Europaudvalget 2014-15 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 560
Offentligt
1535052_0001.png
Udenrigsministeriet
Juridisk Tjeneste, EU-retskontoret
Asiatisk Plads 2 – 1448 København K
Tlf.: 33 92 03 24 Fax: 33 92 03 03
Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse
JTEU j.nr. 2015-24716
29. maj 2015
Til orientering fremsendes nedenstående liste over EU-Domstolens aktiviteter i de kommende tre uger
i retssager, som har den danske regerings interesse. For så vidt angår sager, hvor der er nedsat
procesdelegation, indeholder listen oplysninger om tidspunktet for mundtlig forhandling, fremsættelse
af generaladvokatens forslag til afgørelse (GA) og afsigelse af dom. I sager, der i øvrigt følges af den
danske regering, oplyses der om tidspunkt for generaladvokatens forslag til afgørelse og afsigelse af
dom. Generaladvokatens udtalelser og EU-Domstolens domme offentliggøres på EU-Domstolens
hjemmeside (http://curia.europa.eu/) på selve datoen for fremsættelse eller afsigelse.
Der tages forbehold for, at listen er udarbejdet på baggrund af EU-Domstolens retslister, og at EU-
Domstolen med kort varsel kan foretage ændringer i egne retslister.
Liste over sager, hvor der nedsat procesdelegation:
Sagsnr.
C-
686/13
Titel og kort sagsresumé
X
Sagen vedrører:: Er artikel 49 TEUF og 63 TEUF til
hinder for en national lovgivning, hvorefter
hjemstedsstaten ikke tillader fradrag af valutakurstab,
som er integreret i et kapitaltab på erhvervsmæssige
andele i et selskab, som er hjemmehørende i en anden
medlemsstat, idet hjemstedsstaten anvender et system,
hvor kapitalgevinster og kapitaltab på sådanne andele
ikke tages i betragtning ved beregning af
beskatningsgrundlaget?
Baby Dan
Sagen vedrører: Skal spindlere med de konkrete
karakteristika henføres til KN position 7318 eller til KN
position 8302?
Deltager i PD
Justitsministeriet
Udenrigsministeriet
Skatteministeriet
Processkridt
Dom
Dato
10.06.15
C-
272/14
Justitsministeriet
Udenrigsministeriet
Skatteministeriet
Kammeradvokaten
Dom
11.06.15
Liste over sager, der i øvrigt følges af den danske regering:
Sagsnr.
C-
168/14
Titel og kortsagsresumé
Grupo Itevelesa e.a.
Sagen vedrører: 1) Udelukker artikel 2, stk. 2,
litra d), i Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2006/123/EF af 12. december 2006
om tjenesteydelser i det indre marked teknisk
kontrol med motorkøretøjer (inspección
técnica de vehículos,herefter »ITV-tjenester«)
Interessent
Miljøstyrelsen
Sagstype
Orienteringssag
Processk
ridt
GA
Dato
03.06.15
1
EUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 560: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 29/5-15
1535052_0002.png
T-
578/13
C-
682/13 P
C-
195/14
C-
299/14
C-
497/13
fra dette direktivs anvendelsesområde, når den
i henhold til nationale bestemmelser udføres
af private virksomheder under en
medlemsstats myndigheders tilsyn?
Luxembourg Pamol (Cyprus) og
Luxembourg Industries mod
Kommissionen
Påstande: Sagen antages til realitetsbehandling,
og der gives sagsøgerne medhold. Den
anfægtede afgørelse annulleres. Europa-
Kommissionen tilpligtes at betale sagens
omkostninger.
Andechser Molkerei Scheitz GmbH mod
Europa- Kommissionen (appel)
Påstande: Rettens kendelse af 15. oktober
2013 i sag T-13/12 ophæves for så vidt som
Europa-Kommissionen blev frifundet i
annullationssøgsmålet med påstand om
annullation af Kommissionens forordning
(EU) nr. 1131/2011 om ændring af bilag II til
Europa-Parlamentets og Rådets forordning
(EF) nr. 1333/2008 for så vidt angår
steviolglycosider ( 1 ), som blev offentliggjort i
EU-Tidende den 12. november 2011.
Kommis-sionens forordning (EU) nr.
1131/2011 om ændring af bilag II til Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
1333/2008 for så vidt angår steviolglycosider,
som blev offentliggjort i EU-Tidende den 12.
november 2011, annulleres.
Teekanne
Sagen vedrører: Må mærkningen af og
præsentationsmåden for levnedsmidler samt
reklame for sådanne levnedsmidler gennem
udseendet, betegnelsen eller den visuelle
præsentation fremkalde det indtryk, at der er
tale om en bestemt ingrediens, selv om der i
virkeligheden ikke er tale om denne
ingrediens, og dette alene fremgår af
ingredienslisten, jf. artikel 3, stk. 1, nr. 2), i
direktiv 2000/13/EF?
Garcia-Nieto e.a.
Sagen vedrører: 1. Gilt das
Gleichbehandlungsgebot des Art. 4
Verordnung (EG) Nr. (EGV) 883/2004 - mit
Ausnahme des Exportausschlusses des Art. 70
Abs. 4 EGV 883/2004- auch für die
besonderen beitragsunabhängigen
Geldleistungen iS von Art. 70 Abs. 1, 2
EGV883/2004?
Faber
Sagen vedrører: 1) Følger det af
effektivitetsprincippet, af det høje
forbrugerbeskyttelsesniveau inden for EU, der
tilstræbes med direktiv 1999/44, eller af andre
EU-retlige bestemmelser eller normer, at de
nationale retter af egen drift er forpligtet til at
undersøge, om køberen i henhold til en aftale
er (en) forbruger som omhandlet i artikel 1.
Miljøstyrelsen
Orienteringssag
Dom
03.06.15
Ministeriet for
Fødevarer,
Landbrug og
Fiskeri
Orienteringssag
Dom
04.06.15
Ministeriet for
Fødevarer,
Landbrug og
Fiskeri
Orienteringssag
Dom
04.06.15
Udenrigsminister
iet
Beskæftigelsesmi
nisteriet
Orienteringssag
GA
04.06.15
Justitsministeriet
Orienteringssag
Dom
04.06.15
2
EUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 560: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 29/5-15
1535052_0003.png
stk. 2, litra a), i direktiv1999/44?
C-1/14
C-51/14
KPN Group Belgium et Mobistar
Sagen vedrører: 1. Skal Europa-Parlamentets
og Rådets direktiv 2002/22/EF af 7. marts
2002 om forsyningspligt og brugerrettigheder i
forbindelse med elektroniske
kommunikationsnet og -tjenester
(forsyningspligtdirektivet), navnlig artikel
9 og 32 fortolkes således, at den sociale takst
for tjenester omfattet af forsyningspligten
samt den i forsyningspligtdirektivets artikel 13,
stk. 1, litra b), omhandlede
kompensationsmekanisme ikke alene gælder
for elektronisk kommunikation ved hjælp af
en telefontilslutning til et offentligt tilgængelig
kommunikationsnet på et fast sted men også
for elektronisk kommunikation ved hjælp af
mobile kommunikationstjenester og/eller
internetabonnementer? 2. Skal
forsyningspligtdirektivets artikel 9, stk. 3,
fortolkes således, at medlemsstaterne må lade
flere særlige takstvalgmuligheder end de i
forsyningspligtdirektivets artikel 9, stk. 2,
omhandlede være omfattet af
forsyningspligten? 3. Såfremt svaret på første
og andet spørgsmål er benægtende, er de
pågældende bestemmelser i
forsyningspligtdirektivet forenelige med
lighedsprincippet, således som det er affattet i
blandt andet artikel 20 i Den Europæiske
Unions charter om grundlæggende
rettigheder?
Pfeifer & Langen
Sagen vedrører: 1. Regulerer artikel 14, stk. 3, i
forordning (EØF) nr. 1998/78 for så vidt
angår refusion af lageromkostninger
ombytningen af sukker endeligt,
og er det ifølge denne bestemmelse ikke en
forudsætning, at det sukker, der skal ombyttes,
skal være produceret af en anden producent,
som er etableret på den samme medlemsstats
område? 2. I bekræftende fald: Er det i
henhold til artikel 14, stk. 3, i forordning
(EØF) nr. 1998/78 en forudsætning for at
opnå refusion af lageromkostninger, at
erstatnings-C-sukkeret »erstattes konkret« hos
sukkerproducenten? 3. Hvis artikel 2, stk. 2, i
forordning (EØF) nr. 2670/81 finder
anvendelse på spørgsmålet om
sukkerombytning: Er det i henhold til artikel
2, stk. 2, i forordning (EØF) nr. 2670/81 en
forudsætning for at opnå refusion af
lageromkost-ninger, at ombytnings-C-sukkeret
»ombyttes konkret« hos sukkerproducenten?
4. Subsidiært: Er bestemmelsen i artikel 2, stk.
2, i forordning (EØF) nr. 2670/81 ugyldig,
Erhvervsstyrelse
n
Orienteringssag
Dom
11.06.15
Ministeriet for
Fødevarer,
Landbrug og
Fiskeri
Orienteringssag
Dom
11.06.15
3
EUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 560: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 29/5-15
1535052_0004.png
C-
215/14
C-
266/14
C-
408/14
når den forlanger, at det sukker, der skal
ombyttes, skal være »fremstillet af en anden
fabrikant, etableret på samme medlemsstats
område«?
Nestlé
Sagen vedrører: 1) Er det for at fastslå, at et
varemærke har opnået fornødent særpræg som
følge af den brug, der gjort heraf, som
omhandlet i artikel 3, stk. 3, i direktiv
2008/95/EF, tilstrækkeligt, at ansøgeren
beviser, at en betydelig andel af den relevante
personkreds på den relevante dato genkender
varemærket og forbinder det med ansøgerens
varer i den forstand, at de vil identificere
ansøgeren, hvis de bliver bedt om at overveje
hvem, der markedsfører varer forsynet med
varemærket, eller skal ansøgeren bevise, at en
betydelig andel af den relevante personkreds
støtter sig til varemærket (i modsætning til
ethvert andet varemærke, som måtte være til
stede) som en angivelse af varernes
oprindelse? 2) Såfremt en udformning består
af tre væsentlige kendetegn, hvoraf det ene
følger af varens egen karakter, og hvoraf to er
nødvendige for at opnå et teknisk resultat, er
artikel 3, stk. 1, litra e), nr. i) og/eller nr. ii), i
direktiv 2008/95/EF da til hinder for
registrering af denne udformning som
varemærke? 3) Skal artikel 3, stk. 1, litra e), nr.
ii), i direktiv 2008/95/EF fortolkes således, at
den er til hinder for registrering af
udformninger, som er nødvendige for at opnå
et teknisk resultat, for så vidt angår den måde,
hvorpå varerne fremstilles, i modsætning til
den måde, hvorpå de fungerer?
Federación de Servicios Privados del
sindicato Comisiones obreras
Sagen vedrører: Skal artikel 2 i direktiv
2003/88/EF fortolkes således, at den tid, som
en arbejdstager, der ikke har noget fast
arbejdssted, men hver dag skal begive sig fran
sit hjem til en af virksomhedens kunder, som
er forskellig hver dag, og tage hjem til sig selv
fra en anden kunde, som også er forskellig
(ifølge en rejserute eller en liste, som
virksomheden fremsender til ham dagen i
forvejen), inden for grænserne af en mere eller
mindre stor geografisk zone på de betingelser,
der er nævnt i tvisten i hovedsagen, bruger på
transport ved arbejdsdagens begyndelse og
afslutning, skal anses for »arbejdstid« som
omhandlet i den definition, der gives heraf i
direktivets artikel 2, eller skal den derimod
anses for en »hvileperiode«?
Wojciechowski
Sagen vedrører: »Er princippet om loyalt
samarbejde og artikel 4, stk. 3, TEU, på den
ene side, og artikel 34, stk. 1, i chartret om
grundlæggende rettigheder, på den anden side,
Patent- og
Varemærkestyrel
sen
Orienteringssag
GA
11.06.15
Beskæftigelsesmi
nisteriet
Orienteringssag
GA
11.06.15
Justitsministeriet
Orienteringssag
GA
11.06.15
4
EUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 560: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 29/5-15
1535052_0005.png
C-
572/13
T-
296/12
C-62/14
T-3/11
til hinder for, at en medlemsstat kan nedsætte
eller afslå at tilkende alderspension til en
arbejdstager som følge af ydelser, der er erlagt
i henhold til denne medlemsstats lovgivning,
når det samlede antal beskæftigelsesår i denne
medlemsstat og ved Unionens institutioner
overstiger den beskæftigelsesperiode på 45 år,
der er nævnt i artikel 10a i kongelig anordning
nr. 50 af 24. oktober 1967 om alders- og
efterladtepension til arbejdstagere?«
Hewlett-Packard Belgium SPRL mod
Reprobel SCRL
Sagen vedrører: »Skal artikel 5, stk. 2, litra a),
og artikel 5, stk. 2, litra b), i direktiv 2001/29
fortolkes således, at de tillader
medlemsstaterne at tildele halvdelen af den
rimelige kompensation, som tilkommer
rettighedshaverne, til redaktørerne for værker,
som ophavsmændene har skabt, [org. s. 17]
uden nogen som helst forpligtelse til, at
redaktørerne skal lade ophavsmændene drage
fordel, selv indirekte, af en del af den
kompensation, som de er blevet frataget?«
Health Food Manufacturer’s Association
m.fl. mod Kommissionen
Påstande: Kommissionens forordning (EU)
nr. 432/2012 af 16. maj 2012 om fastlæggelse
af en liste over andre tilladte
sundhedsanprisninger af fødevarer end dem,
der henviser til en reduceret risiko for sygdom
og til børns udvikling og sundhed (EUT L
136, s. 1), annulleres. Kommissionens
beslutning af 16. maj 2012 om vedtagelse af
en liste over tilladte sundhedsanprisninger og
oprettelse af en liste over
sundhedsanprisninger i såkaldt venteposition,
som hverken er afvist eller godkendt af
Kommissionen, annulleres. Kommissionen
tilpligtes at betale sagens omkostninger.
Gauweiler e.a.
Sagen vedrører: Den af Styrelsesrådet for Den
Europæiske Centralbank den 6 september
2012 trufne afgørelse om Technical features
of Outright Monetary Transactions forenelig
med artikel 119 og artikel 127, afsnit 1 og 2, i
traktaten om Den Europæiske Unions
funktionsmåde samt med artikel 17-24 i
protokollen om statutten for Det Europæiske
System af Centralbanker og Den Europæiske
Centralbank, idet den går ud over det mandat
vedrørende den monetære politik, som Den
Europæiske Centralbank har fået tildelt i
henhold til de anførte bestemmelser, og griber
ind i medlemsstaternes kompetence?
Portugal mod Kommissionen
Påstande: Kommissionens afgørelse K(2010)
7555 af 4. november 2010 om udelukkelse fra
EU-finansiering af visse udgifter, som
medlemsstaterne har afholdt for Den
Kulturministeriet
Orienteringssag
GA
11.06.15
Ministeriet for
Fødevarer,
Landbrug og
Fiskeri
Orienteringssag
Dom
12.06.15
Udenrigsminister
iet
Finanstilsynet
Orienteringssag
Dom
16.06.15
Ministeriet for
Fødevarer,
Landbrug og
Fiskeri
Orienteringssag
Dom
16.06.15
5
EUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 560: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 29/5-15
1535052_0006.png
C-
298/14
Europæiske Udviklings- og Garantifond for
Landbruget (EUGFL), Garantisektionen, Den
Europæiske Garantifond for Landbruget
(EGFL) og Den Europæiske Landbrugsfond
for Udvikling af Landdistrikterne (ELFUL)
annulleres for så vidt angår den del, som på
grund af »Svagheder i LPIS-GIS, udførelse af
kontroller på stedet og beregning af
sanktioner« pålægger finansielle korrektioner
på diverse foranstaltninger, idet et beløb på 40
690 655,11 EUR vedrørende udgifter, som
sagsøgeren har anmeldt for regnskabsårene
2005, 2006 og 2007, udelukkes fra EU-
finansiering. Europa-Kommissionen tilpligtes
at betale sagens omkostninger.
Brouillard
Sagen vedrører: »Skal artikel 45 og 49 TEUF
samt direktiv 2005/36 af 7. september 2005
om anerkendelse af erhvervsmæssige
kvalifikationer fortolkes således, at de finder
anvendelse i en situation, hvor en belgisk
statsborger, der er bosat i Belgien, og som
ikke har udøvet erhvervsmæssig virksomhed i
en anden medlemsstat, til støtte for sin
ansøgning om at få adgang til en
udvælgelsesprøve med henblik på ansættelse
af referendarer ved Cour de cassation i
Belgien påberåber sig et eksamensbevis, der er
udstedt af et fransk universitet, nemlig en
erhvervsfaglig mastergrad inden for privatret,
økonomi og forvaltning med speciale som
juristlingvist udstedt den 22. november 2010
af Poitiers universitet? Skal stillingen som
referendar ved Cour de cassation i Belgien,
hvis besættelse ifølge artikel 259k i code
judicaire er betinget af, at den pågældende har
erhvervet en juridisk doktor- eller
kandidatgrad, anses for et lovreguleret erhverv
som omhandlet i artikel 3 i direktiv 2005/36
af 7. september 2005? Skal stillingen som
referendar ved Cour de cassation, der
indebærer varetagelsen af opgaver som fastsat
i artikel 135a i code judiciaire, anses som en
ansættelse i den offentlige administration som
omhandlet i artikel 45, stk. 4, TEUF, med den
virkning, at artikel 45 og 49 TEUF samt
direktiv 2005/36 om anerkendelse af
erhvervsmæssige kvalifikationer ikke finder
anvendelse i henhold til artikel 45, stk. 4?
Såfremt artikel 45 og 49 TEUF samt direktiv
2005/36 af 7. september 2005 finder
anvendelse i det foreliggende tilfælde, skal
disse bestemmelser da fortolkes således, at de
er til hinder for, at udvælgelseskomitéen for
den udvælgelsesprøve, der gennemføres med
henblik på ansættelse af referendarer ved Cour
de cassation, gør adgangen til deltagelse i
udvælgelsesprøven betinget af, at den
pågældende har erhvervet en juridisk doktor-
Justitsministeriet
Uddannelses- og
Forskningsminist
eriet
Ministeriet for
Fødevarer,
Landbrug og
Fiskeri
Orienteringssag
GA
18.06.15
6
EUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 560: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 29/5-15
1535052_0007.png
C-
586/13
eller kandidatgrad ved et belgisk universitet,
eller af, at det franske fællesskab [org. s. 17],
der er kompetent inden for
uddannelsesområdet, har anerkendt, at den
mastergrad, som sagsøgeren har erhvervet ved
Poitiers universitet i Frankrig, kan ligestilles
med en juridisk doktor-, kandidat- eller
mastergrad, der er erhvervet ved et belgisk
universitet? Såfremt artikel 45 og 49 TEUF
samt direktiv 2005/36 af 7. september 2005
finder anvendelse i det foreliggende tilfælde,
skal disse bestemmelser da fortolkes således,
at udvælgelseskomitéen for den
udvælgelsesprøve, der gennemføres med
henblik på at ansætte referendarer ved Cour
de cassation, har pligt til at sammenligne de
kvalifikationer, som sagsøgeren har opnået på
grundlag af sine eksamensbeviser samt hans
erhvervserfaring, med de kvalifikationer, der
opnås som følge af erhvervelsen af en juridisk
doktor- eller kandidatgrad udstedt af et belgisk
universitet, og i givet fald til at pålægge ham
en udligningsforanstaltning som omhandlet i
artikel 14 i direktiv 2005/36?«
Martin Meat
Sagen vedrører: 1) Er der tale om
»tilrådighedsstillelse af arbejdskraft« i den
forstand, hvori udtrykket er anvendt i EU-
retten, navnlig i definitionen i henhold til dom
af 10. februar 2011, Vicoplus m.fl. (forenede
sager C-307/09 – C-309/09, Sml. I, s. 453),
når en tjenesteyder påtager sig at forarbejde
halve okseslagtekroppe og pakke dem i
salgsklar emballage ved hjælp af sine egne
arbejdstagere i opdragsgivers slagteri i et
lokale, som tjenesteyderen har lejet af
opdragsgiver, når tjenesteyderen modtager
vederlag pr. kilo forarbejdet kød, hvorved det
aftalte vederlag reduceres, såfremt kødet
forarbejdes mangelfuldt, henset til den
omstændighed, at tjenesteyderen udelukkende
udfører tjenesteydelser for den samme
opdragsgiver i værtsmedlemsstaten, og at
opdragsgiveren udfører kvalitetskontrollen af
kødforarbejd-ningen? 2) Finder det
grundlæggende princip, som blev fastslået i
dommen i sagen Vicoplus m.fl., hvorefter
tilrådighedsstillelse af arbejdskraft må
undergives restriktioner i den periode, hvor
overgangsbestemmelserne vedrørende
arbejdskraftens frie bevægelighed i
tiltrædelsestraktaterne for de medlemsstater,
der tiltrådte Den Europæiske Union den 1.
maj 2004, er gældende, også anvendelse på
udstationering af arbejdstagere til Østrig inden
for rammerne af tilrådighedsstillelse af
arbejdskraft, der foretages af en virksomhed,
som har hjemsted i en medlemsstat, der er
tiltrådt Den Europæiske Union den 1. maj
Beskæftigelsesmi
nisteriet
Orienteringssag
Dom
18.06.15
7
EUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 560: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 29/5-15
1535052_0008.png
2004, når denne udstationering foretages i en
sektor, der ikke er beskyttet ved
tiltrædelsestraktaterne?
T-
358/11
Italien mod Kommissionen
Påstand: Følgende retsakter annulleres:
Europa-Kommissionens
gennemførelsesafgørelse K(2011) 2517 af 15.
april 2011 om udelukkelse fra EU-finansiering
af visse udgifter, som Italien har afholdt for
Den Europæiske Udviklings- og Garantifond
for Landbruget (EUGFL), Garantisektionen
Offentlig oplagring — sukker for
regnskabsåret 2006 (korrektion af fast sats på
10 % svarende til 171 418,00 EUR), 2007
(korrektion af fast sats på 10 % svarende til
182 006,00 EUR), 2008 (korrektion af fast sats
på 10 % svarende til 111 062,00 EUR), 2009
(korrektion af fast sats på 10 % svarende til 34
547,00 EUR) på grund af en »35 % stigning i
lageromkostninger«), regnskabsåret 2006
(korrektion af fast sats på 5 % svarende til 781
044,00 EUR) på grund af »sene
lagerkontroller« som angivet i bilaget til artikel
1 i samme afgørelse, idet de ikke er i
overensstemmelse med EU-retten; skrivelse
fra Europa-Kommissionens Generaldirektorat
for Landbrug og Udvikling af landdistrikter
(direktorat J. Revision af landbrugsudgifter nr.
ARES (2011) 2287 af 3.1.2011, og punkt 2 i
bilaget hertil, som redegør for baggrunden for
den endelige stillingtagen efter redegørelsen
fra forligsorganet i sag 10/IT/435, hvilke
udgør et sine qua non for afgørelse K(2011)
2517; skrivelse fra Europa-Kommissionens
Generaldirektorat for Landbrug og Udvikling
af landdistrikter (direktorat J.Revision af
landbrugsudgifter nr. ARES (2010) 57525 af
3.3.2010 og bilaget hertil, som angiver
årsagerne til udelukkelsen fra EU-finansiering,
hvilke udgør et sine qua non for afgørelsen.
Som et led i hovedpåstanden: Det fastslås, at
forordning (EF) nr. 915/2006 er ugyldig.
Ministeriet for
Fødevarer,
Landbrug og
Fiskeri
Orienteringssag
Dom
19.06.15
8