Europaudvalget 2014-15 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 124
Offentligt
1424505_0001.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
20. november 2014
Komitésag vedr. Europa-Kommissionens gennemførelsesforordning
1195/2014 af 29. oktober 2014 om foreløbig udligningstold
(antisubsidie) på import af regnbueørred fra Tyrkiet.
Dette notat sendes ligeledes til Folketingets Erhvervs-, Vækst- og
Eksportudvalg.
1.
Resumé
Europa-Kommissionen har vedtaget at pålægge import af regnbueørred
fra Tyrkiet en foreløbig straftold, der udligner den prismæssige fordel,
som tyrkiske eksportører har opnået på grund af en WTO-stridig tyrkisk
statssubsidiering (udligningstold). Den vedtagne toldsats varierer for
forskellige tyrkiske eksportører mellem 7 pct. og 9,7 pct. af importprisen.
Medlemslandene skal senest den 21. november 2014 tilkendegive deres
holdning til Kommissionens forordning. Afstemningen er vejledende.
Tolden gælder 4 måneder frem fra den 6. november 2014. Beslutter
Kommissionen inden for de 4 måneder at pålægge en endelig
udligningstold, skal medlemslandene stemme herom i den såkaldte
undersøgelsesprocedure, hvor der skal et kvalificeret flertal til at standse
Kommissionens beslutning.
Regeringen agter at stemme for den foreløbige told, idet kriterierne for
indførelse af en midlertidig udligningstold på import af regnbueørreder
fra Tyrkiet findes at være opfyldt. Regeringen agter også at stemme for en
endelig udligningstold, hvis Kommissionens fortsatte undersøgelser
bekræfter berettigelsen heraf.
Forslagets konsekvenser for beskyttelsesniveauet: Ikke relevant.
2.
Baggrund
Dansk Aquakultur har på vegne af en række EU-producenter, der står for
mere end 25 pct. af EU's samlede produktion af regnbueørreder, klaget til
Kommissionen over import af regnbueørreder fra Tyrkiet. Ifølge klagen
subsidierer Tyrkiet i strid med dets handelspolitiske forpligtelser sin eksport
til EU. Kommissionen fandt klagen så velunderbygget, at den indledte
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1424505_0002.png
2/4
sine egne undersøgelser den 15. februar 2014. Undersøgelserne
bekræftede klagens berettigelse, og mundede ud i Kommissionens
vedtagelse af gennemførelsesforordning 1195/2014, der pålægger
importen en foreløbig udligningstold. Kommissionen har bl.a. påvist at
subsidieringen sker i henhold til gældende tyrkisk lov.
Medlemslandene skal i regi af EU's Komité for defensive
handelsinstrumenter i skriftlig procedure senest den 21. november 2014
tilkendegive deres holdning til den foreløbige udligningstold.
Afstemningen er vejledende. Kommissionen er ikke bundet af
afstemningsresultatet.
Samtidig med antisubsidieundersøgelsen foretager Kommissionen en
antidumpingundersøgelse, som kan resultere i, at der også indføres en
antidumpingtold på de berørte produkter. Den omhandlede
gennemførelsesforordning vedrører alene antisubsidieundersøgelsen.
Antidumpingundersøgelsen er endnu ikke afsluttet (subsidiesager er
sager, hvor staten subsidierer produktionen i et givent land, mens
dumpingsager er sager, hvor virksomhederne selv fastlægger en pris i
udlandet, der er lavere end prisen i hjemlandet).
Det bemærkes, at den midlertidige udligningstold kun vil blive opkrævet,
såfremt der indføres en endelig udligningstold senest 5. marts 2015.
3.
Formål og indhold
Formålet med nærværende gennemførelsesforordning er at signalere EU's
vilje til at beskytte EU's regnbueørredproducenter mod den formentligt
WTO-stridige subsidierede og skadelige import af de tilsvarende produkter
fra Tyrkiet. Samtidig skal den forberede vedtagelse af en endelig
udligningstold, såfremt de fortsatte undersøgelser berettiger dette.
Kommissionens forordning er modtaget den 7. november 2014. Heri
forklares, at Kommissionen finder det godtgjort, at de kriterier, der i
antisubsidieforordningen (597/2009) er angivet som betingelse for
indførelse af en udligningstold, synes opfyldt.
Kriterierne i antisubsidieforordningen er, 1) at det er dokumenteret, at der
finder WTO-stridig subsidiering sted, 2) at der kan dokumenteres materiel
skade for de europæiske producenter, 3) at der er kausalitet mellem den
subsidierede import og skaden for de europæiske producenter, og 4) at det
ikke er i modstrid med unionens interesser at indføre en udligningstold på
de importerede varer.
Forordningen indeholder en gennemgang af Kommissionens
dokumentation for, at de omfattede produkter indføres på det europæiske
marked til subsidierede priser, at EU's producenter har lidt skade som følge
af den subsidierede import, og at udligningstolden ikke vil få en generelt
negativ effekt for EU's importører, brugere og forbrugere.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1424505_0003.png
3/4
Udligningstolden varierer mellem satser på 7 til 9,7 pct.
4.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5.
Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6.
Gældende dansk ret
Forslaget berører ikke gældende dansk ret.
7.
Lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser
Forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser og ingen væsentlige
statsfinansielle konsekvenser.
8.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
En endelig subsidieudligningstold skønnes at have positive
samfundsøkonomiske konsekvenser ved at bringe skadevirkningerne for
danske producenter til ophør. Der er tale om relativt beskedne toldsatser,
hvorfor det tillige vurderes, at foranstaltningerne ikke vil medføre
væsentlige prisstigninger til skade for de europæiske brugere og forbrugere.
9.
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Gennemførelsesforordningen om indførelse af midlertidig udligningstold vil
medføre visse administrative byrder for importørerne, som vil skulle stille
en bankgaranti for efterbetaling af tolden, såfremt det besluttes at indføre en
endelig udligningstold.
10.
Konsekvenser for beskyttelsesniveauet
Ikke relevant.
11.
Høring
Forslaget har været i høring i Handelspolitisk Specialudvalg, udvidet kreds.
Der er alene modtaget svar fra Landbrug & Fødevarer, der finder, at der
er tale om en oplagt antisubsidiesag.
12.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1424505_0004.png
4/4
Der forventes bred opbakning til gennemførelsesforordningen, der indfører
midlertidige foranstaltninger.
13.
Regeringens foreløbig generelle holdning
Regeringen finder generelt, at de defensive handelsinstrumenter bør
anvendes restriktivt. I den konkrete sag er der dog tale om en meget klar
afgørelse, hvor alle kriterier er opfyldt. Kommissionens foreløbige
undersøgelser har påvist Tyrkiets anvendelse af WTO-stridige subsidier
til eksport af regnbueørred til skade for EU's, herunder danske,
producenter.
På den baggrund agter regeringen at stemme for den midlertidige
udligningstold. Hvis Kommissionens videre undersøgelser bekræfter
berettigelsen af tolden, agter regeringen også at stemme for den endelige
told.
Regeringens holdning til et eventuelt forslag om også at indføre
antidumpingtold på det pågældende produkt vil først blive fastlagt, når og
hvis Kommissionen fremsætter et forslag. Hvis der fremsættes forslag
herom, vil Folketinget blive underrettet.
14. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.