Europaudvalget 2012-13
Rådsmøde 3254 - udenrigsanl. Bilag 1
Offentligt
1269367_0001.png
UDENRIGSMINISTERIET
Center for Europa og Nordamerika
EUK, j.nr. 400.A.5-0-0
Den 11. juli 2013
Rådsmøde (udenrigsanliggender) den 22. juli 2013
SAMLENOTAT
1. Menneskerettigheder ....................................................................................................................2
2. Sydlige naboer (Syrien og Egypten) .............................................................................................4
3. Mellemøsten .................................................................................................................................7
4. De Store Søers Område/DRC ......................................................................................................9
5. Somalia ........................................................................................................................................ 11
6. Libanon ....................................................................................................................................... 13
7. Vand og sikkerhed ...................................................................................................................... 15
8. Myanmar/Burma ........................................................................................................................ 18
9. Østligt Partnerskab ..................................................................................................................... 21
10. Sudan/Sydsudan ....................................................................................................................... 23
11. Mali ............................................................................................................................................ 25
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1269367_0002.png
1. Menneskerettigheder
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Rådet forventes at foretage en generel drøftelse af EU’s eksterne menneskerettighedsindsats i anledningen af 1-året
for vedtagelsen af EU’s menneskerettighedspakke samt evt. vedtage rådskonklusioner herom. Pakken blev vedta-
get under dansk formandskab i juni 2012 og består af en strategisk ramme for EU’s eksterne menneskeret-
tighedspolitik, en handlingsplan vedr. implementering af EU’s eksterne menneskerettighedspolitik og oprettelse af
et mandat for en EU særlig repræsentant for menneskerettigheder.
2. Baggrund
Udenrigsrådet vedtog den 25. juni 2012 en menneskerettighedspakke bestående af en strategisk
ramme i form af en politisk erklæring, der bekræfter den centrale rolle, som menneskerettigheder
og demokrati spiller i EU’s arbejde, en handlingsplan for perioden 2012-2014 og udnævnelsen af
en særlig repræsentant for EU vedr. menneskerettigheder. Handlingsplanen indeholder 97 opera-
tive målsætninger.
3. Formål og indhold
Formålet med drøftelsen og konklusionerne er at genbekræfte den politiske opbakning til men-
neskerettighedspakken. Udenrigsrådet forventes at understrege vigtigheden af at placere menne-
skerettigheder i hjertet af EU’s relationer med tredjelande og at give udtryk for sin fulde opbak-
ning til gennemførelse af alle operative målsætninger i handlingsplanen. Udenrigsrådet forventes
også at hilse de konkrete resultater af gennemførelsen af handlingsplanen velkommen. Det gæl-
der ikke mindst de to sæt retningslinjer, der blev vedtaget på Udenrigsrådet den 24. juni 2013,
om hhv. religions- og trosfrihed og menneskerettigheder for alle uanset seksuel orientering og
kønsidentitet. Endelig forventes Rådet at udtrykke fuld opbakning til den særlige repræsentant
for menneskerettigheder, den tidligere græske udenrigsminister Stavros Lambrinidis, og hans
arbejde.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant
6. Gældende dansk ret
Spørgsmålet om gældende dansk ret er ikke relevant.
7. Konsekvenser
Sagen forventes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser eller konsekvenser for statsfinan-
serne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes enighed om punktet.
10. Regeringens generelle holdning
Danmark har arbejdet aktivt for at styrke EU’s menneskerettighedsprofil og støtter gennemførel-
sen af alle instrumenter, der kan fremme EU’s eksterne indsats på menneskerettighedsområdet.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Vedtagelsen af menneskerettighedspakken blev forelagt Folketingets Europaudvalg den 22. juni
2012 til orientering.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1269367_0004.png
2. Sydlige naboer (Syrien og Egypten)
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Rådet vil diskutere Syrien, herunder den humanitære situation og indsats, udviklingen i det politiske spor og sta-
tus to måneder efter våbenembargoens ophør. Rådet forventes også at diskutere den seneste udvikling i Egypten.
2. Baggrund
I forhold til
Syrien
opdaterede FN i midten af juni sit estimat for antallet af dræbte som følge af
konflikten til 93.000. Derudover anslår FN, at 6,8 millioner i Syrien har humanitære behov og at
4,25 millioner er internt fordrevne, mens flere end 1,7 millioner syrere er flygtet til nabolandene.
De hastigt voksende humanitære behov fik den 7. juni FN til at udsende den største humanitære
appel nogensinde på USD 4,4 mia. for finansiering af den humanitære indsats i hele 2013.
Bestræbelserne på at skabe fremdrift i det politiske spor fortsætter ligeledes. Den 2. juli mødtes
den russiske og amerikanske udenrigsminister til et møde, der tog udgangspunkt i slutkommuni-
kéet fra G8-mødet Nordirland i midt-juni hvori det bl.a. fremgår, at man vil lægge pres på par-
terne til at komme til forhandlingsbordet til Geneve II-konferencen. Mødet resulterede ifølge
Kerry i mindre fremskridt, men en dato for Geneve II er endnu ikke fastlagt.
Hverken for oppositionskoalitionens og regimets vedkommende er der truffet endelig beslutning
om deltagelse i Geneve II, hvorfor der heller ikke er udpeget delegationer. For oppositionskoali-
tionens vedkommende skal man først have valgt et nyt lederskab, der kan tage endelig stilling til
deltagelse i konferencen og dernæst kan sammensætte en forhandlingsdygtig delegation. Koaliti-
onen samledes i Istanbul den 4. -5. juli, for netop at drøfte disse spørgsmål. Fra regimets side har
man flere gange erklæret sig positivt indstillet overfor deltagelse, men indtil videre ikke i form af
en endegyldig tilkendegivelse.
I
Egypten
annoncerede den egyptiske forsvarsminister, Abdul Fatah Khalil Al-Sisi, efter udløbet
af militærets ultimatum onsdag den 3. juli, at Morsi ikke længere er præsident, at den egyptiske
forfatning er midlertidigt ophævet, at formanden for den egyptiske forfatningsdomstol vil blive
indsat som midlertidig præsident og at der nedsættes en teknokratregering. Endvidere annonce-
redes det, at der vil blive gennemført en forfatningsreform, samt at der vil blive afholdt snarlige
præsident- og parlamentsvalg. Al-Sisi understregede også vigtigheden af, at sikre unge menne-
skers inddrages i den politiske beslutningsproces. Endelig blev der udsendt en klar opfordring til
alle egyptere om ikke at gribe til vold.
Egyptens nye præsident, Adly Mansour, aflagde ed den 4.
juli. Mansour er nyudnævnt formand for forfatningsdomstolen. Hazem Beblawi, anerkendt øko-
nom, blev den 9. juli udpeget som leder af den kommende teknokrat regering.
Den nye midlerti-
dige præsident, Adly Mansour har fremlagt en plan for det kommende transitionsforløb. Ifølge
planen forventes det, at der vil blive afholdt valg til parlamentets underhus og efterfølgende præ-
sidentvalg i første halvdel af 2014.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3. Formål og indhold
Rådet forventes at drøfte udviklingen i
Syrien.
I den forbindelse vil man baseret på en oriente-
ring ved udenrigsrepræsentanten blandt andet gøre status over situationen to måneder efter vå-
benembargoens ophør samt drøfte perspektiverne for fremdrift i det politiske spor. Udviklingen
i
Egypten
vil blive drøftet med udgangspunkt i de seneste dages begivenheder.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Drøftelsen forventes ikke at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet
eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Ikke relevant
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
I forhold til
Syrien
forventes, at der fortsat vil ytres bred opbakning til Geneve II-konferencen.
Desuden vil EU’s forøgelse af både den humanitære og ikke-humanitære bistand til Syrien blive
hilst velkommen. Der forventes enighed blandt medlemslandene om en drøftelse af
Egypten.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter en drøftelse af situationen i
Syrien.
Danmark planlægger fortsat ikke at levere
våben til nogen part i konflikten, ikke mindst grundet risikoen for spredning. Samtidig anerken-
der Danmark behovet for styrke støtten til oppositionskoalitionen. Danmark bakker fortsat op
om det politiske spor, og støtter bestræbelser på at få afholdt Geneve II-konferencen. Danmark
støtter også et stærkt FN-engagement i bestræbelserne på at finde en politisk løsning på konflik-
ten, og bakker derfor op om Lakhdar Brahimis arbejde. Danmark er fortsat en af de store huma-
nitære bidragydere, og støtter desuden bestræbelserne på at bistå oppositionen og det syriske folk
i planlægningen af en kommende transitionsperiode. Regeringen støtter desuden en drøftelse af
situationen set i lyset af den danske betoning af det politiske spor, den humanitære indsats, støt-
ten til oppositionen og den regionale tilgang til håndtering af konflikten bakker Danmark op om
EU’s samtænkte tilgang (”Comprehensive Approach”), der skal skabe mere sammenhæng mel-
lem de forskellige facetter af EU’s håndtering af konflikten.
Regeringen støtter en drøftelse af situationen i
Egypten.
Danmark finder det væsentligt, at
Egypten hurtigt vender tilbage til den demokratiske proces. Militæret, den nyudnævnte præsident
og teknokratregeringen skal holdes fast på løftet om, at der snarest muligt bliver indsat en folke-
valgt regering og præsident. De skal sammen med den nyudnævnte præsident sikre retssikkerhed
for alle og respekt for grundlæggende rettigheder og friheder, herunder ytrings-og pressefriheden.
Det er også vigtigt for Danmark, at alle parter inkluderes i den politiske proces. Danmark støtter
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
derved op om
EU’s udenrigsrepræsentants opfordring til en snarlig tilbagevenden til den demo-
kratiske proces, herunder til afholdelse af frie og retfærdige præsident- og parlamentsvalg og til
vedtagelse af en forfatning i en inklusiv proces, der sikrer fuld respekt for grundlæggende ret-
tigheder, friheder og retsstat.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Syrien
har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg den 21. juni 2013 til orientering.
Spørgsmålet om
Egypten
har senest været forelagt for Folketingets Europaudvalg den 19. april
2013 til orientering.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1269367_0007.png
3. Mellemøsten
KOM-dokument foreligger ikke.
Revideret notat.
1. Resumé
Rådet ventes at drøfte den mellemøstlige fredsproces i lyset af den seneste udvikling, herunder mulighederne for en
genoptagelse af fredsforhandlingerne efter den israelske regeringsdannelse og præsident Obamas besøg i Israel og
Palæstina i marts 2013. I den forbindelse vil der være fokus på EU’s rolle i fredsprocessen. Der ventes vedtaget
rådskonklusioner.
2. Baggrund
Forhandlingssituationen er fastlåst mellem den israelske og den palæstinensiske regering, der ikke
har ført direkte forhandlinger siden efteråret 2010. Fokus er derfor på de amerikanske bestræbel-
ser for at bringe parterne tilbage på forhandlingssporet. Udenrigsminister Kerry har efter Oba-
mas besøg i regionen i marts 2013 søgt at afdække parternes reelle vilje til direkte forhandlinger,
og om de i givet fald vil kunne føre nogen vegne. Af hensyn til muligheden for at afprøve parter-
nes vilje til kompromis i følsomme spørgsmål holdes indholdet af drøftelserne tæt til kroppen.
USA arbejder sideløbende på et nyt, robust økonomisk initiativ, som skal understøtte den politi-
ske proces. Der er tale om forberedelse af et omfattende privatsektorinitiativ, der skal muliggøre
og fremme private investeringer på Vestbredden og frigøre potentialet for økonomisk vækst og
arbejdspladser.
Danmark og EU arbejder for at få genoptaget fredsforhandlingerne inden for rammerne af
Kvartettens erklæring af 23. november 2011. EU har i form af rådskonklusionerne fra 14. maj
2012 og senest rådskonklusionerne af 10. december 2012 anlagt en styrket indsats i forhold til
støtte til en levedygtig palæstinensisk stat samt de israelske bosættelsesudvidelser, der kan inde-
bære en reel forhindring for en fredsløsning.
3. Formål og indhold
Rådet ventes at drøfte den mellemøstlige fredsproces i lyset af den seneste udvikling i regionen,
herunder hvorledes EU sammen med USA bedst kan støtte fredsprocessen. Der ventes rådskon-
klusioner.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1269367_0008.png
Sagen forventes ikke at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Ikke relevant.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes at være enighed blandt medlemslandene om behovet for en fortsat aktiv og bred-
spektret EU-indsats i samarbejde med internationale og regionale aktører med det hovedsigte at
støtte fredsforhandlinger.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter fuldt ud en aktiv rolle for EU i samarbejde med relevante internationale part-
nere, herunder i særdeleshed USA. Målet med EU’s bestræbelser er, i samarbejde med det inter-
nationale samfund, at understøtte mulighederne for en snarlig genoptagelse af fredsforhandlin-
gerne med henblik på realisering af en to-stats-løsning og en varig og omfattende regional fred.
Fra dansk side støtter man det palæstinensiske selvstyres arbejde med stats- og institutionsop-
bygning. Fra dansk side tager man afstand fra de israelske bosættelsesbeslutninger og ser gerne
en samlet EU-opfølgning på rådskonklusionerne af 14. maj 2012 og 10. december 2012, herun-
der for så vidt angår situationen i område C.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg den 21. juni 2013 til orientering.
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1269367_0009.png
4. De Store Søers Område/DRC
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Rådet forventes at drøfte situationen i De Store Søers Område, særligt i den østlige del af Den Demokratiske
Republik Congo i lyset af den fortsat vanskelige sikkerhedspolitiske og humanitære situation. Kommissionens og
EU’s udenrigsrepræsentants fælles meddelelse til Rådet om en strategisk ramme for De Store Søers Område ventes
at være omdrejningspunkt for drøftelsen. Det er forventningen, at der vedtages rådskonklusioner.
2. Baggrund
Konflikten i De Store Søers Område har hovedsageligt sit udspring i den fortsat vanskelige sik-
kerhedspolitiske og humanitære situation i den østlige del af Den Demokratiske Republik Congo
(DRC). Navnlig situationen i Kivu er bekymrende med massiv fordrivelse af befolkningerne,
menneskerettighedsovertrædelser, vold, stagnation i den økonomiske og sociale udvikling og sti-
gende rivalisering. Anklagerne om støtte fra nabolande til oprørsgrupper i DRC, herunder M23,
har kun gjort situationen mere ustabil og medført øget mistillid landene i regionen imellem.
FN’s nyligt undertegnede (februar d.å.) ramme for fred, sikkerhed og udvikling for Den Demo-
kratiske Republik Congo og regionen (”rammeaftalen”) indebærer en ny politisk og regional kon-
sensus om en bæredygtig stabilisering af regionen. En afgørende byggesten i rammeaftalen er en
national kontrolmekanisme (oversight mechanism), som skal overvåge gennemførelsen af de
forpligtelser, som de underskrivende parter har indgået.
Den nylige udpegning af FN’s generalsekretærs særlige udsending til De Store Søers Område,
UNSR Mary Robinson, samt Sikkerhedsrådets enstemmige vedtagelse af det ny, forstærkede
mandat til FN’s fredsbevarende styrke (MONUSCO), ses som positive tiltag, der skaber mulig-
heder for et styrket engagement.
EU ønsker at spille en aktiv rolle inden for FN’s formidlede strategiske ramme. Kommissionen
og EU’s udenrigsrepræsentant udsendte den 19. juni en meddelelse til Rådet om en strategisk
ramme for de Store Søers Område. Den strategiske ramme omfatter politiske forslag inden for
fem byggeblokke med fokus på en varig løsning: (i) håndtering af problemer med regeringsførel-
se, (ii) sikring af en bæredygtig sikkerhed i den østlige del af DRC, (iii) bekæmpelse af fattigdom
og genopretning af økonomien, (iv) genopbygning af tillid mellem naboer samt (v) oprettelse af
en stærk international støttemekanisme.
3. Formål og indhold
Rådet ventes at drøfte situationen i De Store Søers Område med udgangspunkt i oplægget til den
strategiske ramme. Den bekymrende situation i DRC, herunder i Kivu, må ventes at få særlig
opmærksomhed. Der forventes vedtaget rådskonklusioner.
Det er hensigten, at den fælles meddelelse om en strategisk ramme for de Store Søers Område og
de forventede rådskonklusioner vil udgøre rammen for EU’s tilgang til de Store Søers Område
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
fremover og EU’s samarbejde i de Store Søers Område med bl.a. den Afrikanske Union (AU),
den internationale konference om De Store Søers Område (ICGLR) og FN, herunder MONU-
SCO.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Sagen forventes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser eller konsekvenser for statsfinan-
serne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Enkelte medlemslande har udtrykt utilfredshed med den manglende inddragelse af medlemslan-
dene i processen med at udarbejde meddelelsen til Rådet. Der forventes enighed om budskaber-
ne i rådskonklusionerne.
10. Regeringens generelle holdning
Danmark bakker op om et fortsat stort engagement fra EU’s side i De Store Søers Region, her-
under EU’s strategiske ramme, der støtter op om og komplimenterer FN’s rammeaftale, og at
der herved sendes et passende stærkt EU-signal vedr. situationens alvor i De Store Søers Områ-
de.
DRC er ikke et dansk prioritetsland, og dansk bistand til DRC ydes i form af støtte til internatio-
nale og regionale organisationers indsatser i landet.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
De Store Søers Område har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg, mens
DRC blev forelagt den 16. november 2012 til orientering.
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1269367_0011.png
5. Somalia
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Drøftelsen forventes at fokusere på forberedelse af den internationale konference i Bruxelles den 16. september
2013, hvor der forventes vedtaget en skitse til en plan for genopbygningen af Somalia med fokus på nationalt ejer-
skab. EU vil sammen med Somalia være vært for konferencen. I lyset af den seneste forværrede sikkerhedssituati-
on i Somalia forventes sikkerhedssektoropbygningen at fylde meget i drøftelsen. Der forventes vedtaget rådskonklu-
sioner.
Baggrund
Ved Somalia-konferencen i London den 7. maj 2013 blev der fra internationalt side udtrykt et
stærkt politisk budskab om støtte til den somaliske regering til gengæld for at denne viser kon-
krete resultater i forhold til opbygning af en demokratisk stat. Regeringen i Mogadishu præsente-
rede en række politiske planer for sine prioriteter med fokus på opbygning af sikkerhed, politi,
retssektor og offentlig finansiel forvaltning. Konferencen fungerede som katalysator for at bringe
opbygningen af en fungerende national somalisk sikkerhedssektor øverst op på dagsordenen.
Mht. at omsætte de politiske hensigtserklæringer fra London til en konkret arkitektur for samar-
bejdet og finansieringen af genopbygningen i Somalia vil en opfølgende konference finde sted i
Bruxelles den 16. september 2013. Ved konferencen forventes fremlagt en skitse til plan for gen-
opbygningen af Somalia (en såkaldt ”Compact”). Planen skal dække en tre-årig periode op til de
kommende valg i 2016 med fokus på anvendelse af nationale mekanismer i overensstemmelse
med principperne i New Deal vedrørende skrøbelige stater. Samtidig forventes det internationale
samfund at præsentere konkrete bidrag til gennemførelsen af planen EU vil sammen med Soma-
lia være vært for konferencen.
En væsentlig udfordring i genopbygningsprocessen er sikkerhedssituationen i Somalia. Det sene-
ste angreb på FN-bygningen i Mogadishu i juni 2013 har således intensiveret fokus på opbygnin-
gen af sikkerhedssektoren i Somalia og sikring af en bred finansiering. Andre udfordringer om-
fatter processen med opbyggelse af en føderal stat og sikre inddragelse og deltagelse af de soma-
liske regioner i konferencen.
3. Formål og indhold
Rådskonklusionerne forventes at fokusere på EU's opbakning til præsidenten og til den siddende
regerings arbejde med at udarbejde en foreløbig genopbygningsplan for Somalia (”Compacten”)
og til dens vedtagelse ved konferencen i Bruxelles. Konklusionerne ventes desuden at understre-
ge behovet for at sikre gensidige forpligtelser til fremdrift i statsopbygningsprocessen, herunder
forpligtelse fra somalisk side om dels at fremlægge en køreplan for det kommende valg i 2016,
dels at Somalia leverer på forsoningsprocessen med regionerne, således at deres deltagelse i kon-
ferencen er sikret. Endvidere vil der fra EU's side blive efterspurgt en revision af forfatningen
mhp. klarlæggelse af magt- og ressourcefordelingen mellem centraladministrationen og regioner-
ne. Rådskonklusionerne ventes ligeledes at omfatte den seneste politiske og sikkerhedsmæssige
udvikling i Somalia, bl.a. med henvisning til den seneste forværring af sikkerhedssituationen. Det
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
forventes fremhævet, at AU’s styrker, AMISOM, fortsat spiller en vital rolle for sikkerheden i
Somalia, mens de somaliske sikkerhedsstyrkers kapacitet er under opbygning; og at der er behov
for styrket FN engagement.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Sagen forventes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser eller konsekvenser for statsfinan-
serne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andres landes holdninger
Der er generelt konsensus i EU-kredsen om EU's politik i forholde til at stabilisere og fremme
statsopbygningen i Somalia. Fra dansk side lægges der særlig vægt på realisme – især i forhold til
sikkerhedssituationen på jorden - men også i forhold til den foreløbige genopbygningsplan, idet
der er tale om en meget ambitiøs tidsplan og med mange udfordringer. Det lokale somaliske ejer-
skab er vigtigt at fastholde i hele processen, lige som det er nødvendigt at fastholde de gensidige
forpligtelser mellem det internationale samfund og Somalia ift. at levere på gennemførelsen af
planen.
10. Regeringens generelle holdning
Fra dansk side bakkes der op om EU’s indsats, som er i tråd med det bredspektrede danske en-
gagement i Somalia, der favner både aktivt diplomati, udviklingsbistand og pirateribekæmpelse.
Regeringen fordoblede i 2012 bistanden til Somalia fra 100 til 200 mio. kr. årligt.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.
Sagen har senest været forelagt for Folketingets Europaudvalg på mødet den 25. januar 2013 til
orientering.
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1269367_0013.png
6. Libanon
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Rådet forventes at diskutere udviklingen i Libanon, herunder de humanitære og sikkerhedsmæssige konsekvenser
af konflikten i nabolandet Syrien.
2. Baggrund
Libanon oplever i stadig større grad konsekvenser af
konflikten i Syrien, ikke mindst i form af
den vedholdende strøm af syriske flygtninge, der nu tæller mere 580.000 – et tal FN anslår, kan
nå en million hvis tilstrømningen fortsætter som hidtil. Derudover er der sket en stigning i volde-
lige sammenstød på libanesisk territorium mellem tilhængere og modstandere af det syriske regi-
me. Især den nordlige Bekaa-dal og grænselandet ind til Syrien er ofte skueplads for regulære
kamphandlinger mellem de to grupper eller angreb over grænsen. Nogle af de mest voldsomme
sammenstød fandt imidlertid sted den 23. juni i den sydlige kystby Saida, da tilhængere af en ra-
dikal sunni-muslimsk imam, der har opfordret til hellig krig mod det syriske regime, stødte sam-
men med den libanesiske hær, med adskillige døde på begge sider til følge.
Disse voldsudgydelser er dog stadig ret inddæmmede, og ingen frygter en omfattende spredning
af dem, men det fortsatte politiske tomrum bekymrer ikke desto mindre. Den nye regeringsleder
Tammam Salam forsøger stadig, at få sammensat en overgangsregering, som skal føre Libanon
frem mod parlamentsvalget, der nu er udsat med 17 måneder efter den 20. juni.
3. Formål og indhold
Situationen i Libanon vil blive drøftet.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Drøftelsen af Libanon forventes ikke at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøko-
nomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i hørring
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Der forventes enighed blandt medlemslandene om en drøftelse af Libanon.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen ser med alvor på den bekymrende udvikling i Libanon, og opfordrer alle parter til at
afholde sig fra yderligere brug af vold. Danmark yder en omfattende humanitær bistand som re-
spons på konflikten i Syrien, og en del af denne går blandt andet til aktiviteter i Libanon.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Situationen i Libanon har senest være forelagt i Folketingets Europaudvalg den 19. april 2013 til
orientering.
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1269367_0015.png
7. Vand og sikkerhed
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat
1. Resumé
Der forventes præsenteret et diskussionsoplæg vedr. EU's fremtidige vanddiplomati på baggrund af en kortlægning
af EU’s og medlemsstaternes generelle og projektbaserede aktiviteter relateret til vand. Med oplægget sigtes efter at
fremme politikkohærens og effektivitet i eksisterende og fremtidige projekter med henblik på globalt at fremme den
bæredygtige udnyttelse og tilgængeligheden af vand for derved at forebygge konflikt. Der ventes vedtaget rådskon-
klusioner.
2. Baggrund
De globale klimaændringer og den fortsatte befolkningstilvækst ligger et stadigt større pres på
klodens tilgængelige vand- og naturressourcer, særligt i Afrika og udviklingslandene mere gene-
relt. Den gradvist mindskede tilgængelighed af vand i disse områder sætter traditionelle erhverv
som landbrug og fiskeri under pres, hvilket kan resultere i folkemigrationer, social uro og ustabi-
litet. Dertil kommer, at vand ofte er grænseoverskridende, idet 70 % af alle ferskvandsressourcer
er transnationale, hvilket, som vand gradvist bliver mindre tilgængeligt, kan blive en årsag til in-
ter- og intrastatslig konflikt.
Vand og vandressourcers konfliktskabende potentiale har i EU skabt opmærksomhed på beho-
vet for at udmønte en sammenhængende udenrigspolitik på dette område via et konsolideret
vanddiplomati, der konstruktivt skal bidrage til at forebygge konflikt og ustabilitet. Senest har
man gennemført en kortlægning af medlemsstaternes og Kommissionens udviklingsaktiviteter i
de områder, hvor knapheden på vand er eller kan blive en konfliktforstærkende faktor. Formålet
med undersøgelsen har været at identificere mulige samarbejdsområder og koble disse til indsat-
ser i diverse internationale organisationer, herunder bl.a. gennem øget overvågning af potentielle
konflikter relateret til vand.
Kortlægningen af EU’s samlede udviklingsaktiviteter i forhold til vand, der har været ledt af
FUT’en i samarbejde med Kommissionen og medlemslandene, foreligger nu og har identificeret
over 200 projekter og aktiviteter på globalt plan, der gennemføres enten direkte via EU og med-
lemslande eller via europæiske eller internationale partnere. Kortlægningen identificerede Cen-
tralasien, Nilen, Mekongregionen, Mellemøsten og på sigt Sahel som særligt prioriterede indsats-
områder. I kraft af EU’s anseelige bidrag til og erfaring med forvaltning af regionalt samarbejde
om delte vandområder og flodsystemer, lægges der op til, at EU skal påtage sig en ledende rolle i
de ovennævnte prioriterede indsatsområder. Blandt andet skal vanddimensionen indgå med stør-
re vægt i EU’s regionale strategier, som det eksempelvis er tilfældet i EU’s strategi for Centralasi-
en.
I lyset af at EU og dets medlemsstater er klart den største donorgruppe på vandindsatser i udvik-
lingslande, vækker det bekymring i mange udviklingslande, at vand ikke er en prioritet i EU's nye
udviklingsstrategi ’Agenda for Change’. Det fremadrettede vanddiplomati skal dermed være ru-
stet til at indgå i en dialog i lyset af ’Agenda for Change’ prioriteterne.
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3. Formål og indhold
Drøftelsen af vand og sikkerhed på FAC den 22. juli tager afsæt i denne kortlægning, der har gi-
vet FUT’en, Kommissionen og eksperter fra de respektive medlemslande anledning til at udar-
bejde en stribe anbefalinger og konklusioner, som skal danne baggrund for drøftelsen af vand-
sikkerhed og bidrage til at udstikke en strategisk ramme for EU’s vanddiplomati.
På den baggrund forventes vedtaget rådskonklusioner, der sigter mod at fremme EU’s samlede
politikkohærens og effektivitet på vandområdet ved at formulere en generel strategisk ramme for
et proaktivt EU vanddiplomati. Væsentlige operative elementer herunder ventes at være systema-
tisk fremme af internationale konventioner såsom UNECE-konventionen om beskyttelse og
udnyttelse af grænseoverskridende vandløb og internationale søer for at sikre en transparent og
regelbaseret vandforvaltning samt at forbedre overvågning af potentielle konfliktområder. Et
væsentligt hensyn er, at de samlede vandindsatser også baserer sig på diplomatiske og konflikt-
forebyggende indsatser i regionale sammenhænge for at tage højde for vandproblematikkens
grænseoverskridende natur.
Drøftelsen ventes også at understrege den sikkerhedsmæssige dimension ved det øgede pres på
klodens tilgængelige vandressourcer, og at vand på den baggrund skal indtænkes og profileres i
EU’s samlede udenrigspolitik, ligesom det blev gjort på udenrigsrådet den 22. april 2013 med
energi og den 24. juni 2013 med klimaforandringer.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Sagen forventes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser eller konsekvenser for statsfinan-
serne eller samfundsøkonomien. På længere sigt forventes et styrket og bedre sammentænkt EU
vanddiplomati at kunne bidrage positivt til de forbyggende indsatser mod klimaændringer og
derved øge beskyttelsesniveauet i Danmark og yde et konstruktivt bidrag til konfliktforebyggelse
i EU’s partnerlande.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
De enkelte landepositioner kendes ikke, men drøftelsen af EU’s vanddiplomati og den ventede
vedtagelse af konklusioner herpå ventes generelt at blive modtaget positivt af medlemslandene.
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter, at man tager skridt frem mod etableringen af en ramme for EU’s vanddiplo-
mati, der sigter på at tilføre både medlemslandenes og EU’s generelle projektaktiviteter inden for
vand- og miljøområdet merværdi. Derfor forventes det, at man fra dansk side kan byde drøftel-
sen velkommen og tilslutte sig, at der arbejdes videre med udformning af mere konkrete initiati-
ver.
Fra dansk side anerkender man endvidere de sikkerhedsmæssige dimensioner i spørgsmålet om
vand- og naturressourcer og i forhold til de globale klimaændringer mere generelt. I den forbin-
delse betragtes ambitionerne om en global grøn omstilling, på lige fod med de udviklingspolitiske
aktiviteter, som både et mål og middel. Det er centralt at adressere de sikkerhedsmæssige og hu-
manitære aspekter af klimændringerne og erosionen af klodens naturressourcer. Det gør man
bedst og mest effektivt ved forebyggende indsatser såsom klimatilpasning og effektiv miljøfor-
valtning. I tilrettelæggelsen af projekt- og udviklingsaktiviteter på vandområdet prioriterer man
fra danske side, at der på regionalt og landeniveau bidrages til at styrke de politiske rammer og
institutionelle kapaciteter for vandforvaltning og vandudnyttelse.
Fra dansk side arbejder man aktivt og målrettet med bæredygtige og præventive løsninger inden
for vandområdet i regi af bl.a. Global Green Growth Forum (3GF), der afholdes i København
den 21.-22. oktober 2013. Især fremme af mere effektive vandteknologier tillægges fra dansk side
betydelig vægt og er afspejlet i det arbejde, man aktivt forestår som sekretariatsleder og europæ-
isk ansvarlig i The China Europe Platform, der har til formål at fremme erfaringsudveksling, tek-
nologioverførsel, forskningssamarbejder, politisk dialog samt generelt forbedre europæiske virk-
somheders mulighed for at afsætte til det kinesiske marked for vandteknologier. Vandområdet
har i øvrigt særlig bevågenhed, idet man arbejder for et dansk kandidatur til værtsskabet for
World Water Forum i 2018, som vil kunne benyttes som en grøn omstillingsplatform med fokus
på samspillet mellem vand, energi og fødevarer.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1269367_0018.png
8. Myanmar/Burma
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Rådet ventes at vedtage et rammepapir for EU’s engagement i Myanmar/Burma for de kommende tre år på bag-
grund af opdraget fra rådskonklusionerne fra april 2013, som gav udenrigsrepræsentanten til opgave at præsentere
et udkast til en samlet EU-politik i forhold til Myanmar/Burma, som vil skulle støtte op om landets fortsatte
demokrati- og reformproces frem til valget i 2015.
2. Baggrund
I april 2013 vedtog EU’s udenrigsministre at ophæve sanktionerne mod Myanmar/Burma (med
undtagelse af våbenembargoen og embargo mod udstyr, der kan anvendes til intern undertryk-
kelse) i anerkendelse af de generelle fremskridt i landet, der er opnået som resultat af den politi-
ske- og økonomiske reformproces. Danmarks og EU’s politik i forhold til Myanmar/Burma var
indtil april 2013 fastlagt i den Fælles Holdning, der blev vedtaget første gang i 1996, og som om-
fattede målrettede sanktioner mod de burmesiske myndigheder baseret på princippet om reci-
procitet. Danmark har støttet sanktionerne mod Myanmar/Burma som led i at fremme demokra-
ti og reformer og for at lægge pres på regeringen for at leve op til dens forpligtelser over for den
burmesiske civilbefolkning. EU har i flere omgange både strammet og lempet sanktionerne som
reaktion på udviklingen i Myanmar/Burma.
Det er vurderingen i EU-kredsen, at Burmas/Myanmars politiske- og økonomiske reformproces
gennem de seneste to år har skabt synlige og positive forandringer i forhold til at fremme demo-
krati og reformer. Konkret har dette bl.a. udmøntet sig i den demokratiske oppositions indvalg i
parlamentet i april 2012, frigivelse af flertallet af politiske fanger, liberaliseringer på presse- og
medieområdet, indgåelse af våbenhvileaftaler med de væbnede etniske grupper, vedtagelse af
lovgivning som kriminaliserer tvangsarbejde, samt indførelse af et nyt valutakursregime og en ny
investeringslov. Der forventes en økonomisk vækst i 2013 på 6,5 pct. mod gennemsnitligt 5 pct.
de foregående år.
Myanmar/Burmas udfordringer er dog fortsat mange og komplekse, herunder ikke mindst i for-
hold til at finde en løsning på de voldelige, etniske og religiøst betingede konflikter og overgreb,
som især er rettet mod landets muslimske mindretal. Overgrebene i Rakhine-staten sidste år, som
er de hidtil mest alvorlige, men også nylige voldelige optøjer andre steder i landet (Mandalay-
provinsen og Shan-staten) har vakt stærk international bekymring og medført krav til Myan-
mar/Burmas regering om at gribe ind. Thein Sein har offentligt erklæret, at der skal sikres ophør
af vold og diskrimination og skabes respekt og tolerance mellem etniske og religiøse grupperin-
ger. Etablering af en velfungerende retsstat, herunder med et kompetent og uafhængigt retsvæsen,
er fortsat en akilleshæl. Ligeledes er der behov for flere og bedre uafhængige kontrolmekanismer.
For flertallet af befolkningen er de konkrete resultater af reformerne fortsat beskedne eller fravæ-
rende, hvilket bl.a. skyldes, at embedsapparatet fortsat er kendetegnet ved ekstrem lav kapacitet,
og i vidt omfang manglende forståelse for og vilje til at omsætte politiske initiativer i praksis. My-
18
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
anmar/Burmas præsident Thein Sein har igangsat reformer for at fremme effektiviseringer og
ændre bureaukratisk praksis.
Der blev på rådsmødet i april 2013 vedtaget rådskonklusioner, som gav udenrigsrepræsentanten i
opdrag at præsentere et udkast til en samlet EU-politik i forhold til Myanmar/Burma, som vil
skulle støtte op om landets fortsatte demokrati- og reformproces frem til valget i 2015. Med støt-
te fra en bred kreds af EU-lande har Danmark opfordret Den Fælles Udenrigstjeneste til i tæt
samarbejde med Kommissionen og medlemsstaterne at sikre, at EU’s politik baserer sig på en
transparent EU-Myanmar/Burma dialog, og inkluderer fortsat pres på de burmesiske myndighe-
der for især at sikre løsladelse af tilbageværende politiske fanger, fremme national og etnisk for-
soning, menneskerettigheder, retsstatsprincipper og en fortsat demokratisk udvikling.
3. Formål og indhold
EU’s udenrigsministre ventes på rådsmødet at vedtage et rammepapir, der fastlægger de over-
ordnede rammer og prioriteter for EU’s engagement i Myanmar/Burma frem mod valget i 2015.
Med engagementet vil EU bl.a. understøtte den politiske, sociale og økonomiske udvikling med
henblik på at fremme respekt for menneskerettigheder og retsstatsprincipper, fortsat demokrati-
sering, inklusiv udvikling og fred.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Forslaget forventes ikke at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet
eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Sagen ventes ikke sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er enighed i EU-kredsen om, at Burmas/Myanmars politiske- og økonomiske reformproces
gennem de seneste to år har skabt synlige og positive forandringer i forhold til at fremme demo-
krati og reformer, men at udfordringerne fortsat er mange og komplekse, herunder ikke mindst i
forhold til at finde en løsning på de voldelige, etniske og religiøst betingede konflikter. Der kan
evt. forventes forskellige holdninger til, hvordan og med hvilke midler EU bedst kan støtte ud-
viklingen frem mod 2015, men det forventes, at der er bred enighed om, at fokus skal være på at
fremme en fortsat demokratisk udvikling, respekt for menneskerettigheder, retsstatsprincipper og
en inklusiv økonomisk udvikling.
19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10. Regeringens generelle holdning
Danmark vil arbejde for, at EU – i tæt samarbejde med de demokratiske kræfter i Myan-
mar/Burma og andre nøgleaktører som USA, ASEAN og FN – fortsat støtter en politisk og
økonomisk reformproces i Myanmar/Burma med særlig sigte på at skabe de bedste forudsætnin-
ger for afviklingen af et frit og demokratisk valg i 2015. Samtidig bør presset på Myan-
mar/Burmas regering for yderligere reformer mod demokrati og respekt for menneskerettighe-
der, herunder en løsning på de etniske konflikter, opretholdes.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har senest været forelagt for Folketingets Europaudvalg den 19. april 2013 til orientering.
20
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1269367_0021.png
9. Østligt Partnerskab
KOM-dokument foreligger ikke
Revideret notat.
1. Resumé
Rådet ventes at have en kort drøftelse af EU’s Østlige Partnerskab umiddelbart forud for partnerskabets uden-
rigsministermøde, der afholdes i forlængelse af rådsmødet. Der ventes en drøftelse af forberedelsen af topmødet i
november i Vilnius, herunder hvilke elementer, der bør indgå i erklæringen fra Vilnius-topmødet, samt status for
forhandlingerne om associerings- og frihandelsaftaler med flere østlige partnere, heriblandt Ukraine.
2. Baggrund
EU’s Østlige Partnerskab blev lanceret i 2009 og dækker EU’s naboskabspolitik med Hviderus-
land, Ukraine, Moldova, Georgien, Armenien og Aserbajdsjan. Det Østlige Partnerskab omfatter
et bilateralt og et multilateralt spor. Under det bilaterale spor er målet at fremme partnerlandenes
politiske associering og økonomiske integration med EU. Centralt er forhandlingerne om associ-
eringsaftaler (AA) om politiske spørgsmål og alle sektorområder såsom miljø, energi, transport,
mm. En væsentlig del af associeringsaftalerne er dybe og omfattende frihandelsaftaler (DCFTA),
der dækker store dele af EU’s økonomiske acquis (’dyb’) og omfatter hele spektret af økonomisk
samkvem (’omfattende’). Associeringsaftalerne ratificeres af Europaparlamentet og medlemslan-
dene, inden de træder i kraft. Samarbejdet omfatter også bilaterale aftaler om visumlempelse og
på sigt en eventuel mulighed for visumliberalisering. Der er pt. meget begrænset samarbejde mel-
lem EU og Hviderusland i det bilaterale spor. Det multilaterale spor er organiseret omkring ud-
veksling af erfaringer under fire tematiske platforme, der vedrører demokratisk udvikling, øko-
nomisk integration, energisikkerhed og mellemfolkelige kontakter. Alle seks partnerlande deltager
i det multilaterale samarbejde.
Der vil blive afholdt udenrigsministermøde for partnerskabet den 22. juli 2013 i Bruxelles og
topmøde for partnerskabet den 28.-29. november 2013 i Vilnius. Det forventes, at forhandlin-
gerne om associeringsaftaler (AA) og dybe og omfattende frihandelsaftaler (DCFTA) med Mol-
dova, Georgien og Armenien vil være færdige inden topmødet. Aftalerne vil derefter skulle gen-
nem en længere juridisk-teknisk gennemgang, før de vil kunne underskrives. Visumfaciliterings-
og tilbagetagelsesaftaler med hhv. Aserbajdsjan og Armenien vil muligvis også være færdigfor-
handlede op til topmødet. Den færdigforhandlede AA/DCFTA med Ukraine vil muligvis kunne
underskrives på topmødet, hvis Ukraine vurderes at leve op til EU’s tre krav om fremskridt på
retsområdet, fremskridt på valgområdet, samt om at sikre en generel videreførelse af den politi-
ske og økonomiske reformdagsorden. Kommissionen har den 15. maj vedtaget forslag til råds-
konklusioner, der skal muliggøre de tekniske forberedelser af en eventuel underskrivelse
af associeringsaftalen mellem EU og Ukraine. EU har fortsat sanktioner mod styret i Hviderus-
land, men har for at fastholde en kanal for kritisk dialog suspenderet indrejseforbuddet for den
hviderussiske udenrigsminister Makei, således at han bl.a. vil kunne deltage i topmødet i Vilnius.
3. Formål og indhold
Der lægges op til en kort drøftelse af Det Østlige Partnerskab umiddelbart forud for partnerska-
bets udenrigsministermøde, der afholdes i forlængelse af rådsmødet. Der ventes en drøftelse af
21
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1269367_0022.png
forberedelsen af topmødet i november i Vilnius, herunder hvilke elementer, der bør indgå i er-
klæringen fra topmødet, samt status for forhandlingerne om associerings- og frihandelsaftaler
med flere østlige partnere, heriblandt Ukraine.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Sagen forventes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser eller konsekvenser for statsfinan-
serne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der ventes opbakning til Det Østlige Partnerskab, herunder til topmødet i Vilnius. I forhold til
topmødeerklæringen vil nogle EU-lande søge at trække denne i retning af at øge tempoet for
samarbejde med de østlige partnere. Fra andre EU-landes side lægges der vægt på, at de østlige
partnere først og fremmest leverer på de konkrete reformer, som de indgåede aftaler kræver.
10. Regeringens generelle holdning
Danmark støtter generelt Det Østlige Partnerskab som EU’s redskab til at knytte de seks part-
nerlande tættere til sig baseret på fælles værdier såsom demokrati, menneskerettigheder og rets-
samfund. Regeringen støtter den meritbaserede tilgang (”more for more”), hvorved de partner-
lande, der udviser størst reformvilje, opnår øget engagement og støtte fra EU. Regeringen lægger
i den forbindelse særligt vægt på, at et øget engagement fra EU baseres på partnerlandets opfyl-
delse af de nødvendige kriterier. Danmark lægger endvidere vægt på at fortsætte en kritisk dialog
med de partnerlande, der i mindre grad lever op til EU’s krav.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Det Østlige Partnerskab har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg den 21. juni 2013 til
orientering.
22
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1269367_0023.png
10. Sudan/Sydsudan
KOM-dokument forefindes ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Med baggrund i et refleksionspapir fra EU’s særlige repræsentant til Sudan og Sydsudan ventes der vedtaget
rådskonklusioner om forholdet mellem Sudan og Sydsudan med fokus på fredsprossen, den humanitære situation
samt truslerne om lukning af olietransporten.
2. Baggrund
I de to år der er gået siden Sydsudans uafhængighed, har det internationale samfund, anført af
Afrikanske Union (AU), og med EU som en central medspiller, bidraget til at opretholdelse fre-
den mellem Sudan og Sydsudan. I september 2012, efter lange forhandlinger, bistået af AUs Su-
dan-panel, indgik landene et aftalekompleks om grænser, handel, statsborgerskab og olie i Addis
Ababa - Addis-aftalerne. Men fortsat politisk uenighed mellem landene og landenes interne situa-
tioner blokerer for aftalernes gennemførelse.
I marts 2013 var der en kort forbedring af forholdet mellem de to lande, i forbindelse med at de
indgik en aftale om en implementeringsmatrix for Addis-aftalerne. Men siden er situationen igen
forværret.
Khartoum anklager Sydsudan for at støtte oprørsgruppen Sudan Revolutionary Front (SRF),
samt for ikke at trække sine tropper ud af den demilitariserede grænseregion. Dette har medført
trusler fra Khartoum om at lukke for olietransporten, der går via Sudan, hvis ikke den påståede
støtte til SRF og tilbagetrækningen af tropperne finder sted. En lukning af olieledningen vil have
store negative konsekvenser for begge landes økonomi. På AUs Sudan-panels opfordring har
begge lande indvilliget i at gå til forhandlingsborde, for at løse disse uoverensstemmelser, men
det er usikkert, om en sådan proces vil kunne afværge lukningen af olietransporten.
Den interne sikkerheds- og humanitære situation i de to lande er også prekær. For Sudans ved-
kommende specielt i Darfur, samt i grænseområderne Abyei, Sydkordofan og Blå Nil, og for
Sydsudans vedkommende især i Jonglei. I disse områder pågår der brud på menneskerettigheder-
ne, og det ikke er muligt at få humanitær adgang.
EU har 18. juni 2012 iværksat en CSDP-mission, EUAVSEC, der skal bidrage til en bæredygtig
og effektiv administration af Jubas internationale lufthavn. Arbejdet sker i erkendelsen af, at en
velfungerende international lufthavn er afgørende for et levedygtigt Sydsudan. Missionen har en
stærk dansk deltagelse med flere danske udsendte, heriblandt missionschefen. Missionens mandat
udløber i januar 2014, og inden da vil et review af missionen udarbejdes (forventet i september),
efter hvilket der vil tages stilling til en evt. forlængelse af missionens mandat.
3. Formål og indhold
Rådet forventes at vedtage rådskonklusioner på baggrund af refleksionspapiret udarbejdet af
EU’s særlige repræsentant. Fokus vil være på fredsprossen, den humanitære situation samt trus-
lerne om lukning af olietransporten fra Sydsudan.
23
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Sagen forventes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser eller konsekvenser for statsfinan-
serne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at der blandt medlemslandene er enighed om at støtte AUs mæglingsbestræbelser,
gennemførelse af Addis-aftalerne, de interne fredsprocesser, sikring af humanitær adgang, samt
en inklusiv national dialog. Et centralt element vil her være, hvordan EU og medlemslandene kan
fastholde presset på parterne.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen vil kunne støtte op om rådskonklusionerne.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har senest været forelagt for Folketingets Europaudvalg den 20. april 2012 til orientering.
24
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1269367_0025.png
11. Mali
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Der ventes vedtaget rådkonklusioner og evt. en drøftelse af situationen i Mali, med udgangspunkt i den foreløbige
aftale mellem den maliske regering og de væbnede grupper, det forestående valg, samt den sikkerheds- og
udviklingsmæssige situation.
2. Baggrund
Den maliske regering indgik en aftale med de væbnede grupper i Ouagadougu den 18. juni 2013.
Der er tale om en foreløbig aftale, der sikrer våbenstilstand og derved muliggør første runde af
præsident- og parlamentsvalget på hele Malis territorium den 28. juli 2013. Anden runde plan-
lægges den 11. august 2013. I forbindelse med valgforberedelserne er der dog stadig en række
logistiske, sikkerhedsmæssige og tekniske udfordringer, men den maliske regering understreger,
at de vurderer disse udfordringer overkommelige og er fast besluttede på fortsat at afholde valg.
Ifølge aftalen accepterer de væbnede grupper afvæbning, men stiller som betingelse en inklusiv
dialog efter valget om de mere grundlæggende problematikker ift. de nordlige regioners status.
Aftalen er kommet i stand efter et massivt pres fra det internationale samfund, der også i det vi-
dere forløb vil skulle spille en central rolle i aftalens gennemførelse. Der er tale om et positivt
men skrøbeligt skridt i den rigtige retning.
EU har spillet en ganske aktiv rolle i forløbet; bl.a. illustreret af en erklæring fra EU’s udenrigsre-
præsentant, der hilste aftalens indgåelse velkommen umiddelbart efter dens indgåelse.
MINUSMA har den 1. juli 2013 overtaget ansvaret fra AFISMA (den afrikansk-ledede stabilise-
ringsmission). MINUSMA ventes at omfatte op til ca. 11.200 militære- og ca. 1.440 politifolk,
samt integrere det nuværende civile FN-kontor i Mali (UNOM).
Som opfølgning på højniveaukonferencen i Bruxelles d. 15. maj 2013 til støtte for Malis transiti-
onsplan; ’Plan for the Sustainable Recovery’, arbejdes der på at etablere en opfølgningsmekanis-
me. Mekanismen skal dels monitorere det internationale samfunds opfyldelse af de finansielle
løfter afgivet under konferencen, dels monitorere de maliske parters gennemførelse af transiti-
onsplanen.
EU’s militære træningsmission, EUTM Mali, har til formål at træne og understøtte Malis rege-
ringshær. Missionen er fuldt udrullet med over 500 mand deployeret, og træningen af de maliske
tropper er påbegyndt. Danmark deltager ikke i EUTM Mali som følge af forsvarsforbeholdet.
3. Formål og indhold
Drøftelsen på rådsmødet ventes at gøre status for den aktuelle situation i Mali på baggrund af
den foreløbige aftale af 18. juni 2013 og det forventede valg den 28. juli 2013.
25
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Sagen forventes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser eller konsekvenser for statsfinan-
serne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er blandt medlemslandene enighed om at fastholde presset på den maliske
overgangsregering for at sikre gennemførelsen af den foreløbige aftale, herunder i særlig grad
afholdelse af præsident- og parlamentsvalg, samt at sikre et reelt engagement i dialog- og
forsoningsprocessen. Der er i EU fokus på regional forankring, lokalt ejerskab og behovet for
stærk international koordination. Der er enighed om, at situationen i Mali kræver en bredspektret
tilgang, der trækker på politiske, udviklingspolitiske, humanitære så vel som militære bidrag.
10. Regeringens generelle holdning
Fra dansk side lægges der vægt på, at det politiske pres fastholdes mhp. gennemførelse af den
foreløbige aftale, samt at dialog- og forsoningsprocessen bliver både bred og inklusiv, således at
alle befolkningsgrupper i Mali involveres. Danmark spiller en meget aktiv rolle vedr. dialog- og
forsoningsprocessen og præsenterede på denne baggrund et non-papir om de danske erfaringer
og positioner til seneste højniveaumøde om Mali 15. maj 2013. Behovet for en bred dialog- og
forsoningsproces med alle befolkningsgrupper er kun blevet yderligere aktualiseret efter den fo-
reløbige aftale indgået med MNLA. Vigtigt, at alle befolkningsgrupper involveres - og at der ikke
kun forhandles og gives indrømmelser til de væbnede grupper, der ifølge den brede befolkning er
årsag til konflikten.
Fra dansk side ventes man at deltage i den foreslåede opfølgningsmekanisme vedr. højniveau-
konferencen afholdt i Bruxelles den 15. maj 2013.
Danmark støtter op om en fortsat aktiv rolle for EU i Sahel-regionen og ser gerne, at implemen-
teringen af EU’s Sahel-strategi accelereres, hvilket vil være en hovedprioritet for den nyudnævnte
EUSR for Sahel.
Som følge af forsvarsforbeholdet kan Danmark ikke deltage i beslutninger om eller udførelsen af
EUTM Mali.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen blev senest forelagt Folketingets Europaudvalg den 24. maj 2013 til orientering.
26