Europaudvalget 2013-14
Rådsmøde 3295 - konkurrenceevne Bilag 2
Offentligt
1329256_0001.png
NOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
28. januar 2014
Samlenotat vedr. rådsmøde (konkurrenceevne) den 20. februar 2014
Indholdsfortegnelse
4. Infrastrukturforslaget, KOM(2013) 147 ................................................ 2
5. Industriel konkurrencedygtighed: ........................................................ 13
(a) En industriel renæssance i Europa, KOM(2014) 14 ........................... 13
(b) En vision for et indre marked for industriprodukter, KOM
(2014) 25 .................................................................................................. 20
6. Europæisk semester 2014 – indre markeds- og industriaspekter ......... 26
(a) Årlig vækstundersøgelse 2014, KOM(2013) 800 .............................. 26
(b) Rapport om integration i det indre marked, KOM(2013) 785 ........... 31
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1329256_0002.png
2/38
4. Infrastrukturforslaget, KOM(2013) 147
Revideret notat. Ændringer er markeret med fed og kursiv.
1.
Resumé
Kommissionen har den 26. marts 2013 fremlagt forslag til forordning, der
skal sikre en reduktion af omkostningerne (fx graveomkostninger) i
forbindelse med udrulning af højhastighedsbredbånd i hele EU.
Reduktionen skal bl.a. ske gennem koordineret etablering og anvendelse af
kommende og allerede eksisterende infrastruktur, der kan bruges til at
udbrede højhastighedsbredbånd.
Tiltagene i forslaget til forordning omhandler primært følgende fem
hovedområder:
1. Bedre overblik over eksisterende fysisk infrastruktur med henblik på
deling, eventuelt gennem en central informationstjeneste
2. Koordinering af anlægsarbejder
3. Forenkling af komplekse og tidskrævende tilladelsesprocedurer i
forhold til etablering af infrastruktur gennem en central
informationstjeneste
4. Nye bygninger og bygninger, der gennemgår renovering, skal
forberedes til højhastighedsbredbånd
5. Etablering af nationalt konfliktløsningsorgan
På baggrund af et ønske fra et flertal af medlemslandene præsenterede
det litauiske formandskab den 19. december 2013 en justeret tekst til
forslag til direktiv. Det er ikke endeligt vedtaget at ændre instrumentet fra
en forordning til et direktiv.
Forslaget vurderes at have lovgivningsmæssige og
visse
statsfinansielle
konsekvenser.
2.
Baggrund
Kommissionen har ved KOM(2013) 147 af 26. marts 2013 fremlagt forslag
til forordning om foranstaltninger for at reducere omkostningerne ved
udbygning af højhastighedsnet til elektronisk kommunikation. Forslaget er
oversendt til Rådet den 4. april 2013 i dansk sprogversion.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 114 og skal behandles af
Rådet og Europa-Parlamentet i fællesskab efter den almindelige
lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294. Rådet træffer afgørelse med
kvalificeret flertal.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1329256_0003.png
3/38
Med lanceringen af den digitale dagsorden for Europa under Europa 2020-
strategien understregede Kommissionen et særligt behov for at reducere
omkostningerne forbundet med udrulning af højhastighedsbredbånd i hele
EU som forudsætning for at kunne etablere et velfungerende indre marked,
herunder det digitale indre marked.
På mødet i Det Europæiske Råd den 1.- 2. marts 2012 blev der opfordret til
at gøre en indsats på EU-niveau for at sikre en bedre bredbåndsdækning ved
at nedbringe etableringsomkostningerne, og i Akten for Det Indre Marked II
blev området udpeget som et af de 12 nøgletiltag, der kan øge væksten,
beskæftigelsen og tilliden til det indre marked.
På baggrund af et ønske fra et flertal af medlemslandene præsenterede
det litauiske formandskab den 19. december 2013 en justeret tekst til
forslag til direktiv. Det er ikke endeligt vedtaget at ændre instrumentet fra
en forordning til et direktiv.
3.
Formål og indhold
Forordningens overordnede sigte er at reducere omkostningerne ved
udbredelsen af højhastighedsforbindelser på mindst 30 Mbit/s samt gøre
udrulningen heraf så effektiv som mulig og dermed forbedre forholdene
for et velfungerende indre marked, herunder det digitale indre marked.
Forudsætningen er, at det blandt andet kan ske ved at sænke barriererne
for markedsadgangen og ved at investere i området.
Redskaberne til dette vil eksempelvis være at åbne yderligere op for
deling af eksisterende fysisk infrastruktur og øge koordinering af
gravearbejder. Kommissionen vurderer, at de nye regler kan reducere
omkostningerne ved udbredelsen af højhastighedsforbindelser med 20-30
procent og dermed give erhvervslivet i EU besparelser på mellem 300 og
450 mia. kr.
Forslaget lægger op til, at der skabes mere åbenhed om eksisterende
fysisk infrastruktur, også på tværs af sektorer. Dermed skal der foruden
teleområdet også være mulighed for at anvende fysisk infrastruktur inden
for gas, el, varme, vand, spildevandshåndtering, kloakering og transport,
inklusiv jernbanenet, vejnet, havne og lufthavne til at udbrede
højhastighedsforbindelser, hvor det måtte være relevant. Det kunne fx
være eksisterende kabelkanaler, rørledninger, mandehuller, gadeskabe,
pæle, master, antenneanlæg, tårne og andre støttekonstruktioner.
Anvendelsen skal ske på fair og rimelige vilkår og betingelser, også hvad
angår pris.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4/38
Tiltagene i forordningen omhandler primært følgende fem hovedområder:
1. Bedre overblik over eksisterende fysisk infrastruktur med henblik
på deling, eventuelt gennem en central informationstjeneste.
2. Koordinering af anlægsarbejder.
3. Forenkling af komplekse og tidskrævende tilladelsesprocedurer i
forhold til etablering af infrastruktur gennem en central
informationstjeneste.
4. Nye bygninger og bygninger, der gennemgår renovering, skal
forberedes til højhastighedsbredbånd.
5. Etablering af nationalt konfliktløsningsorgan.
Bedre overblik over eksisterende fysisk infrastruktur med henblik på
deling (artikel 3+4)
Deling af fysisk infrastruktur (fx kabelkanaler, gadeskabe mv.) kan
reducere anlægsudgifterne til etablering af højhastighedsforbindelser og
dermed
øge
incitamentet
til
investeringer
i
øvrig
højhastighedsinfrastruktur. Deling forudsætter imidlertid, at der er en
tilgængelig viden om, hvor der allerede er eksisterende fysisk
infrastruktur. Forslaget lægger op til, at oplysninger om eksisterende
fysisk infrastruktur ved anmodning skal udleveres til anden part, evt. via
en central informationstjeneste. Oplysninger om eksisterende fysisk
infrastruktur kan ifølge forslaget dog også overgå til rekvirent direkte fra
infrastrukturejer på baggrund af skriftlig anmodning.
Koordinering af anlægsarbejder (artikel 5)
Ved etablering af højhastighedsforbindelser er anlægsarbejdet, fx
opgravning af veje for at nedlægge fiberkabler, en meget stor udgiftspost.
Udgifterne til etablering af højhastighedsforbindelser er forskellige i land-
og byområder, men ifølge Kommissionen udgør anlægsarbejde i nogle
områder op mod 80 procent af omkostningerne ved at etablere
højhastighedsinternet.
Forslaget lægger op til, at koordinering af anlægsarbejder forbedres,
således at netoperatører får mulighed for at forhandle aftaler med andre
leverandører af infrastruktur. Det betyder eksempelvis, at flere operatører
vil kunne dele udgifterne til gravearbejde mellem sig, hvis de graver
sammen. Især virksomheder, som udfører helt eller delvist offentligt
finansierede anlægsarbejder, skal være åbne over for at koordinere
anlægsarbejder.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1329256_0005.png
5/38
Forenkling af komplekse og tidskrævende tilladelsesprocedurer i
forhold til etablering af infrastruktur (artikel 6)
Komplekse og tidskrævende procedurer for at få de nødvendige tilladelser
til etablering af højhastighedsinfrastruktur kan medvirke til at forsinke og
reducere udrulningen af højhastighedsinfrastruktur.
Forslaget lægger op til, at komplekse og tidskrævende
tilladelsesprocedurer forenkles. Derudover lægges der op til, at en ansøger
skal få en tilladelse eller afslag inden for seks måneder. For at forenkle
ansøgningsprocessen yderligere lægger forslaget op til, at det via en
central informationstjeneste skal være muligt dels at få adgang til
oplysninger om vilkår og procedurer for bestemte anlægsarbejder, dels at
ansøge om tilladelse til etablering af højhastighedsforbindelser, herunder
gravetilladelse.
Nye bygninger og bygninger, der gennemgår renovering, skal
forberedes til højhastighedsbredbånd (artikel 7+8)
Det fremgår af forordningen, at det kan være meget bekosteligt at etablere
højhastighedsforbindelser i eksisterende bygninger. Derfor lægger
forslaget op til, at alle nybyggerier og bygninger, der bliver
gennemgående renoveret, skal forberedes til højhastighedsforbindelser.
Det er dog muligt for medlemslandene at fastsætte undtagelser på dette
område, hvis omkostningerne ved at opfylde forpligtelserne er
uforholdsmæssige store i forhold til gevinsterne.
Samtidig lægges der op til, at udbydere af offentlige kommunikationsnet
kan få adgang til eksisterende højhastighedsforberedt fysisk infrastruktur
på rimelige vilkår, hvis duplikering er teknisk umulig eller økonomisk
ineffektiv.
Etablering af nationalt konfliktløsningsorgan (artikel 9)
Enhver afvisning eller tvist om vilkår for adgang til og gennemsigtighed om
eksisterende fysisk infrastruktur samt uenigheder i forbindelse med
samgravning overdrages som udgangspunkt til den nationale
tilsynsmyndighed på teleområdet.
Forslaget giver også mulighed for nationalt at fastholde de påkrævede
tilsynsopgaver hos de myndigheder, der allerede i dag har kompetencen og
beføjelserne hertil.
4.
Europa-Parlamentets udtalelser
Forordningsudkastet bliver behandlet af Europa-Parlamentets Udvalg om
Industri, Forskning og Energi (ITRE). Edit Herczog (S&D, HU) er valgt til
ordfører.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1329256_0006.png
6/38
Der foreligger endnu ikke en udtalelse, men i udkast til betænkning (dok nr.
2013/0080(COD)) gives der udtryk for en overordnet positiv holdning til
forslagets formål med henvisning til, at en digital infrastruktur af høj kva-
litet og hastighed spiller en afgørende rolle for alle sektorer i samfundet og
EU’s konkurrenceevne globalt. Der lægges vægt på, at regler på området
bygger på god praksis og ikke hæmmer medlemsstaternes beføjelser og mu-
ligheder for at tilrettelægge arbejdet under hensyn til nationale forhold. Det
fremgår endvidere af udkastet til betænkning, at forslaget vurderes at være i
overensstemmelse med proportionalitets- og subsidiaritetsprincippet. For så
vidt angår kortlægning af infrastruktur bør der fra EU’s side stilles finansie-
ringsmuligheder til rådighed, og der peges i den forbindelse på anvendelse
af midler fra Connection Europe-faciliteten hertil. Af konkrete ændringer
stilles blandt andet forslag om ændring af instrument fra en forordning til et
direktiv, om indførsel af en europæisk mærkningsordning for bygninger, der
er klar til næstegenerationsnetadgang (NGA) samt forslag til præciseringer
således, at udbyderes fremtidige forretningsplaner sikres, og at
konkurrencefølsomme oplysninger i den forbindelse beskyttes.
Den 28. november 2013 afholdt ITRE en afstemning om udvalgsmed-
lemmernes ændringsforslag. En række af udvalgsmedlemmernes æn-
dringsforslag er medtaget i den justerede tekst til forslag til direktiv, som
det litauiske formandskab præsenterede den 19. december 2013. De
omhandler navnlig ændring af instrumentet fra forordning til et direktiv,
indførelse af en mærkningsordning, præciseringer og tilføjelser til
undtagelser til visse af forslagets krav, herunder hensynet til sikkerhed og
sundhed og udbydernes fremtidige forretningsplaner, samt justeringer, så
det tydeligt fremgår, at forslaget respekterer den private ejendomsret.
5.
Nærhedsprincippet
Det er Kommissionens vurdering, at forslaget er i overensstemmelse med
nærhedsprincippet. Kommissionen fremhæver i den forbindelse
nødvendigheden af EU-regulering på området, da nationale regler og
administrative procedurer hindrer etableringen af et velfungerende indre
marked, herunder særligt det digitale indre marked. Manglende
bredbåndsadgang i områder af EU udgør en barriere for udvikling og øget
vækst blandt europæiske virksomheder, har negativ betydning for Europas
konkurrenceevne og begrænser investering og samhandel på tværs af
grænser.
Kommissionen bemærker dertil, at forskellig regulering af netudbygningen
gør det dyrere at få adgang til de nationale markeder, hindrer at
stordriftsfordele på tjeneste- og udstyrsniveau udnyttes og hæmmer
fremkomsten af nye tjenester på net med meget høj hastighed, der fungerer
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1329256_0007.png
7/38
gnidningsløst på tværs af grænserne. Udbygningen af abonnentledninger
(den del, som forbinder den enkelte kunde til det overordnede net) er ofte
reguleret af bestemmelser og procedurer, der forvaltes på lokalt plan, som
indirekte kan påvirke den frie udveksling af tjenesteydelser og berettige
indgreb fra EU's side.
Det er regeringens vurdering, at forslaget er i overensstemmelse med
nærhedsprincippet. Regeringen har i den forbindelse bl.a. lagt vægt på, at
EU tidligere har lovgivet på området på grundlag af TEUF artikel 114 i
forbindelse med forordning nr. 2887/2000 af 18. december 2000 om
ubundtet adgang til abonnentledninger. I Danmark betød det, at andre end
TDC kunne benytte TDC’s fysiske kobberledninger til at levere telefoni og
bredbånd. Derudover er der lagt vægt på, at medlemsstaterne kan
tilrettelægge og fordele de opgaver, som forslaget fastsætter – fx etablering
af en central informationstjeneste om udstedelse af tilladelser, tiltag for øget
gennemsigtighed samt konfliktløsning – til de myndigheder eller organer,
der nationalt anses for de mest kompetente hertil.
6.
Gældende dansk ret
Lov nr. 169 af 3. marts 2011 om elektroniske kommunikationsnet og -
tjenester, lov nr. 663 af 10. juli 2003 om etablering og fælles udnyttelse af
master til radiokommunikationsformål m.v., lov nr. 393 af 10. juni 1997 om
graveadgang og ekspropriation m.v. til telekommunikationsformål samt
lovbekendtgørelse nr. 578 af 6. juni 2011 om registrering af ledningsejere
regulerer store dele af forslagets indhold om samgravning og koordineret
anvendelse af infrastruktur i forbindelse med udrulning af IKT-infrastruktur.
Lov om offentlige veje, jf. lovbekendtgørelse nr. 1048 af 3. november 2011
og lov nr. 1537 af 21. december 2010 om private fællesveje, som regulerer
tilladelser til at grave og råde over vejarealer. Gravetilladelser udstedes i dag
af Vejdirektoratet for så vidt angår de nationale veje og af de enkelte
kommuner som vejmyndighed for så vidt angår kommunale veje og private
veje.
7.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Det vurderes, at forslaget vil have visse lovgivningsmæssige
konsekvenser. Dette gælder navnlig, såfremt instrumentet ændres fra en
forordning, som er direkte anvendelig i medlemslandene, til et direktiv
med krav om efterfølgende national implementering. Endelig
stillingtagen til implementeringsansvar vil i den forbindelse finde sted.
Såfremt forslaget vedtages i form af et direktiv, vurderes det, at særligt
følgende lovgivning vil kunne blive berørt: Lov nr. 169 af 3. marts 2011
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1329256_0008.png
8/38
om elektroniske kommunikationsnet og -tjenester, lovbekendtgørelse nr.
578 af 6. juni 2011 om registrering af ledningsejere samt lov om offentlige
veje, jf. lovbekendtgørelse nr. 1048 af 3. november 2011 og lov nr. 1537 af
21. december 2010 om private fællesveje.
Statsfinansielle konsekvenser
Det vurderes, at forslaget vil kunne have visse statsfinansielle
konsekvenser, fx øgede administrationsomkostninger forbundet med
tvisthåndtering, tilsyn med reglerne, samt evt. udbygning eller
samordning af eksisterende digitale systemer. Konsekvenserne vil
afhænge af forslagets endelige udformning og gennemførelse, men det
er forventningen, at der vil blive tale om omkostninger i
størrelsesordenen 0-5 mio. kroner.
8.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget forventes samlet set at kunne bidrage til en hurtigere udrulning af
højhastighedsbredbånd i hele EU og vil dermed kunne forbedre rammerne
for etableringen af et velfungerende indre marked, herunder det digitale
indre marked. Samlet set forventes forslaget at kunne bidrage til styrket
økonomisk vækst og produktivitet i EU.
For de dele af erhvervslivet, der får nemmere ved at forhandle aftaler med
infrastrukturejere om adgang til eksisterende infrastruktur til udrulning af
højhastighedsbredbånd, vurderes forslaget at have en positiv effekt i form af
lettere markedsadgang.
9.
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget vurderes at medføre mindre administrative omkostninger for de
omfattede virksomheder, som med forslaget forpligtes til ved anmodning
herom fra anden part at oplyse om kapacitet, ledighed, placering mv. af den
ejede infrastruktur
under jorden eller i bygninger,
samt indgå aftale om
adgang hertil på kommercielle vilkår til brug for udrulning af
højhastighedsbredbånd.
Udbydere, som foretager udrulning af højhastighedsbredbånd, vil
tilsvarende opleve administrative lettelser og adgang til information og
infrastruktur, som samlet set vil reducere omkostningerne ved
investeringen.
10.
Høring
Forslaget har været sendt i høring i Specialudvalget for Konkurrenceevne,
Vækst- og Forbrugerspørgsmål med frist for bemærkninger den 22. april
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1329256_0009.png
9/38
2013. Der er modtaget høringssvar fra Dansk Energi, Dansk Erhverv, KL,
Landbrug & Fødevarer og Teleindustrien (TI).
Dansk Energi er enig i, at større samordning af anlægsarbejder på tværs af
forsyninger kan gøre udbygningen af højhastighedsinfrastruktur mindre
omkostningstung.
Dansk Energi understreger, at samordningen ikke må blive en hæmsko for
hurtige graveprocesser med fx for lange svartider m.v., og henviser i den
forbindelse til, at Ledningsejerregisteret (LER) allerede i vidt omfang i dag
løser de opgaver, som forordningen stiller, når det gælder gennemsigtighed
og samordning af anlægsarbejder på tværs af forsyningsarter, ligesom der i
dag eksisterer et effektivt system for elektronisk ansøgning og indhentelse af
tilladelser til anlægsarbejder (gravning) i regi af kommunerne.
Dansk Energi er imod Kommissionens forslag om at pålægge alle
netoperatører, defineret som teleudbydere og andre forsyningsvirksomheder,
en generel pligt til at imødekomme enhver rimelig anmodning om adgang til
deres fysiske infrastruktur på regulerede vilkår, herunder pris, med henblik
på installation af digitale højhastighedsnet, og anser forslaget som et
fundamentalt opgør med den asymmetriske konkurrenceregulering af
telemarkedet, hvor alene teleudbydere med stærk markedsposition kan
underlægges krav om tredjepartsadgang på regulerede vilkår og priser.
Dansk Energi bemærker, at Danmark i den forbindelse står i opposition til
de fleste andre EU-lande, idet hovedparten af energiselskaberne i Danmark
også er teleudbydere via fiberudrulning, og konkurrencehensynet til disse
spiller derfor en væsentlig rolle. Energiselskabernes fibernet er i vidt
omfang nedlagt i tomrør, modsat TDC’s infrastruktur, hvor en ikke
ubetydelig andel af selskabets kobber accessnet er nedlagt uden anvendelse
af tomrør, hvormed forpligtelsen om fysisk infrastruktur ikke vil være
relevant.
Dansk Energi vurderer, at en generel forpligtelse overfor de regionale
energiselskaber om at give konkurrerende teleudbydere adgang til
eksisterende
fysisk
infrastruktur
er
i
strid
med
såvel
proportionalitetsprincippet som ejendomsrettens ukrænkelighed, ligesom
forpligtelsen vil skabe stor usikkerhed for energiselskabernes langsigtede
fiberinvesteringer, og i værste fald kan betyde, at energiselskaberne
neddrosler deres fiberinvesteringer.
Dansk Energi foreslår, at der indarbejdes en klar og utvetydig præcisering i
forordningen, hvormed forsyningsvirksomheder, som samtidigt er udbydere
af elektroniske kommunikationsnet, ikke vil være omfattet med henvisning
til, at der samlet set på EU-plan vil være tale om en begrænset skare.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1329256_0010.png
10/38
Dansk Erhverv støtter forslaget med henvisning til, at tidssvarende
bredbåndsforbindelser er afgørende for danske virksomheder generelt og
ikke kun begrænser sig til eksempelvis it-virksomheder eller e-handlende.
Udbredelse af bredbåndsforbindelser i hele EU er fremmende for handel og
samarbejder på tværs af unionens lande og betyder, at danske virksomheder
potentielt har adgang til et større marked.
KL foreslår, at der i forordningen sikres EU-hjemmel til at pålægge
mobiloperatørerne pligt til at anvende andre konkurrerende
mobiloperatørers net (national roaming) i de områder, hvor deres eget net
ikke dækker. Derved vil danske mobilabonnementer få dækning i de
områder af Danmark, hvor det manglende kundegrundlag betyder, at alle
fire netoperatører i Danmark ikke finder det attraktivt at etablere egen
infrastruktur i form af master og antenner. Endvidere gør KL opmærksom
på, at det er kommunerne, som udsteder gravetilladelser, og at EU-krav til
sagsbehandlingen dermed også retter sig mod kommunerne.
Landbrug & Fødevarer støtter forslaget med henvisning til, at erhvervslivet,
inklusive landbruget, i høj grad er afhængig af effektive
bredbåndsforbindelser, og at behovet for effektive, hurtige
bredbåndsforbindelser vil stige kraftigt i de kommende år. Landbrug &
Fødevarer
henviser
særligt
til
manglen
nødvendige
bredbåndsforbindelser i yderområderne. Forslaget vil efter Landbrug &
Fødevarers opfattelse medvirke til at skabe bedre fysiske og økonomiske
betingelser for bredbåndsudrulning i hele Danmark.
Teleindustrien (TI) finder, at forslaget er et værdifuldt bidrag til regeringens
bestræbelser på at fremme udrulning af højhastighedsbredbånd gennem
omkostningsreduktion med henvisning til den markedsbaserede danske
bredbåndsstrategi, og at forslaget skal støttes fra dansk side.
For så vidt angår forslagets bestemmelser om symmetrisk adgang til alle
netoperatørers infrastruktur på rimelige vilkår, finder TI, at bestemmelserne
er hensigtsmæssige, og udgør et proportionalt supplement til
bestemmelserne i de relevante teledirektiver om adgang til passiv
infrastruktur.
For så vidt angår forslagets bestemmelser om adgang til relevante
oplysninger via en central dokumentationstjeneste indenfor fastlagte frister,
finder TI, at forslaget i tilstrækkeligt omfang tager hensyn til
tilstedeværelsen af allerede eksisterende nationale informationssystemer- og
procedurer, således at dobbeltarbejde undgås.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1329256_0011.png
11/38
For så vidt angår forpligtigelsen til, at der i nybyggeri og i forbindelse med
større renovationsarbejde skal etableres 'bygningsinternt udstyr' samt
symmetrisk adgangsforpligtigelser for udbydere af elektroniske
kommunikationsnet på rimelige vilkår, vurderer TI, at det er et proportionalt
og hensigtsmæssigt krav, der vil understøtte fremtidig udrulning af
bredbånd både fastnet og mobil, men at enkelte komponenter bør
tydeliggøres.
11.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslaget til forordning har i løbet af 2013 været behandlet på fire møder
i rådsarbejdsgruppen (IT/TELE). På møderne gennemførtes en
artikelgennemgang, hvor flere medlemslande har givet udtryk for en
overordnet positiv stemning over for forslagets overordnede formål, men
har udtrykt utilfredshed med valget af forordning som
lovgivningsinstrument.
Flere medlemslande foretrækker et direktiv, som
giver mulighed for ved implementering af tage hensyn til nationale forhold.
På den baggrund præsenterede det litauiske formandskab den 19.
december 2013 en justeret tekst til forslag til direktiv. Det er ikke
endeligt vedtaget at ændre instrumentet fra en forordning til et direktiv.
Derudover har flere medlemsstater udtrykt ønske om mere præcise og klare
definitioner og formuleringer i teksten,
herunder navnlig større fleksibilitet
i relation til udvælgelsen af tvistløsningsorganer,
ligesom det skal afklares,
om de omkostninger, der forventes at være forbundet med en efterlevelse af
forslaget, vil spille en rolle.
Det græske formandskab har valgt at prioritere forslaget højt. Det første
møde i rådsarbejdsgruppen (IT/TELE) blev afholdt den 9. januar med en
indledende artikelgennemgang på baggrund af de enkelte medlemslandes
bemærkninger og Europa-Parlamentets ændringsforslag. Forslaget
forventes behandlet flere gange i rådsarbejdsgruppen (IT/TELE) i løbet af
januar 2014, hvorefter det er forventningen, at forhandlinger med
Europa-Parlamentet om forslag til direktiv kan indledes.
12.
Regeringens generelle holdning
Regeringen har som målsætning, at alle husstande og virksomheder skal
have god adgang til bredbåndsforbindelser på mindst 100 Mbit/s
download og 30 Mbit/s upload i 2020. Denne målsætning skal bidrage til
at skabe god adgang til den digitale infrastruktur, uanset hvor man bor.
Regeringen støtter generelt initiativer, der har til formål at reducere
omkostningerne ved udrulning af højhastighedsbredbånd. Der er et stort
potentiale for besparelser på dette område, og der kan høstes flere fordele
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1329256_0012.png
12/38
via hurtigere udrulning og mindre besvær. Deling af eksisterende
infrastruktur er en måde at spare en stor del af anlægsudgifterne på.
Herunder er det vigtigt at sikre gennemsigtighed, koordination af
gravearbejder samt fælles udnyttelse af infrastruktur i forbindelse med
udrulning af bredbånd, og Regeringen har senest med udspil om
Bedre
bredbånd og mobildækning i hele Danmark
foreslået initiativer, som på
flere måder er i tråd med Kommissionens forslag.
Ydermere støtter regeringen, at der nationalt gives mulighed for at
fastholde fx tilsynsopgaver og procedurer for konfliktløsning hos de
myndigheder, der allerede i dag har kompetencen og beføjelserne hertil.
Herunder at der ved udpegning af organ til afgørelse af tvister er
fleksibilitet.
Den danske bredbåndsstrategi er markedsbaseret med efterspørgsel som
drivkraft. Initiativer til forbedring af udrulning af højhastighedsbredbånd
bør ikke begrænse eller ødelægge kommende eller allerede eksisterende
konkurrencemarkeder. Endvidere bør der sikres en rimelig balance
mellem tredjeparts adgang til infrastruktur mv. over for almenvellets
interesser,
jf. forslagets artikel 3.
Det er regeringens holdning, at forslaget bør gennemføres via
omkostningseffektive løsninger,
og at unødvendige regler undgås. Det er
derfor regeringens holdning, at tiltag i forbindelse med byggeri og
renovering, jf. forslagets artikel 7 og 8, skal udgå. I det omfang
forslagets artikel 7 bibeholdes, lægges der vægt på at sikre, at
efterlevelse i Danmark kan anses for opfyldt, uden at der skal ske
lovændringer eller indføres nye krav eller tilsyn heraf, da dette vurderes
overflødigt i en dansk kontekst. I det omfang forslagets artikel 8
bibeholdes, lægges der vægt på, at artiklen formuleres således, at det
tydeligt fremgår, at tiltag respekterer den private ejendomsret.
13.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering
den
29. november 2013.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1329256_0013.png
13/38
5. Industriel konkurrencedygtighed:
(a) En industriel renæssance i Europa, KOM(2014) 14
Nyt notat.
1.
Resumé
Europa-Kommissionen præsenterede den 22. januar 2014 meddelelsen
”For en industriel renæssance i Europa”, KOM(2014) 14. Meddelelsen er
fremsat som en del af Kommissionens industripakke.
I meddelelsen påpeger Kommissionen den europæiske industris betydning
for vækst og konkurrenceevne i EU, redegør for de initiativer,
Kommissionen har sat i værk, samt præsenterer enkelte nye initiativer til
forbedring af EU’s industrielle konkurrenceevne. Den overordnede
målsætning er, at industrien skal bidrage med op til 20 % af BNP i 2020.
For at nå dette mål peger Kommissionen særligt på en række faktorer og
opfordrer til, at der indenfor andre politikområder tages højde for
industriens konkurrenceevne forud for nye initiativer.
Meddelelsen er på dagsordenen for rådsmødet (konkurrenceevne) den 20.
februar 2014 til politisk drøftelse.
2.
Baggrund
Indsatsen vedrørende europæisk industripolitik er forankret i Europa 2020
flagskibsinitiativet, "En integreret industripolitik for en globaliseret verden"
(KOM(2010) 614), der blev fremsat i 2010 som et led i Europa 2020
strategien. Industripolitikken er senere ajourført ved Kommissionens
meddelelse af den 10. oktober 2012 ”En stærkere europæisk industripolitik
for vækst og økonomisk genopretning” (KOM(2012) 582).
Det Europæiske Råd understregede i konklusionerne fra marts 2013
vigtigheden af at gøre Europa mere konkurrencedygtigt som produktions-
og investeringssted og fastsatte i forlængelse heraf drøftelser om industriel
konkurrenceevne og industripolitik ved mødet i Det Europæiske Råd i juni
2013 samt mødet i Det Europæiske Råd i februar 2014. Drøftelsen i februar
2014 er sidenhen udskudt.
Rådet (konkurrenceevne) vedtog på mødet den 2. december 2013
rådskonklusioner om europæisk industripolitik. Konklusionerne fulgte dels
op på drøftelserne i Det Europæiske Råd i juni 2013 og fungerede som
indspil til en kommende drøftelse i Det Europæiske Råd.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1329256_0014.png
14/38
3.
Formål og indhold
I Kommissionens meddelelse om industriel renæssance i Europa
understreges industriens betydning for den europæiske økonomi. Det
påpeges, at industrien står for over 75 % af den europæiske eksport, og at
næsten hvert fjerde job i den private sektor er i industrien. Siden 2008 er der
dog forsvundet 3,5 mio. arbejdspladser i industrien. Kommissionen finder,
at industrien har en væsentlig betydning for at genskabe europæisk økonomi
og konkurrenceevne, og meddelelsen vil derfor pege på de væsentligste
elementer i at forbedre vilkårene for den europæiske industri. Meddelelsen
viser, at EU’s industripolitik gradvist integreres bedre i andre
politikområder. Frem for alt peger Kommissionen på, at der er behov for
effektiv og fuld implementering af industripolitikken på regionalt, nationalt
og europæisk niveau.
Kommissionen finder det afgørende at sende et stærkt signal til Det
Europæiske Råd om, at industrien har central betydning for
konkurrenceevne og vækst i Europa. Kommissionens målsætning er at øge
industriens andel af BNP fra 15,1 % til op til 20 % i 2020. For at nå dette
mål peger Kommissionen på følgende punkter:
- fortsat styrkelse af politikkoordineringen med øvrige
politikområder, med henblik på at forbedre industriens
konkurrenceevne,
- udnyttelse af potentialet i det indre marked, udbygning af den
nødvendige infrastruktur, forbedring af muligheden for
uddannelse og mobilitet samt forbedring det indre marked for
serviceydelser,
- målrettet implementering af regionale instrumenter, der kan
understøtte industriel forandring og øge konkurrenceevnen,
- forbedring af adgangen til produktionsinput, herunder kapital,
energi og råmaterialer. Det bør sikres, at initiativer på andre
politikområder ikke resulterer i uproportionalt højere priser på
disse input,
- integration af europæiske virksomheder i globale værdikæder,
- anerkendelse af Kommissionens målsætning om at øge industriens
bidrag til EU’s samlede BNP til 20 %.
Kommissionen peger på flere områder af særlig betydning for industriens
konkurrenceevne; det indre marked, det generelle erhvervsklima, innovation
og investeringer samt adgang til basale produktionsinput, herunder bl.a.
arbejdskraft, kapital og energi.
Angående det indre marked opfordrer Kommissionen medlemslandene til at
etablere den rette infrastruktur, bl.a. ved at vedtage og gennemføre
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
15/38
infrastrukturinitiativerne i Akten for det indre marked II og etablere et
integreret energinetværk. Derudover opfordres medlemslandene til at
vedtage og implementere Kommissionens forslag indenfor transport,
rumfart
og
telekommunikation.
Kommissionen
vil
anvende
projektobligationer til at finansiere projekterne. Derudover peger
Kommissionen på behovet for at forbedre det indre marked for services
samt det indre marked for industriprodukter. Her påpeges behovet for at tage
højde for erhvervsrelaterede serviceydelser i industripolitiske strategier, og
Kommissionen vil overveje yderligere initiativer i lyset af
Højniveaugruppen om erhvervsserviceydelsers anbefalinger, der
præsenteres i marts 2014. Kommissionen vil også overveje et
lovgivningsmæssigt initiativ om ensartede sanktioner i tilfælde af brud på
harmoniseret lovgivning. Endelig gør Kommissionen opmærksom på en
igangværende evaluering af det europæiske standardiseringssystem og
oplyser, at man vil forfølge et initiativ for IPR-baseret standardisering.
Angående det generelle erhvervsklima oplyser Kommissionen, at man vil
styrke den årlige rapport om medlemslandenes konkurrenceevne, og at
Kommissionen vil præsentere et initiativ om vækstfremmende offentlig
administration. Initiativet vil være et omfattende overblik over bedste
praksis på området, særligt vedrørende elektronisk forvaltning og offentlige
indkøb. Endelig peger Kommissionen på, at REFIT-programmet vil
reducere de administrative byrder for virksomhederne gennem
konkurrenceevnevurderinger i Kommissionens konsekvensanalyser, og
Kommissionen opfordrer medlemslandene til at anvende samme
analyseredskaber som Kommissionen i forberedelsen af national lovgivning.
Angående innovation og investeringer peger Kommissionen særligt på
behovet for at omstille industrien til fremtidens globale digitale økonomi.
Derudover fremhæver Kommissionen initiativerne i Horizon 2020, særligt
søjlen
om
industrielt
lederskab,
samt
regionalfondene
og
samhørighedsfondene. Kommissionen vil kombinere regional- og
industripolitikken for at skabe platforme for smart specialisering, der vil
gøre det muligt for medlemslande og regioner at koncentrere investeringer
på områder med komparative fordele. Derudover vil Kommissionen følge
op på anbefalingerne fra de seks arbejdsgrupper, der blev etableret i
forbindelse med meddelelsen ”En stærkere europæisk industripolitik for
vækst og økonomisk genopretning” fra 2012; avancerede
fremstillingsteknologier,
centrale
støtteteknologier,
bio-baserede
produkter, rene køretøjer og fartøjer, bæredygtigt byggeri og intelligente
net. Endelig vil Kommissionen undersøge, hvor Europa sandsynligvis vil
have sine fremtidige komparative fordele.
Angående adgang til produktionsinput understreger Kommissionen, at
adgang til finansiering er af stor betydning for industrien, særligt for små-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
16/38
og mellemstore virksomheder. Der peges på, at COSME og Horizon 2020-
programmerne begge vil bidrage til at forbedre adgangen til investeringer,
men det vil stadig være nødvendigt med et indre marked for finansielle
serviceydelser hvor SMV’er kan få adgang til grænseoverskridende kapital.
Kommissionen vil på baggrund af høringen i forbindelse med grønbogen
om langsigtet finansiering udarbejde forslag til, hvordan SMV’ers
finansieringskilder kan differentieres. Endelig opfordres medlemslandene til
at bidrage med europæiske struktur- og investeringsmidler til SMV-
initiativet, som foreslået af Kommissionen og EIB. Kommissionen udpeger
også adgang til energi som et vigtigt indsatsområde, idet prisforskellen
mellem EU og internationale konkurrenter for elektricitet og gas er vokset
siden 2005. Kommissionen fremhæver også adgangen til råmaterialer og
ressourceeffektivitet som væsentligt for den europæiske industris
konkurrenceevne. Kommissionen vil i 2014 overveje at udarbejde en
meddelelse om det europæiske innovationspartnerskab om råmaterialer samt
præsentere et lovgivningsinitiativ om ressourceeffektivitet og affald,
ligesom Kommissionen vil arbejde for at sikre, at europæiske virksomheder
har adgang til nødvendige produktionsinput til internationale markedspriser.
Endelig peger Kommissionen på vigtigheden af, at industrien har adgang til
kvalificeret arbejdskraft. Kommissionen udvikler derfor et redskab til
fremme af grænseoverskridende praktikophold samt foreslår en omfattende
tilgang til industriel omstrukturering på regionalt niveau. Endelig vil
Kommissionen i 2014 udarbejde en meddelelse om jobskabelse i den
grønne økonomi.
Kommissionen peger på, at små- og mellemstore virksomheder spiller en
væsentlig rolle i den europæiske industri. Kommissionen vil derfor opdatere
handlingsplanen ”Small Business Act” og vil bl.a. sikre, at det i alle
medlemslande er muligt at starte en virksomhed op for under 100 € og
indenfor tre dage, ligesom man vil sikre bedre mulighed for ærlige
entreprenører, der har været igennem en konkurs. Kommissionen vil
ligeledes undersøge potentialet for og facilitere udviklingen af
produktionsklynger, både indenfor industrisektoren og på tværs af sektorer,
samt undersøge, om målrettede tiltag kan hjælpe til at etablere
virksomhedsnetværk. Derudover opfordres medlemslandene til at indføre en
SMV-test i den nationale beslutningsproces.
Endelig peger Kommissionen på, at internationalisering af europæiske
virksomheder er afgørende for den fremadrettede vækst i Europa.
Kommissionen vil derfor fortsat forfølge frihandelsaftaler med
nøglesamhandelspartnere, en regional frihandelsaftale med den sydlige
Middelhavsregion samt anvende WTO-systemet i tilfælde af, at tredjelande
etablerer tekniske handelsbarrierer. Derudover vil Kommissionen styrke
”Missions for Growth” og iværksætte dialog mellem SMV’er i EU og
internationale samhandelspartnere. Kommissionen vil ligeledes i stigende
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1329256_0017.png
17/38
grad gøre offentlige indkøb til en del af forhandlingerne om bilaterale
handelsaftaler. Derudover har Kommissionen foreslået et instrument, der i
tilfælde af vedtagelse vil gøre det muligt at udelukke bud fra virksomheder
baseret i tredjelande med et stærkt beskyttet marked for offentlige indkøb.
Endelig
vil
Kommissionen
fortsætte
implementeringen
af
markedsadgangsstrategien for at adressere europæiske virksomheders
konkrete problemer med handelsbarrierer i tredjelande, samt fortsat fremme
europæiske standarder internationalt.
4.
Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant.
5.
Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6.
Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Meddelelsen har ikke i sig selv lovgivningsmæssige eller statsfinansielle
konsekvenser.
8.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Meddelelsen har ikke i sig selv samfundsmæssige konsekvenser.
9.
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Meddelelsen har ikke i sig selv administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
10.
Høring
Meddelelsen er sendt i høring i EU-specialudvalget for konkurrenceevne,
vækst og forbrugerspørgsmål den 23. januar 2014.
11.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes generel opbakning til Kommissionens meddelelse, særligt
angående initiativerne til forbedring af det indre marked, forbedring af
adgangen til finansiering samt arbejdskraftsmobilitet. Det forventes, at flere
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1329256_0018.png
18/38
medlemslande vil efterspørge konkrete initiativer til at nedbringe
europæiske virksomheders energiomkostninger, mens andre medlemslande
vil understrege behovet for ressourceeffektivitet. Endelig forventes det
handelspolitiske element i meddelelsen at give anledning til debat mellem
de traditionelt frihandelsorienterede og de traditionelt protektionistiske
medlemslande.
12.
Regeringens generelle holdning
Regeringen er enig i, at europæisk industri spiller en central rolle ift. at
skabe vækst og jobs i Europa. Regeringen støtter, at der sikres gode rammer
for den europæiske industri til gavn for bl.a. produktionsarbejdspladser i
Europa. Dette er også på linje med regeringens arbejde med ”Danmark som
produktionsland”. Regeringen støtter ikke et mål for industriens andel af
BNP på 20 %. I stedet bør det i højere grad indtænkes, hvorledes man kan
fremme værdiskabelsen i industriens samlede værdikæde til gavn for øget
produktivitet og konkurrenceevne. Det kan fx være gennem fokus på
rammerne for avanceret og videntung produktion samt fremme af synergien
mellem serviceydelser og industriproduktion.
Det er regeringens opfattelse, at EU’s industripolitik bør sikre bedre ramme-
vilkår for europæisk industri via et velfungerende indre marked,
digitalisering og automatisering i den europæiske fremstillingsindustri, øget
fokus på forbedret energi- og ressourceeffektivitet samt ved at styrke
vækstvilkårene på områder, hvor europæisk industri har særlige styrker og
potentiale. Derudover bør den europæiske konkurrenceevne og produktivitet
generelt forbedres, herunder vækstvilkårene for industrien.
Regeringen støtter derfor Kommissionens initiativer for den europæiske
industri i Horizon 2020 og COSME-programmerne, samt indsatsen for at
målrette implementeringen af regionale instrumenter, der kan understøtte
industriel forandring og øge konkurrenceevnen.
Regeringen støtter ligeledes indsatsen for at integrere europæiske
virksomheder i globale værdikæder, samt at Kommissionen fortsat forfølger
en ambitiøs og langsigtet handelspolitik med fokus på åbne markeder.
Regeringen anerkender, at adgangen til produktionsinput som finansiering,
energi og råmaterialer er vigtig for industriens konkurrenceevne, og at dette
skal sikres ved øget koordination mellem politikområderne. Regeringen er
dog skeptisk overfor at stille industripolitikken særligt gunstigt i forhold til
øvrige politikområder.
13.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
19/38
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1329256_0020.png
20/38
(b) En vision for et indre marked for industriprodukter, KOM
(2014) 25
Nyt notat.
1.
Resumé
Kommissionen offentliggjorde den 22. januar 2014 meddelelsen ”En vision
for et indre marked for industriprodukter”, KOM(2014) 25. Meddelelsen er
sammen med meddelelsen om en industriel renæssance, KOM (2014)14
fremsat som led i en industripolitisk pakke fra Kommissionen.
Meddelelsen indeholder en række anbefalinger og initiativer til udvikling af
EU’s lovgivningsmæssige ramme for det indre marked for
industriprodukter, herunder en styrket håndhævelse af lovgivningen samt
reduktion af de administrative byrder for virksomhederne.
Meddelelsen er på dagsordenen for rådsmødet (konkurrenceevne) den 20.
februar 2014 til politisk drøftelse.
2.
Baggrund
Kommissionen offentliggjorde den 22. januar 2014 meddelelsen ”En vision
for et indre marked for industriprodukter”, KOM(2014) 25. Meddelelsen er
sammen med meddelelsen om en industriel renæssance fremsat som led i en
industripolitisk pakke fra Kommissionen.
Meddelelsen indeholder en række anbefalinger og initiativer til udvikling af
et indre marked for industriprodukter, der blev udpeget som et
prioritetsområde i forbindelse med opdateringen af EU’s industripolitik i
oktober 2012. Meddelelsen er udarbejdet på baggrund af Kommissionens
evaluering af EU-lovgivningen for det indre marked for industriprodukter
og høring af relevante interessenter.
3.
Formål og indhold
Formålet med meddelelsen ”En vision for et indre marked for
industriprodukter” er at præsentere en række anbefalinger for reguleringen
af det indre marked for industriprodukter og sætte en bredere vision for
området for det næste tiår.
Meddelelsen gennemgår indledningsvis de positive effekter ved
etableringen af et indre marked for industriprodukter, herunder den øgede
handel mellem medlemsstaterne på området.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
21/38
Derudover beskrives kort udviklingen i EU-reguleringen af
industriprodukter fra 1985 og frem. Der er således i dag mere end 30
direktiver og forordninger, der enten vedrører specifikke industriprodukter
eller gælder horisontalt for flere forskellige produktgrupper på samme tid.
Industriprodukter defineres som ikke-spiselige (non-food) produkter, der
fremstilles industrielt. Det kan fx være forskellige typer af maskiner,
radioudstyr og elektronisk udstyr. Meddelelsen omhandler dog ikke fx
medicinsk udstyr, kosmetik eller byggematerialer, da reguleringen af disse
områder for nylig har været genstand for en gennemgribende revision.
I meddelelsen anbefaler Kommissionen:
- at den generelle ramme for harmoniseringslovgivning
forbedres. Kommissionen bemærker, at forordninger bør
anvendes i højere grad end direktiver i forbindelse med ny
lovgivning. Der bør regelmæssigt foretages eftersyn af
lovgivningen for at sikre en sammenhængende
lovgivningsmæssig ramme og opdateringer af vejledninger
til EU-lovgivningen. En horisontal forordning baseret på
afgørelse 768/2008/EF om fælles rammer for markedsføring
af produkter bør endvidere overvejes for at ensrette
definitioner og fælles elementer på tværs af lovgivningen.
Endelig bør ny lovgivning tage højde for, at brugen af
professionelle produkter ofte er underlagt nationale krav, der
kan udgøre barrierer på det indre marked.
- at effektiviteten af den lovgivningsmæssige ramme styrkes.
Dette skal ske gennem øget inddragelse af små- og
mellemstore virksomheder (SMV’er) og andre interessenter i
forberedelsen af EU-lovgivning og standarder. De nationale
standardiseringsorganer
bør
dertil
tilbyde
gratis
sammenfatninger af harmoniserede standarder. Endvidere
bør der ske en hurtigere overgang til elektronisk
markedsovervågning, hvor de erhvervsdrivende bl.a. kan
møde sporbarhedskrav gennem elektronisk mærkning og
anvende elektronisk dokumentation over for myndighederne.
Endelig bør nye produktgrupper i højere grad søges
indarbejdet i eksisterende lovgivning frem for, at der
udarbejdes ny lovgivning.
- at implementeringen af harmoniseringslovgivningen styrkes.
Dette skal ske gennem en udbygning af brugen af
informationssystemerne RAPEX og ICSMS samt brugen af
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
22/38
akkreditering. Derudover bør synergien mellem bl.a.
problemløsningsnetværket
SOLVIT,
produktkontaktpunkterne og Entreprise Europe Network i
højere grad udnyttes. Produktkontaktpunkterne bør
endvidere ikke kun informere om nationale særregler, men
også om harmoniseret lovgivning. Særligt SMV’er kan
således have problemer med at afklare, hvilken lovgivning
der gælder for deres produkt.
- at de administrative byrder for virksomhederne reduceres.
Regulering bør således ikke medføre uproportionale byrder
for særligt SMV’er. Virksomhederne bør ikke udsættes for
hyppige ændringer af lovgivningen, og der bør etableres en
central indgang på EU-niveau, hvorigennem virksomheder
nemt kan få information om ændringer og opdateringer af
EU-lovgivning og standarder. Virksomhederne bør
derudover have mulighed for at vælge mellem at udarbejde
én enkelt overensstemmelseserklæring eller flere
overensstemmelseserklæringer i henhold til hver enkel EU-
lovgivning. Ved en overensstemmelseserklæring bekræfter
producenten, at produktet er i overensstemmelse med de
krav, der fremgår af EU-reglerne.
- at rækkevidden af EU-harmoniseringslovgivning udvides.
Kommissionen vil arbejde for, at produktlovgivning og
tekniske standarder tilnærmes hinanden på internationalt
plan, for hermed at nedbringe omkostningerne for
virksomheder, når de handler uden for EU.
På baggrund af anbefalingerne præsenterer Kommissionen i meddelelsen en
fremtidsvision for det indre marked for industriprodukter. Kommissionen vil
igangsætte følgende initiativer:
a) Styrke håndhævelsesmekanismerne gennem udarbejdelse af lovforslag
om strømlining og harmonisering af brugen af økonomiske sanktioner
(administrative eller civilretlige) for manglende overholdelse af EU’s
harmoniseringslovgivning. Formålet er at sikre lige behandling af alle
virksomheder på det indre marked for industriprodukter.
b) Strømline og forenkle den fælles retlige ramme for markedsføring af
industriprodukter.
c) Inddrage den teknologiske udvikling i udarbejdelsen af nye lovforslag
inden for området og lancere et initiativ til ”e-overensstemmelse”.
Virksomhederne skal have mulighed for at dokumentere
overensstemmelse med EU-lovgivning elektronisk og på flere sprog,
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1329256_0023.png
23/38
d)
e)
f)
g)
gennem f.eks. e-mærkning, digital markedsovervågning og elektroniske
overensstemmelseserklæringer på alle officielle EU-sprog.
Undersøge grænsefladen mellem produkter og tjenesteydelser, herunder
ydelser i forbindelse med f.eks. installering og vedligeholdelse af
produkterne.
Brug af forordninger frem for direktiver for hermed at undgå
overimplementering og tilfælde, hvor medlemsstaterne ikke har
implementeret EU-lovgivningen korrekt. Herigennem sikres endvidere
større sikkerhed for virksomhederne.
Undersøge muligheden for at samle lovgivningen for samme
produktkategorier i én retsakt, når sektorspecifik lovgivning skal
revideres.
Fremme at produktlovgivning og tekniske standarder tilnærmes på
internationalt plan for at sikre de europæiske virksomheders
internationale konkurrenceevne.
Kommissionen konkluderer i meddelelsen, at der er behov for fortsat
udvikling af lovgivningen vedrørende det indre marked for produkter for at
følge med den teknologiske og samfundsmæssige udvikling. På den anden
side har virksomhederne behov for lovgivningsmæssig stabilitet.
Kommissionen vil derfor på kort sigt fokusere på konsolidering af
lovgivningen og styrkelse af håndhævelsen uden at pålægge industrien
byrder.
4.
Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant.
5.
Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6.
Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Meddelelsen har ikke i sig selv lovgivningsmæssige eller statsfinansielle
konsekvenser.
8.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Meddelelsen har ikke i sig selv samfundsøkonomiske konsekvenser.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1329256_0024.png
24/38
9.
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Meddelelsen har ikke sig selv administrative konsekvenser for erhvervslivet.
10.
Høring
Meddelelsen er sendt i høring i EU-specialudvalget for konkurrenceevne,
vækst og forbrugerspørgsmål den 23. januar 2014.
11.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er generel enighed i Rådet om vigtigheden af at få det indre marked til
at fungere bedre. Det kan dog nævnes, at det forventes, at flere
medlemsstater vil være skeptiske over for en harmonisering af økonomiske
sanktioner for manglende overholdelse af EU’s harmoniserede lovgivning.
12.
Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter generelt initiativer, som styrker det indre marked, og som
har til hensigt at skabe vækst og styrke EU’s konkurrenceevne. Regeringen
bakker derfor op om Kommissionens fokus på fortsat at udvikle
lovgivningen for det indre marked for industriprodukter med henblik på at
tage højde for den samfundsmæssige og teknologiske udvikling. Regeringen
finder desuden, at det er vigtigt at arbejde for, at EU fortsat har gode og
konkurrencedygtige rammer for produktion, da det vil medvirke til at skabe
industriarbejdspladser.
Regeringen prioriterer, at der i højere grad bliver gjort brug af e-
forvaltningsløsninger samt stilles digitale muligheder til rådighed for
erhvervslivet.
Regeringen prioriterer tiltag, som kan medvirke til at sikre en bedre og mere
ensartet implementering, anvendelse og håndhævelse af reglerne for det
indre marked. De barrierer, der er relateret til en uensartet anvendelse af
EU-lovgivningen, bør således fjernes gennem en mere konsistent
anvendelse af EU-lovgivningen på tværs af medlemsstaterne, ligesom der
bør være øget fokus på at udvikle redskaber som SOLVIT og
produktkontaktpunkter til gavn for virksomheder og borgere.
Regeringen støtter indsatsen for at udvide den eksterne dimension af det
indre marked og arbejder i den forbindelse for tiltag, der tager højde for den
stigende organisering af produktionen i globale værdikæder, og som
samtidig modvirker handelsbarrierer og protektionistiske initiativer.
Regeringen finder desuden, at det er vigtigt, at der arbejdes for, at
produktlovgivning og tekniske standarder tilnærmes hinanden på
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1329256_0025.png
25/38
internationalt plan, for hermed at nedbringe omkostningerne for
virksomheder, når de handler uden for EU.
13.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1329256_0026.png
26/38
6. Europæisk semester 2014 – indre markeds- og industriaspekter
(a) Årlig vækstundersøgelse 2014, KOM(2013) 800
Nyt notat.
14.
Resumé
Kommissionen har den 13. november 2013 offentliggjort meddelelsen
”Årlig vækstundersøgelse 2014”, KOM(2013) 800, som indleder det
europæiske semester 2014.
Meddelelsen skitserer de overordnede økonomisk-politiske udfordringer i
EU og opstiller en række prioriteter og generelle politikanbefalinger for
medlemslandene for det kommende år i forhold til fremadrettet at sikre
vækst og jobs i EU og i de enkelte medlemslande. Som et bidrag til den
årlige vækstundersøgelse har Kommissionen ligeledes offentliggjort
rapporten om integration i det indre marked, som ventes at være primært
fokus for drøftelsen i Rådet (konkurrenceevne).
Sagen er sat på dagsordenen for rådsmødet (konkurrenceevne) den 20.
februar 2014 til politisk drøftelse.
15.
Baggrund
Kommissionen offentliggjorde den 13. november 2013 meddelelsen Ӂrlig
vækstundersøgelse 2014”, KOM(2013) 800. Undersøgelsen markerer
starten på det fjerde europæiske semester, der udgør rammen for de
økonomisk-politiske samarbejdsprocesser.
Som et bidrag til den årlige vækstundersøgelse har Kommissionen ligeledes
offentliggjort rapporten ”Et indre marked for vækst og jobskabelse: En
analyse af de opnåede fremskridt og de resterende hindringer i
medlemsstaterne”, KOM(2013) 785.
Vækstundersøgelsen drøftes i de kommende måneder i en række
rådsformationer og på Det Europæiske Råd (DER) den 20.-21. marts
2014 forventes stats- og regeringscheferne at vedtage generelle
økonomisk-politiske retningslinjer for medlemslandene.
16.
Formål og indhold
Formålet med Kommissionens meddelelse om den årlige
vækstundersøgelse 2014 er at skitsere de overordnede økonomisk-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
27/38
politiske udfordringer i EU og opstille en række prioriteter og generelle
politikanbefalinger for medlemslandene.
De overordnede prioriteter i den årlige vækstundersøgelse 2014 er
identiske med prioriteterne i vækstundersøgelserne for 2013 og for 2012.
Kommissionen lægger således i meddelelsen op til, at man på såvel
nationalt plan som EU-plan især har fokus på følgende fem prioriteter:
1) Fortsættelse af en differentieret og vækstfremmende finanspolitisk
konsolidering
2) Genetablering af normale lånemuligheder i økonomien
3) Fremme af vækst og konkurrenceevne på kort og længere sigt
4) Bekæmpelse af arbejdsløsheden og krisens sociale konsekvenser
5) Modernisering af den offentlige forvaltning.
1. Fortsættelse af en differentieret og vækstfremmende finanspolitisk
konsolidering
Kommissionen konkluderer, at der på trods af fremskridt fortsat er behov
for, at de enkelte medlemslande fastholder den aftalte vækstvenlige,
differentierede finanspolitiske konsolideringsstrategi. Det er nødvendigt i
forhold til at få reduceret de høje offentlige gældsniveauer og håndtere
den finanspolitiske udfordring ved EU’s generelt aldrende befolkning.
Der bør tænkes i vækstvenlige konsolideringstiltag både på udgifts- og
indtægtssiden og lægges mere vægt på at sikre høj kvalitet af de offentlige
udgifter. Der bør sikres vækstvenlige skattesystemer, fx ved omlægning
af skat fra arbejde til forbrug, bolig og miljø. Lande med større
finanspolitisk råderum bør stimulere private investeringer og landene bør
generelt inden for rammerne af en sund finanspolitik prioritere
langsigtede investeringer i områder, der kan forbedre vækstpotentialet,
herunder i uddannelse og forskning.
2. Genetablering af normale lånemuligheder i økonomien
Kommissionen konkluderer, at der bør arbejdes videre med
omstrukturering og oprydning i de europæiske banker, herunder i kraft af
gennemgangen af bankernes balancer og stress test og gennemførelsen af
de nye kapitalkrav, samt en hurtig vedtagelse og gennemførelse af
Bankunionen. Der bør ligeledes arbejdes på at fremme alternative
finansieringskilder, herunder bl.a. gennem venturekapital og
virksomhedsobligationer. Endelig bør landene fortsat, hvor det er
relevant, nøje overvåge udviklingen i den private gæld og de finansielle
risici knyttet hertil.
3. Fremme af vækst og konkurrenceevne på kort og længere sigt
Kommissionen konkluderer, at der bør sikres fuld gennemførelse af den
tredje energipakke i 2014, øget omkostningseffektivitet i
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1329256_0028.png
28/38
tilskudsordninger
til
vedvarende
energi,
samt
forbedret
ressourceeffektivitet. Der bør også arbejdes på at forbedre
implementeringen af servicedirektivet, herunder ved at overvåge og hvor
nødvendigt begrænse restriktioner inden for de regulerede professioner.
Endelig bør landene øge indsatsen i forhold til at modernisere de
nationale forskningssystemer.
4. Bekæmpelse af arbejdsløsheden og krisens sociale konsekvenser
Kommissionen konkluderer, at landene bør opprioritere den aktive
arbejdsmarkedspolitik, herunder tiltag til støtte og træning af arbejdsløse
samt tiltag, der kan styrke og forbedre arbejdsformidlingen og sikre
gennemførelsen af en ungegaranti. Der er ligeledes behov for en øget
reformindsats
for
at
sikre,
at
lønudviklingen
flugter
produktivitetsudviklingen,
herunder
ved
at
modernisere
jobbeskyttelseslovgivning og fremme arbejdsmobilitet. Endelig bør der
gøres en yderligere indsats for at forbedre de nationale uddannelses- og
træningssystemer og sikre mere effektive sociale understøttelsessystemer,
bl.a. ved en mere målrettet og simplificeret tilgang og et stærkere link
mellem støtte og aktivering.
5. Modernisering af den offentlige forvaltning
Kommissionen konkluderer, at der kan gøres mere for at anvende digitale
løsninger i den offentlige sektor og administration, herunder i relation til
skatteopkrævningssystemer og servicedirektivets såkaldte kvikskranker
(hjælp til særligt små og mellemstore virksomheder). Der bør også gøres
en indsats for at simplificere virksomhedernes rammevilkår bl.a. ved
regelforenklinger og reduktion af de administrative byrder.
Ved drøftelsen i Rådet (konkurrenceevne) ventes særligt fokus på
virksomheders adgang til finansiering, energi- og ressourceeffektivitet,
forbedring af gennemførelsen af servicedirektivet (og herunder
lovregulerede erhverv), forbedring af erhvervsklimaet samt øget
anvendelse af servicedirektivets kvikskranker.
17.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
18.
Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
19.
Gældende dansk ret
Ikke relevant.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1329256_0029.png
29/38
20.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Meddelelsen har ikke i sig selv lovgivningsmæssige eller statsfinansielle
konsekvenser.
21.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Initiativer som den årlige vækstundersøgelse, der styrker overvågningen
samt koordineringen af EU-landenes økonomiske politik og bidrager til
sundere økonomisk politik, herunder gennem strukturreformer samt
tidligere korrektion af ubalancer, har positive samfundsøkonomiske
konsekvenser.
22.
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Meddelelsen har ikke sig selv administrative konsekvenser for erhvervslivet.
23.
Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
24.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
EU-landene ventes generelt at kunne støtte de fem overordnede prioriteter
fremlagt i Kommissionens årlige vækstundersøgelse for 2014.
25.
Regeringens generelle holdning
Regeringen er generelt enig i de fem overordnede prioriteter, der er
fremlagt i Kommissionens årlige vækstundersøgelse for 2014.
Regeringens politik og reformdagsorden er generelt i overensstemmelse
med Kommissionens overordnede prioriteter og anbefalinger.
Regeringen lægger vægt på, at EU fortsat har den rigtige økonomisk-
politiske strategi, hvor den finanspolitiske konsolidering og
reformforpligtelserne er differentieret på tværs af landene i lyset af deres
respektive udfordringer og lægger vægt på, at denne konsoliderings- og
reformstrategi gennemføres konsekvent med henblik på at genetablere
tilliden til de europæiske økonomier, at få de offentlige finanser tilbage på
sporet og sikre holdbar vækst og jobskabelse. Desuden er det vigtigt, at
man inden for disse rammer udnytter de eksisterende muligheder på
europæisk niveau for at styrke væksten, herunder gennem det indre
marked.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1329256_0030.png
30/38
26.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg til
orientering den 29. november 2013.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1329256_0031.png
31/38
(b) Rapport om integration i det indre marked, KOM(2013)
785
Nyt notat.
1.
Resumé
Kommissionen har den 13. november 2013 offentliggjort rapporten ”Et
indre marked for vækst og jobskabelse: En analyse af de opnåede fremskridt
og de resterende hindringer i medlemsstaterne”, KOM(2013) 785, der
udgør et bidrag til den årlige vækstundersøgelse og er et element i det
europæiske semester.
Formålet med rapporten er inden for rammerne af Europa 2020-strategien
at undersøge, hvordan det indre marked fungerer i de enkelte medlemsstater
og fastlægge et sæt politiske prioriteringer for nøgleområder med størst
vækstpotentiale. Nøgleområderne er i rapporten fastlagt til at være
tjenesteydelser (herunder finansielle tjenesteydelser), netværk og digital
økonomi. I rapporten undersøges endvidere det indre markeds funktion på
grundlag af en analyse af værdikæderne inden for og uden for EU.
Sagen er sat på dagsordenen for rådsmødet (konkurrenceevne) den 20.
februar 2014 til politisk drøftelse.
2.
Baggrund
Kommissionen offentliggjorde den 13. november 2013 rapporten ”Et indre
marked for vækst og jobskabelse: En analyse af de opnåede fremskridt og
de resterende hindringer i medlemsstaterne”, KOM(2013) 785. Rapporten
udgør et bidrag til den årlige vækstundersøgelse, KOM(2013) 800.
Undersøgelsen markerer starten på det fjerde europæiske semester, der
udgør rammen for de økonomisk-politiske samarbejdsprocesser.
3.
Formål og indhold
Formålet med rapporten ”Et indre marked for vækst og jobskabelse: En
analyse af de opnåede fremskridt og de resterende hindringer i
medlemsstaterne” er inden for rammerne af Europa 2020-strategien at
undersøge, hvordan det indre marked fungerer i de enkelte medlemslande.
2020-strategien er EU’s strategi for intelligent, bæredygtig og inklusiv
vækst.
Rapporten gør status over fremskridt og tilbageværende flaskehalse inden
for de nøgleområder på det indre marked, hvor der er størst
vækstpotentiale:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
32/38
Tjenester: Tjenesteydelser og finansielle tjenesteydelser
Netværk: Energimarkederne og transportmarkederne
De digitale markeder
Rapporten fastlægger endvidere et sæt politiske prioriteringer for de
enkelte nøgleområder. Rapporten bidrager hermed til de overordnede
prioriteringer i Kommissionens årlige vækstundersøgelse for 2014 og til
fastlæggelsen af landespecifikke henstillinger inden for rammerne af det
europæiske semester.
I rapporten henvises til Kommissionens meddelelse om bedre forvaltning af
det indre marked fra juni 2012 (KOM(2012) 259), hvor medlemslandene
bl.a. opfordres til et gennemførelsesunderskud på 0 % (det vil sige
implementering af alle direktiver til tiden) på nøgleområder med
vækstpotentiale. Af rapporten fremgår, at dette mål er opfyldt for så vidt
angår de finansielle tjenesteydelser, det digitale indre marked og
transportområdet. Energisektoren ligger derimod i den anden ende af
spektret,
idet
flere
medlemslande
ikke
har
overholdt
gennemførelsesfristerne. I meddelelsen om bedre forvaltning af det indre
marked opfordrer Kommissionen endvidere til, at traktatbrudsprocedurer
ikke bør vare længere end 18 måneder i gennemsnit, hvis der er tegn på, at
vigtige lovbestemmelser er overtrådt. Derudover skal medlemslande
efterleve domme fra Domstolen indenfor 12 måneder. Den gennemsnitlige
varighed af traktatbrudssagerne er dog fortsat 29,4 måneder. Situationen er
dog markant bedre på energiområdet og transportområdet, hvor sagerne
gennemsnitligt varer ca. 15 måneder.
Nedenfor følger en gennemgang af de enkelte nøgleområder, der redegøres
for i rapporten.
Tjenester
Tjenesteydelser
I rapporten henvises til, at der på trods af vækst i tjenesteydelsessektorerne
er behov for yderligere skridt for at indfri det fulde potentiale. Der er bl.a.
behov for en mere ambitiøs tilgang til gennemførelsen af servicedirektivet
samt fokus på grænseoverskridende sundhedsydelser, detailtjenesteydelser,
grænseoverskridende levering af varer og reglerne for offentlige indkøb. Da
tjenesteydelsessektorerne
er
tæt
forbundne
med
navnlig
fremstillingssektoren, skal der endvidere gøres en indsats for at forbedre
funktionen af det indre marked for industriprodukter. Kommissionen
foreslår på den baggrund følgende prioriteringer for medlemsstaterne:
En mere ambitiøs tilgang til gennemførelsen af servicedirektivet
gennem systematisk screening af de lovgivningsmæssige rammer i
medlemsstaterne.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
33/38
Behørig hensyntagen til principperne for det indre marked ved
vedtagelsen af nationale bestemmelser, som indvirker på leveringen
af tjenesteydelser og etablering.
Forbedring af kvikskrankernes funktion ved at gøre dem til en del af
e-forvaltningstjenesterne.
Foretage en dybtgående screening af de eksisterende restriktioner på
nationalt plan, der påvirker adgangen til lovregulerede erhverv.
Skabe øget konkurrence i tjenesteydelsessektoren, herunder med
hensyn til detailtjenesteydelser, ved at fjerne hindringer.
Fremme gennemsigtighed i og bevidsthed om prisforskelle og
forbrugerrettigheder i det indre marked, navnlig gennem de
europæiske forbrugercentre og andre kompetente myndigheder.
Oprettelse af nationale kontaktpunkter for at hjælpe patienter, som
søger lægebehandling i udlandet.
En øget indsats for at forbedre sagsbehandling og konkurrencen i
forbindelse med offentlige udbud gennem bl.a. øget
gennemsigtighed, bredere offentliggørelse af udbudsbekendtgørelser
og øget investering i et højere fagligt niveau hos de medarbejdere,
der er ansvarlige for offentlige indkøb.
Finansielle tjenesteydelser
Behov for bedre adgang til finansiering og bedre integration af de finansielle
markeder, hvilket er afgørende for genoprettelsen af tilliden til og
finansieringen af realøkonomien. Rapporten fastslår, at fragmenteringen af
det finansielle marked generelt er øget under krisen. Fragmenteringen
afspejler sig bl.a. i forskelle i rentesatser og udlån til den ikke finansielle
sektor samt forbrugernes vurdering af de finansielle markeder.
Kommissionen foreslår på den baggrund følgende prioriteringer for
medlemsstaterne:
Sikring af, at de nye regler om kapitalkrav til banker er gennemført
senest 1. januar 2014.
Gennemførelse af alle nødvendige foranstaltninger, herunder
etablering af relevante bagstopperordninger og forberedelse af
gennemførelsen af de reviderede regler for statsstøtte inden
kvalitetskontrollen af aktiver, vurderingerne af bankers balancer og
stresstest.
Sikring af, at de nationale tilsynsmyndigheder overholder
samarbejdskravene i banklovgivningen for at hindre ukoordinerede
eller uforholdsmæssige handlinger som led i restriktive
forsigtighedsforanstaltninger.
Afslutning af gennemførelsen af direktivet om forvaltere af
alternative investeringsfonde (FAIF’er).
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
34/38
Sikring af, at alle markedsdeltagere afslutter deres migration af
indenlandske og europæiske kreditoverførsler og direkte
debiteringer i euro til henholdsvis SEPA-kreditoverførsler og direkte
SEPA-debiteringer inden den 1. februar 2014.
Tilskyndelse og støtte til SMV’ers adgang til finansiering, navnlig
ved
alternativer
til
bankfinansiering
og
innovative
finansieringskilder, forbedring af kreditvurderinger af SMV’er samt
forbedring af bl.a. handelsfinansiering og bekæmpelse af
betalingsforsinkelser.
Netværk
I rapporten henvises til, at netværk udgør rygraden i økonomien i Europa. E-
kommunikation, energi og transportaktiviteter tegner sig for henholdsvis 8,9
% af værditilvæksten og 6,1% af beskæftigelsen i EU27 og har fortsat
stigende betydning, herunder i forhold til andre sektorer i økonomien.
Energimarkeder
På energimarkederne er der bl.a. forsinkelser med gennemførelsen,
håndhævelsen og anvendelsen af den tredje energipakke i medlemsstaterne.
Pakken har til formål at gennemføre et indre marked for gas og elektricitet.
Der er endvidere behov for betydelige investeringer i energiinfrastrukturen,
mens markedet for elproduktion stadig er meget koncentreret. Endelig anser
forbrugerne el- og gasmarkedet for at være de dårligst fungerende markeder.
Kommissionen foreslår på den baggrund følgende prioriteringer for
medlemsstaterne:
Rettidig og fuldstændig gennemførelse af direktiverne og korrekt
anvendelse af forordningerne i den tredje energipakke.
Vedtagelse og anvendelse af regler for el- og gasnet, der skal lette
grænseoverskridende samhandel og drift af nettene.
Øget sammenkoblingskapacitet med nabolande, bl.a. gennem
fuldstændig anvendelse af forordningen om retningslinjer for
transeuropæisk infrastruktur.
Øget forbrugerindflydelse ved at sikre, at forbrugerne er bedre i
stand til at deltage i åbne markeder og udnytte måledata fra
intelligente målingssystemer.
Udfasning af regulerede priser, samtidig med at beskyttelsen af
sårbare forbrugere sikres.
Fornyede overvejelser om statslig intervention for at undgå tilskud,
støtteordninger, afgifter mm. i energisektoren, som har fordrejende
virkninger for markedet, eller som har unødvendige og
uforholdsmæssigt store virkninger på energipriserne for
husholdninger og virksomheder.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
35/38
Transportmarkeder
Det fremhæves i rapporten, at der skal gøres mere på medlemsstatsplan fsva.
transportmarkederne, da afvigende nationale prioriteringer og fragmentering
af transportmarkedet fortsat virker negativt på kvaliteten af
transporttjenester i Europa. Markedet for togtjenester opfattes af forbrugerne
som en af de tjenesteydelsessektorer, der klarer sig dårligst. Endvidere er der
fortsat problemer med den korrekte gennemførelse og anvendelse af
lovgivningen på området. Kommissionen foreslår på den baggrund følgende
prioriteringer for medlemsstaterne:
Sikring af rettidig og effektiv gennemførelse af EU-retten på
transportmarkedet, navnlig i jernbanesektoren.
Åbning af indenlandsk personbefordring med jernbane for
konkurrence, herunder lige adgang til infrastruktur, og sikring af, at
offentlige tjenesteydelseskontrakter er veldefinerede og tildeles efter
en fair, åben og gennemsigtighed udbudsprocedure.
Fjernelse af bureaukrati i havne og lempelse af toldformaliteterne for
søtransport inden for EU og for skibe, der anløber tredjelandshavne.
Fremskyndelse af gennemførelsen af det fælles europæiske luftrum
for at forbedre sikkerheden, kapaciteten, effektiviteten og
miljøpåvirkningen i forbindelse med luftfart.
Gennemgang af eventuelle resterende nationale restriktioner for
adgang til indenlandske markeder for godskørsel og
personbefordring.
Fjernelse af flaskehalse og modernisering af transportinfrastrukturer
gennem færdiggørelse af TEN-T-korridorer, forbedring af
grænseoverskridende forbindelser, konsekvent anvendelse af
intelligente transportsystemer og gennemførelse af ikke-
forskelsbehandlende afstandsbaserede infrastrukturafgifter.
De digitale markeder
Den digitale sektor fremhæves i rapporten som en vigtig drivkraft for
produktivitet, kreativitet og innovation. Adgangen til faste
bredbåndsstrukturer er afgørende for de digitale markeder. Endvidere
nævnes, at mobilsektoren generes af forsinkelser med hensyn til
frekvenstilladelser, store prisforskelle mellem medlemsstaterne og
hindringer i forbindelse med skift af udbyder. Derudover er den
grænseoverskridende e-handel fortsat begrænset, IKT er stadig et
undervurderet effektiviseringsredskab i den offentlige sektor, EU’s strategi
for intellektuel ejendomsret skal styrkes i forhold til IKT-sektoren, og IKT-
færdighederne i arbejdsstyrken skal endelig forbedres. Kommissionen
foreslår på den baggrund følgende prioriteringer for medlemsstaterne:
Sikring af, at markederne for elektronisk kommunikation fungerer
ved at styrke de nationale reguleringsmyndigheder og gennemføre
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
36/38
regulering, som fremmer en konkurrencebaseret anvendelse af
højhastighedsbredbånd.
Fuld gennemførelse af tildelingen af 800 MHz-frekvensbåndet så
hurtigt som muligt og forhøjelse af det frekvensspektrum, der er til
rådighed for trådløst bredbånd, til i alt mindst 1200 MHz og
fjernelse af hindringerne for en effektiv udnyttelse og anvendelse
af trådløs bredbåndsnet.
Indførelse af gunstige betingelser på de forskellige områder, der
indvirker på onlinetjenester, herunder gennem korrekt og rettidig
gennemførelse af relevant lovgivning.
Støtte til anvendelsen af IKT og navnlig bredbåndsinternet ved at
forbedre adgang til finansiering af tilkobling og brug for SMV’er.
Medlemsstaterne bør endvidere investere i IKT-færdigheder.
Vedtagelse af en samlet og ajourført cybersikkerhedsstrategi og
udpegelse af en enhed, som er ansvarlig for dens gennemførelse og
samarbejde med andre medlemsstater.
Forbedring af adgangen til brugervenlige offentlige onlinetjenester,
herunder gennem grænseoverskridende sammenkoblinger og
infrastrukturer, tilvejebringelse af interoperable offentlige e-indkøb
og mere udbredt indførelse heraf og fremme af udbredt anvendelse
af e-fakturering.
Eventuel overvejelse af reducering af omkostninger og
gennemsnitlige frister forbundet med registrering af nationale
patenter og varemærker samt oprettelse af specialiserede afdelinger
for intellektuelle ejendomsrettigheder.
Integration af det indre marked set i et værdikædeintegrationsperspektiv
Rapporten afsluttes med horisontale konklusioner om det indre marked
baseret på en analyse af værdikæder – det vil sige levering og køb af
produktionsinput. Analysen viser, at styrkelsen af de grænseoverskridende
produktionskæder er et vigtigt middel til at fremme konkurrenceevne og
vækst. De grænseoverskridende input i EU’s produktion, både i og uden for
EU, er endvidere samlet set vokset, hvorfor tempoet i integrationen af det
indre marked er videreført.
Derudover viser analysen, at andelen af handel inden for EU og med
tredjelande i produktionsinputtene er komplementær. Bestræbelserne på at
uddybe det indre marked og fremme frihandelsaftaler styrker således
hinanden. Velfungerende tjenesteydelsesmarkeder har dertil positive
virkninger for EU’s fremstillingsvirksomhed og omvendt. Endelig viser
analysen, at reformbestræbelser bør fokusere på dels reduktion af
handelshindringer i sektorer, som er forholdsvist store, men endnu ikke godt
integreret, dels forbedring af produktiviteten i sektorer, der allerede er stærkt
integreret.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1329256_0037.png
37/38
4.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5.
Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6.
Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Meddelelsen har ikke i sig selv lovgivningsmæssige eller statsfinansielle
konsekvenser.
8.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Initiativer som den årlige vækstundersøgelse, der styrker overvågningen
samt koordineringen af EU-landenes økonomiske politik og bidrager til
sundere økonomisk politik, herunder gennem strukturreformer samt
tidligere korrektion af ubalancer, har positive samfundsøkonomiske
konsekvenser.
9.
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Meddelelsen har ikke sig selv administrative konsekvenser for erhvervslivet.
10.
Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
11.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er generel enighed i Rådet om vigtigheden af at få det indre marked til
at fungere bedre.
12.
Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter generelt initiativer, som styrker det indre marked, og
som har til hensigt at skabe vækst og styrke EU’s konkurrenceevne.
Landene i EU's indre marked udgør det største marked for danske
virksomheders internationale aktiviteter, og et velfungerende indre
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1329256_0038.png
38/38
marked er en forudsætning for vækst og beskæftigelse i EU og i
Danmark.
Regeringen støtter Kommissionens udarbejdelse af denne rapport, da
rapporten er med til at sætte fokus på integrationen af det indre marked.
Regeringen støtter desuden, at rapporten fokuserer på tjenesteydelser,
herunder
de
finansielle
tjenesteydelser,
transportmarkedet,
energimarkedet og det digitale marked samt fremhæver de prioriteter,
som medlemsstaterne i relation til de enkelte områder bør fokusere på
fremover.
13.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg til
orientering den 29. november 2013.