Europaudvalget 2013-14
Rådsmøde 3275 - Uddannelse m.v. Bilag 2
Offentligt
1300322_0001.png
13. november 2013
Samlenotat
Rådsmøde (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 25.-26. november 2013
Kultur og sport
6. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om tilbagelevering af
kulturgoder, som ulovligt er fjernet fra en medlemsstats område (omarbejdning)
side 2
KOM (2013) 311
-
Generel indstilling
7. Mediefrihed og pluralisme i et digitalt miljø –
side 8
KOM-dokument foreligger ikke
- Konklusioner fra Rådet og fra regeringsrepræsentanter forsamlet i Rådet
8. Den konvergerede medieverden –
side 10
KOM-dokument foreligger ikke
- Politisk drøftelse
9. Rådets henstilling om fremme af sundhedsfremmende fysisk aktivitet –
side 13
KOM (2013) 603
- Vedtagelse
10. Finansielle og økonomiske aspekter af sporten –
side 16
KOM-dokument foreligger ikke
- Rådskonklusioner
11. God forvaltningsskik inden for sporten –
side 18
KOM-dokument foreligger ikke
- Politisk drøftelse
Dok nr. 1937968
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1300322_0002.png
Side 2
Ad 6. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om tilbagelevering
af kulturgoder, som ulovligt er fjernet fra en medlemsstats område
(omarbejdning)
KOM (2013) 311
-
Generel indstilling
Revideret udgave af grundnotat af 2. juli 2013. Ændringer markeret med en streg i
margenen.
1. Resumé
Kommissionen har den 30. maj 2013 fremlagt forslag til Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv om tilbagelevering af kulturgoder, som ulovligt er fjernet fra en medlemsstats
område. Der er tale om en omarbejdning af et eksisterende direktiv (93/7/EØF).
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 114 om harmonisering af lovgivning
vedrørende det indre markeds funktion og skal behandles efter den almindelige
lovgivningsprocedure. Baggrunden for forslaget er, at Kommissionen gennem en række
evalueringer har konstateret, at direktivet har haft begrænset effektivitet i forhold til at
sikre tilbagelevering af ulovligt udførte kulturgoder.
Kommissionen har derfor fremsat det foreliggende forslag til ændring af direktivet, der
navnlig betyder, at en række indsnævringer mht. de genstande, som kan omfattes af
direktivet, bortfalder; at fristen for at anlægge sag med krav om tilbagelevering udvides
fra ét til tre år efter, at den medlemsstat, der gør krav på genstanden, blev opmærksom
på dens opholdssted; samt at kravene til ”nødvendig agtpågivenhed” hos besidder
strammes, hvis der skal kunne opnås erstatning for konfiskerede genstande.
En vedtagelse af forslaget vil kunne medføre behov for ændringer i dansk ret;
umiddelbart vil ændringer dog forventes at kunne gennemføres via bekendtgørelse i
medfør af bemyndigelse til kulturministeren i den eksisterende implementeringslov.
Forslaget er sat på dagsordenen for rådsmødet (uddannelse, ungdom, kultur og sport)
den 25.-26. november 2013 med henblik på en generel indstilling.
2. Baggrund
Kommissionen har den 30. maj 2013 fremlagt forslag til Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv om tilbagelevering af kulturgoder, som ulovligt er fjernet fra en
medlemsstats område. Der er tale om en omarbejdning af et eksisterende direktiv om
tilbagelevering af kulturgoder (93/7/EØF).
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 114 om harmonisering af lovgivning
vedrørende det indre markeds funktion og skal behandles efter den almindelige
lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294. Rådet træffer afgørelse med kvalificeret
flertal.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 3
Kommissionen har gennem en række evalueringer kunnet konstatere, at direktivet om
tilbagelevering af kulturgoder, har haft en begrænset effekt med hensyn til at opnå, at
ulovligt fjernede kulturgenstande er leveret tilbage.
Evalueringerne har peget på en række årsager til dette:
Betingelserne for at genstande kan klassificeres som ”nationale skatte” og dermed
være omfattet af direktivet.
Den korte frist for adgang til at anlægge sag om tilbagelevering.
Omkostningerne til erstatning.
I forbindelse med evalueringerne har man desuden konstateret, at der er behov for at
forbedre det administrative samarbejde i forbindelse med implementering af direktivet.
3. Formål og indhold
I forslaget til omarbejdning af direktivet om tilbagelevering af kulturgoder indgår en
række ændringer, der skal sikre, at direktivet opnår større effekt med henblik på at
opnå, at ulovligt fjernede kulturgenstande tilbageleveres.
Det drejer sig om:
En ændring af definition på ”kulturgode” i direktivets betydning. Fremover omfatter
direktivet genstande, som efter national lovgivning eller administrative procedurer er
klassificeret som ”nationale skatte”, som anført i TEUF artikel 36. Et bilag til
direktivet, der begrænser, hvilke kategorier af genstande, der kan klassificeres som
sådan, bortfalder.
En forpligtelse for medlemsstaterne til at anvende informationssystemet for det indre
marked (IMI). De relevante myndigheder i medlemsstaterne skal efter
ændringsforslaget anvende IMI i deres indbyrdes samarbejde og samråd i forbindelse
med gennemførslen af direktivet. Hensigten er at lette det administrative samarbejde.
En ændring af fristen for påvisningen af, at en fundet genstand er et kulturgode. Efter
det nuværende direktiv har den medlemsstat, der ansøger om tilbagelevering, to
måneder til at påvise, at en funden genstand er et kulturgode i direktivets betydning.
Fristen regnes fra det tidspunkt, hvor ansøgeren har modtaget meddelelse om, at den er
fundet i en anden medlemsstat. Direktivet fastslår, at det gør det lettere for en
ansøgende medlemsstat at bevise i en retssag, at en genstand er et kulturgode, såfremt
denne frist overholdes. Såfremt fristen overholdes, er det land, hvori genstanden
befinder sig, endvidere forpligtet til at træffe foranstaltninger med henblik på den
fysiske bevaring af kulturgodet og med henblik på, at kulturgodet ikke unddrages
tilbageleveringsproceduren.
Med ændringsforslaget udvides den pågældende frist til fem måneder.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1300322_0004.png
Side 4
En ændring af fristen for at anlægge sag om tilbagelevering. Fristen er i dag ét år efter,
at den ansøgende medlemsstats myndigheder fik kendskab til kulturgodets opholdssted
og besidderens identitet. Fristen udvides med ændringen til tre år.
En ændring af vilkårene for at opnå erstatning ved tilbagelevering. I dag tilkendes
besidderen en ”rimelig” erstatning, såfremt domstolen overbevises om, at besidderen
har udvist den nødvendige agtpågivenhed. Med ændringen strammes formuleringen, så
besidderen skal bevise, at der er udvist den nødvendige agtpågivenhed.
Der fastlægges endvidere en række kriterier for ”nødvendig agtpågivenhed”, inspireret
af de kriterier, der er fastsat i den såkaldte UNIDROIT-konvention fra 1995
(UNESCO’s konvention om ulovligt udførte kulturgoder, som Danmark har ratificeret i
2010). Det drejer sig f.eks. om at sikre sig korrekte udførselstilladelser, dokumentation
for genstandens proveniens, ved at foretage søgninger i relevante registre over stjålne
kulturgoder mv.
Med ændringsforslaget vil der endvidere ske evaluering af direktivet hvert femte år,
frem for i dag hver tredje år.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentets Kulturudvalg forventes at behandle udkast til betænkning om
forslaget den 27. november 2013, mens Europa-Parlamentet forventes at stemme om
forslaget på plenarmøde den 20. januar 2014.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen konstaterer, at det indre marked hører under Unionens og
medlemsstaterne fælles kompetence, og at nærhedsprincippet derfor gælder.
Kommissionen konstaterer også, at den tværnationale dimension, der gør sig gældende
ved ulovlig udførsel af kulturgoder, betyder, at det er Unionen, der bedst er i stand til at
gribe ind og sørge for, at kulturgoder, som er blevet udført på ulovlig vis og befinder sig
på en anden medlemsstats område, leveres tilbage. Uden fælles regler og procedurer
ville en besidder, som er vidende om, at kulturgodet er udført af en medlemsstat på
ulovlig vis, kunne bosætte sig i en anden medlemsstat uden at risikere at miste den
pågældende genstand. Medlemsstaterne ville således ikke på passende vis kunne
virkeliggøre målet med direktivforslaget, der kræver handling på EU-plan.
Regeringen er enig i, at formålet om bekæmpelse af ulovlig udførelse af
kulturgenstande fra en medlemsstat til en anden bedst kan gennemføres via handling
på EU-plan og at nærhedsprincippet som sådan er overholdt.
6. Gældende dansk ret
Rådets direktiv af 15. marts 1993 om tilbagelevering af kulturgoder, som ulovligt er
fjernet fra en medlemsstats område (93/7/EØF) er implementeret i dansk ret ved lov om
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1300322_0005.png
Side 5
tilbagelevering af kulturgoder, som ulovligt er fjernet fra et EU-medlemslands område
m.v. (lov nr. 1104 af 22. december 1993).
Ved en senere ændring af ovenstående lov (lov nr. 422 af 10. juni 1997) er
kulturministeren bemyndiget til at fastsætte regler med henblik på anvendelse eller
gennemførelse af EF-direktiver eller EF-forordninger vedrørende ændring af direktivet.
I medfør af denne bemyndigelsesbestemmelse er udstedt to bekendtgørelser (BEK nr.
1064 af 18. december 1997 og BEK nr. 956 af 28. november 2002) i forbindelse med
ændringer/præciseringer af retsgrundlaget.
7. Konsekvenser
Lovmæssige konsekvenser
En vedtagelse af forslaget kan medføre behov for tilpasning af dansk regulering på
området. Jf. afsnit 6 forventes sådanne ændringer dog som udgangspunkt at kunne ske
via bekendtgørelse i henhold til bemyndigelsesbestemmelsen i den danske
implementeringslov vedrørende direktivet om tilbagelevering af kulturgoder.
Statsfinansielle og samfundsmæssige konsekvenser
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle konsekvenser eller konsekvenser for
EU’s budget.
I forbindelse med udvidet anvendelse af IMI til andre områder af lovgivningen for det
indre marked, herunder direktivet om tilbagelevering af kulturgoder, bemærkes det, at
dette vil kunne indebære ressourcemæssige konsekvenser for Erhvervsstyrelsen i
egenskab af national koordinator for systemet. Et konkret bud på de ressourcemæssige
konsekvenser af disse opgaver afhænger af den specifikke nationale organisering og
fordeling af opgaverne, herunder i forbindelse med den efterfølgende implementering.
Forslaget skønnes ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser.
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Afhængigt af den endelige udformning af forslaget kan en vedtagelse medføre mindre
administrative konsekvenser for virksomheder og offentlige institutioner (f.eks.
museer), der handler med eller køber kulturgenstande.
8. Høring
Forslaget er blevet sendt i høring i EU-specialudvalget for kulturpolitiske spørgsmål
med frist den 7. november 2013. Høringen gav ikke anledning til bemærkninger.
Forslaget er endvidere blevet sendt i bred høring til følgende organisationer og
institutioner m.v. med frist den 1. oktober 2013.
Advokatrådet, Bruun Rasmussens Auktioner, Dansk Kunst og Antikvitetshandler
Union, Dansk Retspolitisk Forening, Danske Advokater, Datatilsynet, Den Danske
Antikvarboghandlerforening, Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen,
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1300322_0006.png
Side 6
Forbrugerrådet, Gallerisammenslutningen, Høiland Auktioner, Institut for
Menneskerettigheder, Kulturstyrelsen, Kulturværdiudvalget, Lauritz.com,
Organisationen Danske Museer, Retssikkerhedsfonden, UNESCOs
Nationalkommission, Østre Landsret, og Vestre Landsret.
Der er ved høringsfristens udløb modtaget høringssvar fra følgende:
Advokatrådet (1/10 2013), Datatilsynet (18/9 2013), Forbrugerrådet (8/8 2013), Institut
for Menneskerettigheder (1/10 2013), Kulturværdiudvalget (2/10 2013), Vestre Landsret
(21/8 2013) og Østre Landsret (20/8 2013).
Høringssvarene kan opsummeres som følger:
Advokatrådet, Forbrugerrådet, Institut for Menneskerettigheder, Vestre Landsret og
Østre Landsret har ikke bemærkninger til forslaget.
Generelt
Kulturværdiudvalget tilslutter sig generelt initiativer til en bedre beskyttelse af
nationale kulturgoder. Kulturværdiudvalget påpeger i den forbindelse, at en ændring af
direktiv 93/7/EØF, ikke bør udelukke, at man også tager initiativ til at foreslå, at
medlemsstaterne tilslutter sig UNESCOs konvention, som har et bredere geografisk
dækningsområde.
Kulturværdiudvalget henviser til, at der i forslaget står, at ”forslaget ikke medfører nye
administrative byrder for myndighederne; byrden skulle tværtimod blive mindre”.
Kulturværdiudvalget finder, at dette ikke stemmer overens med forslagets sigte om at
øge antallet af tilbageleveringer af kulturgoder, som må forventes at medføre byrder for
de nationale myndigheder.
Datatilsynet opfordrer generelt til at man sikrer, at det kommende direktiv ikke
forhindrer en opretholdelse af dansk lovgivning med mindst samme beskyttelsesniveau
som persondataloven, herunder ved eventuel videregivelse af personoplysninger til
andre medlemsstater.
Afgrænsningen af genstande, som omfattes af direktivet
Kulturværdiudvalget tilslutter sig forslaget om, at bilaget over genstande, som er
omfattet af direktivet, og henvisningen til genstande, som er opført på museers,
arkivers og bibliotekssamlingers lister udgår.
Kulturværdiudvalget påpeger i den forbindelse, at det kan blive vanskeligere for
medlemsstaternes kompetente myndigheder at vurdere, om et kulturgode er omfattet af
direktivet om tilbagelevering af kulturgoder. Kulturværdiudvalget gør opmærksom på,
at hvis udvalget eksempelvis skal bidrage til en beslaglæggelse eller et fogedforbud, kan
Kulturværdiudvalget vel risikere at ifalde et økonomisk ansvar, hvis det viser sig, at
det pågældende kulturgode ikke var omfattet af direktivet. Det er vigtigt, at have
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1300322_0007.png
Side 7
afklaret, hvem der har det økonomiske ansvar. Som udgangspunkt er det økonomiske
ansvar placeret hos den medlemsstat, der kræver kulturgodet udleveret.
Kulturværdiudvalget påpeger, at det er en forudsætning, at der i dansk lovgivning
indføres bestemmelser om afgrænsningen af nationale skatte. I forlængelse heraf
anbefaler Kulturværdiudvalget, at man frem for at begynde at opstille nye nationale
lister over mulige kulturgenstande, som kan kræves tilbagelevet, skaber lovhjemmel
for, at det overlades til udvalget at træffe konkret beslutning om, hvilke
kulturgenstande, der skal være omfattet af direktivet.
Fristforlængelserne
Kulturværdiudvalget tilslutter sig, at samtlige frister forlænges og ser for så vidt gerne,
at fristerne forlænges yderligere.
Krav om, at besidderen har udvist nødvendig agtpågivenhed
Kulturværdiudvalget finder dette forslag meget væsentligt, idet det kan bidrage til, at
der udvises større omhu i forbindelse af erhvervelse af kulturgoder, således at der
skabes et stærkere incitament til at begrænse ulovlig handel med kulturgoder.
Afrapportering
Kulturværdiudvalget stiller sig skeptisk overfor værdien af rutinemæssige
rapporteringer set i forhold til de udgifter, der er forbundet med udarbejdelsen heraf.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er generelt bred opbakning blandt medlemsstaterne til forslaget. En mindre gruppe
lande stiller sig dog skeptiske i forhold til behovet for omarbejdelsen. Særligt har
ændringen af definitionen af genstande, der fremover omfattes af direktivet, mødt
skepsis, da et begrænset antal medlemsstater finder, at det kan blive vanskeligt for de
nationale myndigheder at vurdere, hvorvidt en genstand er omfattet af direktivet, da
bilagene nu bortfalder. Derudover har ændringen af bevisbyrden i artikel 9 givet
anledning til drøftelser (formuleringen ændres, således at det er besidderen, der skal
påvise, at der er udvist den nødvendige agtpågivenhed).
Meget tyder dog på, at der vil blive opnået en generel indstilling om forslaget på
rådsmødet (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 25.-26. november 2013.
10. Regeringens generelle holdning
Danmark finder det vigtigt at bekæmpe handel med stjålne kulturgenstande og
genstande fra ulovlige arkæologiske udgravninger, og bakker op om bestræbelsen på at
sikre, at direktivet om tilbagelevering af kulturgoder opnår sin tilsigtede virkning.
Ulovlig fjernelse af kulturgenstande generelt er en stor skadevolder i forhold til den
europæiske kulturarv som sådan. Det er ikke vurderingen, at ulovlig fjernelse af
kulturgenstande fra dansk jord er noget stort problem, sammenlignet med det omfang,
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1300322_0008.png
Side 8
problemerne kan have i andre EU-lande. Det skal dog bemærkes, at sager også
forekommer i Danmark.
Det er samtidig regeringens opfattelse, at reguleringen af området ikke må have en
form, så den gør lovlig handel med kulturgenstande umulig. Det er helt legitimt for
såvel institutioner som privatpersoner at handle med eller samle på kulturgenstande,
så længe det foregår under overholdelse af nationale lovgivninger og internationale
regelsæt.
Regeringen har noteret sig de indkomne bemærkninger fra Kulturværdiudvalget
omkring muligheden for, at et øget antal sager kan føre til øget ressourceforbrug hos
udvalget. Regeringen har ligeledes noteret sig, at der eventuelt kan blive en opgave med
klassifikationen af, hvorvidt ulovligt udførte kulturgenstande fra Danmark kan
betegnes som ”nationale skatte”. Regeringen noterer sig dog også, at antallet af sager,
som involverer Danmark, fortsat må forventes at være ret beskedent. Det er endvidere
regeringens opfattelse, at det eventuelle forøgede ressourceforbrug er af beskedent
omfang set i forhold til vigtigheden af forslagets hensigt, som er at forhindre skade på
den europæiske kulturarv.
Det er regeringens samlede holdning, at det foreliggende forslag finder en fornuftig
balance på dette område.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Europaudvalget er blevet orienteret ved grundnotat af 2. juli 2013.
Ad 7. Mediefrihed og pluralisme i et digitalt miljø
KOM-dokument foreligger ikke
- Konklusioner fra Rådet og fra regeringsrepræsentanter forsamlet i Rådet
1. Resumé
Formandskabet har fremlagt udkast til konklusioner fra Rådet og fra
regeringsrepræsentanter forsamlet i Rådet om mediefrihed og pluralisme i den digitale
verden. Udkastet opfordrer under hensyntagen til subsidiaritetsprincippet til, at
udfordringer for mediefrihed og pluralisme i EU – herunder i relation til borgernes
adgang til og brug af oplysninger fra internettet – adresseres på både
medlemsstatsniveau og EU-niveau. Medlemsstaterne opfordres til at sikre uafhængighed
for deres reguleringsmyndigheder på det audiovisuelle område og til at tage
forholdsregler med henblik på at skabe gennemsigtighed i ejerskabsforhold for medier.
Kommissionen opfordres til bl.a. at styrke samarbejdet mellem medlemsstaternes
reguleringsmyndigheder på det audiovisuelle område samt til at fremme ”best practices”
vedr. gennemsigtighed i ejerskabsforhold.
Forslaget forventes vedtaget på rådsmødet (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den
25.-26. november 2013.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 9
2. Baggrund
Formandskabet har udarbejdet udkast til konklusioner om mediefrihed og pluralisme i
den digitale verden med udgangspunkt i en drøftelse på et uformelt ministermøde for
ministre med ansvar for kultur og audiovisuelle spørgsmål i Vilnius den 2. oktober
2013. Drøftelsen på ministermødet tog udgangspunkt i nogle af de spørgsmål, der rejses
i Kommissionens grønbog ”Forberedelse på en fuldt konvergeret audiovisuel verden:
Vækst; kreativitet og værdier” (april 2013) og rapporten ”Frie og pluralistiske medier til
støtte for europæisk demokrati” (januar 2013) fra en uafhængig højniveau-
ekspertgruppe nedsat af EU-Kommissionens næstformand Neelie Kroes. Sidstnævnte
rapport indeholder bl.a. en anbefaling om, at EU kan og bør spille en større rolle mht.
til at værne om mediefrihed og pluralisme uagtet at dette som udgangspunkt betragtes
som et nationalt anliggende.
3. Formål og indhold
Set i lyset af den grundlæggende betydning mediefrihed og pluralisme har for et
demokratisk samfund har udkastet overordnet til formål at sætte fokus på vigtigheden
af at adressere udfordringer for mediefrihed og pluralisme i EU – herunder i relation til
borgernes adgang til og brug af oplysninger fra internettet og mulige negative
virkninger af vidtgående koncentration i sektoren og mulig styrkelse af
platformsudbydernes rolle. Udkastet peger på, at gennemsigtighed i ejerskabs- og
finansieringsforhold for medier er væsentlig mhp. at sikre mediefrihed og pluralisme.
Desuden peger udkastet på, at sikring af beskyttelse af journalister kan bidrage til at
sikre mediefrihed, og at reguleringsmyndigheder på det audiovisuelle område har en
central rolle i forhold til at håndhæve den reguleringsmæssige ramme, der er fastsat
med AVMS-direktivet for audiovisuelle medietjenester. Samtidig peger udkastet på, at
Europarådet udfører et væsentligt arbejde på området.
Medlemsstaterne opfordres til, at:
Sikre uafhængighed for deres reguleringsmyndigheder på det audiovisuelle område.
Tage passende forholdsregler mhp. at opnå gennemsigtighed i ejerskabsforhold for
medier.
Tage passende forholdsregler mhp. at beskytte kilder og journalister.
Kommissionen opfordres inden for dens kompetenceområde til bl.a., at:
fortsætte med at støtte projekter, som sigter på at øge beskyttelse af journalister og
lignende udøvere på medieområdet.
fremlægge ikke-lovgivningsmæssige tiltag mhp. at styrke samarbejde mellem
medlemsstaternes reguleringsmyndigheder på det audiovisuelle område samt til at
fremme ”best practices” vedr. gennemsigtighed i ejerskabsforhold.
evaluere effektiviteten af disse tiltag mhp. at overveje yderligere tiltag.
Medlemsstaterne og Kommissionen opfordres til inden for deres respektive
kompetenceområder, at:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 10
sikre, fremme og anvende de værdier, der er indeholdt i EU’s Charter om
grundlæggende rettigheder og i den forbindelse adressere udfordringer for
mediefrihed og pluralisme i EU under hensyntagen til subsidiaritetsprincippet
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Konklusionerne medfører ikke i sig selv lovgivningsmæssige, statsfinansielle eller
samfundsøkonomiske konsekvenser, ligesom de ikke har administrative konsekvenser
for erhvervslivet i Danmark.
8. Høring
Forslaget er blevet sendt i høring i EU-specialudvalget for kulturpolitiske spørgsmål
med frist den 7. november 2013. Høringen gav ikke anledning til bemærkninger.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der har under forhandlingerne været opbakning til udkastet til konklusioner. Henset
til, at spørgsmålet om mediefrihed og pluralisme sorterer under medlemsstaterne og
ikke kan underlægges EU-regulering, har et bredt udsnit af medlemsstaterne i den
forbindelse bl.a. understreget, at det er væsentligt at respektere
subsidiaritetsprincippet, at der bør placeres vægt på det arbejde, som Europarådet
udfører på området, og at Kommissionen ikke skal foreslå mekanismer til regulering af
medier.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen ser positivt på det foreliggende udkast til konklusioner, der opfordrer
medlemsstaterne og Kommissionen til inden for deres respektive kompetenceområder
at adressere udfordringer for mediefrihed og pluralisme i EU under hensyntagen til
subsidiaritetsprincippet. Regeringen finder det vigtigt, at der i det digitale mediebillede
sættes øget fokus på sikring af mediefrihed og pluralisme som væsentlige grundsten i et
demokratisk samfund.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Ad 8. Den konvergerede medieverden
KOM-dokument foreligger ikke
- Politisk drøftelse
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 11
1. Resumé
Formandskabet har lagt op til en politisk drøftelse af betydningen af ændringerne i det
audiovisuelle medielandskab for EU-reguleringen på området, herunder hvorvidt det
fortsat giver mening set ud fra et forbrugerperspektiv at have forskellige regler for
traditionelt tv og tv-lignende on demand-tjenester. Baggrunden for dette emne er
Kommissionens grønbog ”Forberedelse på en fuldt ud konvergeret audiovisuel verden:
Vækst, kreativitet og værdier”, som Kommissionen den 24. april 2013 sendte i en bred
høring til medlemslandene og andre relevante interessenter. Formålet med grønbogen er
at lancere en bred, offentlig debat om konsekvenserne af udviklingen af det audiovisuelle
medielandskab – herunder særligt i lyset af den stigende konvergens mellem traditionelle
tv-tjenester og internettet, og måden hvorpå sådanne tjenester bliver leveret og forbrugt.
Høringen og debatten over grønbogen vil kunne danne grundlag for drøftelser af mulige
politiske reaktioner, herunder evt. tiltag af reguleringsmæssig karakter.
2. Baggrund
Den politiske drøftelse skal ses på baggrund af Kommissionens grønbog ”Forberedelse
på en fuldt ud konvergeret audiovisuel verden: Vækst, kreativitet og værdier”, som
Kommissionen den 24. april 2013 sendte i en bred høring til medlemslandene og andre
relevante interessenter med frist til at afgive bemærkninger den 31. august 2013.
Fristen blev efterfølgende forlænget til udgangen af september 2013. Regeringen har
afgivet høringssvar til Kommissionen den 4. juli 2013.
Formålet med grønbogen er at lancere en bred, offentlig debat om konsekvenserne af
udviklingen af det audiovisuelle medielandskab – herunder særligt i lyset af den
stigende konvergens mellem traditionelle tv-tjenester og internettet, og måden hvorpå
sådanne tjenester bliver leveret og forbrugt. Traditionelt tv og tv-lignende on demand-
tjenester er i dag underlagt en EU-minimumsregulering i form af Europa-Parlamentets
og Rådets direktiv 2010/13/EU af 10. marts 2010 om samordning af visse love og
administrative bestemmelser i medlemsstaterne om udbud af audiovisuelle
medietjenester (AVMS-direktivet). Direktivet fastsætter blandt andet minimumsregler
om reklamer, fremme af europæiske audiovisuelle produktioner og beskyttelse af
mindreårige. Høringen og debatten over grønbogen vil kunne danne grundlag for
kommende drøftelser af mulige politiske reaktioner, herunder evt. tiltag af
reguleringsmæssig karakter. Som emne for en morgenmadsdrøftelse for kulturministre
og ministre for det audiovisuelle område i forbindelse med rådsmødet (uddannelse,
ungdom, kultur og sport) den 17. maj 2013 var der en første udveksling af synspunkter
om grønbogen.
3. Formål og indhold
Det litauiske formandskab lægger op til, at medlemsstaterne i deres indlæg
kommenterer betydningen af ændringerne i det audiovisuelle medielandskab for EU-
reguleringen på området, herunder hvorvidt det fortsat giver mening set ud fra et
forbrugerperspektiv at have forskellige regler for traditionelt tv og tv-lignende on
demand-tjenester. Formandskabet lægger desuden op til, at medlemsstaterne udover
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 12
disse spørgsmål i deres indlæg kan kommentere oplæg fra eksterne oplægsholdere
vedrørende emnet.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Spørgsmålet om gældende dansk ret er ikke relevant.
7. Konsekvenser
Den politiske drøftelse om den konvergerede medieverden har ingen
lovgivningsmæssige, statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser, ligesom
den ikke har administrative konsekvenser for erhvervslivet i Danmark.
8. Høring
Punktet om den politiske drøftelse om den konvergerede medieverden er blevet sendt i
høring i EU-specialudvalget for kulturpolitiske spørgsmål med frist den 7. november
2013. Høringen gav ikke anledning til bemærkninger.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Medlemsstaterne forventes at bidrage til den politiske drøftelse.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen ser positivt på formandskabets initiativ til en politisk drøftelse om den
konvergerede medieverden. Som nævnt i regeringens høringssvar til Kommissionen
over Kommissionens grønbog ”Forberedelse på en fuldt ud konvergeret audiovisuel
verden: Vækst, kreativitet og værdier” finder regeringen det væsentligt at drøfte
konsekvenserne af udviklingen af det audiovisuelle medielandskab. Regeringen lægger
vægt på, at der holdes fokus på de værdier, der understøtter reguleringen af
audiovisuelle medietjenester, herunder ytringsfrihed, mediepluralisme, fremme af
kulturel mangfoldighed, beskyttelse af personoplysninger og forbrugere. Desuden
lægger regeringen vægt på, at der i eventuelle reguleringsmæssige tiltag overvejes mere
fleksibilitet med henblik på tilpasning til den teknologiske og markedsmæssige
udvikling under hensyntagen til mediesektorens konkurrenceevne.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens grønbog ”Forberedelse på en fuldt ud
konvergeret audiovisuel verden: Vækst, kreativitet og værdier” har været fremsendt til
Folketingets Europaudvalg den 27. maj 2013. Revideret grund- og nærhedsnotat om
grønbogen samt regeringens høringssvar til Kommissionen har været fremsendt til
Folketingets Europaudvalg den 27. juni 2013.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 13
Ad 9. Rådets henstilling om fremme af sundhedsfremmende fysisk aktivitet
KOM (2013) 603
- Vedtagelse
1. Resumé
Efter anmodning fra Rådet i forbindelse med gennemførelsen af EU-arbejdsplanen for
sport 2011-2014, har Kommissionen fremlagt et forslag til Rådets henstilling om fremme
af en tværsektoriel strategi baseret på EU’s retningslinjer for fysisk aktivitet, herunder en
ramme for begrænset overvågning.
Henstillingen anbefaler, at medlemsstaterne gradvist udvikler og gennemfører nationale
strategier og identificerer konkrete tiltag, der kan, hvis det er hensigtsmæssigt, indgå i en
handlingsplan. Desuden anbefaler henstillingen medlemsstaterne til tværsektorielle
politikker, i overensstemmelse med nationale forhold, samt overvågning af niveauerne
for fysisk aktivitet.
Henstillingen forventes vedtaget på rådsmødet (uddannelse, ungdom, kultur og sport)
den 25.-26. november 2013.
2. Baggrund
Kommissionen peger som baggrund for henstillingen på, at gennemførelsen i
medlemsstaterne af EU’s retningslinjer for fysisk aktivitet, som blev bekræftet uformelt
på EU’s sportsministres møde i december 2008 og af Rådet i november og december
2012, og som anbefaler en tværsektoriel tilgang, der dækker alle tematiske områder for
fremme af sundhedsfremmende fysisk aktivitet, hidtil har været mangelfuld.
Kommissionen fremhæver, at niveauerne for fysisk inaktivitet i Den Europæiske Union
fortsat er uacceptabelt høje. Flertallet af europæere er ikke tilstrækkelig fysisk aktive,
og 60 % dyrker aldrig eller sjældent idræt eller motionerer. Kommissionen peger på, at
der ikke er tegn på, at de negative tendenser er ved at vende for Unionen som helhed.
På den baggrund anerkendte Rådet ved fremlæggelsen af sine konklusioner vedrørende
sundhedsfremmende fysisk aktivitet d. 27. november 2012 behovet for handling på EU-
plan. Rådet opfordrede Kommissionen til at fremlægge et forslag til en henstilling fra
Rådet om fremme af en tværsektoriel strategi baseret på EU’s retningslinjer for fysisk
aktivitet, herunder en ramme for begrænset overvågning.
Kommissionen peger endvidere på, at den foreslåede henstilling ligeledes skal ses i
lyset af EU-arbejdsplanen for sport 2011-2014, der anfører sundhedsfremmende fysisk
aktivitet som et af grundlagene for det fremtidige samarbejde ved udviklingen af
sportens europæiske dimension. Rådet opfordrede i arbejdsplanen formandskabet til at
tage hensyn til EU-arbejdsplanens prioriterede temaer ved udarbejdelsen af deres
program, herunder temaet vedrørende sportens sociale værdier, især sundhed, social
integration, uddannelse og frivilligt arbejde”. Ét af de anførte tiltag i arbejdsplanen er
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 14
således ”Undersøgelse af måder til fremme af sundhedsfremmende fysisk aktivitet og
deltagelse i breddeidræt”. Gennemførelsen af Rådets henstilling om fremme af
sundhedsfremmende fysisk aktivitet er desuden nævnt i formandskabets arbejdsplan
for juli-december 2013.
3. Formål og indhold
Formålet med henstillingen er at øge niveauerne for fysisk aktivitet i medlemsstaterne
og skabe en bedre forståelse af determinanterne for sundhedsfremmende fysisk
aktivitet. Det tilstræbes at bistå medlemsstaterne i deres bestræbelser på at gøre
borgerne mere fysisk aktive.
Medlemsstaterne anbefales i forslaget at arbejde hen mod effektive politikker for
sundhedsfremmende fysisk aktivitet ved at udvikle en tværsektoriel strategi, der
involverer politikområder såsom idræt, sundhed, uddannelse, miljø og transport som
beskrevet i EU’s retningslinjer for fysisk aktivitet og i overensstemmelse med nationale
forhold. Dette skal bl.a. ske gennem vedtagelsen af strategier, tværsektorielle politikker
samt en handlingsplan i forbindelse hermed.
Herudover anbefales medlemsstaterne at overvåge de fysiske aktivitetsniveauer og
politikker for sundhedsfremmende fysisk aktivitet ved at gøre brug af en
overvågningsramme og indikatorer, der er nærmere fastsat i henstillingens bilag, i
overensstemmelse med de nationale forhold.
Udkastet til henstillingen sigter således mod at styrke medlemsstaternes indsats for
sundhedsfremmende fysisk aktivitet og støtte dem ved at anvise en ramme for
overvågning af deres politikker.
Det anføres i forslaget, at medlemsstaterne bør udpege nationale kontaktpunkter/focal
points for fremme af sundhedsfremmende fysisk aktivitet, der skal støtte
overvågningsrammen, ligesom medlemsstaterne bør underrette Kommissionen om
udpegelsen heraf. Disse kontaktpunkter/focal points foreslås at indgå i
koordineringsprocessen med at levere data om fysisk aktivitet til overvågningsrammen.
Ifølge forslaget bør medlemsstaterne desuden samarbejde tæt med hinanden og med
Kommissionen ved at deltage i en proces med regelmæssig udveksling af oplysninger og
praksis vedrørende fremme af sundhedsfremmende fysisk aktivitet (i de relevante
strukturer for idræt og sundhed på EU-plan som grundlag for en intensiveret politisk
koordinering).
Kommissionen anbefales bl.a. at bistå medlemsstaterne med at vedtage nationale
strategier, udvikle tværsektorielle politiske strategier for sundhedsfremmende fysisk
aktivitet samt med gennemførelsen af handlingsplaner. Dette gennem fremme af
udveksling af oplysninger og praksis, netværksdannelse, identifikation af vellykkede
strategier m.v.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1300322_0015.png
Side 15
Derudover foreslås Kommissionen ifølge udkastet til henstilling at fremme oprettelsen
og driften af overvågningsrammen for sundhedsfremmende fysisk aktivitet, baseret på
eksisterende former for overvågning og dataindsamling på området. Det er nærmere
fastsat i henstillingen, hvordan denne proces bør foregå – bl.a. gennem samarbejde med
videnskabelige eksperter og WHO.
Endeligt anfører udkastet til henstillingen, at Kommissionen hvert tredje år bør
rapportere om fremskridtene med hensyn til gennemførelsen af henstillingen.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Spørgsmålet om gældende dansk ret er ikke relevant, idet fremme af
sundhedsfremmende fysisk aktivitet ikke som selvstændigt område er reguleret ved lov.
7. Konsekvenser
Lovmæssige konsekvenser
Forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenser
De samlede statsfinansielle og samfundsøkonomiske omkostninger til fremme af
sundhedsfremmende aktiviteter er fordelt på en lang række ministerier og
myndigheder, herunder Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse og Social-, Børne- og
Integrationsministeriet. Det må hertil bemærkes, at Danmark allerede i dag har
gennemført strategier eller politikker på de fleste områder.
Udgifterne til gennemførelse af politikker for sundhedsfremmende fysisk aktivitet i
forbindelse med henstillingen afholdes inden for de relevante ministeriers eksisterende
rammer. Udgifterne vil primært være afledt af kravene til indrapportering inden for
overvågningsrammen. Forslaget har derfor ingen nævneværdige statsfinansielle eller
administrative konsekvenser for det offentlige.
Endvidere vil udgifter, som dækkes over EU-budgettet til etablering og drift af
overvågningsrammen samt bistand til medlemsstaterne til overvågningsaktiviteter i
form af kapacitetsopbygning forventeligt blive dækket af sportsafsnittet i Erasmus+-
programmet i perioden 2014-2020. Derudover vil der være udgifter til afholdelse af
ekspertgruppemøder på EU-plan.
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget medfører ingen administrative konsekvenser for erhvervslivet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 16
8. Høring
Forslaget er blevet sendt i høring i EU-specialudvalget for kulturpolitiske spørgsmål
med frist den 7. november 2013. Høringen gav ikke anledning til bemærkninger.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Alle medlemsstater forventes at tilslutte sig forslaget.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen stiller sig overordnet positivt til Kommissionens henstilling, idet
anbefalingerne skønnes at kunne fremme udviklingen af de nationale politikker
vedrørende fysisk aktivitet i EU og vil kunne bidrage til at øge niveauerne for fysisk
aktivitet i medlemsstaterne.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Ad 10. Finansielle og økonomiske aspekter af sporten
KOM-dokument foreligger ikke
- Rådskonklusioner
1. Resumé
Formandskabet har fremlagt et forslag til rådskonklusioner om idrættens bidrag til
økonomisk stabilitet og vækst og vedligeholdelse af socialt rummelige samfund i tider
med høj ungdomsarbejdsløshed. I rådskonklusionerne inviteres medlemsstater til på
forskellige måder at fremme politiske tiltag, der sigter på at udvikle kompetencer til jobs
gennem sport, bl.a. ved at forbedre mulighederne for uddannelsesforløb for fremtidige
professionelle og frivillige i idrætten samt udveksling af praksis for deltagelse i sport, og
hvordan det kan bidrage til et mere sikkert samfund.
Rådskonklusionerne forventes vedtaget på rådsmødet (uddannelse, ungdom, kultur og
sport) den 25.-26. november 2013.
2. Baggrund
De foreslåede rådskonklusioner skal ses i lyset af, at formandskabet i sin arbejdsplan
for juli-december 2013 har anført gennemførelsen af Rådets konklusioner vedrørende
sport som en drivkraft for økonomisk vækst og beskæftigelse.
Det er beskrevet i baggrunden for rådskonklusionerne, at de er tilvejebragt på
baggrund af visse socio-økonomiske udfordringer i EU, særligt den markante
ungdomsarbejdsløshed. Ungdomsarbejdsløshed udgør således fortsat en stor udfordring
for EU og dets medlemsstater. I april 2013 var ungdomsarbejdsløsheden 23,5 % i de
daværende 27 EU-medlemsstater. Forskellene mellem medlemsstaterne og regionerne
inden for medlemsstaterne er stor, da ungdomsarbejdsløsheden er over 50 % i nogle
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 17
medlemsstater og over 70 % i nogle regioner, mens det i nogle regioner er under 5 %. På
tværs af EU-medlemslandene er ungdomsarbejdsløshedsprocenten generelt højere end
arbejdsløshedsprocenten for andre aldersgrupper. Unge er således blevet ramt
uforholdsmæssigt hårdt af den økonomiske krise.
3. Formål og indhold
Formandskabet anfører i konklusionerne, at et af de mest betydningsfulde problemer,
som unge i Europa i dag står over for som følge af krisen, er de manglende jobs og
erhvervserfaring. Der er desuden en voksende kløft imellem kvalifikationer ønsket af
arbejdsgivere og kvalifikationerne hos mulige medarbejdere. Formålet med
rådskonklusionerne er at understrege værdien af idræt i den forbindelse og at
fremhæve idrættens bidrag til økonomisk stabilitet og vækst. Rådskonklusionerne
inviterer medlemsstaterne til på forskellige måder at fremme unges deltagelse i
idrætten med henblik på bedre beskæftigelsesegnethed.
Idræt kan ifølge rådskonklusionerne bidrage med færdigheder, som aktivt støtter unges
deltagelse, udvikling og progression i uddannelse, erhvervsuddannelse og beskæftigelse
på måder, der er relevante for arbejdsmarkedet, og som er værdsat og efterspurgt af
arbejdsgivere. Idrætssektoren, herunder frivilligt arbejde i idrætten, anføres som
værende en målbar og betydelig økonomisk og social værdi i national økonomi.
Deltagelse i idræt og frivilligt arbejde kan give borgerne nye færdigheder og dermed
bidrage til deres beskæftigelsesegnethed.
Idræt har ifølge rådskonklusionerne potentiale til at skabe arbejdspladser gennem
opførelse og vedligeholdelse af sportsfaciliteter, sportsbegivenheder, sportsudstyr og
services og tilknyttede aktiviteter i andre sektorer. Infrastruktur relateret til
sportsbegivenheder kan ligeledes hjælpe til at stabilisere og styrke økonomien, ligesom
idræt kan have en effekt på andre sektorer så som turisme, kultur, transport, medier,
offentlig infrastruktur osv.
Rådskonklusionerne opfordrer medlemsstaterne til at forbedre udvekslingen af god
praksis på lokalt plan for at forbedre unges deltagelse i sport og samfund, særligt med
fokus på hvordan frivillige engagementer i idrætsklubber kan øge færdigheder.
Medlemsstaterne opfordres desuden til at fremme politiske tiltag, der har til formål at
udvikle jobfærdigheder gennem idræt, herunder støtte til frivillige organisationer,
idrætsforeninger og -begivenheder, ligesom medlemsstaterne opfordres til at forbedre
uddannelsesforløb for fremtidige professionelle og frivillige inden for idræt for på den
måde at udvikle færdigheder, der kan anerkendes i nationale kvalifikationsrammer.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1300322_0018.png
Side 18
6. Gældende dansk ret
Spørgsmålet om gældende dansk ret er ikke relevant, idet idrættens bidrag til
økonomisk stabilitet og vækst ikke som selvstændigt område er reguleret ved dansk lov.
7. Konsekvenser
Lovmæssige konsekvenser
Forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget har ingen statsfinansielle konsekvenser, administrative konsekvenser for det
offentlige eller konsekvenser for EU’s budget. Forslaget skønnes endvidere ikke at have
væsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser.
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget medfører ingen administrative konsekvenser for erhvervslivet.
8. Høring
Udkastet til rådskonklusionerne er blevet sendt i høring i EU-specialudvalget for
kulturpolitiske spørgsmål med frist den 7. november 2013. Høringen gav ikke anledning
til bemærkninger.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Alle medlemsstater forventes at tilslutte sig forslaget.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen ser positivt på, at der med forslaget sættes fokus på idrættens bidrag til
økonomisk og social udvikling, herunder bekæmpelse af arbejdsløshed, og regeringen
kan derfor bakke op om forslaget.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Ad 11. God forvaltningsskik inden for sporten
KOM-dokument foreligger ikke
- Politisk drøftelse
1. Resumé
Formandskabet har som led i opfølgningen af EU-arbejdsplanen for sport 2011-2014,
der fremhæver sportens integritet, navnlig fremme af god forvaltningspraksis, som et
prioriteret område inden for det europæiske samarbejde om idræt, lagt op til en politisk
drøftelse om god forvaltningsskik inden for idrætten på rådsmødet (uddannelse,
ungdom, kultur og sport) den 25.-26. november 2013.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1300322_0019.png
Side 19
Til brug for drøftelsen på rådsmødet forventes formandskabet at fremlægge konkrete
spørgsmål om emnet.
Alle lande forventes at deltage i den politiske drøftelse på rådsmødet (uddannelse,
ungdom, kultur og sport) den 25.-26. november 2013.
2. Baggrund
Den politiske drøftelse om god forvaltningsskik inden for idrætten skal ses i
sammenhæng med bl.a. nævnelsen af emnet i EU-arbejdsplanen for sport 2011-2013,
som fremhæver sportens integritet, navnlig fremme af god forvaltningspraksis, som et
prioriteret område vedrørende det europæiske samarbejde om idræt. Formandskabet
henviser til en ekspertgruppes arbejde, som har ført til udarbejdelsen af en række
principper vedrørende god forvaltningspraksis. Disse principper blev diskuteret ved et
EU Sports Forum, der blev afholdt den 30. september-1. oktober 2013 i Vilnius.
3. Formål og indhold
Formålet med den politiske drøftelse er at drøfte god forvaltningsskik inden for idræt.
Til brug for drøftelsen forventes formandskabet at stille to konkrete spørgsmål om hhv.
1) medlemsstaternes tilfredshed med hastigheden af udviklingen inden for
idrætsbevægelsen, for så vidt angår forbedringen af god forvaltningspraksis samt
implementeringen af principperne for god forvaltningspraksis og 2) hvad regeringerne
kan gøre i den forbindelse.
4. Europa-Parlamentets udtalelse
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant i forbindelse med den politiske
drøftelse.
6. Gældende dansk ret
Spørgsmålet om gældende dansk ret er ikke relevant i forbindelse med den politiske
drøftelse.
7. Konsekvenser
Lovmæssige konsekvenser
Den politiske drøftelse har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Statsfinansielle og samfundsmæssige konsekvenser
Den politiske drøftelse har ingen statsfinansielle konsekvenser, administrative
konsekvenser for det offentlige eller konsekvenser for EU’s budget. Drøftelsen har
endvidere ikke væsentlige samfundsmæssige konsekvenser.
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget medfører ingen administrative konsekvenser for erhvervslivet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 20
8. Høring
Punktet vedr. den politiske drøftelse er blevet sendt i høring i EU-specialudvalget for
kulturpolitiske spørgsmål med frist den 7. november 2013. Høringen gav ikke anledning
til bemærkninger.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Alle medlemsstater forventes at deltage i den politiske drøftelse.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen ser positivt på formandskabets initiativ til en politisk drøftelse om god
forvaltningspraksis inden for sporten, idet emnet er relevant i forhold til de fælles EU-
prioriteter, som indgår i Rådets EU-arbejdsplan for sport 2011-2014.
Regeringen kan under drøftelsen bidrage med oplysninger om danske overvejelser på
området.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.