Europaudvalget 2012-13
Rådsmøde 3222 - udenrigsanl. Bilag 4
Offentligt
1219148_0001.png
UDENRIGSMINISTERIET
Center for Europa og Nordamerika
EUK j.nr. 400.A.5-0-0.
Den 20. februar 2013
Rådsmøde (udenrigsanliggender) den 18. februar 2013
REDEGØRELSE
1. Sydlige naboer (Syrien)
Fsva. Syrien vedtog rådet en forlængelse af sanktionsregimet for en periode på tre måneder.
Derudover opnåedes enighed om en tilpasning af våbenembargoen med henblik på at kunne
yde en større grad af ikke-dødbringende (non-lethal) støtte og teknisk assistance til beskyttelse
af civilbefolkningen. I flere indlæg betonedes de spæde positive i det politiske spor, herunder
med en understregning af behovet for at understøtte dette spor. Endvidere nævntes behovet
for at drøfte mulighederne for at kunne levere generel cross-border assistance.
FN’s og Den Arabiske Ligas særlige repræsentant, Lakhdar Brahimi, deltog alligevel ikke på
rådsmødet – men forventes i stedet at deltage på et kommende rådsmøde.
2. Mellemøsten
Udenrigsministrene drøftede EU’s muligheder for at fremme udviklingen i fredsprocessen i
Mellemøsten, herunder i samspil med et muligt fornyet engagement fra USA’s side og når en
ny israelsk regering var blevet dannet på baggrund af valgresultatet til Knesset den 22. januar
2013.
3. Irak
Der var enighed om behovet for et øget EU-engagementet over for Irak i lyset af den generelt
forværrede situation i landet. Desuden understregning af at implementeringen af samarbejds-
aftalen (PCA) måtte styrkes ligesom samarbejdet med andre partnere, herunder USA, Tyrkiet
og Golf-staterne, måtte prioriteres. Situationen omkring Camp Liberty blev kort berørt.
4. (Evt.) Iran
Punktet blev taget af dagsordenen.
5. Mali
Der var fortsat stor opbakning på rådsmødet til Frankrigs militære indsats i Mali og den afri-
kansk-ledede styrke AFISMA, som sammen har opnået kontrol med flere byer i de nordlige
områder. Muligheden for på længere sigt at gøre AFISMA til en fredsbevarende mission blev
diskuteret frem mod en nedtoning af det franske engagement. Der var enighed om at involve-
re alle grupper i den nationale dialog, der anerkendte Malis territoriale integritet og afsværgede
terrorisme. Der var stor enighed om behovet for at sikre det politiske momentum ift. imple-
mentering af Malis nationale køreplan, der særligt fokuserer på to processer: afholdelsen af
valg og en dialog med befolkningen i det nordlige Mali. Udenrigsrådet fremhævede desuden
vigtigheden af EU’s beslutning om gradvist at genoptage udviklingsstøtten til Mali. Ligeledes
blev behovet for støtte til menneskerettighedsobservatører fremhævet, bl.a. som følge af ikke-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1219148_0002.png
2
verificerede rapporter om overgreb begået af Malis hær. Flere lande tilkendegav konkret støtte
til den militære CSDP-mission i Mali, som også blev lanceret formelt på mødet.
6. Østligt Partnerskab
Rådet drøftede status for implementering af handlingsplanen for det østlige partnerskab frem
mod topmødet i Vilnius i november 2013. Der var generel enighed om, at regionen stod over
for betydelige udfordringer, og at topmødet ville være en vigtig mulighed for EU til at engage-
re sig og styrke nabolandenes tilknytning til EU efter ”mere for mere” princippet. Flere beto-
nede, at der I de østlige partnerlande var en grundlæggende debat i gang om, hvorvidt man
skulle se mod øst eller mod vest. Flere understregede, at EU – for at fremme reformer og
støtte orienteringen mod vest – måtte stille partnerne konkrete perspektiver i udsigt – herun-
der ift. visumliberalisering og de bilaterale handelsaftaler – uden dog derved at give køb på
grundlæggende demokrati- og menneskerettighedsprincipper. Der var enighed om løbende at
drøfte Partnerskabet i Udenrigsrådet optil topmødet.
7. Samarbejds- og verifikationsmekanismen for Rumænien (CVM)
Sagen var ikke på dagsordenen, men forventes vedtaget på et kommende rådsmøde.
8. Den strategiske arbejdsplan for EU’s eksterne menneskerettighedsarbejde i FN-
regi i 2013
Punktet blev vedtaget uden debat.
9. Zimbabwe
Rådet tiltrådte rådsbeslutning og rådskonklusioner om en lempelse af EU’s restriktive foran-
staltninger over for Zimbabwe i anerkendelse af de seneste positive fremskridt i den politiske
reformproces i Zimbabwe, herunder parlamentets seneste godkendelse af en ny forfatning.
Der udtryktes endvidere villighed til at justere EU’s politik i takt med implementeringen re-
formdagsordenen, og det blev bekræftet, at afholdelse af folkeafstemning om ny forfatning
betragtes som en milepæl, der vil kunne muliggøre suspension af hovedparten af EU’s restrik-
tive foranstaltninger. Endelig opfordres zimbabwiske politiske partier til at fastholde momen-
tum ifm. afholdelse af demokratiske valg senere i år, mens EU fastholder forpligtelsen til at
gennemføre politisk dialog med samlingsregeringen og samarbejde med enhver regering, der
er dannet gennem en fredelig, transparent og troværdig valgproces.
10. Vedtagelse om gennemførsel af Sikkerhedsrådsresolution 2087 vedr. Nordkorea
Der var enighed om at vedtage rådskonklusioner, der fordømte prøvesprængningen i Nordko-
rea den 12. februar 2013 som værende i strid med Sikkerhedsrådets resolutioner og stillede
krav om, at regimet afstod fra at gennemføre yderligere tests. Rådet vedtog desuden en stram-
ning af sanktionsregimet over for Nordkorea, der ud over at implementere UNSCR 2087 in-
deholdte yderligere autonome restriktioner vedr. handel med konventionelle våben, eksport af
materialer til brug for ballistiske formål samt på det finansielle område.