Europaudvalget 2013-14
Rådsmøde 3280 - Beskæftigelse m.v.
Offentligt
1454064_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
17546/13
(OR. en)
PRESSE 555
PR CO 65
PRESSEMEDDELELSE
3280. samling i Rådet
Beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerpolitik
Bruxelles, den 9. og 10. december 2013
Formænd
Algimanta Pabedinskienė
Litauens social- og arbejdsminister
Vytenis Povilas Andriukaitis
Litauens sundhedsminister
PRESSE
Rue de la Loi 175 B – 1048 BRUXELLES Tlf.: +32 (0)2 281 5272 / 6319 Fax: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/press
17546/13
DA
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454064_0002.png
9. og 10. december 2013
De vigtigste resultater af Rådets samling
Beskæftigelse og social- og arbejdsmarkedspolitik
Rådet nåede til enighed om en generel indstilling til
håndhævelsesdirektivet om udstationering af
arbejdstagere.
Formanden for Rådet, Algimanta Pabedinskienė, sagde:
"Det er en meget
betydningsfuld aftale, der vil gavne alle medlemsstater, uanset om de er værts- eller udsenderstat.
Dette direktiv vil bidrage til at forbedre beskyttelsen af udstationerede arbejdstageres rettigheder
og forhindre mulighederne for misbrug og svig. Det vil også bidrage til fair konkurrence og lige
vilkår. Den enighed, som Rådet nåede frem til i dag, vil gøre det muligt straks at indlede
forhandlinger med Europa-Parlamentet og søge at nå til enighed inden udløbet af den nuværende
valgperiode."
Rådet nåede også frem til en generel indstilling til en afgørelse om øget samarbejde mellem
offentlige arbejdsformidlinger.
Det gjorde status over initiativerne til fremme af
ungdomsbeskæftigelsen,
navnlig
ungdomsgarantien og ungdomsbeskæftigelsesinitiativet.
Rådet havde en udveksling af synspunkter om det
europæiske semester
2014 på området for
beskæftigelse og social- og arbejdsmarkedspolitik.
Ministrene noterede sig statusrapporterne vedrørende et direktiv om en mere ligelig
kønsfordeling
blandt menige bestyrelsesmedlemmer i børsnoterede selskaber og tilhørende foranstaltninger og et
direktiv om
ligebehandling.
Rådet vedtog desuden konklusioner om "effektiviteten af de
institutionelle mekanismer til forbedring af
kvinders stilling og ligestilling mellem kønnene".
Rådet vedtog en henstilling om foranstaltninger i medlemsstaterne til effektiv
integration af
romaerne.
Sundhed og forbrugerpolitik
Rådet udvekslede synspunkter med hensyn til to udkast til forordning om
medicinsk udstyr.
Ministrene vedtog endvidere konklusioner om "overvejelser om
moderne, lydhøre og bæredygtige
sundhedssystemer".
"EU's medlemsstater skal være proaktive. Vores sundhedssystemer skal være
klar til at modstå de nuværende og fremtidige udfordringer. EU's borgere har berettigede
forventninger. Når vi, EU's sundhedsministre, træffer beslutninger om fremtidens
sundhedssystemer, skal vi tage seriøst hensyn til disse forventninger", sagde formanden for Rådet,
Vytenis Povilas Andriukaitis.
Formandskabet orienterede desuden ministrene om status med hensyn til udkastet til EU's
reviderede
direktiv om tobak.
17546/13
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454064_0003.png
9. og 10. december 2013
INDHOLD
1
DELTAGERE .................................................................................................................................... 5
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
BESKÆFTIGELSE OG SOCIAL- OG ARBEJDSMARKEDSPOLITIK.......................................... 7
Udstationering af arbejdstagere ........................................................................................................... 7
Kvinder i bestyrelser ............................................................................................................................ 8
Ungdomsbeskæftigelse ........................................................................................................................ 9
Det europæiske semester 2014 på området beskæftigelse og social- og arbejdsmarkedspolitik ....... 11
Ligebehandling .................................................................................................................................. 12
Netværk af offentlige arbejdsformidlinger ........................................................................................ 12
Foranstaltninger til romaernes integration ......................................................................................... 13
Mekanismer til forbedring af kvinders stilling og ligestilling mellem kønnene ................................ 13
Eventuelt ............................................................................................................................................ 14
SUNDHEDS- OG FORBRUGERSPØRGSMÅL ............................................................................. 15
Medicinsk udstyr ................................................................................................................................ 15
Moderne, lydhøre og bæredygtige sundhedssystemer ....................................................................... 16
Eventuelt ............................................................................................................................................ 16
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
UDENRIGSANLIGGENDER
1
Støtte til tilintetgørelse af Syriens kemiske våben ................................................................................................. 18
EU-støtte til nedrustning i Sydøst- og Østeuropa .................................................................................................. 18
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
17546/13
DA
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
9. og 10. december 2013
DEN FÆLLES SIKKERHEDS- OG FORSVARSPOLITIK
EUTM Mali ........................................................................................................................................................... 18
EU-operationscentret ............................................................................................................................................. 18
EKSTERNE FORBINDELSER
Ændring af bilag II til EØS-aftalen ....................................................................................................................... 19
TOLDUNIONEN
Import af jetpetroleum – afskaffelse af told .......................................................................................................... 19
Protokol til bekæmpelse af ulovlig handel med tobak – Verdenssundhedsorganisationen ................................... 20
Sanitære artikler – forenklet toldklassificeringssystem ......................................................................................... 20
DET INDRE MARKED
Støjgrænser for motorkøretøjer ............................................................................................................................. 21
TRANSPORT
Galileo – adgang til statsregulerede tjenester ........................................................................................................ 21
MILJØ
Eksport og import af farlige kemikalier ................................................................................................................ 22
BESKIKKELSER
Regionsudvalget .................................................................................................................................................... 22
ÅBENHED
Aktindsigt .............................................................................................................................................................. 22
17546/13
DA
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454064_0005.png
9. og 10. december 2013
DELTAGERE
Belgien:
Laurette ONKELINX
Monica DE CONINCK
Bulgarien:
Hasan ADEMOV
Tanya ANDREEVA-RAYNOVA
Den Tjekkiske Republik:
Petr ŠIMERKA
Ferdinand POLÁK
Danmark:
Mette FREDERIKSEN
Manu SAREEN
Ole TOFT
Tyskland:
Annette NIEDERFRANKE
Daniel BAHR
Estland:
Taavi RÕIVAS
Irland:
Richard BRUTON
Joan BURTON
James REILLY
Grækenland:
Ioannis VROUTSIS
Spyridon-Adonis GEORGIADIS
Spanien:
María Fátima BÁÑEZ GARCÍA
Pilar FARJAS
José Pascual MARCO MARTÍNEZ
Frankrig:
Michel SAPIN
Alexis DUTERTRE
Kroatien:
Mirando MRSIĆ
Rajko OSTOJIĆ
Italien:
Enrico GIOVANNINI
Marco PERONACI
Cypern:
Petros PETRIDES
Maria HADJITHEODOSIOU
Letland:
Ingrīda CIRCENE
Juris ŠTĀLMEISTARS
Litauen:
Algimanta PABEDINSKIENĖ
Vytenis Povilas ANDRIUKAITIS
Vicepremierminister samt social- og sundhedsminister
med ansvar for Beliris og føderale kulturinstitutioner
Arbejdsminister
Arbejds- og socialminister
Sundhedsminister
Første vicearbejds- og vicesocialminister
Vicesundhedsminister
|Beskæftigelsesminister
Minister for ligestilling og kirke og minister for nordisk
samarbejde
Stedfortrædende fast repræsentant
Statssekretær, Forbundsministeriet for Arbejds- og
Socialspørgsmål
Forbundssundhedsminister
Socialminister
Beskæftigelses-, handels- og innovationsminister
Socialminister
Sundhedsminister
Minister for beskæftigelse, social sikring og velfærd
Sundhedsminister
Minister for beskæftigelse og social sikring
Statssekretær for sundhed
Stedfortrædende fast repræsentant
Minister for arbejde, beskæftigelse, erhvervsuddannelse
og arbejdsmarkedsdialog
Stedfortrædende fast repræsentant
Arbejds- og pensionsminister
Sundhedsminister
Arbejds- og socialminister
Stedfortrædende fast repræsentant
Sundhedsminister
Stedfortrædende fast repræsentant
Sundhedsminister
Stedfortrædende fast repræsentant
Social- og arbejdsminister
Sundhedsminister
17546/13
DA
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454064_0006.png
9. og 10. december 2013
Luxembourg:
Nicolas SCHMIT
Georges FRIDEN
Ungarn:
Zoltán BALOG
Hanna PÁVA
Malta:
Helena DALLI
Neil KERR
Nederlandene:
Lodewijk ASSCHER
Wepke KINGMA
Østrig:
Harald GÜNTHER
Polen:
Radosław MLECZKO
Krzysztof CHLEBUS
Portugal:
Pedro MOTA SOARES
Pedro COSTRA PEREIRA
Rumænien:
Mariana CÂMPEANU
Eugen Gheorghe NICOLĂESCU
Slovenien:
Anja KOPAČ MRAK
Metka IPAVIC
Slovakiet:
Branislav ONDRUS
Viliam ČISLÁK
Finland:
Lauri IHALAINEN
Susanna HUOVINEN
Sverige:
Elisabeth SVANTESSON
Lena FURMARK
Det Forenede Kongerige:
Esther McVEY
Jane ELLISON
Arbejds-, beskæftigelses- og indvandringsminister
Stedfortrædende fast repræsentant
Minister for menneskelige ressourcer
Vicestatssekretær, Ministeriet for Menneskelige
Ressourcer
Minister for social dialog, forbrugerspørgsmål og
borgerlige frihedsrettigheder
Stedfortrædende fast repræsentant
Vicepremierminister, social- og beskæftigelsesminister
Stedfortrædende fast repræsentant
Stedfortrædende fast repræsentant
Understatssekretær, Arbejds- og Socialministeriet
Understatssekretær, Sundhedsministeriet
Minister for social solidaritet, beskæftigelse og social
sikring
Stedfortrædende fast repræsentant
Arbejds-, familie-, social- og ældreminister
Sundhedsminister
Arbejds-, familie-, social- og ligestillingsminister
Stedfortrædende fast repræsentant
Statssekretær, Arbejds-, Social- og Familieministeriet
Statssekretær, Sundhedsministeriet
Arbejdsminister
Social- og sundhedsminister
Arbejdsmarkedsminister
Statssekretær, Socialministeriet
Viceminister for beskæftigelsespolitik, Arbejds- og
Pensionsministeriet
Statssekretær for offentlig sundhed, Arbejds- og
Pensionsministeriet
Kommissionen:
Viviane REDING
László ANDOR
Tonio BORG
Neven MIMICA
Næstformand
Medlem
Medlem
Medlem
17546/13
DA
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454064_0007.png
9. og 10. december 2013
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
BESKÆFTIGELSE OG SOCIAL- OG ARBEJDSMARKEDSPOLITIK
Udstationering af arbejdstagere
Rådet nåede frem til en generel indstilling til håndhævelsesdirektivet om udstationering af
arbejdstagere, således at forhandlingerne kan indledes med Europa-Parlamentet med henblik på at
nå til enighed ved førstebehandlingen (17611/13).
Ministrene blev enige om en samlet kompromisaftale om de to udestående spørgsmål i direktivet:
de nationale kontrolforanstaltninger og solidarisk hæftelse i underkontrahentkæder.
For så vidt angår de nationale kontrolforanstaltninger (artikel 9) blev ministrene enige om,
at medlemsstaterne kun må indføre administrative krav og kontrolforanstaltninger, der er
nødvendige for at sikre effektiv overvågning af overholdelsen af de forpligtelser, som er
fastsat i dette direktiv og i direktivet om udstationering af arbejdstagere fra 1996, hvis
disse foranstaltninger er berettigede og forholdsmæssige i overensstemmelse med EU-
retten. Kommissionen skal underrettes om foranstaltningerne, og tjenesteyderne skal
underrettes gennem et enkelt nationalt websted.
For så vidt angår solidarisk hæftelse i underkontrahentkæder (artikel 12) fastsætter den
aftalte tekst, at medlemsstaterne med hensyn til de aktiviteter, der er omhandlet i bilaget til
direktiv 96/71/EF
1
, skal indføre foranstaltninger, der sikrer, at udstationerede arbejdstagere
i underkontrahentkæder kan holde den kontrahent, som arbejdsgiveren er direkte
underkontrahent til, ansvarlig sammen med eller i stedet for arbejdsgiveren for så vidt
angår udstationerede arbejdstageres rettigheder med hensyn til nettoløntilgodehavender
svarende til mindstelønnen. I stedet for disse ansvarsregler kan medlemsstaterne træffe
andre passende fuldbyrdelsesforanstaltninger i henhold til EU-lovgivningen og national
lovgivning og/eller praksis, som i et direkte underkontrahentforhold giver mulighed for
effektive og forholdsmæssige sanktioner over for kontrahenten for at imødegå svig og
misbrug i situationer, hvor arbejdstagere har vanskeligheder med at få respekteret deres
rettigheder.
Håndhævelsesdirektivet har til formål at fremme fair konkurrence mellem alle tjenesteydere ved at
garantere lige vilkår såvel som retssikkerhed for tjenesteydere, tjenestemodtagere og arbejdstagere,
der er udstationeret med henblik på udførelse af tjenesteydelser. Dette betyder, at beskyttelsen af
udstationerede arbejdstagere skal forliges med hensynet til den frie udveksling af tjenesteydelser.
Direktivet forbedrer tilsynet med og håndhævelsen af reglerne i direktivet om udstationering af
arbejdstagere (96/71/EF), der regulerer beskæftigelsesvilkårene for arbejdstagere, der midlertidigt
er udstationeret i en anden medlemsstat i forbindelse med grænseoverskridende tjenester, og
fastsætter, at værtslande bør sikre, at udstationerede arbejdstagere er omfattet af en
minimumsbeskyttelse i værtslandet (sundhed og sikkerhed, maksimal arbejdstid, minimumsløn
mv.).
1
(byggeri)
17546/13
DA
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454064_0008.png
9. og 10. december 2013
Kvinder i bestyrelser
Rådet noterede sig en statusrapport vedrørende et direktiv om en mere ligelig kønsfordeling i
bestyrelser (16437/13 +COR
1).
Det foreslåede direktiv vil bl.a. fastsætte et bindende kvantitativt mål (i modsætning til en
obligatorisk kvote) med henblik på at øge andelen af kvinder blandt menige bestyrelsesmedlemmer
i børsnoterede selskaber til 40 % senest i 2020. For at nå dette mål er det nødvendigt at anvende
neutrale kriterier, der sikrer en retfærdig rekruttering, samtidig med at der træffes
gennemsigtighedsforanstaltninger.
Direktivet tager sigte på at løse spørgsmålet om kvinders underrepræsentation i den økonomiske
beslutningstagning på højeste niveau gennem fastsættelse af et kvantitativt mål om, at det
underrepræsenterede køn skal tegne sig for en andel på 40 % i bestyrelserne i børsnoterede
selskaber senest i 2020 (senest i 2018, hvis der er tale om offentlige virksomheder). Selskaberne vil
blive forpligtet til at arbejde hen imod dette mål, bl.a. ved at indføre proceduremæssige regler for
udvælgelse og udnævnelse af menige bestyrelsesmedlemmer.
Kvinder udgør ca. 60 % af de nye dimittender fra universiteter i EU, men alligevel er de stærkt
underrepræsenteret i de stillinger, hvor der træffes økonomiske beslutninger, navnlig i toppen. Selv
om det går langsomt, er situationen ved at blive bedre takket være foranstaltninger, der træffes på
nationalt plan, og den stadig mere intensive offentlige debat om spørgsmålet.
Ifølge Kommissionen var det i april 2013 kun ca. 16,6 % af bestyrelsesmedlemmerne (en ud af
seks) i de største børsnoterede selskaber i EU, der var kvinder.
Den 20. november vedtog Parlamentet sin førstebehandlingsholdning med bred tilslutning til den
tilgang, som Kommissionen havde anlagt i sit forslag.
17546/13
DA
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454064_0009.png
9. og 10. december 2013
Ungdomsbeskæftigelse
Ministrene drøftede gennemførelsen af foranstaltningerne til bekæmpelse af ungdomsarbejdsløshed,
navnlig ungdomsgarantien og ungdomsbeskæftigelsesinitiativet.
Medlemsstaterne var enige om, at situationen med ungdomsarbejdsløsheden i EU er alvorlig, og så
derfor med tilfredshed på muligheden for at få endnu en udveksling af synspunkter om spørgsmålet.
Kommissionens forslag om en kvalitetsramme for praktikophold blev hilst velkommen som endnu
et bidrag til bekæmpelse af ungdomsarbejdsløsheden (17367/13).
Kompleksiteten i at oprette en ungdomsgarantiordning og den nødvendige koordinering blandt alle
aktører i processen blev understreget. Der blev talt om vanskelighederne i forbindelse med
finansieringen af ungdomsbeskæftigelsesinitiativet, navnlig spørgsmålet om forskudsbetalinger fra
Den Europæiske Socialfond. Medlemsstaterne opfordrede til forenklede og gennemsigtige
procedurer for tildelingen af midler.
Desuden blev spørgsmålet om kompatibilitet mellem den finanspolitiske indsats, der er nødvendig
for at yde ungdomsgarantien, og opfyldelse af målene for underskud taget op. Medlemsstaterne så
med tilfredshed på det igangværende arbejde i Beskæftigelsesudvalget om overvågningen af
ungdomsgarantien og de ungdomsrelaterede landespecifikke henstillinger.
Gennemførelse af ungdomsgarantien og ungdomsbeskæftigelsesinitiativet
Rådet vedtog henstillingen om oprettelsen af en ungdomsgaranti den 22. april 2013 (EUT
C 120 af
26.4.2013, side 1).
Med henblik på at støtte ungdomsgarantiordningerne og bekæmpe
ungdomsarbejdsløsheden mere generelt nåede Det Europæiske Råd på sit møde den 7.-
8. februar 2013 til enighed om en finansieringsramme for ungdomsbeskæftigelsesinitiativet på
6 mia. EUR for perioden 2014-2020.
Det Europæiske Råd opfordrede på sit møde den 27.-28. juni de medlemsstater, der er omfattet af
ungdomsbeskæftigelsesinitiativet, til at vedtage planer for gennemførelsen af ungdomsgarantien
inden udgangen af 2013, således at midlerne på 6 mia. EUR kan anvendes fra januar 2014. Det
støttede fremrykning af midlerne i 2014 og 2015. Endvidere besluttede Det Europæiske Råd at
anvende de disponible margener i den flerårige finansielle ramme (skønnet til yderligere
2 mia. EUR) til at finansiere især ungdomsbeskæftigelse.
Med henblik på at støtte medlemsstaterne i deres udarbejdelse af planer for gennemførelsen af
ungdomsgarantien har Kommissionen lavet en skabelon til brug herfor samt arrangeret et arbejds-
og undervisningsseminar den 17.-18. oktober 2013.
17546/13
DA
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
9. og 10. december 2013
Kvalitetsramme for praktikophold
I sin meddelelse med titlen "Et opsving med høj beskæftigelse" af 18. april 2012
(beskæftigelsespakken) meddelte Kommissionen, at den ville fremsætte en henstilling fra Rådet om
en kvalitetsramme for praktikophold senest i slutningen af 2012. Arbejdsmarkedets parter kunne
efter to høringsrunder ikke nå til enighed om at indlede forhandlinger om en kvalitetsramme for
praktikophold. Kommissionen besluttede derfor at fremsætte sit eget forslag til Rådets henstilling
om en kvalitetsramme for praktikophold, som blev vedtaget den 4. december 2013.
17546/13
DA
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454064_0011.png
9. og 10. december 2013
Det europæiske semester 2014 på området beskæftigelse og social- og arbejdsmarkedspolitik
Rådet havde en udveksling af synspunkter på grundlag af den årlige vækstundersøgelse 2014
(15803/13), den fælles rapport om beskæftigelsen (16348/13) og rapporten om
varslingsmekanismen (15808/13).
For så vidt angår det europæiske semester så medlemsstaterne med tilfredshed på den analyse, som
Kommissionen havde fremlagt i den årlige vækstundersøgelse, og var generelt enige i, at de
politiske prioriteter skal videreføres. De anerkendte, at beskæftigelsessituationen fortsat giver grund
til bekymring, og at den økonomiske vækst skal indebære høj beskæftigelse, hvis den skrøbelige
genopretning skal have en mærkbar virkning på arbejdsmarkedet. Desuden blev fokus på særlige
grupper, såsom de unge, understreget.
Rådet godkendte resultattavlen med beskæftigelsesmæssige og sociale indikatorer (16844/13) og
mere generelt kapitel 3 i den fælles rapport om beskæftigelsen (hvori resultattavlen fremlægges).
Det er første gang, at denne resultattavle er taget med i styringscyklussen for semestret. Rådet
noterede sig, at det videre arbejde med at tilpasse instrumentet og integrere det i de nuværende
beskæftigelsesinstrumenter og instrumenter til social styring skal fortsætte, hvis dets fulde
potentiale skal udnyttes.
I sine drøftelser trak Rådet også på bidrag fra Beskæftigelsesudvalget (EMCO) og Udvalget for
Social Beskyttelse (SPC), der er et resultat af udvalgenes drøftelser af resultattavlerne, redskabet til
overvågning af beskæftigelsesresultater og SPC's arbejde med forudgående samordning.
På sit møde den 27.-28. juni 2013 konkluderede Det Europæiske Råd, at "ØMU'ens sociale
dimension bør styrkes. Som et første skridt er det vigtigt at forbedre overvågningen af og tage
hensyn til den sociale og arbejdsmarkedsrelaterede situation i ØMU'en, navnlig ved at anvende
relevante sociale og beskæftigelsesmæssige indikatorer i det europæiske semester. Det er også
vigtigt at sikre bedre samordning af beskæftigelsespolitikkerne og social- og
arbejdsmarkedspolitikkerne med fuld respekt for de nationale beføjelser. Arbejdsmarkedsparternes
og den sociale dialogs rolle, herunder på nationalt plan, er også afgørende" (EUCO
104/2/13,
punkt 14.c).
Rådet godkendte redskabet til overvågning af beskæftigelsesresultater (EPM) (16845/13).
Redskabet til overvågning er en fælles rapport fra Kommissionen og EMCO, der giver en
sammenfatning af evalueringen, som er baseret på den fælles evalueringsramme, og et overblik over
de væsentligste udfordringer, der fremgår af denne analyse.
Siden december 2012 har EPM desuden omfattet et redskab til benchmarking, der er udformet til at
give en visuel fremstilling af resultaterne.
Rådet noterede sig en rapport fra formanden for SPC om forudgående samordning af større
reformer (16890/13).
17546/13
DA
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454064_0012.png
9. og 10. december 2013
Ligebehandling
Rådet noterede sig en statusrapport (16438/13) vedrørende direktivet om ligebehandling af alle
uanset religion eller tro, handicap, alder eller seksuel orientering. Direktivet forbyder
forskelsbehandling på følgende områder: social beskyttelse, herunder social sikring og
sundhedspleje, sociale goder, uddannelse samt adgang til varer og tjenester, herunder boliger.
Det litauiske formandskab har videreført det tekniske arbejde med visse spørgsmål, herunder
anvendelsesområdet (definition af "adgang") og begrebet forskelsbehandling.
Europa-Parlamentet vedtog den 2. april 2009 sin udtalelse efter høringsproceduren. Forslaget er
omfattet af artikel 19 i TEUF (enstemmighed i Rådet + Parlamentets godkendelse). Visse
delegationer opretholder deres generelle forbehold og sætter spørgsmålstegn ved behovet for
forslaget, som de ser som en indgriben i de nationale beføjelser og som værende i konflikt med
nærhedsprincippet og proportionalitetsprincippet.
Andre delegationer har betænkeligheder ved især den manglende retssikkerhed,
kompetencefordelingen og forslagets praktiske, finansielle og juridiske konsekvenser.
Netværk af offentlige arbejdsformidlinger
Rådet nåede til enighed om en generel indstilling til en afgørelse om øget samarbejde mellem
offentlige arbejdsformidlinger (17071/13).
Kommissionen vedtog sit forslag om oprettelse af et netværk af offentlige arbejdsformidlinger den
17. juni 2013. På sit møde i juni fastslog Det Europæiske Råd, at Kommissionens forslag, der fører
til oprettelse af et netværk af offentlige arbejdsformidlinger, bør behandles hurtigt.
Målet med forslaget er at formalisere den nuværende uformelle rådgivende ekspertgruppe af chefer
for offentlige arbejdsformidlinger og gøre den til et fuldt udbygget netværk. En styrkelse af
samarbejdet mellem de offentlige arbejdsformidlinger er vigtigere end nogensinde på et tidspunkt,
hvor arbejdsløsheden har nået et højt niveau i de fleste medlemsstater, og dette netværk vil bidrage
til at forbedre beskæftigelsessituationen i EU.
Oprettelsen af netværket for offentlige arbejdsformidlinger vil være et positivt bidrag til en bredere
vedvarende indsats for at gøre de nuværende strukturer mere effektive til at bekæmpe
arbejdsløshedskrisen.
Den nuværende aftale vil gøre det muligt at indlede trilogforhandlinger i begyndelsen af næste år.
17546/13
DA
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454064_0013.png
9. og 10. december 2013
Foranstaltninger til romaernes integration
Rådet vedtog en henstilling om foranstaltninger i medlemsstaterne til effektiv integration af
romaerne.
Henstillingen har til formål at give medlemsstaterne retningslinjer for at fremme effektiviteten af
deres foranstaltninger til sikring af romaernes integration og styrke gennemførelsen af deres
nationale strategier. Den understreger betydningen af at anlægge en integreret tilgang, der omfatter
bolig, uddannelse, sundhedspleje og beskæftigelse. Det er desuden vigtigt, at romaerne selv
inddrages i processen med social inklusion.
Henstillingen fremhæver endvidere kønsdimensionens afgørende rolle: Mange kvinder og piger
blandt romaerne befinder sig i en særligt vanskelig situation.
Henstillingen blev forelagt af Kommissionen i forbindelse med EU-rammen for de nationale
strategier for romaernes integration frem til 2020, der blev iværksat i 2011.
Mekanismer til forbedring af kvinders stilling og ligestilling mellem kønnene
Rådet vedtog konklusioner om "effektiviteten af de institutionelle mekanismer til forbedring af
kvinders stilling og ligestilling mellem kønnene" (17605/13).
På grundlag af en rapport udarbejdet af Det Europæiske Institut for Ligestilling mellem Mænd og
Kvinder opfordrer Rådet i konklusionerne medlemsstaterne til navnlig at stræbe efter reel
ligestilling mellem kvinder og mænd, bl.a. ved at sikre effektive og velfungerende institutionelle
mekanismer (f.eks. ligestillingsorganer).
Konklusionerne omfatter fire ikkebindende indikatorer (hvoraf én er ny, og tre blev udarbejdet
allerede i 2006).
Med det formål at overvåge gennemførelsen af de 12 kritiske indsatsområder, der er udpeget i
Beijinghandlingsprogrammet, har flere på hinanden følgende formandskaber arbejdet på indsamling
og analyse af data samt udarbejdelse af indikatorer på et bestemt kritisk område. Det litauiske
formandskab har valgt at fokusere på institutionelle mekanismer – et spørgsmål, som tidligere blev
behandlet under det finske formandskab i 2006.
Beijinghandlingsprogrammet er en international dagsorden til styrkelse af kvinders indflydelse og
stilling oprettet inden for rammerne af De Forenede Nationer.
17546/13
DA
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454064_0014.png
9. og 10. december 2013
Eventuelt
Nye initiativer fra Kommissionen
Kommissionen forelagde Rådet følgende nye initiativer:
meddelelse fra Kommissionen om fri bevægelighed
forslag til et ændringsdirektiv om søfarende arbejdstagere.
Igangværende sager
Formandskabet orienterede Rådet om igangværende sager.
Det kommende græske formandskab orienterede Rådet om sit arbejdsprogram.
17546/13
DA
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454064_0015.png
9. og 10. december 2013
SUNDHEDS- OG FORBRUGERSPØRGSMÅL
Medicinsk udstyr
Ministrene udvekslede synspunkter om udkastene til to forordninger om medicinsk udstyr og
medicinsk udstyr til in vitro-diagnostik med henblik på at opstille retningslinjer for kommende
formandskabers arbejde. Drøftelsen fandt sted på grundlag af en fremskridtsrapport fra
formandskabet (16609/13) og et spørgeskema fra formandskabet (16610/13).
Ministrene understregede betydningen af at finde den rette balance mellem på den ene side at styrke
patientsikkerheden og på den anden at fremme adgangen til innovation, samtidig med at den
administrative byrde holdes nede.
Mange medlemsstater opfordrede til, at processen med tilsyn med medicinsk udstyr styrkes, idet de
fleste af dem foretrak at styrke foranstaltningerne i fasen, før udstyret bringes i omsætning, såsom
kontrolmekanismen eller de bemyndigede organers certificering. Nogle insisterede på, at de
bemyndigede organers beføjelser og indsatsområde bør styrkes og omfattes af yderligere krav. For
så vidt angår medicinsk højrisikoudstyr mente nogle få delegationer, at dette skulle omfattes af en
systematisk kontrolmekanisme. Flere delegationer understregede behovet for også at styrke
foranstaltningerne i fasen, efter at udstyret er bragt i omsætning, såsom sporing af medicinsk udstyr.
Mange delegationer var imod oparbejdning af medicinsk udstyr, der af fabrikanten er klassificeret
som "engangsudstyr", og mente, at hvis oparbejdning skulle tillades på EU-plan, bør de
erhvervsdrivende omfattes af de samme krav som fabrikanterne. Nogle delegationer henviste til
mulige omkostningsbesparelser gennem oparbejdning og ønskede at sikre, at kun medicinsk udstyr,
som ikke kan oparbejdes, klassificeres som "engangsudstyr". Andre foretrak at lade
medlemsstaterne beslutte på nationalt plan, om medicinsk udstyr kan oparbejdes, så længe
patientsikkerheden er garanteret.
Medicinsk udstyr omfatter et enormt spektrum af produkter fra hæfteplaster, korrektionsbriller eller
tandfyldningsmateriale til knogleskruer, hjerteklapper og brystimplantater, herunder alle
røntgenapparater eller scannere. På samme måde er der en bred vifte af medicinsk udstyr til in vitro-
diagnostik, der omfatter f.eks. blodprøver og andre produkter, som giver oplysninger om den
fysiologiske eller patologiske tilstand.
I modsætning til lægemidler er medicinsk udstyr og medicinsk udstyr til in vitro-diagnostik ikke
underlagt krav om godkendelse, før udstyret bringes i omsætning, men en
overensstemmelsesvurdering, som afhængig af det risikopotentiale, der er forbundet med produktet,
involverer en uafhængig tredjepart – det bemyndigede organ. Bemyndigede organer udpeges og
overvåges af medlemsstaterne og handler under de nationale myndigheders kontrol.
Kommissionens forslag (14493/12
+
14499/12)
sigter mod at styrke gennemsigtigheden og
sikkerheden i forbindelse med tilgængeligt medicinsk udstyr og medicinsk udstyr til in vitro-
diagnostik, øge dets sporbarhed, forbedre markedsovervågningen og styrke de bemyndigede
organers beføjelser.
17546/13
DA
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454064_0016.png
9. og 10. december 2013
Moderne, lydhøre og bæredygtige sundhedssystemer
Rådet vedtog konklusioner om de igangværende overvejelser om moderne, lydhøre og bæredygtige
sundhedssystemer.
Konklusionerne (16570/13) gør status over de fremskridt, der er gjort, siden reflektionsprocessen
blev igangsat i juni 2011, gennemgår de udfordringer, som de nationale sundhedssystemer i
øjeblikket står overfor, og opfordrer Kommissionen og medlemsstaterne til at gøre en yderligere
indsats med henblik på at identificere, hvordan man kan investere effektivt i sundhed.
Eventuelt
Igangværende sager
Formandskabet orienterede Rådet om status med hensyn til forhandlingerne om:
Et udkast til EU's reviderede tobaksdirektiv, der sigter mod at gøre tobaksprodukter mindre
attraktive ved at styrke reglerne om, hvordan tobaksvarer kan fremstilles, præsenteres og
sælges. Revisionen vedrører spørgsmål som mærkning og emballering af tobaksvarer,
tilsætningsstoffer som f.eks. aromastoffer, salg over internettet af tobaksvarer samt sporing
af disse produkter. Det søger også at regulere produkter, der ikke indeholder tobak, men
som er tæt forbundet med rygning eller tobaksforbrug, såsom elektroniske eller
urtebaserede cigaretter. Formandskabets mål er at afslutte forhandlingerne med
repræsentanterne fra Europa-Parlamentet og Kommissionen på et trilogmøde den
16. december.
Et udkast til forordning vedrørende kliniske forsøg, der sigter mod at fremskynde tilladelse
til forsøg med lægemidler på mennesker, samtidig med at der opretholdes høje standarder
for patientsikkerhed. Formandskabet agter at afslutte forhandlingerne med Europa-
Parlamentet inden udgangen af året.
Et udkast til forordning, der pålægger indehavere af markedsføringstilladelser at betale
gebyrer til Det Europæiske Lægemiddelagentur, hvis det bidrager til
sikkerhedsovervågningen af humanmedicinske lægemidler ("lægemiddelovervågning").
Kommissionens forslag har til formål at sikre, at de nye procedurer for
lægemiddelovervågning, der gennemføres på EU-plan af Det Europæiske
Lægemiddelagentur og de nationale kompetente myndigheder, finansieres på en
hensigtsmæssig måde, da disse aktiviteter udgør et vigtigt bidrag til styrkelse og
rationalisering af systemet til sikkerhedsovervågning af lægemidler i EU.
Det litauiske formandskab – resultater og konferencer
Formandskabet orienterede Rådet om de resultater, der er opnået, og de konferencer, der er afholdt i
formandskabets regi (16572/13).
17546/13
DA
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454064_0017.png
9. og 10. december 2013
Folkesundhedsgruppen på Højt Plan
Formandskabet orienterede Rådet om det arbejde, der er gjort i Folkesundhedsgruppen på Højt Plan
(16661/13).
Patientrettigheder i forbindelse med grænseoverskridende sundhedsydelser
Kommissionen orienterede Rådet om gennemførelsen af direktiv 2011/24 om patientrettigheder i
forbindelse med grænseoverskridende sundhedsydelser og opfordrede indtrængende de
medlemsstater, der endnu ikke har gennemført direktivet, til at gå videre hermed (16632/13).
Direktiv 2011/24 skulle være gennemført af medlemsstaterne senest den 25. oktober 2013.
Fælles indkøb af medicinske modforanstaltninger
Kommissionen orienterede Rådet om fælles indkøb af medicinske modforanstaltninger (16631/13).
Efter manglen på pandemivacciner i 2009 blev Rådet og Europa-Parlamentet enige om et
retsgrundlag for en procedure for fælles indkøb af medicinske modforanstaltninger som fastsat i
afgørelse nr. 1082/2013/EU om alvorlige grænseoverskridende sundhedstrusler. En aftale om fælles
indkøb er ved at blive afsluttet og vil blive forelagt alle medlemsstaterne med henblik på
undertegnelse og ratifikation i januar 2014. Den vil træde i kraft, så snart en tredjedel af
signatarstaterne har ratificeret den (eller har underrettet Kommissionen om, at de kan godkende
aftalen uden en ratifikationsprocedure). De medlemsstater, der har undertegnet aftalen, er ikke
forpligtet til at deltage i indkøb af medicinske modforanstaltninger.
Et "trafiklysbaseret" ernæringsmærkningssystem
Den italienske delegation udtrykte betænkelighed ved de mulige konsekvenser, som en anbefaling
fra det britiske sundhedsministerium om et "trafiklysbaseret" ernæringsmærkningssystem kan få for
de frie varebevægelser, traditionelle regionale fødevarer og sundhedsoplysning til forbrugerne
(16575/13). Italien fik støtte fra den slovakiske, luxembourgske, spanske, cypriotiske, portugisiske,
slovenske, franske, rumænske og græske delegation.
Det kommende formandskabs arbejdsprogram
Den græske delegation orienterede ministrene om sit arbejdsprogram på sundheds- og
forbrugerpolitikområdet i sin egenskab af kommende formandskab for Rådet.
17546/13
DA
17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454064_0018.png
9. og 10. december 2013
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
UDENRIGSANLIGGENDER
Støtte til tilintetgørelse af Syriens kemiske våben
Rådet tildelte 2,3 mio. EUR fra EU's budget til støtte til Organisationen for Forbud mod Kemiske
Våben (OPCW) som bidrag til omkostningerne i forbindelse med tilintetgørelse af Syriens kemiske
våben. Midlerne vil blive anvendt til at stille situationskendskabsprodukter vedrørende sikkerheden
af OPCW's og FN's fælles mission til rådighed ved at levere satellitbilleder og
informationsprodukter i tilknytning hertil fra EU-Satellitcentret til OPCW.
EU-støtte til nedrustning i Sydøst- og Østeuropa
Rådet nåede til enighed om at øge sin støtte til clearinginstitutionen for kontrol med håndvåben og
lette våben i Sydøst- og Østeuropa (SEESAC) i Beograd. EU vil bidrage med 5,1 mio. EUR til
gennemførelsen af et projekt til begrænsning af truslen fra ulovlig spredning af og handel med
håndvåben og lette våben og ammunition hertil i Sydøsteuropa.
DEN FÆLLES SIKKERHEDS- OG FORSVARSPOLITIK
EUTM Mali
Rådet ændrede retsgrundlaget for EU's uddannelsesmission i Mali (EUTM Mali) med henblik på at
udstyre missionen med en projektcelle, der forvalter medlemsstaternes og tredjelandes projekter til
støtte for missionens mandat.
EU-operationscentret
Rådet forlængede aktiveringen af EU-operationscentret til missionerne og operationen under den
fælles sikkerheds- og forsvarspolitik (FSFP) på Afrikas Horn med ét år, dvs. indtil den
22. marts 2015. Operationscentret koordinerer og øger synergierne mellem EU NAVFOR Somalia -
Atalanta, EU's uddannelsesmission i Somalia (EUTM Somalia) og EU's mission vedrørende
regional flådekapacitetsopbygning på Afrikas Horn (EUCAP NESTOR). Kaptajn Ad Van Der
Linde forbliver chef for operationscentret.
17546/13
DA
18
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454064_0019.png
9. og 10. december 2013
EKSTERNE FORBINDELSER
Ændring af bilag II til EØS-aftalen
Rådet vedtog en afgørelse om den holdning, der skal indtages på vegne af EU i Det Blandede EØS-
udvalg vedrørende ændring af bilag II (tekniske forskrifter, standarder, prøvning og certificering) til
EØS-aftalen (15552/13).
Denne afgørelse vil gøre det muligt for EØS- og EFTA-medlemsstaterne at overholde forordning
(EU) nr. 528/2012 om biocider og blive tilknyttet Det Europæiske Kemikalieagenturs arbejde i
denne henseende.
TOLDUNIONEN
Import af jetpetroleum – afskaffelse af told
Rådet vedtog en forordning om afskaffelse af told på import af jetpetroleum fra den 1. januar 2014
(16241/13).
Suspensionen af told på jetpetroleum vil forhindre den prisstigning, der ellers ville have fundet sted
som følge af anvendelsen af den nye generelle præferenceordning, som træder i kraft fra den
1. januar 2014.
Fra denne dato vil en række lande, der eksporterer jetpetroleum, ikke længere nyde godt af
præferenceadgang til EU-markedet. Indførelse af told på jetpetroleum fra disse leverandører vil
sandsynligvis medføre en stigning i prisen på jetpetroleum i EU, da det ikke er økonomisk rentabelt
for raffinaderier i EU at øge deres produktion af flybrændstof i væsentligt omfang.
I dag kommer en stor procentdel af Unionens import af jetpetroleum fra lande, der allerede nyder
godt af præferenceadgang til EU-markedet, og dermed er importen i praksis toldfri.
Suspensionen af tolden på jetpetroleum, der i øjeblikket er på 4,7 %, vil blive taget op til fornyet
overvejelse inden for fem år.
Den nye forordning ændrer forordning (EØF) nr. 2658/87 om Den Fælles Toldtarif.
17546/13
DA
19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454064_0020.png
9. og 10. december 2013
Protokol til bekæmpelse af ulovlig handel med tobak – Verdenssundhedsorganisationen
Rådet godkendte undertegnelsen af en protokol til udryddelse af den ulovlige handel med
tobaksvarer til WHO's konvention om tobakskontrol.
Protokollen omfatter en række centrale bestemmelser om kontrol af forsyningskæden for
tobaksvarer og af udstyr til fremstilling af disse produkter
2
.
Rammekonventionen om tobakskontrol fra 2003, som sigter mod at nedbringe antallet af
tobaksrelaterede dødsfald og sygdomme i verden, anerkender, at udryddelse af den ulovlige handel
med tobaksvarer, herunder smugling, ulovlig fremstilling og efterligning, er et afgørende led i
tobakskontrollen, og forpligter parterne til at vedtage og gennemføre effektive foranstaltninger til
udryddelse af den ulovlige handel.
Protokollen er åben for undertegnelse af parterne frem til den 9. januar 2014.
Sanitære artikler – forenklet toldklassificeringssystem
Rådet vedtog en forordning, der har til formål at forenkle den kombinerede nomenklatur og
takststrukturen for import af sanitære artikler gennem ændring af forordning (EØF) nr. 2658/87 om
Den Fælles Toldtarif (16243/13).
Der vil blive fire kategorier af sanitære artikler i stedet for otte, som forbindes med en enkelt
toldsats.
2
http://www.who.int/mediacentre/news/releases/2013/fctc_20130110/en/.
17546/13
DA
20
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454064_0021.png
9. og 10. december 2013
DET INDRE MARKED
Støjgrænser for motorkøretøjer
Rådet nåede til politisk enighed om et udkast til forordning, der sigter mod at nedsætte
støjniveauerne for motorkøretøjer.
Enigheden kommer efter afslutningen på forhandlingerne med repræsentanter fra Europa-
Parlamentet den 5. november 2013, hvor begge parter blev enige ad referendum om teksten til
udkastet til forordning.
Rådets førstebehandlingsholdning vil blive forelagt Europa-Parlamentet med henblik på at nå til
endelig enighed under andenbehandlingen efter lovgivningsproceduren.
Forordningen har til formål at højne miljøbeskyttelsesniveauet og det offentlige sikkerhedsniveau
samt sikre en højere livskvalitet og øget sundhed ved at mindske væsentlige støjkilder fra
motorkøretøjer.
Den vil indføre en ny prøvningsmetode til måling af støjemissioner og sænke grænseværdierne for
typegodkendelse af motorkøretøjer. Desuden vil spørgsmålet om støj fra elkøretøjer eller hybride
elkøretøjer for første gang blive omhandlet.
De vigtigste punkter i aftalen omfatter fastsættelse af grænseværdier for støj for de forskellige
køretøjsklasser og en tidsramme for gennemførelse, mærkning og forbrugeroplysning, udvikling af
akustiske varslingssystemer og vejbelægningens betydning.
Yderligere oplysninger findes i
16326/13.
TRANSPORT
Galileo – adgang til statsregulerede tjenester
Rådet tog stilling til en afgørelse om fælles minimumsstandarder vedrørende adgang til de
statsregulerede tjenester, der leveres af det globale satellitbaserede navigationssystem etableret
under Galileoprogrammet.
17546/13
DA
21
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454064_0022.png
9. og 10. december 2013
MILJØ
Eksport og import af farlige kemikalier
Rådet besluttede ikke at modsætte sig vedtagelsen af Kommissionens forordning om ændring af
bilag I til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 689/2008 om eksport og import af
farlige kemikalier (15479/13).
Kommissionens forordning er omfattet af den såkaldte forskriftsprocedure med kontrol. Det
betyder, at da Rådet nu har givet sin godkendelse, kan Kommissionen vedtage forordningen,
medmindre Europa-Parlamentet gør indsigelse.
BESKIKKELSER
Regionsudvalget
Rådet beskikkede Frank ZIMMERMANN (Tyskland) som medlem af Regionsudvalget for den
resterende del af mandatperioden, dvs. indtil den 25. januar 2015 (16865/13).
ÅBENHED
Aktindsigt
Den 9. december 2013 godkendte Rådet:
svaret på genfremsat begæring nr. 21/c/02/13 (15672/1/13
REV 1).
17546/13
DA
22