Europaudvalget 2014-15 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 168
Offentligt
1431415_0001.png
NOTAT
Dato
J. nr.
2. december 2014
2014-4328
Uddybende notat til Folketingets Europaudvalg vedrørende
spørgsmål om det transeuropæiske transportnet (TEN-T)
Fremlæggelsen af punktet om rådsmødekonklusioner vedrørende det trans-
europæiske transportnet (TEN-T) gav på mødet fredag den 28. november
2014 i Folketingets Europaudvalg anledning til en række mere generelle
spørgsmål om TEN-T.
Idet disse spørgsmål ikke direkte vedrørte rådsmødekonklusionerne, og
derfor ikke kunne besvares fyldestgørende på mødet, følges der hermed
skriftligt op med en række uddybende bemærkninger.
Hvad angår spørgsmålet fra Pia Adelsteen (DF) om reglerne for, hvornår en
havn er på TEN-T- nettet, og hvordan antallet af TEN-T-havne kan ændres:
En havn skal leve op til et eller flere af følgende krav for at være på TEN-T-
nettet, ifølge den gældende TEN-T-forordnings (EU/1315/2013) artikel 20.:
a) det samlede årlige passagerantal overstiger 0,1 % af det samlede årlige
passagerantal i alle Unionens søhavne. Referencetallet for denne samlede
mængde er det seneste tilgængelige gennemsnit over tre år, som er baseret
på de statistikker, der er offentliggjort af Eurostat
b) den samlede årlige godsmængde i forbindelse med håndtering af bulk
eller non-bulkgods overstiger 0,1 % af den tilsvarende samlede årlige gods-
mængde, der håndteres i alle Unionens søhavne. Referencetallet for denne
samlede mængde er det seneste tilgængelige gennemsnit over tre år, som er
baseret på de statistikker, der er offentliggjort af Eurostat
c) søhavnen er beliggende på en ø og er det eneste adgangspunkt til en
NUTS 3-region i det samlede net
d) søhavnen er beliggende i en region i den yderste periferi eller i et perifert
område uden for en radius af 200 km fra den nærmeste anden havn i det
samlede net.
Danmark har pt. 22 havne på TEN-T nettet. Havnene fremgår af forordning
EU/1315/2013.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1431415_0002.png
For at tage højde for forandringer i havnenes gods- og passagermængder,
kan Kommissionen jf. TEN-T-forordningens art. 49 vedtage delegerede
retsakter for at opdatere listerne med TEN-T-havne. Disse opdateringer
baserer sig på de senest tilgængelige statistikker, der er offentliggjort af
Eurostat.
For så vidt angår Pia Adelsteens (DF) spørgsmål om hvorvidt en havn mi-
ster en eventuelt tildelt TEN-T-støtte, hvis den ikke længere er på TEN-T-
nettet: Det ville i en sådan tænkt situation ikke ske. Det følger af forordnin-
gen om Connecting Europe-faciliteten (EU/1316/2013) artikel 12, at annul-
lering, nedsættelse, suspension og ophævelse af støtten kun sker i tilfælde af
at projektet ikke er påbegyndt eller gennemført inden for den fastsatte tids-
ramme, eller ved alvorlige forsinkelser. Dette fremgår også af den såkaldte
finansieringsbeslutning, der for hvert projekt indgås imellem Europa-
Kommissionen på den ene side og støttemodtageren på den anden.
Det skal bemærkes, at en havn skal være på TEN-T-nettet for at få tildelt
direkte TEN-T-støtte. Der vedlægges en liste (se bilag 1) med links til TEN-
T-projekter med dansk involvering, hvor der enten er tildelt støtte til en
TEN-T-havn, eller er tildelt støtte til et projekt, der forbedrer baglandsin-
frastrukturen til havnen (vej eller bane).
Jakob Ellemann-Jensen (V) spurgte ind til muligheden for TEN-T-støtte til
projekter i Jylland, herunder vejprojekter. I den forbindelse gøres der op-
mærksom på, at der generelt ikke tildeles EU-støtte via TEN-T-programmet
til vejanlægsprojekter. Det fremgår af finansieringssatserne i artikel 10 i
forordningen om Connecting Europe-faciliteten (EU/1316/2013).
En undtagelse herfra er de decideret grænseoverskridende projekter, såsom
Femern Bælt-forbindelsen, hvor vejdelen kan støttes med op til 10 pct. For
anlægsprojekter inden for jernbane er den generelle støttesats op til 20 pct.
Denne sats kan hæves for projekter, der bekæmper flaskehalse (op til 30
pct.) og de grænseoverskridende projekter (op til 40 pct.).
Det er således jernbaneprojekterne, der har højest prioritet for EU-
budgetperioden 2014-2020.
Bilag 1:
Den fulde liste over samtlige TEN-T-projekter med dansk involvering findes
her:
http://inea.ec.europa.eu/en/ten-t/ten-t_projects/ten-
t_projects_by_country/denmark.htm
Her følger de TEN-T-projekter med dansk involvering, hvor
der enten er til-
delt støtte til en TEN-T-havn, eller der er tildelt støtte til et projekt, der på
Side 2/3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1431415_0003.png
anden måde er relevant for havnen (forbedring af baglandsinfrastrukturen
til havnen for vej eller bane, etablering af LNG-anlæg i havnen m.v.):
Pilot Project to promote the use of LNG fuel: Installation of 200 tons LNG tank
and filling facility at the port of Hirtshals, Denmark for fuelling of passen-
ger/cargo vessels with a view to later establishment of a larger tank at the port:
http://inea.ec.europa.eu/en/ten-t/ten-t_projects/ten-
t_projects_by_country/denmark/2013-dk-92060-s.htm
LNG in Baltic Sea Ports:
http://inea.ec.europa.eu/en/ten-t/ten-t_projects/ten-
t_projects_by_country/multi_country/2011-eu-21005-s.htm
Works to electrify the last part of the section Copenhagen-Esbjerg and con-
struction of a new track to the Port of Esbjerg:
http://inea.ec.europa.eu/en/ten-t/ten-t_projects/ten-
t_projects_by_country/denmark/2012-dk-91161-p.htm
LNG infrastructure of filling stations and deployment in ships:
http://inea.ec.europa.eu/en/ten-t/ten-t_projects/ten-
t_projects_by_country/multi_country/2010-eu-21112-s.htm
The Baltic Sea Hub and Spokes Project:
http://inea.ec.europa.eu/en/ten-t/ten-
t_projects/ten-t_projects_by_country/multi_country/2010-eu-21108-p.htm
Motorway of the Sea Rostock-Gedser:
http://inea.ec.europa.eu/en/ten-t/ten-
t_projects/ten-t_projects_by_country/multi_country/2010-eu-21107-p.htm
Motorways of the Sea Esbjerg – Zeebrugge:
http://inea.ec.europa.eu/en/ten-
t/ten-t_projects/ten-t_projects_by_country/multi_country/2008-eu-21020-
p.htm
Side 3/3