Europaudvalget 2013-14
Rådsmøde 3274 - alm. anl. Bilag 1
Offentligt
1297203_0001.png
UDENRIGSMINISTERIET
Center for Europa og Nordamerika
EUK, j.nr. 400.A.5-0-0
Den 5. november 2013
Rådsmøde (almindelige anliggender) den 19. november 2013
SAMLENOTAT
1. Forberedelse af Det Europæiske Råd den 19.-20. december 2013 ................................................2
2. Formandskabsrapport om implementering af Det Europæiske Råds konklusioner ..................4
3. Præsentation ved Kommissionen af arbejdsprogrammet for 2014 ...............................................6
4. Præsentation af den årlige vækstundersøgelse (2014) ..................................................................9
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1297203_0002.png
1. Forberedelse af Det Europæiske Råd den 19.-20. december 2013
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Den kommenterede dagsorden forud for mødet i Det Europæiske Råd den 19. – 20. december 2013 foreligger
endnu ikke. I lyset af tidligere tilkendegivelser forventes Det Europæiske Råd at have en temadrøftelse af den
fælles sikkerheds- og forsvarspolitik (CSDP) og den europæiske forsvarsindustri.
Derudover forventes drøftelser om
en styrket ØMU og bankunionen samt migration. Endelig forventes Det Europæiske Råd at behandle udvidelsen, ligesom
der
afhængigt af udviklingen vil kunne komme yderligere emner på dagsordenen.
2. Baggrund
Det Europæiske Råd mødes den 19. – 20. december 2013. I henhold til gældende praksis forbe-
reder Rådet (almindelige anliggender) møder i Det Europæiske Råd.
3. Formål og indhold
På rådsmødet (almindelige anliggender) den 19. november 2013 vil udkast til kommenteret dags-
orden for mødet i Det Europæiske Råd den 19. – 20. december 2013 blive præsenteret. Udkastet
foreligger endnu ikke. Det forventes, at der vil være en temadrøftelse af den fælles sikkerheds- og
forsvarspolitik (CSDP) og den europæiske forsvarsindustri. Herudover forventes drøftelser om
en styrket ØMU, samt beslutninger om bankunionen at være på dagsordenen. En opfølgning på
drøftelserne på DER i oktober om migration i forlængelse af Lampedusa-ulykken må også for-
ventes.
Der er endvidere tradition for, at Det Europæiske Råd på sine møde i december behandler udvi-
delsen, og der forventes også i år at være en drøftelse af dette emne.
Der vil afhængigt af udviklingen kunne komme yderligere emner på dagsordenen.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Det første udkast til den kommenterede dagsorden for Det Europæiske Råd den 19. – 20. de-
cember 2013 foreligger endnu ikke. Udkastet til den kommenterede dagsorden ventes ikke i sig
selv at indebære statsfinansielle konsekvenser eller konsekvenser for EU’s budget, for samfunds-
økonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet. Det er dog muligt, at Det Europæiske Råd vil blive
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
fulgt op af konkrete retsakter, målsætninger, konklusioner eller andet, der vil kunne få sådanne
konsekvenser. Disse kan dog ikke vurderes på nuværende tidspunkt.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Idet der endnu ikke foreligger et udkast til kommenteret dagsorden, kendes andre landes hold-
ninger ikke på nuværende tidspunkt.
10. Regeringens generelle holdning
Udkast til kommenteret dagsorden foreligger endnu ikke. Regeringen ventes at tage formandska-
bets orientering om udkastet til kommenteret dagsorden til efterretning.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1297203_0004.png
2. Formandskabsrapport om implementering af Det Europæiske Råds konklusioner
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
På rådsmødet den 19. november 2013 forventes formandskabets at informere om status for implementeringen af
Det Europæiske Råds beslutninger.
2. Baggrund
Formandskabet forventes på baggrund af en kort informationsnote at informere om status for
implementeringen af Det Europæiske Råds beslutninger. Rådet for almindelige anliggender sam-
ordner forberedelsen og opfølgningen af møderne i Det Europæiske Råd.
3. Formål og indhold
Der er tale om et informationspunkt. Formandskabet har stillet en kort rapport i udsigt, som
forventes at indeholde en oversigt over beslutninger, frister og status i forhold til Det Europæi-
ske Råds konklusioner med henblik på at sikre en effektiv opfølgning af møderne i Det Europæi-
ske Råd.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Sagen forventes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser eller konsekvenser for statsfinan-
serne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Sagen ventes ikke sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Andres landes holder kendes ikke på nuværende tidspunkt.
10. Regeringens generelle holdning
Det er regeringens synspunkt, at Rådet (almindelige anliggender) til fulde skal spille sin forbere-
dende og opfølgende rolle i forhold til Det Europæiske Råd og som tværsektoriel koordinator i
øvrigt i forhold til de andre rådsformationer. Regeringen lægger derfor vægt på en god og effek-
tiv forberedelse og opfølgning af Det Europæiske Råds møder.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1297203_0006.png
3. Præsentation ved Kommissionen af arbejdsprogrammet for 2014
KOM (2013) 0739.
Nyt notat.
1. Resumé
Kommissionen vedtog den 22. oktober 2013 sit arbejdsprogram for 2014. Fremme af vækst og beskæftigelse vil
være programmets kerneprioritet. Hovedfokus vil være på iværksættelse af de seneste års mange dybtgående refor-
mer og tiltag med henblik på at imødegå de økonomiske udfordringer og understøtte fornyet fremgang. Målene
søges opnået med forslag inden for en række prioriterede områder herunder: Styrkelse af det økonomiske og mone-
tære samarbejde; intelligent, bæredygtig og inklusiv vækst; retssikkerhed og tryghed, samt; Europa som en global
aktør. Arbejdsprogrammet ventes at blive budt velkomment og taget til efterretning af medlemslandene.
2. Baggrund
Kommissionen vedtog den 22. oktober 2013 sit arbejdsprogram for 2014. Programmet er led i
den programcyklus, der blev indledt med kommisionsformandens politiske visionspapir fra sep-
tember 2009 og fremlagt i henhold til rammeaftalen mellem Europa-Parlamentet (EP) og Kom-
missionen. Kommissionsformandens tale om unionens tilstand den 11. september 2013 indgår
som en del af processen.
Kommissionens arbejdsprogram for 2014 tager ligesom kommissionsformandens tale i Europa-
Parlamentet den 11. september udgangspunkt i de seneste fem års økonomiske krise, tiltagene til
at imødegå den og de spæde tegn på økonomisk fremgang. Fremme af vækst og beskæftigelse vil
være programmets kerneprioriteter og ledetråd for Kommissionens analyser og initiativer. Ho-
vedfokus vil være på færdiggørelse og iværksættelse af de seneste års mange dybtgående reformer
og tiltag, der vil gøre EU bedre rustet til at imødegå de økonomiske udfordringer og understøtte
fornyet fremgang.
Programmet er centreret omkring fire hovedområder: 1) Styrkelse af det økonomiske og mone-
tære samarbejde, 2), Intelligent, bæredygtig og inklusiv vækst 3) Retssikkerhed og tryghed, 4) Eu-
ropa som en global aktør.
3. Formål og indhold
Kommissionens arbejdsprogram for 2014 tager udgangspunkt i, at den absolut vigtigste prioritet
i Europa lige nu er at håndtere den økonomiske krise og bringe EU tilbage på et bæredygtigt
vækstspor. Dette gøres under hensyntagen til, at Kommissionen nu nærmer sig slutningen af
dens mandatperiode, og der derfor er fokus på vedtagelsen og implementeringen af allerede
iværksatte forslag og initiativer.
Styrkelse af det økonomiske og monetære samarbejde: Kommissionen vil fortsætte arbejdet med
styrkelse af ØMU’en, herunder styrkelse af det finanspolitiske samarbejde og færdiggørelse af en
bankunion. Hovedprioriteter vil være implementeringen af den fælles banktilsynsmekanisme og
enighed om en fælles bankafviklingsmekanisme. Det næste europæiske semester vil blive igangsat
ved fremlæggelse i november af Kommissionens årlige vækstundersøgelse. Den nye generation af
programmer under samhørighedspolitikken vil blive udformet med henblik på at understøtte de
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1297203_0007.png
landespecifikke anbefalinger. Endvidere fremhæves opfølgning på Kommissionens nylige med-
delelse om ØMU’ens sociale dimension og tiltag til at bekæmpe skatteunddragelse.
Intelligent, bæredygtig og inklusiv vækst: De nye programmer under den flerårige finansielle
ramme er udformet til at understøtte prioriteterne i Europa 2020-strategien og indeholder en
lang række foranstaltninger til at fremme vækst og beskæftigelse. Bekæmpelse af ungdomsar-
bejdsløshed er en nøgleprioritet, og gennemførelse af ungdomsgarantien vil være afgørende for
igangsætning af jobskabelsen for unge og forbedring af overgangen fra skole- til arbejdsliv. Ud-
nyttelse af vækstpotentialet i særlige sektorer som den grønne økonomi, IT, sundhed og social
omsorg tillægges særlig prioritet. Det påpeges, at opretholdelse af EU’s konkurrenceevne nød-
vendiggør støtte til investering i forskning og innovation gennem implementering af Horisont
2020-programmet og skabelse af de rette økonomiske rammer og markedsvilkår. Fuld implemen-
tering af det indre marked på nøgleområder som tjenesteydelser og energi, og færdiggørelse af
moderniseringen af statsstøttereglerne vil være store skridt mod gennemførelsen af det indre
marked. Udbredelsen af digitale tjenester vil styrke moderniseringen af offentlig administration
og fremme mere effektiv betjening af erhvervsliv og borgere. Energiforbrugerne bør have ad-
gang til et fuldt integreret energimarked i 2014 med ekstra sikkerhed i koblinger til energiforsy-
ningen i andre medlemslande. Kommissionens nye forslag om et indre marked for telekommu-
nikation i 2015 vil kunne bane vejen for et ægte, digitalt indre marked, som vil kunne løfte pro-
duktiviteten. Større effektivitet i ressourceanvendelsen og genanvendelse af affald kan bidrage til
vækst, jobs og øget konkurrenceevne, såvel som til sundhed og bedre miljø. Kommissionens for-
slag om nye 2030-målsætninger for EU’s klima- og energipolitik vil lægge rammerne for ambitiø-
se reduktioner i udledningen af drivhusgasser og bidrage til at fastholde EU’s ledende rolle i de
internationale klimaforhandlinger.
Retssikkerhed og tryghed: I lyset af de tilbagevendende druknekatastrofer i Middelhavet vil
Kommissionen have fokus på foranstaltninger til støtte for flygtninge, der søger international
beskyttelse, sikring af EU’s grænser, indgreb overfor menneskesmuglere og øget samarbejde med
tredjelande. Forbedrede regler for forbrugerprodukters sikkerhed og menneskers, dyrs og plan-
ters sundhed er vigtige faktorer for sikring af konkurrenceevne, vækst og beskæftigelse. Kommis-
sionen vil også have fokus på kritisk infrastruktur og katastrofeberedskab, herunder sikring af, at
kerneenergi anvendes efter de højeste sikkerhedsstandarder. Effektive retssystemer, et sikkert
miljø og klare indgreb overfor korruption understøtter en sund økonomi. Kommissionens for-
slag om en europæisk offentlig anklagemyndighed sigter på en mere effektiv forfølgelse af krimi-
nalitet mod EU’s finansielle interesser. Kommissionen vil desuden fremkomme med et oplæg til,
hvorledes man kan håndtere situationer, hvor retssikkerheden udfordres i et medlemsland.
Europa som global aktør: Kommissionen påpeger, at EU’s udvidelsesdagsorden bidrager til at
befæste fred og sikkerhed ved EU’s grænser, og Kommissionen forsætter sit arbejde med Vest-
balkan og Tyrkiet. Samme mål vil blive forfulgt i naboskabspolitikken, hvor undertegnelse af af-
taler med Ukraine, Moldova og Georgien er sigtet i øst og fortsat støtte vil blive givet til transiti-
onsprocessen i syd. Fremme af fred og sikkerhed er et hovedelement i EU’s fælles udenrigstjene-
ste og kan ikke begrænses til Europas grænser. Fokus vil være på strategiske initiativer såsom
sikkerhed for søfarten, og brugen af
taskforces
til støtte for demokratisk transition forventes udvi-
det fra Nordafrika til lande som Myanmar. EU’s økonomiske relationer med andre lande er et
vigtigt instrument til styrkelse af EU’s position på den globale scene. Kommissionen vil forfølge
en ambitiøs handelsdagsorden, herunder fastholde tempoet i forhandlingerne med nøglepartnere
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
og fortsætte arbejdet mod en aftale på WTO’s 9. ministerkonference i december. Kommissionen
vil i 2014 desuden have fokus på emner som: G20-samarbejdet om bekæmpelse af skatteunddra-
gelse og bankhemmelighed, forberedelse af MDG-konferencen om FN’s 2015-mål og en ny in-
ternational klimaaftale. Kommissionen erkender, at EU kan opnå større indflydelse på den uden-
rigspolitiske scene, hvis man i højere grad søger at fremme sammenhængen i EU’s interne og
eksterne politik. Det nævnes, at det kan spille en vigtig rolle at arbejde imod udvikling af en fæl-
les europæisk forsvarsindustri, som også vil bidrage til vækst og beskæftigelse.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Kommissionens arbejdsprogram er fremlagt i henhold til rammeaftalen mellem Europa-
Parlamentet og Kommissionen. Kommissionsformandens tale om Unionens tilstand i Europa-
Parlamentet den 11. september 2013 indgik som en del af processen.
5. Nærhedsprincippet
Vurdering af hvorvidt nærhedsprincippet er overholdt vil blive foretaget ved behandling af de
enkelte forslag i arbejdsprogrammet, efterhånden som de fremsættes.
6. Gældende dansk ret
Vurdering af forslagenes lovgivningsmæssige konsekvenser vil blive foretaget ved behandling af
de enkelte forslag i arbejdsprogrammet, efterhånden som de fremsættes.
7. Konsekvenser
Der vil blive taget konkret stilling til de enkelte forslags konsekvenser for statsfinanserne, sam-
fundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet i forbindelse med hvert enkelt forslags frem-
læggelse.
8. Høring
Arbejdsprogrammet har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Arbejdsprogrammet ventes at blive hilst velkommen og taget til efterretning af de øvrige med-
lemsstater.
10. Regeringens generelle holdning
Man forventer fra dansk side at hilse Kommissionens præsentation af sit arbejdsprogram vel-
kommen og tage det til efterretning.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1297203_0009.png
4. Præsentation af den årlige vækstundersøgelse (2014)
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat
1. Resumé
Den årlige vækstundersøgelse (”Annual Growth Survey”) indleder hvert år Det Europæiske Semester, der er
rammen for de økonomiske samarbejdsprocesser i EU. Vækstundersøgelsen for 2014 ventes offentliggjort den 13.
november 2013. Den vil blive præsenteret af Kommissionen på rådsmødet (almindelige anliggender) den 19. no-
vember 2013 og ventes efterfølgende substansbehandlet i relevante rådsformationer frem til mødet i Det Europæi-
ske Råd i marts 2014.
2. Baggrund
Formålet med det europæiske semester er at styrke ”forhåndskoordinationen” af den økonomi-
ske politik, dvs. skabe rammer for en grundig drøftelse af EU-landenes økonomiske udfordringer
forud for vedtagelsen af nationale politikker. Det Europæiske Semester gennemførtes for første
gang i 2012 i henhold til det reformerede økonomiske samarbejde, herunder de styrkede finans-
politiske regler i Stabilitets- og Vækstpagten og samarbejdet om makroøkonomiske ubalancer.
Det europæiske semester påbegyndes med Kommissionens offentliggørelse og Rådets efterføl-
gende drøftelse af den årlige vækstundersøgelse. Undersøgelsen er et redskab, der skal være med
til at fremme en fælles forståelse af de økonomiske udfordringer i EU og danne grundlag for de
efterfølgende økonomiske anbefalinger til de enkelte EU-lande.
Vækstundersøgelsen og konklusionerne fra drøftelserne af denne i hhv. Rådet for Økonomiske
og Finansielle Anliggender (ECOFIN) og Rådet for Beskæftigelse og Sociale Anliggender
(EPSCO) forventes forelagt for Det Europæiske Råd i marts 2014. Dermed afsluttes den
første del
af det europæiske semester. Herefter udarbejder og fremlægger EU-landene deres stabilitets- og
konvergensprogrammer med mellemfristede økonomisk-politiske planer samt deres nationale
reformprogrammer.
På grundlag af landenes programmer skal Kommissionen fremlægge forslag til landespecifikke
anbefalinger til de enkelte EU-lande, som DER skal tilslutte sig på mødet i juni 2014 og ECO-
FIN endeligt skal vedtage. Dette vil afslutte den
anden del
af det europæiske semester.
3. Formål og indhold
Kommissionen ventes på Rådet (almindelige anliggender) den 19. november 2013 at præsentere
vækstundersøgelsen, der forventes at indeholde en redegørelse for de makroøkonomiske og
strukturelle økonomiske udfordringer for EU og mere overordnede anbefalinger til medlemslan-
dene. Undersøgelsen er grundlaget for at opnå en fælles forståelse for de nødvendige prioriteter
på det nationale og EU-niveau, og dermed vigtig for at EU kan vende tilbage til bæredygtig vækst
og jobskabelse.
Vækstundersøgelsen ventes i den forbindelse at redegøre for fremskridt og udfordringer for at nå
målsætningerne i EU’s vækststrategi, Europa 2020-strategien.
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Der forventes alene en præsentation af den årlige vækstundersøgelse på Rådsmødet (almindelige
anliggender) den 19. november 2013. Vækstundersøgelsen 2014 ventes substansbehandlet i rele-
vante rådsformationer frem mod Det Europæiske Råd i marts 2014.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Det styrkede makroøkonomiske samarbejde og overvågning vurderes at have positive samfunds-
økonomiske konsekvenser, i det omfang en sådan overvågning gennem en konsistent implemen-
tering af reglerne bidrager til at understøtte makroøkonomisk stabilitet, og sikrer en bæredygtig
vækst og beskæftigelse i medlemslandene.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Medlemslandene i EU ventes generelt at tage præsentationen af den årlige vækstundersøgelse til
efterretning.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen forventer at tage præsentationen af den årlige vækstundersøgelse til efterretning.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
10