Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser 2012-13
KOM (2013) 0499 Bilag 1
Offentligt
Afdeling for Børn og
Grundskole
Frederiksholms Kanal 26
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5547
E-mail [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr. 20-45-30-44
Grund- og nærhedsnotat til Folketingets Europaudvalg
De europæiske videregående uddannelser overfor resten af verden
KOM(2013) 499
1. Resumé
Baggrunden for Kommissionens meddelelse er den stigende efterspørgsel efter videregå-
ende uddannelse globalt, og meddelelsen skal bidrage til at nå målene i Europa 2020-
strategien ved at bistå de videregående uddannelsesinstitutioner og medlemslandene i
udviklingen af strategiske partnerskaber med lande og uddannelsesinstitutioner uden
for Europa. I meddelelsen fremhæves tre områder, som de videregående uddannelsesin-
stitutioner og medlemslandene bør prioritere for at forbedre internationaliseringen af
videregående uddannelse i forhold til lande og uddannelsesinstitutioner uden for Euro-
pa:
1) fremme af international mobilitet for studerende og personale,
2) fremme af internationalisering i hjemlandet og digital læring samt
3) styrkelse af det strategiske samarbejde, partnerskaber og kapacitetsopbyg-
ning.
Desuden angives en række indsatser på EU-plan til internationalisering af de videre-
gående uddannelser.
2. Baggrund
Europa-Kommissionen offentliggjorde den 11. juli 2013 meddelelsen De
europæiske videregående uddannelser over for resten af verden. Medde-
lelsen forelå på dansk den 15. juli 2013. Meddelelsen har til formål at
bidrage til at nå målene i Europa 2020-strategien, som blev godkendt af
Det Europæiske Råd i juni 2010, og som skal hjælpe Europa med at
overvinde krisen og komme stærkere ud af den gennem en koordineret
og omfattende strategi for intelligent, bæredygtig og inklusiv vækst.
Meddelelsen ligger i forlængelse af to af Kommissionens tidligere medde-
lelser henholdsvis ”Nytænkning på uddannelsesområdet” af 20. novem-
ber 2012 og ”Et nyt partnerskab til modernisering af universiteterne” af
2. april 2009.
19. september 2013
Sags nr.:
001.53R.391
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1282411_0002.png
2
3. Formål og indhold
Formål
Meddelelsen har til formål at bidrage til at nå målene i Europa 2020-
strategien, hvori uddannelse, og især videregående uddannelser, indtager
en central placering. Meddelelsen skal være med til at gøre Europa i
stand til at løfte globale udfordringer mere effektivt. Det gør Kommissi-
onen dels ved at give input til de internationaliseringsstrategier, som
Kommissionen finder, at medlemsstaterne og de videregående uddannel-
sesinstitutioner bør udvikle, herunder i relation til strategiske partnerska-
ber med lande og institutioner uden for Europa, dels at redegøre for de
indsatser på EU-niveau, som understøtter medlemsstaternes indsatser.
Baggrunden for meddelelsen er forventningen om, at den globale efter-
spørgsel efter videregående uddannelser vil vokse kraftigt i løbet af de
næste 20 år. I de seneste år har langt den største stigning fundet sted i
Kina, Brasilien og Indien. Samtidig ændrer globaliseringen og den tekno-
logiske udvikling landskabet for videregående uddannelser radikalt, lige-
som også de studerendes forventninger til hvad og hvor de lærer er un-
der forandring.
Det er Kommissionens vurdering, at Europas videregående uddannelses-
institutioner skal handle strategisk, hvis Europa skal forblive attraktivt.
Derfor udpeger Kommissionen de områder, som uddannelsesinstitutio-
ner og medlemsstater bør prioritere, hvis de vil forbedre deres internati-
onaliseringsaktiviteter.
Indhold
Meddelelsen er opdelt i to dele:
1) Nøgleprioriteter for de videregående uddannelsesinstitutioner og
medlemsstaterne samt
2) EU’s bidrag til internationaliseringen af de videregående uddan-
nelser.
I meddelelsens
første del
udpeges følgende tre områder, som Kommissio-
nen finder, at de videregående uddannelsesinstitutioner og medlemssta-
terne skal prioritere for at forbedre deres internationaliseringsaktiviteter:
Fremme af international mobilitet for studerende og personale
Fremme af internationalisering i hjemlandet og digital læring
Styrkelse af det strategiske samarbejde, partnerskaber og kapaci-
tetsopbygning
Nøgleprioriteter for de videregående uddannelsesinstitutioner og
medlemsstaterne
Fremme af international mobilitet for studerende og personale
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1282411_0003.png
3
Kommissionen opfordrer de videregående uddannelsesinstitutioner og
medlemslandene til at lade deres internationaliseringsstrategier indeholde
en stærk mobilitetskomponent for studerende, forskere og personale
understøttet af vejledning og rådgivning. Desuden bør der etableres to-
vejsmobilitetsordninger med lande uden for EU. Disse mobilitetsordnin-
ger bør omfatte en bred vifte af fag, men hvor det er relevant bør ord-
ningerne målrettes områder med mangel på arbejdskraft. Kommissionen
finder endvidere, at medlemslandene og uddannelsesinstitutionerne bør
støtte fair og formel anerkendelse af kompetencer erhvervet i udlandet,
herunder gennem en bedre udnyttelse af transparens- og sammenligne-
lighedsværktøjer og med øget fokus på læringsudbytte.
Desuden bør immigrationsreglerne for tredjelandes statsborgere under-
støtte de videregående uddannelsesinstitutioners bestræbelser på at styrke
deres internationale profil. Kommissionen tilkendegiver, at medlemslan-
dene ikke bør opstille forhindringer, der skader EU’s image i udlandet og
som kan virke afskrækkende i valget af EU som uddannelses- og forsk-
ningssted. Som eksempler på sådanne hindringer nævnes lang sagsbe-
handlingstid for tilladelser og visa samt de store forskelle i praksis mel-
lem EU-lande. Kommissionen opfordrer på den baggrund medlemssta-
terne til at vedtage og implementere Kommissionens nyligt omarbejdede
direktivforslag, der sammenskriver ’forskerdirektivet’ og ’studenterdirek-
tivet’
1
.
Fremme af internationalisering i hjemlandet og digital læring
Kommissionen opfordrer de videregående uddannelsesinstitutioner til at
inddrage medarbejdernes internationale erfaringer og kompetencer til at
udvikle internationale studieordninger. Medlemslandene og de videregå-
ende uddannelsesinstitutioner bør også øge internationale studerende,
forskere og medarbejderes muligheder for at udvikle deres sprogfærdig-
heder i det lokale sprog. Endvidere opfordrer Kommissionen til, at der
udvikles muligheder for internationalt samarbejde via onlinelæring, lige-
som brugen af ikt bør udbredes for at skabe nye formidlingsformer. On-
linelæring og brug af ikt kan blandt andet hjælpe til at udvide adgangen til
uddannelse, internationalisere studieordningerne og bane vejen for nye
former for partnerskaber.
Styrkelse af det strategiske samarbejde, partnerskaber og kapacitetsopbygning
Kommissionen opfordrer uddannelsesinstitutionerne til at positionere sig
selv efter deres individuelle styrker inden for uddannelse, forskning og
innovation og knytte partnerskaber i og uden for Europa. Medlemssta-
Kommissionen fremsatte den 25. marts 2013 forslag til direktiv om adgang for tredje-
landsstatsborgere til EU i forbindelse med ophold til forskning, studie, elev-udveksling,
lønnet og ulønnet træning (praktik), volontører og au pair. Direktivet er en sammen-
skrivning af direktiv 2004/114/EC om ophold til studerende fra tredjelande samt for-
skerdirektivet 2005/71/EC og har hjemmel i TEUF, art. 79, stk. 2. Forslaget er omfat-
tet af det danske forbehold og finder derfor ikke anvendelse i forhold til Danmark
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
terne og de videregående uddannelsesinstitutioner opfordres til at styrke
de videregående uddannelsesinstitutioner og forskningens evne til at tage
globale udfordringer op gennem innovationsorienterede internationale
partnerskaber og alliancer. Desuden bør eksisterende hindringer for ud-
vikling og gennemførelse af fællesuddannelsesprogrammer tackles både
på institutionelt og nationalt plan, ligesom kvalitetssikring og anerkendel-
se på tværs af grænserne bør forbedres. Institutionerne og medlemslan-
dene opfordres til at udvikle dynamiske og innovative studieordninger og
skabe internationale muligheder for læring gennem samarbejde med ar-
bejdsgivere i og uden for EU. Kommissionen lægger samtidig vægt på, at
der bør sikres sammenhæng mellem internationaliseringsstrategierne og
EU's politikker for samarbejde med udviklingslandene. Blandt andet bør
der sikres, at partnerlandene tager ejerskab til samarbejdet, da samarbejde
med europæiske uddannelsesinstitutioner om udveksling af studerende i
sig selv har potentiale til at forbedre kvaliteten af videregående uddannel-
se i udviklingslandene.
Meddelelsens
anden og sidste del
vedrører EU's og Kommissionens eget
bidrag (i modsætning til medlemsstaternes og institutionernes bidrag) til
internationaliseringsbestræbelserne for perioden 2014-2020. Tiltagene vil
primært blive finansieret via det kommende Erasmus+ program samt
Marie Skłodowska-Curie-aktiviteterne i Horizon 2020-programmet. EU’s
bidrag vil fokusere på følgende politiske målsætninger:
Styrkelse af de europæiske videregående uddannelsers tiltræk-
ningskraft gennem øget kvalitet og transparens
Øget globalt samarbejde omkring innovation og udvikling
EU’s bidrag til internationaliseringen af de videregående uddan-
nelser
Styrkelse af de europæiske videregående uddannelsers tiltrækningskraft gennem for-
bedring af kvalitet og transparens
Kommissionen vil fremme anerkendelsen og sammenligneligheden af
kvalifikationer og studieelementer gennem internationalt samarbejde og
dialog. Det skal blandt andet ske gennem udbredelse af kendskabet til og
anvendelsen af europæiske standarder og værktøjer, herunder den Euro-
pæiske Kvalifikationsramme, ECTS og Diploma Supplement og gennem
the National Academic Recognition Information Centre (NARIC) Net-
work. Kommissionen vil desuden forbedre mobilitetskvaliteten ved i
Erasmus charteret at indføre retningslinjer for selvevaluering og selvmo-
nitorering samt fremme U-Multirank, som er en ny flerdimensionel og
international rangordning for de videregående uddannelsesinstitutioner.
Endvidere vil Kommissionen supplere nationale informations- og mar-
kedsføringskampagner gennem fælles koordinerede aktioner for at mar-
kedsføre Europa som en region med uddannelse og forskning af høj
kvalitet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1282411_0005.png
5
Øget globalt samarbejde omkring innovation og udvikling
Kommissionen vil søge bilaterale og multilaterale policy dialoger om
fælles udfordringer med de vigtigste internationale partnere såsom Kina,
Brasilien og Rusland. Denne politiske dialog vil blive tilpasset EU's eks-
terne prioriteter og finder sted inden for eksisterende rammer for samar-
bejde. Kommissionen vil desuden fremme Det Europæiske Teknologiin-
stitut (EIT) og dets Videns- og Innovationssamfund (KIC’s) som støtte
for internationalt uddannelses- og forsknings samarbejde om løsning af
samfundsmæssige udfordringer. Endelig vil Kommissionen styrke evi-
densbaseret politikudvikling inden for international uddannelse gennem
øget forskning, indsamling af data og dialog med eksperter.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig.
5. Nærhedsprincippet
Der redegøres ikke for nærhedsprincippet, idet der alene er tale om en
meddelelse fra Kommissionen.
6. Gældende dansk ret
Meddelelsen medfører i sig selv ingen konsekvenser for gældende dansk
ret.
7. Konsekvenser
Meddelelsen vurderes ikke i sig selv at få konsekvenser.
8. Høring
Meddelelsen blev sendt i skriftlig høring i EU-specialudvalget for uddan-
nelse den 11. juli 2013. Der indkom følgende høringssvar.
Aarhus Universitet (AU):
”Aarhus Universitet støtter varmt det fokus på øget internationalisering
og øget globalt udsyn, som dokumentet kommunikerer. Aarhus Univer-
sitet vedtog i 2009 sin første Internationaliseringsstrategi 2009-2013, som
har været rettesnor for universitetets stærke fokus på internationalisering
og mange initiativer på området.
Denne nuværende internationaliseringsstrategi indeholder netop mange
af de centrale fokuspunkter, som ”European higher education in the
world” oplister som centrale i enhver internationaliseringsstrategi.
AU har nu igangsat arbejdet med udvikling af en opdateret internationa-
liseringsstrategi, som med udgangspunkt i Ministeriets for Forskning,
Innovation og Videregående Uddannelses handleplan for internationali-
sering og AU’s overordnede strategi 2013-2020, vil beskrive universite-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1282411_0006.png
6
tets målsætninger for øget internationalisering. Kommissionens ”Euro-
pean higher education in the world” vil også indgå som væsentligt
input i denne nye strategi.
Aarhus Universitet hilser derfor indholdet i ”European higher education
in the world” velkomment og glæder sig til at se kommissionens målsæt-
ninger udfoldet i programmer og initiativer under Horizon 2020 og
Erasmus+.”
Danske Studerendes Fællesråd (DSF):
”Danske Studerendes Fællesråd (DSF) er overvejende positivt stillet over
for Kommissionens meddelelse, der tager fat i nogle vigtige aspekter i
forhold til internationalisering af uddannelse i Europa og globalt. DSF
bifalder således, at de europæiske lande gør internationalisering til en
vigtig del af strategien for uddannelse frem mod 2020, og særligt at man
øger studerendes og underviseres mobilitet samt det internationale aka-
demiske samarbejde mellem lande og regioner. DSF er også positivt stil-
let overfor et øget fokus på anerkendelse af kvalifikationer opnået i ud-
landet, både for undervisere og studerende, så internationale kompeten-
cer fremover opnår øget anerkendelse – dog med det forbehold, at
anerkendelsen skal ske efter højeste fællesnævner, så man bibeholder den
højeste kvalitet.
DSF bifalder ligeledes en øget internationalisering af uddannelser hjem-
me, dog kun i den udstrækning, hvor det giver mening i forhold til det
enkelte fag. Internationalisering og mobilitet er i vid udstrækning posi-
tivt, men hvis det ikke passer ind i den enkeltes uddannelse eller for den
enkeltes livsforløb, skal det ikke forceres eller prioriteres. Kvalitet i ud-
dannelse under udveksling eller længere udlandsophold er i den hen-
seende vigtigt. Det skal f.eks. sikres, at der er et akademisk grundlag for
at lave aftaler om udveksling mellem institutioner/studieretninger, så det
sikres, at de studerende, der tager på udveksling, vil modtage relevant
undervisning af høj kvalitet på modtageruniversitetet. Dette kan f.eks.
sikres ved at lave udvekslingsaftaler på baggrund af forskningssamarbej-
der mellem de pågældende institutioner.
Øge mobiliteten
I forhold til at øge mobiliteten mener DSF, at meddelelsen er meget vag
omkring, hvordan flere studerende skal blive ’mobile’. Det er uklart,
hvad der skal få flere studerende (og ansatte) til at tage på udlandsophold
som led i deres uddannelse (eller arbejde). Det virker yderligere selvmod-
sigende, at meddelelsen understreger, at mobilitet er vigtigt for at blive
efterspurgt på et stadigt mere globaliseret arbejdsmarked, men at mobili-
tet samtidig altid kun vil være noget, der er muligt for et fåtal - og at man
så ikke berører, hvordan man kan øge mobiliteten. Et vigtigt aspekt, som
meddelelsen ikke rigtig nævner, er finansiering. DSF håber, at Danmark
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7
som EU-medlemsland vil blive ved med at presse på for, at finansiering
af mobilitet for studerende er en top prioritet for EU og medlemsland-
ende. Det gælder både for indgående og udgående mobilitet, og det gæl-
der for studerende på udveksling og studerende, der tager hele uddannel-
ser i udlandet. Brugerbetaling på europæiske uddannelsesinstitutioner vil
således på ingen måde øge tilstrømningen af studerende fra vækstlande
uden for Europa. Det er Danmark selv et godt eksempel på, hvor færre
studerende fra tredje lande (lande, som ikke er EU/EØS og Schweiz) har
søgt ind på danske uddannelser siden 2006. Brugerbetaling er direkte
hæmmende for internationalisering og den sociale mobilitet. DSF mener
desuden ikke, at lande og institutioner skal tjene penge på internationale
studerende gennem brugerbetaling. Uddannelse er et gode (for den en-
kelte og for samfundet) og en rettighed, ikke en forretning. Desuden bør
man sikre gode muligheder for at tage stipendier og studiestøtte med til
udlandet, hvad enten man skal læse i et andet EU-land eller uden for EU,
og hvad enten man tager på udveksling eller tager hele dele af sin uddan-
nelse i udlandet.
Ud over finansieringen af mobilitet, er der mange hensyn at tage, når det
gælder mobilitet for ansatte og studerende. Er det f.eks. muligt for dem
at tage af sted med deres familie? Hvad hvis de har et handicap – kan de
få en bolig, der er gearet til det? Har de ressourcerne til at få den infor-
mation de har brug for, for at kunne tage af sted? Der er generelt i dag
en stor diversitet blandt studerende, men hvis man ser på mobiliteten af
studerende, er det overvejende ressourcestærke, der rejser ud for at stu-
dere. Meddelelsen understreger, at det er vigtigt at tiltrække top-talenter
fra hele verden. Men ofte kommer ’top-talenterne’ til udelukkende at
dække over dem, som har økonomiske midler til at betale for en uddan-
nelse i Europa. Kommissionen og medlemslandende bør i sine strategier
for internationalisering tage højde herfor og arbejde for at sikre, at alle
med vilje og evner til det får mulighed for at tage en uddannelse eller
dele af den i et EU-land.
MOOCs
DSF ser som udgangspunkt MOOCs som en positiv måde at gøre viden
og uddannelse mere tilgængeligt og åbent. MOOCs kan på den måde
brede viden ud til gavn for samfundet. Der er dog en del ting at være
opmærksom på i forbindelse med kurser udbudt online. Kurserne
bør ikke udbydes af eller i samarbejde med private aktører, som på den
ene eller anden måde tjener penge på, at studerende følger kurserne.
DSF vil endvidere understrege, at MOOCs og lignende ikke kan erstatte
konfrontationstimer og interaktion med undervisere og medstuderende.
DSF frygter, at MOOCs kan blive til parallelle, mere eller mindre
andenrangs, uddannelser for dem, som ikke har råd eller mulighed for at
søge ind på uddannelsesinstitutionernes ordinære uddannelser. Derud-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1282411_0008.png
8
over er det vigtigt, at MOOCs kvalitetssikres og akkrediteres på samme
måde som andre kurser og uddannelser.
Partnerskaber
DSF bifalder strategiske partnerskaber, særligt mellem uddannelsesinsti-
tutioner og mellem regioner (f.eks. Nord-Syd). Partnerskaber mellem
uddannelsesinstitutioner og virksomheder kan også give mening, f.eks. i
forhold til karrierevejledning, kontakter i forbindelse med meritgivende
praktik eller som kontaktflade med sigte på de studerendes indtræden på
arbejdsmarkedet.
Dog er det med en hvis skepsis, at DSF læser meddelelsens kapitel 2.3,
særligt afsnittet på side 9 (i den engelske version) om strategiske partner-
skaber med forretningslivet. Sådanne partnerskaber kan nemt tippe, så
virksomheders indflydelse på uddannelserne kun tilgodeser de pågælden-
de virksomheder. Virksomheder bør ikke være der til at bestemme ind-
hold og udbud af uddannelser. Det er vigtigt i den henseende igen at
understrege, at uddannelse ikke er en forretning eller en vare, men et
offentligt gode.
Til sidst opfordrer DSF til, at det videre arbejde med og implementerin-
gen af forslagene i Kommissionens meddelelse sker med en bred inddra-
gelse af alle relevante interessenter.
Danske Lærerorganisationer International (DLI):
DLI svarer på vegne af Danske Underviserorganisationers Samråd, DUS.
Indledningsvis kan DLI erklære sig enig i, at mobiliteten blandt Europas
studerende og undervisere på videregående uddannelser med fordel kan
styrkes og øges. Det internationale element i de videregående uddannel-
ser er en nødvendighed i en moderne kontekst.
DLI noterer sig, at Kommissionen fastslår, at uddannelse er det vigtigste
element i EU’s tiårige vækststrategi. DLI kan naturligvis tilslutte sig den
opfattelse, men må samtidig minde om, at uddannelsespolitikken, og alt
hvad der angår form og indhold i uddannelse, er et suverænt nationalt
anliggende.
Overordnet ser DLI gode elementer i forslaget, bl.a. at det skal være
nemmere at opnå merit på tværs af grænser i EU, at kravene til gensidig
anerkendelse af studieenheder eller uddannelser skal være gennemskueli-
ge og at samarbejdet mellem de videregående uddannelsesinstitutioner
skal forbedres for at styrke og udvikle Europa. DLI finder især Kommis-
sionens fokus på mobilitet blandt undervisere på alle niveauer meget
relevant, fordi det ofte er vanskeligt for underviserne at skaffe rum og
midler til kortere eller længere ophold ved uddannelsesinstitutioner uden
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
9
for landegrænserne, og DLI tilslutter sig den opfattelse, at mobilitet som
basis for samarbejde bidrager til at styrke såvel forskningen som uddan-
nelserne. DLI vil dog understrege, at mobilitet og efteruddannelse bør
indgå som en naturlig og relevant del af enhver undervisers karrierefor-
løb, og må ikke opfattes som en belønning (reward). Kommissionens
bemærkninger i meddelelsen kunne forstås således, at deltagelse i mobili-
tet enten i sig selv er en ”belønning” eller efterfølgende skal udløse en
særlig ”belønning”.
I relation til meddelelsens understregning af betydningen af internatio-
nalt samarbejde og partnerships, kan DLI tilslutte sig betragtningerne
om, at samarbejde – også med 3.lande – skal bygge på gensidig respekt,
og ikke som udgangspunkt ses som eksport af europæiske værdier og
normer. I denne sammenhæng tilslutter DLI sig også, at det - set i et
bredt samfundsmæssigt perspektiv - har en positiv effekt, at der tiltræk-
kes udenlandske studerende til de danske videregående uddannelser.
DLI finder, at meddelelsens næsten ensidige fokus på den europæiske
konkurrenceevne er bekymrende. At fremhæve især videregående ud-
dannelser som næsten udelukkende et instrument til ”økonomisk genop-
retning, jobskabelse og forbedring af konkurrenceevnen” må DLI tage
klar afstand fra. Videregående uddannelsesinstitutioner varetager - som
det øvrige uddannelsessystem - mange forskelligartede opgaver, herunder
at bidrage til fortsat udvikling i samfundet – kulturelt, socialt og vel-
færdsmæssigt. Ligeledes skal også de videregående uddannelser i et mo-
derne samfund bidrage til dannelse, social sammenhængskraft og udvik-
ling af demokratiet.
DLI finder Kommissionens fremhævelse af online undervisning – her-
under især de omtalte ”MOOCs” – som et kvalitetsforbedrende element
i videregående uddannelser ude af proportioner. Der er naturligvis posi-
tive perspektiver i en øget integration af elektronisk kommunikation i de
videregående uddannelser, også som et værktøj, der indgår i udvikling af
nye pædagogiske metoder. Men netbaseret undervisning med envejs-
kommunikation og – i mange tilfælde– flere tusinde studerende tilmeldt
de samme kurser, kan ikke erstatte undervisning, hvor samtalen og ud-
vekslingen mellem mennesker er centralt.
DLI finder det selvmodsigende, at Kommissionen i meddelelsen frem-
hæver styrken i Europas sproglige og kulturelle mangfoldighed, men
samtidig i meddelelsen efterlyser en harmonisering af de videregående
uddannelser i EU bl.a. hvad angår sprog. DLI kan tilslutte sig, hvad
Kommissionen skriver i meddelelsen, at der ikke er en ”one-size-fits-all”
model til de europæiske videregående uddannelsesinstitutioner. DLI gør
opmærksom på, at det er uacceptabelt, at Kommissionen lægger op til at
anvende Bologna-processen som ramme for en evt. gennemførelse af
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1282411_0010.png
10
meddelelsens hensigter. Ud over de traktatmæssige forhold, som er
nævnt ovenfor, bør det respekteres, at Bologna-processen omfatter man-
ge lande uden for EU
Afslutningsvis må DLI understrege, at vi ikke deler Kommissionens be-
gejstring for udvikling og anvendelse af værktøjer til ”ranking” af de vi-
deregående uddannelser. Der findes efterhånden så megen evidens for de
kontraproduktive konsekvenser af rangordning, fx i nogle af de seneste
rapporter fra OECD, at det må undre, at man fortsat forsøger at udvikle.
i bedste fald, overflødige værktøjer.
Det skal understreges, at underviserorganisationerne forventer i den vi-
dere proces at blive konsulteret på såvel nationalt som EU-niveau.”
Danske Universiteter:
”Danske Universiteter hilser meddelelsen fokus på internationalisering
og globalt udsyn velkommen og har ikke yderligere bemærkninger til
høringen.”
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Andre lande forventes at støtte meddelelsen.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen byder Kommissionens meddelelse velkommen. Det er posi-
tivt, at Kommissionen sætter fokus på at forbedre medlemsstaternes og
de videregående uddannelsesinstitutioners internationaliseringsaktiviteter
i forhold til tredjelande. Regeringen lægger desuden vægt på den positive
betydning af Erasmus+, som forventes officielt vedtaget i efteråret 2013.
Linjen i meddelelsen ligger på de fleste områder tæt op ad første del af
regeringens strategi for internationalisering af de videregående uddannel-
ser, som blev fremlagt i juni 2013.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg