Europaudvalget 2014-15 (1. samling)
EUU Alm.del EU-note E 21
Offentligt
1519192_0001.png
Europaudvalget og Finansudvalget
Folketingets Økonomiske Konsulent
EU-note
Til:
Dato:
Udvalgenes medlemmer
16. april 2015
Det Europæiske Semester: Det Nationale Reformprogram (Danmark)
Det Nationale reformprogram 2015 indgår både i
Det Europæiske Semester
og
Det Nationale Semester.
Regeringen fremsendte det meget detaljerede
og omfangsrige reformprogram til EU-kommissionen den 27. marts 2015.
I notatet findes et kort referat af indholdet.
Dansk økonomi er samlet set i gradvis bedring, med stigende BNP og en
fremgang i beskæftigelsen. Stigningen i beskæftigelsen hjælpes på vej af
reformer inden for førtidspension, fleksjobsordning, kontanthjælp og sygedag-
pengesystemet. Overordnet er der sket forbedringer på uddannelsesområdet,
hvor regeringens tiltag forventes at understøtte den positive udvikling.
På trods af forbedringerne mangler regeringen, ifølge EU-kommissionen,
stadig at øge indsatsen for at fjerne adgangsbarriererne og reducere de lov-
givningsmæssige krav. Det sker med henblik på at styrke konkurrencen i den
indenlandske servicesektor, som i første omgang blev anbefalet af produktivi-
tetskommissionen og sidenhen EU. Regeringen arbejder løbende med at
indfri produktivitetsudfordringen.
Desuden præsenteres regeringens nye integrationsudspil, som har særlig
fokus på, at flygtninge og indvandrere hurtigst muligt skal i arbejde.
1/9
EU-note - 2014-15 (1. samling) - E 21: Det Europæiske Semester: Det Nationale Reformprogram (Danmark)
1519192_0002.png
1. Indledning
Det Nationale Reformprogram for 2015
1
redegør for Danmarks opfølgning på
EU’s tre landespecifikke anbefalinger til Danmark fra 2014.
Anbefalingerne fokuserede på behovet for
a)
at sikre holdbare og vækst-
fremmende offentlige finanser,
b)
at forbedre mulighederne for beskæftigelse
og uddannelse for personer på kanten af arbejdsmarkedet samt
c)
at øge
konkurrencen.
Der er tale om et omfattende program. Nedenfor givet et kort referat af de
vigtigste punkter. Det Nationale Reformprogram indgår også i Det Nationale
Semester.
2. Landespecifik anbefaling for Danmark
Danmark modtog den 8. juli 2014, som led i det europæiske semester, Rådets
udtalelse om Danmarks økonomiske politik på baggrund af konvergenspro-
grammet og det nationale reformprogram 2014. Danmark modtog i alt
tre
anbefalinger,
jf. boks 3.1.
Danmark har samlet set gjort fremskridt i forhold til at følge op på anbefalin-
gerne. Det bekræftes af EU-kommissionens landerapport for Danmark offent-
liggjort i
februar 2015.
Heraf fremgår det, at Kommissionen vurderer, at
1
Danmarks Reformprogram 2015
2/9
EU-note - 2014-15 (1. samling) - E 21: Det Europæiske Semester: Det Nationale Reformprogram (Danmark)
1519192_0003.png
Danmark fører en ansvarlig finanspolitik. Samtidig vurderer de, der er gjort
nogle
fremskridt
i forhold til at forbedre beskæftigelsesegnetheden for perso-
ner på kanten af arbejdsmarkedet.
På den tredje anbefaling vurderer
Kommissionen derimod kun at der er blevet gjort begrænset med frem-
skridt.
3. Finanspolitik og udgiftsstyring
Baseret på seneste skøn vurderes Danmark også i de kommende år at opfyl-
de Stabilitet- og Vækstpagtens krav om faktiske offentlige underskud på højst
3 pct. af BNP,
jf. tabel 3.1 nedenfor og Danmarks Konvergensprogram, marts
2015.
1) De midlertidige forhold vedrører tilbagebetalingen af efterlønsbidrag i 2012 og særlige midlerti-
dige indtægter i 2013-15 primært afledt af omlægningen af kapitalpensioner.
Kilde:
Danmarks Konvergensprogram, marts 2015.
Danmarks Statistik har foreløbigt opgjort et
faktisk offentligt overskud på
1,3 pct. af BNP i 2014, mens der forventes underskud på ca. 1¾ pct. af
BNP i 2015 og ca. 2�½ pct. af BNP i 2016.
De skønnede offentlige underskud
i 2015 og 2016 holder dermed en vis afstand til Stabilitets- og Vækstpagtens
grænse på 3 pct. af BNP.
Den faktiske offentlige saldo er i 2013-15 påvirket af en række midlertidige
indtægter, herunder indtægter afledt af rabatordningen i forbindelse med om-
lægningen af eksisterende kapitalpensionsordninger. De forudsatte
midlerti-
dige indtægter forbedrer isoleret set de offentlige finanser med 1,9 pct.
af BNP i 2013, 3,4 pct. i 2014 og 0,7 pct. af BNP i 2015.
Den strukturelle saldo og mellemfristede mål
I perioden 2017-20 indebærer den mellemfristede fremskrivning en vis margin
i forhold til budgetlovens grænse for strukturelle underskud,
jf. Danmarks
Konvergensprogram 2015.
Samtidig ventes den forudsatte normalisering af
konjunkturerne gradvist at reducere det faktiske underskud frem mod 2020,
(jf.
figur 3.1 overfor).
Den forudsatte finanspolitik indebærer desuden, at
3/9
EU-note - 2014-15 (1. samling) - E 21: Det Europæiske Semester: Det Nationale Reformprogram (Danmark)
1519192_0004.png
ØMU-gælden holder en bred sikkerhedsmargen til Stabilitets- og Vækstpag-
tens gældsgrænse på 60 pct. af BNP, (jf.
figur 3.2.
nedenfor)
Anm:
De vandrette stiplede linjer i figur 3.1 viser budgetlovens grænse på �½ pct. af BNP for det
strukturelle underskud ifølge budgetloven (der er sammenfaldende med Danmarks MTO) og
Stabilitets og Vækstpagtens grænse for det faktiske underskud på 3 pct. af BNP. Den stiplede
linje i figur 3.2 angiver Stabilitets- og Vækstpagtens grænse for ØMU-gælden på 60 pct. af BNP.
Kilde:
Danmarks Konvergensprogram, marts 2015.
4. Tiltag på beskæftigelsesområdet
Det grundlæggende formål med
reformen af førtidspension
og
fleksjob-
ordningen
er, at flest muligt skal i arbejde og forsørge sig selv. Adgangen til
førtidspension
begrænses for personer under 40 år,
og der er fokus på, at
borgere får hjælp til at få et liv med uddannelse og beskæftigelse frem for at
få tilkendt førtidspension.
Der etableres med reformen rehabiliteringsteams i hver af landets kommuner
bestående af en tværfaglig gruppe af sagsbehandlere, som skal sikre, at bor-
gere med risiko for at ende på førtidspension får en individuel og helhedsori-
enteret indsats i form af et
ressourceforløb.
Reform af førtidspension og fleksjob trådte i kraft d. 1. januar 2013. Kommu-
nerne arbejder efter reformen og har i vid udstrækning taget intentionerne bag
reformen til sig. Reformens organisatoriske rammer er således på plads, og
der er oprettet rehabiliteringsteams i alle kommuner.
Tilgangen til førtidspension er faldet markant, siden reformen af førtidspensi-
on og fleksjob trådte i kraft, og antallet af nye tilkendelser ligger nu på ca. 450
personer om måneden, hvilket er godt
en halvering af tilgangen før refor-
men.
Tilgangen til fleksjobordningen er marginalt større, end før reformen
4/9
EU-note - 2014-15 (1. samling) - E 21: Det Europæiske Semester: Det Nationale Reformprogram (Danmark)
1519192_0005.png
trådte i kraft, og har i andet halvår af 2014 ligget på godt 500 personer om
måneden.
Tilgangen til ressourceforløb har således været stigende, siden reformen
trådte i kraft. I september 2014 blev der påbegyndt 924 ressourceforløb. Der
har siden reformens ikrafttræden således været en jævn bevægelse væk fra
passiv forsørgelse på førtidspension over mod mere aktive indsatser i form af
fleksjob og ressourceforløb.
Reform af kontanthjælpssystemet
Målet med
kontanthjælpsreformen
er, at unge under 30 år uden en er-
hvervskompetencegivende uddannelse, som modtager offentlig forsørgelses-
ydelse, hurtigst muligt kommer i uddannelse, og at unge med en erhvervs-
kompetencegivende uddannelse og voksne (personer fyldt 30 år), som mod-
tager kontanthjælp, kommer i job. Unge skal med reformen ikke længere
modtage kontanthjælp, men derimod en lavere ydelse – uddannelseshjælp -
som er på niveau med SU (Statens Uddannelsesstøtte). Det understøtter
målet om uddannelse.
Der foreligger endnu ikke deciderede effektmålinger af kontanthjælpsrefor-
men. Beskæftigelsesministeriet har igangsat en evaluering af implementerin-
gen af reformen, der forventes færdig april 2015.
Antallet af kontant-
hjælpsmodtagere og uddannelseshjælpsmodtagere er stagneret og si-
den faldet i perioden efter reformens ikrafttræden,
(jf.
figur 3.4. nedenfor)
Kilde:
Jobbindsats.dk og egne beregninger på DREAM- databasen.
Reform af sygedagpengesystemet
5/9
EU-note - 2014-15 (1. samling) - E 21: Det Europæiske Semester: Det Nationale Reformprogram (Danmark)
Det er hovedformålet med sygedagpengereformen, at
sygemeldte skal hur-
tigere tilbage på arbejdsmarkedet
ved hjælp af en tidligere og mere virk-
somhedsrettet indsats og derved undgå langvarigt fravær og ledighed. Det er
samtidig centralt i reformen, at ingen sygemeldte må risikere at stå uden of-
fentlig forsørgelse
Sygedagpengereformen er trådt i kraft i to faser:
Første fase
trådte i kraft pr. 1. juli 2014. Heri indgår følgende elementer: Tids-
punktet for vurdering af, om sygedagpengene kan forlænges, er
fremrykket
til efter 22 uger, mod 52 uger hidtil.
Sygemeldte, som ikke kan få forlænget
deres sygedagpenge, har med sygedagpengereformen fået mulighed for at
komme i et jobafklaringsforløb med en tværfaglig indsats.
Anden fase
af reformen er trådt i kraft 5. januar 2015. Heri indgår en væsent-
lig omlægning af indsatsen på sygedagpengeområdet. Der indføres en ny
model for visitation af og opfølgning på sygemeldte. Det betyder bl.a., at sy-
gemeldte med komplekse problemer og behov for en tværfaglig indsats skal
have deres sag behandlet i det kommunale rehabiliteringsteam. Sygedagpen-
gereformen er fortsat under indfasning. Det er endnu for tidligt at sige noget
om reformens effekter.
Beskæftigelsesreformen
Formålet med beskæftigelsesreformen er at sikre, at ressourcerne bruges på
en bedre og mere effektiv måde, så flere ledige kommer hurtigst muligt i varig
beskæftigelse. Reformens sigte er, at indsatsen i højere grad end i dag skal
tage udgangspunkt i den enkeltes behov og give plads til, at ledige er forskel-
lige og dermed har forskellige behov for hjælp og vejledning til at opnå varig
beskæftigelse.
Reformen ændrer beskæftigelsesindsatsen for alle ledige, herunder også
ledige med handicap eller funktionsnedsættelse.
Hovedparten af beskæftigelsesreformen træder i kraft d. 1. juli 2015, dog med
undtagelse af nogle elementer, som allerede er trådt i kraft d. 1. januar 2015.
Derudover træder en række it-værktøjer først i kraft fra 2016 og frem.
Carsten Koch II og det særlige fokus på personer med udenlandsk baggrund
Regeringen nedsatte i februar 2013 en uafhængig ekspertgruppe, under le-
delse af tidligere skatteminister Carsten Koch, der fik til opgave at udrede den
aktive beskæftigelsesindsats og komme med anbefalinger til en ny og bedre
indsats, der varigt løfter beskæftigelsen. Udredningsarbejdet bestod af to
6/9
EU-note - 2014-15 (1. samling) - E 21: Det Europæiske Semester: Det Nationale Reformprogram (Danmark)
faser: Udredning af den aktive beskæftigelsesindsats for de forsikrede ledige
samt udredning af den aktive beskæftigelsesindsats for de ikkearbejdsmar-
kedsparate ledige.
I januar 2015 offentliggjorde ekspertgruppen første delrapport i anden fase af
sin udredning og anbefalinger vedrørende integrationsprogrammet for ny-
ankomne flygtninge og familiesammenførte. Dette har indgået i regeringens
arbejde med udformningen af et nyt integrationsudspil, jf. nedenfor.
Ekspertgruppen har i marts 2015 offentliggjort sin sidste delrapport i anden
fase af udredningen om den øvrige aktive beskæftigelsesindsats, som om-
handler de ikkearbejdsmarkedsparate ledige.
Ekspertgruppens arbejde lægger sig i direkte forlængelse af de tre store re-
former, regeringen har gennemført for udsatte borgere - reformerne af førtids-
pension og fleksjob, kontanthjælp samt sygedagpenge – der gjorde op med
silotænkningen i kommunerne og indførte ressourceforløb, jobafklaringsforløb
og rehabiliteringsteam. Reformerne har dermed skabt rammerne for en tvær-
faglig og sammenhængende indsats, som ofte er nødvendig for at hjælpe de
mest udsatte borgere tættere på arbejdsmarkedet.
Nyt integrationsudspil
Regeringen præsenterede den 18. marts 2015 et nyt integrationsudspil. Ho-
vedsigtet med udspillet er, at
flygtninge og indvandrere hurtigst muligt
skal i arbejde.
Et jobrettet integrationsprogram skal derfor erstatte det nuvæ-
rende integrationsprogram, hvor effekterne ikke har været gode nok. Frem-
over skal der som et led i programmet stilles klare krav om, at nytilkomne
flygtninge og familiesammenførte skal tage et arbejde,
hvis det er muligt,
og at de ellers skal yde mere for den ydelse, de modtager,
ved
løbende
at
deltage i en jobrettet indsats på en arbejdsplads.
Indsatsen skal altid kombineres med danskundervisning, og den skal så vidt
muligt tilrettelægges med udgangspunkt i den enkeltes uddannelse og erfa-
ringer fra hjemlandet.
Regeringen vil desuden gøre noget ekstra for de flygtninge og indvandrere,
der har været i landet gennem flere år, men som stadig er på kontanthjælp og
ikke forsørger sig selv.
I udspillet foreslår regeringen, at alle tredjelands-
statsborgere, som har modtaget kontanthjælp i mindst seks måneder,
skal i gang med at arbejde.
Det kan være i virksomhedspraktik, ansættelse
med løntilskud eller nyttejob. Målet er at få et rigtigt job.
5. Tiltag på uddannelsesområdet
7/9
EU-note - 2014-15 (1. samling) - E 21: Det Europæiske Semester: Det Nationale Reformprogram (Danmark)
En reform af folkeskolen trådte i kraft fra skoleårets start i august 2014. Re-
formen har tre overordnede mål: (1) Folkeskolen skal udfordre alle elever, så
de bliver så dygtige, de kan, (2) folkeskolen skal mindske betydningen af so-
cial baggrund i forhold til faglige resultater og (3) tilliden til og trivslen i folke-
skolen skal styrkes blandt andet gennem respekt for professionelviden og
praksis. En længere og mere varieret skoledag med alsidige og inspirerende
undervisningsformer, styrket undervisning i fagene samt ny tid til understøt-
tende undervisning skal forbedre rammerne for, at alle elever bliver så dygti-
ge, som de kan.
Som led i Aftalen om finansloven for 2013 indgik regeringen en
aftale om
bedre erhvervsuddannelse og styrket uddannelsesgaranti.
Aftalen skal bl.a.
bidrage til at reducere frafaldet i erhvervsuddannelserne og forøge antallet af
elever, der kommer i virksomhedspraktik. Med aftalen blev der prioriteret 3,1
mia. kr. over perioden 2013-16. Aftalens initiativer er nærmere beskrevet i
Danmarks nationale reformprogram 2013.
Aftalen var første led i indsatsen
for bedre erhvervsuddannelser.
Implementeringen af initiativerne er som forudsat gennemført i 2013, herun-
der bl.a. med oprettelsen af 50 praktikcentre på landsplan. Nye initiativer ind-
går i regeringens reform af erhvervsuddannelserne, jf. nedenfor, og får derfor
først virkning fra og med august 2015.
Bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser
Regeringen har i juni 2014 på baggrund af en bred politisk aftale om er-
hvervsuddannelserne (februar 2014) og i forlængelse af aftalen
bedre er-
hvervsuddannelser og styrket uddannelsesgaranti
fået vedtaget en reform af
erhvervsuddannelserne i Folketinget. Reformen, som træder i kraft august
2015, har fire konkrete mål: (1) Flere elever skal vælge en erhvervsuddannel-
se direkte efter 9. eller 10. klasse, (2) flere skal fuldføre en erhvervsuddannel-
se, (3) erhvervsuddannelserne skal udfordre alle elever, så de bliver så dygti-
ge, de kan, (4) tilliden til og trivslen på erhvervsskolerne skal styrkes.
Regeringens tiltag på uddannelsesområdet
forventes generelt at understøt-
te den positive udvikling,
hvor flere unge med udenlandsk herkomst opnår
bedre uddannelsesresultater, herunder en større andel af unge med uden-
landsk herkomst, som opnår mindst en ungdomsuddannelse,
6. Fjerne barrierer for konkurrencen og reducere lovgivningsmæs-
sige krav
For at reducere de lovgivningsmæssige krav har regeringen nedsat Virksom-
hedsforum for enklere regler, som har fået til opgave at stille konkrete forslag
8/9
EU-note - 2014-15 (1. samling) - E 21: Det Europæiske Semester: Det Nationale Reformprogram (Danmark)
til forenklinger af regler, der kan lette byrderne for virksomhederne og dermed
frigøre ressourcer.
For at imødegå produktivitetsudfordringen fremlagde regeringen i februar
2013
Vækstplan DK,
som er en samlet plan frem mod 2020 med fokus på
øget produktivitet i den private sektor.
Ifølge planen skal BNP blandt andet
øges med 20 mia. kr. frem mod 2020
gennem reformer af vilkår for private
virksomheder og øget konkurrence.
Som led i at indfri dette mål indgik regeringen i juni 2014
Aftale om en vækst-
pakke
sammen med flere af folketingets partier. Aftalen følger op på Produkti-
vitetskommissionens anbefalinger, og fokuserer blandt andet på at øge kon-
kurrencen og produktiviteten i visse hjemmemarkedsorienterede erhverv,
herunder særligt bygge- og anlægsbranchen, forsyningssektoren og øvrige
hjemmemarkedsorienterede erhverv.
Sammen med aftale om
Vækstplan DK
fra foråret 2013
har regeringen der-
med foreløbigt indfriet 11�½ mia. kr. ud af den samlede målsætning på 20
mia.
kr. Regeringen arbejder løbende med denne dagsorden og med at indfri
den resterende del af målsætningen og har gennem det seneste år gennem-
ført en lang række initiativer, der styrker konkurrenceevnen inden for hjem-
memarkedsorienterede erhverv.
Med venlig hilsen
Emil Broberg Andersen / Niels Hoffmeyer (3602)
9/9