Europaudvalget 2012-13
Rådsmøde 3247 - beskæftigelse m.v. Bilag 12
Offentligt
1268443_0001.png
NOTAT
1. juli 2013
Referat af EPSCO-rådsmødet den 20. juni 2013
(beskæftigelsesdelen)
J.nr. 2013-3459
JAIC/bik
Generelt
Det sidste formelle EPSCO under det irske formandskab. Fra Danmark deltog be-
skæftigelsesminister Mette Frederiksen.
Indberetning
Mødet blev ledet af den irske minister for job, virksomheder og innovation, Mr.
Richard Bruton, og minister for social beskyttelse, Ms. Joan Burton. Kommissio-
nen var repræsenteret ved kommissær Laszlo Andor og viceformand Viviane Re-
ding.
Dagsordenspunkt 1: Håndhævelsesdirektivet
- Fremskridtsrapport
Det irske formandskab henviste til den udsendte fremskridtsrapport. Formandska-
bet havde håbet, at punktet kunne sættes på dagsordenen til generel indstilling. På
trods af intensive diskussioner om balancen mellem retten til at levere serviceydel-
ser og retten til at beskytte arbejdstagerne mod social dumping, havde det ikke væ-
ret muligt at forene de forskellige holdninger til kernespørgsmål i forslaget.
Kommissær Andor bemærkede, at der havde været gjort fremskridt på store dele af
direktivet under indeværende og tidligere formandskaber og opfordrede medlems-
landene til at udvise fleksibilitet i de videre forhandlinger.
Ingen medlemslande tog ordet, og det irske formandskab noterede sig, at Rådet tog
fremskridtsrapporten til efterretning.
Dagsordenspunkt 2: Direktiv om supplerende pensionsrettigheder
- Generel indstilling
Det irske formandskab nævnte i sin indledning, at forslaget i forskellige udform-
ninger havde været forhandlet siden 2005, og at hensynet til at sikre mobilitet samt
bæredygtige pensionssystemer kun havde gjort forslaget vigtigere. Det foreliggen-
de omfattede alene personer, der skiftede job og flyttede til en anden medlemsstat.
Det var frivilligt at opstille de samme pensionsrettigheder for personer, der flyttede
indenfor fællesskabet.
Endvidere oplyste det irske formandskab, at man havde indsat en ny betragtning,
som eksplicit anerkendte arbejdsmarkedets parters autonomi på området.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1268443_0002.png
DK understregede, at man havde et stærkt pensionssystem i Danmark, som man
ønskede at bibeholde, og som baserede sig på aftaler mellem parterne. Yderligere
et landstøttede eksplicit tilføjelsen af betragtningen.
Det irske formandskab konkluderede, at forslaget var vedtaget inklusiv den ny be-
tragtning.
Dagsordenspunkt 3: Det Europæiske Semester 2013
- Politisk debat
Dette punkt er fælles med social- og integrationsministeriet, og referatet er derfor
fælles for de to ministerier.
Der var tale om en fuld bordrunde under den 2 timer lange politiske debat om Det
Europæiske Semester. Det irske formandskab bemærkede i sin indledning, at pro-
cessen omkring det europæiske semester udvikles år for år, samt at man var op-
mærksom på, at nogle medlemslande fandt, at der ikke havde været tilstrækkelig
tid til arbejdet. Et andet tema var, hvordan samarbejdet mellem de forskellige råds-
formationer kunne forløbe så tilfredsstillende som muligt.
Kommissær Andor lagde vægt på det fortsatte behov for reformer, samt at de lan-
despecifikke anbefalinger spillede en vigtig rolle i den forbindelse. Redskaber med
kvantitative mål skulle udvikles, og arbejdsmarkedets parter skulle spille en rolle.
Der var behov for en indsats på en lang række områder, herunder for at sikre pensi-
onssystemernes bæredygtighed, bekæmpe ungdomsledighed, bekæmpe fattigdom,
forbedre integration af romaer mv.
Formanden for Beskæftigelseskomitéen (EMCO), fandt, at der havde været et vel-
fungerende samarbejde mellem ligeværdige komiteer. De landespecifikke anbefa-
linger var resultat af dette arbejde, som havde været udført året igennem, og som
havde resulteret i nogle gennemarbejdede landespecifikke anbefalinger. Mange
medlemslande havde fokus på reformer, og flere ville følge efter.
Formanden Komitéen for Social Beskyttelse (SPC), fandt ligeledes, at der havde
været en god proces og et godt samarbejde med de øvrige komitéer. Multilateral
overvågning var et væsentligt element i arbejdet i komiteen. Det var nødvendigt
også at lave anbefalinger indenfor Komitéen for Social Beskyttelses kompetence-
område på grund af de socialøkonomiske konsekvenser af krisen. Merværdien i
processen lå hovedsageligt i støtten til implementering.
Dagsordenspunkt 4: Forslag til rådsbeslutning vedr. ILO 1990-konvention om
sikkerhed i forbindelse med anvendelse af kemikalier på arbejdspladsen
(konvention nr. 170):
Punktet udgik og blev ikke behandlet på rådsmødet.
Dagsordenspunkt 5: Forslag til rådsbeslutning vedr. ILO 2011-konvention om
ordentlige arbejdsforhold for husarbejdere (konvention nr. 189):
Punktet udgik og blev ikke behandlet på rådsmødet.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1268443_0003.png
Dagsordenspunkt 12: Revisionsrettens særlige rapport om ESF-midler til æl-
dre arbejdstagere.
Punktet udgik og blev ikke behandlet på rådsmødet.
Ekstra dagsordenspunkt : Unges beskæftigelse
- Politisk debat
Det irske formandskab henviste til Kommissionens kommende meddelelse om un-
geledighed. Medlemslandene burde have konkrete programmer for implementering
af ungegarantien inden årets udgang. Mobilitet skulle bl.a. fremmes gennem initia-
tivet ”Your first EURES-job”, og der skulle gennemføres reformer af uddannelses-
systemerne for at tilpasse kompetencer til arbejdsmarkedernes behov.
Kommissær Andor oplyste, at meddelelsen var blevet vedtaget dagen før. Denne
byggede videre på ungegarantien og ungeinitiativet og havde fokus på implemente-
ring. Der var vægt på regioner med en særlig høj ungeledighed, og man foreslog
"front loading" ved at afsætte 6 mia. euro til hurtigt aktion. Kommissionen opfor-
drede Rådet til hurtigt at vedtage socialfondsforordningen samt til at accelerere
partnerskabsaftalen. Der var fokus på mobilitet, og foruden ovennævnte EURES-
initiativ var der ligeledes initiativet om tættere samarbejde mellem arbejdsformid-
linger (PES). Endelig ville Kommissionen om få uger offentliggøre initiativet om
en europæisk alliance for praktikpladser.
Flere lande orienterede om deres igangværende arbejde med at implementere un-
gegarantien, og der blev generelt udtrykt støtte til, at medlemsstaterne skulle udar-
bejde planer for implementeringen. Initiativer i medlemslandene vedrørte blandt
andet tilvejebringelse af tilstrækkelige praktikpladser, bedre overgange mellem
skole og arbejde, at tilpasse kvalifikationer til arbejdsmarkedernes behov, økono-
misk støtte til virksomheder, sektorer eller regioner, individuel støtte/rådgivning og
vekseluddannelse.
Endelig blev det understreget, at ungeledighed også skulle ses indenfor rammerne
af den almindelige ledighed, og at jobskabelse var centralt i forhold til at bekæmpe
ungeledigheden og opfylde ungegarantien.
En række lande lagde vægt på behovet for finansiering samt hurtig vedtagelse af
støtte fra EU Socialfond, inkl. opbakning til front loading, samt til at Den Europæi-
ske Investeringsbank kunne støtte innovation og nye virksomheder for derigennem
at skabe arbejdspladser.
Endelig blev der lagt vægt på betydningen af mobilitet og udtrykt støtte til de
kommende initiativer vedrørende PES og EURES.
Dagsordenspunkt: Vedtagelse af lovgivningsmæssige a-punkter
A-punkts-listen blev vedtaget.
3