Europaudvalget 2014-15 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 132
Offentligt
1427213_0001.png
NOTAT
27-11-2014
Til Folketingets Europaudvalg og Beskæftigelsesud-
valget vedr. Kommissionens åbningsskrivelse nr.
2013/4304
Sagsnr. 2014 - 7258
I åbningsskrivelse nr. 2013/4304 af 25. september 2014 har Kommissionen fundet,
at Danmark har tilsidesat de forpligtelser, der påhviler Danmark i henhold til direk-
tiv 2003/88/EF om visse aspekter i forbindelse med tilrettelæggelsen af arbejdsti-
den (i det følgende ”arbejdstidsdirektivet). Direktivet er gennemført i den danske
ferielov, jf. lovbekendtgørelse nr. 202 af 22. februar 2013 med senere ændringer.
Kommissionen fremfører, at den forstår den danske ferieordning sådan, at den i
praksis betyder, at arbejdstagere, der f.eks. er blevet ansat for første gang (i Dan-
mark) eller efter en ledighedsperiode, ikke kan holde nogen ferie i det første år, de
er ansat, eller endnu længere (afhængigt af hvornår på året, de er begyndt at arbej-
de). De kan dermed ikke udøve deres grundlæggende sociale rettighed til en mini-
mal årlig betalt ferieperiode, som er garanteret i henhold til artikel 7 i arbejdstidsdi-
rektivet og artikel 31, stk. 2, i Den Europæiske Unions charter om grundlæggende
rettigheder.
Kommissionen forstår desuden, at de pågældende nationale regler kan betyde, at
arbejdstagere, der går på pension, modtager en finansiel godtgørelse for den årlige
ferie, der er optjent i deres sidste arbejdsår, i stedet for at få en reel hviletid i det år,
som ferien er knyttet til. De nationale regler kan desuden medføre en situation,
hvor arbejdstagere med tidsbegrænset ansættelse på et år eller derunder ikke kan
udøve deres ret til årlig betalt ferie i løbet af det ansættelsesforhold, som den årlige
ferie er knyttet til, hvis der ikke (umiddelbart) derefter genetableres et ansættelses-
forhold.
Det er den danske regerings opfattelse, at Kommissionen ikke har grundlag for at
hævde, at en ferieordning som den danske med forskudt ferie er i strid med artikel
7 i arbejdstidsdirektivet. Hverken selve bestemmelsen eller EU-Domstolens praksis
herom giver grundlag for at påstå, at medlemsstaterne er forpligtet til at indføre
samtidighedsferie, hvilket fremgår af svaret på åbningsskrivelsen. Det fremhæves
desuden i svaret, at den danske ordning giver lønmodtagere optimal mulighed for
at planlægge afholdelsen af ferie i overensstemmelse med deres ønsker og at holde
ferie i sammenhængende perioder. For tidsbegrænset ansatte på kortvarige kontrak-
ter vil der ikke være mulighed for at afholde ferie i ansættelsesforholdet, hvor ret-
ten til betalt ferie optjenes, og den danske regering er parat til at overveje ændrin-
ger for denne særlige gruppe.
Regeringen har besvaret Kommissionens åbningsskrivelse i overensstemmelse med
det ovenfor anførte.