Europaudvalget 2013-14
Rådsmøde 3280 - Beskæftigelse m.v. Bilag 4
Offentligt
1305399_0001.png
Samlenotat om EPSCO-rådsmødet den 9. december
2013 – Ministeriet for Ligestilling og Kirkes punkter
(Punkt 9-10)
Minister for ligestilling og kirke har følgende punkter på EPSCO-rådets dagsorden
den 9. december 2013:
Frederiksholms Kanal 21
Postboks 2123
1015 København K
www.lige.dk
www.km.dk
9. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om en mere ligelig
kønsfordeling blandt menige bestyrelsesmedlemmer i børsnoterede sel-
skaber og tilhørende foranstaltninger
-
Fremskridtsrapport
side 2
Telefon 3392 3390
Telefax 3392 3913
e-post [email protected]
Ligestillingsafdelingen
Dato: 27. november
J.nr. 2013 – 929
10. Effektiviteten af institutionelle mekanismer til fremme af kvinders li-
ge muligheder og ligestilling
-
Vedtagelse af rådskonklusioner
side 17
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1305399_0002.png
9.
Forslag til direktiv om en mere ligelig kønsfordeling blandt menige be-
styrelsesmedlemmer i børsnoterede selskaber, KOM(2012) 614
-
Fremskridtsrapport
Side 2
Revideret notat
1.
Resumé
Kommissionen har den 14. november 2012 fremsat forslag til et direktiv, der skal sikre
en mere ligelig kønsfordeling blandt bestyrelsesmedlemmer i børsnoterede selska-
ber og tilhørende foranstaltninger.
Der er tale om et forslag til et minimumsdirektiv. Det står således medlemsstaterne
frit at indføre eller opretholde bestemmelser, der går videre end direktivet, forudsat
at det ikke hindrer et velfungerende indre marked.
Forslaget pålægger medlemsstaterne at sikre, at børsnoterede virksomheder, hvor
det underrepræsenterede køn udgør mindre end 40 pct. af bestyrelsens medlemmer,
indfører forud fastsatte, klare, neutralt formulerede og utvetydige
udpegningskriterier med henblik på at nå en 40 pct.-målsætning for det
underrepræsenterede køn senest den 1. januar 2020 eller senest den 1. januar 2018,
hvis der er tale om børsnoterede virksomheder, som er offentlige virksomheder.
Medlemsstaterne skal sikre, at børsnoterede selskaber afgiver individuelle tilsagn
om en ligelig kønsfordeling i den daglige ledelse (ledende bestyrelsesmedlemmer
eller direktionen afhængigt af virksomhedens ledelsesmodel), som skal være opfyldt
senest den 20. januar 2020 eller den 1. januar 2018, hvis der er tale om
børsnoterede selskaber, som er offentlige virksomheder. Medlemsstaterne skal
fastsætte regler om sanktioner, der skal anvendes ved overtrædelse af de nationale
bestemmelser, der implementerer direktivet.
Medlemsstater, som inden direktivets ikrafttrædelse har truffet foranstaltninger for
at sikre en mere ligelig kønsfordeling i bestyrelsen i børsnoterede virksomheder,
kan suspendere anvendelsen af direktivets proceduremæssige krav til udpegningen
af medlemmer til bestyrelsen. Det forudsætter dog, at det kan påvises, at disse
nationale foranstaltninger gør det muligt for det underrepræsenterede køn at
bestride mindst 40 pct. af bestyrelsesposterne i børsnoterede virksomheder indenfor
de anførte tidsfrister i forslaget.
Direktivet forventes at have lovgivningsmæssige, samfundsmæssige og administrati-
ve konsekvenser. Direktivet forventes ikke at have væsentlige statsfinansielle konse-
kvenser.
2.
Baggrund
Kommissionen offentliggjorde den 14. november 2012 et forslag til direktiv om en
mere ligelig kønsfordeling blandt bestyrelsesmedlemmer i børsnoterede virksomhe-
der og tilhørende foranstaltninger KOM(2012) 614. Forslaget er oversendt til Rådet
den 19. november 2012 i dansk sprogversion.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1305399_0003.png
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 157 (3), som har til formål at sikre
anvendelsen af princippet om lige muligheder for og ligebehandling af mænd og
kvinder i forbindelse med beskæftigelse og erhverv, herunder positiv
særbehandling. Forslaget skal behandles efter den almindelige lovgivningsprocedure i
TEUF artikel 294. Rådet træffer afgørelse med kvalificeret flertal.
3.
Formål og indhold
Side 3
Formålet med direktivforslaget er at sikre en mere ligelig repræsentation af mænd og
kvinder blandt bestyrelsesmedlemmerne i børsnoterede virksomheder, herunder of-
fentlige.
Direktivforslaget omfatter børsnoterede virksomheder med over 250 ansatte, en
omsætning på over 372,7 mio. kr. eller en balancesum på over 320,5 mio. kr..
Forslaget fastsætter, at virksomheder, hvor det underrepræsenterede køn udgør
mindre end 40 pct. af bestyrelsens medlemmer, skal indføre forud fastsatte, klare,
neutralt formulerede og utvetydige udpegningskriterier med henblik på at nå 40 pct.
målsætningen senest den 1. januar 2020 eller senest den 1. januar 2018, hvis der er
tale om børsnoterede virksomheder, som er offentlige virksomheder. Forslaget
omfatter kun tilsynsførende bestyrelsesmedlemmer (”non-executive” directors”).
Vælger virksomheden at lade forslaget gælde for hele bestyrelsen, er målsætningen
mindst 1/3 repræsentation af begge køn i bestyrelsen.
Forslaget omfatter både de generalforsamlings- og medarbejdervalgte menige
bestyrelsesmedlemmer.
Forslaget indfører en præferenceregel med henblik på at opfylde 40 pct.-
målsætningen. Der skal således gives prioritet til kandidaten af det
underrepræsenterede køn, hvis denne er lige så kvalificeret som kandidaten af det
modsatte køn. Dette gælder dog ikke, hvis en objektiv vurdering, hvori der tages
hensyn til alle de kriterier, virksomheden lægger vægt på ved valg af
bestyrelseskandidater, taler til fordel for kandidaten af det modsatte køn. I
forlængelse heraf pålægges virksomhederne en oplysningsforpligtelse samt en
skærpet omvendt bevisbyrde i tilfælde af, at afviste kandidater påklager
udpegningen.
Forslaget indeholder en mulighed for at fravige forpligtelserne i direktivforslaget,
såfremt det underrepræsenterede køn udgør mindre end 10 pct. af arbejdsstyrken.
De børsnoterede virksomheder skal endvidere afgive individuelle tilsagn om en
ligelig kønsfordeling i den daglige ledelse (ledende bestyrelsesmedlemmer eller
direktionen afhængigt af virksomhedens ledelsesmodel), som skal være opfyldt
senest den 20. januar 2020 eller den 1. januar 2018, hvis der er tale om børsnoterede
selskaber, som er offentlige virskomheder.
De børsnoterede virksomheder forpligtes til årligt at indhente og offentliggøre
oplysninger om kønsfordelingen i bestyrelsen og direktionen. De virksomheder,
som ikke opfylder 40 pct. målsætningen for kønssammensætningen i bestyrelsen,
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1305399_0004.png
skal anføre en begrundelse herfor og beskrive, hvilke foranstaltninger der er eller vil
blive truffet for at opfylde målsætningen fremover.
Medlemsstaterne skal fastsætte regler om sanktioner, der skal anvendes ved
overtrædelse af de nationale bestemmelser, der implementerer direktivet.
Sanktionerne skal være effektive, proportionelle og afskrækkende og kan bl.a.
omfatte administrative bøder eller annullering af en udnævnelse af et
bestyrelsesmedlem, som er foretaget i strid med direktivet.
Medlemsstaterne kan således indføre eller opretholde bestemmelser, som går videre
end direktivets bestemmelser, for at sikre en mere ligelig kønsfordeling, forudsat at
disse bestemmelser ikke medfører uberettiget forskelsbehandling eller hindrer et
velfungerende indre marked.
Direktivforslaget foreskriver, at medlemsstaterne skal afgive en rapport til Kommis-
sionen hvert andet år fra 2017 vedrørende implementeringen af direktivet. Rappor-
terne skal bl.a. omfatte information om de nationale tiltag, der er indført med hen-
blik på at nå direktivets målsætning på 40 pct. i bestyrelsen samt information om de
individuelle tilsagn, virksomhederne har foretaget i relation til en mere ligelig køns-
fordeling i direktionen.
Medlemsstater, som inden direktivets ikrafttrædelse har truffet foranstaltninger for
at sikre en mere ligelig kønsfordeling i bestyrelsen i børsnoterede virksomheder, kan
suspendere anvendelsen af direktivets proceduremæssige krav til udpegningen af
menige bestyrelsesmedlemmer. Det forudsætter dog, at det kan dokumenteres
overfor Kommissionen, at disse nationale foranstaltninger gør det muligt for det
underrepræsenterede køn at bestride mindst 40 pct. af bestyrelsesposterne i
børsnoterede virksomheder inden de anførte tidsfrister i forslaget.
Direktivet skal træde i kraft senest to år efter vedtagelsen. Kommissionen vil lave en
evaluering af direktivet senest den 31. december 2021 og derefter hvert andet år.
Kommissionen vil navnlig vurdere, om målsætningerne i direktivet er blevet op-
fyldt.
Direktivet skal ifølge forslaget udløbe den 31. december 2028.
Det litauiske formandskab har fremsat en række ændringsforslag til direktivforsla-
get. Ændringsforslagene ændrer ikke direktivet indholdsmæssigt, men præciserer
blot en række af direktivets uklare bestemmelser, herunder definitioner i direktivfor-
slagets art 2, samt muligheden for at have et mål om mindst 1/3 af hvert køn, hvis
direktivet udvides til at omfatte både menige og ledende bestyrelsesmedlemmer.
Der tegner sig ikke tilslutning i Rådet til ændringsforslagene.
4.
Europa-Parlamentets udtalelser
Side 4
Europa-Parlamentet har den 20. november 2013 stemt om en betænkning over di-
rektivforslaget, som indeholder nedenstående væsentlige ændringsforslag til Kom-
missionens direktivforslag:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1305399_0005.png
Direktivets undtagelsesbestemmelse begrænses:
Ifølge direktivforslagets art 8(3) kan medlemsstater, som allerede har taget initiativ
til at sikre ligelig kønsfordeling i bestyrelser, undtages fra direktivets forpligtelser.
Europa-Parlamentet foreslår, at undtagelsesbestemmelsen strammes ved at fremhæ-
ve hhv. den franske og norske kvotemodel eksplicit i direktivet som nationale initia-
tiver, der kan undtage lande fra direktivets forpligtelser, jf. ændringsforslag 63. Det
vil i praksis betyde, at den danske model for en mere ligelig kønsfordeling i virk-
somhedernes bestyrelser får sværere ved at falde ind under undtagelsesbestemmel-
sen. Desuden skal undtagelsesadgangen automatisk rulles tilbage for de lande, der
ikke har nået en andel på mindst 30 pct. af det underrepræsenterede køn i 2017
(2015 for offentlige virksomheder).
Udvidelse af anvendelsesområdet – 10 pct.-reglen fjernes:
Direktivforslagets art 4(6) giver medlemsstater mulighed for at undtage virksomhe-
der fra direktivets forpligtelser, hvis det underrepræsenterede køn udgør mindre end
10 pct. af arbejdsstyrken inden for den pågældende branche.
Europa-Parlamentet foreslår, at bagatelgrænsen på 10 pct. udgår.
Ligestillingspolitik i virksomhederne:
Parlamentet foreslår, at det tilføjes i direktivet, at alle børsnoterede selskaber omfat-
tet af direktivet skal forpligtes til at udarbejde en politik for at sikre en mere ligelig
kønsfordeling i hele virksomheden, jf. ændringsforslag 31.
Virksomheden forpligtes efter forslagets art 5, stk. 1, til at afrapportere, hvilke frem-
skridt den pågældende virksomhed har gjort for at skabe en ligelig kønsfordeling
blandt bestyrelsesmedlemmerne. Europa-Parlamentet foreslår i denne sammenhæng,
at oplysningerne skal indgå i virksomhedens årsberetning og offentliggøres på virk-
somhedens hjemmeside, jf. ændringsforslag 55. Er målet på mindst 40 pct. af hvert
køn ikke opfyldt, skal virksomheden udarbejde en erklæring for, hvorfor den ikke
har været i stand til at opfylde målet inkl. en fyldestgørende beskrivelse af de foran-
staltninger, der hidtil er truffet samt som agtes at blive taget for at opnå målet, jf.
ændringsforslag 56.
Medarbejderrepræsentanter:
Europa-Parlamentet foreslår en ændring af direktivforslaget, jf. betragtning 21,
hvormed det gøres klart, at de nationale procedurer for valg af medarbejderrepræ-
sentanter til bestyrelser skal ændres, så det bliver muligt at sikre en ligelig kønsfor-
deling blandt medarbejderrepræsentanter i bestyrelser.
Sanktioner:
Ifølge direktivforslagets art 6 skal medlemsstaterne indføre sanktioner over for virk-
somheder, der ikke overholder direktivets forpligtelser. Sanktionerne skal være ef-
fektive, stå i rimeligt forhold til overtrædelsen og have en afskrækkende virkning.
Sanktionerne kan fx være administrative bøder og afgørelse om ugyldighed eller
annullering af valgte bestyrelsesmedlemmer.
Europa-Parlamentet foreslår, at de foreslåede sanktioner i direktivet, dvs. bøder og
annullering af udpegede bestyrelser, gøres til minimumskrav, jf. ændringsforslag
59-61. Udelukkelse fra offentlige udbud tilføjes som sanktion.
Side 5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1305399_0006.png
5.
Nærhedsprincippet
Side 6
I medfør af nærhedsprincippet handler Unionen på de områder, der ikke hører ind
under dens enekompetence, kun hvis og i det omfang målene for den påtænkte
handling ikke i tilstrækkelig grad kan opfyldes af medlemsstaterne på centralt, regi-
onalt eller lokalt plan, men på grund af den påtænkte handlings omfang eller virk-
ninger bedre kan nås på EU-plan, jf. TEU artikel 5(3).
Kommissionen har fremlagt forslag til et minimumsdirektiv. Kommissionen har an-
ført, at forslaget harmonerer med nærhedsprincippet, idet målet om ligelig kønsfor-
deling i børsnoterede virksomheders bestyrelser efter Kommissionens opfattelse
bedre kan opnås ved regulering på EU-plan. På trods af det forhold, at medlemssta-
terne har mulighed for selv at foretage effektive foranstaltninger, er det – også efter
Kommissionens høring – tydeligt ifølge Kommissionen, at medlemsstaternes indi-
viduelle tiltag ikke vil være tilstrækkelige til at opfylde målet om en mere ligelig
kønsfordeling på europæisk plan inden 2020.
Hensigten med de grundlæggende traktater er ifølge Kommissionen at skabe ensar-
tede konkurrencevilkår mellem medlemsstaterne blandt andet ved at indarbejde
princippet om lige løn og ligestilling på arbejdsmarkedet. På denne måde undgås
det, at medlemsstaterne underbyder hinanden i arbejdsmarkeds- og ligestillings-
spørgsmål. Ifølge Kommissionen tøver mange medlemsstater formentlig med at re-
gulere på området, idet de i givet fald vil pålægge nationale virksomheder ulemper i
konkurrencen med de øvrige lande.
Den spredte og divergerende regulering, som findes blandt medlemsstaterne i dag,
resulterer ifølge Kommissionen i praktiske og konkurrencemæssige problemer, fordi
virksomhederne er underlagt forskellige regler og sanktioner på området. Det kan
have en negativ indvirkning på virksomhedernes grænseoverskridende investeringer
og etablering af dattervirksomheder.
Målet om en mere ligelig kønsfordeling kan ifølge Kommissionen ikke i tilstrække-
lig grad opfyldes af medlemsstaterne alene og kan derfor bedre gennemføres på EU-
niveau frem for regulering på nationalt niveau.
Det foreliggende direktivforslag er fremsat med hjemmel i artikel 157(3) TEUF, der
giver mulighed for at vedtage foranstaltninger, som skal sikre anvendelsen af prin-
cippet om lige muligheder for og ligebehandling af mænd og kvinder i forbindelse
med beskæftigelse og erhverv. Princippet om positiv særbehandling er anerkendt i
artikel 157(4) i TEUF.
Kommissionen oplyser i direktivforslaget, at medlemsstaterne ikke har formået at
opfylde målet om mere ligelig kønsfordeling i børsnoterede virksomheders bestyrel-
ser nationalt på trods af flere opfordringer hertil fra blandt andet Rådet og Europa-
Parlamentet. Målet har således i praksis vist sig ikke at kunne opfyldes i tilstrække-
lig grad af medlemsstaterne, hvorfor Unionen har lov til at handle på området i hen-
hold til nærhedsprincippet, da den påtænkte handlings virkning bedre kan nås på
EU-plan.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1305399_0007.png
Regeringen er på den baggrund enig med Kommissionen i, at området kan reguleres
på EU-plan, da der er hjemmel til EU-regulering af ligestilling i forbindelse med be-
skæftigelse og erhverv i traktaten, og idet landene endnu ikke selvstændigt har for-
mået at opnå en ligelig kønsfordeling i børsnoterede virksomheders bestyrelser.
Side 7
6.
Gældende dansk ret
Ligestillingsloven
Lov om ligestilling af kvinder og mænd
1
har til formål at fremme ligestilling mel-
lem kvinder og mænd, herunder lige integration, lige indflydelse og lige muligheder
i alle samfundets funktioner. Loven har endvidere til formål at modvirke direkte og
indirekte forskelsbehandling på baggrund af køn. Lovens kapitel 4 indeholder en
række krav til kønssammensætningen af offentlige udvalg, kommissioner og lign.,
herunder krav til kønssammensætningen ved besættelse af visse bestyrelsesposter
inden for den statslige forvaltning m.v.
Med ændringen af ligestillingsloven
2
, der trådte i kraft den 1. april 2013 er der ind-
ført krav om, at alle statslige virksomheder, institutioner mv. skal opstille måltal for
andelen af det underrepræsenterede køn i det øverste ledelsesorgan og udarbejder en
politik for at øge andelen af det underrepræsenterede køn i ledelsen generelt.
Det følger således af ligestillingsloven, at bestyrelser, repræsentantskaber eller til-
svarende kollektive ledelser i statslige forvaltningsmyndigheder bør have en ligelig
sammensætning af kvinder og mænd. I praksis er en 40/60 fordeling at anse for lige.
Ledelsen i selvejende institutioner, interessentskaber, anpartsselskaber og aktiesel-
skaber, der ikke kan henregnes til den offentlige forvaltning, men hvis udgifter
overvejende dækkes af statslige midler, bør så vidt muligt have en afbalanceret
sammensætning af kvinder og mænd, I praksis er en ”afbalanceret sammensætning”
mindst 1/3 af hvert køn.
Årsregnskabsloven
Årsregnskabsloven indeholder regler om virksomheders aflæggelse af årsrapporter.
Loven indeholder en bestemmelse om samfundsansvar, der tilskynder de ca. 1100
største danske virksomheder til at forholde sig aktivt til, hvordan de kan bidrage til
at løse samfundsmæssige udfordringer.
Samfundsansvar omfatter efter regeringens opfattelse også fremme af ligestillingen
af mænd og kvinder. Bestemmelsen anfører, at virksomhederne skal redegøre for
om deres arbejde med samfundsansvar i årsrapporten. Hvis virksomhederne ikke har
politikker for samfundsansvar, skal der i årsrapporten oplyses herom.
Selskabsloven mv.
Selskabsloven fastsætter bl.a. regler om stiftelse, drift og ophør af kapitalselskaber,
herunder bl.a. kapitalforhold, ledelse, m.v. På tilsvarende måde indeholder den fi-
nansielle lovgivning regler om kapitalforhold, ledelse, m.v., for virksomheder, der
driver finansiel virksomhed, m.v. Der er således tale om et ”følg og forklar”-princip.
1
2
Lovbekendtgørelse nr. 1095 af 19. september 2007
Lov nr. 1288 af 19. december 2012
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1305399_0008.png
Med ændringen af selskabsloven, årsregnskabsloven samt en række andre love
3
, er der
pr. 1. april 2013 indført krav om, at de ca. 1.100 største danske virksomheder skal
opstille måltal for andelen af det underrepræsenterede køn i det øverste ledelsesor-
gan og udarbejder en politik for at øge andelen af det underrepræsenterede køn i le-
delsen generelt.
De nævnte ændringer af ligestillingsloven, selskabsloven, årsregnskabsloven samt en
række andre love udgør samlet set ”den danske model” for en mere ligelig kønsforde-
ling i de største danske virksomheder og alle statslige virksomheder mv.
Side 8
7.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser
Direktivforslaget omfatter børsnoterede virksomheder med mere end 250 ansatte og
med en årlig omsætning på over 372,7 mio. kr. eller en årlig samlet balance på over
320,5 mio. kr. Det vurderes, at omkring 200 danske børsnoterede virksomheder vil
være omfattet af direktivforslaget i dets nuværende udformning.
Såfremt direktivforslaget vedtages i sin nuværende form, vil det være nødvendigt at
foretage visse lovændringer. Implementering af direktivet forventes at berøre sel-
skabsloven, lov om erhvervsdrivende fonde, lov om visse erhvervsdrivende virk-
somheder, årsregnskabsloven, lov om finansiel virksomhed, lov om betalingstjene-
ster og elektroniske penge lov om investeringsforeninger m.fl., lov om forvaltere af
alternative investeringsfonde og lov om værdipapirhandel. Der vil bl.a. skulle indfø-
res hjemmel til at stille krav om, at udpegningen af kandidater til bestyrelsen i børs-
noterede virksomheder foretages på baggrund af klare, neutralt formulerede og utve-
tydige udpegningskriterier. Endvidere skal der indføres en præferenceregel, hvoref-
ter bestyrelsen forpligtes til at vælge en kandidat af det underrepræsenterede køn,
hvis denne er lige så kvalificeret som en kandidat af det modsatte køn. Virksomhe-
derne skal i forlængelse heraf underlægges en oplysningsforpligtelse med skærpet
bevisbyrde i forhold til afviste kandidater.
Forslaget forventes endvidere at berøre lov om ligestilling af kvinder og mænd.
Forslaget forventes ikke at have væsentlige statsfinansielle konsekvenser.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget vurderes at kunne have positive samfundsøkonomiske konsekvenser, da
direktivets formål er at skabe en mere ligelig kønsmæssig sammensætning i tople-
delsen af børsnoterede selskaber og at sikre en bedre udnyttelse af den eksisterende
talentmasse i Europa.
Direktivforslaget forventes alene at omfatte børsnoterede virksomheder med mere
end 250 ansatte og med en årlig omsætning på over 372,7 mio. kr. eller en årlig
3
Lov nr. 1383 af 23. december 2012
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1305399_0009.png
samlet balance på over 320,5 mio. kr. Det vurderes, at omkring 200 virksomheder
vil blive omfattet af direktivet.
Disse virksomheder har samfundsmæssig og økonomisk betydning i Danmark i
kraft af deres størrelse og virke. Kvinder er fortsat underrepræsenteret i topledelsen
af de største danske virksomheder til trods for, at kvinder udgør en væsentlig og
kvalificeret andel af samfundets ressourcer. En øget repræsentation af kvinder i top-
ledelsen, som i højere grad afspejler vores samfund, vurderes at kunne have positive
samfundsøkonomiske konsekvenser, da den eksisterende mængde af talentfulde
kandidater vil blive udnyttet bedre, og det vil være med til at skabe lige muligheder
for kvinder og mænd.
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Som anført ovenfor vurderes omkring 200 danske børsnoterede virksomheder at væ-
re omfattet af direktivforslaget i dets nuværende form. Direktivforslaget vurderes på
det foreliggende grundlag at have administrative konsekvenser for disse virksomhe-
der.
Direktivforslaget medfører en forpligtelse for de pågældende virksomheder til at
indføre en gennemsigtig rekrutteringsprocedure ved valg af menige bestyrelsesmed-
lemmer for at nå målet om mindst 40 pct. kvinder og mænd i børsnoterede virksom-
heders bestyrelser i 2020. Rekrutteringsproceduren forpligter virksomhederne til at
fastsætte de kriterier, som bestyrelsesmedlemmer i deres virksomhed skal besidde.
Kravet forventes at medføre administrative omstillingsomkostninger vedrørende at
opstille kriterierne. Disse vurderes at udgøre ca. 3 mio. kr. for det første år. Kravet
forventes ikke at medføre løbende administrative konsekvenser.
Ved valg af kandidater til virksomhedens bestyrelse skal kandidaterne vurderes på
baggrund af de fastsatte kriterier. Hvor to kandidater vurderes lige kvalificerede ud
fra de fastsatte kriterier, skal en person af det underrepræsenterede køn vælges frem
for en person af det overrepræsenterede køn. De administrative konsekvenser for
virksomhederne forbundet med at følge den pågældende procedure vurderes at være
begrænsede.
De børsnoterede virksomheder skal efter forslaget afgive individuelle tilsagn om
kønsfordelingen i den daglige ledelse (ledende bestyrelsesmedlemmer eller direkti-
onen). Der forventes at være administrative omstillingsomkostninger forbundet med
at forberede individuelle tilsagn. Disse vurderes at udgøre ca. 3 mio. kr. svarende til
15.000 kr. per virksomhed for det første år.
Dog gælder forpligtelsen til at fastsætte individuelle tilsagn ikke for virksomheder,
som vælger at lade direktivets forpligtelser gælde for den samlede bestyrelse. Det
forventes, at størstedelen af de omfattede virksomheder vil lave udpegningsprocedu-
rer for den samlede bestyrelse, da hovedparten af virksomhederne ikke skelner mel-
lem ledende og menige bestyrelsesmedlemmer.
Virksomhederne skal efter forslaget årligt indsende oplysninger til de offentlige
myndigheder om kønsfordeling i ledelsen samt gøre disse oplysninger offentligt til-
gængelige. De administrative konsekvenser herved vurderes at udgøre ca. 7.500 kr.
pr. virksomhed svarende til ca. 1,5 mio.kr. på samfundsniveau årligt for de berørte
danske virksomheder.
Side 9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1305399_0010.png
Direktivforslaget giver mulighed for at suspendere anvendelsen af direktivets pro-
ceduremæssige krav til udpegning af medlemmer til bestyrelsen, hvis en medlems-
stat inden direktivets ikrafttrædelse har truffet foranstaltninger til at sikre en mere
ligelig kønsfordeling i ledelsen af børsnoterede virksomheder. Såfremt Danmark
bliver omfattet af denne undtagelsesbestemmelse, vurderes direktivforslaget ikke at
medføre administrative konsekvenser for erhvervslivet.
8.
Høring
Side 10
Forslaget har været sendt i høring i EU-specialudvalget for Konkurrenceevne,
Vækst og Forbrugerspørgsmål samt EU-specialudvalget for Arbejdsmarkedet og
Sociale Forhold med frist den 28. november 2012.
DI støtter ikke Kommissionens direktivforslag. DI støtter generelt et ønske om at
øge andelen af kvinder i bestyrelser og anerkender, at andelen på nuværende tids-
punkt fortsat er meget lav. DI mener dog ikke, at kvoter er den rette løsning på pro-
blemet. Den danske model lægger vægt på frivillighed, fleksibilitet og ”fødekæden”,
og dette anses som et blandt flere svar på Danmarks udfordringer vedrørende mang-
lende anvendelse af kvinders kompetence. DI anfører, at mangfoldighed i kompe-
tencer gavner bestyrelsesarbejdet – men at denne forudsætning ikke er bundet til
køn men alene til det enkelte individ. DI mener således ikke, at en kønsmæssig uba-
lance i virksomhedsbestyrelser er et ligestillingsanliggende. DI understreger, at be-
styrelsesarbejde forudsætter de rette faglige kvalifikationer i relation til den enkelte
virksomheds forretning samt den tilstrækkelige erfaring med at drive virksomhed på
både et højt strategisk niveau og et operationelt niveau.
DI gør afslutningsvist gældende, at direktivforslaget harmonerer dårligt med nærheds-
og proportionalitetsprincippet.
Dansk Erhverv er positiv overfor de nationale regeringers arbejde for at fremme virk-
somhedernes frivillige arbejde med mangfoldighed, herunder ligestilling mellem køn-
nene. Dansk Erhverv mener endvidere, at erhvervslivets arbejde med kønssammensæt-
ningen på virksomhedernes ledelsesniveauer grundlæggende skal være forretningsdre-
vet og bygge på et princip om frivillighed. Dansk Erhverv finder det derfor problema-
tisk, at EU blander sig i så virksomhedsnære spørgsmål, som hvem der skal lede priva-
te virksomheder og udtrykker bekymring for at direktivforslaget med målsætningen for
menige bestyrelsesmedlemmer vil indføre kvoter af bagvejen.
Dansk Erhverv finder derimod, at de foranstaltninger, der er foreslået i dansk regi for at
opnå en mere ligelig repræsentation mellem kønnene i højere grad gør, at arbejdet med
lige vilkår for begge køn kan håndteres med respekt for virksomhedernes forskelle og
interne muligheder. Dansk Erhverv udtrykker derfor bekymring for, om undtagelsesbe-
stemmelsen i forslaget i tilstrækkelig grad tager højde for eksisterende nationale foran-
staltninger, idet den kun gælder, såfremt det kan dokumenteres, at de nationale foran-
staltninger lige så effektivt kan opfylde målsætningen om 40 pct.
Endelig lægger Dansk Erhverv vægt på, at Kommissionen følger op på, om reglerne
resulterer i en mere ligelig fordeling af mænd og kvinder i de børsnoterede selskabers
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1305399_0011.png
bestyrelser set i forhold til de administrative byrder erhvervslivet pålægges med forsla-
get.
Grundlæggende finder Finansrådet det afgørende, at bestyrelsesmedlemmer udnævnes
på baggrund af kvalifikationer frem for køn. Finansrådet finder det positivt, at direktiv-
forslaget alene stiller krav om, at medlemsstaterne skal indføre regler om, at virksom-
hederne skal fastsætte måltal for kvinder i bestyrelser, og dermed ikke stiller strafsank-
tionerende krav om opnåelse af kønskvoter. Dog finder Finansrådet det uhensigtsmæs-
sigt, at forslaget på forhånd definerer et måltal på 40 pct. Finansrådet ser hellere, at der
anvendes en model, hvor virksomhederne selv definerer deres målsætninger, hvilket
også er fremgangsmåden i bl.a. regeringens lovforslag om indførelse af regler om mål-
tal og politikker for den kønsmæssige sammensætning i de øverste ledelsesorganer.
For så vidt angår reglerne om udnævnelse af bestyrelsesmedlemmer finder Finansrådet
det upassende, at virksomhederne pålægges omvendt bevisbyrde i de tilfælde, hvor det
anfægtes, at kriterierne for udnævnelse er blevet overholdt. Finansrådet støtter endvide-
re, at medarbejdervalgte bestyrelsesmedlemmer skal tælle med i opgørelsen vedrøren-
de måltallet. Endelig ønsker Finansrådet, at sanktionsmulighederne kun bør omfatte
bøder, og ikke annullering af valget til bestyrelsesmedlem.
Finanssektorens Arbejdsgiverforening (FA) støtter ikke Kommissionens direktivfor-
slag, som anses for en indirekte kvote. FA finder, at fremme af ligestillingen i bestyrel-
ser i stedet bør ske ved virksomhedernes egne initiativer.
Dansk Aktionærforening (DAF) er ikke modstander af direktivforslagets målsætning
om, at begge køn skal være repræsenteret med mindst 40 pct. i virksomhedsbestyrel-
serne, men mener dog, at forslaget rummer flere elementer, der giver anledning til be-
kymring. Ifølge dansk lovgivning sker valget af bestyrelsesmedlemmer enten på gene-
ralforsamlinger eller blandt medarbejderne. Fælles for begge procedurer er, at der kan
være tale om hemmelige afstemninger, hvorfor det ikke efterfølgende vil være muligt
at afgøre om de forslåede krav til udvælgelsesproceduren er blevet overholdt. Det er
derimod muligt at anvende de forslåede udvælgelsesprocedurer i forbindelse med
fremsættelsen af kandidaterne til valgene. DAF finder på den baggrund, at direktivet
bør omhandle de forslag til kandidater, som de forskellige valgforsamlinger kan vælge
til virksomhedsbestyrelserne.
FSR – Danske Revisorer bemærker, at initiativer såsom det fremsatte direktivforslag
kan have en positiv effekt i retning af en mere ligelig kønsfordeling i virksomhedsbe-
styrelser mv. FSR finder dog, at den i forslaget skitserede model er vanskelig at gen-
nemføre i praksis. Efter den danske selskabslov er det generalforsamlingen, der vælger
bestyrelsen og FSR anfører, at det er uklart, hvordan den forslåede model skal fungerer
i forhold til generalforsamlinger. FSR mener, at det næppe vil være meningsfyldt at
bede generalforsamlingen om at give tilsagn om, at den frem mod 2020 vil sikre valg
af et tilstrækkeligt antal af det underrepræsenterede køn, da et generelt tilsagn givet på
selskabets vegne givetvis vil være uforpligtende for den enkelte aktionær.
FSR anbefaler derfor, at man i stedet søger at fremme den model, som den danske re-
gering har fremsat med L17, da den er mere klar med hensyn til, hvem der har ansvaret
for hvad, og hvordan rapporteringen skal ske, og ikke mindst er mindre byrdefuld.
Side 11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1305399_0012.png
Landbrug og Fødevarer finder ikke, at direktivforslaget i tilstrækkelig grad tager højde
for brancher med særlige karakteristika som fx landbruget. Det anføres, at en model
baseret på frivillighed – som den danske model – er mere hensigtsmæssig, idet den ta-
ger højde for virksomhedernes individuelle forhold.
Lederne støtter generelt målet om at få flere kvinder i ledelsen. Lederne kan dog ikke
støtte direktivforslaget, som findes for vidtgående i forhold til den danske model. Le-
derne støtter den danske model og anfører samtidig, at rekrutteringsprocessen til virk-
somhedsbestyrelser fortsat bør ligge hos virksomhederne.
Kvinderådet støtter intentionen i direktivforslaget og mener, at det er nødvendigt med
bindende lovgivning samt effektiv monitorering og sanktioner for at opnå en ligelig
kønsfordeling i samfundets beslutningsprocesser. Kvinderådet finder det endvidere po-
sitivt, at direktivet indeholder krav om, at de omfattede virksomheder skal formulere
objektive kriterier i forbindelse med rekruttering af bestyrelsesmedlemmer. Kvinderå-
det er dog bekymret for, om forslaget vil have den ønskede omfattende effekt på antal-
let af kvinder i bestyrelser, idet forslaget bærer præg af at være et produkt af kompro-
misser, hvilket har svækket direktivets rækkevidde.
Dansk Byggeri kan ikke støtte direktivforslaget, idet man både nationalt og på europæ-
isk niveau tager afstand fra fastsatte kønskvoter. Dansk Byggeri mener i stedet, at det
er virksomhederne selv, der skal bestemme og tage ansvar for, hvordan deres medar-
bejder- og ledelsessammensætning skal være.
Finansforbundet ser positivt på Kommissionens ønske om at opnå en mere ligelig
kønsfordeling i bestyrelser men kan dog ikke støtte direktivforslaget. Finansforbundet
støtter den danske model som forventes at kunne føre til en mere ligelig fordeling af
mænd og kvinder i ledelse. Finansforbundet opfordrer Kommissionens til, at de med-
arbejderrepræsentanter undtages fra direktivforslaget, da det anses for et unødigt ind-
greb i medarbejdernes ret til at være repræsenteret i bestyrelsen, ligesom tal viser, at
medarbejderne allerede har ligestillingen for øje, når der vælges medlemmer til besty-
relsen.
Ingeniørforeningen, IDA støtter et slutmål, hvor det underrepræsenterede køn både sik-
res reel indflydelse i virksomhedsbestyrelser, samtidig med at den nødvendige fleksibi-
litet bevares. IDA mener dog, at reguleringen af kønssammensætningen i bestyrelser
mest hensigtsmæssigt sker ved en model, hvor virksomhederne selv er med til at fast-
sætte målene og metoderne til at opnå disse. IDA understreger, at dette kræver tæt op-
følgning på, om både mål og midler er tilstrækkelig ambitiøse og efterleves samt vej-
ledning og bistand til at sikre, at dette sker, hvor det ikke er tilfældet. Endelig er IDA
ikke enig i, at der alene bør fastsættes mål for de menige medlemmer af bestyrelsen.
Institut for Menneskerettigheder har tidligere anført, at der er behov for at sikre en reel
fødekæde til bestyrelser gennem en indsats for en mere ligelig repræsentation af kvin-
der i en række rekrutteringsprocesser. Instituttet anfører generelt, at direktivforslagets
model er uklar, hvorfor de anbefales, at forpligtelser og rettigheder tydeliggøres. Insti-
tuttet anbefaler, at kravet om udpegningsprocedurer suppleres med en adgang til på
anmodning at kunne få oplysninger om de kvalifikationskriterier m.v., et selskab an-
vender ved udvælgelse af bestyrelsesmedlemmer. I relation til forslagets krav om yder-
ligere individuelle tilsagn for direktionen gøres det gældende, at bestemmelsen ikke
Side 12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1305399_0013.png
klart gør rede for, hvad der forstås ved en ligelig fordeling. Der foreslås en præcisering
heraf.
Forsikring og Pension ser positivt på ønsket om, at bestyrelserne løbende skal overveje
deres sammensætning, herunder andelen af det underrepræsenterede køn. Dog finder
Forsikring og Pension, at det i det konkrete tilfælde bør overvejes at lade nærhedsprin-
cippet finde anvendelse. Forsikring og Pension lægger endvidere vægt på, at direktivet
fortsat sikrer bestyrelsens ret til at gennemføre valg, der afspejler aktionærernes ret til
på generalforsamlingen at vælge den mest kvalificerede kandidat. Endelig finder For-
sikring og Pension det meget positivt, af forslaget fastsætter, at de kvantitative mål for
bestyrelsens sammensætning også gælder medarbejderrepræsentanter.
Danmarks Rederiforening støtter ikke direktivforslaget, idet foreningen finder at,
mangfoldighed, herunder ligestilling, bedst adresseres i corporate governance anbefa-
linger, som fx de danske anbefalinger for god selskabsledelse. Hvis direktivforslaget
alligevel fremmes, bør det ifølge Rederiforeningen adressere ikke bare køn men mang-
foldighed generelt. Det bør endvidere være op til den enkelte virksomhed selv at fast-
sætte egne måltal for kønsfordelingen i bestyrelsen. Rederiforeningen finder afgræns-
ningen af de virksomheder, der er omfattet af forslaget, tilfredsstillende. Endvidere
kan Rederiforeningen ikke støtte introduktionen af omvendt bevisbyrde i de tilfælde,
hvor det anfægtes, at kriterierne for udnævnelse et af bestyrelsesmedlem er blevet
overholdt. Endelig vurderes det at være problematisk, at forslaget åbner for en række
ikke nærmere definerede sanktionsmuligheder som fx dagbøder.
LO byder generelt ligestillingspolitiske initiativer fra EU velkomne. LO anfører, at for-
skellene i kvinders repræsentation vil give virksomheder, der ønsker at undgå regule-
ring, et incitament til at ændre på størrelsen af bestyrelsen. I den forbindelse påpeges
det, at virksomhederne lettere kan nå procentsatsen, idet de medarbejdervalgte besty-
relsesmedlemmer tælles med. Det findes som udgangspunkt positivt, at der indføres en
forpligtelse til at anvende forud fastsatte udpegningskriterier, der vil tvinge bestyrelsen
til at lede uden for de traditionelle netværk. Der er dermed potentiale til at forbedre
den kvalitative sammensætning af bestyrelsen. Effekten heraf betvivles imidlertid. LO
påpeger, at indholdet af direktivforslagets præferenceregel forekommer indholdsløst
som følge af muligheden for at fravige denne ved en helhedsvurdering. LO finder, at
direktivforslagets gyldighedsperiode er for kort til at kunne sikre en bedre kultur i be-
styrelserne. LO anmoder endeligt om, at sig en præcisering af en række af præambler-
ne, herunder hvad der forstås ved en ”objektiv vurdering” og ”objektive kriterier”.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er generelt opbakning blandt medlemslandene til det overordnede formål om at
fremme en ligelig kønsfordeling i børsnoterede selskabers bestyrelser, og medlemslan-
dene er generelt gået konstruktivt ind i forhandlingerne.
Samtidig tegner der sig dog et billede af, at medlemslandene deler sig i to grupper,
hvor den ene gruppe lande støtter direktivforslaget, mens en anden gruppe af lande for-
ventes at have større vanskeligheder ved at støtte forslaget og i stedet foretrækker anbe-
falinger frem for lovgivning.
Side 13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1305399_0014.png
Rådets Juridiske Tjeneste har den 27. marts 2013 afgivet en udtalelse vedrørende hjem-
len for det aktuelle direktivforslag om en mere ligelig kønsfordeling i børsnoterede sel-
skabers bestyrelser. Udtalelsen er afgivet på forespørgsel fra Rådets arbejdsgruppe om
sociale spørgsmål i forbindelse med behandling af direktivforslaget. Det er vurderingen
fra Rådets Juridiske Tjeneste, at art. 157(3) i Traktaten om Den Europæiske Union,
som er angivet som direktivets hjemmel, ikke yder tilstrækkelig hjemmel for direktivet.
Kommissionens Juridiske Tjeneste har på arbejdsgruppemøde den 22. maj 2013 be-
kræftet sit valg af hjemmel. Dette er bekræftet ved Kommissionens Juridiske Tjenestes
Commission Staff Working Document SWD(2013) 278.
Europa-Parlamentet har i sin betænkning, som vedtaget den 20. november 2013 accep-
teret Kommissionens valg af hjemmel.
Regeringen noterer sig desuden, at et flertal i det danske Folketing uden om regeringen
har afgivet en begrundet udtalelse til Kommissionen, hvor flertallet ikke finder, at di-
rektivforslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Ti medlemsstater har den 20. juni 2013 fremsat følgende erklæring til Rådet med hen-
blik på at udtrykke modstand mod direktivforslaget:
”ERKLÆRING FRA DANMARK, TYSKLAND, ESTLAND, UNGARN, LET-
LAND, NEDERLANDENE, DEN TJEKKISKE REPUBLIK, DET FORENEDE
KONGERIGE, SVERIGE OG SLOVAKIET
Kommissionen vedtog den 14. november 2012 et forslag til Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv om en mere ligelig kønsfordeling blandt menige bestyrelsesmedlem-
mer i børsnoterede selskaber og tilhørende foranstaltninger. Forslaget til direktiv tager
sigte på at løse det alvorlige problem med kvinders underrepræsentation i den økono-
miske beslutningstagning på højeste niveau og fastsætter et kvantitativt mål om, at det
underrepræsenterede køn skal tegne sig for en andel på 40 % i bestyrelserne i børsnote-
rede selskaber senest i 2020 (senest i 2018, hvis der er tale om offentlige virksomhe-
der). Selskaberne ville blive forpligtet til at arbejde hen imod dette mål, bl.a. ved at ind-
føre proceduremæssige regler for udvælgelse og udnævnelse af menige bestyrelses-
medlemmer.
I lighed med Kommissionen mener vi, at lige muligheder for kvinder på menige besty-
relsesposter bør og skal fremmes både i medlemsstaterne og i hele Europa. Kvinder
støder gennem hele karrieren på talrige hindringer, hvilket er uacceptabelt ud fra et li-
gestillingssynspunkt. De står også i vejen for en optimal udnyttelse af potentialet i en
kvalificeret arbejdsstyrke.
Med hensyn til de forskellige selskabsretlige regler og forskellige rettigheder i forbin-
delse med selskabsledelse i Den Europæiske Union er vi dog af den opfattelse, at det i
overensstemmelse med nærheds- og proportionalitetsprincippet må være op til med-
lemsstaterne at finde deres egen nationale tilgang til opnåelse af dette mål. Mange af
medlemsstaterne overvejer eller har på frivilligt og om fornødent retligt grundlag gen-
nemført flere forskellige nationale foranstaltninger, der er skræddersyet til deres sy-
stem, for at fremme en bedre kønsfordeling i bestyrelser.
Af disse årsager mener vi fortsat, at alle målrettede foranstaltninger på dette område
skal udformes og gennemføres på nationalt niveau. Vi støtter ikke vedtagelsen af retligt
bindende bestemmelser for kvinder i selskabsbestyrelser på europæisk niveau."
Side 14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1305399_0015.png
Erklæringen blev fremsat første gang i forbindelse med EPSCO-mødet den 20. juni
2013.
Erklæringen blev genfremsendt til formandsskabet den 22. november 2013. Det skete
på baggrund af en opfordring fra formandskabet om, at de enkelte medlemsstater frem-
sendte en meddelelse om, hvorvidt det overhovedet er muligt for de blokerende med-
lemsstater at omvende deres positioner. Tyskland deltog ikke i erklæringen, da den
blev genfremsendt.
Landene, der deltog i erklæringen i november 2013 udgør et blokerende mindretal i
Rådet.
To medlemsstater har under det litauiske formandskab fremsat en række ændringsfor-
slag med henblik på at fremme forhandlingsprocessen og opnå et kompromis i Rådsar-
bejdsgruppen. Ændringsforslagene ændrede ikke ved balancen for og imod direktivfor-
slaget, og formandsskabet besluttede på baggrund heraf at trække ændringsforslagene
tilbage.
10.
Regeringens generelle holdning
Side 15
Regeringen er generelt positiv over for forslag, der kan styrke en mere ligelig køns-
fordeling i virksomheders bestyrelser.
Regeringen finder, at initiativer til fremme af ligestilling i bestyrelser bør være til-
strækkeligt fleksible i forhold til virksomhedernes konkrete rammer, tage hensyn til
den aktuelle kønsfordeling inden for forskellige virksomheder og brancher og re-
spektere virksomhedernes ledelsesret. Af samme grund mener regeringen ikke, at
der skal indføres kvoter for kønsfordelingen i bestyrelser.
Regeringen mener, at virksomhederne selv bør kunne fastsætte målet for den køns-
mæssige sammensætning i virksomhedens bestyrelse, og at virksomheden selv skal
fastsætte, hvordan målet nås, som det er hensigten med den danske model for en
mere ligelig kønsfordeling i børsnoterede selskabers bestyrelser.
Regeringen mener, at direktivforslaget skal indeholde en fleksibel undtagelsesbe-
stemmelse, som den danske model for en mere ligelig kønsfordeling i virksomhe-
ders bestyrelser vil falde ind under – også efter 2020.
Det er regeringens holdning, at den tætte kobling mellem et fast og bindende mål og
en bestemt rekrutteringsmetode, er uhensigtsmæssig, fordi dette griber ind i virk-
somhedernes ledelsesret og er for ufleksibel for virksomhederne. På den baggrund
finder regeringen, at direktivets forpligtelse til at følge en bestemt rekrutteringspro-
cedure, hvor en person fra det underrepræsenterede køn skal gives fortrinsret, hvis
to bestyrelseskandidater er lige kvalificerede, og hvor virksomhederne pålægges en
omvendt bevisbyrde, hvis der vælges en person fra det overrepræsenterede køn, gri-
ber unødigt ind i virksomhedernes almindelige ledelsesret.
Regeringen er ligeledes af den opfattelse, at rekrutteringsproceduren, præference-
reglen og den omvendte bevisbyrde er uhensigtsmæssig i forhold til direkte demo-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1305399_0016.png
kratisk valg blandt medarbejdere af repræsentanter til bestyrelser, idet bestyrelsen
ikke har indflydelse på valgprocessen af de medarbejdervalgte bestyrelsesrepræsen-
tanter.
Regeringen kan på baggrund af ovenstående ikke støtte direktivforslaget.
I regeringens overvejelser omkring direktivforslaget er også indgået, at et flertal i
Folketinget har vurderet, at direktivforslaget ikke er i overensstemmelse med nær-
hedsprincippet.
10. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg til forhandlingsoplæg
den 7. juni 2013, hvor Europaudvalget tilsluttede sig regeringens forhandlingsop-
læg.
Europaudvalget modtog grund- og nærhedsnotatet den 7. december 2012 samt revi-
deret grund- og nærhedsnotat den 13. december 2012.
Side 16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1305399_0017.png
10. Effektiviteten af institutionelle mekanismer til fremme af kvinders li-
ge muligheder og ligestilling
-
Vedtagelse af rådskonklusioner
Nyt notat.
Side 17
1. Resumé
Formandskabet har fremsat forslag til vedtagelse af rådskonklusioner om effektivi-
teten af institutionelle mekanismer til fremme af kvinders lige muligheder samt lige-
stilling mellem kvinder og mænd. Forslaget til rådskonklusioner er et led i formand-
skabets opfølgning på Beijinghandlingsplanen. Rådskonklusionerne tager udgangs-
punkt i en rapport udarbejdet af det Europæiske Ligestillingsinstitut (EIGE).
2. Baggrund
Rådskonklusionerne er en del af formandskabets opfølgning på Beijing-
handlingsplanen. Handlingsplanen blev vedtaget på FN’s 4. verdenskvindekonfe-
rence, som fandt sted i Beijing 1995. Konferencen mundede ud i Beijingdeklaratio-
nen og handlingsplanen. Det Europæiske Råd besluttede efterfølgende i 1995, at der
skulle følges op på implementeringen af handlingsplanen.
Formandskabet fremsætter rådskonklusioner om opfølgning på Beijinghandlings-
planens kritiske område H: "Institutionelle mekanismer til fremme af kvinders lige
muligheder". Rådskonklusionerne tager udgangspunkt i en rapport udarbejdet af det
Europæiske Ligestillingsinstitut (EIGE) om institutionelle mekanismer til fremme af
kvinders lige muligheder og ligestilling.
Rapporten giver et overblik over de institutionelle mekanismer til fremme af lige-
stilling i EU’s 28 medlemslande. I rapporten konkluderes det, at alle 28 lande har
etableret institutioner til fremme af ligestilling. I rådskonklusionerne udtrykkes an-
erkendelse af medlemslandenes bestræbelser på at arbejde for ligestilling mellem
kvinder og mænd, men at der siden 2005/2006, hvor der sidst blev fulgt på effektivi-
teten af de institutionelle mekanismer, ikke er sket væsentligt fremskridt i udviklin-
gen af de disse mekanismer.
Forslaget til rådskonklusioner følger op på de rådskonklusioner, som det finske for-
mandskab i 2006 vedtog om samme emne, og hvor man vedtog indikatorer til at må-
le udviklingen med: (1) Det statslige ligestillingsorgans kompetencer og ansvar, (2a)
personaleressourcer i det statslige ligestillingsorgan, (2b) personaleressourcer i or-
ganer til fremme lige behandling af kvinder og mænd samt (3) ligestillingsvurde-
ring.
3. Formål og indhold
I rådskonklusionerne understreges det, at ligestilling er et fundamentalt princip i
EU, og at institutionelle mekanismer spiller en vital rolle for fremme af ligestilling.
I rådskonklusionerne hilses Det Europæiske Ligestillingsinstituts rapport om institu-
tionelle mekanismer velkommen, og det anbefales, at man tilføjer yderligere en in-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1305399_0018.png
dikator vedr. produktion af kønsopdelte statistikker, hvilket er blevet indarbejdet i
rådskonklusionens anneks.
I rådskonklusionerne opfordres medlemslandene til at placere ansvaret for ligestil-
ling under en minister, og at ligestillingspolitikker indarbejdes i alle øvrige rege-
ringspolitikker. Der opfordres desuden til at sikre tilstrækkelige interministerielle
koordinationsstrukturer, og at de uafhængige ligestillingsorganer allokerer tilstræk-
keligt med personale og finansielle ressourcer til at sætte fokus på diskrimination
pga. køn. Endelig opfordres der til at forbedre produktionen og distributionen af på-
lidelige og sammenlignelige kønsopdelte statstikker i regi af EU’s statistiske enhe-
der og Det Europæiske Ligestillingsinstitut.
Side 18
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Spørgsmålet om gældende dansk ret er ikke relevant.
7. Konsekvenser
Sagen har ikke i sig selv hverken lovgivnings-, statsfinansielle eller samfundsøko-
nomiske konsekvenser eller administrative konsekvenser for erhvervslivet.
8. Høring
Forslaget til rådskonklusioner er sendt til orientering i EU-Specialudvalget for Ar-
bejdsmarkedet og Sociale Forhold.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at alle medlemslande har en positiv holdning til forslaget.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen har en generel positiv holdning til det fremlagte forslag til konklusioner.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.