Europaudvalget 2013-14
Rådsmøde 3294 - økofin
Offentligt
1454078_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
6566/14
(OR. en)
PRESSE 74
PR CO 6
PRESSEMEDDELELSE
3294. samling i Rådet
Økonomi og finans
Bruxelles, den 18. februar 2014
Formand
Ioannis Stournaras
Grækenlands finansminister
PRESSE
Rue de la Loi 175 B – 1048 BRUXELLES Tlf.: +32 (0)2 281 6319 / 6319 Fax: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/press
6566/14
DA
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454078_0002.png
18. februar 2014
De vigtigste resultater af Rådets samling
Rådet bekræftede en aftale med Europa-Parlamentet om omarbejdning af regler om
indskudsgarantiordninger.
Samtidig med at direktivudkastet fastholder dækningsniveauet på
100 000 EUR pr. indskud, harmoniserer det rammebetingelserne for indskudsgarantiordninger i
hele EU og styrker indskydernes beskyttelse, idet reglerne for dækning og udbetaling forenkles.
Rådet vedtog konklusioner om Kommissionens
årlige vækstundersøgelse
og bekræftede de brede
prioriteter for 2014, som er de samme som dem, der blev fastlagt sidste år. Det noterede, at
opsvinget trods de seneste forbedringer stadig er sårbart. Krisens eftervirkninger, høj
arbejdsløshed og vedvarende finansiel fragmentering i den finansielle industri vil sandsynligvis
stadig tynge den økonomiske vækst ned.
Rådet vedtog konklusioner om
makroøkonomiske ubalancer
og hilste medlemsstaternes fremskridt
med at korrigere deres eksterne og interne ubalancer velkommen. Der skal imidlertid gøres
yderligere fremskridt med at korrigere disse ubalancer, der vækker bekymring med hensyn til
holdbarheden. Kommissionen skal offentliggøre dybtgående undersøgelser om situationen i 16
medlemsstater.
Rådet vedtog en henstilling til Europa-Parlamentet om meddelelse af decharge for gennemførelsen
af
EU's almindelige budget
for 2012 og konklusioner om fastlæggelse af prioriteter for
forhandlingerne med Europa-Parlamentet om budgettet for 2015.
Det udsatte slutdatoen for omstilling til kreditoverførsler og direkte debiteringer baseret på
SEPA
(det fælles eurobetalingsområde) til den 1. august 2014. Dette vil muliggøre en undtagelsesvis og
midlertidig forlængelse af brugen af eksisterende standarder parallelt med SEPA-ordninger for at
gøre det muligt at løfte omstillingsgraden til det krævede niveau, mens forstyrrelser holdes på et
minimum.
6566/14
DA
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454078_0003.png
18. februar 2014
INDHOLD
1
DELTAGERE .................................................................................................................................... 5
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
ÅRLIG VÆKSTUNDERSØGELSE ................................................................................................... 7
MAKROØKONOMISKE UBALANCER ........................................................................................ 12
FORBEREDELSE AF G20-MINISTERMØDET ............................................................................. 15
EU-BUDGETTET ............................................................................................................................. 16
BANKTILSYN - DEN FÆLLES TILSYNSMEKANISME............................................................. 18
BANKAFVIKLING - DEN FÆLLES AFVIKLINGSMEKANISME ............................................. 19
EVENTUELT .................................................................................................................................... 22
MØDER I TILKNYTNING TIL RÅDETS SAMLING.................................................................... 23
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
ØKONOMISKE OG FINANSIELLE ANLIGGENDER
Indskudsgarantiordninger ...................................................................................................................................... 24
SEPA - Det fælles eurobetalingsområde ............................................................................................................... 24
Portugal - Økonomisk tilpasningsprogram ............................................................................................................ 24
Kapitalgrundlagskrav for banker ........................................................................................................................... 25
Hedgefonde ........................................................................................................................................................... 25
UDVIKLINGSSAMARBEJDE
AVS-EU-partnerskabsaftalen ................................................................................................................................ 25
1
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
6566/14
DA
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
18. februar 2014
UDVIDELSE
Den Tidligere Jugoslaviske Republik Makedonien - Stabiliserings- og associeringsaftale................................... 25
FISKERI
Fiskeripartnerskabsaftale mellem EU og Mauretanien .......................................................................................... 26
BESKIKKELSER
Regionsudvalget .................................................................................................................................................... 26
6566/14
DA
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454078_0005.png
18. februar 2014
DELTAGERE
Belgien:
Koen GEENS
Bulgarien:
Dimiter TZANTCHEV
Den Tjekkiske Republik:
Radek URBAN
Danmark:
Margrethe VESTAGER
Tyskland:
Wolfgang SCHÄUBLE
Estland:
Jürgen LIGI
Irland:
Michael NOONAN
Grækenland:
Ioannis STOURNARAS
Spanien:
Luis DE GUINDOS JURADO
Frankrig:
Pierre MOSCOVICI
Kroatien:
Slavko LINIĆ
Italien:
Fabrizio SACCOMANNI
Cypern:
Kornelios KORNELIOU
Letland:
Andris VILKS
Litauen:
Rimantas ŠAD�½IUS
Luxembourg:
Pierre GRAMEGNA
Ungarn:
Gábor ORBÁN
Malta:
Edward SCICLUNA
Nederlandene:
Jeroen DIJSSELBLOEM
Østrig:
Michael SPINDELEGGER
Polen:
Jacek DOMINIK
Portugal:
Maria Luís ALBUQUERQUE
Rumænien:
Liviu VOINEA
Finansminister med ansvar for offentlig forvaltning
Fast repræsentant
Vicefinansminister
Økonomi- og indenrigsminister
Forbundsfinansminister
Finansminister
Finansminister
Finansminister
Minister for økonomi og konkurrenceevne
Økonomi- og finansminister
Finansminister
Økonomi- og finansminister
Fast repræsentant
Finansminister
Finansminister
Finansminister
Statssekretær, Økonomiministeriet
Finansminister
Finansminister
Vicekansler og forbundsfinansminister
Understatssekretær, Finansministeriet
Finansminister
Minister med ansvar for budgettet
6566/14
DA
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454078_0006.png
18. februar 2014
Slovenien:
Uroš ČUFER
Slovakiet:
Peter KA�½IMÍR
Finland:
Jutta URPILAINEN
Sverige:
Anders BORG
Det Forenede Kongerige:
Ivan ROGERS
Finansminister
Vicepremierminister og finansminister
Vicestatsminister, finansminister
Finansminister
Fast repræsentant
Kommissionen:
Olli REHN
Michel BARNIER
Algirdas ŠEMETA
Janusz LEWANDOWSKI
Næstformand
Medlem
Medlem
Medlem
Endvidere deltog:
Vitor CONSTÂNCIO
Werner HOYER
Thomas WIESER
Hans VIJLBRIEF
Næstformand for Den Europæiske Centralbank
Formand for Den Europæiske Investeringsbank
Formand for Det Økonomiske og Finansielle Udvalg
Formand for Udvalget for Økonomisk Politik
6566/14
DA
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454078_0007.png
18. februar 2014
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
ÅRLIG VÆKSTUNDERSØGELSE
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"Rådet
I
1.
DET EUROPÆISKE SEMESTER 2014
SER MED TILFREDSHED på Kommissionens årlige vækstundersøgelse 2014, som gør
status over den økonomiske og sociale situation i Europa, opstiller overordnede politiske
prioriteter for EU og dets medlemsstater og markerer begyndelsen på det europæiske
semester 2014, og ERINDRER om Det Europæiske Råds konklusioner fra december 2013
om de vigtigste områder for samordning af de økonomiske politiker og reformer.
DELER I VIDT OMFANG Kommissionens analyse af den økonomiske situation og
politikudfordringerne i EU. EU og dets medlemsstater har gjort betydelige fremskridt på
mange politikområder i de senere år, og der er nu opmuntrende tegn på økonomisk
opsving. Trods de seneste forbedringer er opsvinget stadig sårbart, og det er sandsynligt, at
krisens efterveer, høj arbejdsløshed og vedvarende finansiel fragmentering sammen med et
fortsat behov for nedgearing i den offentlige og private sektor og nødvendige
strukturomlægninger og tilpasninger stadig vil tynge væksten ned. Hvis disse faktorer ikke
håndteres, vil de svække Europas vækstpotentiale betydeligt og dermed gøre det sværere at
nå samfundsmæssige mål.
UNDERSTREGER på denne baggrund behovet for at bevare de europæiske økonomiers
konkurrenceevne over for resten af verden; FREMHÆVER nødvendigheden af en fortsat
målbevidst og ambitiøs gennemførelse af de aftalte politikker på EU-plan og de
reformtilsagn, der er fastlagt i de nationale reformprogrammer, og som er beskrevet i de
landespecifikke henstillinger, og af at gennemførelsen heraf overvåges nøje;
TILSLUTTER sig de fem brede politiske prioritetsområder, som Kommissionen har
opstillet, og som bestræbelserne på nationalt plan og EU-plan bør fokusere på i 2014.
Disse prioriteter er de samme som i 2013 og giver passende politisk kontinuitet.
Bestræbelserne bør især rettes mod en fortsættelse af en differentieret og vækstfremmende
finanspolitisk konsolidering og sikring af holdbarheden af de offentlige finanser på lang
sigt, genetablering af udlån til økonomien og fremme af bæredygtig og inklusiv vækst,
beskæftigelse og konkurrenceevne, samtidig med at de bør bekæmpe krisens sociale
konsekvenser.
2.
3.
6566/14
DA
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
18. februar 2014
II
FINANSPOLITISKE OG MAKROØKONOMISKE POLITISKE RETNINGSLINJER
Fortsættelse af en differentieret og vækstfremmende finanspolitisk konsolidering og sikring
af holdbarheden af de offentlige finanser på lang sigt
HILSER de betydelige fremskridt med hensyn til den finanspolitiske konsolidering
velkommen og NOTERER SIG, at EU's og euroområdets samlede gæld forventes at nå et
maksimum i 2014 for derefter at begynde at falde i 2015. Den samlede planlagte
finanspolitiske konsolidering i EU forventes at falde i 2014 sammenlignet med
gennemsnitligt 1 % i 2011-2013.
ANERKENDER, at den offentlige gæld i de fleste medlemsstater samtidig fortsat er høj og
bliver ved med at stige; UNDERSTREGER derfor, at det er afgørende, at alle
medlemsstaterne holder sig til den aftalte vækstfremmende differentierede strategi for
finanspolitisk konsolidering for at sikre holdbarheden af de offentlige finanser, og
FREMHÆVER, at medlemsstaterne fortsat bør gennemføre deres finanspolitikker i
overensstemmelse med stabilitets- og vækstpagten, som giver de automatiske stabilisatorer
mulighed for at virke i det aftalte strukturtilpasningstempo, samtidig med at holdbarheden
af de offentlige finanser på lang sigt sikres. Disse politikker bør forankres i effektive
nationale styringsrammer for at øge tilliden.
ERINDRER om det tilsagn, som medlemsstaterne i euroområdet gav den 22. november om
at imødegå de risici, som Kommissionen har identificeret i sine udtalelser om udkastene til
budgetplaner for 2014, og OPFORDRER dem til fortsat at overvåge euroområdets
overordnede finanspolitiske kurs nøje på grundlag af Kommissionens økonomiske
prognoser.
UNDERSTREGER, at der bør lægges mere vægt på kvaliteten og sammensætningen af
den finanspolitiske tilpasning og samtidig på finanspolitikkens indflydelse på væksten, idet
der sikres en passende kombination af udgiftsmæssige og indtægtsmæssige
foranstaltninger, herunder sikring af, at skattesystemerne støtter konkurrenceevnen,
erhvervslivet, jobskabelsen og beskæftigelsesegnetheden ved hjælp af skatteomlægninger
væk fra beskatning af arbejde, bedre og mere effektiv udnyttelse af de offentlige udgifter
og modernisering af de offentlige administrationer, og idet der gives prioritet til offentlige
udgifter, der sigter mod at øge vækstpotentialet.
Genetablering af udlån til økonomien
8.
UNDERSTREGER, at finansiel stabilitet, herunder en sund banksektor, og genetablering
af udlån til økonomien er afgørende for at fremme den produktive aktivitet og et
vedvarende økonomiske opsving.
4.
5.
6.
7.
6566/14
DA
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
18. februar 2014
9.
BEKRÆFTER, at de tegn på forbedring af de finansielle vilkår, som kunne ses sidste år, er
blevet tydeligere, og at de finansielle markeder er blevet mere robuste. Der er dog stadig
risici, virksomhedernes lånevilkår er stadig ikke normale, fragmenteringen af de finansielle
markeder er fortsat høj, og især SMV'erne oplever stadig finansieringsvanskeligheder i
nogle dele af EU. Der er gjort betydelige fremskridt med hensyn til både omstrukturering
af bankerne og forbedring af banklovgivningen og tilsynet med bankerne, men der er dog
brug for en yderligere indsats for snarest muligt at færdiggøre oprydningen i balancerne i
banksektoren, hvor det er nødvendigt, og sikre, at banksektoren, som spiller en
fremtrædende rolle inden for finansiel formidling i Europa, fungerer korrekt og stiller
finansiering til rådighed for produktiv aktivitet og på effektiv vis opretholder det
økonomiske opsving.
ER OVERBEVIST om, at de forestående gennemgange af aktivernes kvalitet vil give de
nødvendige garantier i denne henseende, og at etableringen af en fuldt udbygget bankunion
sammen med fortsatte reformer af den finansielle sektor vil bidrage til, at de finansielle
markeder fungerer effektivt, at markedsfragmenteringen reduceres yderligere, og at det
indre markeds integritet sikres.
FREMHÆVER, at der samtidig bør gives prioritet til udviklingen af alternativer til
bankfinansiering i Europa, og ERINDRER om sin afgørelse fra april 2013 om nedsættelse
af en ekspertgruppe på højt niveau med henblik herpå og HILSER rapporten fra november
2013 fra ekspertgruppen på højt niveau og henstillingerne deri VELKOMMEN som
grundlag for de fortsatte overvejelser og tiltag på EU-plan og nationalt plan alt efter
omstændighederne.
ERINDRER om, at der ud over en lang række nationale foranstaltninger også er truffet og
fortsat træffes specifikke (lovgivningsmæssige og strukturfondsmæssige) foranstaltninger
på EU-plan med henblik på at give SMV'er lettere adgang til finansiering, og LÆGGER
VÆGT på behovet for nøje tilsyn med den private gæld og de dermed forbundne
finansielle risici i mange lande.
10.
11.
12.
Fremme af bæredygtig vækst og konkurrenceevne og bekæmpelse af arbejdsløsheden
13.
MINDER om, at den finanspolitiske konsolidering og genetablering af udlån til økonomien
skal gå hånd i hånd med veltilrettelagte strukturreformer, der skal fremme bæredygtig
vækst og beskæftigelse, konkurrenceevne og en holdbar korrektion af makroøkonomiske
ubalancer gennem produktivitetsstigninger og styrke medlemsstaternes økonomiers
tilpasningsevne, og UNDERSTREGER, at en mere koordineret tilgang til reformer på
medlemsstats- og EU-niveau kan skabe positive synergier både i økonomisk forstand og
ved at skabe politisk momentum, der kan fremme reformer, i overensstemmelse med de
skridt, der er taget for nylig for at styrke processen vedrørende det europæiske semester og
EU's økonomiske styring.
6566/14
DA
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454078_0010.png
18. februar 2014
14.
FREMHÆVER, at der bør gives prioritet til gennemførelsen af strukturreformer, som kan
tilskynde til hårdt tiltrængte bæredygtige investeringer og til at styrke det indre marked,
navnlig gennem reformer til fremme af konkurrenceevnen og konkurrencen på produkt- og
tjenestemarkederne, herunder en øget konkurrence og flere investeringer i infrastruktur i
netværksindustrierne, og en mere omhyggelig gennemførelse af servicedirektivet samt en
ambitiøs åbning af tjenesteydelsessektorerne, herunder lovregulerede erhverv, ved at fjerne
uberettigede hindringer. SER i den forbindelse med tilfredshed på Kommissionens rapport
om det indre marked for 20141, der peger på de nøgleområder i det indre marked med det
største vækstpotentiale.
FREMHÆVER behovet for at støtte og forenkle erhvervsklimaet generelt ved at fjerne
uberettigede lovgivningsmæssige og administrative byrder på virksomhederne og forbedre
lovgivningens kvalitet på alle forvaltningsniveauer, herunder gennem omfattende
konsekvensanalyser, effektiv gennemførelse og efterfølgende evaluering, og for en hurtig
gennemførelse af Refitprogrammet (målrettet og effektiv regulering) og
UNDERSTREGER den rolle, som effektive offentlige forvaltninger spiller med hensyn til
at støtte vækststrategier, hvilket leder videre til behovet for en yderligere indsats for at
modernisere og derigennem sikre en interoperabel og brugervenlig levering af
tjenesteydelser, herunder gennem e-forvaltningsværktøjer, og at retssystemernes kvalitet
spiller en vigtig rolle for investeringsbeslutninger. Forbedring af den administrative
kapacitet bør også sikre en bedre og hurtigere anvendelse af EU's strukturfonde.
UNDERSTREGER, at medlemsstaterne for at skabe et varigt opsving bør fokusere på
etablering af passende rammebetingelser for en stærk, intelligent, bæredygtig og inklusiv
vækst også på længere sigt, hvilket omfatter en styrkelse af det digitale indre marked, og
lægge vægt på betingelser, der kan fremme innovation, herunder iværksætterånd, nye
teknologier og offentlige og private investeringer i FoU, forbedre resultaterne i
uddannelsessystemerne og de generelle kvalifikationsniveauer samt udnytte potentialet i en
bæredygtig økonomi, således både den generelle ressourceeffektivitet og miljøbeskyttelsen
forbedres.
UNDERSTREGER, at lande med underskud på de løbende poster og lande med høj
udlandsgæld trods den senere tids fremskridt bør fortsætte deres bestræbelser på at
forbedre konkurrenceevnen og nedbringe underskuddet på de løbende poster på en holdbar
måde, og GENTAGER, at lande med overskud kan bidrage til en genskabelse af balancen i
euroområdet og støtte den samlede efterspørgsel ved at tage fat på markedsfejl og
behovene for strukturreformer, men ERINDRER om, at store og vedvarende overskud på
de løbende poster til forskel fra store og vedvarende underskud på de løbende poster ikke
vækker bekymring med hensyn til holdbarheden af udlandsgæld eller
finansieringskapacitet, der har betydning for, at euroområdet kan fungere tilfredsstillende.
Det bør i alle medlemsstater overvejes at indføre foranstaltninger, der har til formål at gøre
specifikke sektorer mere velfungerende, såsom tjenesteydelser, finansiel formidling og
andre ikkehandelsvarer.
15.
16.
17.
1
Et indre marked for vækst og jobskabelse: En analyse af de opnåede fremskridt og de resterende hindringer i
medlemsstaterne - Bidrag til den årlige vækstundersøgelse 2014.
6566/14
DA
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
18. februar 2014
Under hensyntagen til arbejdsmarkedsparternes rolle og de nationale løndannelsessystemer
skal løndannelsesrammerne overvåges og om nødvendigt reformeres for at øge
fleksibiliteten, afspejle produktivitetsudviklingen og derigennem bidrage til at genetablere
og beskytte konkurrenceevnen og mindske ubalancer i euroområdet. Desuden bør
pristalsreguleringsmekanismerne tages op til fornyet overvejelse og mindstelønnen bør om
nødvendigt fastsættes, så der skabes en passende balance mellem fremme af jobskabelse og
tilstrækkelig indkomst.
18.
FREMHÆVER, at reformerne for at bekæmpe høj arbejdsløshed på en holdbar måde og
øge deltagelsen på og mindske risikoen for udelukkelse fra arbejdsmarkedet bør tage sigte
på at gøre arbejdsmarkederne mere inklusive, fleksible og dynamiske og dermed skabe
vilkår for et opsving med høj beskæftigelse og forbedre beskæftigelsesegnetheden. Der bør
være særligt fokus på underrepræsenterede, hårdt ramte og andre sårbare grupper, navnlig
grupper af unge. Målrettede og omkostningseffektive foranstaltninger, der skal fremme
ansættelsen af hårdt ramte grupper, bør overvejes for at mindske risikoen for vedvarende
arbejdsløshed eller udstødelse af arbejdsstyrken, bl.a. ved hjælp af livslang læring,
erhvervsuddannelse og andre omkostningseffektive arbejdsmarkedspolitikker. Det bør
desuden prioriteres at gribe tidligt ind for at reducere ungdomsarbejdsløsheden, herunder
gennem fuld gennemførelse af ungdomsgarantiordningerne. Adgang til børnepasning og
ældrepleje har desuden afgørende betydning for kvinders arbejdsmarkedsdeltagelse."
6566/14
DA
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454078_0012.png
18. februar 2014
MAKROØKONOMISKE UBALANCER
Rådet udvekslede synspunkter og vedtog følgende konklusioner:
"Rådet
1.
HILSER Kommissionens tredje rapport om varslingsmekanismen, som er udgangspunktet
for proceduren for makroøkonomiske ubalancer som led i det europæiske semester 2014,
VELKOMMEN. UDTRYKKER TILFREDSHED MED de yderligere fremskridt, som
medlemsstaterne har gjort med at korrigere deres eksterne og interne ubalancer, navnlig i
forbindelse med underskud på de løbende poster, konkurrenceevne, budgetunderskud og de
finansielle sektorer, hvilket har bidraget til at genskabe balancen i EU og i euroområdet.
ERKENDER dog, at der stadig er store udfordringer, og at der skal gøres yderligere
fremskridt med at korrigere ubalancerne, herunder den store offentlige og private
gældsætning og den store udlandsgæld, der vækker bekymring med hensyn til
holdbarheden. Forbedringerne af den prisbaserede og den ikkeprisbaserede
konkurrenceevne skal også fortsætte i flere medlemsstater. Samtidig bør store overskud på
de løbende poster i nogle få medlemsstater undersøges nærmere. Disse store overskud på
de løbende poster kombineret med nedbringelsen af underskuddet på de løbende poster i
andre medlemsstater betyder, at der i euroområdet er sket en forskydning fra balance over
for udlandet til et overskud på de løbende poster på over 2 % af BNP.
NOTERER SIG, at Kommissionen har udvalgt de medlemsstater, der kræver yderligere
analyse i dybtgående undersøgelser, på grundlag af hvilke ubalancer og uforholdsmæssigt
store ubalancer kan identificeres. ERKENDER behovet for yderligere analyse af den
seneste udvikling i de medlemsstater, der tidligere er blevet undersøgt, for at vurdere den
fortsatte eksistens af ubalancer, risiciene herved og fremskridtene med afviklingen under
hensyntagen til gennemførelsen af relevante foranstaltninger, herunder de allerede
anbefalede.
HILSER DET VELKOMMEN, at Kommissionen vil offentliggøre de dybtgående
undersøgelser for 2014 i god tid, nemlig i begyndelsen af marts, for at lette en multilateral
drøftelse af resultaterne og den foreslåede proceduremæssige opfølgning og give
medlemsstaterne mulighed for at anvende resultaterne i deres nationale reformprogrammer
og stabilitets- eller konvergensprogrammer og for klart at identificere elementer
vedrørende proceduren for makroøkonomiske ubalancer i de landespecifikke henstillinger
som led i det europæiske semester. UNDERSTREGER, at man for at sikre fokus og fuld
effektivitet i proceduren skal koncentrere sig om nøgleudfordringer, herunder anvendelse
af procedurens korrigerende del, når det er hensigtsmæssigt, og samtidig skelne klart
mellem medlemsstaternes udfordringer efter forskellige typer og grader af risiko og efter,
hvor meget det haster med at tackle dem for at undgå negative virkninger.
2.
3.
6566/14
DA
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
18. februar 2014
4.
UNDERSTREGER, at de dybtgående undersøgelser ligesom i de tidligere runder af
proceduren bør omfatte en grundig behandling af kilder til makroøkonomiske ubalancer i
de medlemsstater, der undersøges, under behørig hensyntagen til landespecifikke
økonomiske betingelser og til et bredt sæt analyseværktøjer, de allernyeste kvantitative og
kvalitative oplysninger af landespecifik art, så drivkræfterne bag den konstaterede
udvikling analyseres indgående og konsekvent, OPFORDRER Kommissionen til at være
særlig opmærksom på eventuelle følgevirkninger af de økonomiske politikker og
ubalancerne i de medlemsstater, der undersøges, OPFORDRER medlemsstaterne og
Kommissionen til at samarbejde og levere og udveksle alle de relevante og nyeste
oplysninger. MENER, at der er behov for at undersøge, om der i nogle medlemsstater har
vist sig nye udfordringer, eller om der i nogle medlemsstater er gjort tilstrækkelige
fremskridt, og ubalancerne er korrigeret.
UNDERSTREGER, at det - selv om programlandene ikke vurderes i proceduren for
makroøkonomiske ubalancer, fordi de er under specifik forstærket overvågning - er
nødvendigt, at de som led i deres tilpasningsprogrammer fastholder de gode fremskridt, der
hidtil er opnået med reformer, der sigter mod at korrigere de betydelige ubalancer.
MENER, på baggrund af den vellykkede gennemførelse af Irlands økonomiske
tilpasningsprogram, at Irland nu bør integreres fuldt ud i det europæiske semester, herunder
i de dybtgående undersøgelser, og OPFORDRER Kommissionen til at overveje også at
udarbejde en dybtgående undersøgelse af Irland. MENER desuden, at den samme
procedure bør følges for andre programlande, når de har gennemført deres økonomiske
tilpasningsprogrammer.
NOTERER sig de tekniske ændringer, som Kommissionen har foretaget i indikatorerne i
resultattavlen og i de supplerende indikatorer, MENER, at det nuværende sæt
makroøkonomiske indikatorer i resultattavlen dækker de mest relevante aspekter af
makroøkonomiske ubalancer og udvikling i konkurrenceevnen. UNDERSTREGER, at det
er nødvendigt at videreføre det tekniske arbejde med henblik på yderligere at forbedre og
videreudvikle resultattavlens relevans og analyseværktøjer og -rammer til at vurdere
udviklingen i og drivkræfterne bag skabelsen og afviklingen af ubalancer og støtte
gennemsigtigheden i proceduren for makroøkonomiske ubalancer. NOTERER sig, at
Kommissionen i overensstemmelse med forordning 1176/2011 om proceduren for
makroøkonomiske ubalancer mere generelt vil evaluere og offentliggøre en rapport om
procedurens anvendelse senest i december 2014. OPFORDRER Kommissionen til i god til
at inddrage Udvalget for Økonomisk Politik fuldt ud i denne evalueringsproces.
5.
6.
6566/14
DA
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
18. februar 2014
7.
NOTERER SIG Kommissionens beslutning om at medtage supplerende sociale indikatorer
i rapporten om varslingsmekanismen og give en analyse af beskæftigelsesaspekterne og de
sociale aspekter i de dybtgående undersøgelser. UNDERSTREGER, at brugen af
supplerende sociale indikatorer kun skal tjene det formål at give en bredere forståelse af
den sociale udvikling, ikke må ændre noget ved procedurens karakter og samtidig skal
bevare gennemsigtigheden og overensstemmelsen mellem alle de gældende indikatorer; for
at sikre dette er der behov for yderligere tekniske drøftelser med medlemsstaterne for at
undersøge sættet af supplerende sociale indikatorer og brugen heraf. NOTERER SIG også
konklusionerne fra Det Europæiske Råds møde i december, hvorefter yderligere
foranstaltninger for at forbedre den sociale dimension i euroområdet er frivillige for dem,
der står uden for den fælles valuta, og i alle henseender vil være i fuld overensstemmelse
med det indre marked.
OPFORDRER endelig medlemsstaterne til i deres kommende nationale reformprogrammer
og stabilitets- eller konvergensprogrammer ambitiøst og konkret at behandle de spørgsmål,
der identificeres inden for rammerne af proceduren for makroøkonomiske ubalancer."
8.
6566/14
DA
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454078_0015.png
18. februar 2014
FORBEREDELSE AF G20-MINISTERMØDET
Rådet godkendte EU-mandatet som forberedelse til et møde mellem G20-finansministrene og
centralbankcheferne, der skal finde sted den 22.-23. februar i Sydney.
Mandatet udgør en fælles holdning for EU's repræsentanter og de medlemsstater, der deltager i
G20, til de forskellige spørgsmål, som skal drøftes. Mødet vil omfatte den globale økonomi,
investering og infrastruktur, økonomisk vækst, IMF-reform, finansiel regulering og beskatning.
6566/14
DA
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454078_0016.png
18. februar 2014
EU-BUDGETTET
Decharge for 2012
Rådet vedtog en henstilling til Europa-Parlamentet om meddelelse af decharge til Kommissionen
for gennemførelsen af EU's almindelige budget for 2012 (5848/14
ADD 1).
Henstillingen er udarbejdet på grundlag af Revisionsrettens årsberetning
1
.
Rådet bekræftede på ny den betydning, det tillægger en forsvarlig økonomisk forvaltning af EU's
midler, og gjorde det klart, at det er fast besluttet på at opnå positive resultater. Det gav udtryk for
bekymring over, at EU-budgettet stadig er berørt af en fejlfrekvens over væsentlighedstærsklen på
2 %. Det anførte imidlertid også, at fejlfrekvensen i 2012 var lavere end i årene forud for 2009.
For så vidt angår de midler, hvor forvaltningen er delt mellem Kommissionen og medlemsstaterne,
anførte Rådet, at de nationale myndigheder ifølge Revisionsretten havde tilstrækkelige oplysninger
til at opspore og korrigere de fejl, der forekom i en stor del af de transaktioner, der var behæftet
med fejl. Det opfordrede Kommissionen til at vejlede medlemsstaterne for at styrke effektiviteten i
deres administrations- og kontrolstrukturer. Hvad angår de midler, der forvaltes direkte af
Kommissionen, erkendte Rådet, at stigningen i fejlfrekvens hovedsagelig skyldes harmoniseringen
af Revisionsrettens stikprøvemetodologi.
Rådet opfordrede Kommissionen og medlemsstaterne til fuldt ud at påtage sig deres ansvar for
gennemførelsen af budgettet for at forsikre Europas borgere og skatteydere om, at EU-midlerne
bliver brugt på en ansvarlig måde. Efter Rådets opfattelse giver EU's nye flerårige finansielle
ramme og den nye finansforordning mulighed for at opnå større fremgang mod forenkling og
derved nedsætte risikoen for fejl.
Nogle delegationer understregede, at det er vigtigt, at medlemsstaterne påtager sig det fulde ansvar
for at indføre effektiv kontrol af forvaltningen af EU-midler på nationalt niveau (5848/1/14
REV 1).
I henhold til artikel 319 i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde danner Rådets
henstilling grundlag for Europa-Parlamentets afgørelse om meddelelse af decharge til
Kommissionen.
1
http://www.eca.europa.eu/Lists/ECADocuments/PRAR12/a13_36.EN.pdf
6566/14
DA
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454078_0017.png
18. februar 2014
Rådet vedtog også henstillinger om meddelelse af decharge til direktørerne for 31 EU-agenturer,
seks EU-forvaltningsorganer og syv fællesforetagender for gennemførelsen af deres budgetter for
2012 (5849/14
ADD 1
+
5850/14 ADD 1
+
5851/14 ADD 1).
I overensstemmelse med EU's procedure for meddelelse af decharge for budgettet vil
henstillingerne nu blive forelagt Europa-Parlamentet. Formanden for Rådet forelægger dem for
Europa-Parlamentets Budgetkontroludvalg den 20. februar.
Retningslinjer for 2015
Rådet vedtog konklusioner om fastlæggelse af prioriteter i forbindelse med EU's almindelige budget
for 2015.
Konklusionerne findes i dokument
5852/14.
De vil vejlede formandskabet i forhandlingerne med
Europa-Parlamentet om budgettet for 2015.
Budgettet for 2015 bliver det andet budget i EU's finansielle programmeringsperiode for 2014-
2020. Konklusionerne understreger behovet for at opretholde budgetdisciplin på alle niveauer,
eftersom mange medlemsstater trods en forbedring i de økonomiske udsigter stadig oplever
betydelige budgetmæssige begrænsninger. De opfordrer til, at der skal findes en balance mellem
finanspolitisk konsolidering og investeringer til fremme af væksten gennem prioritering af målene
og tildeling af ressourcer til foranstaltninger, der bidrager mest til disse mål.
Set ud fra Rådets synspunkt skal forpligtelses- og betalingsbevillingerne i næste års EU-budget
holdes under streng kontrol under hensyn til reelle behov. Samtidig bør budgettet for 2015 omfatte
de nødvendige midler til opfyldelse af de forpligtelser, der allerede er indgået, og til gennemførelse
af EU's politiske prioriteter for 2015. Kommissionen opfordres til at gøre sit yderste for at
gennemføre budgettet inden for de tildelinger, der er aftalt i det årlige budget, og holde
ændringsbudgetter på et absolut minimum. Konklusionerne afspejler også Rådets bekymring over
omfanget af de uindfriede forpligtelser (UF), der i slutningen af 2013 beløb sig til 221,6 mia. EUR.
6566/14
DA
17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454078_0018.png
18. februar 2014
BANKTILSYN - DEN FÆLLES TILSYNSMEKANISME
Rådet noterede sig under "Eventuelt" forelæggelsen ved Den Europæiske Centralbank af dens første
kvartalsrapport om gennemførelsen af den fælles tilsynsmekanisme for banker (6237/14).
Forordningerne om oprettelse af den fælles tilsynsmekanisme blev vedtaget den 15. oktober og
trådte i kraft den 3. november. ECB's første kvartalsrapport dækker ikke kun de tre måneder frem til
den 3. februar, men også det forberedende arbejde, der er udført siden topmødet i euroområdet i juni
2012.
Danièle Nouy, den første formand for ECB's tilsynsråd, tiltrådte sin stilling den 27. januar, efter at
hun var blevet udnævnt for fem år. Tilsynsrådet holdt sit første møde den 30. januar. Sabine
Lautenschläger, der for nylig blev udnævnt til ECB's bestyrelse, blev udnævnt til næstformand for
tilsynsrådet den 11. februar.
ECB udfører i øjeblikket en omfattende vurdering af banker, som den vil føre direkte tilsyn med i
henhold til den fælles tilsynsmekanisme.
6566/14
DA
18
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454078_0019.png
18. februar 2014
BANKAFVIKLING - DEN FÆLLES AFVIKLINGSMEKANISME
Rådet drøftede eventuelle tilpasninger af sin generelle indstilling til oprettelsen af en fælles
afviklingsmekanisme for banker med henblik på at sikre formandskabet mere fleksibilitet i dets
forestående trepartsforhandlinger med Europa-Parlamentet.
Rådet gentog, at det er fast besluttet på at nå til enighed om den fælles afviklingsmekanisme, der er
acceptabel for alle parter, inden for den frist, som Det Europæiske Råd har fastsat, så Europa-
Parlamentet kan holde afstemning inden udgangen af sin nuværende valgperiode.
I følge formandskabet viste drøftelsen, at ministrene anerkender behovet for kompromisser og
fleksibilitet i forhold til Parlamentets holdning. Ministrene afviger ikke fra de centrale elementer i
den generelle indstilling, der blev vedtaget i december, men de anerkendte behovet for at give
formandskabet mere fleksibilitet til at udforske forskellige idéer for at identificere eventuelle
muligheder, der kan føre til enighed.
Formandskabet sammenfattede anvendelsesområdet for sådanne idéer som følger:
rammerne om plenarmødernes rolle i den fælles afviklingsinstans
en gennemgang af tærsklerne for inddragelsen af plenarmødet og af afstemningsreglerne,
navnlig i den fælles afviklingsfonds første overgangsfase, for at sikre en afbalanceret
løsning med hensyn til anvendelsen af den fælles afviklingsfond
en eventuel forbedring af rammerne om Rådets rollefor at begrænse dets skønsbeføjelser
og dets grundlag for at gøre indsigelse mod afviklingsinstansens afgørelser samt en
forenkling og, om muligt, en afkortelse af beslutningsprocessen
en forbedring af rammerne for tilsyn med den fælles afviklingsmekanisme via de nationale
afviklingsmyndigheder
en vigtig rolle for Den Europæiske Centralbank med hensyn til at bestemme, hvorvidt et
bankinstitut er nødlidende eller forventeligt nødlidende, mens den fælles
afviklingsmekanisme i sidste ende ligeledes bør bibeholde muligheden for reelt at udøve
indflydelse på denne funktion
enighed om, at bail-in og ikke bailing-out udgør det vejledende princip for bankafvikling.
6566/14
DA
19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454078_0020.png
18. februar 2014
Formandskabet anerkendte også mange ministres opfordring til at fremskynde gensidiggørelsen af
nationale bidrag til den fælles afviklingsfond. Der var dog forskellige holdninger til, hvordan dette
skal opnås, idet nogle ministre forbandt det med en fremrykning af datoen for fondens
gennemførelse. Formandskabet vil udforske de mulige alternativer og aflægge rapport til Rådet om
dette spørgsmål.
Mange ministre henviste til behovet for at styrke den fælles afviklingsfonds kapacitet til at låne på
markederne i løbet af overgangsfasen for at styrke systemets troværdighed. Formandskabet
konkluderede, at der behov for yderligere arbejde på dette område, der er forbundet med oprettelsen
af en fælles bagstopper for den fælles afviklingsfond.
Der er også behov for yderligere arbejde med metoden til beregning af individuelle bidrag til den
fælles afviklingsmekanisme for at skabe så meget klarhed om dette spørgsmål som muligt.
Formandskabet vil undersøge disse idéer med Europa-Parlamentet og aflægge rapport til Rådet så
hurtigt som muligt, således at det kan træffe afgørelse om specifikke alternativer.
Drøftelsen bekræftede ministrenes ønske om at vurdere og efter al sandsynlighed træffe afgørelse
om alle større spørgsmål vedrørende den fælles afviklingsmekanisme kombineret med det endelige
resultat af den mellemstatslige aftale om den fælles afviklingsfond. Formandskabet noterede sig, at
resultatet af trepartsforhandlingerne vil udgøre resultatet af en global aftale, der omfatter
drøftelserne af både forordningen om den fælles afviklingsmekanisme og den mellemstatslige
aftale.
Formålet er at skabe mulighed for, at den fælles afviklingsmekanisme kan vedtages ved
førstebehandlingen inden udgangen af Parlamentets nuværende valgperiode. Dette vil kræve, at
Rådet og Europa-Parlamentet når til politisk enighed i tide inden Parlamentets plenarmøde i april.
Baggrund
Den fælles afviklingsmekanisme vil udgøre et af nøgleelementerne i Europas bankunion sammen
med den fælles tilsynsmekanisme, der trådte i kraft i november 2013
1
(jf. side 18). Oprettelsen af en
bankunion er afgørende for at overvinde markedsfragmenteringen og for at bryde sammenhængen
mellem stater og banker.
1
Jf. pressemeddelelse
14044/13.
6566/14
DA
20
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454078_0021.png
18. februar 2014
I december nåede Rådet til enighed om en generel indstilling, der involverer både et udkast til
forordning om den fælles afviklingsmekanisme og et tilsagn om senest den 1. marts at forhandle en
mellemstatslig aftale om funktionen af den fælles afviklingsfond
1
.
Rådets generelle indstilling indeholder bestemmelser om en fælles afviklingsinstans med brede
beføjelser i tilfælde af bankafvikling.
Den mellemstatslige aftale vil indeholde ordninger for overførsel af nationale bidrag til den fælles
afviklingsfond og trinvis gensidiggørelse i en overgangsfase på ti år.
Bidragene vil blive finansieret af bankafgifter, der tilvejebringes på nationalt plan. Fonden vil til at
begynde med bestå af nationale afdelinger, der gradvis lægges sammen. I løbet af den tiårige
overgangsfase vil gensidiggørelsen af nationale afdelinger trinvis blive øget. Så mens alle
udestående omkostninger til afvikling af banker – efter anvendelse af bestemmelser om bail-in – i
det første år hovedsageligt vil komme fra afdelingerne i de medlemsstater, hvor bankerne er
placeret, vil andelen gradvis falde i takt med, at bidraget fra andre landes afdelinger stiger.
Den fælles afviklingsmekanisme vil omfatte alle de medlemsstater, der deltager i den fælles
afviklingsmekanisme, nemlig medlemsstaterne i euroområdet og de lande uden for euroområdet,
der beslutter at tilslutte sig. I henhold til Rådets generelle indstilling træder den fælles
afviklingsmekanisme i kraft den 1. januar 2015, hvorimod funktionerne vedrørende bail-in og
afvikling finder anvendelse fra den 1. januar 2016.
Da forordningen er baseret på artikel 114 i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde,
skal vedtagelsen ske med kvalificeret flertal i Rådet og i enighed med Europa-Parlamentet.
1
Pressemeddelelse
17602/13.
6566/14
DA
21
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454078_0022.png
18. februar 2014
EVENTUELT
Rådet
noterede sig forelæggelsen ved Den Europæiske Centralbank af dens første kvartalsrapport
om gennemførelsen af den
fælles tilsynsmekanisme
(jf. side 18)
gjorde status over det igangværende arbejde med
aktuelle lovgivningsforslag.
6566/14
DA
22
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454078_0023.png
18. februar 2014
MØDER I TILKNYTNING TIL RÅDETS SAMLING
Følgende møder blev holdt i tilknytning til Rådets samling:
Eurogruppen
Ministrene fra euroområdets medlemsstater mødtes i Eurogruppen den 17. februar.
Mellemstatslig aftale om den fælles afviklingsfond
Ministrene holdt et særligt møde den 17. februar for at drøfte fremskridt og udestående spørgsmål i
forbindelse med et udkast til mellemstatslig aftale om en fælles afviklingsfond for banker.
Den 18. februar blev der holdt en regeringskonference om den fælles afviklingsfond på
ekspertniveau.
Morgenmadsmøde
Ministrene holdt et morgenmadsmøde den 18. februar for at drøfte den økonomiske situation.
6566/14
DA
23
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454078_0024.png
18. februar 2014
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
ØKONOMISKE OG FINANSIELLE ANLIGGENDER
Indskudsgarantiordninger
Rådet godkendte den politiske enighed, der blev opnået med Europa-Parlamentet om et udkast til
direktiv med henblik på omarbejdning af regler om indskudsgarantiordninger (6162/14).
Samtidig med at direktivet fastholder dækningsniveauet på 100 000 EUR pr. indskud, harmoniserer
det den retlige ramme for indskudsgarantiordninger i hele EU og styrker indskyderbeskyttelsen, idet
reglerne for dækning og udbetaling forenkles.
Yderligere oplysninger findes i pressemeddelelse
6562/2/14 REV 2.
SEPA - Det fælles eurobetalingsområde
Rådet vedtog en forordning om udsættelse til den 1. august 2014 af slutdatoen for omstillingen til
kreditoverførsler og direkte debiteringer baseret på den nye standard i SEPA (det fælles
eurobetalingsområde) (PE-CONS
9/14
+
6255/1/14 REV 1
+
6255/1/14 REV 1 ADD 1).
Forordningen ændrer forordning 260/2012, hvori slutdatoen for omstilling var sat til den 1. februar
2014. Udsættelse af slutdatoen vil muliggøre en undtagelsesvis og midlertidig forlængelse af
anvendelsen af eksisterende standarder parallelt med SEPA-ordningerne, således at
omstillingsgraden kan løftes til det krævede niveau, mens forstyrrelser holdes på et minimum.
Yderligere oplysninger findes i pressemeddelelse
6554/14.
Portugal - Økonomisk tilpasningsprogram
Rådet vedtog en afgørelse om ændring af de betingelser, der ligger til grund for finansiel støtte til
Portugal under den europæiske finansielle stabiliseringsmekanisme, med henblik på udbetaling af
næste rate (5894/14 +
5888/14
+
5928/14
+
5889/14).
Afgørelsen ændrer afgørelse 2011/344/EU for så vidt angår de økonomisk-politiske betingelser og
tager hensyn til de ændrede økonomiske udsigter for at sikre, at det økonomiske tilpasningsprogram
for Portugal kan gennemføres uden problemer.
Dette sker som følge af Kommissionens og IMF's 10. gennemgang i samarbejde med Den
Europæiske Centralbank af de fremskridt, Portugal har gjort med gennemførelsen af programmet.
6566/14
DA
24
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454078_0025.png
18. februar 2014
Kapitalgrundlagskrav for banker
Rådet besluttede ikke at modsætte sig Kommissionens vedtagelse af en forordning om udbygning af
forordning (EU) nr. 575/2013 for så vidt angår reguleringsmæssige tekniske standarder for
kapitalgrundlagskrav for bankinstitutter (5799/14).
Forordningen er en delegeret retsakt, der bygger på artikel 290 i traktaten om Den Europæiske
Unions funktionsmåde. Den kan træde i kraft, da Rådet nu har givet sin tilslutning, medmindre
Europa-Parlamentet gør indsigelse.
Hedgefonde
Rådet besluttede ikke at modsætte sig Kommissionens vedtagelse af en forordning om supplerende
regler til direktiv 2011/61/EU for så vidt angår reguleringsmæssige tekniske standarder til
bestemmelse af typer af forvaltere af alternative investeringsfonde (6053/14).
Forordningen er en delegeret retsakt, der bygger på artikel 290 i traktaten om Den Europæiske
Unions funktionsmåde. Den kan træde i kraft, da Rådet nu har givet sin tilslutning, medmindre
Europa-Parlamentet gør indsigelse.
UDVIKLINGSSAMARBEJDE
AVS-EU-partnerskabsaftalen
Rådet forlængede gyldigheden af afgørelsen 2012/69/EU af AVS-EU-partnerskabsaftalen indtil den
1. november 2014.
UDVIDELSE
Den Tidligere Jugoslaviske Republik Makedonien - Stabiliserings- og associeringsaftale
Rådet vedtog en afgørelse om bemyndigelse til undertegnelse og midlertidig anvendelse af en
protokol til EU's stabiliserings- og associeringsaftalen med Den Tidligere Jugoslaviske Republik
Makedonien for at tage hensyn til Kroatiens tiltrædelse af EU.
Det vedtog også afgørelser om anmodning om Europa-Parlamentets godkendelse og om
godkendelse af Kommissionens indgåelse af protokollen på Det Europæiske Atomenergifællesskabs
vegne.
6566/14
DA
25
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454078_0026.png
18. februar 2014
FISKERI
Fiskeripartnerskabsaftale mellem EU og Mauretanien
Rådet vedtog en afgørelse om bemyndigelse af Kommissionen til på EU's vegne at indlede
forhandlinger om en forlængelse af protokollen til fiskeripartnerskabsaftalen med Mauretanien.
Den nuværende protokol bør finde anvendelse indtil december 2014. Den nye protokol bør være i
overensstemmelse med Rådets konklusioner af 19. marts 2012 om Kommissionens meddelelse fra
juli 2011 om den fælles fiskeripolitiks eksterne dimension samt forordning 1380/2013 om den
fælles fiskeripolitik
1
.
BESKIKKELSER
Regionsudvalget
Rådet beskikkede Tomáš HUDEČEK (Den Tjekkiske Republik) som medlem af Regionsudvalget
for den resterende del af mandatperioden, dvs. indtil den 25. januar 2015 (6156/14).
1
EUT L 354 af 28.12.2013, s. 22.
6566/14
DA
26