Transportudvalget 2012-13
KOM (2013) 0503 Bilag 1
Offentligt
1281172_0001.png
Edvard Thomsens Vej 14
2300 København S
Telefon 7221 8800
Fax 7221 8888
info@trafikstyrelsen
www.trafikstyrelsen.dk
Notat
Dato 19. august 2013
Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens forslag til
ændring af Rådets forordning (EF) 219/2007 om opret-
telse af et fællesforetagende til udvikling af en ny gene-
ration af det europæiske lufttrafikstyringssystem
(SESAR) for så vidt angår en forlængelse af fællesforeta-
gendet indtil 2024
KOM (2013) 503
1. Resumé
SESAR fællesforetagendet blev oprettet i 2007, og er overordnet be-
skrevet den teknologiske del i politikken for det fælles europæiske
luftrum (Single European Sky).
SESAR fællesforetagendet blev oprettet med henblik på at samle
forsknings- og udviklingskræfter i EU for at udvikle en ny generation
af europæisk lufttrafikstyringssystemet, som skal muliggøre en effek-
tiv, sikker og miljøvenlig udvikling inden for lufttransporten. SESAR
fællesforetagendet og lufttrafikstyringssystem er således vigtige ele-
menter i udviklingen og implementeringen af Single European Sky.
I 2007 blev det fastsat, at fællesforetagendet skulle ophøre med at
eksistere den 31. december 2016. Fællesforetagendet har dog endnu
ikke fuldt ud færdiggjort dets arbejde, og Kommissionen vil derfor
med dette forslag forlænge fællesforetagendets løbetid indtil 2024.
Baggrund
Fællesforetagendet for forskning i lufttrafikstyring i det fælles europæ-
iske luftrum (SESAR fællesforetagendet) blev etableret i 2007 som et
offentligt/privat partnerskab, det skulle sikre gennemførelsen af den
teknologiske del i politikken for det fælles europæiske luftrum (SES)
og skulle dermed varetage forsknings- og innovationsaktiviteterne i
SESAR-projektets udviklingsfase. Det vil sige, at fællesforetagendet
skulle stå for gennemførelsen og opretholdelsen af den europæiske
ATM-masterplan.
Med forordning (EF) 219/2007 blev det vedtaget, at fællesforetagen-
det var et midlertidigt organ, der skulle ophøre med at eksistere den
Side 1 (7)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Notat
Dato 19. august 2013
31. december 2016, da fællesforetagendes udviklingsfase var afgræn-
set til den periode, der var omfattet af de finansielle ramme for 2007-
2013.
Det er ifølge Kommissionens forslag nødvendigt, at fællesforetagendet
fortsætter forskningen og innovationen inden for luftfartsstyring
(ATM) efter 2016 for at opfylde de definerede præstationsmål. Dette
forslag skal derfor forlænge fællesforetagendets løbetid ud over 2016
for at sikre en kontinuitet i forskningen. Den flerårige finansiering af
de nye aktiviteter, der er fremhævet i ATM-masterplanen fra 2014-
2020 under Unionens nye finansielle ramme, udgør en del af Horizon
2020.
Kommissionen fremsatte den 10. juli 2013 forslag til ændring af for-
ordning (EF) 219/2007. Forslaget er fremsat under henvisning til arti-
kel 187 i Traktaten om Den Europæiske Unions Funktionsmåde (TEUF)
og skal vedtages efter den almindelige lovgivningsprocedure og høring
af Det Økonomiske og Sociale Udvalg efter de i TEUF artikel 183, 184
og 185, jf. TEUF artikel 188, omhandlede bestemmelser. Forslaget
forelå i dansk sprogversion den 19. juli 2013.
2. Formål og indhold
Hovedformålet med Kommissions forslag er at forlænge fællesforeta-
gendets løbetid til 31. december 2024 for at opnå de fastsatte mål i
ATM-masterplanen.
Forslaget ændrer i forordning (EF) nr. 219/2007 ved
at forlænge fællesforetagendets løbetid frem til 31. december
2024
at lade henvisninger til Rådets godkendelse af ATM-
masterplanen og til forelæggelse af planen for Europa-
Parlamentet udgå, da dette allerede har fundet sted
udtrykkeligt at give fællesforetagendet ret til at yde tilskud til
sine medlemmer og andre deltagere i overensstemmelse med
reglerne for deltagelse i Horizon2020
at fjerne begrænsningen på 8 år for midlertidigt ansattes og
kontraktansattes ansættelseskontrakter, samt ophævelse af
begrænsningen af ansættelseskontrakter til en fastsat periode.
Det fastholdes, at ansættelsesperioden ikke kan overstige fæl-
lesforetagendets løbetid
at tilføje beløbsstørrelsen på EU’s nye bidrag på op til 600 mio.
EUR (inklusiv EFTA’s bidrag) for den finansielle ramme for
2014-2020 under Horizon2020
Der er indsat tre overgangsbestemmelser i forslagets artikel 2-4. Dis-
se vedrører
Side 2 (7)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Notat
Dato 19. august 2013
den administrerende direktørs mandatperiode, der herefter ud-
løber senest den 31. december 2016
medlemskab af fællesforetagendet, hvorefter medlemskab for
medlemmer, der ikke bidrager til omkostningerne, ophører se-
nest den 31. december 2016
aktiviteter, der finansieres inden for Unionens finansielle ram-
me for 2007-2013, som herefter skal være afsluttet senest den
31. december 2016
Herudover ændres følgende i forordningens bilag vedrørende fællesfo-
retagendets vedtægter:
Det tydeliggøres, at fællesforetagendet kan give tilskud til
gennemførelsen af ATM-masterplanen i overensstemmelse
med reglerne for deltagelse i Horizon2020, og proceduren for
tildelingen præciseres.
Antallet af obligatoriske bestyrelsesmøder ændres fra 4 gange
årligt til 3 gange.
Den administrerende direktørs mandatperiode ændres fra 3 år
til 5 år med mulighed for forlængelse én gang.
Der indsættes en henvisning til den finansielle ramme for
2014-2020.
Forordningen er endvidere blevet tilpasset Lissabontraktatens artikel
291 om gennemførelsesretsakter. Således vedtager Kommissionen
den holdning, som Unionen skal indtage i fællesforetagendets besty-
relse med hensyn til afgørelser om væsentlige ændringer af ATM-
masterplanen. Disse gennemførelsesretsakter vedtages efter under-
søgelsesproceduren
3. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlaments holdning foreligger ikke endnu.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Gældende dansk ret
Forslaget vil ved dets ikrafttræden have umiddelbar retsvirkning i
Danmark, således som det gælder for den nugældende forordning
(EF) nr. 219/2007. Forslaget kræver i den foreliggende form ikke
lovændring.
6. Konsekvenser
Kommissionen har foreslået, at der afsættes et beløb på op til 600
mio. EUR (ca. 4.5 mia. DKR) på den flerårige finansielle budgetramme
Side 3 (7)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Notat
Dato 19. august 2013
i Unionens budget for perioden 1. januar 2014 til den 31. december
2020.
Der foreslås hermed en øvre grænse for hvor meget, der må tilføres
SESAR Joint undertaking, men det endelige beløb vil være genstand
for de årlige budgetforhandlinger mellem Budgetmyndigheden (Rådet
og Europa-Parlamentet) og Kommissionen. Det foreslåede beløb på
600 mio. EUR ligger på niveau med hvad, der tidligere er blevet tilført
projektet.
Det årlige danske bidrag til EU udgør ca. 2 % af EU-budgettet. Hvis
fællesforetagendet får tilført 600 mio. EUR, som foreslået af Kommis-
sionen, vil det svare til et dansk bidrag på ca. 12. mio. EUR (ca. 90
mio. DKR) over perioden.
Det bemærkes at, Kommissionen og Eurocontrol årligt har bidra-
get/forventes at bidrage med 100 mio. euro hver i perioden 2007-
2015. Det danske bidrag til Eurocontrol udgør knap 1,5 % af de sam-
lede bidrag til Eurocontrol. Det fremgår af Kommissionens forslag, at
Eurocontrol ikke forventes at bidrage til fællesforetagendet efter den-
ne periode.
På lang sigt vurderes de samfundsøkonomiske konsekvenser af SESAR
projektet at være positive. Et af formålene med SESAR-projektet er at
sikre en koordineret udvikling af lufttrafikstyringssystemer i Europa -
blandt andet med henblik på at tage et proaktivt skridt for at bryde
tendensen til stadigt stigende omkostninger til lufttrafikstyring i Euro-
pa.
Kommissionen har fået gennemført en omfattende cost-benefit analy-
se af SESAR-projektet og anslår i den forbindelse, at projektets nu-
tidsværdi er mere end 20 mia. euro. De største samfundsøkonomiske
gevinster opstår som følge af blandt andet øget produktivitet i lufttra-
fikstyringen og mere direkte flyvninger. Ifølge Kommissionen vil
SESAR-projektet, særlig ved udnyttelse af mulighederne i GALILEO-
programmet (satellit radionavigation), medføre mere direkte flyruter
og dermed mindre forbrug af brændstof, hvilket vil betyde en redukti-
on i udslippet af drivhusgasser på 4 - 6% pr. flyvning. Kommissionen
anfører endvidere, at dette sammen med de nye start- og landingssy-
stemer vil optimere flyveruterne omkring lufthavnene, hvilket vil for-
bedre forholdene for befolkningen omkring lufthavnene.
Det bemærkes endvidere, at forlængelsen af fællesforetagendet ikke
har nogen betydning for forsvaret.
7. Høring
Forslaget blev sendt i høring den 17. juli 2013 i EU Specialudvalget for
Transport. Høringsfristen var den 14. august 2013. Der er indkommet
følgende høringssvar:
Side 4 (7)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1281172_0005.png
Notat
Dato 19. august 2013
Brancheforeningen Dansk Luftfart (BDL) og Dansk Industri Transport
(DI Transport)
”BDL takker for muligheden for at afgive kommentarer til Kommissio-
nens forslag. Kommissionen foreslår med forslaget, at bemyndigelsen
til SESAR Joint Undertaking (SJU) forlænges til 2024.
BDL finder det af stor vigtighed for luftfarten, at det fælleseuropæiske
luftrum (SES) etableres uden forsinkelser. Udvikling og implemente-
ring af det teknologiske ben, SESAR, er en helt afgørende faktor i op-
fyldelsen af dette. Vi forstår Kommissionens forslag således, at for-
længelsen er nødvendig for at holde momentum i det samlede udvik-
lingsforløb. Vi kan på det grundlag tilslutte os Kommissionens forslag,
men dog ikke uden forbehold.
Vores forbehold knytter sig til det forhold, at SES ikke udvikler sig
som forudsat, men plages af gentagne forsinkelser. Af samme grund
har Kommissionen for nylig fremsat forslag til accelerering af SES-
processen (SES II+). Udover den tidsmæssige forlængelse på hele 8
år, indeholder nærværende forslag også (som vi forstår den ret ukon-
krete argumentation) tilførsel af øgede midler til projektet. Vi har der-
for stor bekymring for, om projektet omfattes af tilstrækkelig kontrol
og styring. Vi anbefaler derfor, at der fra dansk side lægges vægt på
specifikke krav til konkret fremdrift, og til prioritering af de mange
projekter og initiativer, der iværksættes.
Flere interessenter påpeger, at man oplever stor lukkethed omkring
specifikationer mm. fra SJU’s side. Der synes således at være stort
behov for langt større åbenhed om de konkrete beslutninger og aktivi-
teter i SESAR-udviklingen. Forslaget om forlængelse bør således give
anledning til pres på Kommissionen for at sikre større offentlighed
omkring SESAR-strategier og om SJU’s aktiviteter.
BDL står naturligvis til rådighed i den videre proces. Bemærkningerne
afgives også på vegne af DI Transport.”
Erhvervsflyvningens Sammenslutning (ES)
“ES takker for muligheden for at deltage i emne høring om Europa-
Kommissionens forslag COM (2013) 503 “Proposal for a Council Regu-
lation amending Regulation (EC) No 219/2007 on the establishment of
a Joint Undertaking to develop the new generation European air traffic
management system (SESAR) as regards the extension of the Joint
Undertaking until 2024”.
ES har noteret sig den store opbakning, som forslaget har blandt
Kommissionens m.fl. medlemmer. ES noterer også, at der lægges op
Side 5 (7)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1281172_0006.png
Notat
Dato 19. august 2013
til streng kontrol med mål og midler. Denne kontrol er fundamental i
et projekt, som både har klart definerede præstationsmål, men som
også har mål, som bygger på forventelige udviklingsresultater og for-
hold, som teknologien i dag ikke har løsning på.”
Naviair
”Naviair støtter forlængelsen af Joint Undertaking ind til 2024 og har
ingen bemærkninger til det fremsendte forslag eller dets enkeltståen-
de bestemmelser.
Supplerende kan vi gøre opmærksom på, at Naviair som udgangs-
punkt støtter, at SESAR skal være en integreret del af ATM systemets
udvikling. Naviair ønsker
At SESAR skal være operationelt orienteret samt, at initiativer skal
være baseret på solide business cases
At ANSP’erne og deres kunder skal have indflydelse på arbejdet,
da de bærer en betydelig forretningsmæssig risiko i forbindelse
med nyudvikling
At samarbejdet mellem myndighederne i de involverede stater skal
indeholde koordinering af lovgivning og regelsæt på området
At der ikke finder nogen duplikering af arbejde eller af eksisteren-
de strukturer sted
At finansieringen af SESAR er gennemsigtig og ikke har negativ
indflydelse på ANSP’ernes økonomi, som skal dækkes af kunderne
og ANSP’erne selv.
At ANSP’erne bevarer ledelsesmæssig kontrol og beslutningskom-
petence for så vidt angår behovet for infrastruktur og tjenester
At SJU må stå som garant for at integrere forskning, udvikling og
implementering
At SJU må sikre støtte fra alle ANSP’er under udviklingsfasen og
videre frem
At ANSP’erne bliver aktivt involveret i enhver opgradering af den
Europæiske ATM Master Plan
At der kræves et intensivt samarbejde mellem myndighedsudøverne
for at øvelsen kan lykkes og regional lovgivning ikke er i vejen her-
for.”
Dansk Erhverv
Side 6 (7)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Notat
Dato 19. august 2013
”Af tidsmæssige årsager har det ikke været muligt at gennemgå for-
slaget i detaljer, men Dansk Erhverv støtter generelt tiltag, der styr-
ker og effektiviserer europæisk luftfart.”
8. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslaget har endnu ikke været behandlet i Rådet, og regeringen har
ikke kendskab til, hvordan de øvrige medlemslande vil stille sig til for-
slaget.
9. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter formålet med fællesforetagendet om at etablere en
højtudviklet lufttrafikinfrastruktur i EU, som vil muliggøre en effektiv,
sikker og miljøvenlig udvikling inden for lufttransporten.
Regeringen er positiv over for en begrænset forlængelse af fællesfore-
tagendets løbetid for derved at opnå en kontinuitet, der kan sikre, at
fællesforetagendet kan afslutte det arbejde, som fællesforetagendet
blev oprettet til. Regeringen kan dermed støtte en færdiggørelse af
arbejdet i fællesforetagendet. Fællesforetagendet bør dog afsluttes
inden for den finansielle ramme for 2014-2020.
Regeringen mener derfor at fokus bør være på at afslutte aktiviteter-
ne under SESAR Joint Undertaking, og derfor kan regeringen ikke til-
slutte sig en forlængelse frem til 2024. Kommissionen har ikke frem-
ført tilstrækkelige argumenter for, hvorfor der er behov for at fælles-
foretagendet skal fortsætte helt frem til 2024. Regeringen mener, at
en forlængelse af mandatet frem til 2024 kan skabe grundlag for, at
fællesforetagendet bliver permanent.
Der bør samtidig ikke afsættes flere midler til projektet end der er fo-
reslået i dette forslag.
I forbindelse med dette finder regeringen, at det kan overvejes, om
man kan overlade dele af forskningen til branchen i stedet for at over-
lade det til fællesforetagendet, og om andre organer eksempelvis Eu-
rocontrol kan stå for innovationen og udviklingen inden for ATM.
10.Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere være forelagt Folketingets Europaudvalg.
Side 7 (7)