Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2013-14
KOM (2013) 0520 Bilag 3
Offentligt
1297657_0001.png
Hr. Michel Barnier
Kommissær med ansvar for Det Indre Marked og tjenesteydelser
Rue de la Loi 200
B-1049, Bruxelles
Det Internationale Sekretariat
Christiansborg
DK-1240 København K
Tlf. +45 33 37 55 00
Fax +45 33 32 85 36
www.ft.dk
[email protected]
Udtalelse til forslag vedrørende bankafvikling - KOM (2013)520
Kære Michel Barnier
Hermed fremsendes høringssvar fra Folketingets Europaudvalg om Kommis-
sionens forslag til forordning om afvikling af banker, som Kommissionen frem-
satte den 10. juli 2013.
Folketinget har behandlet forslaget i Europaudvalget og har følgende be-
mærkninger, som støttes af et flertal af partier bestående af Socialdemokrati-
et, Venstre, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre og Det Konservative
Folkeparti.
Dette flertal vurderer, at det er i dansk interesse, at der etableres en fælles
europæisk bankafviklingsmekanisme for de EU-lande, der deltager i det euro-
pæiske banktilsyn. Uanset eventuel dansk deltagelse vil det være en væsent-
lig dansk interesse at sikre en sund og velfungerende indretning af bankafvik-
ling og de øvrige dele af det styrkede banksamarbejde i EU samt at bevare
lige konkurrencevilkår i det indre marked. Yderligere integration mellem euro-
landene må dog ikke underminere samarbejdet i EU28.
Flertallet støtter, at der sikres konsistens mellem de materielle bestemmelser i
krisehåndteringsdirektivet og forslaget om bankafvikling. Under forhandlinger-
ne om banktilsynet blev der fra flere ikke-eurolande, herunder Danmark, lagt
stor vægt på, at ikke-eurolande, som vælger at tilslutte sig banktilsynet, kan
deltage på balancerede vilkår i forhold til eurolande. Dette er særligt relevant i
forhold til afstemningsreglerne i tilsynsrådet og relationen til ECB’s styrelses-
råd.
Flertallet støtter ligeledes, at der ikke skelnes mellem eurolande og ikke-
eurolande i forslaget om etablering af en bankafviklingsmekanisme, idet der
f.eks. er ensartede stemmeregler for Afviklingsinstansens plenarmøder, hvor
alle nationale afviklingsmyndigheder har én stemme. Flertallet understreger,
at det er centralt, at sådanne balancerede vilkår mellem eurolande og ikke-
eurolande bevares.
8. november 2013
Ref.
Kontakt
Morten Knudsen
EU-Konsulenten
Dir. tlf. +45 3337 3695
[email protected]
1/4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Derudover finder flertallet det vigtigt, at der sikres den rette balance mellem
Kommissionens beføjelser og medlemsstaternes indflydelse i forbindelse med
bankafvikling
Flertallet opfordrer desuden til, at bail-in skal finde anvendelse i både forsla-
get om bankafvikling og om krisehåndtering allerede fra 2015 og ikke først fra
2018 som indeholdt i begge forslag. Samtidig opfordrer flertallet til, at reglerne
vedrørende bail-in både i forslaget om bankafvikling og om krisehåndtering
bliver så lidt fleksible som muligt, især fordi en for stor adgang til fleksibilitet er
en hindring for lige konkurrencevilkår.
Flertallet finder det også afgørende, at der i tilstrækkeligt omfang tages hen-
syn til dansk realkredit i forbindelse med en krisehåndtering i regi af bankaf-
viklingsmekanismen.
Dansk realkredits samfundsbetydning understreges særligt af den nylige poli-
tiske aftale om udpegning af danske SIFI-institutter der vil betyde, at alle væ-
sentlige danske realkreditinstitutter udpeges som systemisk vigtige.
Flertallet opfordrer til, at der skabes klarhed over en eventuel fælles offentlig
backstop, herunder hvilken status ikke-eurolande vil få i den forbindelse.
Flertallet opfordrer til, at deltagende lande får mulighed for at krisehåndtere
banker nationalt, hvis Kommissionen vælger ikke at krisehåndtere på europæ-
isk plan. I forlængelse af dette bør det være sådan, at medlemslande nationalt
kan krisehåndtere de pågældende institutter i tråd med reglerne i krisehåndte-
ringsdirektivet frem for at konkursbehandle institutterne.
Flertallet lægger afgørende vægt på, at medlemslandene ikke forpligtes til at
indføre sanktioner i form af administrative bøder for overtrædelser af forord-
ningen i forbindelse med den foreslåede sanktionsbestemmelse.
Flertallet noterer sig derfor med tilfredshed, at der i den foreslåede
sanktionsbestemmelse henvises til krisehåndteringsdirektivet, hvilket indebæ-
rer, at medlemslandene har valgfrihed mellem administrative og strafferetlige
sanktioner. Flertallet lægger betydelig vægt på, at denne valgfrihed udtrykke-
ligt kommer til at fremgå af forordningens sanktionsbestemmelse. Flertallet
opfordrer til, at dette udtrykkeligt kommer til at fremgå, at strafferetlig sanktio-
nering sker i overensstemmelse med medlemsstaternes nationale procedurer
for behandling af straffesager.
Endelig glæder flertallet sig over, at forslaget sikrer, at afviklingsmyndigheden
skal informere EU-landenes nationale parlamenter om sine aktiviteter samt
besvare spørgsmål fra parlamenterne. Flertallet støtter i den forbindelse, at de
nationale parlamenter skal kunne invitere afviklingsmyndighedens administre-
2/4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1297657_0003.png
rende direktør til at deltage i en udveksling af synspunkter vedrørende konkre-
te afviklinger af kreditinstitutter i den pågældende medlemsstat.
Mindretalsudtalelser
Liberal Alliance og Dansk Folkeparti
Et mindretal bestående af Liberal Alliance og Dansk Folkeparti udtaler, at det
ikke vil være til fordel for Danmark at deltage i en EU-bankunion, herunder en
fælles afviklingsmekanisme som delelement af en EU-bankunion. Liberal Alli-
ance og Dansk Folkeparti ser med særlig stor bekymring på den sidste del af
bankunionen, der handler om fælles hæftelse eller indskud. En sådan vil i
praksis betyde udligning af velstand mellem landene gennem mekanismer,
der vil ligge helt uden for demokratisk kontrol fra borgerne. Liberal Alliance og
Dansk Folkeparti henholder sig til, at Statsministeren ved adskillige møder i
Europaudvalget har slået fast, at Danmark vil tage stilling til bankunionen som
en samlet pakke og ikke tilslutte sig enkeltdele som den fremlagte fælles af-
viklingsmekanisme. Liberal Alliance og Dansk Folkeparti fastholder, at dansk
deltagelse i bankunionens i praksis vil være ensbetydende med deltagelse i
eurosamarbejdet. Derfor har regeringen pligt til at udskrive folkeafstemning,
hvis den ønsker dansk deltagelse i bankunionen.
Enhedslisten
Et mindretal bestående af Enhedslisten udtaler, at man ikke ønsker, at Dan-
mark skal tilslutte sig EU's bankafviklingsmekanisme. Enhedslisten mener, at
EU's fælles bankafviklingsmekanisme går i den forkerte retning og frygter, at
danske skatteborgere vil risikere at skulle betale for europæiske banker, der
ikke har styr på økonomien. Dermed kan en dansk tilslutning til afviklingsme-
kanismen komme til at koste danskerne dyrt. Enhedslisten kan ikke støtte, at
den endelige regning for at redde usunde europæiske banker, kommer til at
ligge hos de europæiske befolkninger. I stedet for at fortsætte den forfejlede
politik med bankpakker, der har ødelagt mange europæiske landes økonomi,
bør de store finansielle mastodonter deles op. Når krisen fik så stort omfang
for den globale økonomi skyldes det ikke mindst de store finansielle masto-
donter. Deres spekulation og store tab spredte sig til den almindelige økono-
mi. Derfor skal disse store finansielle virksomheder deles op. Almindelig
bankdrift skal holdes i et særskilt selskab, sådan var det for få år siden. Spe-
kulation skal være i et andet. Den del af den finansielle sektor kan bare gå
ned, hvis de kommer i krise. Det skader ikke økonomien, kun spekulanterne.
Boliglånene bør også udskilles. Igen for få år siden var det sådan, at realkre-
ditten kun leverede lån til boligejerne, uden at skulle tjene penge til en banks
aktionærer og uden at risikere at ryge med, hvis banken krakkede. Og endelig
skal pensionsdelen af bankerne skilles ud. Pensionsopsparingen skal ikke
3/4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
administreres ud fra, hvad der tjener bankens ejere, men hvad der er bedst
for pensionisterne.
Krisen har vist, at det er skadeligt for hele samfundsøkonomien at binde sig
op på uansvarlige bankdirektører og spekulanter. Denne binding brydes ikke
med EU's bankafviklingsmekanisme, men gøres i stedet europæiske, så en
kriseramt bank i et land kan rive langt flere lande med i faldet. Derfor er En-
hedslisten imod den fælles afviklingsmekanisme, og mener at der burde af-
holdes en folkeafstemning, om Danmark skal underlægges det styrkede
banksamarbejde, den såkaldte bankunion.
Med venlig hilsen
Eva Kjer Hansen
Formand for Europaudvalget
4/4