Europaudvalget 2014-15 (1. samling)
EUU Alm.del
Offentligt
1521151_0001.png
UDENRIGSMINISTERIET
Spørgsmål fra Europaudvalget til
udenrigsministeren af 25. marts 2015.
EUU alm.del – spørgsmål 67 stillet af
Eva Kjer Hansen (V)
EUU alm.del spørgsmål 67:
”Ministeren
bedes redegøre for sin holdning til ideen om en såkaldt ”Københavnskomité”, som
lanceret af bl.a. professor Jan-Werner Müller (Princeton Universitet). Spørgsmålet stilles som
opfølgning på Europaudvalgets høring den 12. marts 2015 om presset på EU’s grundlæggende
værdier, hvor Jan- Werner Müller præsenterede sin ide om en uafhængig ”demokrati og
retsstats vagthund”, der kan levere troværdige juridiske og politiske vurderinger af,
hvorvidt et medlemsland systematisk fraviger EU’s ”normative acquis”.
Svar:
Det er af stor vigtighed for regeringen, at der værnes om EU’s grundlæggende værdier. Det var
blandt andet derfor, at den danske udenrigsminister sammen med de tyske, finske og
nederlandske udenrigsministre i marts 2013 sendte et brev til den daværende
Kommissionsformand med en opfordring til at sikre en bedre monitorering af og dialog om
beskyttelsen af EU´s grundlæggende værdier, demokrati og retsstatsprincipper i
medlemslandene.
Blandt andet som en effekt heraf vedtog Kommissionen sidste år en meddelelse om
retsstatsprincippet i EU, der indeholder en mekanisme for Kommissionens håndtering af en
situation, hvor der sker brud på retsstatsprincipperne i EU. Herudover vedtog Rådet
konklusioner i december 2014, der understregede, at Rådet(almindelige anliggender) skulle
afholde årlige generelle drøftelser vedr. retsstatsprincippet i EU med mulighed for tematiske
drøftelser.
Regeringen har arbejdet aktivt for vedtagelsen af rådskonklusionerne, og at Rådet fik en rolle i
situationer, hvor EU’s grundlæggende værdier er under pres. Efter regeringens vurdering var
det vigtigt at etablere en ramme for politiske drøftelser på et tidligt tidspunkt, hvis situationen i
et medlemsland udvikler sig i en negativ retning.
Jan-Werner Müllers idé om en ”Københavnskomité” rummer interessante aspekter. Imidlertid
vil det ikke være juridisk muligt inden for rammerne af den nuværende traktat at etablere et
uafhængigt organ, der f.eks. kan indføre finansielle sanktioner over for medlemslandene.
Sådanne beføjelser vil forudsætte en ændring af Traktaten.