Skatteudvalget 2013-14
KOM (2013) 0814 Bilag 1
Offentligt
1318836_0001.png
Notat
J.nr. 11-0296295
Den 19. december 2013
Selskab, Aktionær og Erhverv
JLV
Grund- og nærhedsnotat til Folketingets Europaudvalg
Europa-Kommissionens forslag til Rådets direktiv om ændring af direk-
tiv 2011/96/EU om en fælles beskatningsordning for moder- og datter-
selskaber fra forskellige medlemsstater, KOM(2013) 814 endelig af 25.
november 2013
Notatet sendes til Folketingets Europaudvalg og Folketingets Skatte-
udvalg
1. Resumé af forslaget
Kommissionen fremsatte den 25. november 2013 et forslag om ændring af det eksisterende
moder- og datterselskabsdirektiv. Forslaget indeholder tre ændringer af direktivet:
1) Det foreslås, at medlemslandene skal beskatte modtagne udbytter, for så vidt som
betalingen er fradragsberettiget for datterselskabet. Dette forslag skal sikre, at di-
rektivet ikke fører til situationer med dobbelt ikke-beskatning som følge af mis-
match mellem landenes kvalifikationer af hybride finansielle instrumenter.
2) Det foreslås, at det bliver obligatorisk for medlemslandene at vedtage en fælles be-
stemmelse om bekæmpelse af misbrug.
3) Det foreslås, at direktivets anvendelsesområde udvides til nye selskabsformer i Ru-
mænien.
En vedtagelse af forslaget vil medføre behov for mindre tilpasninger af dansk selskabsskatte-
lovgivning.
2. Baggrund
Kommissionen har ved KOM(2013) 814 af 25. november 2013 fremsendt
forslag om ændring af direktiv 2011/96/EU om en fælles beskatningsordning
for moder- og datterselskaber fra forskellige medlemsstater. Forslaget er over-
sendt til Rådet den 3. december 2013 i dansk sprogversion.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 115 og kan vedtages af Rå-
det med enstemmighed efter høring af Europa-Parlamentet.
Kommissionen varslede det nu fremsatte forslag i dens handlingsplan til styr-
kelse af bekæmpelsen af skattesvig og skatteunddragelse, KOM(2012) 722 af 6.
december 2012. Det fremgik af handlingsplanen, at Kommissionen i 2013 ville
1/6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1318836_0002.png
fremsætte et forslag til revision af Rådets direktiv om moder- og datterselska-
ber fra forskellige medlemsstater til håndtering af mismatch og styrkelse af
bestemmelser til bekæmpelse af misbrug.
Forslaget skal ses i forbindelse med problemerne med udhuling af selskabs-
skattegrundlaget, som står meget højt på den politiske dagsorden i mange EU-
lande og lande uden for EU. G20 og OECD har igangsat et initiativ, der ser
nærmere på udhuling af skattegrundlaget og overførsel af overskud.
3. Formål og indhold
Hybride finansielle instrumenter
Formålet er at sikre, at anvendelsen af moder- og datterselskabsdirektivet ikke
utilsigtet forhindrer effektive tiltag mod dobbelt ikke-beskatning på området
for hybride lånearrangementer.
Hybride lånearrangementer er finansielle instrumenter, som har elementer af
både gæld og egenkapital. Hvis det finansielle instrument skattemæssigt karak-
teriseres forskelligt i to medlemsstater (gæld i debitorlandet, hvor datterselska-
bet er hjemmehørende, og egenkapital i kreditorlandet, hvor moderselskabet
er hjemmehørende), kan det resultere i en utilsigtet dobbelt ikke-beskatning,
hvor betalinger i forbindelse med hybridlånet behandles som en fradragsberet-
tiget renteudgift i én medlemsstat (betalerens medlemsstat) og som en skattefri
udlodning af udbytte i en anden medlemsstat (betalingsmodtagerens medlems-
stat).
Medlemsstaterne er - for at løse dette problem - i adfærdskodeksgruppen på
erhvervsskatteområdet blevet enig om, at den modtagende medlemsstat skal
følge den samme skattemæssige kvalificering som kildemedlemsstaten for hy-
bride lånebetalinger (dvs. der kan ikke gives skattefritagelse for hybride lånebe-
talinger, som er fradragsberettigede i kildemedlemsstaten).
Kommissionen ønsker med forslaget at sikre, at denne løsning kan implemen-
teres på sikker vis under moder- og datterselskabsdirektivet. Kommissionen
foreslår derfor, at den medlemsstat, hvor moderselskabet er hjemmehørende,
skal beskatte udbyttebetalinger, der modtages fra datterselskabet, i det omfang
betalingen er fradragsberettiget for datterselskabet.
Værnsregel til bekæmpelse af misbrug
Den 6. december 2012 vedtog Kommissionen en henstilling om aggressiv
skatteplanlægning, C(2012) 8806. I henstillingen siges det bl.a., at medlemssta-
terne bør vedtage en generel regel om bekæmpelse af misbrug for at modvirke
aggressiv skatteplanlægning.
Det nuværende moder- og datterselskabsdirektiv indeholder allerede en klau-
sul om bekæmpelse af misbrug, som medfører, at medlemsstaterne kan indfø-
re værnsregler mod misbrug. Denne klausul er imidlertid efter Kommissionens
opfattelse uklar og kan give anledning til forvirring. Ved at indsætte en obliga-
torisk værnsregel til bekæmpelse af misbrug i overensstemmelse med de prin-
cipper, der er anført i henstillingen om aggressiv skatteplanlægning, vil disse
vanskeligheder kunne fjernes. Det vil også sikre, at værnsreglen vil være i
overensstemmelse med frihedsrettighederne i traktaten, som de er fortolket af
Domstolen for Den Europæiske Union (EU-Domstolen).
2/6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1318836_0003.png
Kommissionen foreslår derfor, at medlemslandene skal vedtage en regel, der
fjerner direktivets fordele i tilfælde af et kunstigt arrangement eller en kunstig
serie af arrangementer, som er tilrettelagt med det hovedformål at opnå en
uretmæssig skattefordel og som virker mod målet for, ånden i og formålet
med direktivet.
Rumænske selskaber omfattet af direktivet
Kommissionen foreslår - efter anmodning fra Rumænien – en opdatering af,
hvilke rumænske selskabstyper, der skal være omfattet af direktivet.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal høres i overensstemmelse med proceduren i TEUF
artikel 115. Der foreligger endnu ikke en udtalelse.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører i direktivforslaget, at forslaget er i overensstemmelse
med nærhedsprincippet.
Der henvises af Kommissionen til, at initiativets formål ikke i tilstrækkelig
grad kan opfyldes alene af medlemsstaterne. Det er netop forskellene i natio-
nal lovgivning vedrørende skattebehandlingen af hybrid finansiering, som gør,
at skatteyderne, især selskabskoncerner, kan benytte grænseoverskridende
skatteplanlægningsstrategier, som fører til fordrejninger af kapitalstrømme og
af konkurrencen i det indre marked. Kommissionen mener derfor, at de fore-
slåede ændringer er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Den danske regering er enig i, at forslaget er i overensstemmelse med nær-
hedsprincippet. Særligt bemærkes for så vidt angår værnsreglen til bekæmpelse
af misbrug, at der med forslaget skabes klarhed, da det eksplicit vil være angi-
vet, hvad medlemsstaterne skal vedtage. Det vil hermed kunne sikres, at der vil
blive en ensartet anvendelse af EU-direktivet uden mulighed for "direktiv-
shopping" (dvs. man undgår, at selskaber investerer gennem mellemled i med-
lemsstater, hvor bestemmelsen om bekæmpelse af misbrug er mindre strin-
gent, eller hvor der ingen regler er).
6. Gældende dansk ret
Hybride finansielle instrumenter
Implementeringen af moder- og datterselskabsdirektivet, for så vidt angår de
situationer, hvor moderselskabet er hjemmehørende i Danmark, findes i sel-
skabsskattelovens § 13, stk. 1, nr. 2. Danske moderselskaber er efter denne
bestemmelse ikke skattepligtige af datterselskabsudbytter, når beskatningen af
udbytter skal frafaldes eller nedsættes efter bestemmelserne i moder- og dat-
terselskabsdirektivet. Dette gælder dog ikke ifølge bestemmelsens 3. pkt., når
det udbyttegivende selskab har fradrag for udlodningen, medmindre beskat-
ningen i udlandet skal frafaldes eller nedsættes efter direktivet.
Værnsregel til bekæmpelse af misbrug
Der findes ikke en generel lovbestemt værnsregel til bekæmpelse af misbrug i
dansk skattelovgivning. I dansk ret sker beskatning efter en i (rets)praksis ud-
viklet realitetsgrundsætning, hvorefter der foretages en bedømmelse af, hvad
der faktisk er sket. Det betyder, at tomme og kunstige skattebetingede disposi-
tioner kan tilsidesættes, således at beskatningen i stedet foretages i forhold til
3/6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1318836_0004.png
den modstående realitet. Dansk skatteret er altså grundlæggende helt på linje
med internationalt gældende principper om "substance-over-form".
Det følger af selskabsskattelovens § 2, stk. 1, litra c, at der skal ske kildebe-
skatning, medmindre det må konkluderes, at der efter moder- og dattersel-
skabsdirektivet er en pligt til at frafalde kildebeskatning
I dansk ret og hidtidig praksis er udgangspunktet, at det er afgørende, om en
udbyttemodtager er "beneficial owner" i dobbeltbeskatningsoverenskomster-
nes forstand. Er dette er ikke tilfældet, er der efter de danske myndigheders
opfattelse tale om misbrug, jf. direktivets artikel 1, stk. 2. Det skal bemærkes at
der verserer en række sager ved domstolene om dette spørgsmål.
Rumænske selskaber omfattet af direktivet
Efter selskabsskatteloven skal udbyttebeskatningen frafaldes, når beskatningen
skal frafaldes eller nedsættes efter bestemmelserne i moder- og datterselskabs-
direktivet. Bestemmelserne opregner ikke de enkelte typer af selskaber.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af forslaget vil medføre behov for mindre tilpasninger af dansk
selskabsskattelovgivning.
Selskabsskattelovgivningen indeholder allerede en undtagelse fra skattefrihe-
den for datterselskabsudbytter, når datterselskabet har haft fradrag for udbyt-
teudlodningen. Bestemmelsen indeholder dog et forbehold for moder- og
datterselskabsdirektivet, som vil kunne fjernes ved vedtagelse af direktivæn-
dringen.
Der vil skulle indsættes en værnsregel til bekæmpelse af misbrug af moder- og
datterselskabsdirektivet. Det vurderes, at en sådan værnsregel vil kunne have
et bredere anvendelsesområde end den nuværende realitetsgrundsætning.
Udvidelsen for så vidt angår rumænske selskabstyper vil ikke kræve lovgivning.
Statsfinansielle og samfundsøkonomisk konsekvenser
Forslaget skønnes ikke at have væsentlige provenumæssige konsekvenser.
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget skønnes ikke at have nævneværdige administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
8. Høring
Direktivforslaget har været sendt i høring hos Advokatrådet, AE Rådet, ATP,
Børsmæglerforeningen, CEPOS, Cevea, Danmarks Rederiforening, Danmarks
Skibskreditfond, Dansk Aktionærforening, Dansk Byggeri, Dansk Ejendoms-
mæglerforening, Dansk Energi, Dansk Erhverv, Dansk Iværksætterforening,
Danske Advokater, Danske Regioner, Den Danske Fondsmæglerforening,
Den danske Skatteborgerforening, DI, DVCA, Ejendomsforeningen Dan-
mark, Finansrådet, FSR – danske revisorer, Forsikring & Pension, Investe-
ringsForeningsRådet, KL, Kraka, Landbrug & Fødevarer, Lokale Pengeinsti-
tutter, Nasdaq OMX Copenhagen A/S, Nationalbanken, Realkreditforenin-
gen, Realkreditrådet, SRF Skattefaglig forening og Videnscentret for Land-
brug.
4/6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Skatteministeriet har modtaget høringssvar fra Advokatrådet, Danmarks Rede-
riforening, Dansk Byggeri, Dansk Erhverv, Danske Advokater, DI, FSR –
danske revisorer, Landbrug & Fødevarer og SRF Skattefaglig forening. Dan-
marks Rederiforening, Dansk Byggeri, FSR – danske revisorer og SRF Skatte-
faglig forening havde ingen bemærkninger for nærværende.
Advokatrådet opfordrer til, at forslagets indhold i langt højere grad konkretise-
res, specificeres og afgrænses med henblik på at styrke borgernes og virksom-
hedernes retssikkerhed og forebygge retstvister. Advokatrådet kan i øvrigt
erklære sig enig i behovet for en overordnet, hensigtsmæssig indbyrdes tilpas-
ning af medlemsstaternes skattesystemer.
Dansk Erhverv er overordnet set positivt stemt overfor mere fælles EU-
regulering på selskabsskatteområdet. Dansk Erhverv er generelt skeptisk over
for værnsregler, da de ofte rammer bredere end hensigten. Den foreslåede
hybrid mismatch model kan imidlertid vise sig at være en fordel for danske
virksomheder, da modellen allerede er gældende dansk ret og udenlandske
virksomheder ikke fremadrettet vil blive bedre stillet end danske. Dansk Er-
hverv mener, at det giver meget god mening at ønske en fælles bestemmelse
om bekæmpelse af misbrug, da forskellige værnsregler giver retsusikkerhed for
virksomheder, der opererer i flere EU lande. Dansk Erhverv frygter dog for
usikkerhed i perioden indtil rækkevidden af værnsreglen er fastlagt.
Dansk Advokater mener, at den generelle misbrugsbestemmelse rejser en lang
række problemstillinger, herunder retssikkerhedsmæssige overvejelser.
DI anerkender, at medlemsstaterne ønsker at sikre direktivet mod dobbelt
ikke-beskatning. Forslaget tilvejebringer imidlertid ikke i tilstrækkelig grad
klarhed og forudsigelighed, men rejser derimod en række afgrænsnings- og
fortolkningsspørgsmål. Dette gælder særligt i forhold til forslaget om den fæl-
les bestemmelse om bekæmpelse af misbrug. Det er ifølge DI helt afgørende i
forhold til den videre proces – såvel i forhold til direktivet som i forhold til
den efterfølgende implementering – at reglen udformes på en sådan måde, at
det står klart for både myndigheder og virksomheder, hvornår reglen finder
anvendelse.
Landbrug & Fødevarer mener, at den foreslåede ændring af direktivet er sær-
deles positiv. Ændringen vil i høj grad hindre, at grænseoverskridende transak-
tioner anvendes til at undslippe beskatning. Endvidere vil ændringen medvirke
til at sikre, at koncerner i forskellige medlemsstater og koncerner i samme
medlemsstat får lige vilkår. Endelig er det positivt at det sikres, at der er ensar-
tede regler i de enkelte medlemslande, og at de enkelte landes foranstaltninger
til bekæmpelse af misbrug ikke hindres af EU-regler.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at det kan blive vanskeligt af opnå enighed mellem alle med-
lemsstater for så vidt angår værnsreglen til bekæmpelse af misbrug. Derimod
synes det realistisk, at der kan opnås enighed for så vidt angår bestemmelsen
om finansielle hybride instrumenter og udvidelsen mht. rumænske selskaber.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Danmark vil deltage aktivt i forhandlingerne af direktivforslaget.
5/6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Danmark vil i den forbindelse have fokus rettet imod, at særligt bestemmelsen
vedrørende hybride finansielle instrumenter vedtages hurtigst muligt.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
6/6