Europaudvalget 2012-13
Rådsmøde 3225 - landbrug og fiskeri
Offentligt
1454009_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
6748/13
(OR. en)
PRESSE 68
PR CO 11
PRESSEMEDDELELSE
3225. samling i Rådet
Landbrug og fiskeri
Bruxelles, den 25.-26. februar 2013
Formand
Simon COVENEY
Irlands minister for landbrug, fødevarer og maritime
spørgsmål
PRESSE
Rue de la Loi 175 B – 1048 BRUXELLES Tlf.: +32 (0)2 281 7040 / 6319 Fax: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/Newsroom
6748/13
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454009_0002.png
25.-26.II.2013
De vigtigste resultater af Rådets samling
Rådets samling vedrørte landbrugs- og fiskerispørgsmål.
Med hensyn til landbrug havde ministrene en offentlig debat om
forordningen om direkte
betalinger
og
den horisontale forordning
inden for rammerne af reformen af den fælles
landbrugspolitik. De specifikke spørgsmål, der blev drøftet, omfattede bl.a.
grundbetalingsordningen
og
gennemsigtighed med hensyn til modtagerne af landbrugsstøtte.
Med hensyn til
fiskerispørgsmål
nåede ministrene til enighed om en generel indstilling til
de
grundlæggende bestemmelser i den fælles fiskeripolitik.
Rådet fik herefter en orientering om
status i forhandlingerne om
fiskeripartnerskabsaftalen mellem EU og Marokko.
Endelig blev ministrene orienteret om
forkert mærkning af oksekødsprodukter
og om en
ny
europæisk proteinstrategi.
6748/13
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454009_0003.png
25.-26.II.2013
INDHOLD
1
DELTAGERE .................................................................................................................................... 5
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
LANDBRUG ....................................................................................................................................... 8
Reformen af den fælles landbrugspolitik ............................................................................................. 8
FISKERI ............................................................................................................................................ 10
Reform af den fælles fiskeripolitik .................................................................................................... 10
Fiskeriaftale mellem EU og Marokko................................................................................................ 11
EVENTUELT .................................................................................................................................... 13
Ny europæisk proteinstrategi ............................................................................................................. 13
Forkert mærkning af oksekødsprodukter ........................................................................................... 13
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
LANDBRUG
Landbrugsforanstaltninger for fjernområder og øer i Det Ægæiske Hav .............................................................. 15
Ændring af toldindrømmelserne med USA - Bulgariens og Rumæniens tiltrædelse ............................................ 15
FISKERI
Bevarelse af fiskeressourcerne - tekniske foranstaltninger til beskyttelse af ungfisk............................................ 16
ØKONOMISKE OG FINANSIELLE ANLIGGENDER
Reform af Det Europæiske Kontor for Bekæmpelse af Svig................................................................................. 16
UDENRIGSANLIGGENDER
1
Elfenbenskysten - restriktive foranstaltninger ....................................................................................................... 17
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
6748/13
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
25.-26.II.2013
FÆLLES SIKKERHEDS- OG FORSVARSPOLITIK
EU's træningsmission i Mali.................................................................................................................................. 17
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER
Medfinansieringssats for nogle europæiske fonde vedrørende migration ............................................................. 17
HANDELSPOLITIK
Colombia og Peru - handelsaftale.......................................................................................................................... 18
MILJØ
EU-miljømærket.................................................................................................................................................... 19
Overførsel af affald ............................................................................................................................................... 19
UDDANNELSE
International Standard Classification of Education ............................................................................................... 19
SPORT
Den internationale antidopingkodeks .................................................................................................................... 20
6748/13
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454009_0005.png
25.-26.II.2013
DELTAGERE
Belgien:
Carlo DI ANTONIO
Olivier BELLE *
Bulgarien:
Svetlana BOYANOVA
Petia VASSILEVA
Den Tjekkiske Republik:
Petr BENDL
Vilém �½ÁK
Jaroslava BENEŠ ŠPALKOVÁ *
Jakub DÜRR *
Danmark:
Mette GJERSKOV
Tyskland:
Ilse AIGNER
Estland:
Helir-Valdor SEEDER
Keit PENTUS-ROSIMANNUS
Irland:
Simon COVENEY
Grækenland:
Dimitrios MELAS
Spanien:
Miguel ARIAS CAÑETE
Frankrig:
Stéphane LE FOLL
Frédéric CUVILLIER
Italien:
Mario CATANIA
Cypern:
Egly PANTELAKIS
Letland:
Dace LUCAUA
Litauen:
Vigilijus JUKNA
Mindaugas KUKLIERIUS
Arūnas VINČIŪNAS *
Luxembourg:
Romain SCHNEIDER
Michèle EISENBARTH *
Ungarn:
Sándor FAZEKAS
Zsolt FELDMAN
Olivér VÁRHELYI *
Minister for offentlige arbejder, landbrug, landdistrikter,
natur, skovbrug og kulturarv
Stedfortrædende fast repræsentant
Viceminister for landbrug og fødevarer
Stedfortrædende fast repræsentant
Landbrugsminister
Viceminister
Viceminister
Stedfortrædende fast repræsentant
Minister for fødevarer, landbrug og fiskeri
Forbundsminister for fødevarer, landbrug og
forbrugerbeskyttelse
Landbrugsminister
Miljøminister
Minister for landbrug, fødevarer og maritime spørgsmål
Statssekretær for landdistriktsudvikling og fødevarer
Minister for landbrug, fødevarer og miljø
Minister for landbrug, fødevarer og skovbrug
Minister for økologi, bæredygtig udvikling og energi
Landbrugs-, fødevare- og skovbrugsminister
Statssekretær, Ministeriet for Landbrug, Naturressourcer
og Miljø
Statssekretær, Landbrugsministeriet
Landbrugsminister
Vicelandbrugsminister
Stedfortrædende fast repræsentant
Minister for landbrug, vinavl og landdistriktsudvikling,
sportsminister, viceminister for solidarisk økonomi
Stedfortrædende fast repræsentant
Minister for landdistriktudvikling
Understatssekretær
Stedfortrædende fast repræsentant
6748/13
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454009_0006.png
25.-26.II.2013
Malta:
Christopher CIANTAR
Nederlandene:
Sharon DIJKSMA
Østrig:
Nikolaus BERLAKOVICH
Harald GÜNTHER *
Polen:
Stanisław KALEMBA
Kazimierz PLOCKE
Portugal:
Assunção CRISTAS
José DIOGO ALBUQUERQUE
Manuel PINTO DE ABREU
Rumænien:
Daniel CONSTANTIN
Lucia Ana VARGA
Achim IRIMESCU
Slovenien:
Branko RAVNIK
Slovakiet:
Lubomir JAHNÁTEK
Magdaléna LACKO-BARTOŠOVÁ
Finland:
Jari KOSKINEN
Sverige:
Eskil ERLANDSSON
Magnus KINDBOM
Det Forenede Kongerige:
Owen PATERSON
Richard BENYON
Richard LOCHHEAD
Alun DAVIES
Michelle O'NEILL
Statssekretær, Ministeriet for Ressourcer og
Landdistriktspørgsmål
Landbrugsminister
Forbundsminister for landbrug og skovbrug samt miljø og
vandforvaltning
Stedfortrædende fast repræsentant
Minister for landbrug og landdistriktsudvikling
Statssekretær, Ministeriet for Landbrug og
Landdistriktsudvikling
Minister for landbrug, havspørgsmål, miljø og fysisk
planlægning
Statssekretær for landbrug
Statssekretær for havspørgsmål
Minister for landbrug og landdistriktudvikling
Minister for fødevarer, landbrug og fiskeri
Statssekretær, Ministeriet for Landbrug og
Landdistriktsudvikling
Statssekretær, Landbrugs- og Miljøministeriet
Minister for landbrug og landdistriktudvikling
Statssekretær, Ministeriet for Landbrug og
Landdistriktsudvikling
Landbrugs- og skovbrugsminister
Minister for landdistrikter
Statssekretær, Ministeriet for Landdistrikter
Minister for miljø, fødevarer og landdistriktsspørgsmål
Statssekretær for miljø, fødevarer og
landdistriktsspørgsmål
Viceminister for landdistriktsspørgsmål og miljø (den
skotske regering)
Viceminister for landbrug, fiskeri, fødevarer og
europæiske programmer (den walisiske regering)
Landbrugsminister (Nordirlands Parlament)
Kommissionen:
Maria DAMANAKI
Dacian CIOLOȘ
Tonio BORG
Medlem
Medlem
Medlem
6748/13
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454009_0007.png
25.-26.II.2013
Den tiltrædende stats regering var repræsenteret således:
Kroatien:
Tihomir JAKOVINA
Irena ANDRASSY
Landbrugsminister
Stedfortrædende fast repræsentant
6748/13
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454009_0008.png
25.-26.II.2013
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
LANDBRUG
Reformen af den fælles landbrugspolitik
Ministrene havde to orienterende debatter inden for rammerne af reformen af den fælles
landbrugspolitik. Drøftelserne var koncentreret om:
forslaget til forordning om fastsættelse af regler for direkte betalinger til landbrugere
(forordningen om direkte betalinger) (15396/3/11)
forslaget til forordning om finansiering, forvaltning og overvågning af den fælles
landbrugspolitik (den horisontale forordning) (15426/1/11).
Direkte betalinger
Rådet støttede bredt hovedindholdet i formandskabets kompromispakke om
grundbetalingsordningen (6638/13), idet det anerkendte, at en række spørgsmål krævede yderligere
overvejelse med henblik på færdigbehandling af Rådets samlede holdning på næste samling i marts.
For så vidt angår pakkens centrale element – intern konvergens – hilste de fleste delegationer den
større fleksibilitet velkommen som foreslået af formandskabet (delvis og ikke fuld konvergens
senest i 2019, et trin på 10 % i stedet for på 40 % i det første år, mulighed for at tage hensyn til
konvergens med henblik på grønne betalinger). Nogle delegationer var imidlertid betænkelige ved,
at overdreven fleksibilitet med hensyn til intern konvergens kunne udvande et af reformens
hovedformål, der er at bryde koblingen til den forældede referenceperiode 2000-2002.
Kommissionens opfattelse er, at en troværdig minimal konvergenshastighed senest i 2019 er en
forudsætning for at opnå enighed om reformen af den fælles landbrugspolitik.
Nogle af de medlemsstater, der anvender den generelle arealbetalingsordning (SAPS), gentog deres
anmodning om at kunne fortsætte med at anvende denne som en overgangsordning frem til 2020. Et
antal medlemsstater, der anvender enkeltbetalingsordningen, gav udtryk for forståelse for denne
anmodning, og også Kommissionen viste sig åben over for yderligere overvejelse af denne
anmodning.
6748/13
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454009_0009.png
25.-26.II.2013
For så vidt angår den foreslåede indføring af frivillig omfordelingsbetaling støttede mange
medlemsstater formandskabets foreslåede ændringer. Dette vil give dem mulighed for at supplere
grundbetalingen for de første hektar på hvert landbrug og således tage højde for den større
arbejdsintensitet på de små landbrug og stordriftsfordelene på de større landbrug.
Gennemsigtighed med hensyn til modtagere af landbrugsstøtte
For så vidt angår de ændringer, som Kommissionen har foreslået med hensyn til offentliggørelse af
modtagernes navne (14314/12), kunne formanden konkludere, at Rådet accepterer målene og finder,
at de af Kommissionen foreslåede midler til at nå dette mål er hensigtsmæssige og forholdsmæssigt
afpassede.
Nogle medlemsstater fremførte dog stadigvæk, at bagatelgrænsen ikke er nødvendig og bør fjernes
af hensyn til gennemsigtigheden; efter deres opfattelse bør alle modtagere af betalinger under den
fælles landbrugspolitik opgives. Andre medlemsstater var betænkelige ved de detaljerede
oplysninger om modtagerne, idet de frygtede, at det kan gribe ind i oplysninger om deres privatliv.
De stillede spørgsmålstegn ved, om forslaget overholder Domstolens afgørelse. Nogle delegationer
mente, at der er brug for yderligere overvejelser af dette spørgsmål for at vurdere, om det samme
mål ikke kan nås med et mindre indgreb.
Ændringerne i forslaget til den horisontale forordning omfatter nye regler om offentliggørelse af
oplysninger om alle modtagere af midler fra EU's landbrugsfonde. Her tages der hensyn til de
indsigelser, som er blevet rejst af Domstolen mod de tidligere regler, i det omfang de gjaldt for
fysiske personer. De foreslåede nye regler adskiller sig fra dem, der blev erklæret for ugyldige af
Domstolen, for så vidt som de:
er baseret på en revideret, detaljeret begrundelse, hvor der fokuseres på behovet for
offentlig kontrol med brugen af midler fra de europæiske landbrugsfonde med henblik på
at beskytte Unionens finansielle interesser
kræver, at der gives mere detaljerede oplysninger om arten og beskrivelsen af de
foranstaltninger, som disse midler udbetales til
indeholder en bagatelgrænse, under hvilken navnet på modtageren ikke vil blive
offentliggjort.
Efter anmodning fra nogle delegationer blev der den 11. februar forelagt en juridisk udtalelse for
Specialkomitéen for Landbrug (CSA), som drøftede den den 18. februar på grundlag af et
spørgeskema fra formandskabet. På grundlag heraf udarbejdede formandskabet et yderligere
dokument med henblik på at afklare Rådets holdning til dette spørgsmål (6640/13).
6748/13
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454009_0010.png
25.-26.II.2013
FISKERI
Reform af den fælles fiskeripolitik
Rådet vedtog sin anden generelle indstilling vedrørende forslaget til forordning om den fælles
fiskeripolitik (12514/11), der som led i reformpakken vedrørende denne politik træder i stedet for
fiskeripolitikkens grundlæggende bestemmelser.
Denne politiske enighed om fiskeripolitikkens grundlæggende bestemmelser er en færdiggørelse af
den første delvise generelle indstilling, som Rådet vedtog i juni 2012 (11322/12). Den præciserer
Rådets holdning til gennemførelsen af forbuddet mod udsmid og muligheden for bifangstkvoter.
Der er fastsat datoer for gennemførelsen af forbuddet mod udsmid:
fra den 1. januar 2014 for pelagiske fisk
fra den 1. januar 2015 for arter, som karakteriserer fiskeriet i Østersøen (og indtil 2018 for
andre arter)
fra den 1. januar 2016 for arter, som karakteriserer fiskeriet i Nordsøen, de nordvestlige
farvande og de sydvestlige farvande (og indtil 2019 for andre arter)
fra den 1. januar 2017 for arter, som karakteriserer fiskeriet i Middelhavet, i Sortehavet og
i alle andre EU-farvande og ikke-EU-farvande (og indtil 2019 for andre arter).
Derudover er der indført forvaltningsværktøjer for at hjælpe fiskerierhvervet med at tilpasse sig
forpligtelsen til at lande alle fangster. Det niveau, der foreslås for de minimis-undtagelser gennem
forvaltningsplaner, bør nå 7 % i slutfasen med en degressiv sats (9 % de første to år, 8 % de
følgende to år). Der gælder strenge betingelser for disse undtagelser, navnlig at alle sådanne
fangster skal registreres fuldt ud.
Der er ligeledes indført mulighed for, at fangster af arter, der mindst overholder mindstestørrelsen
med henblik på bevarelse, og som landes som led i forbuddet mod udsmid, kan anvendes til
velgørende formål.
Endvidere blev også definitionerne og ansvaret for at gennemføre miljømæssige forpligtelser, der
har indvirkning på fiskeriet, drøftet.
6748/13
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
25.-26.II.2013
Det generelle mål med forslaget er at sikre fiskeri- og akvakulturaktiviteter, der skaber
miljømæssigt, økonomisk og socialt bæredygtige forhold på lang sigt og bidrager til
fødevareforsyningssikkerheden. De nye dele vedrører især:
en landingsforpligtelse
maksimalt bæredygtigt udbytte som obligatorisk reference for fiskeriforvaltningen
regionaliseret beslutningstagning
individuelle fiskekvoter, der kan overdrages
EU-ledsageforanstaltninger til medlemsstaternes forpligtelser i henhold til miljø-
lovgivningen.
Europa-Parlamentet vedtog sin førstebehandlingsholdning til forslaget den 6. februar 2013. Nu vil
drøftelserne mellem Parlamentet og Rådet snart begynde på grundlag af den generelle indstilling,
der er opnået i Rådet.
Fiskeriaftale mellem EU og Marokko
Kommissionen orienterede Rådet om status i de bilaterale forhandlinger mellem EU og Marokko
om indgåelse af en ny protokol til fiskeripartnerskabsaftalen.
Kommissionen erindrede om, at den fører forhandlingerne i overensstemmelse med sit mandat og
principperne i reformen af den fælles fiskeripolitik samt på baggrund af Europa-Parlamentets
beslutning.
Nogle medlemsstater påpegede nødvendigheden af at indgå en aftale om en ny protokol hurtigst
muligt som følge af den vanskelige situation for visse dele af deres flåde, der har ligget stille siden
afbrydelsen af fiskeriet i december 2011. Mange delegationer understregede dog nødvendigheden
af, at en ny protokol indeholder en menneskerettighedsklausul og overholder folkeretten. Endvidere
understregede de, at protokollen bør sikre ressourcernes bæredygtighed.
6748/13
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
25.-26.II.2013
Den nuværende fiskeripartnerskabsaftale mellem EU og Marokko trådte i kraft i 2007. Den første
protokol til denne aftale løb indtil den 27. februar 2011 og omfattede en finansiel modydelse på
36,1 mio. EUR, hvoraf 13,5 mio. EUR blev afsat til støtte til Marokkos fiskeripolitik. Fartøjer fra
11 EU-medlemsstater kunne opnå fiskeritilladelser fra Marokko i henhold til aftalen og protokollen.
Anden protokol, hvorved den foregående protokol blev forlænget med et år på stort set de samme
vilkår, blev forhandlet i februar 2011 og blev anvendt midlertidigt indtil december 2011, hvor
Europa-Parlamentet besluttede ikke at godkende indgåelsen. Efter dette afslag besluttede Rådet i
februar 2012 at give Kommissionen mandat til at indlede forhandlinger om en ny protokol med
Marokko. Forhandlingerne blev indledt i begyndelsen af november 2012 i Rabat.
Femte forhandlingsrunde mellem EU og Marokko fandt sted i Rabat (Marokko) den 11.-12.
februar 2013. Parterne vedtog at mødes igen til sjette runde i Bruxelles på et senere tidspunkt. De
første runder vedrørte hovedsagelig de tekniske betingelser, der skal gælde for EU's flåde under den
nye protokol, mens sidste drøftelse vedrørte finansielle aspekter og politiske spørgsmål. Med
hensyn til det finansielle aspekt søger Kommissionen at opnå en aftale, der giver mere valuta for
pengene end den tidligere protokol.
6748/13
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454009_0013.png
25.-26.II.2013
EVENTUELT
Ny europæisk proteinstrategi
Rådet fik en orientering af den østrigske delegation, som ønsker en europæisk proteinstrategi
(6245/13).
Østrig gjorde opmærksom på, at der i lang tid har været en underforsyning med proteinfoder og en
høj importefterspørgsel i EU, hvor selvforsyningsgraden kun ligger på ca. 33 %. Den østrigske
delegation nævnte også et fælles projekt - Donau-soja-initiativet - der tager sigte på at udvikle et
produktions- og forarbejdningssystem for højkvalitetssoja i Europa.
Flere delegationer støtte den østrigske delegations forslag om at udvikle EU's eget
proteinforsyningssystem. De fandt, at dette vil medvirke til at mindske EU's afhængighed af import
med henblik på proteinfoder. Nogle delegationer påpegede nødvendigheden af at overholde
Verdenshandelsorganisationens (WTO) krav.
Delegationerne fandt endvidere, at der bør tages hensyn til de positive miljø- og klimavirkninger af
dyrkning af bælgplanter og proteinafgrøder som led i reformen af den fælles landbrugspolitik ved at
åbne mulighed for, at der kan opnås grønne betalinger for arealer med bælgplanter og
proteinafgrøder som del af de miljømæssige indsatsområder (EFA).
Forkert mærkning af oksekødsprodukter
På anmodning af formandskabet gav Kommissionen en oversigt over den aktuelle situation med
hensyn til fødevareprodukter, der indeholder hestekød, og som fejlagtigt er mærket som oksekød
(6644/13).
Mange medlemsstater hilste det testprogram velkommen, som Kommissionen har foreslået, og som
efterfølgende har fået tilslutning fra alle medlemsstater og er blevet vedtaget som en
kommissionshenstilling. Testene, der allerede er påbegyndt i mange medlemsstater, giver et indtryk
af problemets omfang. Flere delegationer opfordrede på den baggrund Kommissionen til at
foregribe den rapport, som efter planen skal offentliggøres til december i år, vedrørende mærkning
af oprindelsen af kød, der anvendes som ingrediens i forarbejdede kødprodukter, og de fandt, at
obligatorisk mærkning af oprindelsen kan bidrage positivt til at genoprette forbrugernes tillid.
Andre bemærkede, at de aktuelle tilfælde af svig ikke ville være blevet forhindret med mere
lovgivning.
6748/13
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
25.-26.II.2013
Efter at der i januar blev fundet spor af hestekød i oksekødsburgere i Irland, har flere andre
medlemsstater fundet hestekød i en række forarbejdede oksekødsprodukter. Meget specifikke test
har afsløret, hvad der ser ud til at være omfattende svindel og fejlagtig mærkning af visse
forarbejdede produkter, hvilket har ført til vildledning af forbrugerne.
Den 13. februar indkaldte formandskabet til et uformelt ministermøde, først og fremmest for at gøre
status over de igangværende undersøgelser i de berørte medlemsstater, og for det andet for at finde
ud af, hvordan samarbejdet mellem medlemsstaterne i deres svar på denne svindel kan forbedres.
Ved den lejlighed skitserede Kommissionen en foreslået henstilling til et testprogram for at vurdere,
i hvilket omfang hestekød er blevet anvendt i oksekødsprodukter.
Betingelserne for udførelsen af disse test blev nærmere fastlagt på et ekstraordinært møde i Den
Stående Komité for Fødevarekæden og Dyresundhed (SCOFCAH) den 15. februar 2013, hvor de
blev enstemmigt godkendt. Kommissionens henstilling og tilhørende gennemførelsesafgørelse om
medfinansiering af testprogrammet blev offentliggjort i EUT den 21.2.2013 (2013/99/EU og
2013/98/EU).
6748/13
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454009_0015.png
25.-26.II.2013
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
LANDBRUG
Landbrugsforanstaltninger for fjernområder og øer i Det Ægæiske Hav
Rådet vedtog i dag forordninger om særlige foranstaltninger på landbrugsområdet i Unionens
fjernområder (67/12) og på de mindre øer i Det Ægæiske Hav (68/12), efter at der var opnået
enighed med Europa-Parlamentet ved førstebehandlingen.
Begge forordninger indeholder landbrugsforanstaltninger, som skal afhjælpe de problemer, der
skyldes de pågældende områders fjerne beliggenhed. Den ene omfatter følgende fjernområder:
Guadeloupe, Fransk Guyana, Martinique, Réunion, Saint-Barthélemy, Sint-Maarten, Azorerne,
Madeira og De Kanariske Øer. Den anden omfatter de mindre øer i Det Ægæiske Hav, der har
problemer som følge af deres lille størrelse, deres lille befolkning og deres fjerne beliggenhed og
mangel på transportlinjer.
Yderligere oplysninger findes i
6765/13.
Ændring af toldindrømmelserne med USA - Bulgariens og Rumæniens tiltrædelse
Rådet vedtog en afgørelse om indgåelse af en aftale i form af brevveksling mellem EU og USU i
henhold til artikel XXIV, stk. 6, og artikel XXVIII i den almindelige overenskomst om told og
handel (GATT) 1994 for så vidt angår ændring af indrømmelserne i Republikken Bulgariens og
Rumæniens lister i tilslutning til deres tiltrædelse af Den Europæiske Union (12213/12
og
12214/12).
Med Bulgariens og Rumæniens tiltrædelse udvidede EU sin toldunion. Derfor er EU forpligtet til i
henhold til WTO-reglerne (GATT-artikel XXIV, stk. 6) at indlede forhandlinger med WTO-
medlemmer, som har forhandlingsrettigheder med de tiltrædende lande, for at aftale en
kompensationstilpasning. En sådan tilpasning skal finde sted, hvis overtagelsen af EU’s eksterne
toldordning resulterer i en forhøjelse af tolden ud over det niveau, som det tiltrædende land har
bundet sig til i WTO, idet der tages behørigt hensyn til reduktioner af tolden på samme toldposition,
som er foretaget af andre medlemmer af toldunionen ved dens dannelse.
6748/13
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454009_0016.png
25.-26.II.2013
Den 29. januar 2007 bemyndigede Rådet Kommissionen til at indlede forhandlinger i henhold til
artikel XXIV, stk. 6, i GATT 1994. Kommissionen har forhandlet med WTO-medlemmerne.
Forhandlingerne med USA har ført til et udkast til aftale i form af brevveksling, som blev paraferet
af EU den 21. december 2011 i Bruxelles og af USA den 17. februar 2012 i Washington D.C.
FISKERI
Bevarelse af fiskeressourcerne - tekniske foranstaltninger til beskyttelse af ungfisk
Rådet vedtog en ændring af forordning nr. 850/98 om bevarelse af fiskeressourcerne gennem
tekniske foranstaltninger til beskyttelse af unge marine organismer og om ophævelse af forordning
nr. 1288/2009 (64/12), efter at der var opnået enighed med Europa-Parlamentet ved
førstebehandlingen.
"Tekniske foranstaltninger" er et generelt udtryk for regler for, hvor og hvordan fiskere må fiske i
modsætning til, hvor meget de må fiske (fiskeriindsats) og/eller fange (samlede tilladte
fangstmængder eller TAC'er og kvoter). I dette tilfælde tilskynder disse foranstaltninger til selektivt
fiskeri, der er rettet mod at beskytte ungfisk for at minimere skaderne på ressourcerne. Ungfisk
defineres som ikkekønsmodne fisk uanset størrelse eller alder. De eksisterende tekniske
foranstaltninger til beskyttelse af ungfisk er vigtige for et bæredygtigt fiskeri, og deres videreførelse
skal sikres.
Efter ikrafttrædelsen af traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde (TEUF) kan tekniske
bevarelsesforanstaltninger ikke længere indgå i den årlige forordning om fiskerimuligheder, da
disse tekniske foranstaltninger skal vedtages ved fælles beslutningsprocedure.
ØKONOMISKE OG FINANSIELLE ANLIGGENDER
Reform af Det Europæiske Kontor for Bekæmpelse af Svig
Rådet vedtog sin førstebehandlingsholdning vedrørende reform af Det Europæiske Kontor for
Bekæmpelse af Svig (OLAF) med henblik på at styrke OLAF's kapacitet til at tackle svig (17427/12
+
ADD 1
+
6387/13
+
6387/13 ADD 1).
Denne holdning er resultatet af den enighed, der er opnået
ved trepartsmøder og bekræftet af formanden for Europa-Parlamentets Budgetkontroludvalg.
6748/13
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454009_0017.png
25.-26.II.2013
OLAF blev oprettet i 1999 for at styrke bekæmpelse af svig, bestikkelse og enhver anden ulovlig
aktivitet, der skader EU's finansielle interesser.
De vigtigste mål med reformen er at gøre OLAF's undersøgelser mere effektive, styrke samarbejdet
mellem kontoret og de kompetente myndigheder i medlemsstaterne og tredjelande samt øge
OLAF's ansvarlighed.
Yderligere oplysninger findes i
16922/12.
UDENRIGSANLIGGENDER
Elfenbenskysten - restriktive foranstaltninger
Rådet godkendte forberedelserne til den årlige gennemgang af EU's restriktive foranstaltninger over
for Elfenbenskysten.
FÆLLES SIKKERHEDS- OG FORSVARSPOLITIK
EU's træningsmission i Mali
Rådet vedtog en afgørelse om undertegnelse og indgåelse af aftalen mellem Den Europæiske Union
og Republikken Mali om status for EU's militærmission for at bidrage til uddannelsen af Malis
væbnede styrker (EUTM Mali).
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER
Medfinansieringssats for nogle europæiske fonde vedrørende migration
Rådet vedtog to afgørelser
om ændring af beslutning nr. 573/2007/EF, 575/2007/EF og 2007/435/EF med henblik på
at forhøje medfinansieringssatsen for Den Europæiske Flygtningefond, Den Europæiske
Tilbagesendelsesfond og Den Europæiske Fond for Integration af Tredjelandsstatsborgere
for så vidt angår visse bestemmelser om finansiel forvaltning for visse medlemsstater, som
er i eller trues af alvorlige vanskeligheder, hvad angår deres finansielle stabilitet (PE-
CONS 71/12)
6748/13
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454009_0018.png
25.-26.II.2013
om ændring af beslutning nr. 574/2007/EF med henblik på at forhøje
medfinansieringssatsen for Fonden for De Ydre Grænser for visse medlemsstater, som er i
eller trues af alvorlige vanskeligheder, hvad angår deres finansielle stabilitet (PE-CONS
72/12).
Formålet med disse retsakter er at sikre, at medlemsstater, der modtager finansiel støtte (eller
enhver medlemsstat, der kan blive berørt af en sådan støtte i fremtiden), fortsætter med at
gennemføre de programmer i marken, der er vedtaget under disse fire fonde, som er en del af det
generelle program om solidaritet og forvaltning af migrationsstrømme
1
.
HANDELSPOLITIK
Colombia og Peru - handelsaftale
Rådet besluttede at give Colombia og Peru meddelelse om afslutningen af de interne procedurer i
EU, som er nødvendige for midlertidig anvendelse af aftalen, indtil den er ratificeret fuldt ud.
Den 8. februar gav Peru meddelelse om afslutningen af sine egne procedurer for aftalens
ikrafttrædelse. I henhold til aftalens bestemmelser vil aftalen derfor finde midlertidig anvendelse
mellem EU og Peru fra den 1. marts 2013. Den midlertidige anvendelse mellem EU og Colombia
vil begynde i den måned, der følger efter Colombias meddelelse om afslutningen af sine interne
procedurer.
Aftalen, der blev undertegnet den 26. juni 2012, tager sigte på at afskaffe told på alle
industriprodukter og fiskevarer, øge markedsadgangen for landbrugsprodukter, tackle tekniske
handelsbarrierer, liberalisere markederne for tjenesteydelser, beskytte geografiske betegnelser og
åbne markederne for offentlige indkøb. Den omfatter forpligtelser vedrørende håndhævelse af
arbejdsmarkeds- og miljøstandarder og procedurer for tvistbilæggelse og fastsætter fælles
bestemmelser på områder som intellektuelle ejendomsrettigheder, gennemsigtighed og konkurrence.
Yderligere oplysninger findes i pressemeddelelse
11869/12.
1
Se også Kommissionens forslag:
14123/12
og
14181/12.
18
6748/13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454009_0019.png
25.-26.II.2013
MILJØ
EU-miljømærket
Rådet besluttede ikke at modsætte sig Kommissionens vedtagelse af en afgørelse om ændring af
beslutning 2007/506/EF og 2007/742/EF for at forlænge gyldigheden af miljøkriterierne for
tildeling af EU-miljømærket til bestemte produkter (17212/12).
Udkastet til afgørelse er omfattet af forskriftsproceduren med kontrol. Nu hvor Rådet har givet sin
godkendelse, kan Kommissionen vedtage afgørelsen, medmindre Europa-Parlamentet modsætter sig
det.
Overførsel af affald
Rådet besluttede ikke at modsætte sig Kommissionens vedtagelse af en forordning om ændring med
henblik på tilpasning til den videnskabelige og tekniske udvikling af bilag IC, VII og VIII til
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1013/2006 om overførsel af affald (17245/12).
Udkastet til forordning er omfattet af forskriftsproceduren med kontrol. Nu hvor Rådet har givet sin
godkendelse, kan Kommissionen vedtage forordningen, medmindre Europa-Parlamentet modsætter
sig det.
UDDANNELSE
International Standard Classification of Education
Rådet besluttede ikke at modsætte sig Kommissionens vedtagelse af en forordning om ændring af
bilagene til forordning nr. 1983/2003, 1738/2005, 698/2006, 377/2008 og 823/2010 for så vidt
angår International Standard Classification of Education (ISCED) (18082/12).
6748/13
19
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454009_0020.png
25.-26.II.2013
Kommissionens forordning er omfattet af den såkaldte forskriftsprocedure med kontrol
1
. Det
betyder, at da Rådet nu har givet sin godkendelse, kan Kommissionen vedtage forordningen,
medmindre Europa-Parlamentet gør indsigelse.
De Forenede Nationers Organisation for Uddannelse, Videnskab og Kultur (UNESCO) har
revideret 1997-udgaven af International Standard Classification of Education (ISCED) i
november 2011.
Uddannelsesstatistikker bør være internationalt sammenlignelige, og det er derfor nødvendigt, at
medlemsstaterne og EU-institutionerne anvender uddannelsesklassifikationer, der stemmer overens
med dem, der er vedtaget af UNESCO, hvilket indebærer ændring af en række relevante retsakter.
SPORT
Den internationale antidopingkodeks
Rådet godkendte teksten til EU's bidrag til revisionen af den internationale antidopingkodeks
(6427/13)
og bemyndigede formandskabet til at forelægge den for Det Internationale
Antidopingagentur (WADA) med henblik på fjerde internationale konference om doping i sport, der
vil blive afholdt i november 2013 i Johannesburg, Sydafrika.
Den internationale antidopingkodeks udgør grundlaget for harmoniserede antidopingpolitikker, -
regler og -forskrifter i sportsorganisationer og blandt offentlige myndigheder. Den Europæiske
Union fik specifik kompetence inden for sport efter Lissabontraktatens ikrafttrædelse den
1. december 2009.
1
Artikel 5a, stk. 3, litra a), i Rådets afgørelse 1999/468/EF om fastsættelse af de nærmere
vilkår for udøvelsen af de gennemførelsesbeføjelser, der tillægges Kommissionen
(EFT L 184 af 17.7.1999, s. 23).
20
6748/13
DA