Europaudvalget 2013-14
KOM (2013) 0794 Bilag 1
Offentligt
1338328_0001.png
Civilafdelingen
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
21. februar 2014
Procesretskontoret
Anders Forman
2013-4001-0123
1011560
GRUND– OG NÆRHEDSNOTAT
vedrørende forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om
ændring af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
861/2007 af 11. juli 2007 om indførelse af en europæisk småkravspro-
cedure og Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
1896/2006 af 12. december 2006 om indførelse af en europæisk beta-
lingspåkravsprocedure
KOM(2013)794 endelig
Sagen er omfattet af retsforbeholdet.
Resumé
Sagen er omfattet af retsforbeholdet. Forslaget til forordning er fremsat på
baggrund af Kommissionens rapport om anvendelsen af forordningen om
indførelse af en europæisk småkravsprocedure. Forslaget har til formål at
afhjælpe de mangler, der påpeges i rapporten, med henblik på at forbedre
muligheden for en forenklet og effektiv behandling af grænseoverskridende
tvister om mindre krav og reducere de økonomiske ulemper som følge af
omkostningstunge retssager. Forslaget har hverken lovgivningsmæssige
eller statsfinansielle konsekvenser. Forslaget vurderes at være i overens-
stemmelse med nærhedsprincippet. Der ses ikke at foreligge offentlige til-
kendegivelser om de øvrige medlemsstaters holdninger til forslaget. Rege-
ringen er overordnet positivt indstillet over for tiltag, der kan forenkle og
fremskynde søgsmål om krav af mindre værdi på tværs af grænserne, og er
på den baggrund generelt positiv over for initiativer, som har til formål at
styrke den gældende ordning for behandlingen af grænseoverskridende
sager om mindre krav. Der lægges i den forbindelse vægt på, at en forenk-
let procesform fortsat lever op til de generelle retssikkerhedsmæssige krav,
der stilles til domstolenes behandling af tvister.
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1338328_0002.png
1. Baggrund
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 861/2007 om indførel-
se af en europæiske småkravsprocedure
1
blev vedtaget den 11. juli 2007 og
har været anvendt i EU (undtagen Danmark) siden den 1. januar 2009.
Forordningen har til formål at forenkle og fremskynde behandlingen af
grænseoverskridende retstvister vedrørende krav på højst 2.000 EUR på
det civil- og handelsretlige område og at nedbringe omkostningerne for-
bundet hermed.
Der er tale om en valgfri procedure, der kan anvendes som supplement til
de procedurer, der findes i medlemsstaternes lovgivning.
Forordningen indeholder desuden regler om anerkendelse og fuldbyrdelse
af domme efter småkravsproceduren, idet den indebærer, at en dom afsagt
i en medlemsstat efter småkravsproceduren kan fuldbyrdes umiddelbart
uden anvendelse af den såkaldte eksekvaturprocedure, dvs. en procedure i
fuldbyrdelsesstaten, som fastslår, at dommen kan fuldbyrdes.
Småkravsproceduren er kendetegnet ved, at den som udgangspunkt er
skriftlig og underlagt stramme tidsfrister. Det tilstræbes i forordningen, at
kommunikationen i sagen foregår elektronisk. Der er endvidere ingen for-
pligtelse til at lade sig repræsentere ved en advokat, og retten bistår om
nødvendigt parterne under processen. Desuden skal den tabende part kun
dække sagens omkostninger, hvis de står i et rimeligt forhold til kravets
værdi.
Efter forordningens artikel 28 fremlægger Kommissionen senest den 1. ja-
nuar 2014 en rapport, der gennemgår anvendelsen af den europæiske små-
kravsprocedure, herunder navnlig om den fastsatte beløbsgrænse på 2.000
EUR. Rapporten ledsages om nødvendigt af et forslag om tilpasning af
forordningen.
Kommissionen fremlagde den 19. november 2013 sin rapport om forord-
ningens anvendelse.
2
Rapporten konkluderer, at forordningen har forbedret
og forenklet behandlingen af grænseoverskridende tvister om mindre krav
i EU. Det anføres dog samtidig, at småkravsproceduren stadig er forholds-
1
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 861/2007 af 11. juli 2007 om indfø-
relse af en europæiske småkravsprocedure.
2
Rapport fra Kommissionen til Europa-Parlamentet, Rådet og Det Europæiske Økonomi-
ske og Sociale Udvalg om anvendelse af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF)
nr. 861/2007 om indførelse af en europæisk småkravsprocedure.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1338328_0003.png
vis ukendt og anvendes forholdsvis sjældent. Der konstateres endvidere en
række konkrete problemer vedrørende dele af forordningen, og det kon-
kluderes, at disse problemer bedst kan løses gennem en ændring af forord-
ningen.
Kommissionen har på den baggrund fremsat nærværende forslag til Euro-
pa-Parlamentets og Rådets forordning om ændring af forordningen om
indførelse af en europæisk småkravsprocedure og forordningen om indfø-
relse af en europæisk betalingspåkravsprocedure.
3
Det danske retsforbehold
Forslaget fremsættes med hjemmel i Traktaten om Den Europæiske Uni-
ons Funktionsmåde (TEUF), tredje del, afsnit V.
Ifølge artikel 1 i protokollen om Danmarks stilling deltager Danmark ikke
i vedtagelsen af foranstaltninger, der foreslås i henhold til TEUF, tredje
del, afsnit V, og ifølge protokollens artikel 2 er ingen af de foranstaltnin-
ger, der er vedtaget i henhold til TEUF, tredje del, afsnit V, bindende for
Danmark, ligesom de ikke finder anvendelse i Danmark (”retsforbehol-
det”).
2. Indhold
2.1. Generelt
Forslaget til forordning er fremsat efter TEUF artikel 81 om etablering af
civilretligt samarbejde.
Forslaget er fremsat på baggrund af Kommissionens rapport om anvendel-
se af forordningen om indførelse af en europæisk småkravsprocedure.
Forslaget har til formål at afhjælpe de mangler, der påpeges i rapporten,
med henblik på at forbedre muligheden for en forenklet og effektiv be-
handling af grænseoverskridende tvister om mindre krav og reducere de
økonomiske ulemper som følge af omkostningstunge retssager.
3
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om ændring af Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 861/2007 af 11. juli 2007 om indførelse af en
europæisk småkravsprocedure og Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
1896/2006 af 12. december 2006 om indførelse af en europæisk betalingspåkravsprocedu-
re.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1338328_0004.png
På denne baggrund indeholder forslaget en række ændringsforslag til den
gældende forordning. Det drejer sig bl.a. om en udvidelse af forordningens
anvendelsesområde ved at øge beløbsgrænsen fra 2.000 EUR til 10.000
EUR og ved at ændre (udvide) definitionen af de ”grænseoverskridende
sager”, som kan behandles efter småkravsproceduren.
Forslaget indebærer desuden en øget anvendelse af elektroniske kommuni-
kationsmidler og en pligt for retterne til at bruge videokonference og andre
midler til fjernkommunikation ved retsmøder og bevisoptagelse. Samtidig
foreslås der indført et loft for retsgebyrer i forbindelse med proceduren og
en pligt for medlemsstaterne til at indføre midler til fjernbetaling af retsge-
byrer mv.
De væsentligste dele af de foreslåede ændringer gennemgås under pkt. 2.2
nedenfor.
2.2. Nærmere om hovedelementerne i forslaget
2.2.1. Forhøjelse af forordningens beløbsgrænse
Det påpeges i Kommissionens rapport om forordningens anvendelse, at
den nuværende grænseværdi på 2.000 EUR i høj grad begrænser mulighe-
den for at anvende proceduren. Dette vurderes navnlig at være til skade for
små og mellemstore virksomheder, hvis krav ofte overstiger den gældende
beløbsgrænse.
Der foreslås på den baggrund en forhøjelse af grænseværdien fra 2.000
EUR til 10.000 EUR med henblik på at udvide muligheden for at anvende
småkravsproceduren i væsentligt flere tilfælde, herunder ikke mindst i
grænseoverskridende tvister om krav, der involverer små og mellemstore
virksomheder.
2.2.2. Udvidet definition af grænseoverskridende sager
Den gældende forordning begrænser anvendelsen af småkravsproceduren
til ”grænseoverskridende sager”, hvorved skal forstås sager, hvor mindst
en af parterne har bopæl eller sædvanligt opholdssted i en anden medlems-
stat end den, hvor den ret, som behandler sagen, er beliggende.
Med Kommissionens forslag lægges der op til en udvidelse af forordnin-
gens geografiske anvendelsesområde, som skal gøre det muligt at anvende
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1338328_0005.png
småkravsproceduren i flere sager, som har en grænseoverskridende karak-
ter.
Det foreslås således, at proceduren skal kunne anvendes i sager, hvor par-
terne har bopæl i samme medlemsstat, men hvor sagen har et betydeligt
grænseoverskridende element, herunder hvor f.eks. kontraktens opfyldel-
sessted, stedet for en skadestilføjelse eller fuldbyrdelsesstedet for en rets-
afgørelse er i en anden medlemsstat end bopælslandet.
Det er navnlig hensigten, at det skal være muligt at anvende proceduren i
tilfælde, hvor fordringshaveren efter Bruxelles I-forordningen
4
har valget
mellem at anlægge sag ved retterne i den medlemsstat, hvor parterne begge
har bopæl, eller i den medlemsstat, hvor f.eks. en kontrakten skal opfyldes.
Endvidere indebærer forslaget, at proceduren vil kunne anvendes i sager,
der anlægges i en medlemsstat af eller mod en tredjelandsstatsborger, her-
under f.eks. mod virksomheder, der er beliggende i et tredjeland.
Det fremhæves i Kommissionens begrundelse for forslaget, at rettens for-
pligtelse til at undersøge, om kravet er omfattet af forordningen, indebæ-
rer, at risikoen for misbrug af proceduren er minimal.
2.2.3. Øget anvendelse af elektroniske kommunikationsmidler
Den gældende forordning giver i et vist omfang mulighed for elektronisk
kommunikation mellem parterne og retten. Det er således muligt at frem-
sende den indledende anmodning elektronisk til retten i de medlemsstater,
hvor dette accepteres. Det er dog ikke muligt at foretage elektronisk for-
kyndelse af dokumenter for parterne.
Flere medlemsstater har imidlertid indført elektronisk forkyndelse. Efter
forslaget sidestilles forkyndelse af dokumenter, der sker elektronisk, med
forkyndelse pr. post. Formålet hermed er at reducere omkostningerne og
tidsforbruget i medlemsstater, der vælger at indføre elektronisk forkyndel-
se. Endvidere foreslås det, at den øvrige skriftlige kommunikation under
sagen mellem parterne og retten i øvrigt skal ske elektronisk, såfremt dette
er accepteret af parterne.
4
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 1215/2012 af 12. december 2012
om retternes kompetence og om anerkendelse og fuldbyrdelse af retsafgørelser på det ci-
vil- og handelsretlige område.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1338328_0006.png
2.2.4. Pligt til at bruge fjernkommunikationsmidler i forbindelse med
retsmøder og bevisoptagelse
Den gældende småkravsprocedure er som udgangspunkt en skriftlig pro-
cedure, og der afholdes alene mundtlige retsmøder eller optages bevis,
f.eks. i form af mundtlig vidneforklaring, hvis det er nødvendigt for at af-
sige dom.
På trods af muligheden for at bruge fjernkommunikationsudstyr afholdes
der ifølge Kommissionen i praksis ofte retsmøder, som kræver parternes
tilstedeværelse.
Efter forslaget lægges der op til, at retsmøder alene afholdes i ekstraordi-
nære tilfælde, hvor det f.eks. ikke er muligt at afsige dom på det forelig-
gende skriftlige bevismateriale. Endvidere indføres en forpligtelse for ret-
terne til at afholde retsmøder ved videokonference eller anden fjernkom-
munikationsteknologi, hvis den part, der skal høres, er bosiddende i en an-
den medlemsstat end den medlemsstat, hvor den kompetente ret er belig-
gende. Såfremt en part anmoder om et mundtligt retsmøde, skal et sådant
dog afholdes.
2.2.5. Indførelse af et loft for retsgebyrer og midler til fjernbetaling
Den gældende forordning regulerer ikke opkrævning af retsgebyrer i for-
bindelse med småkravsproceduren. Det påpeges i Kommissionens rapport
om forordningens anvendelse, at retsgebyrer – navnlig i medlemsstater,
hvor disse er uforholdsmæssigt høje – kan afholde fordringshavere fra at
anlægge sag.
Forslaget tilsigter ikke at harmonisere retsgebyrerne i medlemsstaterne,
men lægger derimod op til, at der indføres et loft for størrelsen af retsgeby-
rerne, der kan opkræves af retterne i medlemsstaterne ved anvendelse af
småkravsproceduren. Formålet hermed er at sikre, at gebyret står i et rime-
ligt forhold til kravets værdi.
Det foreslås, at retsgebyret højst må udgøre 10 % af kravets værdi, og at et
eventuelt mindstegebyr højst må udgøre 35 EUR.
Endvidere foreslås en forpligtelse for medlemsstaterne til at indføre midler
til fjernbetaling af retsgebyrer, f.eks. ved bankoverførsel eller onlinebeta-
ling med kredit- eller betalingskort.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1338328_0007.png
2.2.6. Begrænsning af kravet om oversættelse af formular D i forbindelse
med fuldbyrdelse af retsafgørelsen
I forbindelse med fuldbyrdelse af en retsafgørelse truffet efter forordnin-
gen om indførelse af en europæisk småkravsprocedure skal den part, der
anmoder om fuldbyrdelse, fremlægge en autoriseret oversættelse af atte-
sten vedrørende retsafgørelsen i den såkaldte formular D (forordningens
bilag IV) til de(t) officielle sprog i den medlemsstat, hvor afgørelsen skal
fuldbyrdes.
Kommissionen har i sin rapport anført, at det kun er formularens punkt 4.3
om retsafgørelsens konklusion, der behøver at blive oversat, da de andre
punkter allerede findes på alle sprog. Kravet om, at formular D skal over-
sættes, vurderes derfor at medføre unødvendige omkostninger for den part,
som ønsker at fuldbyrde en retsafgørelse truffet efter småkravsproceduren.
Det foreslås derfor at begrænse kravet om oversættelse til kun at omfatte
punkt 4.3 i formular D.
2.2.7. Pligt for medlemsstaterne til at give oplysninger om retsgebyrer mv.
Medlemsstaterne er efter den gældende forordning forpligtet til at meddele
Kommissionen en række oplysninger. Det drejer sig bl.a. om oplysninger
om, hvilke retter der er kompetente, og hvilke kommunikationsmidler og
sprog der accepteres mv.
Efter forslaget forpligtes medlemsstaterne til endvidere at meddele Kom-
missionen, hvilke retsgebyrer der opkræves, og hvilke betalingsmetoder
der accepteres. Ligeledes forpligtes medlemsstaterne til at sørge for, at par-
terne kan få bistand til at udfylde formularerne mv. under proceduren,
samt til at oplyse, hvilke myndigheder eller organisationer der er kompe-
tente til at yde parterne en sådan praktisk bistand.
2.2.8. Ændring af forordning (EF) nr. 1896/2006 om indførelse af en euro-
pæisk betalingspåkravsprocedure
Forordningen om indførelse af en europæisk betalingspåkravsprocedure
har bl.a. til formål at forenkle og fremskynde grænseoverskridende sager
om ubestridte pengekrav.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1338328_0008.png
Det følger af forordningen, at en skyldners indsigelse mod et betalingspå-
krav indebærer, at sagen automatisk overgår til almindelig civil retssags-
behandling. Efter forordningen om indførelsen af den europæiske små-
kravsprocedure er trådt i kraft, vurderes dette ikke hensigtsmæssigt for så
vidt angår krav, der falder inden for denne forordnings anvendelsesområ-
de.
Der foreslås derfor en ændring af artikel 17 i forordningen om indførelse
en europæisk betalingspåkravsprocedure, som medfører, at hvis sagen fal-
der inden for anvendelsesområdet for den europæiske småkravsprocedure,
kan den part, der har fremsat indsigelse over for et europæisk betalingspå-
krav, anvende denne procedure frem for den almindelige civilretlige pro-
cedure.
2.2.9. Andre tekniske ændringer
Der foreslås herudover en række tekniske ændringer, som tilsigter at til-
passe forordningen om indførelse af en europæisk småkravsprocedure den
retlige udvikling siden vedtagelsen i 2007, herunder f.eks. Lissabontra-
katatens ikrafttrædelse. Således foreslås bl.a. en ændring med henblik på at
tilpasse bestemmelser til den delegationsprocedure, der følger af TEUF ar-
tikel 290.
3. Gældende dansk ret
Retsplejelovens kapitel 39 indeholder regler om behandling af sager om
mindre krav. Reglerne blev indsat ved lov nr. 538 af 8. juni 2006 om æn-
dring af retsplejeloven og forskellige andre love (Politi- og domstolsre-
form) med det formål at indføre en enkel og omkostningsbesparende pro-
cedure for behandlingen af sager om mindre krav ved domstolene.
Reglerne anvendes som udgangspunkt på byretssager vedrørende krav
uden økonomisk værdi, eller som har en økonomisk værdi af højst 50.000
kr., jf. retsplejelovens § 400, stk. 1, nr. 1. Endvidere finder reglerne anven-
delse på krav, som overstiger beløbsgrænsen på 50.000 kr., men hvor par-
terne, efter at tvisten er opstået, aftaler, at sagen skal behandles efter disse
regler, jf. § 400, stk. 1, nr. 2.
Retten kan i visse tilfælde, f.eks. hvor sagen angår særligt komplicerede
faktiske eller retlige spørgsmål, af egen drift eller efter anmodning fra en
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
part bestemme, at sagen skal behandles uden anvendelse af reglerne i lo-
vens kapitel 39, jf. retsplejelovens § 402, stk. 1.
Reglerne indebærer en forenklet proces bl.a. ved, at kravene til udform-
ningen af stævning og svarskrift er særligt lempelige, og at retten varetager
forberedelsen af sagen, jf. retsplejelovens § 406, stk. 2, 1. pkt. Endvidere
kræver bevisførelse rettens tilladelse, som kun gives, når det må anses for
sandsynligt, at bevisførelsen har betydning for sagen. Forberedelsen af sa-
gen foregår som udgangspunkt på skriftligt grundlag, men retten kan ind-
kalde til et retsmøde under forberedelsen, jf. lovens § 406, stk. 4. Det er i
forarbejderne til lov nr. 538 af 8. juni 2006 forudsat, at parterne ikke har
behov for advokatbistand under forberedelsen, og at retten forventes at yde
vejledning og bistand til parterne.
Hovedforhandlingen gennemføres efter retsplejelovens almindelige regler,
dog uden at sagsøgeren skal forelægge sagen for retten, jf. retsplejelovens
§ 407, stk. 1. Efter lovens § 410 gælder der i øvrigt forenklede regler for
appelbehandling af sager, som behandles efter retsplejelovens kapitel 39,
ligesom lovens § 408 begrænser omfanget af sagsomkostninger, der kan
tilkendes i disse sager.
4. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Forslaget er som nævnt fremsat efter TEUF, tredje del, afsnit V, og er der-
for omfattet af det danske retsforbehold. Danmark deltager således ikke i
vedtagelsen af forordningen, som ikke vil være bindende for eller finde
anvendelse i Danmark.
Sagen har derfor hverken lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konse-
kvenser.
5. Høring
Forslaget har været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisa-
tioner mv. med en høringsfrist den 6. januar 2013:
Østre Landsret, Vestre Landsret, Sø- og Handelsretten, samtlige byretter,
Domstolsstyrelsen, Advokatrådet, Boligselskabernes Landsforening, Co-
penhagen Business School (Juridisk Institut), Danmarks Rederiforening,
Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Byggeri, Dansk Ejendomsmæglerfor-
ening, Dansk Erhverv, Dansk Forening for Voldgift, Dansk InkassoBran-
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
cheforening, Dansk Retspolitisk Forening, Dansk Told og Skatteforbund,
Danske Advokater, Danske Regioner, Danske Speditører, Datatilsynet,
ADIPA, Den Danske Dommerforening, Det Danske Voldgiftsinstitut, DI-
Organisation for Erhvervslivet, Dommerfuldmægtigforeningen, Domstole-
nes Tjenestemandsforening, Erhvervsstyrelsen, Fagligt Fælles Forbund,
Finans og Leasing, Finansrådet, Forbrugerombudsmanden, Forbrugerrådet,
FSR – danske revisorer, Foreningen Danske Inkassoadvokater, Forsikring
& Pension, Grundejernes Landsforening, Handels- og Kontorfunktionæ-
rernes Forbund, HK Landsklubben Danmarks Domstole, Håndværksrådet,
Institut for Menneskerettigheder, IT-Branchen, Kommunernes Landsfor-
ening, Københavns Universitet (Det Juridiske Fakultet), Landbrug og Fø-
devarer, Landsorganisationen i Danmark, Lejernes Landsorganisation, Li-
berale Erhvervs Råd, Lægemiddelindustriforeningen, Procesbevillings-
nævnet, Syddansk Universitet (Juridisk Institut), Realkreditrådet, Vold-
giftsnævnet for Bygge- og Anlægsvirksomhed, Aalborg Universitet (Juri-
disk Institut), Aarhus Universitet (Juridisk Institut)
Østre Landsret, Vestre Landsret, Sø- og Handelsretten, Københavns
Byret, Danmarks Rederiforening, Dansk Retspolitisk Forening, Data-
tilsynet, Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen, Forbru-
gerombudsmanden, FSR - danske revisorer, Håndværksrådet, Institut
for Menneskerettigheder
og
Procesbevillingsnævnet
har ikke bemærk-
ninger til forslaget.
Advokatrådet
bemærker, at den foreslåede revision af den gældende for-
ordning virker fornuftig, men nævner dog samtidig, at den foreslåede for-
højelse af beløbsgrænsen til 10.000 EUR kolliderer med den danske græn-
seværdi for såkaldte småsager på 50.000 kr.
Dansk Byggeri
anfører, at organisationen ser positivt på forslaget, og at de
foreslåede ændringer af den europæiske småkravsprocedure og betalings-
påkravsprocedure vil gøre det lettere for navnlig små og mellemstore virk-
somheder at anvende disse procedurer og dermed forbedre virksomheder-
nes mulighed for at forfølge krav i andre medlemsstater.
Dansk Byggeri vurderer desuden, at forslaget om indførelse af et loft for
retsgebyrer, således at disse højst må udgøre 10 % af kravets værdi, fortsat
vil kunne afholde fordringshavere fra at forfølge deres berettigede krav.
Dansk Byggeri finder derfor, at det foreslåede ”loft” bør sænkes væsent-
ligt, eventuelt kombineret med en forhøjelse af det tilladte mindstegebyr.
Denne løsning vil – efter Dansk Byggeris opfattelse – indebære, at for-
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1338328_0011.png
dringshavere i mindre omfang afholdes fra at forfølge berettigede krav
samtidig med, at forhøjelsen af mindstegebyret vil begrænse de åbenbart
grundløse sagsanlæg.
Dansk Erhverv
anser det for vigtigt, at småkravsproceduren er effektiv,
og at sagsomkostningerne holdes på et niveau, der står mål med sagens
genstand. Dansk Erhverv støtter på den baggrund den foretrukne løs-
ningsmodel, som omtales under punkt 6 i konsekvensanalysen, som ledsa-
ger Kommissionens forordningsforslag
5
, og som ligger til grund for ind-
holdet af forslaget.
Dansk Industri
giver udtryk for bl.a., at organisationen er positiv over for
fælles regler om inddrivelse af ubestridte og bestridte krav og over for de
foreslåede ændringer, som synes at ville gøre de eksisterende forordninger
om indførelse af henholdsvis en europæisk småkravsprocedure og en eu-
ropæisk betalingspåkravsprocedure mere effektive, herunder navnlig for
små og mellemstore virksomheder.
Dansk InkassoBrancheforening
anfører bl.a., at såfremt forslaget bliver
omfattet af en parallelaftale mellem Danmark og EU, vil det kunne føre til
en væsentlig reduktion af omkostningerne ved kreditorers forfølgelse af
krav over grænserne. Foreningen bemærker samtidig, at der bør skabes
overensstemmelse mellem beløbsgrænsen i Danmark på 50.000 kr. og be-
løbsgrænsen efter forslaget på 10.000 EUR. Endvidere anfører foreningen,
at det er væsentligt, at forslaget om at anvende elektroniske midler til
fjernkommunikation gennemføres, da risikoen for at blive pålagt fysisk
deltagelse i retsmøder vil afholde mange kreditorer fra at anvende den eu-
ropæiske småkravsprocedure.
Erhvervsstyrelsen
bemærker, at forslaget virker fornuftigt, og at danske
virksomheder, herunder ikke mindst små og mellemstore virksomheder, vil
kunne drage fordel af bl.a. den forhøjede beløbsgrænse.
Forbrugerrådet
henviser til de synspunkter, der blev fremsat af den euro-
pæiske forbrugerorganisation (BEUC) i forbindelse med høringen forud
for forslagets fremsættelse. Forbrugerrådet er således positivt indstillet
over for forslaget om en forhøjelse af beløbsgrænsen fra 2.000 EUR og
5
Resumé af konsekvensanalysen, Ledsagedokument til Forslag til Europa-Parlamentet og
Rådets forordning (EF) nr. 861/2007 om indførelse af en europæisk småkravsprocedure
og Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1896/2006 af 12. december 2006
om indførelse af en europæisk betalingspåkravsprocedure, SWD(2013) 460 final.
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
indførelsen af et loft for retsgebyrer på 10 % af kravets værdi, som dog bør
reduceres yderligere. Endvidere finder Forbrugerrådet det positivt, at par-
terne i videre omfang end hidtil skal ydes bistand i forbindelse med små-
kravsprocessen.
Forbrugerrådet bemærker sammenfattende, at organisationen støtter de til-
tag, der forbedrer den nuværende småkravsprocedure, og opfordrer til, at
der arbejdes for at sikre, at disse forbedringer ikke bliver udvandet under
forhandlingerne om forslaget.
6. Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører i sin begrundelse for forslaget bl.a., at målet om at
øge tilliden blandt forbrugere og virksomheder i forbindelse med grænse-
overskridende handel og adgangen til retlig prøvelse i forbindelse med
grænseoverskridende retstvister kun kan nås ved at ændre den nuværende
forordning, så den afspejler den udvikling, der er sket siden 2007, og af-
hjælper manglerne i forbindelse med anvendelsen af forordning (EF) nr.
861/2007 om indførelse af en europæisk småkravsprocedure.
Det anføres endvidere, at hvis ikke forordningen ændres, vil den aktuelle
beløbsgrænse forhindre mange små og mellemstore virksomheder, som er
involveret i grænseoverskridende tvister, fra at nyde godt af en forenklet
og ensartet domstolsadgang i alle medlemsstater.
Ligeledes fremhæves det, at lovgivning på EU-plan vil være mere effektiv
sammenlignet med individuelle tiltag i medlemsstaterne, da den ændrede
forordning indfører fælles proceduremæssige regler for alle grænseover-
skridende krav, uanset hvor i EU den pågældende ret er sat.
Herudover anføres det, at ændringerne vil forbedre adgangen til domstols-
prøvelse for både forbrugere og små og mellemstore virksomheder, hvis
krav for øjeblikket falder uden for forordningens anvendelsesområde, og at
en forbedret adgang til effektive retlige procedurer for fordringshavere
med krav af mindre værdi vil bidrage til et mere velfungerende indre mar-
ked.
Forslaget vurderes på den baggrund at være i overensstemmelse med nær-
hedsprincippet.
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7. Andre landes kendte holdninger
Der ses ikke at foreligge offentlige tilkendegivelser om de øvrige med-
lemsstaters holdning til forslaget.
8. Foreløbig dansk holdning
Regeringen er overordnet positivt indstillet over for tiltag, der kan forenkle
og fremskynde søgsmål om krav af mindre værdi på tværs af grænserne,
samtidig med at omkostningerne i forbindelse hermed nedbringes.
Regeringen er på den baggrund generelt positiv over for initiativer, som
har til formål at styrke den gældende ordning for behandlingen af grænse-
overskridende sager om mindre krav.
Der lægges i den forbindelse vægt på, at en forenklet procesform fortsat
lever op til de generelle retssikkerhedsmæssige krav, der stilles til domsto-
lenes behandling af tvister, herunder for at sikre afgørelsernes materielle
rigtighed.
9. Europa-Parlamentet
Forslaget til forordning behandles efter den almindelige lovgivningsproce-
dure (TEUF artikel 294), der indebærer, at forslaget skal vedtages af Euro-
pa-Parlamentet. Forslaget har endnu ikke været behandlet i Europa-
Parlamentet.
10. Orientering af andre af Folketingets udvalg
Grundnotatet sendes – ud over til Folketingets Europaudvalg – til Folke-
tingets Retsudvalg.
13