter af
de pågældende beføjelser.
Eksisterende basisretsakter, der indeholder bestemmelser med henvisning til forskriftsproceduren
med kontrol (PRAC), blev ikke automatisk underlagt tilpasning i forbindelse med
Lissabontraktatens ikrafttrædelse. Bestemmelserne består uændret, indtil basisretsakten ændres
hvorfor der er behov for at tilpasse den eksisterende lovgivning. Der er med overgangen fra
forskriftsproceduren med kontrol (PRAC) grundlæggende tale om, at kontrollen med
Kommissionens beføjelser overgår fra medlemsstatskontrol til EU-lovgiverkontrol.
Ved slutningen af 2012 var der stadig 288 retsakter med referencer til forskriftsproceduren med
kontrol (PRAC). Omkring 60 af disse er allerede i lovgivningsprocessen og er derfor ikke berørt af
forslaget. Processen er af bagudrettet, teknisk karakter, idet der er tale om at tilpasse eksisterende
basisretsakter til Lissabontraktatens regler.
De 160 retsakter behandles som udgangspunkt samlet i Bruxelles, da Kommissionen har forelagt de
pågældende retsakter for Rådet og Europa-Parlamentet som ét samlet forslag.
Rådet og Europa-Parlamentet skal godkende ændringerne i de omtalte retsakter i henhold til den
almindelige lovgivningsprocedure.
3. Formål og indhold
Nærværende forslag (’Omnibus forordning’) vedrører procedurer for Rådets og Europa-
Parlamentets kontrol med Kommissionens vedtagelse af delegerede retsakter i 160 basisretsakter i
inden for en række forskellige områder, som hidtil har været underlagt den såkaldte