Europaudvalget 2014-15 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 326
Offentligt
1496646_0001.png
Udenrigsministeriet
Juridisk Tjeneste, EU-retskontoret
Asiatisk Plads 2 – 1448 København K
Tlf.: 33 92 03 24 Fax: 33 92 03 03
Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse
JTEU j.nr. 2015-6881
13. februar 2015
Til orientering fremsendes nedenstående liste over EU-Domstolens aktiviteter i de kommende tre uger
i retssager, som har den danske regerings interesse. For så vidt angår sager, hvor der er nedsat
procesdelegation, indeholder listen oplysninger om tidspunktet for mundtlig forhandling, fremsættelse
af generaladvokatens forslag til afgørelse (GA) og afsigelse af dom. I sager, der i øvrigt følges af den
danske regering, oplyses der om tidspunkt for generaladvokatens forslag til afgørelse og afsigelse af
dom. Generaladvokatens udtalelser og EU-Domstolens domme offentliggøres på EU-Domstolens
hjemmeside (http://curia.europa.eu/) på selve datoen for fremsættelse eller afsigelse.
Der tages forbehold for, at listen er udarbejdet på baggrund af EU-Domstolens retslister, og at EU-
Domstolen med kort varsel kan foretage ændringer i egne retslister.
Liste over sager, hvor der nedsat procesdelegation:
Sagsnr.
C-
359/13
Titel og kort sagsresumé
Martens
Sagen vedrører: 1A. Skal EU-retten, især artikel 45 TEUF
og artikel 7, stk. 2, i forordning nr. 1612/68, fortolkes
således, at den er til hinder for, at EU-medlemsstaten
Nederlandene indstiller studiestøtten til en uddannelse
uden for EU til et voksent barn, over for hvem en i
Belgien bosat grænsearbejder med nederlandsk
statsborgerskab, som arbejder dels i Nederlandene, dels i
Belgien, har forsørgerpligt, og dette sker på det tidspunkt,
da grænsearbejdet ophører, og arbejdstageren nu kun
arbejder i Belgien, og med den begrundelse, at barnet
ikke opfylder betingelsen om at have boet i
Nederlandene i mindst tre af de seneste seks år forud for
optagelsen på den pågældende undervisningsanstalt?
1B. Såfremt spørgsmål 1A skal besvares bekræftende, og
det antages, at de øvrige betingelser for studiestøtte er
opfyldt, er EU-retten da til hinder for, at studiestøtten
tilkendes for en periode, der er kortere end varigheden af
den uddannelse, som studiestøtten er bevilget til? Såfremt
Domstolen ved besvarelsen af spørgsmål 1A og 1B når til
den afgørelse, at reglerne om arbejdskraftens frie
bevægelighed ikke er til hinder for, at der i perioden fra
november 2008 til juni 2011 eller i en del af denne
periode ikke tilkendes Babette Martens nogen
studiestøtte: 2. Skal artikel 20 TEUF og artikel 21 TEUF
da fortolkes således, at de er til hinder for, at EU-
medlemsstaten Nederlandene ikke forlænger
studiestøtten til en uddannelse på en undervisningsanstalt
i et OLT-område (Curaçao), som der var ret til, da den
pågældendes fader var beskæftiget i Nederlandene som
Deltager i PD
Justitsministeriet
Udenrigsministeriet
Uddannelses- og
forskningsministeriet
Processkridt
Dom
Dato
26.02.15
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1496646_0002.png
C-
657/13
C-
684/13
grænsearbejder, idet den manglende forlængelse
begrundes med, at den pågældende ikke opfylder den
betingelse, der gælder for enhver unionsborger, herunder
egne statsborgere, nemlig at den pågældende i mindst tre
af de seneste seks år forud for optagelsen på den
omhandlede uddannelse skal have boet i
Nederlandene?
Verder LabTec GmbH & Co. KG
Sagen vedrører: Er det foreneligt med etableringsfriheden
i henhold til artikel 49 i traktaten om Den Europæiske
Unions funktionsmåde, at en national bestemmelse
foreskriver, at der ved overførsel af et aktiv fra et
indenlandsk til et udenlandsk driftssted inden for samme
virksomhed er tale om en udtagning til
ikkeerhvervsmæssige formål, således at der opstår en
udtagningsavance, idet der konstateres en urealiseret
kapitalgevinst, og en anden national bestemmelse giver
mulighed for, at udtagningsavancen fordeles ligeligt over
fem eller ti regnskabsår?
Demmer
Sagen vedrører: 1. Skal kravet om, at landbrugsarealet
ikke anvendes til "ikkelandbrugsaktiviteter", jf forordning
nr. 1782/2003, artikel 44, stk. 2, og kravet om, at
landbrugsarealet anvendes til "landbrugsaktivitet, eller (...)
fortrinsvis anvendes
til landbrugsaktivitet", jf forordning nr. 73/2009, artikel
34, stk. 2, litra a), fortolkes således, at det er en betingelse
for støtte, at arealets primære anvendelsesformål er
landbrugs-mæssigt? a) I bekræftende fald bedes
Domstolen præcisere, hvilke parametre der skal tillægges
vægt ved afgørelsen af, hvilket anvendelsesformål der er
det "primære" i de tilfælde, hvor et areal benyttes til flere
forskellige formål samtidig. b) 1bekræftende flt/d bedes
Domstolen endvidere oplyse, om dette i givet fald
betyder, at sikkerhedszoner omkring landingsbaner og
rulle- og stopveje i lufthavne, er en del af lufthavnen og
er underlagt særlige regler og begrænsninger som de i
sagen omhandlede med hensyn til anvendelsen af
arealerne, men samtidig også benyttes til høst afgræsslæt
til grøntpilleproduktion, efter arealernes karakter og
anvendelse er støtteberettigede efter de nævnte
bestemmelser. 2. Skal kravet om, at landbrugsarealet
indgår i landbrugerens"bedrift", jf forordning nr.
1782/2003, artikel 44, stk. 2, og forordning nr. 73/2009,
artikel 34, stk. 2, litra a), fortolkes således, at
sikkerhedszoner omkring landingsbaner og rulle- og
stopveje i lufthavne, der er en del af lufthavnen og er
underlagt særlige
regler og begrænsninger som de i sagen omhandlede med
hensyn til anvendelsen af arealerne, men samtidig også
benyttes til høst afgræsslæt til grøntpilleproduktion, er
støtteberettigede efter de nævnte bestemmelser? 3.
Såfremt spørgsmål Ib og/eller spørgsmål 2 besvares
benægtende vil der da, fordi arealerne udover
anvendelsen til dyrkning af perma-nent græs til
grøntpilleproduktion tillige er sikkerhedszoner omkring
landingsbaner og rulle- og stopveje i lufthavne, a)
foreligge en fejl, der med rimelighed kunne have været
opdaget af landbrugeren, jf artikel 137 i forordning nr.
Justitsministeriet
Udenrigsministeriet
Skatteministeriet
GA
26.02.15
Justitsministeriet
Udenrigsministeriet
Fødevaremenisteriet
Kammeradvokaten
GA
26.02.15
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1496646_0003.png
C-
515/13
73/2009, hvis der desuagtet er tildelt betalingsrettigheder
for arealerne? b) foreligge en fejl, som landbrugeren med
rimelighed kunne forventes at have opdaget, jf artikel 73,
stk. 4, i Kommission-ens gennemførelsesforordning nr.
796/2004, hvis der desuag-tet er udbetalt støtte for
arealerne? e) foreligge en uretmæssig betaling, som
støttemodtageren ikke kan anses for at have været i god
tro om, jf artikel 73, stk. 5, i Kommissionens
gennemførelsesforordning nr. 796/2004, hvis der
desuagtet er udbetalt støtte for arealerne? 4. Hvilket
tidspunkt er relevant ved vurderingen af, om a) der
foreligger en fejl, der med rimelighed kunne have været
opdaget af landbrugeren,jf artikel 137 iforordning nr.
73/2009, b) der foreligger en fejl, som landbrugeren med
rimelighed kunne forventes at have opdaget, jf artikel 73,
stk. 4, i Kommissionens gennemførelsesforordning nr.
796/2004, ej støttemodtageren kan anses for at have
handlet i god tro.ff artikel 73, stk. 5, i Kommissionens
gennemførelsesforordning nr. 79612004?
5. Skal vurderingen efter spørgsmål 4 a} - ej foretages for
hvert enkelt støtteår eller for udbetalingerne som helhed?
Ingeniørforeningen i Danmark
Sagen vedrører: Skal forbuddet mod direkte
forskelsbehandling på grund af alder i artikel 2 og 6 i
Rådets direktiv 2000178/EF fortolkes således, at det er
til hinder for, at en medlemsstat opretholder en
retstilstand, der indebærer, at en arbejdsgiver ved
opsigelse af en funktionær, der har været uafbrudt
beskæftiget i samme virksomhed i 12, 15 eller 18 år, ved
funktionærens fratræden skal udrede godtgørelse
svarende til henholdsvis 1, 2 eller 3 måneders løn, men
således at denne godtgørelse ikke skal udbetales, hvis
funktionæren ved fratrædelsen har mulighed for at
modtage folkepension?
Justitsministeriet
Beskæftigelsesminister
iet
Moderniseringsstyrels
en
Dom
26.02.15
Liste over sager, der i øvrigt følges af den danske regering:
Sagsnr.
C-
176/13 P
Titel og kortsagsresumé
Bank Mellat mod Rådet for Den
Europæiske Union (Appel)
Påstande: Dom afsagt af Retten (Fjerde
Afdeling) den 29. januar 2013 i sag T-496/10
ophæves. Domstolen træffer endelig afgørelse
i sagen og forkaster det af Bank Mellat anlagte
søgsmål til prøvelse af de anfægtede retsakter.
Bank Mellat tilpligtes at betale de
omkostninger, som Rådet har afholdt i første
instans og under denne appelsag.
Bank Saderat Iran mod Rådet for Den
Europæiske Union (Appel)
Påstande: Dommen afsagt af Retten (Fjerde
Afdeling) den 5. februar 2013 i sag T-494/10
annulleres. Der træffes endelig afgørelse i
tvisten, og Rådet for Den Europæiske Union
frifindes i sagen anlagt af Bank Saderat til
Interessent
Udenrigsminister
iet
Sagstype
Orienteringssag
Processk
ridt
GA
Dato
26.02.15
C-
200/13 P
Udenrigsminister
iet
Orienteringssag
GA
26.02.15
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1496646_0004.png
C-
671/13
prøvelse af de restriktive foranstaltninger.
Bank Saderat tilpligtes at betale Rådets
omkostninger i forbindelse med sagens
behandling i første instans og under denne
appelsag.
Indėlių ir investicijų draudimas et
Nemaniūnas
Sagen vedrører:
1) kan artikel 7, stk. 2, i direktiv 94/19,
sammenholdt med punkt 12 i bilag I hertil,
fortolkes således, at såfremt en medlemsstat
fastsætter bestemmelse om, at de indskydere,
der er indehavere af værdipapirer
(indskudsbeviser) udstedt af et kreditinstitut,
ikke er omfattet af en garantiordnings
dækning, omfatter denne udelukkelse kun de
indskudsbeviser, der har (udviser) samtlige de
egenskaber, der kendetegner et finansielt
instrument i henhold til direktiv 2004/39 (når
der samtidig henses til eksistensen af andre
EUretsakter, eksempelvis Den Europæiske
Centralbanks forordning 25/2009), herunder
omsætningsmuligheden på sekundære
markeder? 2) Såfremt den berørte
medlemsstat vælger at gennemføre direktiv
94/19 og direktiv 97/9 i den nationale ret
således, at garantiordningen for indskydere og
investorer fastsættes i den samme retsakt (den
samme lov), kan artikel 7, stk. 2, i direktiv
94/19 og punkt 12 i bilag I til direktiv 94/19
sammenholdt med artikel 2, stk. 2, i direktiv
97/9 og under hensyn til artikel 3 i direktiv
97/9 da indebære, at indehavere af
indskudsbeviser og obligationer ikke er
dækket af nogen af (garanti)ordningerne som
omhandlet i de nævnte direktiver? 3) Da de
nationale bestemmelser indebærer, at
indehavere af indskudsbeviser og obligationer,
der er udstedt af et kreditinstitut, ikke er
dækket af de garantiordninger, der er nævnt i
direktiv 94/19 og direktiv 97/9, spørges: a)
Skal artikel 3, stk. 1, artikel 7, stk. 1 (som
ændret ved direktiv 2009/14), og artikel 10,
stk. 1, i direktiv 94/19 sammenholdt med
samme direktivs artikel 1, stk. 1, der definerer
begrebet indskud, anses for tilstrækkeligt klare,
præcise og ubetingede til at skabe subjektive
rettigheder, der kan påberåbes af
privatpersoner ved de nationale retsinstanser
med henblik på at opnå dækning af de krav,
som de har rettet mod det garantiorgan, som
medlemsstaten har oprettet, og som har til
opgave at forestå betaling i henhold til en
garantiordning? b) Skal artikel 2, stk. 2, og
artikel 4, stk. 1, i direktiv 97/9 anses for
tilstrækkeligt klare, præcise og ubetingede til at
skabe subjektive rettigheder, der kan
påberåbes af privatpersoner ved de nationale
retsinstanser med henblik på at opnå dækning
Finanstilsynet
Orienteringssag
GA
26.02.15
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1496646_0005.png
T-
365/13
T-
652/11
af de krav, som de har rettet mod det
garantiorgan, som medlemsstaten har oprettet,
og som har til opgave at forestå betaling i
henhold til en garantiordning? c) Såfremt de
foregående spørgsmål (»3a« og »3b«) besvares
bekræftende, spørges, hvilken af de to
garantiordninger den nationale ret skal vælge
ved løsningen af en tvist mellem en
privatperson og et kreditinstitut, i hvilken
forbindelse der er rettet henvendelse til det
garantiorgan, som medlemsstaten har oprettet,
og som har til opgave at forvalte en
garantiordning for indskydere og investorer?
4) Skal artikel 2, stk. 2, og artikel 4, stk. 2, i
direktiv 97/9 (sammenholdt med bilag I til det
nævnte bilag) fortolkes således, at disse
bestemmelser er til hinder for en national
lovgivning, hvorefter en
investorgarantiordning ikke omfatter de
investorer, der er indehavere af værdipapirer
udstedt af et kreditinstitut, på grund af det
finansielle instruments form (værdipapirer) og
under forudsætning af, at kreditinstituttet ikke
har overført eller anvendt investorernes
midler eller værdipapirer uden disses
samtykke? Er den omstændighed, at det
kreditinstitut, der har udstedt værdipapirerne –
udstederen – [org. s. 12] samtidig optræder
som depotselskab for disse finansielle
instrumenter (mellemled), og at de investerede
midler ikke kan adskilles fra de andre midler,
som kreditinstituttet råder over, relevant for
fortolkningen af de nævnte bestemmelser i
direktiv 97/9 i forhold til beskyttelsen af
investorerne?
Republikken Litauen mod Europa-
Kommissionen
Påstande: Kommissionens afgørelse K(2013)
2436 endelig af 2. maj 2013 kendes ugyldig i
det omfang, den finder anvendelse på
Republikken Litauen, og i det omfang, den
afslår at finansiere specifikke udgifter under
ELFUL afholdt af Republikken Litauen.
Europa-Kommissionen tilpligtes at betale
sagens omkostninger.
Sabbagh mod Rådet
Påstande: Sagen antages til realitetsbehandling
i sin helhed. Samtlige anbringender tiltrædes.
Det fastslås, at de anfægtede retsakter kan
annulleres delvist, idet den del af retsakterne,
der søges annulleret, kan udskilles fra
retsakten i sin helhed. Som følge deraf:
Annulleres afgørelse 2011/782 af 1. december
2011, som ophæver afgørelse
2011/273/FUSP om restriktive
foranstaltninger over for Syrien, og
gennemførelsesforordning (EU) nr. 1151 af
14. november 2011 om gennemførelse af
forordning (EU) nr. 442/2011 om restriktive
Fødevareministe
riet
Orienteringssag
Dom
26.02.15
Udenrigsminister
iet
Orienteringssag
Dom
26.02.15
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1496646_0006.png
T-
188/12
Forenede
sager C-
544/13
og C-
545/13
foranstaltninger på baggrund af situationen i
Syrien delvist, idet opførelsen af Bassam
Sabbagh på listen over personer, der er pålagt
sanktioner, ophæves. Subsidiært annulleres
afgørelse 2011/782 af 1. december 2011, som
ophæver afgørelse 2011/273/FUSP om
restriktive foranstaltninger over for Syrien, og
gennemførelsesforordning (EU) nr. 1151 af
14. november 2011 om gennemførelse af
forordning (EU) nr. 442/2011 om restriktive
foranstaltninger på baggrund af situationen i
Syrien idet Bassam Sabbagh slettes fra listen
over personer, der er pålagt sanktioner.
Subsidiært fastslås, at disse afgørelser og
forordninger ikke finder anvendelse på
Bassam Sabbagh, og det fastsættes, at Bassam
Sabbaghs navn og henvisningerne til den
pågældende fjernes fra listen over personer,
der er genstand for Den Europæiske Unions
sanktioner. Rådet tilpligtes foreløbigt at betale
500 000 USD i erstatning for den ikke-
økonomiske og økonomiske skade, der er lidt
grundet den omstændighed, at Bassam
Sabbagh er blevet opført på listen over
personer, der er pålagt sanktioner. Rådet
tilpligtes at betale alle sagens omkostninger,
herunder særligt samtlige udgifter, salærer og
udlæg, som sagsøgeren har påtaget sig i
forbindelse med sit forsvar ved denne
retsinstans.
Breyer mod Kommissionen
Påstande: Kommissionens beslutning af 16.
marts 2012 vedrørende sagsnr.
Ares(2012)313186 annulleres. Kommissionens
beslutning af 3. april 2012 vedrørende sagsnr.
Ares(2012)399467 annulleres, for så vidt der
herved blev givet afslag på aktindsigt i Østrigs
skriftlige indlæg i sag C-189/09.
Europa-Kommissionen tilpligtes at betale
sagens omkostninger.
Abcur m.fl.
Sagen vedrører: 1. Er et receptpligtigt
humanmedicinsk lægemiddel – der alene
anvendes af akutmedicinske tjenester, for
hvilket der ikke er udstedt en
Markedsføringstilladelse af den ansvarlige
myndighed i en medlemsstat eller i
henhold til forordning (EØF) nr. 2309/93,
der bliver fremstillet af en aktør som den i
sagen ved Stockholms tingsrätt omhandlede,
og som bestilles af sundhedsvæsenet under de
i sagen ved Stockholms tingsrätt foreliggende
omstændigheder, omfattet af en af
undtagelserne i artikel 3, nr. 1) eller 2), i
direktiv 2001/83 om oprettelse af en
fællesskabskodeks for humanmedicinske
lægemidler, navnlig i en situation, hvor der
findes et andet godkendt lægemiddel med
samme aktive bestanddel, samme dosering og
Udenrigsminister
iet
Orienteringssag
Dom
27.02.15
Sundhedsstyrelse
n
Konkurrence og
forbrugerstyrelse
n:
Orienteringssag
GA
03.03.15
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1496646_0007.png
samme lægemiddelform? 2. Såfremt et
receptpligtigt humanmedicinsk lægemiddel
som omhandlet i spørgsmål 1 ovenfor er
omfattet af artikel 3, nr. 1) eller 2), eller artikel
5, stk. 1, i direktiv 2001/83, skal lovgivningen
om reklameforanstaltninger for lægemidler da
anses for ikke at være harmoniseret, eller er
den type foranstaltninger, som i sagen påstås
at udgøre reklame, reguleret i direktiv
2006/114 om vildledende og
sammenlignende reklame? 3. Såfremt direktiv
2006/114 om vildledende og sammenlignende
reklame finder anvendelse i henhold til
spørgsmål 2, under hvilke grundlæggende
forudsætninger udgør de foranstaltninger, som
skal efterprøves ved Stockholms tingsrätt
(brug af lægemidlets produktnavn,
varenummer og
AnatomicTherapeuticChemical-kode,
anvendelse af en fast pris for lægemidlet,
udbredelse af oplysninger om lægemidlet i
Nationella Produktregistret för
Läkemedel NPL (nationalt produktregister for
lægemidler), påførelse af
NPLidentifikationsmærke på lægemidlet,
spredning af et oplysningsblad om lægemidlet,
udlevering af lægemidlet via en elektronisk
bestillingstjeneste for sundhedsvæsenet og
meddelelse af oplysninger om lægemidlet
gennem en publikation, der udgives af en
national brancheorganisation), da reklame i
direktiv 2006/114’s forstand? 1. Kan et
receptpligtigt humanmedicinsk lægemiddel –
der tilberedes og udleveres under de i sagen
ved Stockholms tingsrätt foreliggende
omstændigheder, og for hvilket der ikke er
udstedt en markedsføringstilladelse af den
ansvarlige myndighed i en medlemsstat eller i
henhold til forordning (EØF) nr. 2309/93 –
anses for at være et lægemiddel som
omhandlet i artikel 3, nr. 1) eller 2), i direktiv
2001/83 om oprettelse af en
fællesskabskodeks for humanmedicinske
lægemidler, navnlig i en situation, hvor der
findes et andet godkendt lægemiddel med
samme aktive bestanddel, samme dosering og
samme lægemiddelform? 2. Såfremt et
receptpligtigt humanmedicinsk lægemiddel,
der tilberedes og udleveres under de i sagen
ved Stockholms tingsrätt foreliggende
omstændigheder, er omfattet af direktiv
2001/83, kan direktiv 2005/29 om
virksomheders urimelige handelspraksis over
for forbrugerne da finde parallel anvendelse
med direktiv 2001/83 for så vidt angår de
påståede reklameforanstalt-ninger? 3. Såfremt
et receptpligtigt humanmedicinsk lægemiddel,
der tilberedes og udleveres under de i sagen
ved Stockholms tingsrätt foreliggende
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1496646_0008.png
omstændigheder, er
omfattet af artikel 3, nr. 1) eller 2), eller artikel
5, stk. 1, i direktiv 2001/83, skal
lovgivningen om reklameforanstaltninger for
lægemidler da anses for ikke at være
harmoniseret, eller er den type
foranstaltninger, som i sagen påstås at udgøre
reklame, reguleret i (i) direktiv 2006/114 om
vildledende og sammenlignende
reklame og/eller (ii) direktiv 2005/29 om
virksomheders urimelige handelspraksis
over for forbrugerne? 4. Såfremt direktiv
2006/114 om vildledende og sammenlignende
reklame finder anvendelse i henhold til
spørgsmål 3, under hvilke grundlæggende
forudsætninger udgør de foranstaltninger, som
skal efterprøves ved Stockholms tingsrätt
(brug eller påførelse af lægemidlets
produktnavn, varenummer og ATC-kode,
anvendelse af en fast pris for lægemidlet,
udbredelse af oplysninger om
lægemidlet i NPL, påførelse af NPL-
identifikationsmærke på lægemidlet,
spredning af et oplysningsblad om lægemidlet,
udlevering af lægemidlet og
oplysninger herom via en elektronisk
bestillingstjeneste for sundhedsvæsenet og
via egen hjemmeside, meddelelse af
oplysninger om lægemidlet gennem en
publikation, der udgives af en national
brancheorganisation, meddelelse af
oplysninger om lægemidlet i Apotekets
Centrala Artikelregister og et hermed
forbundet register (JACA), meddelelse af
oplysninger om lægemidlet i en anden
national oplysningsdatabase for lægemidler
(SIL), meddelelse af oplysninger om
lægemidlet via Apotekets Terminalsystem
ATS eller et tilsvarende
ekspeditionssystem, udlevering af oplysninger
om ens egne og en konkurrerende
leverandørs lægemidler i samarbejde med
lægepraksisser og patientorganisationer,
markedsføring af lægemidlet, foranstaltninger
vedrørende den farmaceutiske
kontrol af lægemidlet og konkurrerende
lægemidler, undladelse af at oplyse om
dokumenterede og relevante forskelle mellem
produkterne, undladelse af at oplyse
om det egne lægemiddels sammensætning og
om Läkemedelsverkets vurdering af
lægemidlet, undladelse af at oplyse
sundhedsvæsenet om Läkemedelsverkets
videnskabelige råds vurdering af det
konkurrerende produkt, fastholdelse af et vist
prisniveau for lægemidlet, angivelse af en
gyldighedstid på tre (3) måneder for
recepter, ekspedition af det pågældende
lægemiddel – i stedet for det
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1496646_0009.png
C-
534/13
T-
496/11
T-
543/13
konkurrerende lægemiddel – på et apotek, selv
om patienten har recept på det
konkurrerende lægemiddel, forsvar og
hindring af markedsoverføring af
standardiserede tilberedninger til det
konkurrerende lægemiddel, herunder at
lokale apoteker har nægtet at leveret det
konkurrerende lægemiddel, samt
anvendelse af en fast pris som del af
tilskudssystemet uden forudgående afgørelse
fra den nationale myndighed) da reklame i
direktiv 2006/114’s forstand?
Fipa Group m.fl
Sagen vedrører: Er Den Europæiske Unions
principper på miljøområdet i henhold til
artikel 191, stk. 2, i traktaten om Den
Europæiske Unions funktionsmåde og
direktiv 2004/35/EF 1 af 21. april 2004
(artikel 1 og artikel 8, stk. 3; 13. og 24.
betragtning) – og navnlig princippet om, at
forureneren betaler, forsigtighedsprincippet,
princippet om forebyggende indsats og
princippet om indgreb over for miljøskader
fortrinsvis ved kilden – til hinder for en
national lovgivning som den, der følger af
artikel 244, 245 og 253 i lovdekret nr. 152 af
3.4.2006, hvorefter den administrative
myndighed – i tilfælde af konstateret
forurening af et område, og såfremt det
hverken kan fastslås, hvem der er ansvarlig for
forureningen, eller opnås afhjælpende
foranstaltninger fra den ansvarlige – ikke kan
pålægge ejeren, som ikke er ansvarlig for
forureningen, at gennemføre foranstaltninger
til sikring i nødstilfælde og rensning, og
hvorefter ejeren alene kan pålægges et
økonomisk ansvar, der er begrænset til
områdets værdi efter gennemførelsen af
rensningsforanstaltningerne?
Det Forenede Kongerige mod ECB
Påstande: Den Europæiske Centralbanks
(ECB) Eurosystem Oversight Policy
Framework af 5. juli 2011 1 annulleres, i det
omfang det fastsætter en etableringspolitik,
der skal finde anvendelse på centrale
modparters clearingsystemer (central
counterparty clearing systems (CCP'er)), som
er etableret i medlemsstater, der ikke indgår i
eurosystemet.
Fischer-Lintjens
Sagen vedrører: 1) Skal begrebet »ret til« i
artikel 27 ff. i forordning (EØF) nr. 1408/71
fortolkes således, at for fastlæggelsen af, fra
hvilket tidspunkt der er ret til
pension eller rente, er tidspunktet for
vedtagelsen af en afgørelse om tildeling, i
henhold til hvilken pensionen er blevet
udbetalt, eller tidspunktet for den med
tilbagevirkende kraft tilkendte pension,
Miljøstyrelsen
Orienteringssag
Dom
04.03.15
Finanstilsynet
Orienteringssag
Dom
04.03.15
Udenrigsminister
iet
Orienteringssag
Dom
04.03.15
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1496646_0010.png
C-
242/14
C-
526/13
afgørende? 2) Såfremt der med begrebet »ret
til« sigtes til begyndelsestidspunktet for den
med tilbagevirkende kraft tilkendte pension:
Er det foreneligt hermed, at en
pensionsberettiget, der er omfattet af artikel
27 i forordning (EØF) nr. 1408/71 efter
nederlandsk lovgivning, ikke kan tegne en
sygeforsikring med den samme
tilbagevirkende kraft?
Saatgut-Treuhandverwaltung
Sagen vedrører: a) Er en landbruger, som har
benyttet formeringsmateriale af en beskyttet
sort, der er tilvejebragt ved dyrkning, uden at
have indgået kontraktlig aftale herom med
indehaveren af sortsbeskyttelsen, forpligtet til
at betale et rimeligt vederlag i henhold til
artikel 94, stk. 1, i Rådets forordning (EF) nr.
2100/94 af 27. juli 1994 om EF
sortsbeskyttelse og hvis den pågældende har
handlet forsætligt eller uagtsomt at betale
erstatning for enyderligere opstået skade som
følge af krænkelsen af sortsbeskyttelsen i
henhold til forordningens artikel 94, stk. 2,
hvis han på tidspunktet for den faktiske
anvendelse af høstudbyttet med henblik på
formering på marken
endnu ikke har opfyldt de forpligtelser til at
betale et rimeligt vederlag (dyrkningsvederlag),
som påhviler ham i henhold til denne
forordnings artikel 14, stk. 3, fjerde led, jf.
artikel 5 ff. i Kommissionens forordning (EF)
nr. 1768/95 af 24. juli 1995 om
gennemførelsesbestemmelser vedrørende
landbrugsundtagelsen i artikel 14, stk. 3, i
Rådets forordning (EF) nr. 2100/94 om EF-
sortsbeskyttelse?« b) Hvis det første spørgsmål
skal besvares således, at landbrugeren også
kan opfylde sin forpligtelse til at betale et
rimeligt vederlag for dyrkningen efter den
faktiske anvendelse af høstudbyttet med
henblik på formering på marken: Skal de
nævnte bestemmelser fortolkes således, at de
fastsætter en frist, inden for hvilken
landbrugeren, som har anvendt
formeringsmateriale tilvejebragt ved dyrkning
af en beskyttet sort, skal opfylde den ham
påhvilende forpligtelse til at betale et rimeligt
vederlag for dyrkningen, for at dyrkningen i
henhold til artikel 94, stk. 1, i forordning (EF)
nr. 2100/94 jf. artikel 14 i samme forordning
kan betragtes som »berettiget«?
Fast Bunkering Klaipėda
Sagen vedrører: Skal artikel 148, litra a), i
direktiv 2006/112 fortolkes således, at
bestemmelserne heri vedrørende
momsfritagelse ikke kun finder anvendelse på
leveringer til en driftsherre af et fartøj, som
anvendes til sejlads i rum sø, og som anvender
varerne til forsyninger til fortøjet, men også på
Ministeriet for
Fødevarer,
Landbrug og
Fiskeri
Orienteringssag
GA
05.03.15
Søfartsstyrelsen
Orienteringssag
GA
05.03.14
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1496646_0011.png
andre leveringer end til fartøjets driftsherre,
dvs. til ukendte mellemmænd, når den
endelige anvendelse af varerne er kendt på
forhånd og behørigt fastslået på
leveringstidspunktet, og beviser, som
bekræfter dette, er indleveret til
afgiftsmyndigheden i overensstemmelse med
kravene i lovgivningen?
11