Europaudvalget 2012-13
Rådsmøde 3243 - Transport, tele og energi
Offentligt
1454031_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
10457/13
(OR. en)
PRESSE 233
PR CO 29
PRESSEMEDDELELSE
3243. samling i Rådet
Transport, telekommunikation og energi
Luxembourg, den 6., 7., 8., 9. og 10. juni 2013
Formænd
Pat RABBITTE
Irlands minister for kommunikation, energi og
naturressourcer
Leo VARADKAR
Transport-, turisme- og sportsminister
PRESSE
Rue de la Loi 175 B – 1048 BRUXELLE S T lf. : +32 (0)2 281 9442 / 6319 Fax : +32 (0 )2 281 8026
press.office@consiliu m.europa.eu http://www.consiliu m.europa.eu/press
10457/13
DA
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454031_0002.png
6., 7., 8., 9. og 10. juni 2013
De vigtigste resultater af Rådets samling
Telekommunikation:
Rådet havde en debat om telekommunikationssektorens og informations- og
kommunikationsteknologisektorens rolle inden for rammerne af
den digitale dagsorden for Europa.
Ministrene gav udtryk for deres synspunkter med hensyn til, hvad der bør være hovedelementerne i
et indre marked for telekommunikation i EU. Resultatet af debatten skal bidrage til forberedelsen af
Det Europæiske Råds møde i oktober, der vil fokusere på innovation og den digitale dagsorden.
Ministrene noterede sig status og drøftede et direktivforslag, der skal sikre et højt fælles niveau for
elektroniske kommunikationsnets og informationssystemers sikkerhed
i hele Unionen. Forslaget
er et led i den europæiske strategi for cybersikkerhed, som Kommissionen har forelagt.
Rådet noterede sig også de fremskridt, der er gjort med en række andre lovgivningsforslag, navnlig:
en forordning, der har til formål at muliggøre
sikre elektroniske transaktioner
i hele EU,
og som fastlægger regler for elektronisk identifikation og elektroniske tillidstjenester til
brug for elektroniske transaktioner i det indre marked samt opstiller et retsgrundlag for
elektroniske signaturer, elektroniske segl, elektroniske tidsstempler, elektroniske
dokumenter, elektroniske leveringstjenester og webstedsautentifikation
to forordninger om digital infrastruktur og digitale tjenester: for det første retningslinjer
for udvikling af
transeuropæiske telenet,
hvor Kommissionen for nylig har vedtaget et
ændret forslag; for det andet foranstaltninger til fremme af
udbygningen af højhastig-
hedsnettene til elektronisk kommunikation
ved
reduktion af
de dermed forbundne
omkostninger,
f.eks. ved deling af infrastruktur såsom gas-, vand- eller elledninger
et direktiv, der har til formål at harmonisere medlemsstaternes regler om
tilgængeligheden af offentlige organers websteder
med henblik på at fjerne hindringer for
webudviklere i det indre marked og forbedre tilgængeligheden i hele EU.
Energi:
Rådet noterede sig en statusrapport om et udkast til direktiv om
indirekte ændringer i
arealanvendelsen
og om ændring af direktiverne om brændstofkvalitet og vedvarende energi, der
har til formål at minimere den indvirkning, som indirekte ændringer i arealanvendelsen har på
drivhusgasemissionerne.
Rådet vedtog
konklusioner
om Kommissionens meddelelse om
et fungerende indre energimarked.
Konklusionerne fastlægger nærmere, hvilke tiltag der skal gennemføres for at overholde de frister i
2014 og 2015, som er fastsat af Det Europæiske Råd for at forbedre forbrugernes rettigheder og
rolle og klare overgangen til fremtidens energimarked. De følger op på Det Europæiske Råds
konklusioner om bl.a. energispørgsmål, som blev vedtaget den 22. maj 2013.
10457/13
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454031_0003.png
6., 7., 8., 9. og 10. juni 2013
Rådet havde også en orienterende debat om Kommissionens meddelelse om
energiteknologier og
innovation.
Debatten vil bidrage til den løbende overvejelsesproces med hensyn til prioriteter for
forskning, udvikling og innovation på energiområdet frem til 2020 og i tiden derefter og med
hensyn til midlerne til at støtte gennemførelsen af disse prioriteter.
Transport:
Rådet nåede til enighed om en generel indstilling til en omarbejdning af direktivet fra 2008 om
interoperabilitet i jernbanesystemet i EU,
der er en del af den tekniske søjle i fjerde jernbanepakke,
som blev offentliggjort af Kommissionen i januar. Formålet med omarbejdningen er at fjerne de
tilbageværende administrative og tekniske hindringer for et indre jernbanemarked.
Den generelle indstilling fastsætter navnlig et tostrenget tilladelsessystem med en klar opgave- og
ansvarsfordeling mellem Det Europæiske Jernbaneagentur og de nationale sikkerhedsmyndigheder.
Jernbaneagenturet vil udstede tilladelser til køretøjer, der skal anvendes til grænseoverskridende
drift, baseret på vurderinger gennemført af de nationale myndigheder. For køretøjer, der kun
anvendes i den nationale trafik, kan ansøgeren imidlertid vælge at anmode om tilladelse fra enten
Jernbaneagenturet eller den nationale sikkerhedsmyndighed.
Rådet nåede også til enighed om generelle indstillinger til en række andre lovgivningsforslag. Det
drejer sig om følgende forslag:
to direktiver, der er en del af den
køretøjssikkerhedspakke,
som Kommissionen forelagde i
juli 2012, og som har til formål at forbedre færdselssikkerheden. Det ene er en ajourføring
af direktivet fra 2000 om ad hoc tekniske
syn ved vejsiden,
som
erhvervskøretøjer
er
omfattet af ud over den regelmæssige tekniske kontrol. Det fastsætter indførelse af
risikoklassificering, således at køretøjer med høj risiko kan identificeres og kontrolleres
mere indgående. Det andet direktiv er en revision af direktivet fra 1999 om
registreringsdokumenter for køretøjer.
De to direktivudkast supplerer direktivudkastet om
ajourføring af de fælles regler om periodisk teknisk kontrol med motorkøretøjer, som
Rådet nåede frem til en generel indstilling til i december 2012
en revision af direktivet fra 2003 om
indberetning af begivenheder,
der kan bringe
luftfartssikkerheden
i fare. Det nye udkast til forordning har til formål at forbedre
indberetningsordningen med henblik på at hindre ulykker i fremtiden
en revision af direktivet fra 1998 om regler for
skibsudstyr,
der anbringes om bord på EU-
skibe. Formålet med denne revision er at bringe reglerne i overensstemmelse med den
øvrige EU-lovgivning om markedsføring af varer og at forenkle og præcisere den måde,
hvorpå ændrede internationale krav indarbejdes i EU-retten og national lovgivning.
Derudover noterede Rådet sig status med hensyn til
Connecting Europe-faciliteten
(CEF), det
fremtidige finansieringsinstrument for de transeuropæiske net (TEN) i transport-, energi- og
telekommunikationssektorerne.
10457/13
DA
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454031_0004.png
6., 7., 8., 9. og 10. juni 2013
INDHOLD
1
DELTAGERE .................................................................................................................................... 6
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
TELEKOMMUNIKATION ................................................................................................................ 9
Den digitale dagsorden for Europa – telekommunikationssektorens og informations- og
kommunikationsteknologisektorens rolle ............................................................................................ 9
Elektroniske kommunikations- og informationssystemers sikkerhed ................................................. 9
Styrkelse af tilliden til elektroniske transaktioner ............................................................................. 11
Digital infrastruktur og digitale tjenester ........................................................................................... 12
Tilgængeligheden af offentlige organers websteder .......................................................................... 13
Eventuelt ............................................................................................................................................ 15
ENERGI ............................................................................................................................................. 16
Indirekte ændringer i arealanvendelsen ............................................................................................. 16
Et fungerende indre energimarked ..................................................................................................... 17
Energiteknologier og innovation........................................................................................................ 17
Internationale forbindelser ................................................................................................................. 18
Eventuelt ............................................................................................................................................ 19
ARRANGEMENT I TILKNYTNING TIL RÅDETS SAMLING ................................................... 19
Politisk erklæring fra Det Pentalaterale Energiforum........................................................................ 19
TRANSPORT .................................................................................................................................... 20
Nye interoperabilitetsregler i fjerde jernbanepakke........................................................................... 20
Køretøjssikkerhed .............................................................................................................................. 22
1
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
10457/13
DA
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6., 7., 8., 9. og 10. juni 2013
Syn ved vejsiden af erhvervskøretøjer .................................................................................................................................22
Registreringsdokumenter for motorkøretøjer...................................................................................................................... 23
Indberetning af begivenheder inden for civil luftfart......................................................................... 23
Direktivet om skibsudstyr .................................................................................................................. 25
Connecting Europe- faciliteten ........................................................................................................... 26
ARRANGEMENT I TILKNYTNING TIL RÅDETS SAMLING ................................................... 27
Undertegnelse af en luftfartsaftale med Israel ................................................................................... 27
Eventuelt ............................................................................................................................................ 27
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
ENERGI
Krav til miljøvenligt design med hensyn til strømforbrug i standbytilstand og slukket tilstand samt med
hensyn til fjernsyn....................................................................................................................................................................30
Sikkerhed i forbindelse med offshore olie- og gasaktiviteter* ........................................................................................ 30
Forbindelserne med Algeriet/Aftalememorandum på energio mrådet ............................................................................ 30
TRANSPORT
Transportprotokol til Alpekonventionen..............................................................................................................................31
TOLDUNIONEN
Ajourføring af EU-toldkodeksen...........................................................................................................................................31
DET INDRE MARKED
Pyrotekniske art iklers sikkerhed ...........................................................................................................................................31
HANDELSPOLITIK
Generelle toldpræferencer – Myanmar/Bu rma ................................................................................................................... 32
LANDBRUG
Ikkeko mmerciel flytning af selskabsdyr..............................................................................................................................32
AUDIOVISUELLE SPØRGSMÅL
SPORT
Konvention om bekæ mpelse af manipulat ion af sportsresultater.................................................................................... 33
10457/13
DA
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454031_0006.png
6., 7., 8., 9. og 10. juni 2013
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
Olivier BELLE
Bulgarien:
Petia VASSILEVA
Danail PAPAZOV
Den Tjekkiske Republik:
Pavel
KOLÁŘ
Pavel ŠOLC
Bedřich
DANDA
Zbyněk STANJURA
Danmark:
Jonas BERING LIISBERG
Henrik DAM KRISTENSEN
Tyskland:
Stefan KAPFERER
Guido PERUZZO
Peter RAM SAUER
Estland:
Juhan PARTS
Clyde KULL
Irland:
Pat RABBITTE
Leo VARADKAR
Grækenland:
Asimakis PAPAGEORGIOU
Stavros KALOGIANNIS
S panien:
José Pascual M ARCO
Ana M aría PASTOR JULIÁN
Frankrig:
Alexis DUTERTRE
Frédéric CUVILLIER
Stedfortrædende fast repræsentant
Stedfortrædende fast repræsentant
Transport-, informationsteknologi- og
kommunikationsminister
Viceindenrigsminister
Viceindustri- og vicehandelsminister
Viceindustri- og vicehandelsminister
Transportminister
Stedfortrædende fast repræsentant
Transportminister
Statssekretær, Forbundsministeriet for Økonomi og
Teknologi
Stedfortrædende fast repræsentant
Forbundsminister for transport, anlægsarbejder og
byudvikling
Økonomi- og kommunikationsminister
Stedfortrædende fast repræsentant
M inister for kommunikation, energi og naturressourcer
Transport-, turisme- og sportsminister
Statssekretær for miljø, energi og klimaændringer
Viceminister for udvikling, konkurrenceevne,
infrastruktur, transport og netværk
Stedfortrædende fast repræsentant
M inister for infrastruktur og transport
Stedfortrædende fast repræsentant
Viceminister under ministeren for økologi, bæredygtig
udvikling og energi, med ansvar for transport,
havspørgsmål og fiskeri
Viceminister for økonomisk udvikling
Statssekretær
M inister for infrastruktur og transport
Italien:
Antonio CATRICALÀ
Claudio DE VINCENTI
M aurizio LUPI
10457/13
DA
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454031_0007.png
6., 7., 8., 9. og 10. juni 2013
Cypern:
Yiorgos LAKKOTRYPIS
M aria HADJITHEODOSIOU
Alecos M ICHAELIDES
Letland:
Daniels
PAVĻUTS
Aleksandrs ANTONOVS
Viktors VALAINIS
Litauen:
Rimantas SINKEVIČIUS
Jaroslav NEVERO VIČ
Luxembourg:
Etienne SCHNEIDER
M ichèle EISENBARTH
Claude WISELER
Ungarn:
Olivér VÁRHELYI
Malta:
Konrad M IZZI
Edward ZAMM IT LEWIS
Patrick R. M IFSUD
Nederlandene:
Wepke KINGMA
M elanie SCHULTZ van HAEGEN-MAAS GEESTERANUS
Østrig:
Reinhold M ITTERLEHNER
Harald GÜNTHER
Doris BURES
Polen:
M ichał BONI
Hanna TROJANOWSKA
Sławomir NOWAK
M aciej JANKOWSKI
Portugal:
Artur TRINDADE
Pedro COSTA PEREIRA
Sérgio M ONTEIRO
Rumænien:
Dan NICA
Constantin NITA
Septimiu BUZAŞU
Slovenien:
Samo OM ERZEL
Uros VAJGL
Energi-, handels-, industri- og turismeminister
Fungerende stedfortrædende fast repræsentant
Statssekretær, M inisteriet for Kommunikation og
Offentlige Arbejder
Økonomiminister
Statssekretær
Statssekretær under transportministeren, medlem af
parlamentet
Transport- og kommunikationsminister
Energiminister
M inister for økonomi og udenrigshandel
Stedfortrædende fast repræsentant
M inister for bæredygtig udvikling og infrastruktur
Stedfortrædende fast repræsentant
Energiminister og minister for vandbeskyttelse
Statssekretær for konkurrenceevne og økonomisk vækst
Stedfortrædende fast repræsentant
Stedfortrædende fast repræsentant
Infrastruktur- og miljøminister
Forbundsminister for økonomi samt familie- og
ungdomsspørgsmål
Stedfortrædende fast repræsentant
Forbundsminister for transport, innovation og teknologi
Forvaltnings- og digitaliseringsminister
Understatssekretær, Økonoministeriet
M inister for transport, byggeri og havspørgsmål
Understatssekretær, M inisteriet for Transport, Byggeri og
Havspørgsmål
Statssekretær for energi
Stedfortrædende fast repræsentant
Statssekretær for offentlige arbejder, transport og
kommunikation
M inister for informationssamfundet
M inister med ansvar for energi
Statssekretær, Transportministeriet
M inister for infrastruktur og fysisk planlægning
Stedfortrædende fast repræsentant
10457/13
DA
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454031_0008.png
6., 7., 8., 9. og 10. juni 2013
Slovakiet:
Frantisek PALKO
Dušan PETRÍK
Ján POČIATEK
Finland:
Pia VIITANEN
M arja RISLAKKI
M erja KYLLÖNEN
S verige:
Anna-Karin HATT
Jan Roland OLSSON
Ingela BENDROT
Det Forenede Kongerige:
Ed VAIZEY
Shan M ORGAN
Stephen HAMMOND
Keith BROWN
Statssekretær
Statssekretær, Økonomiministeriet
M inister for transport, byggeri og regionaludvikling
Bolig- og kommunikationsminister
Statssekretær, M inisteriet for Beskæftigelse og Økonomi
Transportminister
It- og energiminister
Stedfortrædende fast repræsentant
Statssekretær, med ansvar for transport og infrastruktur
Kultur- og kommunikationsminister
Stedfortrædende fast repræsentant
Statssekretær for transport
Skotsk transportminister
Kommissionen:
Neelie KROES
Günther OETTINGER
Siim KALLAS
Næstformand
M edlem
Næstformand
Den tiltrædende stats regering var repræsenteret således:
Kroatien:
Irena ANDRASSY
Siniša HAJDAŠ DONČIĆ
Stedfortrædende fast repræsentant
M inister for havspørgsmål, transport og infrastruktur
10457/13
DA
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454031_0009.png
6., 7., 8., 9. og 10. juni 2013
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
TELEKOMMUNIKATION
Den digitale dagsorden for Europa – telekommunikationssektorens og informations- og kom-
munikationsteknologisektorens rolle
Rådet havde en debat om status og resterende hindringer for etableringen af et digitalt indre marked
i EU, der skal være fuldført i 2015. Resultatet af debatten skal bidrage til forberedelsen af Det
Europæiske Råds møde i oktober, der vil fokusere på innovation og den digitale dagsorden. Det
irske formandskab vil forelægge en sammenfatning af resultatet af drøftelserne for formanden for
Det Europæiske Råd.
Ministrene noterede sig Kommissionens hensigt om at forelægge en pakke af nye forslag med
henblik på et fungerende indre marked for telekommunikation.
I drøftelsen, der var baseret på formandskabets dokument (9756/13), støttede ministrene generelt
princippet om et indre marked for telekommunikation i EU. Der var bred enighed om en række
spørgsmål i denne forbindelse. Alle borgere bør have adgang til bredbåndstjenester, uanset hvor de
befinder sig, og det er vigtigt at styrke borgernes digitale færdigheder og kompetencer. Desuden er
der behov for foranstaltninger med henblik på at fremme større investeringer i
telekommunikationssektoren. Der er også et behov for at sikre stærke, sammenhængende og
forudsigelige reguleringsmæssige rammer, herunder bedre samarbejde mellem
reguleringsmyndighederne, og for at beskytte forbrugernes interesser.
Nogle medlemsstater var imidlertid skeptiske med hensyn til behovet for ny lovgivning på dette
område, og der blev ligeledes givet udtryk for visse betænkeligheder ved nogle få selskabers
oparbejdning af en stærk markedsposition. Endvidere blev behovet for at tage hensyn til de særlige
forhold i medlemsstaterne understreget.
Elektroniske kommunikations- og informationssystemers sikkerhed
Rådet drøftede et direktivforslag, der skal sikre et højt fælles niveau for elektroniske
kommunikationsnets og informationssystemers sikkerhed i hele EU (6342/13). Drøftelsen var
baseret på formandskabets statusrapport om det hidtidige arbejde i Rådets forberedende organer
(10076/13).
Efterhånden som elektroniske kommunikations- og informationssystemers betydning for
økonomien og samfundet vokser, øges også risikoen for utilsigtede sikkerhedshændelser og
forsætlige angreb. Kommissionen mener, at nuværende forskelle mellem medlemsstaterne i deres
tilgange og beredskabsniveauer svækker sammenkoblede nets sikkerhed, når væsentlige
forstyrrelser i én medlemsstat
også kan påvirke andre medlemsstater.
10457/13
DA
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6., 7., 8., 9. og 10. juni 2013
For at rette op på denne situation fastsætter direktivforslaget navnlig, at:
alle medlemsstater skal have et minimumskapacitetsniveau til at forebygge, håndtere og
reagere på risici og hændelser, der berører informationssystemer; dette omfatter etablering
af en national kompetent myndighed, en national it-beredskabsenhed samt nationale
strategier og samarbejdsplaner
der bør dannes et samarbejdsnetværk mellem de nationale myndigheder med henblik på
om nødvendigt at sikre en koordineret reaktion på hændelser og en ensartet anvendelse af
direktivet i hele EU
offentlige myndigheder og markedsoperatører såsom udbydere af internet og
internettjenester og operatører af kritisk infrastruktur inden for energi, transport, finans og
sundhedsvæsen skal foretage en passende vurdering af de risici, deres
informationssystemer står over for, træffe hensigtsmæssige foranstaltninger til at forebygge
og håndtere hændelser og indberette alvorlige hændelser til de kompetente myndigheder.
I deres drøftelse af forslaget anerkendte ministrene alvoren af problemet med cyberangreb og som
konsekvens heraf, at der bør gives høj prioritet til forbedringen af sikkerheden på dette område.
Mange medlemsstater foretrak imidlertid en mere fleksibel tilgang, hvor bindende regler for hele
EU begrænses til at omfatte kritisk infrastruktur og grundlæggende krav og suppleres af valgfrie,
frivillige foranstaltninger. Andre delegationer var derimod af den opfattelse, at kun juridisk
bindende foranstaltninger kunne garantere netværkssikkerheden i hele EU.
Derudover understregede mange delegationer betydningen af koordinering på globalt plan ved
indførelse af sikkerhedsstandarder, ikke mindst for at opnå sammenlignelige vilkår for selskaber,
der opererer internationalt. Ikke desto mindre var der bred erkendelse af, at det er nødvendigt at
indføre høje sikkerhedsstandarder i EU, i givet fald endda højere end andre steder.
Andre spørgsmål, der i statusrapporten er fremhævet som krævende yderligere drøftelser, omfatter
bestemmelsen af, hvilke markedsoperatører der bør være omfattet af direktivets anvendelsesområde,
de nærmere forpligtelser, som de berørte parter skal pålægges, indberetningsforpligtelserne og
styringsstrukturen for så vidt angår gennemførelsen af direktivet.
Direktivet skal også godkendes af Europa-Parlamentet, før det kan vedtages.
10457/13
DA
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454031_0011.png
6., 7., 8., 9. og 10. juni 2013
Direktivudkastet er det vigtigste tiltag som led i den
europæiske strategi for cybersikkerhed,
som
Kommissionen har skitseret i sin meddelelse, der tager sigte på fremme af et åbent, sikkert og
beskyttet cyberspace (6225/13) og udpeger opnåelse af robusthed mod risici og trusler mod
cybersikkerheden som en af de prioriterede aktioner. De andre prioriteter, der angives i strategien,
er mindskelse af cyberkriminaliteten, udvikling af cyberforsvar i forbindelse med EU's fælles
sikkerheds- og forsvarspolitik (FSFP), udvikling af de industrielle og teknologiske ressourcer til at
fremme cybersikkerhed og fastlæggelse af en kohærent international cyberspacepolitik for EU.
Styrkelse af tillide n til elektroniske transaktione r
Rådet noterede sig fremskridtene med et udkast til forordning, hvis formål er at styrke tilliden til
elektroniske transaktioner ved at indføre en lovramme for elektronisk identifikation og andre
elektroniske tillidstjenester på det indre marked (statusrapport:
10100/13).
Målet er at muliggøre
sikre og smidige elektroniske transaktioner mellem virksomheder, borgere og offentlige
myndigheder og derved bidrage til opnåelsen af et fuldt integreret digitalt indre marked i EU.
Med henblik herpå fastsætter udkastet til forordning gensidig anerkendelse og accept af elektroniske
identifikationsmidler i hele EU. Derudover styrker det de nuværende regler for elektroniske
signaturer og indfører regler for retsvirkningen og anerkendelsen i retssager af andre tillidstjenester
såsom elektroniske segl, elektroniske tidsstempler, elektroniske dokumenter, elektroniske
leveringstjenester og webstedsautentifikation.
Arbejdet med dette teknisk komplekse udkast til lovgivning under det irske formandskab
fokuserede primært på elektronisk identifikation og i mindre grad på tillidstjenester. Et af de
centrale spørgsmål vedrører, hvilke sikkerhedsniveauer for elektronisk identifikation der er
påkrævet, for at elektroniske identifikationsmidler, der er udstedt i en anden medlemsstat, kan
anerkendes. Mens et antal delegationer støtter princippet om samme sikkerhedsniveauer som
grundlag for anerkendelse, foretrækker andre, at de påkrævede sikkerhedsniveauer fastsættes i
forordningen. Der er imidlertid bred støtte blandt delegationerne til en række generelle principper
vedrørende elektronisk identifikation: indledningsvis begrænsning til tjenester, der udbydes af den
offentlige sektor, interoperabilitet mellem nationale identifikationsinfrastrukturer, teknologisk
neutralitet og behovet for at tage højde for sikkerhedsbrud.
Der er en lang række andre spørgsmål, som også vil kræve yderligere drøftelser, herunder:
ansvar i forbindelse med elektronisk identifikation og tillidstjenester
behandling af tillidstjenesteydere fra tredjelande
tilsyn med tillidstjenesteydere
konsekvenserne af visse bestemmelser vedrørende elektroniske signaturer og elektroniske
segl for national ret og retspleje
10457/13
DA
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454031_0012.png
6., 7., 8., 9. og 10. juni 2013
begrebet "elektronisk dokument" og spørgsmålet om, hvorvidt det er hensigtsmæssigt at
lade elektroniske dokumenter være omfattet af denne retsakt
præcisering af definitionerne
anvendelsen af delegerede retsakter, der giver Kommissionen beføjelse til at vedtage
tilhørende retsakter om ikkevæsentlige tekniske aspekter af forordningen
fristen for forordningens ikrafttrædelse.
Kommissionen forelagde sit forslag i juni 2012 (10977/12). En første statusrapport om drøftelserne
i Rådets forberedende organer blev forelagt for telekommunikationsministrene i december 2012
(17269/12). Europa-Parlamentets kompetente udvalg forventes at fastlægge deres holdning til
forslaget i juli og september 2013. Det Europæiske Råd har gentagne gange opfordret til, at dette
forslag vedtages hurtigt.
Digital infrastruktur og digitale tjenester
Rådet noterede sig status for så vidt angår de to forordninger om digital infrastruktur og digitale
tjenester (statusrapport:
10076/13):
for det første retningslinjerne for udvikling af
transeuropæiske
telenet
og for det andet foranstaltningerne til fremme af
udbygningen af højhastighedsnettene til
elektronisk kommunikation
ved
reduktion af
de dermed forbundne
omkostninger.
Retningslinjerne for
transeuropæiske telenet
fastlægger mål og vilkår for projekter af fælles
interesse, der har til formål at udbygge teletjenester og teleinfrastruktur i hele EU. Kommissionens
oprindelige forslag blev fremlagt i oktober 2011 (16006/11) og er siden blevet drøftet i Parlamentet
og Rådet (jf. de tidligere statusrapporter
10451/12
og
17257/12).
I februar i år nåede Det
Europæiske Råd imidlertid til enighed om budgetnedskæringer, der reducerer de midler, der står til
rådighed for telekommunikationssektoren under den fremtidige Connecting Europe- facilitet, fra
9,2 mia. EUR til 1 mia. EUR (jf.
EUCO
37/13,
s. 9). For at tage højde for denne situation vedtog
Kommissionen et ændret forslag den 28. maj. Rådets forberedende organer skal nu drøfte de
ændrede retningslinjer.
I henhold til det nye forslag (10201/13) vil de til rådighed stående midler i hovedsagen blive
koncentreret om et af de to hovedmål i det oprindelige forslag, nemlig at yde støtte til
transeuropæiske digitale tjenester, navnlig interoperable tjenesteplatforme. Samtidig vil
finansieringskriterierne blive strammet, og antallet af tjenester, der kan støttes inden for rammen, vil
blive reduceret. Dog vil der også i begrænset omfang kunne ydes støtte til udbredelsen af
højhastighedsbredbåndsnet, der var det andet hovedmål i det oprindelige forslag; denne støtte vil
blive ydet gennem finansielle instrumenter, der er udformet med henblik på at fungere som
løftestang for private midler og investeringer fra andre offentlige kilder.
10457/13
DA
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454031_0013.png
6., 7., 8., 9. og 10. juni 2013
Hvad angår forslaget til en forordning om
fremme af udbygningen af højhastighedsnet til
elektronisk kommunikation ved reduktion af de dermed forbundne omkostninge r,
der blev
forelagt af Kommissionen i marts i år (7999/13), befinder drøftelserne i Rådets arbejdsgruppe sig
stadig på et tidligt stadie.
For at reducere omkostningerne foreslår Kommissionen at indføre en forpligtelse for
forsyningstjenestenettene (inden for elektronisk kommunikation, gas, elektricitet, vand eller
transport) til at give adgang til deres eksisterende eller planlagte infrastruktur (såsom gas-, vand-
eller elledninger og bygninger eller master) med det formål at udbygge bredbåndsforbindelserne.
Eftersom anlægsarbejdet udgør en stor del af omkostningerne ved netudbygningen, ser
Kommissionen et betydeligt potentiale for besparelser i en sådan fælles anvendelse af infrastruktur.
Hver medlemsstat skal oprette et tvistbilæggelsesorgan til bilæggelse af eventuelle tvister
vedrørende adgangsrettigheder.
Derudover skal nye bygninger eller bygninger, som er omfattet af støre renoveringsarbejder,
forsynes med infrastruktur, der er klar til opkobling på højhastighedsbredbåndstjenester, eventuelt
med fritagelser i tilfælde, hvor dette ville medføre uforholdsmæssigt store omkostninger.
Andre foreslåede foranstaltninger til reduktion af omkostningerne omfatter koordinering af
anlægsarbejderne, forenkling af tilladelsesprocedurerne og lettelse af adgangen til information om
netinfrastruktur via en central dokumentationstjeneste.
De første drøftelser viste, at medlemsstaterne er betænkelige ved valget af en forordning frem for et
direktiv, de potentielle omkostninger og den øgede administrative byrde. Mange delegationer
mener, at der er behov for en yderligere granskning af forslagets virkning, navnlig dets
omkostninger og fordele, konsekvenserne for ejere og udlejere af bygninger samt gennemførelsen
af de foreslåede foranstaltninger i lande med en føderal struktur. Der er også tvivl med hensyn til,
om de foreslåede foranstaltninger står i et rimeligt forhold til de forfulgte mål, og om denne type
foranstaltninger bør vedtages på EU-plan.
Såvel retningslinjerne for transeuropæiske telenet som forordningen om reduktion af
omkostningerne ved højhastighedsinternetforbindelser skal godkendes af Europa-Parlamentet, før
de kan vedtages.
Tilgængeligheden af offentlige organe rs websteder
Rådet gjorde status over fremskridtene med hensyn til at harmonisere medlemsstaternes regler om
tilgængeligheden af offentlige organers websteder med henblik på at fjerne hindringer for
webudviklere og tilknyttede virksomheder i det indre marked, der skyldes forskellige nationale
tilgange, og med henblik på at forbedre tilgængeligheden i hele EU (statusrapport:
10089/13).
10457/13
DA
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454031_0014.png
6., 7., 8., 9. og 10. juni 2013
Direktivforslaget fastsætter en generel forpligtelse for medlemsstaterne til at sikre tilgængelighed
med to formål: at gøre brugerne opmærksomme på og sætte dem i stand til i passende omfang at
interagere med websteder og at bane vej for brugeragenters og kompenserende teknologiers
interoperabilitet. Kravene til tilgængelighed vil blive præciseret af Kommissionen i særskilte
retsakter. Derudover skal medlemsstaterne træffe foranstaltninger til at fremme og overvåge
håndhævelsen af disse krav. De typer websteder, som er omfattet af direktivet, er fastlagt i en liste,
som hver medlemsstat frit kan udvide. Den harmoniserede ramme har til formål at bane vej for en
europæisk standard for webtilgængelighed, som i øjeblikket er under udvikling.
Selv om medlemsstaterne generelt støtter målet om øget tilgængelighed af offentlige organers web-
steder, har de en række betænkeligheder eller tvivl med hensyn til forslaget, navnlig hvad angår
valg af tidspunkt, eftersom den europæiske standard, som er omtalt i forslaget, ikke er
vedtaget endnu
forslagets merværdi, eftersom der allerede findes internationale standarder, som anvendes i
vidt omfang af sektoren, hvortil kommer, at de fleste medlemsstater allerede har udviklet
nationale politikker for tilgængelighed
listen over berørte websteder
de beføjelser, som Kommissionen skal tildeles med henblik på at præcisere kravene til
tilgængelighed
overvågnings- og indberetningsforpligtelserne, der anses for at være for besværlige
gennemførelsesfristerne og
gennemførelsesomkostningerne.
Webtilgængelighed har at gøre med de principper og teknikker, der skal tages højde for, når der
udvikles websteder, for at gøre deres indhold tilgængeligt for alle brugere, særligt brugere med
handicap. Webindhold omfatter tekstlig og ikketekstlig information samt funktioner for interaktion
med webstedet. Det er særlig vigtigt for offentlige organer at sikre webtilgængelighed, så de kan
udvide deres rækkevidde og leve op til deres offentlige ansvar. Der finders også et hurtigtvoksende
marked for værktøjer og tjenester i tilknytning til webtilgængelighed. Om end de fleste
medlemsstater har indført retningslinjer på området, er den faktiske tilgængelighed i henhold til
nyere undersøgelser stadig ringe.
Kommissionen fremlagde sit forslag i december 2012 (17344/12). Før det kan vedtages, skal det
også godkendes af Europa-Parlamentet.
10457/13
DA
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454031_0015.png
6., 7., 8., 9. og 10. juni 2013
Eventuelt
Det kommende
litauiske formandskab
forelagde sit
arbe jdsprogram
for andet halvår af 2013 for
så vidt angår telekommunikation og informationssamfundet. Det agter at fortsætte arbejdet med de
fem lovgivningsforslag, som var på dagsordenen for denne rådssamling, og vil navnlig forsøge
hurtigt at nå til enighed med Europa-Parlamentet om de ændrede retningslinjer for transeuropæiske
telenet. Der vil endvidere blive set nærmere på de forslag om det indre marked for
telekommunikation, som Kommissionen forventes at forelægge. Desuden vil mødet i Det
Europæiske Råd i oktober, ud over innovation, fokusere på digitale spørgsmål.
10457/13
DA
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454031_0016.png
6., 7., 8., 9. og 10. juni 2013
ENERGI
Indirekte ændringer i arealanvendelsen
På en offentlig samling noterede Rådet sig formandskabets statusrapport om udkastet til direktiv om
indirekte ændringer i arealanvendelsen (ILUC) og om ændring af direktiverne om brændstofkvalitet
(98/70/EF) og vedvarende energi (2009/28/EF). Formålet med det foreslåede direktiv er at
minimere virkningen af indirekte ændringer i arealanvendelsen for drivhusgasemissionerne og at
fremme en overgang til biobrændstoffer, der medfører betydelige drivhusgasreduktioner.
Statusrapporten (8920/13) gør rede for de vigtigste spørgsmål, som er blevet drøftet under det irske
formandskab, og forsøger at pege på eventuelle muligheder for at lette fastlæggelsen af Rådets
holdning. Medlemsstaterne støtter generelt målet om at imødegå den globale udbredelse af indirekte
ændringer i arealanvendelsen som resultat af produktionen af biobrændstoffer, der konkurrerer med
fødevarer og foder. Mange delegationer er imidlertid betænkelige ved en politisk kursændring, der
kan skabe usikkerhed blandt investorer, bringe eksisterende investeringer i fare samt gøre
opfyldelsen af de eksisterende EU-mål for vedvarende energi dyrere og vanskeligere. Rapporten
omfatter de vigtigste spørgsmål, som er blevet drøftet i arbejdsgruppen, i særdeleshed følgende:
tærsklen på 5 % for biobrændstoffer, ILUC- faktorer, behandling af nye anlæg, bonussen for
nedbrudte arealer, forebyggelse af svig, revisionsklausulen og delegerede retsakter. Rapporten vil
også blive forelagt for Miljørådet den 18. juni.
Der blev afholdt orienterende debatter om dette forslag på samlingerne i TTE-Rådet (energi) den
22. februar og i Miljørådet den 21. marts 2013. De Faste
Repræsentanters Komité besluttede i
december sidste år at nedsætte en ad hoc-gruppe vedrørende indirekte ændringer i arealanvendelsen
for at sikre, at ændringerne i de to direktiver bliver foretaget på en konsekvent og sammenhængende
måde.
Da disse direktiver blev vedtaget, anmodede Europa-Parlamentet og Rådet Kommissionen om at
vurdere de negative effekter med hensyn til drivhusgasreduktioner, som kunne blive et resultat af
arealomlægningen, og om nødvendigt forelægge et lovgivningsforslag. Formålet med udkastet til
direktiv er at minimere drivhusgasemissionerne som følge af, at tidligere ikkelandbrugsjord såsom
skove anvendes til fødevare-, foder- eller fiberproduktion, fordi landbrugsjord, som tidligere blev
anvendt til denne form for produktion, omlægges til produktion af biobrændstoffer.
Kommissionen forelagde udkastet til direktiv i oktober 2012 (15189/12). Afstemningen i Europa-
Parlamentets udvalg om miljø, folkesundhed og fødevaresikkerhed er berammet til juli 2013.
10457/13
DA
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454031_0017.png
6., 7., 8., 9. og 10. juni 2013
Et fungerende indre energimarked
Rådet vedtog konklusioner (9809/13) om Kommissionens meddelelse om et fungerende indre
energimarked. De følger op på Det Europæiske Råds
konklusioner
om bl.a. energispørgsmål, som
blev vedtaget den 22. maj 2013.
Med udgangspunkt i Kommissionens meddelelse (16202/12), der blev vedtaget den 16.
november 2012, beskriver disse konklusioner en tilgang til gennemførelse af det indre
energimarked og til opfyldelse af fristerne i 2014 og 2015 samt til forbedring af forbrugernes
rettigheder og rolle. Derudover omfatter de retningslinjer for, hvordan der kan bidrages til
overgangen til fremtidens indre energimarked. Gennemførelsen af disse konklusioner vil blive
vurderet inden udgangen af 2014.
Konklusionerne understreger det væsentlige bidrag, som det indre energimarked vil yde til alle tre
søjler i EU's energipolitik – bæredygtighed, konkurrenceevne og forsyningssikkerhed – og til EU's
dagsorden for beskæftigelse og vækst. Det indre energimarked vil også bidrage til EU's energi- og
klimamål, overgangen til en lavemissionsøkonomi, styrkelsen af Unionens eksterne energipolitik og
mindskelsen af Unionens afhængighed af omverdenen.
Kommissionens meddelelse gentager, hvilke fordele der er ved integrerede europæiske
energimarkeder, og der redegøres for, hvordan det kan sikres, at markedet snarest muligt opfylder
sit potentiale og tilfredsstiller EU-borgernes og -virksomhedernes behov og forventninger. Den
omfatter et forslag til en handlingsplan med henblik på at sikre, at det indre energimarked kommer
til at fungere efter hensigten. Rådet støtter i sine konklusioner den overordnede idé i
handlingsplanen og opfordrer Kommissionen til at fortsætte med gennemførelsen af de
foranstaltninger, der redegøres for i disse konklusioner, og til regelmæssigt at rapportere til de
relevante rådsorganer.
Energiteknologie r og innovation
Ministrene havde en orienterende debat om Kommissionens meddelelse om energiteknologier og
innovation, der blev vedtaget den 2. maj (9187/13). Drøftelsen vil bidrage til den løbende
overvejelsesproces med hensyn til prioriteter for forskning, udvikling og innovation på
energiområdet frem til 2020 og i tiden derefter og med hensyn til midlerne til at støtte
gennemførelsen af disse prioriteter.
Ministrene blev opfordret til at besvare to spørgsmål, der blev stillet af formandskabet (9479/13):
Det første fokuserede på ministrenes støtte til Kommissionens forslag i meddelelsen. Hensigten
med det andet spørgsmål var at vurdere ministrenes støtte til udviklingen af en integreret køreplan
og en handlingsplan som beskrevet i meddelelsen.
10457/13
DA
17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454031_0018.png
6., 7., 8., 9. og 10. juni 2013
Formandskabet sammenfattede drøftelsen som følger:
ministrene udtrykte bred støtte til Kommissionens forslag om at sætte fart i innovationen
inden for avancerede lavemissionsteknologier og innovative løsninger og fremskynde
indførelsen af ny teknologi på markedet, idet der ses på hele innovationskæden
ministrene var generelt enige om, at der er behov for, at den strategiske
energiteknologiplan (SET-planen) styrkes og justeres for at leve op til de nye udfordringer
og for bedre at konsolidere den offentlige og private forsknings- og innovationskapacitet
og de offentlige og private ressourcer i Europa
ministrene støttede udviklingen af en integreret køreplan og en handlingsplan som
beskrevet i Kommissionens meddelelse, især gennem øget koordinering af de nationale
energiforsknings- og innovationsprogrammer, samtidig med at den fleksibilitet, som den
teknologiske udvikling kræver, fastholdes. Den rolle, som EU's struktur- og
investeringsfonde spiller, blev også nævnt
ministrene støttede bredt årlig overvågning af gennemførelsen af den integrerede køreplan
og handlingsplanen via et indberetningssystem baseret på SET-planens informationssystem
(SETIS). Der blev imidlertid givet udtryk for en række betænkeligheder for så vidt angår
besværlige indberetningsforpligtelser.
Meddelelsen beskriver Kommissionens strategi for at sikre, at EU fortsat har en energiteknologi- og
innovationssektor i verdensklasse for at kunne tage udfordringerne op frem til 2020 og i tiden
derefter.
SET-planen (udformet i 2008) fastlægger en energiteknologipolitik for Europa. Det er en strategisk
plan, der har til formål at fremskynde udviklingen og ibrugtagningen af omkostningseffektive
lavemissionsteknologier. Planen omfatter foranstaltninger vedrørende planlægning, gennemførelse,
ressourcer og internationalt samarbejde inden for energiteknologi.
Yderligere oplysninger kan findes på Kommissionens
websted.
Inte rnationale forbindelser
Rådet blev af formandskabet og Kommissionen orienteret om de begivenheder og den udvikling,
der har fundet sted i de internationale forbindelser under det irske formandskab, eller som forventes
i den nærmeste fremtid.
Orienteringen omfattede bl.a. forbindelserne mellem EU og Rusland på energiområdet, Det
Internationale Energiagentur, det fjerde ministermøde om ren energi (New Delhi, den 17.-
18. april 2013), udviklingen i den sydlige korridor, aftalememorandummet mellem EU og Algeriet
om energi og det fjerde møde i Den Strategiske Gruppe for Internationalt Energisamarbejde
(Bruxelles, den 13. marts 2013).
10457/13
DA
18
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454031_0019.png
6., 7., 8., 9. og 10. juni 2013
Eventuelt
Det kommende formandskabs arbe jdsprogram
Den litauiske delegation forelagde det kommende formandskabs arbejdsprogram for energisektoren
(9831/13). Det fokuserer på fuldførelsen af EU's indre marked for energi senest i 2014 og på
styrkelsen af den eksterne dimension af EU's energipolitik.
Det uformelle ministermøde finder sted den 19.-20. september 2013 i Vilnius og samlingen i TTE-
Rådet (energi) den 12. december 2013 i Bruxelles.
ARRANGEMENT I TILKNYTNING TIL RÅDETS SAMLING
Politisk erklæring fra Det Pentalaterale Energiforum
I tilknytning til Rådets samling undertegnede Luxembourg, Belgien, Nederlandene, Tyskland,
Frankrig, Østrig og Schweiz en politisk erklæring fra Det Pentalaterale Energiforum.
Det Pentalaterale Energiforum er et midlertidigt mellemstatsligt initiativ, hvis mål er at fremme
samarbejde mellem alle relevante parter med henblik på at skabe et regionalt nordvesteuropæisk
marked for elektricitet som et foreløbigt skridt i retning af et fælles indre europæisk marked for
elektricitet.
10457/13
DA
19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454031_0020.png
6., 7., 8., 9. og 10. juni 2013
TRANSPORT
LANDTRANSPORT
Nye interope rabilitetsregler i fjerde je rnbanepakke
Rådet nåede til enighed om en generel indstilling til en omarbejdning af direktivet om
interoperabilitet i jernbanesystemet i EU (10813/13). Interoperabilitetsdirektivet fra 2008 fastsætter
de administrative, tekniske og operationelle betingelser, der skal opfyldes for at opnå
interoperabilitet i EU-jernbanesystemet. Formålet med omarbejdningen er at fjerne de
tilbageværende administrative og tekniske hindringer for et indre jernbanemarked, navnlig ved at
øge effektiviteten af køretøjstilladelsesprocessen gennem en styrket rolle for Det Europæiske
Jernbaneagentur og ved at præcisere og ajourføre de tekniske standarder og
overensstemmelsesvurderingsreglerne. Dette skulle gøre det muligt at mindske de administrative
omkostninger, gøre de administrative procedurer hurtigere og øge stordriftsfordelene for
jernbanevirksomheder, der opererer i EU.
Kommissionen foreslog en centraliseret
tilladelsesprocedure,
hvor Det Europæiske
Jernbaneagentur
giver tilladelse til markedsføring af køretøjer (6013/13), men medlemsstaterne
havde betænkeligheder ved en sådan overførsel af beføjelser fra de nationale myndigheder, idet de
frygtede øgede omkostninger og administrative byrder og pegede på spørgsmål om ansvar og
mulige negative konsekvenser for jernbanenettets sikkerhed. Den generelle indstilling, som der er
opnået enighed om, fastsætter derfor et tostrenget tilladelsessystem med en klar opgave- og
ansvarsfordeling mellem Jernbaneagenturet og de nationale sikkerhedsmyndigheder.
Jernbaneagenturet vil udstede tilladelser til køretøjer, der skal anvendes til grænseoverskridende
drift, baseret på vurderinger gennemført af de nationale myndigheder. For køretøjer, der kun
anvendes i den nationale trafik, kan ansøgeren imidlertid vælge at anmode om tilladelse fra enten
Jernbaneagenturet eller den nationale sikkerhedsmyndighed.
Den generelle indstilling fremhæver også Jernbaneagenturets
ansvar for de tilladelser, det udsteder,
og fastsætter, at de nationale myndigheder kan indgå særlige ordninger om samarbejde med
agenturet, hvis nettene af geografiske eller historiske grunde kræver særlig ekspertise.
Derudover vil Kommissionens rapporteringsforpligtelser blive udvidet til at omfatte aspekter såsom
Det Europæiske Jernbaneagenturs funktion og samarbejdsaftalerne, konvergens mellem de
nationale køretøjsregistre og sikkerhedskritiske komponenters sporbarhed.
10457/13
DA
20
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454031_0021.png
6., 7., 8., 9. og 10. juni 2013
Endvidere vil overgangsperioden for indførelse af den nye køretøjstilladelsesprocedure blive på fem
år i stedet for to som foreslået af Kommissionen.
Endelig besluttede ministrene på samlingen, at der i forbindelse med revisionen af forordningen om
Det Europæiske Jernbaneagentur som
foreslået i fjerde jernbanepakke vil blive indsat en ny
bestemmelse om en særlig ramme vedrørende de finansielle aspekter af samarbejdsaftalerne mellem
Jernbaneagenturet og de nationale sikkerhedsmyndigheder med henblik på at fastlægge en model
for størrelsen af det gebyr, som ansøgeren skal betale for en tilladelse.
Den generelle indstilling fastholder også et bredere anvendelsesområde for
fritagelser
end foreslået
af Kommissionen, herunder muligheden for at dispensere fra interoperabilitetskravene for køretøjer
i trafik mellem medlemsstater og tredjelande med en anden sporvidde. Derudover ændrede
ministrene den af formandskabet forelagte kompromistekst (10276/13), således at dispensationerne
bliver yderligere udvidet ved, at medlemsstaterne på visse betingelser og alene til
forbindelsesformål får mulighed for at fritage køretøjer, der primært anvendes på
letbaneinfrastruktur, men som er udstyret med visse tunge jernbanekomponenter, og
letbaneinfrastruktur, der lejlighedsvis anvendes af tunge jernbanekøretøjer.
Endvidere enedes ministrene på Rådets samling om at fjerne en henvisning til "højeste tilladte
akseltryk på 120 kN" i definitionen af begreberne "sporvogne og letbane".
Udkastet til direktivet om interoperabilitet er en del af den tekniske søjle i fjerde jernbanepakke, der
blev offentliggjort af Kommissionen i januar. Denne tekniske søjle omfatter også forslag til
ændringer af direktivet fra 2004 om jernbanesikkerhed og forordningen fra 2004 om oprettelse af
Det Europæiske
Jernbaneagentur. Arbejdet med fjerde jernbanepakke under det irske formandskab
var koncentreret om interoperabilitetsdirektivet.
Ud over den tekniske søjle indeholder den nye pakke også tre andre lovgivningsforslag om ændring
af den nuværende EU- lovgivning med henblik på at åbne de nationale jernbanepassagermarkeder
yderligere og indføre nye regler for forvaltning af infrastruktur og transport. Det overordnede mål
med denne pakke er at afslutte markedsåbningsprocessen i jernbanesektoren og at tilvejebringe
lovgivningsstabilitet og synlighed for forretningsudviklingen, så konkurrenceevnen for jernbaner i
EU forbedres i forhold til andre transportformer.
10457/13
DA
21
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454031_0022.png
6., 7., 8., 9. og 10. juni 2013
Køretøjssikkerhed
Rådet nåede til enighed om en generel indstilling til to udkast til direktiver, der er en del af den
køretøjssikkerhedspakke, som Kommissionen forelagde i juli 2012: for det første en ajourføring af
direktivet fra 2000 om
syn ved vejsiden af erhvervskøretøje r
og for det andet en revision af
direktivet fra 1999 om
registrerings dokume nter for køretøjer.
Syn ved vejsiden af erhvervskøretøjer
Ud over regelmæssig teknisk kontrol er erhvervskøretøjer underkastet ad hoc-syn ved vejsiden af
deres tekniske tilstand med henblik på at sikre, at de opfylder sikkerhedsstandarderne igennem hele
deres brugstid.
I henhold til det ajourførte direktiv vil kontrollerne følge en trinvis tilgang: et indledende syn ved
vejsiden, der består af kontrol af relevante dokumenter og en visuel vurdering af køretøjet, kan
følges op af et mere detaljeret teknisk eftersyn, hvis dette skønnes nødvendigt. Endvidere vil en
risikoprofil sætte inspektørerne i stand til at identificere virksomheder med høj risiko for mangler,
således at disse virksomheder kan kontrolleres mere indgående og hyppigere, hvis dette skønnes
hensigtsmæssigt. Endelig fastsætter bilagene til direktivudkastet nærmere krav til, hvilke punkter
der skal kontrolleres, og hvilke metoder der skal anvendes, samt til vurderingen af mangler og til
kontrol af fastgørelse af lasten.
Den generelle indstilling, som der er opnået enighed om (10837/13), indfører en række ændringer til
Kommissionens forslag (12809/12), hovedsaglig for at undgå for store administrative byrder og
omkostninger og give medlemsstaterne større spillerum i forbindelse med gennemførelsen af
reglerne. De vigtigste ændringer er følgende:
På anmodning et flertal af medlemsstaterne har retsakten juridisk fået form af et direktiv i stedet for,
som foreslået af Kommissionen, en forordning.
Den foreslåede udvidelse af anvendelsesområdet for kontrollerne til at omfatte køretøjer under
3,5 tons og deres anhængere opnåede ikke tilslutning, selv om en række medlemsstater gik ind for
et bredere anvendelsesområde, der navnlig omfatter lette erhvervskøretøjer. Under alle
omstændigheder står det også medlemsstaterne frit for at gennemføre kontroller af andre kategorier
af køretøjer, såfremt de måtte ønske det.
Forslaget om at fastsætte et minimumsantal af køretøjer, som skal kontrolleres årligt, som en
procentdel af samtlige køretøjer, der er omfattet af direktivets anvendelsesområde, blev ikke støttet
af et flertal af delegationerne.
10457/13
DA
22
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454031_0023.png
6., 7., 8., 9. og 10. juni 2013
Kontrol af fastgørelse af lasten bliver ikke obligatorisk for medlemsstaterne, som Kommissionen
havde foreslået, men frivillig. Når kontrollen omfatter fastgørelse af lasten, skal det involverede
personale være passende uddannet.
Kompromiset giver også medlemsstaterne syv år til gradvis at indføre risikoklassificeringssystemet
med henblik på at fokusere kontrollerne på virksomheder med høj risiko.
Registreringsdokumenter for motorkøretøjer
Direktivet fra 1999 om registreringsdokumenter for motorkøretøjer fastsætter krav til udstedelse af
registreringsattester, gensidig anerkendelse heraf og et harmoniseret mindstemål af oplysninger,
som registreringsattester skal indeholde. Formålet med den foreslåede revision er at fremme
registreringssystemets bidrag til færdselssikkerheden og samtidig begrænse den administrative
byrde mest muligt.
Mens det nuværende direktiv kun gælder selve registreringen, omfatter det nye direktivudkast også
den situation, hvor køretøjer med farlige mangler får forbud mod at køre på vejene. Der vil blive
skelnet mellem ren inddragelse af registreringen og suspendering af tilladelsen til at benytte et
køretøj, som vil blive ophævet, så snart køretøjet er godkendt ved en ny teknisk kontrol.
Revisionen tager også højde for elektronisk registrering af registreringsattestens data. Tekniske data
om køretøjer fra registeret vil blive stillet til rådighed for inspektørerne med henblik på den
regelmæssige tekniske kontrol.
Kommissionens forslag (12803/12) er som resultat af drøftelserne i Rådets forberedende organer
blevet tilpasset for at tage højde for særlige forhold i medlemsstaterne og værne om deres beføjelser
(generel indstilling:
10838/13).
De to direktivudkast supplerer direktivudkastet om ajourføring af de fælles regler om periodisk
teknisk kontrol med motorkøretøjer, som Rådet nåede frem til en generel indstilling til i
december 2012 (5018/13). Alle tre direktiver om køretøjssikkerhed skal godkendes af Europa-
Parlamentet, før de kan vedtages.
LUFTFART
Indberetning af begivenheder inden for civil luftfart
Rådet nåede til enighed om en generel indstilling til revisionen af direktivet fra 2003 om
indberetning af begivenheder, der kan bringe luftfartssikkerheden i fare (10735/13). Revisionen, der
bygger på direktivet fra 2003, som pålagde en forpligtelse til at indberette sådanne begivenheder,
har til formål at forbedre indberetningsordningen og sikre effektiv anvendelse af de indsamlede data
med henblik på at hindre ulykker i fremtiden og dermed gøre fremskridt hen imod et proaktivt
risikobaseret sikkerhedsstyringssystem. Det overordnede mål er at bidrage til at nedbringe antallet
af flyulykker i forbindelse med den voksende lufttrafik.
10457/13
DA
23
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454031_0024.png
6., 7., 8., 9. og 10. juni 2013
Med henblik herpå ajourfører udkastet til forordning, som skal erstatte direktivet fra 2003, listen
over begivenheder, der skal indberettes, og listen over de personer, der har pligt til at indberette,
samtidig med at det også kræver indførelse af frivillige indberetningsordninger for at lette
indsamlingen af oplysninger, der ikke er omfattet af den obligatoriske ordning, men som den
indberettende person anser for at være vigtige. Den nye tekst indeholder desuden bestemmelser, der
skal forbedre kvaliteten og fuldstændigheden af de indberettede data, præcisere
informationsstrømmen og øge udvekslingen af oplysninger. Herudover vil beskyttelsen af personer,
der indberetter begivenheder, blive styrket for at tilskynde personer til at indberette uden frygt for
straf eller retsforfølgning, så længe de ikke handler i grov uagtsomhed. Teksten indfører nye krav
for at sikre, at indberetningerne af begivenheder analyseres korrekt med henblik på at afdække
sikkerhedsrisici, og at der træffes opfølgningsforanstaltninger for at afhjælpe eventuelle
konstaterede sikkerhedsmangler.
Den generelle indstilling, som der er opnået enighed om, tager hensyn til de største
betænkeligheder, som medlemsstaterne gav udtryk for under drøftelserne i Rådets forberedende
organer, navnlig ved
at revidere anvendelsesområdet for obligatorisk indberetning af begivenheder med henblik
på at udelukke visse typer af fly såsom veteranfly, fly bygget af amatører og fly bygget til
forskningsformål samt forenkle indberetningskravene for mindre komplekse luftfartøjer
at sikre, at ansatte, der indberetter begivenheder, beskyttes, uden imidlertid at gribe ind i
medlemsstaternes strafferet
at tilpasse procedurerne for sikkerhedsrisikoklassificering, således at alle væsentlige
sikkerhedsrelaterede oplysninger registreres, samtidig med at for store administrative
byrder undgås
at fastsætte bestemmelser om senere anvendelse for at give medlemsstaterne tid til at
forberede sig på gennemførelsen af forordningen.
Den franske minister understregede imidlertid, at han for at undgå for store administrative byrder
ville have foretrukket en yderligere indsnævring af anvendelsesområdet for obligatorisk
indberetning af begivenheder ved at udelukke lette luftfartøjer. Han besluttede at afholde sig fra at
stemme om vedtagelsen af teksten.
Derudover blev den tekst, som formandskabet havde forelagt (10279/13 +
COR 1),
ændret for så
vidt angår beskyttelsen af personer, der indberetter begivenheder.
Forbuddet mod at bruge oplysninger, der er indeholdt i indberetninger af begivenheder, mod den
indberettende person er blevet begrænset til disciplinærsager eller administrative procedurer, og
henvisningen til civile sager er blevet fjernet for ikke at gribe ind i nogle medlemsstaters retsregler.
Det står imidlertid medlemsstaterne frit for at fastsætte mere omfattende beskyttelse og navnlig at
udvide den til civile sager.
Kommissionen forelagde forslaget (18118/12) ultimo december 2012. For at blive vedtaget skal det
godkendes af både Rådet og Europa-Parlamentet.
10457/13
DA
24
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454031_0025.png
6., 7., 8., 9. og 10. juni 2013
SKIBSFART
Direktivet om skibsudstyr
Rådet nåede til enighed om en generel indstilling til revisionen af direktivet fra 1998 om regler for
skibsudstyr, der anbringes om bord på EU-skibe (10819/13). Reglerne tjener grundlæggende to
formål: at forbedre sikkerheden til søs og forebygge forurening af havene i kraft af ensartet
anvendelse af de relevante internationale krav samt sikre fri bevægelighed for skibsudstyr i hele
EU. Formålet med den foreslåede revision (Kommissionens forslag:
17992/12)
er at bringe reglerne
i overensstemmelse med de lovgivningsmæssige rammer for markedsføring af varer i EU, der blev
vedtaget i 2008 (forordning (EF) nr. 765/2008 og afgørelse nr. 768/2008/EF), samt at forenkle og
præcisere den måde, hvorpå ændrede internationale krav indarbejdes i EU-retten og national
lovgivning. Det nye direktiv har bl.a. til formål at forbedre markedsovervågningen,
overensstemmelseskontrollen og den periodiske ajourføring af EU-reglerne.
Den kompromistekst, som formandskabet havde forelagt som resultat af drøftelserne i Rådets
forberedende organer, og som blev accepteret af alle ministrene, udvider tidsrammen for direktivets
gennemførelse til tre år. Den fastsætter ligeledes, at medlemsstaternes repræsentanter skal have
indflydelse, når Kommissionen vedtager harmoniserede tekniske specifikationer og
prøvningsstandarder, hvilket den kan gøre under særlige omstændigheder, såfremt der er behov for
foranstaltninger med henblik på at fjerne en trussel, og der ikke findes passende internationale
standarder, eller de eksisterende standarder viser sig at være utilstrækkelige.
Udkastet til direktiv omfatter bestemmelser om bl.a.:
identifikation og tilpasning af krav til skibsudstyrs design, konstruktion og ydeevne
prøvningsstandarder og procedurer for overensstemmelsesvurdering
det mærke, som skal anbringes på udstyret som bevis for overensstemmelse
gensidig anerkendelse mellem medlemsstaterne af udstyr, som er godkendt af en
medlemsstat
forpligtelser for de erhvervsdrivende (fabrikanter, importører og distributører)
medlemsstaternes markedsovervågning med henblik på at kontrollere, hvilke produkter der
markedsføres
procedurer for ajourføring af krav med henblik på at bringe dem i overensstemmelse med
nye internationale krav.
Kommissionen forelagde sit forslag i december 2012. Europa-Parlamentet, der også skal godkende
forslaget, før det kan vedtages, har påbegyndt sine drøftelser for nylig.
10457/13
DA
25
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454031_0026.png
6., 7., 8., 9. og 10. juni 2013
HORISONTALE OG INTERMODALE SPØRGSMÅL
Connecting Europe-faciliteten
Rådet noterede sig status med hensyn til udkastet til forordning om oprettelse af Connecting
Europe- faciliteten (CEF), det fremtidige finansieringsinstrument for de transeuropæiske net (TEN) i
transport-, energi- og telekommunikationssektorerne (statusrapport:
10060/13).
Denne forordning
fastlægger betingelser, metoder og procedurer for Unionens finansielle bidrag til TEN-projekterne.
Den erstatter det nuværende retsgrundlag for TEN-finansiering.
Rådet drøfter i øjeblikket udkastet til CEF-forordningen med Europa-Parlamentet, og der er allerede
gjort gode fremskridt. Der er enighed om de fleste transportspørgsmål, om bestemmelserne om
anvendelse af innovative finansielle instrumenter som f.eks. projektobligationer, der er udformet
med henblik på at fungere som løftestang for yderligere investeringer fra private og offentlige
kilder, og om spørgsmålet om, hvorvidt moms skal være en støtteberettiget omkostning under CEF.
Der er imidlertid stadig behov for videre drøftelser af en række spørgsmål om energi såvel som om
en række budgetbestemmelser, der hænger sammen med de igangværende forhandlinger med
Europa-Parlamentet om den kommende flerårige finansielle ramme (FFR) for årene 2014-2020.
Derudover vil den del, der vedrører telekommunikationssektoren, skulle tilpasses i lyset af et ændret
forslag om retningslinjer for telenet (10201/13), der blev vedtaget af Kommissionen i slutningen af
maj for at tage højde for de budgetnedskæringer i denne sektor, som Det Europæiske Råd er nået til
enighed om.
Forhandlingerne mellem Rådet og Europa-Parlamentet foregår på grundlag af resultatet af
drøftelserne om forslaget i de to institutioner. I juni 2012 nåede Rådet til enighed om en delvis
generel indstilling (11236/12), der ikke omfattede de finansielle bestemmelser, eftersom
forhandlingerne om den nye finansforordning og om FFR ikke var afsluttet. I december godkendte
det så en statusrapport om det videre arbejde i Rådets forberedende organer (17101/12). I
december 2012 fremsatte Parlamentets kompetente udvalg ligeledes ændringsforslag til CEF-
forslaget. Endelig nåede Det Europæiske Råd i februar i år til enighed om de beløb, der under CEF
skal afsættes til hver af de tre omfattede sektorer (jf.
EUCO
37/13,
s. 9). Den endelige afgørelse om
finansieringsrammen afhænger imidlertid af resultatet af FFR- forhandlingerne.
De generelle regler i CEF-forordningen vil blive suppleret af sektorspecifikke politikretningslinjer,
der definerer udviklingsstrategier, prioriteter og gennemførelsesforanstaltninger for hver af de tre
berørte sektorer. Disse retningslinjer vil blive vedtaget uafhængigt af CEF-forordningen. Rådet og
Parlamentet er allerede nået til enighed om sektorspecifikke retningslinjer for energisektoren, og en
foreløbig aftale om transportretningslinjerne forventes bekræftet i nær fremtid.
10457/13
DA
26
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454031_0027.png
6., 7., 8., 9. og 10. juni 2013
ARRANGEMENT I TILKNYTNING TIL RÅDETS SAMLING
Unde rtegnelse af en luftfartsaftale med Israel
I tilknytning til samlingen i Rådet undertegnede Den Europæiske Union og dens medlemsstater en
aftale om luftfart med Israel (16828/12).
Aftalen sikrer i særdeleshed gradvis og gensidig åbning af markedet – med fuld markedsåbning
senest i 2017, en stigning i antallet af ugentlige afgange og mulighed for, at flyselskaber fra EU kan
operere frit fra et hvilket som helst sted i EU til et hvilket som helst sted i Israel. Endvidere
etableres der nye ordninger, baseret på EU- lovgivning, for lovgivningssamarbejde og -konvergens
mellem EU og Israel på områder, der er væsentlige for en sikker og effektiv drift af
luftfartstjenester. Endvidere er det et mål med aftalen at sikre lige vilkår for økonomiske aktører og
fremme fair konkurrence mellem luftfartsselskaber.
Eventuelt
Emissionshandel i luftfartssektoren
Kommissionen ajourførte Rådet om status i forhandlingerne om den globale indsats for at tackle
emissioner fra luftfarten (10609/13). De igangværende forhandlinger inden for rammerne af
Organisationen for International Civil Luftfart (ICAO) vedrører udviklingen af en global
markedsbaseret tilgang til spørgsmålet og opnåelse af enighed om, hvilke principper der skal ligge
til grund for anvendelsen af nationale og regionale markedsbaserede foranstaltninger, så længe der
ikke findes et globalt system. Målet for forhandlingerne er at udarbejde en resolution, der skal
forelægges på ICAO-Forsamlingen i september 2013. I bestræbelsen på at bidrage til, at der kan
findes en global løsning i forbindelse med denne forsamling til efteråret, besluttede EU i april
midlertidigt at udsætte gennemførelsen af EU's emissionshandelssystem (ETS) for internationale
afgange til og fra Europa.
Flypassagerers rettighede r
Kommissionen forelagde sit forslag til en revision af bestemmelserne om kompensation og bistand
til flypassagerer og om luftfartsselskabers erstatningsansvar ved befordring af passagerer og deres
bagage (7615/13). Formålet er at præcisere gråzoner i den gældende lovgivning og styrke
passagerernes rettigheder samt reglerne for klagebehandling og samtidig reducere de urimeligt store
omkostninger, som nogle forpligtelser under særlige omstændigheder kan medføre for
luftfartsselskaberne. Dette lovgivningsforslag er en prioritet for det litauiske formandskab.
10457/13
DA
27
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454031_0028.png
6., 7., 8., 9. og 10. juni 2013
Prisgenne msigtighed på luftfartsområdet
Kommissionen omdelte også en orienterende note om, hvordan der kan sikres gennemsigtig
prisfastsættelse for flybilletter i passagerernes interesse (10592/13). Om end Kommissionen anser
de nuværende retlige rammer for at være passende, mener den, at der er behov for bedre samarbejde
mellem medlemsstaternes retshåndhævende myndigheder og for at bekæmpe urimelig
handelspraksis i forbindelse med kreditkortgebyrer.
Genne mgang af havnepolitikken
Kommissionen forelagde sin meddelelse om havne som vækstmotor (10160/13) og det tilhørende
forslag til forordning, der fastsætter rammer for adgang til markedet for havnetjenester og fælles
bestemmelser om finansiel gennemsigtighed samt afgifter eller gebyrer, som skal anvendes af
forvaltningsorganerne eller leverandørerne af havnetjenester (10154/13). Hensigten med forslaget er
at forbedre kvaliteten og effektiviteten af havnetjenester, fremme investeringer i havne, bidrage til
at reducere omkostningerne for transportbrugerne og bidrage til bedre forbindelser mellem havne og
andre transportformer. Det vil gælde alle søhavne i det transeuropæiske transportnet.
Selv om de hilste målet om at styrke havnene velkommen, var nogle medlemsstater skeptiske over
for behovet for retsforskrifter i denne forbindelse.
Sikkerhed for passagerskibe
Kommissionen forelagde Rådet en orienterende note om status i den indsats for at forbedre
sikkerheden for passagerskibe, som blev igangsat som reaktion på Costa Concordia-ulykken i
januar 2012 (10078/13). Tilgangen omfatter forbedring af de internationale standarder, gennemgang
af EU- lovgivningen, styrkelse af håndhævelsen og fremme af frivillige foranstaltninger inden for
skibsfarten.
Status i lovgivningssager
Formandskabet orienterede ministrene om status i lovgivningssager inden for transportsektoren og
fremhævede den enighed, der var opnået med Europa-Parlamentet om de nye rammer for
forvaltning og finansiering af de europæiske satellitbaserede navigationssystemer (Egnos og
Galileo), forordningen om fartskrivere og direktivet om havnestaters ansvar for håndhævelse af
konventionen om søfarendes arbejdsforhold. Forhandlingerne med Europa-Parlamentet for så vidt
angår retningslinjerne for transeuropæiske transportnet og direktivet om flagstaters ansvar for
håndhævelse af konventionen om søfarendes arbejdsforhold er også afsluttet, men resultaterne af
disse forhandlinger skal stadig godkendes af medlemsstaternes faste repræsentanter i Rådet. Endelig
er der gjort gode fremskridt i drøftelserne med Europa-Parlamentet om Connecting Europe-
faciliteten, hvorfor der skulle være gode muligheder for at opnå enighed i nær fremtid.
10457/13
DA
28
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454031_0029.png
6., 7., 8., 9. og 10. juni 2013
Det kommende formandskabs arbe jdsprogram
Det kommende litauiske formandskab orienterede ministrene om sit arbejdsprogram for andet
halvår af 2013 på det transportpolitiske område (10544/13). Det agter at fokusere indsatsen på
pakken om flypassagerers rettigheder, direktivet om jernbanesikkerhed og direktivet om etablering
af infrastruktur for alternative brændstoffer. Der vil også blive arbejdet med forslag om ændring af
forordningen om Det Europæiske GNSS-agentur, den flerårige finansiering af Det Europæiske
Søfartssikkerhedsagenturs (EMSA's) reaktion på forurening forårsaget af skibe og olie- og
gasinstallationer, EU's politik for søhavne, fællesforetagendet til udvikling af det nye europæiske
lufttrafikstyringssystem (SESAR) og en pakke vedrørende det fælles europæiske luftrum II plus.
De lovgivningstekster, som skal drøftes med Europa-Parlamentet, omfatter tre direktiver fra pakken
om køretøjssikkerhed, forordningen om indberetning af begivenheder og direktivet om skibsudstyr.
Det uformelle transportministermøde, der er berammet til den 16. september 2016 i Vilnius, vil
behandle initiativet vedrørende det fælles europæiske luftrum.
10457/13
DA
29
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454031_0030.png
6., 7., 8., 9. og 10. juni 2013
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
ENERGI
Krav til miljøvenligt design med hensyn til strømforbrug i standbytilstand og slukket tilstand
samt med hensyn til fjernsyn
Rådet besluttede ikke at modsætte sig vedtagelsen af Kommissionens forordning om ændring af
Kommissionens forordning (EF) nr. 1275/2008 for så vidt angår krav til miljøvenligt design af
elektriske og elektroniske husholdningsapparater og kontorudstyr med hensyn til strømforbrug i
standbytilstand og slukket tilstand og om ændring af Kommissionens forordning (EF) nr. 642/2009
for så vidt angår krav til miljøvenligt design af fjernsyn (9791/13).
Kommissionens forordning er omfattet af forskriftsproceduren med kontrol. Dette betyder, at
Kommissionen, nu hvor Rådet har givet sin godkendelse, kan vedtage direktivet, medmindre
Europa-Parlamentet modsætter sig vedtagelsen.
Sikkerhed i forbindelse med offshore olie- og gasaktiviteter*
Rådet vedtog et direktiv om sikkerheden i forbindelse med offshore olie- og gasaktiviteter (PE-
CONS 8/13, 10197/13 ADD1).
Den nye lovgivningsramme har til formål at mindske hyppigheden af større uheld i forbindelse med
offshore olie- og gasaktiviteter og begrænse deres følger. Den vil derfor øge beskyttelsen af
havmiljøet og kystøkonomierne mod forurening. Den fastlægger mindstekrav til sikker offshore
efterforskning og udnyttelse og forbedrer beredskabsmekanismerne i tilfælde af uheld.
Yderligere oplysninger findes i pressemeddelelse
10588/13.
Forbindelserne med Alge riet/Aftalememorandum på energiområdet
Rådet godkendte et aftalememorandum om oprettelse af et strategisk partnerskab mellem Algeriet
og Den Europæiske Union inden for energi.
Formålet med dette memorandum er at uddybe samarbejdet i energisektoren mellem EU og Algeriet
og at udvide det til ud over olie og gas at omfatte elektricitet og nye og vedvarende energiformer,
energieffektivitet og infrastrukturudvikling.
Memorandummet er blevet forhandlet i forbindelse med associeringsaftalen mellem EU og
Algeriet, der har været i kraft siden 2005. Undertegnelsen er planlagt til at finde i sted i juni eller
begyndelsen af juli.
10457/13
DA
30
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454031_0031.png
6., 7., 8., 9. og 10. juni 2013
TRANSPORT
Transportprotokol til Alpekonventionen
Rådet gav bemyndigelse til, at EU kan indgå en protokol om gennemførelse af konventionen om
beskyttelse af Alperne (Alpekonventionen) på transportområdet (9769/13).
Transportprotokollen gælder for alle transportformer og fastlægger en ramme, som tager sigte på at
sikre bæredygtig mobilitet og beskyttelse af miljøet i Alpeområdet på grundlag af forsigtigheds-,
forebyggelses- og forureneren betaler-princippet.
Alpekonventionen er en traktat mellem Alpelandene (Østrig, Frankrig, Tyskland, Italien,
Liechtenstein, Monaco, Slovenien og Schweiz) og EU, der har til formål at fremme en bæredygtig
udvikling i Alpeområdet og beskytte den i området bosatte befolknings interesser.
TOLDUNIONEN
Ajourføring af EU-toldkodeksen
Rådet vedtog en forordning om ajourføring af EU's toldkodeks og fastsættelse af dens
anvendelsesdato til den 1. november 2013 (PE-CONS
23/13).
Den nye forordning tilpasser visse bestemmelser i forordning nr. 450/2008, der indførte den
moderniserede toldkodeks, for at tage hensyn til udviklingen i toldlovgivningen og anden relevant
lovgivning, tilpasser forordningen til krav, der følger af Lissabontraktaten, og udsætter dens
anvendelse, således at de nationale administrationer og de økonomiske operatører får tilstrækkelig
tid til at foretage de nødvendige investeringer og sikre en smidig gennemførelse af de elektroniske
procedurer.
DET INDRE MARKED
Pyrotekniske artiklers sikkerhed
Rådet ajourførte reglerne om tilgængeliggørelse af protekniske artikler i det indre marked
(PE-CONS
16/13
og
10156/13ADD1REV1).
Hensigten med de ajourførte regler er at forbedre den frie bevægelighed for pyrotekniske artikler i
det indre marked og samtidig sikre et højt beskyttelsesniveau for forbrugere og professionelle
slutbrugere. De er indeholdt i en omarbejdet version af direktiv 2007/23/EF.
10457/13
DA
31
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454031_0032.png
6., 7., 8., 9. og 10. juni 2013
Pyrotekniske artikler omfatter ikke blot fyrværkeri, men også artikler, der anvendes til tekniske
formål såsom gaspatroner til airbags i køretøjer.
Med henblik på at forebygge ulykker fastsætter direktivet aldersgrænser for salg og anvendelse af
pyrotekniske artikler. Det sikrer også, at mærkningen af disse artikler giver tilstrækkelige og
fyldestgørende oplysninger med henblik på sikker brug. Visse pyrotekniske artikler er kun
tilgængelige for personer, der er i besiddelse af den nødvendige viden og erfaring samt de krævede
færdigheder.
Pyrotekniske artikler, der importeres til EU fra tredjelande, skal opfylde kravene i dette direktiv.
Sikkerheden under opbevaring er fastsat i direktiv 96/82/EF, og for transport af pyrotekniske
artikler er der fastsat sikkerhedsregler i internationale aftaler om farligt gods, hvorfor disse aspekter
ikke omfattes af det nye direktivs anvendelsesområde.
HANDELSPOLITIK
Generelle toldpræfe rencer – Myanmar/Burma
Rådet vedtog en forordning om ophævelse af en forordning fra 1997, der midlertidigt trak
Myanmars/Burmas adgang til generelle toldpræferencer tilbage.
Dette er resultatet af en rapport fra Kommissionen om tvangsarbejde i Myanmar/Burma, hvoraf det
fremgår, at overtrædelserne af de principper, som er fastsat i ILO-konvention nr. 29, ikke længere
betragtes som "alvorlige og systematiske", og som anbefaler, at landet igen får adgang til generelle
toldpræferencer.
LANDBRUG
Ikkekommerciel flytning af selskabsdyr
Rådet vedtog en forordning om ikkekommerciel flytning af selskabsdyr i EU efter enighed ved
førstebehandlingen med Europa-Parlamentet (9/13). Dette betyder, at f.eks. hunde, katte og fritter,
der ledsager deres ejer, vil få større muligheder for at rejse på tværs af grænserne i EU og ind i EU.
Ved vedtagelsen af denne forordning ændres også det nuværende direktiv 92/65/EØF om bl.a.
dyresundhedsmæssige betingelser for samhandel med og indførsel til EU af hunde, katte og fritter
(10/13).
Nærmere oplysninger findes i dette
dokument.
10457/13
DA
32
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454031_0033.png
6., 7., 8., 9. og 10. juni 2013
AUDIOVISUELLE SPØRGSMÅL
Unde rtegnelse af Beijingtraktaten om audiovisuelle fremførelser
Rådet gav bemyndigelse til undertegnelse på EU's vegne af en international traktat om audiovisuelle
fremførelser (Beijingtraktaten) (9188/13).
Beijingtraktaten
1
indeholder et sæt nye internationale regler inden for beslægtede rettigheder, som
har til formål at sikre, at f.eks. skuespillere, sangere, musikere og dansere, hvis fremførelser indgår i
et audiovisuelt værk (f.eks. en film eller et tv-program), opnår den nødvendige retlige beskyttelse
og får et rimeligt vederlag.
SPORT
Konvention om bekæmpelse af manipulation af sportsresultater
Rådet bemyndigede Kommissionen til på EU's vegne at deltage i forhandlingerne om en
international Europarådskonvention om bekæmpelse af manipulation af sportsresultater bortset fra
spørgsmål vedrørende samarbejde i straffesager og politisamarbejde.
1
http://www.wipo.int/pressroom/en/articles/2012/article_0013.html.
10457/13
DA
33