Europaudvalget 2013-14
Rådsmøde 3269 - Alm. anl. Bilag 2
Offentligt
1293140_0001.png
Notat
Skriftlig forelæggelse af rådsmøde (generelle anliggender) d. 30.
oktober 2013
Dagsordenen for rådsmødet i Det Generelle Råd d. 30. oktober 2013 vedrører en
enkelt sag, der forventes vedtaget uden drøftelse (såkaldt a-punktsvedtagelse).
Dagsordenspunktet vedrører vedtagelsen af en kompromispakke bestående af en
række ændringsbudgetter til EU’s 2013-budget (nr. 8, 9 og den årlige såkaldte
”samlede overførsel”).
Punktet forelægges hermed Folketingets Europaudvalg til orientering. Der henvi-
ses i øvrigt til vedlagte samlenotat samt det forhandlingsmandat, som Folketingets
Europaudvalg gav d. 8. maj vedrørende forhandlingerne om Kommissionens for-
slag til ændringsbudget nr. 2. Endvidere henvises til den efterfølgende skriftlige
orientering af Folketingets Europaudvalg d. 15. maj vedr. udfaldet af forhandlin-
gerne om ændringsbudget nr. 2, samt orienteringen af 7. oktober vedr. ændrings-
budget 8.
Som det fremgår af orienteringen af 7. oktober, har regeringen samme holdning til
Kommissionens foreslåede ændringsbudget nr. 8, som regeringen havde til
Kommissionens forslag til ændringsbudget nr. 2. Regeringen vil derfor agere ud
fra det mandat, som blev givet i FEU d. 8. maj 2013 vedr. ændringsbudget nr. 2,
idet der er tale om ”anden tranche” af det oprindelige forslag til ændringsbudget
nr. 2.
Uddybet om formandskabets EU-budgetkompromispakke
22. oktober 2013
5. kontor/ASBRI
Indkaldelsen til ekstra-ordinært GAC den 30. oktober er resultatet af en længe-
re proces om procedurerne for vedtagelsen af en pakke af ændringsbudgetter til
budgettet for 2013. Et land, der i substansen er imod vedtagelsen af ændrings-
budgetterne, har rent proceduremæssigt været imod behandlingen af punkterne
på et tidligere rådsmøde og er nu imod anvendelsen af den skriftlige procedure.
På den baggrund har formandskabet indkaldt til et ekstraordinært rådsmøde
med det ene formål at vedtage punkterne.
Rådet kan i særlige tilfælde, hvis det haster, træffe beslutninger i skriftlig procedu-
re. Det er normalt, at ændringsbudgetter vedtages gennem denne procedure.
Iværksættelse af en skriftlig procedure i Rådet kræver dog enstemmighed. Såfremt
det pågældende land alligevel accepterer en skriftlig procedure, vil det ekstraordi-
nære rådsmøde blive aflyst.
Der er et kvalificeret flertal for pakken af ændringsbudgetter. Resultatet vil derfor
være det samme, hvad enten pakken vedtages i skriftlig procedure eller på et
rådsmøde.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 2 af 3
Regeringen kan ikke støtte formandskabets samlede kompromispakke, idet man
fra dansk side er imod formandskabets forslag til ændringsbudget nr. 8, som inde-
bærer en merudgift på 3,9 mia. euro. Regeringen støtter dog de andre elementer i
kompromispakken, hvilket vil sige formandskabets forslag til ændringsbudget nr.
9. Ligeledes er Regeringen indforstået med formandskabets forslag om en skriftlig
procedure, da det skønnes hensigtsmæssigt, at Rådet når frem til en position sna-
rest.
Ændringsbudget nr. 8
Kommissionens ændringsforslag nr. 8 til EU's 2013-budget er på i alt 3,9 mia. eu-
ro. Ændringsbudgettet er en opfølgning på det vedtagne ændringsbudget nr. 2
som indebar en merudgift på 7,3 mia. euro. Med ændringsbudget nr. 8 vil der i alt
blive afsat 11,2 mia. euro svarende til Kommissionens oprindelige forslag til æn-
dringsbudget nr. 2.
Det vedtagne ændringsbudget nr. 2 og forslaget til ændringsbudget nr. 8 vil pri-
mært gå til at finansiere udestående betalinger under samhørighedspolitikken.
Det bemærkes, at man fra dansk side har stemt imod ændringsbudget nr. 2 og at
regeringen vil stemme imod ændringsbudget nr. 8.
Forslaget til ændringsbudget nr. 8 ledsages af et forslag til en samlet intern over-
førsel, hvor Kommissionen foreslår at omfordele 509,8 mio. euro til at dække
yderligere finansieringsbehov til budgetposter, hvor der kun er få eller ingen beta-
lingsbevillinger tilbage. Teknisk set er der tale om en årligt tilbagevendende øvelse,
hvor Kommissionen identificerer budgetlinjer, hvor implementeringen er lav og
anmoder om, at overskydende betalinger på disse linjer i stedet overføres til andre
budgetlinjer, hvor Kommissionen skønner, der er behov for yderligere midler.
Formandskabet har i sit kompromisforslag foreslået, at 400,5 mio. euro i den sam-
lede overførsel anvendes til at finansiere ændringsbudget nr. 9 i stedet for at blive
omfordelt til andre budgetlinjer,
jf. nedenfor.
Formandskabet har desuden reduceret Kommissionens forslag med 14,8 mio. eu-
ro, så det holdes inden for det vedtagne betalingsloft i 2013. Samlet set reducerer
formandskabet dermed Kommissionens oprindelige ændringsbudget nr. 8 med
416 mio. euro.
Regeringen henholder sig til det mandat, der blev givet i FEU d. 8. maj 2013 vedr.
ændringsbudget nr. 2. Her fremgår det, at Danmark kun er villig til at diskutere et
ændringsbudget, der vedrører akutte og veldokumenterede udeståender. Kommis-
sionens og formandskabets forslag til ændringsbudget nr. 8 vurderes at ligge ud-
over dette niveau, hvorfor regeringen er imod formandskabets forslag til æn-
dringsbudget nr. 8.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 3 af 3
Ændringsbudget nr. 9
Kommissionens ændringsforslag nr. 9 til EU’s 2013-budget vedrører anvendelse
af et beløb fra EU's Solidaritetsfond på 400,5 mio. euro på grund af virkningerne
af tørke og skovbrande i Rumænien i sommeren 2012, samt kraftige regnfald i
Tyskland, Østrig og Tjekkiet i maj og juni 2013.
Kommissionen foreslår, at finansieringen af instrumentet sker udover det fastsatte
forpligtigelses- og betalingsloft i 2013.
I formandskabets kompromispakke foreslås ændringsbudget nr. 9 finansieret ved
at anvende 400,5 mio. euro af den samlede overførsel, hvorved forslaget vil kunne
finansieres inden for betalingsloftet i 2013.
Regeringen er imod Kommissionens oprindelige forslag til ændringsbudget nr. 9,
idet finansieringen af midlerne til Solidaritetsfonden lå udover betalingsloftet i
2013. Danmark støtter dog formandskabets forslag til ændringsbudget nr. 9, idet
Danmark generelt støtter Solidaritetsfondsanmodninger, som er velbegrundede og
i overensstemmelse med tildelingskriterierne. Forslaget er desuden udgiftsneutralt
og ligger under betalingsloftet i 2013.