Europaudvalget 2014-15 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 517
Offentligt
1526573_0001.png
Europaudvalget
Til:
Dato:
Udvalgets medlemmer
6. maj 2015
Foreløbigt referat af Europaudvalgets møde 17/4-15
Til brug for Europaudvalgets møde fredag den 8. maj 2015, hvor fødevaremi-
nisteren skal forelægge en sag vedr. økologiforordningen, fremsendes til ori-
entering foreløbigt referat af Europaudvalgets møde den 17. april 2015, hvor
sagen senest blev forelagt.
Med venlig hilsen
Mette Nielsen,
udvalgsassistent
1/6
EUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 517: Foreløbigt referat af Europaudvalgets møde 17/4-15
27. Europaudvalgsmøde 17/4-15
1. Økologiske produkter
Tidlig forelæggelse
KOM (2014) 0180, KOM (2014) 0178, KOM (2014) 0179
Rådsmøde 3381
bilag 1 (samlenotat side 3)
EU-note (13)
E 20 (EU-note af 2/4-14 om forslag til nye regler
for økologisk produktion)
EUU alm. del (14)
bilag 449 (side 731, senest behandlet i EUU
9/3-15)
a) Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om
økologisk produktion og mærkning af økologiske produkter, om
ændring af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr.
XXX/XXX forordningen om offentlig kontrol] og om ophævelse af
forordning (EF) nr. 834/2007,
b) Meddelelse fra Kommissionen til Europa-Parlamentet, Rådet, Det
Europæiske Økonomisk og Sociale Udvalg og Regionsudvalget:
Handlingsplan for fremtidens økologiske produktion i Den
Europæiske Union og
c) Henstilling til en Rådsafgørelse om at bemyndige Kommissionen
til at indlede forhandlinger om aftaler mellem den Europæiske
Union og tredjelande i forhold til handel med økologiske
produkter
Fødevareministeren:
Forslaget blev fremlagt af den tidligere landbrugskommissær, og
Kommissionens oprindelige forslag var rent ud sagt problematisk, hvilket vi også har dis-
kuteret flere gange i dette forum. Det lettiske formandskab og den nye landbrugskommis-
sær, Phil Hogan, har gjort en stor indsats for at forbedre forslaget. Det gælder særlig i
forhold til at sikre fastholdelsen af en række undtagelser, som er helt essentielle. Endvi-
dere er brugen af delegerede retsakter reduceret i formandskabets kompromis. Det er vi
også tilfredse med.
Lad mig fremhæve de punkter, som vi har fokus på: I forhold til økologikontrollen har
formandskabet nu foreslået, at kontrolbestemmelserne fastholdes i økologiforordningen.
Det har vi presset på for og er dermed meget tilfredse med. Derudover fastlægges der
ikke særlige grænseværdier for uønskede stoffer og pesticidrester. Det har også været
en mærkesag for os og ikke mindst noget, som sektoren og interessenterne har lagt me-
get vægt på.
Hvad angår dyrevelfærd, er der klart sket forbedringer, men på visse punkter så vi gerne
en yderligere opstramning. F.eks. burde muligheden for kvæg i bindestalde gøres mere
restriktiv.
2/6
EUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 517: Foreløbigt referat af Europaudvalgets møde 17/4-15
27. Europaudvalgsmøde 17/4-15
I forhold til muligheden for at konventionelle dyr kan afgræsse økologiske naturplejearea-
ler, har vi fra dansk side arbejdet aktivt for at fastholde den nuværende mulighed, og det
ser heldigvis også ud til at lykkes.
Når det kommer til import af økologiske varer til EU, presser vi på for at fastholde det
nuværende system med ækvivalens frem for Kommissionens forslag om, at tredjelande
skal overholde EU’s regler – altså direkte implementere EU’s regler. Særlig for udviklings-
lande vil konsekvenserne blive uoverskuelige, hvis Kommissionens forslag vedtages. Det
skal forbedres i kompromisteksten.
Vi havde også gerne set større fokus på miljø- og klimakrav. Men vi må også være ærlige
og sige, at det er der ikke stor opbakning til fra de andre medlemslande. Kommissionens
oprindelige forslag var et meget dårligt udgangspunkt, men alt i alt er formandskabet
kommet ret langt i vores retning med kompromisteksten. Der er stadig ting, som vi skal
have løst i forhandlingerne i Rådet. Derudover vil vi på en række punkter forhåbentlig
også have en fælles interesse med Europa-Parlamentet i forhold til at forbedre forslaget.
Det, jeg ville have forelagt som forhandlingsoplæg, går derfor ud på, at man fra dansk
side lægger afgørende vægt på at sikre udbredelsen af økologi, idet det tjener til at ud-
bygge det økologisk dyrkede areal, til at løfte dyrevelfærden, til at forbedre miljøet og til at
øge afsætningen af højværdiprodukter, idet man arbejder for
-
-
-
et højt ambitionsniveau, idet økologi samtidig skal udvikles og udbredes, og udfas-
ning af undtagelser i et realistisk tempo,
at regelsættet gøres så enkelt som muligt,
at kontrollen bevares som en procesorienteret kontrol fastlagt i økologiforordningen,
herunder at detailbutikker og transportører fortsat kan undtages fra krav om økolo-
gikontrol, og at der ikke indføres særlige grænseværdier for pesticidindholdet i øko-
logiske produkter,
at kontrolværktøjer rettet mod opdagelse af svindel fastholdes og styrkes,
at det fastholdes, at medlemsstaterne skal gennemføre en årlig fysisk kontrol, men
er positiv overfor en øget mulighed for en risikobaseret tilgang,
at der under visse betingelser opretholdes en adgang til afgræsning af økologiske
arealer med ikkeøkologiske dyr,
at dyrevelfærden forbedres, herunder forbedring af forholdene for dyr i bindestalde,
samt forbud mod næbtrimning af høns,
at et ændret importsystem ikke må begrænse markedsadgangen fra tredjelande og
særlig udviklingslande på et urimeligt grundlag, og
at brugen af delegerede retsakter og gennemførselsretsakter indrettes, så med-
lemsstaterne får indflydelse.
-
-
-
-
-
-
3/6
EUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 517: Foreløbigt referat af Europaudvalgets møde 17/4-15
27. Europaudvalgsmøde 17/4-15
Det er også noget af det, jeg vil bede om, når jeg kommer retur i udvalget, og ligesom Per
Clausen håber jeg, at jeg kan være mere specifik om, hvor de røde linjer kan ligge, og
hvor kompromiserne lader til at være.
Pia Adelsteen
påpegede, at man i Kommissionens arbejdsprogram havde sat en frist for
at nå til enighed på forslaget. Derefter tilbagetrækkes det. Fristen er på 6 måneder, men
hvornår udløber den? Der var blevet orienteret om sagen i december 2014 og igen i
marts 2015, så tiden måtte da snart være gået.
Pia Adelsteen undrede sig over, hvorfor der i forslaget var lagt op til, at kvæg i økologiske
mikrovirksomheder skal kunne opstaldes i bindestalde. Hvorfor skal mikrovirksomheder
have lov, når alle andre ikke må? Hun ville også gerne vide, hvad man egentlig gav
Kommissionen
beføjelse til med denne formulering fra samlenotatet: ”Med forslaget udvi-
des forordningens anvendelsesområde fra alene at omfatte varer på traktatens bilag 1,
herunder fødevarer, til også at omfatte visse andre relaterede fødevarer og landbrugs-
produkter, som f.eks. havsalt og pollen. Desuden får Kommissionen beføjelser til via de-
legerede retsakter at supplere og udvide forordningens anvendelsesområde.” Der stod
ligeledes, at ”kompromisteksten viderefører de i dag gældende muligheder for, at ikke-
økologiske dyr under visse forudsætninger og i en begrænset del af året kan afgræsse
økologiske arealer”. Var det et stort problem at lade ikkeøkologiske køer græsse på øko-
logiske områder? Havde det noget med afføringen at gøre? Hun bad i øvrigt ministeren
være mere præcis omkring, hvilke beføjelser Kommissionen får via delegerede retsakter.
Pia Adelsteen havde hørt ministeren sige, at det er vigtigt at udbrede økologien, men på
et samråd om NEC-direktivet med miljøministeren dagen før, havde hun talt med denne
om, at flere økologiske landbrug giver en højere ammoniakudledning og dermed forure-
ner luften mere. Var der ikke en konflikt med NEC-direktivet?
Per Clausen
gav Pia Adelsteen ret i, at der var nogle modsætninger, som var reelle nok
at forholde sig til. Han var dog glad for, at Dansk Folkeparti ikke ville kræve de økologiske
malkekøer i stald året rundt af hensyn til ammoniakudledningen.
Det var nok meget godt, at der ikke skulle gives mandat på økologiforordningen, for det
var svært at vurdere, hvorvidt det ville være bedre bare at beholde den gamle forordning.
Ministeren havde formentlig ret i, at det var svært at gøre det store ud af klimakrav i for-
bindelse med tilblivelsen af en økologiforordning, men det var irriterende, fordi økologer-
ne i Danmark lægger meget vægt på, at man kan håndtere nogle af de modsætningsfor-
hold, som der er mellem den økologiske produktion og klimahensynet. Hvis ikke man
indretter systemet således, at det kan håndtere både og, er der risiko for, at det heller
ikke bliver løst på et senere tidspunkt. Man havde diskuteret, om der fortsat skulle være
mulighed for nationale detailregler på de områder, som forordningen ikke dækker fuldt
ud. Danske økologer så gerne muligheden for danske regler, der er mere vidtgående end
dem i EU-forordningen. Det er sjældent, at landmænd kræver nationale regler, der er
strammere end EU’s, men der er en ambition om at fastholde troværdigheden til den
økologiske produktion i Danmark.
4/6
EUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 517: Foreløbigt referat af Europaudvalgets møde 17/4-15
27. Europaudvalgsmøde 17/4-15
Mette Bock
sagde, at når økologerne og detailhandlen udtrykker stor bekymring, kan det
ikke være et godt forslag. Hun tilføjede, at ministeren kendte Liberal Alliances kritiske
holdning til delegerede retsakter.
Erling Bonnesen
takkede for, at mandatafgivningen blev udskudt. Man taler om at gøre
kontrollen mere risikobaseret og mindre generel. Kunne man få det bragt ind i overvejel-
serne og i arbejdet frem mod mandatgivningen?
Fødevareministeren
svarede Pia Adelsteen, at fristen på 6 måneder udløber i juni må-
ned, og at man derfor lagde op til at nå til enighed i maj. Fra dansk side er man imod
bindestalde, og man mener ikke, at de er dyrevelfærdsmæssigt forsvarlige uanset stør-
relsen. De nye produkter var f.eks. færdigretter, havsalt, skin, huder og kork. Det var
klart, at man skulle være præcis angående de delegerede retsakter. Man havde dog be-
væget sig et stykke, fordi der som udgangspunkt var lagt op til, at meget mere skulle
have indgået i de delegerede retsakter. Det var blevet begrænset, og ministeren ville
søge at få det specificeret til det kommende møde i udvalget.
Ministeren sagde til Erling Bonnesen, at man fra dansk side går ind for at opretholde
kontrollen, som den er, men man er med på, at det kan være smart at gøre den risikoba-
seret. Så det var også en dansk prioritet. Til Mette Bock sagde han, at det ikke var ramt
helt ved siden af at sige, at forslaget ikke var så godt. Der havde været mange proble-
mer, og fra dansk side kunne man jo selvfølgelig ikke støtte det oprindelige forslag, der
stod i modsætning til den generelle målsætning om mere økologi. Modsætningen mellem
de miljøeffekter, som økologi giver, og klimaeffekterne var en velkendt modsætning. I
Danmark har man et økologierhverv, der også arbejder ambitiøst med klimaproblematik-
ken. Erhvervet har efterlyst krav i den henseende, hvilket gør det endnu mere ærgerligt,
at der ikke har været opbakning til de klimahensyn, som Per Clausen efterlyste. Ministe-
ren mente ikke, at klimahensyn ville passere i Rådet i første omgang, men ville dog ikke
sige, at slaget var tabt, idet han havde en formordning om, at Europa-Parlamentet ville
fremføre klimahensyn som en faktor.
Per Clausen
pointerede, at det var bekymrende i sig selv, at Enhedslisten og Liberal
Alliance var enige om, at økologiforslaget var dårligt. Ministeren havde håndteret det
fornuftigt, men det
var ærgerligt, at man fra EU’s side ikke var parat til at bakke op om
alle de udfordringer, som økologien står overfor. Det vil svække økologien på den lange
bane.
Formanden
syntes, det var godt at høre, at ministeren også på det økologiske område
talte om risikobaseret kontrol. Hun bad ministeren forklare, hvad han byggede det på, at
man alligevel bør fastholde det årlige, almindelige kontroltjek. Hvad var omkostningerne
ved det, og hvad var effekten af en sådan kontrol? Var det skatteborgerne eller økologer-
ne selv, der skulle betale det? Det var jo nemmere for erhvervet at ønske det, hvis er-
5/6
EUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 517: Foreløbigt referat af Europaudvalgets møde 17/4-15
27. Europaudvalgsmøde 17/4-15
hvervet selv betalte for det. Havde ministeren eksempler på andre erhverv, der gerne vil
have tryghed, og derfor får foretaget kontrol på skatteborgernes regning?
Fødevareministeren
svarede, at han havde mødtes med mange interessenter, og at det
ikke var hans indtryk, at der grundlæggende var en efterspørgsel på mindre kontrol.
Størstedelen af erhvervet er glad for den sikkerhed, det giver dem og forbrugerne. Han
var enig i det generelle ønske om at ensrette og gøre produktionen mere effektiv og mere
risikobaseret
både generelt og i forhold til økologi. Ministeren havde ikke tal på, hvad
det koster at foretage kontrol i Danmark, men det er rigtigt, at det er skatteyderne, der
betaler for den. Ministeren påpegede, at netop den økologiske produktion er meget af-
hængig af, at forbrugerne stoler på, at den lever op til de krav til miljø og dyrevelfærd,
som producenterne også bruger i deres markedsføring. Derfor støttede ministeren, at
man fastholder kontrollen, men kunne dog godt se formandens pointe i, at man gerne vil
have det mere risikobaseret. Der måtte man finde en balance.
6/6