Europaudvalget 2012-13
Rådsmøde 3234 - landbrug og fiskeri
Offentligt
1454022_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
8472/13
(OR. en)
FORELØBIG UDGAVE
PRESSE 145
PR CO 20
PRESSEMEDDELELSE
3234. samling i Rådet
Landbrug og fiskeri
Luxembourg, den 22 April 2013
Formand
Simon Coveney
Irlands minister for landbrug, fødevarer og maritime
spørgsmål
PRESSE
Rue de la Loi 175 B – 1048 BRUXELLES Tlf.: +32 (0)2 281 6319 / 6319 Fax: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/Newsroom
8472/13
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454022_0002.png
FORELØBIG UDGAVE
22.IV.2013
De vigtigste resultater af Rådets samling
På landbrugsområdet blev ministrene briefet af formandskabet om, hvor langt man er nået efter den
formelle trilogproces om
reformen af den fælles landbrugspolitik.
Den generelle indstilling, som
Rådet opnåede den 19. marts, gav formandskabet et forhandlingsmandat til trilogerne om reformen
af den fælles landbrugspolitik med de øvrige EU-institutioner med henblik på at nå til politisk
enighed i juni i år.
Ministrene blev også briefet om Kommissionens forslag om
overgangsforanstaltningerne for 2014
i den fælles landbrugspolitik,
der forlænger de nuværende foranstaltninger under den fælles
landbrugspolitik, som den er blevet tilpasset med henblik på at afspejle Det Europæiske Råds
konklusioner om FFR 2014-2020.
For så vidt angår
fiskeri
havde Rådet en debat om resultatet af de første triloger om
reformen af
den fælles fiskeripolitik
og om udestående spørgsmål vedrørende
grundforordningen for den
fælles fiskeripolitik.
Med støtte fra medlemsstaterne vil formandskabet foretage en tilpasning af
forhandlingsmandatet med henblik på at nå frem til en endelig enighed i slutningen af maj.
Kommissionen forelagde også en
handlingsplan for reduktion af utilsigtet fangst af havfugle i
fiskeredskaber.
Denne plan opstiller fem specifikke mål i overensstemmelse med målene for den
fælles fiskeripolitik for at begrænse fiskeriets konsekvenser for miljøet mest muligt. Mange af
medlemsstaterne støttede det foreslåede tiltag, men påpegede, at der er behov for videnskabelige
data, før der foreslås nogen foranstaltninger.
Endelig udtrykte medlemsstaterne betænkelighed ved den nuværende situation for så vidt angår
EU's partnerskabsaftaler med Mauretanien og Marokko.
Rådet vedtog uden debat en afgørelse om midlertidig fravigelse af direktiv 2003/87/EF om en
ordning for
handel med kvoter for drivhusgasemissioner
i EU. Afgørelsen skal styrke den positive
dynamik i Organisationen for International Civil Luftfart i retning af en global, markedsbaseret
tilgang til reduktion af drivhusgasemissionerne i luftfartssektoren.
8472/13
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454022_0003.png
FORELØBIG UDGAVE
22.IV.2013
INDHOLD
1
DELTAGERE .................................................................................................................................... 5
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
LANDBRUG ....................................................................................................................................... 7
Reformen af den fælles landbrugspolitik ............................................................................................. 7
FISKERI .............................................................................................................................................. 9
Reformen af den fælles fiskeripolitik................................................................................................... 9
Utilsigtet fangst af havfugle i fiskeredskaber .................................................................................... 11
EVENTUELT .................................................................................................................................... 12
Den fælles landbrugspolitik - overgangsforanstaltninger for 2014 ................................................... 12
EU-fiskeriprotokoller: Marokko og Mauretanien .............................................................................. 13
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
FISKERI
Ulovligt, urapporteret og ureguleret (IUU-) fiskeri - udkast til fælles erklæring med Canada.............................. 14
HANDELSPOLITIK
Antidumping - håndbetjente palletrucks - Kina..................................................................................................... 15
ENERGI
Krav til miljøvenligt design af computere og computerservere............................................................................. 15
Krav til miljøvenligt design af støvsugere............................................................................................................. 15
1
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
8472/13
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454022_0004.png
FORELØBIG UDGAVE
MILJØ
22.IV.2013
Opgørelsesregler for arealudnyttelse, ændring af arealudnyttelse og skovbrug .................................................... 16
Ny mekanisme til overvågning og rapportering af drivhusgasemissioner*........................................................... 16
Midlertidig fravigelse af EU's emissionshandelsdirektiv* .................................................................................... 17
Biocidholdige produkter - supplerende aktive stoffer ........................................................................................... 17
Tildeling af EU-miljømærket - forlængelse af gyldigheden af miljøkriterierne.................................................... 17
Baselkonventionen om kontrol med grænseoverskridende overførsel af farligt affald ......................................... 18
Stockholmkonventionen om persistente organiske miljøgifte............................................................................... 18
Rotterdamkonventionen - sjette møde mellem parterne ........................................................................................ 19
TELEKOMMUNIKATION
Underretning om brud på persondatasikkerheden inden for elektronisk kommunikation ..................................... 19
BESKÆFTIGELSE
Beskæftigelsesretningslinjer.................................................................................................................................. 20
Ungdomsgarantiordninger..................................................................................................................................... 20
KONKURRENCE
Aftale mellem EU og Schweiz om samarbejde om konkurrencelovgivning ......................................................... 21
NUKLEAR ENERGI
Forbud mod kernevåben i Latinamerika og Vestindien/forhandlingsdirektiver .................................................... 21
FØDEVARELOVGIVNING
Specifikationer for fødevaretilsætningsstoffer ...................................................................................................... 22
Godkendelse af fødevaretilsætningsstoffer og sundhedsanprisninger ................................................................... 22
Regler om fødevarer til sårbare personer*............................................................................................................. 23
FORBRUGERBESKYTTELSE
Ny alternativ tvistbilæggelsesordning for forbrugere............................................................................................ 24
STATISTIKKER
Nationale og regionale regnskaber ........................................................................................................................ 24
8472/13
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454022_0005.png
FORELØBIG UDGAVE
22.IV.2013
DELTAGERE
Belgien:
Sabine LARUELLE
Olivier BELLE
Bulgarien:
Tsvetan DIMITROV
Den Tjekkiske Republik:
Petr BENDL
Danmark:
Mette GJERSKOV
Tyskland:
Ilse AIGNER
Robert KLOOS
Estland:
Clyde KULL
Irland:
Simon COVENEY
Grækenland:
Dimitrios MELAS
Spanien:
Miguel ARIAS CAÑETE
Frankrig:
Frédéric CUVILLIER
Minister for liberale erhverv, SMV'er, selvstændige og
landbrug
Stedfortrædende fast repræsentant
Viceminister for landbrug og fødevarer
Landbrugsminister
Minister for fødevarer, landbrug og fiskeri
Forbundsminister for fødevarer, landbrug og
forbrugerbeskyttelse
Statssekretær, Det Tyske Forbundsministerium for
Fødevarer, Landbrug og Forbrugerbeskyttelse
Stedfortrædende fast repræsentant
Minister for landbrug, fødevarer og maritime spørgsmål
Statssekretær for landdistriktsudvikling og fødevarer
Minister for landbrug, fødevarer og miljø
Viceminister under ministeren for økologi, bæredygtig
udvikling og energi, med ansvar for transport,
havspørgsmål og fiskeri
Landbrugs-, fødevare- og skovbrugsminister
Statssekretær, Ministeriet for Landbrug, Naturressourcer
og Miljø
Stedfortrædende fast repræsentant
Landbrugsminister
Vicelandbrugsminister
Minister for landbrug, vinavl og landdistriktsudvikling,
sportsminister, viceminister for solidarisk økonomi
Statssekretær
Stedfortrædende fast repræsentant
Statssekretær for landbrug, fiskeri og dyrerettigheder
Landbrugsminister
Stedfortrædende fast repræsentant
Italien:
Mario CATANIA
Cypern:
Egly PANTELAKIS
Letland:
Juris ŠTĀLMEISTARS
Litauen:
Vigilijus JUKNA
Mindaugas KUKLIERIUS
Luxembourg:
Romain SCHNEIDER
Ungarn:
György CZERVÁN
Olivér VÁRHELYI
Malta:
Roderick GALDES
Nederlandene:
Sharon DIJKSMA
Østrig:
Harald GÜNTHER
8472/13
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454022_0006.png
FORELØBIG UDGAVE
Polen:
Stanisław KALEMBA
Kazimierz PLOCKE
Portugal:
José DIOGO ALBUQUERQUE
Manuel PINTO DE ABREU
Rumænien:
Achim IRIMESCU
Ionut Ciprian IUGA
Slovenien:
Dejan �½IDAN
Slovakiet:
Magdaléna LACKO-BARTOŠOVÁ
Finland:
Risto ARTJOKI
Sverige:
Eskil ERLANDSSON
Det Forenede Kongerige:
Owen PATERSON
Richard BENYON
Richard LOCHHEAD
Alun DAVIES
22.IV.2013
Minister for landbrug og landdistriktsudvikling
Statssekretær, Ministeriet for Landbrug og
Landdistriktsudvikling
Statssekretær for landbrug
Statssekretær for havspørgsmål
Statssekretær, Ministeriet for Landbrug og
Landdistriktsudvikling
statssekretær, Miljø- og Klimaministeriet
Landbrugs- og miljøminister
Statssekretær, Ministeriet for Landbrug og
Landdistriktsudvikling
Statssekretær
Minister for landdistrikter
Minister for miljø, fødevarer og landdistriktsspørgsmål
Statssekretær for miljø, fødevarer og
landdistriktsspørgsmål
Viceminister for landdistriktsspørgsmål og miljø (den
skotske regering)
Viceminister for landbrug, fiskeri, fødevarer og
europæiske programmer (den walisiske regering)
Kommissionen:
Maria DAMANAKI
Dacian CIOLOŞ
Medlem
Medlem
Den tiltrædende stats regering var repræsenteret således:
Kroatien:
Tihomir JAKOVINA
Landbrugsminister
8472/13
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454022_0007.png
FORELØBIG UDGAVE
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
LANDBRUG
Reformen af den fælles landbrugspolitik
22.IV.2013
Ministrene blev briefet om, hvor langt man er nået med reformen af den fælles landbrugspolitik.
Der blev i april indledt en intensiv række forhandlinger som led i trilogen mellem Rådet, Europa-
Parlamentet og Kommissionen om reformen af den fælles landbrugspolitik.
Medlemsstaterne støttede formandskabets arbejde i forhandlingsprocessen, og ministrene gav under
debatten udtryk for divergerende synspunkter, navnlig om tærsklen til anvendelse af
foranstaltningen til finansiel disciplin for direkte betalinger.
Trilogerne dækkede de fire hovedtekster vedrørende reformen af den fælles landbrugspolitik:
forslaget til forordning om fastsættelse af regler for direkte betalinger til landbrugere
(15396/3/11). Udkastet til forordning om direkte betalinger søger at målrette støtten bedre mod
specifikke tiltag, områder eller støttemodtagere og at bane vejen for konvergens hvad angår
støtten inden for og mellem medlemsstaterne,
forslaget til forordning om en fælles markedsordning for landbrugsprodukter (15397/2/11),
udkastet til forordning om en fælles markedsordning sigter mod at strømline, udvide og forenkle
de nuværende bestemmelser om offentlige indgreb, privat oplagring, ekstraordinære
foranstaltninger eller nødforanstaltninger og støtte til specifikke sektorer og mod at lette
samarbejdet gennem producent- og brancheorganisationer,
forslaget til forordning om støtte til udvikling af landdistrikterne (15425/11). Udkastet til
forordning om udvikling af landdistrikterne omfatter frivillige foranstaltninger for udvikling af
landdistrikterne, som er tilpasset nationale og regionale særpræg, hvorved medlemsstaterne ud-
arbejder og medfinansierer flerårige programmer under en fælles ramme i samarbejde med EU,
forslaget til forordning om finansiering, forvaltning og overvågning af den fælles
landbrugspolitik (den horisontale forordning) (15426/11). Udkastet til den horisontale forordning
fastsætter regler vedrørende udgifter, bedriftsrådgivningsordningen, de forvaltnings- og
kontrolsystemer, som medlemsstaterne skal indføre, krydsoverensstemmelsesordningen og
regnskabsafslutning.
8472/13
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454022_0008.png
FORELØBIG UDGAVE
22.IV.2013
Den 19. marts nåede Rådet frem til en fælles indstilling til reformen af den fælles landbrugspolitik
(8005/13,
7183/13, 7329/13, 7303/13, 7304/13, 7539/13
+
ADD1).
Denne generelle indstilling
lagde grunden til formandskabets forhandlingsmandat om reformen af den fælles landbrugspolitik
på de uformelle triloger mellem Rådet, Europa-Parlamentet og Kommissionen med henblik på at nå
til politisk enighed i juni i år.
Europa-Parlamentet vedtog sine ændringer til reformpakken vedrørende den fælles landbrugspolitik
den 13. marts 2013.
Kommissionen forelagde også på nærværende samling sit forslag til den fælles landbrugspolitiks
overgangsforanstaltninger for 2014 (se under "Eventuelt").
8472/13
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454022_0009.png
FORELØBIG UDGAVE
FISKERI
Reformen af den fælles fiskeripolitik
22.IV.2013
Rådet havde en offentlig debat om resultatet af den første trilog med Europa-Parlamentet og
Kommissionen om to forslag under reformen af den fælles fiskeripolitik (7959/13).
et forslag til forordning om den fælles fiskeripolitik (12514/11), der træder i stedet for de
grundlæggende bestemmelser vedrørende den fælles fiskeripolitik (grundforordningen)
et forslag til forordning om den fælles markedsordning for fiskevarer og akvakulturprodukter
(12516/11), der fokuserer på markedspolitiske spørgsmål (markedsforordningen)
Grundforordningen
Formandskabet underrettede ministrene om de hidtidige fremskridt under trilogerne og skitserede
de vigtigste politiske spørgsmål, hvor Europa-Parlamentet og Rådet havde forskellige synspunkter.
Medlemsstaterne meddelte, at de var parate til at støtte det intensive arbejdsprogram, som
formandskabet havde planlagt for de kommende uger, så Rådets mandat kunne behandles på
Corepers møde den 2. maj og om nødvendigt på Rådets samling den 13.-14. maj
Med udgangspunkt i Europa-Parlamentets og Rådets holdninger gav medlemsstaterne deres syn på
mulighederne for fleksibilitet vedrørende følgende spørgsmål: den maksimale bæredygtige fangst,
forbuddet mod udsmid, regionalisering og kapacitetsforvaltning og dertil knyttede foranstaltninger
eller sanktioner. For så vidt angår regionalisering påpegede mange medlemsstater, at den reform,
der nu drøftes, ikke bør tage sigte på en renationalisering af den fælles fiskeripolitik. Flere lande
noterede også, at den generelle indstilling, som Rådet nåede frem til i februar, foreslår løsninger til
en gylden middelvej mellem fiskeriets bæredygtighed og fiskernes mulighed for at gennemføre det i
praksis, navnlig for så vidt angår den maksimale bæredygtige fangst og forbuddet mod udsmid. For
så vidt angår kapacitetsforvaltningen, der gør det muligt for flådens størrelse at blive tilpasset til
fiskerimulighederne, erklærede nogle delegationer, at hvis man tager hensyn til for mange
parametre ved definitionen af flådekapaciteten, vil det kunne begrænse foranstaltningernes
effektivitet og mulighederne for at føre kontrol.
Medlemsstaterne støttede også formandskabets synspunkt om, at Rådet bør gøre en indsats for både
at gennemføre en reform af den fælles fiskeripolitik og hvor det er muligt gøre fremskridt med de
flerårige planer. Med hensyn til dette spørgsmål vedrørende interinstitutionelle ansvarsområder
opfordrede de til et juridisk neutralt tiltag, der respekterer både Europa-Parlamentets og Rådets
holdninger.
8472/13
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454022_0010.png
FORELØBIG UDGAVE
22.IV.2013
Formandskabet vil udnytte elementerne i denne debat til at finde mulige løsninger på de udestående
spørgsmål vedrørende grundforordningen for den fælles fiskeripolitik. Det har på denne baggrund
til hensigt at forelægge Coreper en tilpasning af forhandlingsmandatet og eventuelt udstikke de
videre retningslinjer på Rådets næste samling i maj, så der kan opnås politisk enighed under det
irske formandskab.
Rådet nåede frem til en generel indstilling til de grundlæggende bestemmelser i den fælles
fiskeripolitik den 26. februar i år (11322/1/12), som udgør et forhandlingsmandat for drøftelserne på
trilogerne. Europa-Parlamentet stemte om sin holdning på plenarmødet den 6. februar. Dermed
kunne forhandlingerne indledes mellem Rådet, Europa-Parlamentet og Kommissionen midt i marts.
Markedsforordningen
Under de to triloger om markedsforordningen, som har fundet sted siden udgangen af februar,
tilnærmede Rådets og Europa-Parlamentets holdninger sig i kompromiser om langt de fleste
politiske og tekniske spørgsmål.
De vigtigste udestående spørgsmål i markedsforordningen vedrører obligatoriske angivelser til
forbrugerne og delegerede retsakter.
Formandskabet forventer at nå til enighed med Europa-Parlamentet og Kommissionen om denne
forordning i næste måned.
Efter en orienterende debat den 19. marts 2012 nåede Rådet til enighed om en generel indstilling til
markedsforordningen (10415/12) den 12. juni 2012. Europa-Parlamentet vedtog sin
førstebehandlingsudtalelse om denne forordning den 12. september 2012.
8472/13
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454022_0011.png
FORELØBIG UDGAVE
Utilsigtet fangst af havfugle i fiskeredskaber
22.IV.2013
Kommissionen orienterede Rådet om sin meddelelse om en handlingsplan for reduktion af utilsigtet
fangst af havfugle i fiskeredskaber (16518/12).
Medlemsstaterne støttede den handlingsplan, som Kommissionen havde foreslået, men nogle
delegationer understregede, at der er behov for en konsekvensvurdering af disse foranstaltninger og
for videnskabelige data om problemets omfang.
Havfugle kommer ofte i kontakt med fiskeriet, og utilsigtet fangst af havfugle har i dag antaget et
omfang, der truer en række havfuglebestande. De hidtil trufne foranstaltninger har stort set været
ineffektive med hensyn til at reducere havfugledødeligheden, undtagen i visse isolerede tilfælde.
Efter Kommissionens opfattelse er det derfor nødvendigt at skabe en forvaltningsramme, som har til
formål at bringe bifangsten af havfugle ned på så lavt et niveau, som det er praktisk muligt.
Langliner og faststående net er traditionelt de redskaber, der giver de højeste bifangster af havfugle.
Der er dog også indberettet utilsigtet fangst af havfugle med andre fiskeredskaber, først og
fremmest trawl og not.
Den handlingsplan, der nu forelægges, er i overensstemmelse med et af målene for den fælles
fiskeripolitik, som er at reducere fiskeriets virkninger på de marine økosystemer og gradvis indføre
en økosystembaseret tilgang til forvaltningen af fiskeriet. Denne plan forfølger fem specifikke mål:
at sikre konsekvens og effektivitet i de gældende forvaltningsforanstaltninger i EU-farvande og i
tredjelandsfarvande
at indsamle data om bifangster af havfugle i fiskeriet i EU-farvande og i tredjelandsfarvande
at træffe gennemførelsesforanstaltninger
at skabe øget bevidsthed om dette problem i fiskerisektoren
at tilskynde til og finansiere relevant forskning for at begrænse bifangsten af havfugle.
For at kunne gennemføres effektivt skal EU's handlingsplan have opbakning fra alle parter på EU-
plan og på regionalt plan. Visse tiltag til fordel for havfugle vil kunne finansieres delvis af EU.
8472/13
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454022_0012.png
FORELØBIG UDGAVE
EVENTUELT
Den fælles landbrugspolitik - overgangsforanstaltninger for 2014
22.IV.2013
Ministrene fik af Kommissionen en orientering om dens forslag til overgangsforanstaltninger for
gennemførelsen af den fælles landbrugspolitik i 2014 (8340/13).
I den efterfølgende udveksling af synspunkter påpegede ministrene behovet for en smidig overgang
for foranstaltningerne vedrørende direkte betalinger og landdistriktudvikling fra den eksisterende
ramme til de bestemmelser, der er planlagt i reformen af den fælles landbrugspolitik.
Forordningerne om reformen af den fælles landbrugspolitik og de dertil hørende
gennemførelsesretsakter forventedes oprindelig at blive vedtaget inden den planlagte ikrafttrædelse
den 1. januar 2014. Men da medlemsstaterne skal gennemføre den nye administrative procedure,
kan de nye foranstaltninger ikke træde i kraft i begyndelsen af 2014.
Da den nye forventede ikrafttrædelsesdato for reformen af den fælles landbrugspolitik nu er den 1.
januar 2015, foreslår Kommissionen overgangsforanstaltninger, så de nuværende bestemmelser i
den fælles landbrugspolitik kan forlænges indtil udgangen af 2014 inden for det budget, der er
forudset i Rådets konklusioner om FFR.
Det Europæiske Råd godkendte konklusionerne om den flerårige finansielle ramme (FFR) den 7. og
8. februar i år (EUCO
37/13).
Den 13. marts vedtog Europa-Parlamentet sin holdning til reformen
af den fælles landbrugspolitik, og den 19. marts nåede Rådet frem til en generel indstilling.
Trilogerne mellem Europa-Parlamentet, Rådet og Kommissionen om reformen af den fælles
landbrugspolitik begyndte i april og det er meningen, at der skal opnås enighed i juni.
8472/13
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454022_0013.png
FORELØBIG UDGAVE
EU-fiskeriprotokoller: Marokko og Mauretanien
22.IV.2013
Spanien anmodede Kommissionen om at redegøre for, hvor langt man er nået i forhandlingerne om
fiskeriprotokollen mellem EU og Marokko, og hvordan den ser på resultaterne af den fælles
videnskabelige komités møde, der for nylig blev holdt inden for rammerne af fiskeriprotokollen
mellem EU og Mauretanien (8367/13). De to fiskeripartnerskabsaftaler er særlig vigtige for Spanien
og en række andre medlemsstater, som har støttet Spaniens anmodning.
For så vidt angår Marokko blev forhandlingerne om en ny protokol til fiskeripartnerskabsaftalen
indledt først i november 2012 på grundlag af et mandat, som Rådet har givet Kommissionen. Femte
forhandlingsrunde fandt sted den 11.-12. februar 2013 og endte uden et konkret resultat. Der er
endnu ikke fastsat nogen datoer for sjette runde. Der er kun sket langsomme fremskridt, som især
synes at være strandet på spørgsmålet om den finansielle godtgørelse fra EU og indsættelsen af en
menneskerettighedsklausul. For Kommissionen er de finansielle aspekter ved at være løst, og EU
venter på, at Marokko fastsætter en dato for en ny forhandlingsrunde.
For så vidt angår Mauretanien besluttede Rådet den 3. december 2012 at undertegne og midlertidigt
anvende den nye protokol til fiskeripartnerskabsaftalen med Mauretanien. Denne beslutning blev
truffet ved kvalificeret flertal, da en række medlemsstater ikke støttede undertegnelsen og den
midlertidige anvendelse. Spanien mente f.eks. ikke, at protokollen fastsatte fiskerimuligheder for
blæksprutter. Protokollen indeholder en revisionsklausul, der gør det muligt for det blandede udvalg
EU-Mauretanien at ændre de aktuelle fiskerimuligheder på grundlag af videnskabelig rådgivning.
På udvalgets seneste møde blev der ikke fastsat nogen fiskerimuligheder for så vidt angår
blæksprutter, men der blev berammet et møde i den fælles videnskabelige komité EU-Mauretanien,
som fandt sted den 2.-5. april 2013. Komitéen foreslog kun mulige tilpasninger af protokollen for så
vidt angår pelagiske fisk og krebsdyr.
8472/13
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454022_0014.png
FORELØBIG UDGAVE
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
FISKERI
22.IV.2013
Ulovligt, urapporteret og ureguleret (IUU-) fiskeri - udkast til fælles erklæring med Canada
Rådet godkendte et udkast til fælles erklæring mellem Canada og EU om indsatsen for at bekæmpe
ulovligt, urapporteret og ureguleret (IUU-) fiskeri
Eftersom Canda og EU spiller en central rolle i den erhvervsmæssige udnyttelse af fiskevarer
globalt, er de begge af den opfattelse, at IUU-fiskeri er én af de alvorligste trusler mod bevarelse og
bæredygtig udnyttelse af ressourcerne i verdens have. IUU-fiskeri er et globalt fænomen med
ødelæggende miljøvirkninger og socioøkonomiske konsekvenser, især for kystsamfund i
udviklingslande, som er afhængige af fiskeri med henblik på indtægter eller ernæring.
Begge parter mener, at IUU-fiskeri bedst forebygges gennem internationalt samarbejde. De
anerkender vigtigheden af at arbejde sammen i regionale og globale fora.
Canada og EU har allerede indført retlige instrumenter til bekæmpelse af IUU-fiskeri (f.eks.
forordning (EF) nr. 1005/2008) og de anerkender, at frivilligt samarbejde og deling af oplysninger
om IUU-fiskeri vil maksimere effekten af den globale bekæmpelse af IUU-fiskeri.
Med denne godkendelse er Kommissionen i stand til på EU's vegne at undertegne den fælles
erklæring på et fremtidigt møde med Canada.
8472/13
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454022_0015.png
FORELØBIG UDGAVE
HANDELSPOLITIK
Antidumping - håndbetjente palletrucks - Kina
22.IV.2013
Rådet godkendte en forordning om ændring af forordning nr. 1008/2011 om indførelse af en endelig
antidumpingtold på importen af håndbetjente palletrucks og væsentlige dele dertil med oprindelse i
Folkerepublikken Kina efter en delvis interimsundersøgelse i henhold til forordning nr. 1225/2009
(8162/13).
ENERGI
Krav til miljøvenligt design af computere og computerservere
Rådet besluttede, at det ikke vil modsætte sig vedtagelsen af en kommissionsforordning om
gennemførelse af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/125/EF for så vidt angår krav til
miljøvenligt design af computere og computerservere (6831/13).
Kommissionens forordning er omfattet af forskriftsproceduren med kontrol. Dette betyder, at
Kommissionen, nu hvor Rådet har givet sin tilslutning, kan vedtage forordningen, medmindre
Europa-Parlamentet modsætter sig vedtagelsen.
Krav til miljøvenligt design af støvsugere
Rådet besluttede, at det ikke vil modsætte sig vedtagelsen af en kommissionsforordning om
gennemførelse af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/125/EF for så vidt angår krav til
miljøvenligt design af støvsugere (7331/13).
Kommissionens forordning er omfattet af forskriftsproceduren med kontrol. Dette betyder, at
Kommissionen, nu hvor Rådet har givet sin tilslutning, kan vedtage forordningen, medmindre
Europa-Parlamentet modsætter sig vedtagelsen.
8472/13
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454022_0016.png
FORELØBIG UDGAVE
MILJØ
Opgørelsesregler for arealudnyttelse, ændring af arealudnyttelse og skovbrug
22.IV.2013
Rådet godkendte en afgørelse om regnskabsregler og handlingsplaner vedrørende
drivhusgasemissioner og -optag i forbindelse med aktiviteter, der vedrører arealanvendelse, ændret
arealanvendelse og skovbrug (LULUCF) (2/13).
Afgørelsen skal fastlægge en harmoniseret lovramme for omfattende og solide regnskabsregler for
sektoren, som er i overensstemmelse med relevante beslutninger vedtaget inden for rammerne af
FN's rammekonvention om klimaændringer (klimakonventionen). Afgørelsen er et første skridt i
retning af at få LULUCF-aktiviteter inkluderet i EU's emissionsreduktionsforpligtelser.
Yderligere oplysninger findes i pressemeddelelse
8624/13.
Ny mekanisme til overvågning og rapportering af drivhusgasemissioner*
Rådet vedtog forordningen om en mekanisme til overvågning og rapportering af
drivhusgasemissioner og rapportering af andre oplysninger vedrørende klimaændringer på nationalt
plan og EU-plan, der skal erstatte den nuværende overvågningsmekanisme, som blev oprettet i
henhold til beslutning nr. 280/2004/EF
1
(1/13,
7699/13 ADD1).
Den nye forordning skal styrke rammerne for overvågning og rapportering inden for EU på
grundlag af erfaringerne med gennemførelsen af den nuværende overvågningsmekanisme for at
tage hensyn til udviklingen på EU-plan og internationalt plan. I forordningen er der bl.a. indarbejdet
nye overvågnings- og rapporteringskrav, der er opstået som følge af klima- og energipakken fra
2009 og de seneste beslutninger vedtaget under FN's rammekonvention om klimaændringer
(klimakonventionen).
Forordningen træder i kraft 20 dage efter offentliggørelsen i Den Europæiske Unions Tidende.
1
EUT L 49 af 19.2.2004.
16
8472/13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454022_0017.png
FORELØBIG UDGAVE
Midlertidig fravigelse af EU's emissionshandelsdirektiv*
22.IV.2013
Rådet vedtog en afgørelse om midlertidig fravigelse af direktiv 2003/87/EF om en ordning for
handel med kvoter for drivhusgasemissioner i EU (11/13,
8352/13 ADD1, 8352/13 ADD2).
Den
polske delegation undlod at stemme.
Afgørelsen skal styrke den positive dynamik i Organisationen for International Civil Luftfart i
retning af en global, markedsbaseret tilgang til reduktion af drivhusgasemissionerne i
luftfartssektoren.
Yderligere oplysninger findes i pressemeddelelse
8621/13.
Biocidholdige produkter - supplerende aktive stoffer
Rådet besluttede, at det ikke vil modsætte sig vedtagelsen af en kommissionsforordning om ændring
af forordning (EF) nr. 1451/2007 for så vidt angår supplerende aktive stoffer i biocidholdige
produkter, der skal gennemgås som led i undersøgelsesprogrammet (7141/13).
Kommissionens forordning er omfattet af forskriftsproceduren med kontrol. Dette betyder, at
Kommissionen, nu hvor Rådet har givet sin tilslutning, kan vedtage forordningen, medmindre
Europa-Parlamentet modsætter sig vedtagelsen.
Tildeling af EU-miljømærket - forlængelse af gyldigheden af miljøkriterierne
Rådet besluttede, at det ikke vil modsætte sig vedtagelsen af en kommissionsafgørelse om ændring
af beslutning 2006/799/EF, 2007/64/EF, 2009/300/EF, 2009/543/EF, 2009/544/EF, 2009/563/EF,
2009/564/EF, 2009/567/EF, 2009/568/EF, 2009/578/EF, 2009/598/EF, 2009/607/EF, 2009/894/EF,
2009/967/EF, 2010/18/EF og afgørelse 2011/331/EU for at forlænge gyldigheden af
miljøkriterierne for tildeling af EU-miljømærket til bestemte produkter (7188/13).
Kommissionens afgørelse er underlagt forskriftsproceduren med kontrol. Dette betyder, at
Kommissionen, nu hvor Rådet har givet sin tilslutning, kan vedtage afgørelsen, medmindre Europa-
Parlamentet modsætter sig vedtagelsen.
8472/13
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454022_0018.png
FORELØBIG UDGAVE
22.IV.2013
Baselkonventionen om kontrol med grænseoverskridende overførsel af farligt affald
Rådet vedtog en afgørelse om den holdning, der skal indtages på vegne af Den Europæiske Union
ved det ellevte møde i partskonferencen under Baselkonventionen om kontrol med
grænseoverskridende transport af farligt affald og bortskaffelse heraf med hensyn til ændringer af
listen over affald i bilag IX (liste B) i konventionen (8033/13). Konferencen finder sted fra den
28. april til den 10. maj 2013 i Genève.
EU er part i Baselkonventionen, der trådte i kraft i 1992, og ændringen til denne konvention, der
forbyder eksport af farligt affald med henblik på slutdeponering og genanvendelse fra lande på en
liste over industrilande (hovedsagelig OECD-lande) til udviklingslande (det såkaldte
"Baselforbud"). Bestemmelserne i Baselkonventionen og Baselforbuddet blev gennemført i EU-
lovgivningen ved forordning (EF) nr. 1013/2006 om overførsel af affald
1
.
Yderligere oplysninger om Baselkonventionen findes
her.
Stockholmkonventionen om persistente organiske miljøgifte
Rådet vedtog en afgørelse om den holdning, der skal indtages på EU's vegne på det sjette møde i
partskonferencen under Stockholmkonventionen om persistente organiske miljøgifte for så vidt
angår forslaget om ændring af bilag A og B (8035/13). Mødet finder sted fra den 28. april til den
10. maj 2013 i Genève.
Rådet vedtog desuden en afgørelse om indgivelse af et forslag på vegne af EU om opførelse af et
yderligere kemikalie (dicofol (CAS-nummer: 115-32-2)) i bilag A til Stockholmkonventionen om
persistente organiske miljøgifte (8036/13).
Stockholmkonventionen om persistente organiske miljøgifte blev vedtaget i maj 2001. EU og
medlemsstaterne er parter i konventionen, og konventionens bestemmelser blev gennemført i EU-
lovgivningen ved Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 850/2004
2
om persistente
organiske miljøgifte og om ændring af direktiv 79/117/EØF.
Yderligere oplysninger om Stockholmkonventionen findes
her.
1
2
EUT L 190 af 12.7.2006.
EUT L 158 af 30.4.2004, s. 7.
18
8472/13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454022_0019.png
FORELØBIG UDGAVE
Rotterdamkonventionen - sjette møde mellem parterne
22.IV.2013
Rådet vedtog en afgørelse om fastsættelse af den holdning, der skal indtages på EU's vegne på det
sjette møde i partskonferencen under Rotterdamkonventionen, til ændringerne af bilag III til
Rotterdamkonventionen om proceduren for forudgående informeret samtykke for visse farlige
kemikalier og pesticider i international handel (6394/13). Mødet finder sted fra den 28. april til den
10. maj 2013 i Genève.
Rotterdamkonventionen trådte i kraft den 24. februar 2004. De i konventionen fastsatte forpligtelser
blev gennemført i EU-lovgivningen ved Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF)
nr. 689/2008 om eksport og import af farlige kemikalier
1
.
Yderligere oplysninger om Rotterdamkonventionen findes
her.
TELEKOMMUNIKATION
Underretning om brud på persondatasikkerheden inden for elektronisk kommunikation
Rådet besluttede, at det ikke vil modsætte sig Kommissionens vedtagelse af en forordning, der
fastsætter regler for underretning om brud på persondatasikkerheden inden for elektronisk
kommunikation og præciserer, hvilke oplysninger udbydere af elektroniske
kommunikationstjenester skal sende til den kompetente nationale myndighed på den ene side og til
den berørte abonnent eller person på den anden side.
Udkastet til forordning er omfattet af forskriftsproceduren med kontrol. Nu hvor Rådet har givet sin
godkendelse, kan Kommissionen vedtage den, medmindre Europa-Parlamentet modsætter sig det.
1
EUT L 204 af 31.7.2008, s. 1.
19
8472/13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454022_0020.png
FORELØBIG UDGAVE
BESKÆFTIGELSE
Beskæftigelsesretningslinjer
22.IV.2013
Rådet vedtog en afgørelse om retningslinjer for medlemsstaternes beskæftigelsespolitikker for 2013
(7116/13).
Beskæftigelsesretningslinjerne blev vedtaget i 2010
1
for i princippet en periode på fire år.
Retningslinjerne for 2013 vil blive bevaret uændret, og medlemsstaterne skal tage hensyn til dem i
deres beskæftigelsespolitikker.
Ungdomsgarantiordninger
Rådet vedtog en henstilling om oprettelsen af ungdomsgarantiordninger (7123/13).
Henstillingen skal sikre, at alle unge under 25, der mister der job eller ikke finder arbejde efter endt
uddannelse, med det samme får et kvalitetstilbud om beskæftigelse, videreuddannelse, en
lærlingeuddannelse eller et praktikophold. De bør have dette tilbud senest fire måneder, efter at de
er blevet arbejdsløse eller har forladt det formelle uddannelsessystem (yderligere oplysninger findes
i pressemeddelelsen
8548/13).
1
Rådets afgørelse 2010/707/EU af 21. oktober 2010 om retningslinjer for medlemsstaternes
beskæftigelsespolitikker (EUT L 308 af 24.11.2010, s. 46).
20
8472/13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454022_0021.png
FORELØBIG UDGAVE
KONKURRENCE
Aftale mellem EU og Schweiz om samarbejde om konkurrencelovgivning
22.IV.2013
Rådet godkendte undertegnelse af en aftale mellem EU og Schweiz om samarbejde om anvendelsen
af deres konkurrencelovgivning (12416/12).
Formålet med aftalen (12513/12) er at bidrage til en effektiv håndhævelse af parternes
konkurrencelovgivning ved at fremme samarbejde og samordning, herunder
informationsudveksling, og undgå eller mindske risikoen for konflikter mellem parterne i alle
forhold, der vedrører anvendelsen af parternes konkurrencelovgivning.
Aftaleteksten vil blive fremsendt til Europa-Parlamentet til godkendelse med henblik på indgåelse
af aftalen på et senere tidspunkt.
NUKLEAR ENERGI
Forbud mod kernevåben i Latinamerika og Vestindien/forhandlingsdirektiver
Rådet vedtog en afgørelse om udstedelse af direktiver til Kommissionen med henblik på
forhandlinger om de foreslåede ændringer af protokol 1 og 2 til overenskomsten mellem Den
Franske Republik, Det Europæiske Atomenergifællesskab og Den Internationale
Atomenergiorganisation om gennemførelse af kontrolforanstaltninger inden for rammerne af
traktaten om forbud mod kernevåben i Latinamerika og Vestindien.
8472/13
21
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454022_0022.png
FORELØBIG UDGAVE
FØDEVARELOVGIVNING
Specifikationer for fødevaretilsætningsstoffer
22.IV.2013
Rådet besluttede, at det ikke vil modsætte sig vedtagelsen af Kommissionens forordning om
gennemførelse af forordning nr. 231/2012 om EU-statistikker om indkomstforhold og levevilkår
(6508/13).
Kommissionens forordning er omfattet af forskriftsproceduren med kontrol. Dette betyder, at
Kommissionen, nu hvor Rådet har givet sin tilslutning, kan vedtage forordningen, medmindre
Europa-Parlamentet modsætter sig vedtagelsen.
Godkendelse af fødevaretilsætningsstoffer og sundhedsanprisninger
Rådet besluttede, at det ikke vil modsætte sig vedtagelsen af de tre følgende
kommissionsforordninger om ændring af forordning nr. 1333/2008 om fødevaretilsætningsstoffer:
en forordning, der gør det muligt at anvende jernoxider og jernhydroxider (E 172) og
hydroxypropylmethylcellulose (E 464) til mærkning af citrusfrugter, meloner og
granatæbler og at anvende polysorbater (E 432-436) i kontrastforstærkerpræparatet
(6821/13)
en forordning, der gør det muligt at anvende flere tilsætningsstoffer i visse
alkoholholdige drikkevarer som beskrevet i den polske lov af 12. maj 2011 om
fremstilling og aftapning af vinprodukter, handel med disse produkter og markedets
organisering (6820/13)
en forordning, der tillader visse andre sundhedsanprisninger af fødevarer end dem, der
henviser til en reduceret risiko for sygdom og til børns udvikling og sundhed (6875/13).
Kommissionens forordninger er omfattet af forskriftsproceduren med kontrol. Dette betyder, at når
Rådet har givet sin godkendelse, kan Kommissionen vedtage dem, medmindre Europa-Parlamentet
modsætter sig det.
8472/13
22
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454022_0023.png
FORELØBIG UDGAVE
Regler om fødevarer til sårbare personer*
22.IV.2013
Rådet vedtog sin førstebehandlingsholdning til et udkast til forordning om fødevarer, der betragtes
som helt nødvendige for visse sårbare personer såsom spædbørn og småbørn (5394/13
+
ADD 1
REV 1)
1
. Denne holdning er resultatet af den enighed, der er opnået ved trepartsmøder med Europa-
Parlamentet og Kommissionen den 14. november 2012.
Hvis Europa-Parlamentet godkender Rådets holdning uden ændringer, vil den nye forordning blive
betragtet som vedtaget. Forordningen træder i kraft 20 dage efter offentliggørelsen i Den
Europæiske Unions Tidende. Forordningens vigtigste bestemmelser skal anvendes tre år efter
ikrafttrædelsen, mens resten anvendes fra datoen for ikrafttrædelsen af forordningen eller af de
delegerede retsakter, som Kommissionen endnu ikke har vedtaget.
Den nye forordning skal præcisere den retlige ramme for fødevarer, der betragtes som helt
nødvendige for visse sårbare personer, ved at undgå overlapningen mellem den specifikke
lovgivning, der gælder for sådanne fødevarer, og den lovgivning, der gælder for normale fødevarer.
Desuden skal den lukke de juridiske smuthuller i det eksisterende system og sikre, at EU-reglerne
vedrørende sådanne fødevarer anvendes på samme måde i alle medlemsstaterne. Dermed bidrager
den til at skabe juridisk klarhed, hvilket er i både forbrugernes og producenternes interesse, og til at
forhindre forvridninger på det indre marked.
Yderligere oplysninger findes i
18003/12.
1
Den tyske delegation stemte imod.
23
8472/13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454022_0024.png
FORELØBIG UDGAVE
FORBRUGERBESKYTTELSE
Ny alternativ tvistbilæggelsesordning for forbrugere
Rådet godkendte et direktiv om alternativ tvistbilæggelse (ATB) og en forordning om
onlinetvistbilæggelse (OTB) (PE-CONS
79/12
og
PE-CONS 80/12).
22.IV.2013
Den nye ordning vil etablere enkle og hurtige procedurer til en rimelig pris for udenretslig
bilæggelse af tvister, der opstår mellem forbrugere og erhvervsdrivende i forbindelse med salg af
varer og tjenesteydelser.
Yderligere oplysninger findes i pressemeddelelse
8671/13.
STATISTIKKER
Nationale og regionale regnskaber
Rådet vedtog en forordning om Det Europæiske National- og Regionalregnskabssystem, efter at der
var opnået enighed med Europa-Parlamentet ved førstebehandlingen (77/12).
8472/13
24
DA