Europaudvalget 2012-13
Rådsmøde 3238 - Økofin Bilag 4
Offentligt
1251125_0001.png
Enhed
International Øko-
nomi
Sagsbehandler
-
Koordineret med
Finansministeriet
Sagsnr.
2013-07701
Doknr.
100909
Dato
22-05-2013
Redegørelse for Rådsmøde (ECOFIN) den 14. maj 2013
Direktiv om rammer for genopretning og afvikling af kreditinstitutter mv.
Ministrene drøftede forslaget til et EU27-direktiv om fælles rammer for nationale ord-
ninger om genopretning og afvikling af nødlidende kreditinstitutter (”banking recovery
and resolution directive” - BRRD). De centrale udeståender angår den konkrete ud-
formning af ’bail-in’-værktøjet’ samt spørgsmålet om indskyderpræference. Det er
formandskabets ambition at opnå en generel indstilling på mødet i ECOFIN d. 21. juni.
Ændringsbudget nr. 2 til EU's 2013-budget
Der blev opnået politisk enighed om formandskabets kompromisforslag vedr. æn-
dringsbudget nr. 2 for 2013-budgettet. Kompromisforslaget blev vedtaget med kvalifi-
ceret flertal, idet Danmark, Sverige, Nederlandene, Storbritannien, Østrig og Finland
stemte imod. De nævnte lande lagde alle afstand til vedtagelsen af et så betydeligt
ændringsbudget så tidligt på året i en situation, hvor man i medlemsstaterne gennem-
fører svære konsolideringer. Den politiske beslutning indebærer, at Kommissionens
foreslåede ændringsbudget på 11,2 mia. euro reduceres til 7,3 mia. euro som vil blive
fordelt på forskellige budgetkategorier – dog med fokus på samhørighedspolitikken
(udgiftskategori 1B) og vækst og beskæftigelse (udgiftskategori 1A). Den politiske
enighed omfatter endvidere to erklæringer. Den første vedr. Rådets villighed til at ven-
de tilbage til eventuelt yderligere forslag til ændringsbudget mod slutningen af året.
Den anden vedrører en pointering af, at Rådet først formelt vil vedtage sin position
vedr. ændringsbudget nr. 2 parallelt med afslutningen af forhandlingerne om den fler-
årige finansielle ramme. En endelig vedtagelse af et ændringsbudget på 7,3 mia. euro
indebærer isoleret set et øget dansk EU-bidrag på ca. 1,1 mia. kr. ift. FL13. Det er der
taget højde for i regeringens økonomiske prognoser, herunder i det konvergenspro-
gram, som for kort tid siden er blevet oversendt til EU-Kommissionen.
Rentebeskatningsdirektivet, rådskonklusioner om skatteunddragelse og skatte-
svig samt mandat til forhandling med tredjelande
Rådet opnåede ikke politisk enighed om forslaget til ændring af rentebeskatningsdi-
rektivet, men vedtog et mandat til Kommissionen mhp. forhandlinger med centrale
europæiske tredjelande om ændringer af EU’s rentebeskatningsaftaler med disse
lande på grundlag af udkastet til nyt EU-direktiv. Ministrene vedtog rådskonklusioner,
som angiver overordnede prioriteter for det videre arbejde med bekæmpelse af skat-
tesvig og skatteunddragelse. Ministrene drøftede også initiativet til at udvikle en ny
global standard for automatisk informationsudveksling på et bredt grundlag, som er
baseret på landenes arbejde med at indgå informationsudvekslingsaftaler (FATCA-
aftaler) med USA. Der blev vedtaget to erklæringer, jf. bilaget. Den ene erklæring,
støttet af 17 lande inkl. Danmark, udtrykker støtte til initiativet til at udvikle en global
standard for udvidet automatisk informationsudveksling. Den anden erklæring, udar-
bejdet af Danmark, Sverige og Finland, lægger vægt på, at informationsudvekslingen
samtidig får forankring i en EU-ramme. Det Europæiske Råd ventes at drøfte skatte-
spørgsmålene på mødet den 22. maj.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1251125_0002.png
Europæisk semester: Proceduren for makroøkonomiske ubalancer, Kommissi-
onens dybdegående analyser
Ministrene vedtog rådskonklusioner om Kommissionens dybdegående analyser.
Kommissionen vurderer, at der er tale om ”uforholdsmæssigt store ubalancer” i Spa-
nien og Slovenien, og Kommissionen vil nu analysere de to landes stabilitetspro-
grammer og nationale reformprogrammer mhp. at vurdere, om de to lande har taget
tilstrækkelige skridt til at rette op på ubalancerne, eller om Kommissionen skal stille
forslag om egentlige henstillinger under ubalanceproceduren til de to lande. Kommis-
sionen vil generelt tage højde for de dybdegående analyser i udkastet til landespeci-
fikke anbefalinger, som offentliggøres d. 29. maj.
Styrkelse af den økonomiske og monetære union (ØMU’en)
Kommissionen præsenterede sine to meddelelser om henholdsvis ex ante koordinati-
on af reformer og et konvergens- og konkurrenceevneinstrument, dvs. kontrakter om
reformer, evt. tilknyttet finansiel støtte. Det Europæiske Råd skal drøfte sagen og evt.
fastlægge en tidsplan for det videre arbejde på sit møde d. 27.-28. juni.
Opfølgning på IMF- og G20-møderne i Washington den 18.-20. april 2013
Formandskabet og Kommissionen afrapporterede fra G20-mødet for økonomi- og
finansministre samt centralbankchefer d. 18.-19. april og mødet i IMFC d. 19.-20. april.
På møderne havde der blandt andet været diskussioner om G20-forpligtelser til mel-
lemfristede finanspolitiske planer og gældreduktion samt fokus på bekæmpelse af
skatteunddragelse via automatisk informationsudveksling.
2