Europaudvalget 2012-13
Rådsmøde 3249 - landbrug og fiskeri
Offentligt
1454037_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
11372/1/13 REV 1
(OR. en)
PRESSE 280
PR CO 35
PRESSEMEDDELELSE
3249. samling i Rådet
Landbrug og fiskeri
Luxembourg, den 24. og 25. juni 2013
Formand
Simon Coveney
minister for landbrug, fødevarer og maritime spørgsmål
PRESSE
Rue de la Loi 175 B – 1048 BRUXELLES Tlf.: +32 (0)2 281 6319 / 6319 Fax: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/press
11372/1/13 REV 1
DA
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454037_0002.png
24. og 25. juni 2013
De vigtigste resultater af Rådets samling
For så vidt angår landbrug havde Rådet en drøftelse om forslagene til
forordningen om direkte
betalinger,
forordningen om
fusionsmarkedsordningen,
forordningen om
landdistriktsudvikling
og den
horisontale forordning
i forbindelse med
reformen af den fælles landbrugspolitik.
Rådet opnåede enighed om en række justeringer af formandskabets forhandlingsmandat fra marts
med henblik på at nå til enighed om en politisk aftale med de øvrige EU-institutioner om den
samlede reformpakke vedrørende den fælles landbrugspolitik.
Endelig blev ministrene briefet om konsekvenserne for landbruget af den seneste tids
oversvømmelser i flere medlemsstater.
11372/1/13 REV 1
DA
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454037_0003.png
24. og 25. juni 2013
INDHOLD
1
DELTAGERE .................................................................................................................................... 4
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
LANDBRUG ....................................................................................................................................... 6
Reformen af den fælles landbrugspolitik ............................................................................................. 6
EVENTUELT ...................................................................................................................................... 7
Oversvømmelser i Øst- og Centraleuropa - konsekvenser for landbruget ........................................... 7
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
ingen
BILAG ................................................................................................................................................. 1
DE VIGTIGSTE SPØRGSMÅL, SOM ER OMFATTET AF RÅDETS JUSTEREDE
MANDAT, DER BLEV VEDTAGET DEN 26. JUNI ....................................................................... 1
1
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
11372/1/13 REV 1
DA
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454037_0004.png
24. og 25. juni 2013
DELTAGERE
Belgien:
Sabine LARUELLE
Kris PEETERS
Carlo DI ANTONIO
Bulgarien:
Dimitar GREKOV
Den Tjekkiske Republik:
Ms Jaroslava BENEŠ
ŠPALKOVÁ
Danmark:
Mette GJERSKOV
Tyskland:
Ilse AIGNER
Mr Robert KLOOS
Estland:
Mr. Helir-Valdor SEEDER
Clyde KULL
Irland:
Simon COVENEY
Grækenland:
Mr Athanasios TSAFTARIS
Dimitrios MELAS
Spanien:
Miguel ARIAS CAÑETE
Frankrig:
Stéphane LE FOLL
Italien:
Nunzia DE GIROLAMO
Cypern:
Nicos KOUYIALIS
Letland:
Laimdota STRAUJUMA
Litauen:
Vigilijus JUKNA
Mindaugas KUKLIERIUS
Luxembourg:
Romain SCHNEIDER
Ungarn:
Sándor FAZEKAS
György CZERVÁN
Minister for liberale erhverv, SMV'er, selvstændige og
landbrug
Ministerpræsident for den flamske regering og flamsk
minister for økonomi, udenrigspolitik, landbrug og
landdistrikter
Minister for offentlige arbejder, landbrug, landdistrikter,
natur, skovbrug og kulturarv
Landbrugs- og fødevareminister
Vicelandbrugsminister
Minister for fødevarer, landbrug og fiskeri
Forbundsminister for fødevarer, landbrug og
forbrugerbeskyttelse
Statssekretær
Landbrugsminister
Stedfortrædende fast repræsentant
Minister for landbrug, fødevarer og maritime spørgsmål
Minister for landdistriktsudvikling og fødevarer
Statssekretær for landdistriktsudvikling og fødevarer
Minister for landbrug, fødevarer og miljø
Minister for landbrug, fødevarer og skovbrug
Landbrugs-, fødevare- og skovbrugsminister
Minister for landbrug, naturressourcer og miljø
Landbrugsminister
Landbrugsminister
Vicelandbrugsminister
Minister for landbrug, vinavl og landdistriktsudvikling,
sportsminister, viceminister for solidarisk økonomi
Landbrugs- og udviklingsminister
Statssekretær
11372/1/13 REV 1
DA
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454037_0005.png
24. og 25. juni 2013
Malta:
Roderick GALDES
Nederlandene:
Sharon DIJKSMA
Østrig:
Nikolaus BERLAKOVICH
Polen:
Stanislaw KALEMBA
Portugal:
José DIOGO ALBUQUERQUE
Rumænien:
Daniel CONSTANTIN
Slovenien:
Dejan �½IDAN
Slovakiet:
�½uubomír JAHNÁTEK
Magdaléna LACKO-BARTOŠOVÁ
Finland:
Jari KOSKINEN
Risto ARTJOKI
Sverige:
Eskil ERLANDSSON
Det Forenede Kongerige:
Owen PATERSON
Richard LOCHHEAD
Alun DAVIES
Michelle O'NEILL
Statssekretær for landbrug, fiskeri og dyrs rettigheder
Landbrugsminister
Forbundsminister for landbrug og skovbrug samt miljø og
vandforvaltning
Minister for landbrug og landdistriktsudvikling
Statssekretær for landbrug
Minister for landbrug og landdistriktsudvikling
Landbrugs- og miljøminister
Minister for landbrug og landdistriktsudvikling
Statssekretær, Ministeriet for Landbrug og
Landdistriktsudvikling
Landbrugs- og skovbrugsminister
Statssekretær
Minister for landdistrikter
Minister for miljø, fødevarer og landdistriktsspørgsmål
Viceminister for landdistriktsspørgsmål og miljø (den
skotske regering)
Viceminister for landbrug, fødevarer, fiskeri og EU-
programmer (den walisiske regering)
Minister for landbrug og landdistriktsudvikling i
Nordirland
Kommissionen:
Dacian CIOLOȘ
Medlem
Den tiltrædende stats regering var repræsenteret således:
Kroatien:
Tihomir JAKOVINA
Landbrugsminister
11372/1/13 REV 1
DA
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454037_0006.png
24. og 25. juni 2013
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
LANDBRUG
Reformen af den fælles landbrugspolitik
Rådet drøftede resultatet af trilogdrøftelserne med Europa-Parlamentet og Kommissionen om de
fire vigtigste forslag til forordninger i forbindelse med reformen af den fælles landbrugspolitik.
Formandskabet rapporterede tilbage til ministrene om de spørgsmål, der blev afklaret i den seneste
runde af trilogmøder, som fandt sted mandag den 24. juni i Luxembourg sideløbende med Rådets
samling. Endelig nåede Rådet til enighed om en justering af formandskabets forhandlingsmandat
med henblik på at nå til politisk enighed med de øvrige institutioner om den samlede reformpakke
vedrørende den fælles landbrugspolitik.
Siden indledningen af trilogdrøftelserne om reformpakken vedrørende den fælles landbrugspolitik
har Rådets og Europa-Parlamentets holdninger tilnærmet sig hinanden i retning af kompromiser om
mange politiske og tekniske spørgsmål. Med henblik på den endelige serie af triloger udarbejdede
formandskabet en samlet pakke af konsoliderede tekster, som identificerede de vigtigste udestående
spørgsmål i de fire udkast til forordninger
Forordning om fastsættelse af regler for direkte betalinger til landbrugere (forordningen
om direkte betalinger) (10730/1/13
REV 1)
Forordning om en fælles markedsordning for landbrugsprodukter
(fusionsmarkedsforordningen) (10784/1/13
REV 1 +REV 1 ADD 1)
Forordning om støtte til udvikling af landdistrikterne (forordningen om
landdistriktsudvikling) (11102/1/13
REV 1)
Forordning om finansiering, forvaltning og overvågning af den fælles landbrugspolitik
(den horisontale forordning) (11082/1/13
REV 1 + REV 1 ADD 1).
De vigtigste spørgsmål, som er omfattet af Rådets justerede mandat, er anført i
bilaget
(11171/13
ADD 1, 11561/13, 11546/13 + ADDs 1, 2 og 3).
Disse spørgsmål skal sandsynligvis behandles på et endeligt trilogmøde i Bruxelles den
26. juni 2013 inden det ekstraordinære møde i Europa-Parlamentets Udvalg om Landbrug og
Udvikling af Landdistrikter (AGRI) samme dag. Hvis det endelige trilogmøde resulterer i politisk
enighed, er Specialkomitéen for Landbrug (CSA) blevet instrueret af Rådet til at foretage den
endelige udformning af lovteksterne med henblik på at nå til enighed med Europa-Parlamentet
under førstebehandlingen med forbehold af jurist-lingvisternes gennemgang.
Spørgsmål vedrørende den flerårige finansielle ramme (FFR) vil blive behandlet særskilt i
nuværende fase, men afventer den endelige udformning af FFR-aftalen mellem institutionerne.
11372/1/13 REV 1
DA
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454037_0007.png
24. og 25. juni 2013
EVENTUELT
Oversvømmelser i Øst- og Centraleuropa - konsekvenser for landbruget
Den østrigske, tjekkiske, tyske og slovakiske delegation briefede Rådet om konsekvenserne for
landbruget af oversvømmelserne som følge af, at floderne Donau og Elben var gået over deres
bredder, og anmodede Europa-Kommissionen om at træffe hensigtsmæssige foranstaltninger
(11299/13).
Flere andre medlemsstater, som ikke selv var blevet direkte berørt af denne oversvømmelse,
udtrykte solidaritet og støttede delegationernes anmodning.
Omfattende nedbør i slutningen af maj/begyndelsen af juni fik floderne Donau og Elben samt deres
bifloder til at gå over deres bredder, hvilket resulterede i alvorlige oversvømmelser i flere
medlemsstater. Oversvømmelserne medførte omfattende ødelæggelser for landbrug og skovbrug,
havebrug og specialiseret afgrødedyrkning, husdyrbrug, ferskvandsfiskeri og akvakultur.
Kommissionen redegjorde for de finansielle foranstaltninger, som kan stilles til rådighed på EU-
niveau i denne forbindelse. De omfatter foranstaltninger under EU's Solidaritetsfond og under Den
Europæiske Landbrugsfond for Udvikling af Landdistrikterne (ELFUL) med henblik på at genskabe
produktionspotentialet i landbrugs- og skovbrugsjord efter katastrofer samt godkendelse af national
statsstøtte. Kommissionen gav tilsagn om, at den ville undersøge alle meddelelser hurtigt og yde de
berørte medlemsstater den fornødne bistand.
11372/1/13 REV 1
DA
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454037_0008.png
24. og 25. juni 2013
BILAG
DE VIGTIGSTE SPØRGSMÅL, SOM ER OMFATTET AF RÅDETS
JUSTEREDE MANDAT, DER BLEV VEDTAGET DEN 26. JUNI
1. DIREKTE BETALINGER
Gradvis nedsættelse (artikel 11)
Obligatorisk nedsættelse af beløb på over 150 000 EUR med mindst 5 %
(udelukkende på den betingelse, at Rådets holdning til andre FFR-spørgsmål
accepteres)
Mulighed for ikke at anvende gradvis nedsættelse i medlemsstater, hvor anvendelsen
af omfordelingsbetalinger ikke tillader dette.
Intern konvergens - model for delvis konvergens (artikel 22, stk. 5a)
Mulighed for at begrænse det maksimale tab på individuelt bedriftsniveau til 30 %
Minimumskonvergenssats på 60 % af det nationale/regionale niveau i 2019
Hvis minimumssatsen på 60 % resulterer i et maksimalt tab på over 30 % i
medlemsstater, som anvender denne tærskel, kan minimumssatsen blive nedsat for at
overholde loftet på 30 %
Medlemsstaterne udviser fleksibilitet med hensyn til, hvordan nedsættelserne
anvendes på betalinger, der ligger over gennemsnittet
30 % af grønne betalinger er beregnet på bedriftsniveau ("variabel miljøindsats" -
artikel 29).
Koblede betalinger (artikel 38 og 39)
Alle medlemsstater tillod et koblingsniveau på 8 % plus 2 % for proteinafgrøder
Medlemsstater, som anvendte over 5 % koblet støtte i et enkelt år i perioden 2010-
2014, tillod et niveau på 13 % plus 2 % for proteinafgrøder
Medlemsstater, som anvendte over 10 % i et enkelt år i perioden 2010-2014, kan
beslutte at anvende over 13 % koblet støtte efter godkendelse fra Kommissionen
(artikel 39).
Finansiel disciplin (artikel 8)
Undtagelse for landbrugere, der modtager under 2 000 EUR i direkte betalinger.
Aktiv landbruger (artikel 9) /
Der blev opnået enighed om en kort obligatorisk negativliste, som omfatter
lufthavne, jernbaner, vandværker, tjenesteydelser i forbindelse med salg og køb af
fast ejendom samt permanente sportsanlæg og rekreative områder.
1
11372/1/13 REV 1
BILAG
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
24. og 25. juni 2013
Unge landbrugere (artikel 36) /
Obligatorisk ordning fastlagt i søjle 1, som anvender op til 2 % af det nationale loft.
Mindre landbrugere (artikel 47, 49 og 51)
Grønne tiltag
Ækvivalens (artikel 29 & bilag)
Ækvivalente foranstaltninger, som vedrører flerårige afgrøder, udgår. Der henvises
specifikt til princippet om ingen dobbeltfinansiering.
Frivillig ordning med en maksimal betaling på 1 250 EUR
Alternative beregningsmetoder for at tage hensyn til forhold i medlemsstaterne.
Bevarelse af permanente græsarealer (artikel 31)
Andelen af permanente græsarealer kan anvendes på nationalt, regionalt eller
bedriftsniveau.
Miljømæssige fokusområder (artikel 32)
Tærsklen for et minimumsområde, hvor der ikke stilles krav om miljømæssigt
fokusområde, er et landbrugsareal på 15 hektar
Procentdelen - som begynder med 5 % i 2015 og siden stiger til 7 % efter en rapport
fra Kommissionen i 2017 og med forbehold af et lovforslag
Miljømæssige fokusområder omfatter kun landbrugsarealer, ikke permanente
græsarealer og arealer, som anvendes til flerårige afgrøder
Der er blevet fastlagt en liste over arealer, som er berettiget til støtte som
miljømæssige fokusområder (f.eks. brakjord, terrasser, landskabstræk,
erosionshæmmende striber, skovlandbrug osv.) samt undtagelser (f.eks. bedrifter,
hvor over 75 % af bedriften består af græsarealer, skovrige arealer osv.)
Der skal vedlægges en konverteringsmodel som bilag til basisretsakten, og tal tilføjes
af Kommissionen i form af delegerede retsakter.
11372/1/13 REV 1
BILAG
DA
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
24. og 25. juni 2013
2. F
USIONSMARKEDSORDNINGEN
Plantning af vinstokke (artikel 54)
Ny ordning for godkendelse af plantning indføres i 2016 (artikel 54f)
2030 som slutdato for godkendelsesordning (artikel 54f)
1 % årlig stigning i godkendelser af plantning af vinstokke (artikel 54b)
Nuværende periode for plantningsrettigheder for vinstokke forlænges som
overgangsforanstaltning fra 3 til 5 år (artikel 54h).
Europa-Parlamentets artikel 156a om forsyningskontrol i mælkesektoren udgår
Indsættelse af betragtning 134a) om behovet for at tackle markedsforstyrrelser i
mælkesektoren
Bevarelse af mælkepakkens bestemmelser om anerkendelse af
producentorganisationer, sammenslutninger af producentorganisationer og
brancheorganisationer i mælkesektoren
Artikel 110, stk. 5, og artikel 111, stk. 2, udgår: Anvendelse på mælkesektoren af
aartikel 110 og 111, som giver medlemsstaterne skønsbeføjelser til at tillade
producentorganisationer og brancheorganisationer at udvide reglerne til at omfatte
ikkemedlemmer
Artikel 145a - om udvidelse af artikel 145 om anvendelse af konkurrenceregler på
brancheorganisationer til at omfatte mælkesektoren - udgår
Artikel 157, stk. 4 - udvidelse af anvendelsesområdet for artikel 157 om
"Meddelelseskrav" til at omfatte mælkesektoren - udgår
Forlængelse af interventionsperioden med en måned
Privat oplagring øges til 50 000 tons hvad angår mælk og skummetmælkspulver.
Artikel 101, stk. 3: Slutdato 2017
Bilag IIIB - en yderligere kvote på 30 000 tons isuglucose til Ungarn.
Der er blevet indføjet nye artikler 113b, 113c og 113d, der tillader
producentorganisationer inden for olivenolie-, hovedafgrøde- og oksekødssektorerne
at deltage i kollektive forhandlinger med beskyttelse af andelsforeninger og
konkurrence samt et øvre loft på 15 % for andelen af det nationale marked.
Kun hvad angår artikel 7 (referencepriser), artikel 7, stk. 1a (mulig revision af
referencepriser), artikel 12, stk. 1, litra c (iværksættelse af offentlige
interventionspriser for okse- og kalvekødssektoren) og artikel 101h og bilag IIIb om
sukkerkvotefordelingen, er det muligt at acceptere anvendelse af artikel 43, stk. 2
(fælles beslutningsprocedure). Alle andre artikler henviser til artikel 43, stk. 3.
Vedrørende mælk:
Vedrørende sukker:
Vedrørende kontraktforhandlinger
Holdning til bestemmelserne vedrørende artikel 43, stk. 3
11372/1/13 REV 1
BILAG
DA
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
24. og 25. juni 2013
3. UDVIKLING AF LANDDISTRIKTERNE
Prioriteter (artikel 5)
Prioritet nr. 2 ændret, så den indeholder en henvisning til fremme af bæredygtig
forvaltning af skove
I prioritet nr. 3 er der blevet tilføjet en henvisning til forarbejdning og markedsføring
af landbrugsprodukter under fødevarekædeorganisation.
Støtte til aktiviteter til oplysning og fremme
Bemyndigelse af Kommissionen til at vedtage delegerede retsakter for at sikre
overensstemmelse med øvrige EU-instrumenter vedrørende fremme.
Støtte til etableringsomkostninger i tilfælde af hurtigt voksende træer
Der ydes ingen støtte til hurtigt voksende træer til energiproduktion.
Kvalitetsordninger (artikel 17)
Skovrejsning (artikel 23)
Miljø- og klimavenligt landbrug (artikel 29) / Økologisk landbrug (artikel 30) / Natura og
vandrammedirektivet (artikel 31)
Der vil i de tre bestemmelser blive indsat en særlig henvisning til princippet om
ingen dobbeltfinansiering.
Udskydelse af afgrænsningen til senest 2018. Tidligere iværksættelse vil også blive
tilladt.
Mere fleksibilitet med hensyn til akkumuleringen af biofysiske kriterier for at nå op
på tærsklen på 60 %
Tærsklen skal nås på kommunalt eller tilsvarende enheders niveau (dvs. lokal
administrativ enhed 2 eller LAU2) eller et tilsvarende administrativt område
Finjustering skal anvendes for at fjerne de områder, som har overvundet deres
handicap.
Mindst 30 % af de samlede ELFUL-midler skal afsættes til foranstaltninger under
artikel 18 (investeringer), artikel 22-27 (skovbrug), artikel 29 (miljø- og klimavenligt
landbrug), artikel 30 (økologisk landbrug) og artikel 31 (Natura 2000 undtagen
betalinger i henhold til vandrammedirektivet), artikel 32 og 33 (områder med
naturbetingede begrænsninger) og artikel 35 (miljø- og klimavenligt skovbrug og
skovbevarelse).
Områder med naturbetingede begrænsninger (artikel 32 og bilag II)
Områder med naturbetingede begrænsninger (artikel 33)
ELFUL's bidrag (artikel 65)
11372/1/13 REV 1
BILAG
DA
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
24. og 25. juni 2013
4. DEN HORISONTALE FORORDNING
Vekselkursen og den udløsende begivenhed (artikel 106, stk. 3)
Nyt udkast om den vekselkurs, der skal anvendes af medlemsstater, der ikke har
euroen som valuta
Overvågning og evaluering af den fælles landbrugspolitik (artikel 110, stk. 2).
Bestemmelsen medtages ikke.
Status quo.
Fælles betalingsfrister for de to søjler (artikel 76), men ingen morarenter i tilfælde af
betalingsforsinkelse (artikel 42).
Suspension af op til 1,5 % (i stedet for 2 %) af betalingerne i tilfælde af for sen
indsendelse af kontrolstatistikker (artikel 44).
GD SANCO's anvendelse af den uudnyttede del af krisereserven (artikel 4, stk. 2, litra e)
Antal betalingsorganer (artikel 7)
Betalingsfrister (artikel 76 og artikel 42)
For sen indsendelse af kontrolstatistikker (artikel 44)
Forvaltning af tilbagebetalingen af uudnyttede krisereservemidler til støttemodtagere
(artikel 24, stk. 4a)
Støttemodtagere i år N betaler til krisereserven
Støttemodtagere i år N+1 tilbagebetales uudnyttede midler fra krisereserven.
Bevarelse af 50/50-andelen af finansielle tab mellem de nationale budgetter og EU's
budget i tilfælde af, at uretmæssige betalinger ikke kan inddrives.
50:50-reglen (artikel 56, stk. 2)
Bedriftsrådgivningsordning (artikel 12, stk. 2 og 3, samt bilag I sammenholdt med artikel 93,
stk. 3 og 4)
De to direktiver (dvs. vandrammedirektivet og direktivet om bæredygtig anvendelse
af pesticider) inkluderes som obligatoriske elementer i bedriftsrådgivning (udgår fra
krydsoverensstemmelse).
LPIS skal afspejle stabile miljømæssige fokusområder af hensyn til kontrollen af
grønne tiltag, og den krævede ajourføring skal være afsluttet senest inden udgangen
af 2018.
Indfasningsperiode for miljøsanktionen: nulsats i de første to år, 20 % i det tredje år
og 25 % fra og med det fjerde år.
Miljømæssige fokusområder i markidentifikationssystemet (LPIS) (artikel 71, stk. 2)
Miljøsanktion (artikel 77a, stk. 5a)
11372/1/13 REV 1
BILAG
DA
5