Europaudvalget 2012-13
Rådsmøde 3216 - Landbrug og fiskeri
Offentligt
1454005_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
5289/13
(OR. en)
PRESSE 7
PR CO 2
PRESSEMEDDELELSE
3216. samling i Rådet
Landbrug og fiskeri
Bruxelles, den 28. januar 2013
Formand
Simon COVENEY
Minister for landbrug, fødevarer og maritime spørgsmål
PRESSE
Rue de la Loi 175 B – 1048 BRUXELLES Tlf.: +32 (0)2 281 8352 / 6319 Fax: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/Newsroom
5289/13
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454005_0002.png
28.I.2013
De vigtigste resultater af Rådets samling
Formandskabet forelagde sit
arbejdsprogram
og prioriteter med hensyn til
fiskerispørgsmål
for
Rådet. Ministrene havde endvidere en udveksling af synspunkter om
reformpakken vedrørende den
fælles fiskeripolitik
og en orienterende debat om
visse tekniske foranstaltninger og
kontrolforanstaltninger i Skagerrak.
Rådet fik herefter en kort orientering om status efter de
seneste drøftelser om
fiskeriaftalerne mellem EU og Norge.
Formandskabet forelagde sit
arbejdsprogram og en køreplan for reformen af den fælles
landbrugspolitik,
og Rådet havde en udveksling af synspunkter om disse prioriteter og planer.
Endelig fik ministrene en kort orientering om
flokopstaldning af søer, EFSA's risikovurdering af
neonicotinoider i forbindelse med bier, anvendelse af polyphosphat i vådsaltet fisk, den
europæiske skolefrugtordning, handelsaftalerne med Singapore og Canada
og forberedelsen af
WTO-Ministerkonferencen
i december 2013.
Under frokosten havde ministrene en drøftelse af spørgsmål vedrørende de
flerårige
forvaltningsplaner inden for fiskeriet.
5289/13
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454005_0003.png
28.I.2013
INDHOLD
1
DELTAGERE .................................................................................................................................... 5
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
FISKERI .............................................................................................................................................. 7
Formandskabets arbejdsprogram og reformpakken vedrørende den fælles fiskeripolitik................... 7
Tekniske foranstaltninger og kontrolforanstaltninger i Skagerrak ...................................................... 9
Bilaterale drøftelser mellem EU og Norge ........................................................................................ 10
LANDBRUG ..................................................................................................................................... 11
Formandskabets arbejdsprogram og køreplan for reformen af den fælles landbrugspolitik ............. 11
EVENTUELT .................................................................................................................................... 12
Dyrevelfærd: flokopstaldning af søer ................................................................................................ 12
EFSA-risikovurdering af neonicotinoider.......................................................................................... 12
Anvendelse af polyphosphat i vådsaltet fisk...................................................................................... 13
Den europæiske skolefrugtordning .................................................................................................... 13
Frihandelsaftale med Singapore......................................................................................................... 14
Handelsaftale med Canada og forberedelse af WTO-Ministerkonferencen ...................................... 15
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
DET INDRE MARKED
Traktorer – nye sikkerheds- og miljøkrav for typegodkendelse ............................................................................ 16
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER
1
Samarbejdsaftale mellem Liechtenstein og Europol ............................................................................................. 16
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
5289/13
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
28.I.2013
ATOMENERGI
Konventionen om nuklear sikkerhed – forhandlingsdirektiver ............................................................................. 17
BESKIKKELSER
Regionsudvalget .................................................................................................................................................... 17
GENNEMSIGTIGHED
Aktindsigt .............................................................................................................................................................. 17
5289/13
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454005_0005.png
28.I.2013
DELTAGERE
Belgien:
Kris PEETERS
Ministerpræsident for den flamske regering og flamsk
minister for økonomi, udenrigspolitik, landbrug og land-
distrikter
Landbrugs- og fødevareminister
Stedfortrædende fast repræsentant
Direktør med ansvar for eksterne forbindelser,
Landbrugsministeriet
Minister for fødevarer, landbrug og fiskeri
Statssekretær, Forbundsministeriet for Fødevarer,
Landbrug og Forbrugerbeskyttelse
Landbrugsminister
Stedfortrædende fast repræsentant
Minister for landbrug, fødevarer og maritime spørgsmål
Minister for landdistriktsudvikling og fødevarer
Statssekretær for landdistriktsudvikling og fødevarer
Minister for landbrug, fødevarer og miljø
Minister for økologi, bæredygtig udvikling og energi
Minister for landbrug, fødevarer og skovbrug
Landbrugs-, fødevare- og skovbrugsminister
Minister for landbrug, naturressourcer og miljø
Landbrugsminister
Landbrugsminister
Vicelandbrugsminister
Minister for landbrug, vinavl og landdistriktsudvikling,
sportsminister, viceminister for solidarisk økonomi
Stedfortrædende fast repræsentant
Stedfortrædende fast repræsentant
Landbrugsminister
Bulgarien:
Miroslav NAJDENOV
Petia VASSILEVA
Den Tjekkiske Republik:
Jaroslava BENEŠ ŠPALKOVÁ
Danmark:
Mette GJERSKOV
Tyskland:
Robert KLOOS
Estland:
Helir-Valdor SEEDER
Clyde KULL
Irland:
Simon COVENEY
Grækenland:
Athanassios TSAFTARIS
Dimitrios MELAS
Spanien:
Miguel ARIAS CAÑETE
Frankrig:
Frédéric CUVILLIER
Stéphane LE FOLL
Italien:
Mario CATANIA
Cypern:
Sofoclis ALETRARIS
Letland:
Laimdota STRAUJUMA
Litauen:
Vigilijus JUKNA
Mindaugas KUKLIERIUS
Luxembourg, den
Romain SCHNEIDER
Ungarn:
Olivér VÁRHELYI
Malta
Patrick R. MIFSUD
Nederlandene:
Sharon DYKSMA
5289/13
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454005_0006.png
28.I.2013
Østrig:
Harald GÜNTHER
Edith KLAUSER
Polen:
Stanisław KALEMBA
Kazimierz PLOCKE
Portugal:
Assunção CRISTAS
Manuel PINTO DE ABREU
Rumænien:
Lucia Ana VARGA
Achim IRIMESCU
Slovenien:
Branko RAVNIK
Slovakiet:
Lubomir JAHNÁTEK
Magdaléna LACKO-BARTOŠOVÁ
Finland:
Jari KOSKINEN
Sverige:
Magnus KINDBOM
Det Forenede Kongerige:
Owen PATERSON
Richard BENYON
Richard LOCHHEAD
Alun DAVIES
Stedfortrædende fast repræsentant
Generaldirektør
Minister for landbrug og landdistriktudvikling
Statssekretær, Ministeriet for Landbrug og
Landdistriktsudvikling
Minister for landbrug, havspørgsmål, miljø og fysisk
planlægning
Statssekretær for havspørgsmål
Minister for vand, skove og fiskeri
Statssekretær
Statssekretær
Minister for landbrug og landdistriktsudvikling
Statssekretær, Ministeriet for Landbrug og
Landdistriktsudvikling
Landbrugs- og skovbrugsminister
Statssekretær
Minister for miljø, fødevarer og landdistriktsspørgsmål
Statssekretær for miljø, fødevarer og
landdistriktsspørgsmål
Viceminister for landdistriktsspørgsmål og miljø (den
skotske regering)
Viceminister for landbrug, fiskeri, fødevarer og
europæiske programmer (den walisiske regering)
Kommissionen:
Dacian CIOLOŞ
Maria DAMANAKI
Medlem
Medlem
Den tiltrædende stats regering var repræsenteret således:
Kroatien:
Tihomir JAKOVINA
Landbrugsminister
5289/13
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454005_0007.png
28.I.2013
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
FISKERI
Formandskabets arbejdsprogram og reformpakken vedrørende den fælles fiskeripolitik
Formandskabet forelagde sit arbejdsprogram og prioriteter med hensyn til fiskerispørgsmål for
Rådet.
Der var bred støtte blandt medlemsstaterne til formandskabets forslag om at fortsætte det arbejde
med fiskerispørgsmål, der er gennemført under de polske, danske og cypriotiske formandskaber,
med henblik på at nå til politisk enighed om reformpakken vedrørende den fælles fiskeripolitik
senest ved udgangen af juni 2013.
Et stort antal delegationer støttede det generelle mål om pligter til landing og forbuddet mod
udsmid, men mange foretrak en gradvis tilgang til gennemførelsen af disse foranstaltninger alt efter
de særlige forhold i de berørte regioner og fiskerier. De kædede forbuddet mod udsmid sammen
med begrebet regionalisering.
Et andet nøglespørgsmål, som delegationerne pegede på, vedrørte behovet for en klar fordeling af
det interinstitutionelle ansvar i forbindelse med de flerårige forvaltningsplaner.
Mange delegationer pegede på behovet for forenkling af Den Europæiske Hav- og Fiskerifond
(EHFF). Mens nogle medlemmer gerne ser en fastholdelse af den nationale historiske udgiftssats i
Den Europæiske Fiskerifond (EFF), foretrækker andre fastsættelse af nye kriterier for finansiel
fordeling. Et antal delegationer pegede på behovet for særlig finansiering af akvakulturaktiviteter.
Adskillige medlemsstater fremhævede behovet for støtte til ikkeindustrielt fiskeri.
De tre vigtigste forordningsforslag som led i reformpakken vedrørende den fælles fiskeripolitik er
følgende:
et forslag til forordning om den fælles fiskeripolitik (12514/11), der træder i stedet for de
grundlæggende bestemmelser vedrørende den fælles fiskeripolitik (grundforordningen)
et forslag til forordning om den fælles markedsordning for fiskevarer og
akvakulturprodukter (12516/11), der fokuserer på markedspolitiske spørgsmål
(markedsforordningen)
5289/13
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454005_0008.png
28.I.2013
et forslag til forordning om Den Europæiske Hav- og Fiskerifond (17870/11), som erstatter
den eksisterende Europæiske Fiskerifond.
Reformen af den gældende grundforordning om den fælles fiskeripolitik er kædet sammen med
revisionen af det finansielle instrument (EHFF), der selv hænger sammen med den flerårige
finansielle ramme (FFR) for 2014-2020 og revisionen af markedsforordningen.
Rådet for Landbrug og Fiskeri nåede på samlingen den 12. juni 2012 til enighed om en generel
indstilling til grundforordningen (11322/12) og markedsforordningen (10415/12), mens der blev
opnået enighed om en delvis generel indstilling til EHFF i oktober 2012 (15458/12).
5289/13
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454005_0009.png
28.I.2013
Tekniske foranstaltninger og kontrolforanstaltninger i Skagerrak
Rådet havde en orienterende debat om forslaget til forordning om visse tekniske foranstaltninger og
kontrolforanstaltninger i Skagerrak (13264/12).
De fleste medlemsstater hilste forslaget velkommen og betragtede det som et regionalt forsøg på et
faktisk forbud mod udsmid, hvor regionalisering og udsmidsforbud er to søjler i den foreslåede
reform af den fælles fiskeripolitik. Mange delegationer fremhævede imidlertid, at bestemmelserne
ikke burde danne præcedens for reformen af den fælles fiskeripolitik. De fandt, at bestemmelserne
vedrørende landing af alle fangster bør være skræddersyet til de specifikke regionale forhold.
Et antal medlemsstater stillede sig tvivlende over for forpligtelsen til fuldt dokumenteret fiskeri og
intern TV-overvågning (CCTV) installeret om bord til overvågning af fiskeri, navnlig fordi norske
fartøjer, når de fisker i EU-farvande, ikke er forpligtet hertil. Flere delegationer anførte, at der
kunne undersøges andre muligheder for alternativer til CCTV som f.eks. selektivitet, overvågning i
havne eller observatører om bord.
Formålet med forslaget er at gennemføre aftalen med Norge med henblik på at indføre et forbud
mod udsmid i Skagerrak (farvandene mellem Nordsøen og Østersøen afgrænset af Danmark,
Sverige og Norge). Samtidig kan forslaget betragtes som et regionalt forsøg på et forbud mod
udsmid, hvor regionalisering og udsmidsforbud er to søjler i den foreslåede reform af den fælles
fiskeripolitik.
Skagerrak er et lille område, hvor fartøjer ofte krydser mellem EU-farvande og norske farvande, så
der var behov for at harmonisere de tekniske foranstaltninger og andre foranstaltninger, hvilket
omfatter et udsmidsforbud i henhold til norsk lovgivning. En arbejdsgruppe mellem EU og Norge
har fået til opgave at fremsætte anbefalinger vedrørende harmoniseringen af de tekniske
foranstaltninger. Forslaget er baseret på disse anbefalinger. Med henblik på gennemførelsen af
forbuddet mod udsmid fastsættes der i forslaget fjernovervågning af fiskeriaktiviteter og, mere
konkret, krav om et tilstrækkeligt antal overvågningskameraer (CCTV) om bord for fiskerfartøjer
med en længde overalt på 12 meter eller derover.
Norge vil anvende udsmidsforbuddet og de harmoniserede tekniske foranstaltninger fra den 1.
januar 2013. Der er opnået enighed med Norge om, at EU kan anvende dem fra den 1. januar 2014.
Danmark og Sverige vil anvende de harmoniserede tekniske foranstaltninger på nationalt niveau fra
den 1. februar 2013.
5289/13
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
28.I.2013
Bilaterale drøftelser mellem EU og Norge
Rådet blev orienteret af Kommissionen om indgåelsen af en aftale mellem EU og Norge om
forvaltning af fælles bestande i forbindelse med sidste runde, der fandt sted mellem den 15. og 18.
januar i år i Clonakilty, Irland.
De fleste medlemsstater hilste aftalen velkommen og fremhævede det positive resultat med hensyn
til balancen i de kvoter, der overføres mellem Norge og EU.
I lyset af sammenbruddet i EU's og Norges forhandlinger med Island og Færøerne om forvaltning af
makrelbestandene i det nordøstlige Atlanterhav ser mange medlemsstater gerne, at Kommissionen
aktiverer det handelsinstrument, som EU vedtog sidste år. Kommissionen vil se nærmere på, under
hvilke betingelser dette instrument kan aktiveres, men den mente, at det høje niveau i de samlede
tilladte fangstmængder (TAC'er), som Norge og EU havde vedtaget, kunne undergrave processen
med at indføre handelssanktioner.
Den indgåede aftale mellem EU og Norge omfatter:
TAC'er for bestande, som forvaltes af både EU og Norge
deling af disse bestande mellem EU og Norge og
overførsel af kvoter mellem EU og Norge som del af en afbalanceret aftale til gavn for
fiskere i EU og Norge.
5289/13
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454005_0011.png
28.I.2013
LANDBRUG
Formandskabets arbejdsprogram og køreplan for reformen af den fælles landbrugspolitik
Formandskabet forelagde sit arbejdsprogram og prioriteter inden for landbrug og køreplanen for
reformen af den fælles landbrugspolitik for Rådet.
Irland vil under sit formandskab koncentrere sig om at sikre interinstitutionel politisk enighed om
reformen af den fælles landbrugspolitik senest ved udgangen af juni i år. Med sigte herpå forventer
formandskabet at nå til enighed om en samlet holdning i Rådet senest ved udgangen af marts 2013.
Delegationerne støttede den af formandskabet foreslåede stramme tidsplan for reformen af den
fælles landbrugspolitik. Mange delegationer bemærkede, at arbejdsprogrammet var ambitiøst, men
realistisk, i betragtning af at Europa-Parlamentets Udvalg om Landbrug for nylig havde stemt om
sine ændringsforslag til forslagene til reformen af den fælles landbrugspolitik. De understregede
imidlertid, at eventuelle fremskridt med hensyn til reformen af den fælles landbrugspolitik afhang af
en aftale om den flerårige finansielle ramme (FFR) for 2014-2020 på det kommende møde i Det
Europæiske Råd.
Formandskabet vil desuden fortsat arbejde sammen med Europa-Parlamentet om at tilpasse andre
aspekter af lovgivningsrammen på landbrugsområdet til Lissabontraktatens bestemmelser.
Under det nuværende formandskab vil Rådet ligeledes udstikke politiske retningslinjer for så vidt
angår Kommissionens rapport om forordningen om økologisk produktion.
Med hensyn til fødevare- og veterinærspørgsmål agter formandskabet at arbejde med revisionen af
hygiejnepakken og forordningen om officiel kontrol samt den nye lovgivning om dyre- og
plantesundhed. Formandskabet vil endvidere sigte på at opnå enighed ved førstebehandlingen for så
vidt angår ikkekommerciel transport af selskabsdyr og elektronisk identifikation af kvæg/frivillig
mærkningsordning for oksekød.
5289/13
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454005_0012.png
28.I.2013
EVENTUELT
Dyrevelfærd: flokopstaldning af søer
Kommissionen forelagde Rådet en ajourføring om gennemførelsen af dyrevelfærdskravene for så
vidt angår flokopstaldning af søer i EU, baseret på de seneste data og oplysninger fremsendt af
medlemsstaterne (5464/13).
Nogle delegationer gjorde opmærksom på betydningen af, at alle medlemsstater gennemfører disse
dyrevelfærdskrav for at undgå illoyal konkurrence mellem lande, hvor svineproducenterne
overholder kravene, og lande, hvor nogle af producenterne ikke gør. Kommissionen agter at indlede
traktatbrudssøgsmål mod medlemsstater, der ikke overholder reglerne.
De nye opstaldningskrav blev indført ved direktiv 2001/88/EF. De omfatter en gruppe obligatoriske
opstaldningskrav, navnlig om at søer og gylte (unge hungrise, der endnu ikke har faret) skal holdes i
flok i dele af drægtighedsperioden i svinebedrifter med ti søer eller mere. De kræver endvidere
permanent adgang til rodemateriale for søer og gylte og stiller nye minimumskrav til gulvarealer.
Opstaldningskravet skal være gennemført af medlemsstaterne pr. 1. januar 2013.
EFSA-risikovurdering af neonicotinoider
På anmodning af den nederlandske delegation aflagde Kommissionen rapport til Rådet om Den
Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritets (EFSA's) risikovurdering af neonicotinoider for bier
(5667/13).
Mange medlemsstater støttede Nederlandenes forslag om at tage initiativ til at handle på EU-niveau
i tilfælde, hvor der kunne fastslås høje risici, eller hvor sådanne ikke kunne udelukkes i forbindelse
med visse aspekter af risikovurderingen for honningbier. Nogle medlemsstater fandt imidlertid, at
der skulle skaffes yderlige videnskabelig rådgivning, før der eventuelt træffes foranstaltninger.
Kommissionen forventer snart at forelægge forslag, der iagttager både forsigtighedsprincippet og
proportionalitetsprincippet i denne sag.
Kommissionen har anmodet EFSA om at gennemføre en risikovurdering af neonicotinoider i
forbindelse med de potentielle trusler mod bier. Den 16. november rapporterede EFSA, at
videnskabsmænd har identificeret en række risici for bier ved tre pesticider fra
neonicotinoidgruppen (imidacloprid, thiamethoxam og clothianidin) for en række afgrøders
vedkommende. EFSA baserer sine konklusioner på en evaluering af anvendelsen af de i øjeblikket
godkendte stoffer i Europa, når de anvendes som frøbehandling eller granulat på en række afgrøder.
5289/13
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454005_0013.png
28.I.2013
Anvendelse af polyphosphat i vådsaltet fisk
Den portugisiske delegation orienterede ministrene om anvendelsen af polyphosphat i vådsaltet
torsk (5739/13).
Portugal havde betænkeligheder over for et forslag, der tillader anvendelse af phosphater i
tilvirkningen af vådsaltet fisk. Delegationen mente, at denne praksis kunne udgøre en fare for
overlevelsen af et traditionelt gastronomisk produkt, der normalt kun tilvirkes med salt i Portugal.
Efter Kommissionens opfattelse er dette, når konserveringsmidlet er behørigt godkendt, mest et
mærkningsspørgsmål.
Den europæiske skolefrugtordning
Kommissionen aflagde rapport for ministrene om gennemførelsen af den europæiske
skolefrugtordning (18070/12 +
ADD 1).
Indholdet af rapporten vil blive nærlæst på det kommende møde i Specialkomitéen for Landbrug
(CSA).
Rapporten viser, at mere end 8 mio. børn og 54 000 skoler nød godt af skolefrugtordningen i
2010/11. EU's budget for ordningen er i øjeblikket fastsat til 90 mio. EUR om året; gennemførelsen
af ordningen er baseret på medfinansiering.
Selv om ordningen først startede i efteråret 2009, viser de første resultater, at den med succes er
blevet gennemført i de medlemsstater, der har valgt at gøre det, og at dens effektivitet er stigende.
Resultaterne på kort sigt tyder på, at ordningen har medført en stigning i børns forbrug af frugt og
grøntsager, og rapporten konkluderer, at den på lang sigt kan udgøre et hensigtsmæssigt værktøj til
at påvirke børns kostvaner.
Kommissionen iværksatte den 28. januar 2013 en offentlig høring om revisionen af
skolefrugtordningen og skolemælksordningen for at vurdere virkningen af begge programmer og
analysere, hvordan de fremover bør udvikles, hvad angår de produkter, der tilbydes børnene, eller
som støtte til pædagogiske tiltag.
Kommissionen agter at fremlægge Rådet resultatet af denne analyse ved udgangen af dette år,
eventuelt ledsaget af et lovgivningsforslag.
5289/13
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454005_0014.png
28.I.2013
Frihandelsaftale med Singapore
Rådet blev af Kommissionen orienteret om afslutningen på forhandlingerne om en frihandelsaftale
(FTA) med Singapore (5535/13).
Hovedpunkterne i denne frihandelsaftale er følgende:
forbedrede muligheder for handel med tjenesteydelser for begge parter
investeringsbeskyttelse på EU-niveau
bedre adgang til offentlige udbud inden for rammerne af offentlige indkøb
nedbringelse af ikketoldmæssige barrierer i nøgleindustrier og
gennemførelsen af bæredygtig udvikling.
For så vidt angår landbrug vil Singapore indføre et nyt register for regionalt specifikke fødevarer,
vine og spirituosa, der er omfattet af geografiske betegnelser. Dette ville indebære et højt
beskyttelsesniveau for disse produkter på det singaporeanske marked. Det er vigtigt i et regionalt
område med betydelig konkurrence fra producenter i tredjelande, navnlig hvad angår kød og
mejeriprodukter.
Singapore er EU's største handelspartner i Sydøstasien, og EU er Singapores vigtigste
eksportdestination, foran Kina, USA og andre ASEAN-lande.
Rådet vil træffe afgørelse om paraferingen og den midlertidige ikrafttrædelse af frihandelsaftalen på
grundlag af et forslag, der forelægges af Kommissionen. Frihandelsaftalen sendes derefter til
Europa-Parlamentet med henblik på undertegnelse, eventuelt i maj 2014.
5289/13
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454005_0015.png
28.I.2013
Handelsaftale med Canada og forberedelse af WTO-Ministerkonferencen
Kommissionen orienterede Rådet om forhandlingerne om en omfattende økonomi- og handelsaftale
med Canada og om forberedelsen af den 9. Ministerkonference i Verdenshandelsorganisationen
(WTO), der afholdes på Bali fra den 3. til den 6. december (5688/13).
EU forhandler i øjeblikket om en omfattende økonomi- og handelsaftale med Canada, der omfatter
de nøglespørgsmål, der er relevante for handel og investeringer. Forhandlingerne blev lanceret i
maj 2009. Forhandlingerne er nu inde i den afsluttende fase, og målet er at afslutte dem i første
kvartal 2013. Markedsadgang for landbrugsvarer og toldkontingenter for følsomme produkter så
som oksekød, svinekød og mejeriprodukter er fortsat det vanskeligste udestående spørgsmål.
Mange delegationer var betænkelige ved de løbende forhandlinger med Canada. De understregede,
at en eventuel aftale med Canada om markedsadgang skulle være afbalanceret, navnlig i betragtning
af forbindelsen til fremtidige forhandlinger med USA.
I forbindelse med forberedelsen af den 9. Ministerkonference i Verdenshandelsorganisationen
udtrykte flere delegationer bekymring for landbrugsdelen i forhandlingerne og understregede beho-
vet for ikke at genåbne allerede vedtagne tekster og for at sigte efter en omfattende, afbalanceret og
forsigtig tilgang til en eventuel "tidlig høst". Det drejede sig bl.a. om behovet for at fastholde lige
konkurrencevilkår for eksport og adgang for de mindst udviklede lande (LDC).
Flere medlemsstater udtrykte behov for mere detaljerede oplysninger, før der kunne indgås en
aftale. Kommissionen bekræftede, at den agter regelmæssigt at informere medlemsstaterne i Rådets
Handelspolitikudvalg og i givet fald i Rådet.
5289/13
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454005_0016.png
28.I.2013
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
DET INDRE MARKED
Traktorer – nye sikkerheds- og miljøkrav for typegodkendelse
Rådet vedtog en forordning, der fastsætter nye sikkerheds- og miljøkrav for typegodkendelse af
traktorer og andre landbrugs- og skovbrugskøretøjer (PE-CONS
51/12).
Hensigten med forordningen er at øge sikkerhedsniveauet, nedbringe emissionerne af
luftforurenende stoffer, forenkle de nuværende lovgivningsmæssige rammer, forbedre
markedsovervågningen og foretage tilpasninger til den tekniske udvikling for disse klasser af
køretøjer.
Vedtagelsen sker, efter at der er opnået enighed med Europa-Parlamentet ved førstebehandlingen.
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER
Samarbejdsaftale mellem Liechtenstein og Europol
Rådet godkendte aftalen om operationelt og strategisk samarbejde mellem Fyrstendømmet
Liechtenstein og Den Europæiske Politienhed (Europol) (17959/12) efter høring af Europols
Styrelsesråd og efter indhentelse af Den Fælles Kontrolinstans' udtalelse, som krævet i henhold til
Rådets afgørelse om oprettelse af Den Europæiske Politienhed
1
.
Samarbejdsaftalen har til formål at forebygge og bekæmpe organiseret kriminalitet, terrorisme og
andre former for international kriminalitet og kan, ud over udveksling af oplysninger, omfatte
generelle situationsrapporter, resultater af strategiske analyser, orientering om kriminalpræventive
metoder, deltagelse i uddannelsesaktiviteter samt rådgivning og støtte i konkrete strafferetlige
efterforskninger.
1
EUT L 121 af 15.5.2009.
16
5289/13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454005_0017.png
28.I.2013
ATOMENERGI
Konventionen om nuklear sikkerhed – forhandlingsdirektiver
Rådet vedtog en afgørelse om udstedelse af direktiver til Kommissionen med henblik på
forhandlinger om revision af konventionen om nuklear sikkerhed.
BESKIKKELSER
Regionsudvalget
Rådet beskikkede Jean-Luc VANRAES (Belgien) og Rosario CROCETTA (Italien) som
medlemmer af Regionsudvalget for den resterende del af mandatperioden, dvs. indtil den 25.
januar 2015 (5424/13 og
5471/13).
GENNEMSIGTIGHED
Aktindsigt
Rådet godkendte:
svaret på genfremsat begæring 21/c/01/12 fra Carlino Antpöhler , idet den danske, estiske,
finske og svenske delegation stemte imod
(17553/12).
5289/13
17
DA