Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser 2012-13
KOM (2013) 0453 Bilag 1
Offentligt
1282564_0001.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Dato: 16. september 2013
Meddelelse fra Kommissionen om digitalisering af hele indkøbsproces-
sen (ende-til-ende e-indkøb) med henblik på en modernisering af den
offentlige administration, KOM(2013) 453.
1. Resumé
Meddelelsen redegør for, hvor langt man er kommet med digitalisering af
de offentlige indkøbsprocesser fra den elektroniske offentliggørelse af
meddelelser til elektronisk betaling i EU.
Meddelelsen indeholder foranstaltninger i form af 10 nøgleaktioner, som
bør træffes af EU og af medlemsstaterne for at kunne gennemføre
overgangen til fuld digitalisering af de offentlige indkøbsprocesser.
Meddelelsen har i sig selv ikke lovgivningsmæssige, statsfinansielle, sam-
fundsøkonomiske eller administrative konsekvenser.
2. Baggrund
Europa-Kommissionen har den 26. juni 2013 offentliggjort en meddelelse om
digitalisering af indkøbsprocessen (ende-til-ende e-indkøb) med henblik på
en modernisering af den offentlige administration.
Effektiv offentlig administration er et vigtigt element i at sikre EU’s
konkurrenceevne. Moderniseringen af den offentlige administration blev
udpeget som et af de fem prioriterede områder i Kommissionens årlige
vækstundersøgelse for 2012 og 2013. Reformen af offentlige indkøb,
digitaliseringen af den offentlige administration, nedbringelsen af den
administrative byrde og den øgede transparens bidrager alt sammen til mere
vækst.
Overgangen til fuld digitalsering af de offentlige indkøbsprocesser kan
medføre betydelige besparelser, lette den strukturelle nytænkning inden for
visse områder af den offentlige administration og bidrage til mere vækst ved
at åbne det indre marked og ved at fremme innovation og forenkling.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1282564_0002.png
2/5
Den kan også lette de små- og mellemstore virksomheders deltagelse i
offentlige indkøb ved at reducere den administrative byrde, ved at øge
transparensen i forbindelse med forretningsmuligheder og ved at sænke
omkostningerne for deltagelse.
Digitalisering af de offentlige indkøbsprocesser spiller derfor en klar rolle i
forbindelse med ovennævnte prioriterede områder og kan bidrage til målene
i Europa-2020-strategien om bæredygtig vækst.
For at kunne drage fordel af e-indkøb og som led i moderniseringen af de
lovgivningsmæssige rammer for offentlige indkøb foreslog Kommissionen i
slutningen af 2011 at gøre faserne med e-bekendtgørelse, e-adgang til
dokumenter om indkøb og e-indgivelse for obligatoriske. Kommissionen har
nu vedtaget et forslag, der sigter mod at digitalisere endnu en fase af
indkøbsprocessen, nemlig e-fakturering, jf. Kommissionens forslag til
direktiv om elektronisk fakturering, KOM(2013) 449.
3. Formål og indhold
Medlemsstaterne spiller den centrale rolle med hensyn til at gennemføre
digitalsering af de offentlige indkøbsprocesser (ende-til-ende e-indkøb), da
de er nødt til at etablere realiserbare strategier til forvaltning af overgangen.
De fleste strategier, som allerede er blevet etableret, indeholder ingen
handlingsplaner for driftsmæssige anliggender. Af de 22 medlemsstater,
som har udarbejdet strategier for e-indkøb, har kun 8 fastsat mål for
indførelsen af e-indkøb.
Kommissions forslag om at gøre e-bekendtgørelse, e-adgang, e-indgivelse
obligatoriske og foranstaltningerne i meddelelsen "En strategi for e-indkøb"
ses som vigtige skridt i retning af at kunne udnytte de fordele, der tilbydes
gennem e-indkøb.
Kommissionen lister med nærværende meddelelse nøgleaktioner for
yderligere at gøre det muligt at digitalisere den fulde indkøbsproces. De 10
nøgleaktioner er følgende:
1. Europa-Parlamentet og Rådet skal lægge sig fast på nye
rammebestemmelser, der gør det obligatorisk at godtage e-fakturaer, der
opfylder en ny europæisk standard.
2. Den Europæiske Standardiseringsorganisation (CEN) skal udføre det
nødvendige standardiseringsarbejde for at gøre det muligt at gennemføre
lovforslaget om e-fakturering inden for offentlige indkøb. CEN skal
yderligere standardisere e-indkøb for at gøre det nemmere for de små og
mellemstore virksomheder at anvende det.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1282564_0003.png
3/5
3. Europa-Kommissionen skal finansiere projekter, som fremmer
udviklingen af interoperable e-faktureringsløsninger i Unionen (s-SENS).
4. Europa-Kommissionen skal finansiere og understøtte udviklingen af
infrastruktur til fuld digitalisering af e-indkøb (herunder e-fakturering) i hele
Europa via Connecting Europe Facility (CEF).
5. Medlemsstater skal etablere nationale strategier og detaljerede
handlingsplaner for digitalisering af den fulde indkøbsproces og sikre
gennemførelsen inden for de frister, der er fastsat i direktiverne om
offentlige indkøb og e-fakturering.
6. Europa-Kommissionen iværksætter en undersøgelse, som udpeger de
strategier i Europa, der er de mest vellykkede inden for e-indkøb og e-
fakturering.
7. Medlemsstaterne skal overveje muligheden for at anvende
strukturfondene til at finansiere uddannelse (især for de små og mellemstore
virksomheder), styrke den administrative kapacitet og opbygge infrastruktur
ved at inkludere disse prioriterede områder i deres driftsprogrammer efter
behov.
8. Europa-Kommissionen vil offentliggøre nøgleprincipper, som skal gælde
for alle e-indkøbsordninger i Europa, således at disse er kompatible med det
indre marked.
9. Europa-Kommissionen skal fortsætte sit arbejde inden for EU-
multistakeholderforummet om e-fakturering. Europa-Kommissionen skal
etablere et tilsvarende forum for e-indkøb som skal udpege yderligere
standardiseringsarbejde, koordinere europæiske og nationale initiativer og
udveksle den bedste praksis.
10. Kommissionen skal også iværksætte en undersøgelse, hvor den bedste
praksis udpeges inden for området e-indkøbsværktøjer, f.eks. e-auktioner og
e-kataloger.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1282564_0004.png
4/5
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Meddelelsen har i sig selv ikke lovgivningsmæssige eller statsfinansielle
konsekvenser.
8. Samfundsøkonomiske konsekvenser
Meddelelsen har i sig selv ikke samfundsøkonomiske konsekvenser.
9. Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Meddelelsen har i sig selv ikke administrative konsekvenser for erhvervsli-
vet.
10. Høring
Forslaget har været i høring i Specialudvalget for Konkurrenceevne-, Vækst-
og Forbrugerforhold med frist for bemærkninger den 15. august 2013.
Der er modtaget specifikke høringssvar vedr. meddelelsen fra Danske Regio-
ner og KL.
Danske Regioner påpeger i deres høringssvar, at de allerede arbejder for øget
elektronisk handel i alle regioner, og at man derfor hilser EU’s overordnede
forslag om øget elektronisk handel velkommen.
KL er enig i, at der med meddelelsen følger en unik mulighed for at kunne
monitorere og kontrollere i forbindelse med indkøb. Herudover finder KL det
positivt, at e-certifikater skal standardiseres, fordi det vil medvirke til at redu-
cere omkostninger og besværligheder som følge af udbydernes forskellige
krav.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er ikke kendskab til andre medlemslandes holdninger til meddelelsen.
12. Regeringens generelle holdning
Regeringen deler Kommissionens ambition om at fremme digitalisering af
hele den offentlige indkøbsproces, samt de nøgleaktioner Kommissionen vil
iværksætte med henblik på at nå målet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1282564_0005.png
5/5
Regeringen finder det positivt, at der sker en samtænkning af digitaliserin-
gen af hele indkøbsprocessen, herved kan det fulde økonomiske effektivise-
ringspotentiale ved digitaliseringen høstes. Det er i den forbindelse vigtigt,
at der ikke kun fokuseres på de fordele, som de offentlige myndigheder kan
få, men også på den afsmittende effekt som denne digitalisering kan have på
tværs af hele det private erhvervsliv, særligt de små- og mellemstore virk-
somheder.
I forhold til nøgleaktionen om et direktiv for elektronisk fakturering i offent-
lige indkøb er regeringen overvejende positiv og forslaget er behandlet
nærmere i selvstændigt grund- og nærhedsnotat.
De øvrige nøgleaktioner er i tråd med regeringens arbejde på området, sær-
ligt aktionerne omkring projekter, som fremmer udviklingen af
interoperable e-faktureringsløsninger i EU (s-SENS) og understøttelsen af
en infrastruktur til fuld digitalisering af e-indkøb via Connecting Europe
Faciliteten (CEF).
På begge disse områder er Danmark allerede aktiv i kraft af mange års
erfaringer med obligatorisk elektronisk fakturering og infrastruktur til
udveksling af fakturaer, som også tilgodeser de små og mellemstore
virksomheder (NemHandel).
13. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.