Europaudvalget 2012-13
Rådsmøde 3243 - Transport, tele og energi Bilag 9
Offentligt
1261093_0001.png
NOTAT
Dato
J. nr.
2013 - 1487
Referat fra rådsmøde (transport, telekommunikation og energi –
transportdelen) den 10. juni 2013 i Luxembourg
Dagsordenspunkt 1: Kommissionens forslag til forordning om op-
rettelse af Connecting Europe-faciliteten
Rådet opnåede delvis general indstilling om sagen under dansk EU-
formandskab på TTE-rådsmødet den 7. juni 2012. Formandskabet fremlagde
en fremskridtsrapport om forslaget på rådsmødet den 10. juni 2013.
Rapporten opsummerer fremskridtene nået under irsk formandskab. Irland
har prioriteret Connecting Europe-faciliteten højt, og man er nu tæt på at opnå
enighed mellem Rådet og Europa-Parlamentet. Store knaster som brugen af
finansielle instrumenter, projektobligationer og momsstøtteberettigelse er ble-
vet løst under irsk formandskab sammen med hovedparten af de transportrela-
terede spørgsmål.
Tyskland rejste spørgsmålet om, at antallet af godskorridorer med tysk delta-
gelse øges fra tre til seks som følge af en harmonisering af linjeføringerne for
godskorridorerne og de kommende TEN-T-hovednetkorridorer. Man er fra tysk
side skeptisk over for de forpligtelser til opgradering af baneinfrastruktur, som
et forøget antal godskorridorer vil medføre. Det har stor betydning for Dan-
mark, at fokus ikke fjernes fra de eksisterende tre godskorridorer med tysk
deltagelse, og derfor udtrykte man fra dansk side forståelse for de tyske syns-
punkter i sagen.
Dagsordenspunkt 2: Kommissionens forslag til direktiv om inter-
operabilitet i jernbanesystemet i Den Europæiske Union (4. Jern-
banepakke)
Kommissionen fremsatte den 30. januar 2013 forslag til en fjerde jernbanepak-
ke som udover en meddelelse indeholder tre forslag til forordninger og tre di-
rektiver. Pakkens sigte er at skabe bedre kvalitet og flere valgmuligheder inden
for jernbanetransporten i Europa. Interoperabilitetsdirektivet omfatter forslag
til ændring af godkendelser til ibrugtagning af jernbanekøretøjer på det Indre
Marked, samt godkendelse til ibrugtagning af faste og mobile togkontrol- og
signalsystemer. Forslaget indebærer, at disse godkendelser skal foretages af
jernbaneagenturet
Fra dansk side blev det efterlyst, at ansvarsfordelingen i forhold til Det Euro-
pæiske Jernbaneagentur og de nationale sikkerhedsmyndigheder beskrives
mere udførligt. Danmark modtog støtte til at der indsættes en fodnote i den
generelle indstilling der skal sikre, at der fastsættes faste rammer for den finan-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1261093_0002.png
sielle deling af gebyrerne mellem agenturet og de nationale sikkerhedsmyndig-
heder.
Rådet vedtog generel indstilling om forslaget.
Dagsordenspunkt 3: Kommissionens forslag til forordning om syn
ved vejsiden af erhvervskøretøjer
På Rådsmødet blev landene enige om en generel indstilling til Kommissionens
forslag om syn ved vejsiden af erhvervskøretøjer.
Forslaget handler om, hvor ofte der skal ske syn af erhvervskøretøjer ved vejsi-
den og hvad dette syn skal omfatte. Lastbiler, busser og påhængskøretøjer –
alle erhvervskøretøjer – skal ifølge de nuværende fælles EU-
minimumsstandarder undersøges ved uventede syn ved vejsiden for at kontrol-
lere deres stand mellem de periodiske syn af hensyn til trafiksikkerhed og mil-
jø. Kommissionen foreslår blandt andet, at der skal kontrolleres mindst 5 % af
det samlede antal registrerede tunge erhvervskøretøjer per kalenderår ved vej-
siden, at varebiler og små påhængskøretøjer skal omfattes af forordningen, og
at der skal anvendes mobile synsenheder eller synsvirksomheder i nærheden.
Der var en diskussion af hvorvidt varevogne (N1-kategorien) skal være omfattet
af forslagets anvendelsesområde. Der var flertal for at ekskludere varevogne. Et
flertal af landene var af den holdning at en inkludering af varevogne vil være
forbundet med for store administrative omkostninger og det blev nævnt at man
bør fokusere synsindsatsen på de tunge køretøjer.
Landene var enige om, at niveauet for antal vejsidesyn ikke skal stige i forhold
til niveauet i dag. Det ville være uhensigtsmæssigt dyrt uden at give øget sik-
kerhed.
Side 2/2
Dagsordenspunkt 4: Kommissionens forslag til forordning om
indberetning af begivenheder inden for civil luftfart
Kommissionen fremsatte den 18. december 2012 et forslag til forordning om
indberetning af begivenheder inden for civil luftfart. Forslaget har til hensigt at
harmonisere reglerne og arbejdsgangene for indsamling og opbevaring af ind-
beretninger af begivenheder. Formandskabet præsenterede en fremskridtsrap-
port på forslaget på rådsmødet i marts.
På rådsmødet blev landene enige om en generel indstilling om forslaget. Dan-
mark har i drøftelserne lagt vægt på, at der sikres fleksibilitet i bestemmelsen,
således at det danske system med straffrihed for indberetteren opretholdes.
Denne fleksibilitet indgår i den generelle indstilling således at den danske mo-
del med straffrihed kan opretholdes.