Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2013-14
KOM (2014) 0168 Bilag 1
Offentligt
1368961_0001.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Kopi: Folketingets Erhvervs-, Vækst og Eksportudvalg
9. maj 2014
Meddelelse fra Europa-Kommissionen til Europa-Parlamentet og Rå-
det om den langsigtede finansiering af den europæiske økonomi
(COM(2014)168)
1.
Resumé
Europa-Kommissionen offentliggjorde den 27. marts 2014 meddelelse om den
langsigtede finansiering af den europæiske økonomi. Med meddelelsen læg-
ger Kommissionen op til en styrket fælleseuropæisk indsats for at skabe bedre
rammebetingelser for finansiering af vækst og beskæftigelse i Europa.
Meddelelsen skal ses i lyset af den finansielle krise. Kommissionen noterer,
at banksektoren generelt er blevet mere tilbageholdende med at yde lang-
sigtede lån. Den svækkede økonomiske situation har ligeledes ført til, at
låntagere og långivere generelt har justeret deres risikovillighed i nedad-
gående retning i forhold til langsigtede investeringer.
Kommissionen vurderer, at langsigtet finansiering fra traditionelle kilder som
banker bør suppleres af finansiering fra fx pensionskasser, forsikringsselska-
ber eller ved direkte adgang til kapitalmarkedet. Ved at fremme alternative
finansieringskilder diversificeres udbuddet af langsigtet finansiering, hvilket
gør formidling af finansiering mere robust, også i krisetider. Meddelelsen
indeholder 31 initiativer, der adresserer en række potentielle hindringer for
tilvejebringelse af langsigtet finansiering fra både banker og alternative finan-
sieringskilder.
Meddelelsen er sendt til Europa-Parlamentet og Rådet til orientering. Medde-
lelsen medfører ikke i sig selv ændringer af eksisterende dansk lovgivning og
indebærer ikke statsfinansielle konsekvenser.
2.
Baggrund
Kommissionen har ved COM(2014)168 af 27. marts 2014 offentliggjort
meddelelse om langsigtet finansiering af den europæiske økonomi. Regerin-
gen har ikke modtaget dansk sprogversion af meddelelsen. Langsigtet finan-
siering anvendes bl.a. af stater, institutionelle investorer og virksomheder til
investering i langsigtede aktiver som energi- og transportinfrastruktur, tele-
kommunikation, visse andre typer kapitalapparater, innovation samt forsk-
ning og udvikling.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1368961_0002.png
2/17
Kommissionens meddelelse understøtter Europa 2020-strategien for intelli-
gent, bæredygtig og inklusiv vækst ved at sætte fokus på tilvejebringelsen af
langsigtet finansiering. Kommissionen noterer, at som følge af den finan-
sielle krise er banksektoren i Europa generelt blevet mere tilbageholdende
med at yde langsigtede lån, herunder til SMV’er. Den svækkede økonomi-
ske situation har ligeledes ført til, at låntagere og långivere generelt har re-
duceret deres interesse og risikovillighed i forhold til de langsigtede investe-
ringer.
Meddelelsen omfatter 31 initiativer, der adresserer potentielle hindringer for
langsigtet finansiering stillet til rådighed af banker og alternative finansie-
ringskilder. Kommissionen vurderer, at fremme af alternative finansierings-
kilder vil diversificere udbuddet af langsigtet finansiering, hvilket gør for-
midling af finansiering mere robust, også i krisetider.
Meddelelsen kommer som opfølgning på Kommissionens grønbog af 25.
marts 2013 om langsigtet finansiering. Grund- og nærhedsnotat om grønbo-
gen blev oversendt til FEU den 5. juli 2013. Meddelelsen baserer sig desu-
den på analysebidrag fra en højniveaugruppe under den Økonomiske og Fi-
nansielle Komité (EFC) vedrørende SMV- og infrastrukturfinansiering.
Langsigtet finansiering drøftes desuden i regi af OECD og G20 samt i Eu-
ropa-Parlamentet, der i januar 2014 vedtog en betænkning om langsigtet fi-
nansiering af den europæiske økonomi.
Uformelt ECOFIN drøftede meddelelsen den 1.-2. april 2014. Der er blandt
medlemslandene bred enighed om behovet for at undersøge mulighederne
for at styrke rammebetingelserne for langsigtet finansiering i Europa.
Samtidig med meddelelsen om langsigtet finansiering fremsatte Kommissi-
onen en meddelelse om crowdfunding som alternativ finansieringskilde.
Denne meddelelse indeholder ikke forslag til lovgivning, men søger i første
omgang at fremme initiativer, der kan udbrede viden og bedste praksis på
området. Ved samme lejlighed fremsatte Kommissionen forslag til revision
af direktivet for arbejdsmarkedsrelaterede pensionskasser (Institutions for
Occupational Retirement Provision (IORP II)). Det er i dette forslag indfø-
jet, at medlemslandene ikke må forhindre pensionskasser i at investere i
langsigtede aktiver.
3. Formål og indhold
Meddelelsen om langsigtet finansiering omfatter en bred vifte af forslag til
nye lovgivningsmæssige initiativer, forslag til udfyldning af eksisterende
EU-lovgivning gennem fx delegerede retsakter samt forslag til fx analyser
og workshops. Hovedparten af initiativerne ventes iværksat i 2014 og 2015
og beskrives mere detaljeret nedenfor.
Mobilisering af private kilder til langsigtet finansiering
På bankområdet vil Kommissionen vurdere, om EU’s kapitalkravsregler
(CRD/CRR) er hensigtsmæssigt indrettet i forhold til fremme af langsigtet
finansiering. Vurderingen vil ske i 2014 og 2015. Kapitalkravsreglerne stil-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3/17
ler en række krav til bankerne for at sikre, at bankerne bl.a. tilpasser deres
balancer til de risici, der kan opstå i markedet.
CRR indebærer, at pengeinstitutter underlægges et nyt kortsigtet likviditets-
krav, Liquidity Coverage Ratio (LCR), ligesom der åbnes op for introdukti-
on af et mere langsigtet likviditetskrav, Net Stable Funding Ratio (NSFR).
Den endelige udformning af LCR skal ske i en delegeret retsakt, som Kom-
missionen skal udarbejde senest 30. juni 2014. Det fremgår bl.a. af medde-
lelsen, at Kommissionen i sin udformning af likviditetskravene skal have
betragtning 100 i CRR for øje. Denne betragtning siger, at realkreditobliga-
tioner med beviseligt særligt høj likviditet og kreditkvalitet bør kategorise-
res som sådan i den endelige udformning af LCR-kravet.
Ifølge CRR skal Kommissionen desuden senest i 2016 fremsætte lovgiv-
ningsforslag om udformningen af et NSFR-krav, såfremt Kommissionen
vurderer dette hensigtsmæssigt. Kommissionen vil i forbindelse med udar-
bejdelse af den delegerede retsakt for LCR og en eventuel fastsættelse af et
NSFR-krav tage hensyn til behovet for ikke at begrænse pengeinstitutters
muligheder for langsigtede udlån.
Meddelelsen fokuserer også på forsikringsselskaber og pensionskasser, og
hvordan regulering kan bidrage til, at disse investorer øger efterspørgslen ef-
ter langsigtede investeringer. Da selskabernes forpligtelser overfor kunderne
er langsigtede, kan selskaberne investere i langsigtede og illikvide aktiver.
Forsikringsselskaber og tværgående pensionskasser bliver fra 2016 under-
lagt EU’s Solvens II-regler. Med reglerne skal selskaberne overholde et risi-
kobaseret kapitalkrav, som tager højde for risici på aktivsiden. Det betyder,
at de nuværende kvantitative investeringsregler erstattes af et ’prudent per-
son’ princip, der overordnet siger, at selskaber skal styre deres risici og in-
vestere på en måde, så de kan levere, hvad kunderne er blevet lovet. Med af-
sæt i en rapport fra Den Europæiske Tilsynsmyndighed for Forsikrings- og
Arbejdsmarkedspensionsordninger (EIOPA) om kapitalkrav for langsigtede
investeringer vil Kommissionen senest september 2014 vedtage en delegeret
retsakt. Formålet er at understøtte selskabernes langsigtede investeringer
ved fx at tilpasse kapitalkravene til de aktivklasser, selskaberne investerer i.
På pensionsområdet fremsatte Kommissionen den 27. marts 2014 forslag til
revision af direktivet for arbejdsmarkedsrelaterede pensionskasser (IORP
II). Det er i forslaget indføjet, at medlemslande ikke må forhindre pensions-
kasser i at investere i langsigtede aktiver. I tillæg til IORP II vil Kommissi-
onen i 2. halvår 2014 anmode EIOPA om input til måder, hvorpå der kan
etableres et indre marked for private pensionsopsparinger, og selskabers rol-
le i forhold til langsigtet finansiering dermed potentielt kan styrkes.
Endelig vil Kommissionen i 2014 analysere potentielle markedsfejl forbun-
det med grænseoverskridende opsparing samt vurdere behovet for etablering
af en europæisk opsparingskonto.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1368961_0004.png
4/17
Bedre udnyttelse af offentlige midler
Kommissionen vurderer, at de nationale og regionale erhvervsfremmende
banker, eksempelvis den danske statslige finansieringsfond Vækstfonden,
kan spille en væsentlig rolle i tilvejebringelsen af langsigtet finansiering.
Kommissionen vil i 2014 fremlægge en meddelelse vedrørende nationale og
regionale erhvervsfremmende banker. Meddelelsen ventes at opstille en
række generelle principper for fx governance og transparens, tilsyn og regu-
lering samt beskrivelse af de erhvervsfremmende bankers rolle i forhold til
at nå målene i EU 2020-strategien.
Efter anmodning fra det Europæiske Råd i juni 2013 vil Kommissionen
endvidere overvåge og opmuntre til en styrkelse af samarbejdet mellem de
nationale erhvervsfremmende banker, de internationale investeringsbanker
EIB og EIF samt andre relevante multilaterale udviklingsbanker som
EBRD. Formålet er at øge synergien mellem bankerne. Kommissionen har
desuden et ønske om at øge de erhvervsfremmende bankers involvering i
EU’s politikker og EU-fonde. Der aflægges rapport til det Europæiske Råd i
december 2014.
De europæiske eksportkreditinstitutter, herunder den danske Eksportkredit-
fond (EKF), kautionerer, stiller garantier og yder kreditter til eksportvirk-
somheder og deres kunder. Hermed bidrager institutterne til de grænseover-
skridende investeringer i EU og eksport af kapitalgoder til markeder udenfor
EU. For at styrke eksportkreditinstitutternes rolle yderligere vil Kommissio-
nen udfærdige en rapport om, hvordan koordination og samarbejde mellem
de eksisterende nationale eksportkreditinstitutter kan fremmes.
Udvikling af europæiske kapitalmarkeder
En række initiativer i meddelelsen skal bidrage til udvikling af alternative fi-
nansieringskilder ved hjælp af de europæiske kapitalmarkeder.
En central nyskabelse i direktivet for finansielle instrumenter (MiFID II) er
muligheden for, at visse markedspladser kan lade sig registrere som
’vækstmarkeder for SMV’er’. Ud over de almindelige krav til markedsplad-
ser skal ’vækstmarkeder’ opfylde en række krav, som vil blive fastlagt af
Kommissionen i en delegeret retsakt. Disse krav er skræddersyet til at gøre
markedet ekstra attraktivt for nye investorer og dermed forbedre SMV’ers
mulighed for at rejse kapital.
Kommissionen vil desuden undersøge, om der er behov for yderligere for-
anstaltninger til forbedring af det sekundære marked for erhvervsobligatio-
ner, dvs. et marked for handel efter udstedelse af obligationerne. Erhvervs-
obligationer er på nuværende tidspunkt ikke omfattet af MiFID I’s transpa-
rensregler. Under MiFID II vil erhvervsobligationer imidlertid blive under-
lagt krav til såkaldt før- og efterhandelsgennemsigtighed på linje med de
krav, der gælder for aktier optaget til handel på et reguleret marked i dag.
EU’s prospektdirektiv stiller krav til prospekters indhold. Da direktivet blev
ændret i 2010, blev der indført et proportionalt regime for udbud foretaget af
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1368961_0005.png
5/17
SMV-udstedere og udstedere med begrænset markedsværdi. Formålet er at
mindske disse udstederes administrative omkostninger til kapitalrejsning.
Kommissionen vil foretage en undersøgelse af effekten af dette tiltag inden
udgangen af 2015.
I medfør af UCITS-direktivet om kollektive investeringsordninger kan inve-
steringsinstitutter investere i en række aktiver. Kommissionen vil undersø-
ge, om investeringsbare aktiver kan udvides til at omfatte SMV’er noteret
på vækstmarkeder for SMV’er, og hvis aktier er særlig likvide.
Siden den finansielle krise har markedet for sekuritiseringer (brugen af pul-
jer af lån m.v. som sikkerhed for udstedelse af værdipapirer) været væsent-
ligt svækket. For at styrke markedet for sekuritisering, og for at skabe stan-
dardiserede og transparente sekuritiseringsprodukter, vil Kommissionen de-
finere hvilke produkter, der er af høj kvalitet. Det skal gøres attraktivt at in-
vestere i sådanne produkter ved at indrette reguleringen, så produkter af høj
kvalitet opnår en fordel. Kommissionen vil desuden samarbejde med inter-
nationale organer som Basel Komitéen og IOSCO (International Organi-
zation of Securities Commissions) om udvikling og implementering af glo-
bale standarder på området for sekuritisering.
Covered bonds er ikke en beskyttet betegnelse i Europa. I Danmark dækker
betegnelsen typisk særligt dækkede obligationer, særligt dækkede realkre-
ditobligationer samt visse realkreditobligationer og skibskreditobligationer.
Aktuelt er der ikke en samlet harmoniseret EU-lovgivning for covered
bonds. Inden udgangen af 2014 vil Kommissionen derfor gennemgå be-
handlingen af covered bonds i kapitalkravsreglerne (CRR) med henblik på
at fastlægge de grundlæggende rammer for et integreret europæisk covered
bond market. EU-Kommissionen vil endvidere igangsætte en undersøgelse
af det formålstjenelige i at introducere europæisk lovgivning for covered
bonds.
Private placements er obligationer, som udstedes til en lukket kreds af inve-
storer, og som ikke er børsnoterede. Obligationerne kan ses som et supple-
ment til bankudlån og børsnoterede obligationsudstedelser. Markedet er ikke
udbredt i Europa, hvilket særligt skyldes manglende standardisering af do-
kumentation og information om udsteders kreditkvalitet, samt lav likviditet i
markedet. Inden udgangen af 2014 vil Kommissionen undersøge udbredel-
sen af private placement markederne i Europa for at identificere, hvilke fak-
torer der bidrager til et succesfuldt marked og hvilke risikofaktorer, instru-
mentet indebærer. På basis heraf vil Kommissionen udvikle anbefalinger til,
hvordan succesfulde markeder kan udvikles mere bredt i EU.
Forbedring af SMV’ers adgang til finansiering
Kommissionen har gennem de senere år iværksat en række initiativer for at
fremme SMV’ers adgang til finansiering. Kommissionen har bl.a. ydet bistand
til etablering af Enterprise Europe Network, der bistår europæiske SMV’er
med fx information og træning.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1368961_0006.png
6/17
I tillæg til eksisterende initiativer ønsker Kommissionen i 2014 at kortlægge
gældende EU- og national lovgivning og praksis for investorers adgang til
SMV-kreditinformation. Formålet er at øge potentielle investorers information
om investeringsmuligheder i SMV’er. EU’s mulige tilgang til kreditvurde-
ringsindustrien, og muligheder for øget harmonisering af de europæiske SMV-
data, vil blive overvejet i den forbindelse. Desuden vil Kommissionen søge at
understøtte SMV’er i deres dialog med banker og kapitalmarkedet om finan-
sielle spørgsmål, herunder om bankers tilbagemelding på låneansøgninger.
Tiltrækning af privat finansiering til infrastruktur
For at tiltrække privat finansiering til infrastrukturprojekter opfordrer
Kommissionen de nationale myndigheder til at overveje at involvere private
aktører, når dette er økonomisk hensigtsmæssigt. Kommissionen vil i 2014
vurdere, om relevante myndigheder, om muligt via en fælles platform, fri-
villigt kan gøre eksisterende information tilgængelig om projekter og inve-
steringsplaner på infrastrukturområdet. Kommissionen vil desuden i 2014
undersøge muligheden for at indsamle og, hvor muligt, offentliggøre stan-
dardiseret kreditinformation om finansiering af infrastrukturprojekter. For-
målet er at styrke investorers interesse for infrastrukturprojekter.
Forbedring af den bredere ramme for bæredygtig finansiering
Meddelelsen noterer, at corporate governance udgør en vigtig rammebetin-
gelse for fremme af langsigtet finansiering i Europa. Corporate governance
initiativer kan fx omfatte medarbejderfinansiering (EFP), medarbejderaktio-
nærerhvervelser (ESO) og sociale og miljømæssige forhold. Med meddelel-
sen peger Kommissionen således på en række faktorer, der har indflydelse
på incitamenter til at understøtte langsigtede investeringer.
I de kommende år vil Kommissionen igangsætte tre initiativer. For det før-
ste vil Kommissionen fremsætte forslag om ændring af direktiv om udøvel-
se af visse aktionærrettigheder i børsnoterede selskaber, hvilket skete den 9.
april 2014. Kommissionen vil endvidere søge at identificere problemer med
at gennemføre ordninger for medarbejderfinansiering (EFP) og medarbej-
deraktionærerhvervelser (ESO) med det sigte at foreslå mulige initiativer,
der kan understøtte sådanne ordninger. Endelig vil Kommissionen overveje
offentliggørelse af en henstilling, der skal bidrage til forbedret kvalitet i af-
rapporteringer om god selskabsledelse, samt en rapport om initiativer, der
skal bidrage til, at institutionelle investorer og porteføljemanagere inddrager
CSR-hensyn i deres investeringsbeslutninger.
En væsentlig forudsætning for adgang til langsigtet og risikovillig finansie-
ring er retvisende og troværdige regnskaber. Med meddelelsen søger Kom-
missionen at sikre, at internationale regnskabsstandarder ikke udvikler sig
på en måde, der hindrer langsigtede investeringer.
I den forbindelse peges specielt på den internationale regnskabsstandard be-
nævnt IFRS 9, som omhandler finansielle instrumenter. Denne standard er
kun delvis færdiggjort af IASB, som er den organisation, der udsteder inter-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7/17
nationale regnskabsstandarder. Standarden er endnu ikke godkendt til an-
vendelse inden for EU. Kommissionen tilkendegiver, at den i forbindelse
med den kommende godkendelse af IFRS 9 vil inddrage vurderinger af an-
vendelsen af dagsværdier (fair value) og eventuelle ulemper ved dette i forhold
til værdisættelse af langsigtede investeringer. Regnskabsstandarderne inde-
holder i dag en blandet model, hvor nogle poster skal værdiansættes til
dagsværdi, mens langt de fleste poster værdiansættes til kostpris.
Et andet initiativ vedrører IASBs begrebsramme, som er de overordnede
principper for IASBs regnskabsstandarder. Kommissionen vil invitere IASB
til, i arbejdet med revision af begrebsrammen, og i det hele taget i forbindel-
se med udviklingen af nye standarder, at overveje standardernes virkning på
virksomhedernes investeringshorisonter.
I løbet af 2014 vil Kommissionen i samarbejde med interesserede parter
evaluere forordningen vedrørende internationale regnskabsstandarder (IAS
forordningen) og hensigtsmæssigheden af kriterierne for påtegning. I den for-
bindelse skal det specielt vurderes, om kriterierne tilgodeser Europas lang-
sigtede finansieringsbehov.
Endelig vil Kommissionen i løbet af 2014 gennemføre en høring vedrørende
forenkling af regnskabsstandarder for SMV’er og anvendeligheden af en selv-
stændig regnskabsstandard for SMV’er, der ikke er børsnoterede.
Som led i den langsigtede finansiering af den europæiske økonomi har
Kommissionen også fokus på de skattemæssige incitamenter til at anvende
henholdsvis gæld og egenkapital som finansiering af investeringer. I langt
de fleste europæiske lande favoriserer skattesystemet gældsfinansiering, da
der gives fradrag for renteudgifter, mens der ikke er tilsvarende fradrag for
brugen af egenkapital som finansiering. Det medfører, at der er et skatte-
mæssigt større incitament til fremmedkapitalfinansiering frem for egenkapi-
talfinansiering. Dette kan virke forvridende i forhold til de virksomheder,
der primært finansierer sig ved hjælp af egenkapital.
Denne skattemæssige forvridning har Kommissionen fokus på, og gennem
landespecifikke anbefalinger vil Kommissionen arbejde for at øge incita-
menterne til egenkapitalfinansiering, især i de lande, hvor forvridningen
mellem de to finansieringstyper er høj.
I forhold til de juridiske rammebetingelser vurderer Kommissionen, at for-
skelle i medlemsstaternes insolvenslovgivning og den heraf følgende mang-
lende fleksibilitet medfører store omkostninger for investorerne, lavt afkast
til kreditorerne og problemer for virksomheder med grænseoverskridende
aktiviteter eller ejerskab i hele EU, herunder særligt SMV’er. Kommissio-
nen vil derfor vurdere gennemførelsen af sin henstilling af marts 2014 om
principper for bedste praksis. Formålet er at muliggøre tidlig omstrukture-
ring af levedygtige virksomheder og give iværksættere, der er gået konkurs,
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1368961_0008.png
8/17
en ny chance. Kommissionen vil endvidere overveje mulige yderligere for-
anstaltninger.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres om meddelelsen. Europa-Parlamentets
eventuelle holdning til meddelelsen foreligger endnu ikke.
Med afsæt i Kommissionens grønbog om langsigtet finansiering fra marts
2013 vedtog Europa-Parlamentets økonomi- og valutaudvalg (ECON) den
29. januar 2014 en betænkning om langsigtet finansiering. Betænkningen
hilser grønbogen velkommen, herunder initiativer, der kan bidrage til frem-
me af SMV’ers adgang til langsigtet finansiering.
Europa-Parlamentet vurderer, at den finansielle krise har nødvendiggjort
foranstaltninger, der øger den finansielle sektors modstandsdygtighed. Par-
lamentet anerkender, at det kan være hensigtsmæssigt at kalibrere visse EU-
bestemmelser for at skabe vækst. Samtidig understreges, at den anbefalede
kalibrering på ingen måde er en opfordring til deregulering, der kan bringe
stabiliteten i den finansielle sektor i fare.
Det ventes umiddelbart, at Kommissionens meddelelse vil blive drøftet i Eu-
ropa-Parlamentets udvalg for Økonomi og Valuta (ECON), Beskæftigelse og
Sociale Anliggender (EMPL) og udvalget for Regionaludvikling (REGI).
5.
Nærhedsprincippet
Der redegøres ikke for nærhedsprincippet, idet der er tale om en meddelelse.
Meddelelsen medfører i sig selv ikke ny regulering.
Europa-Kommissionen fremhæver flere steder i meddelelsen, at målene for de
påtænkte initiativer ikke i tilstrækkelig grad kan opfyldes af medlemslandene,
hvis de handler uafhængigt af hinanden. Regeringen vil foretage en vurdering
af nærhedsprincippet for hvert konkret lovforslag, som Kommissionen eventu-
elt måtte fremsætte som opfølgning på meddelelsen.
6.
Gældende dansk ret
Meddelelsen har ikke i sig selv lovgivningsmæssige konsekvenser. Meddelel-
sen vedrører initiativer, der i Danmark er reguleret i følgende lovgivning:
Mobilisering af private kilder til langsigtet finansiering
Danske pengeinstitutter er i dag underlagt et likviditetskrav i § 152 i lov om
finansiel virksomhed. Dette krav vil blive erstattet af det nye, kortsigtede li-
kviditetskrav, LCR, som indfases fra 2015. Såfremt et mere langsigtet likvi-
ditetskrav, NSFR, indføres i EU lovgivning, vil danske pengeinstitutter lige-
ledes blive underlagt dette. Danske pengeinstitutter er ikke i dag underlagt
et NSFR-lignende krav, om end der i den såkaldte tilsynsdiamant er fastlagt
tilsynsrammer for stabil finansiering.
Regulering af tværgående pensionskasser og livsforsikringsselskaber sker i
lov om finansiel virksomhed, som er baseret på livsforsikringsdirektivet (der
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1368961_0009.png
9/17
fra 2016 erstattes af Solvens II). IORP-direktivet er i Danmark implemente-
ret i firmapensionskasseloven.
Regeringens overordnede princip er, at en opsparet krone skal have samme
beskyttelse uanset, hvor den er placeret. I Danmark er det således valgt, at
de kvantitative investeringsregler, som er fastsat i livsforsikringsdirektivet,
også skal gælde for firmapensionskasser (reguleret i IORP-direktivet), selv-
om IORP åbner mulighed for brug af ”prudent person”-princippet.
I forhold til spørgsmålet om etablering af en europæisk opsparingskonto kan
noteres, at opsparingskonti i Danmark er omfattet af de almindelige regler i
bekendtgørelse om god skik for finansielle virksomheder. I henhold til be-
kendtgørelsen har forbrugere krav på en almindelig indlånskonto til at mod-
tage løn og fx offentlige ydelser. Derimod har en forbruger ikke krav på en
opsparingskonto.
Bedre udnyttelse af offentlige midler
Regulering af den statslige finansieringsfond Vækstfonden sker gennem lov
om Vækstfonden. Design og prissætning af Vækstfondens produkter sker i
overensstemmelse med EU’s statsstøtteregler.
Den danske eksportkreditfond, EKF, er reguleret gennem lov om Dansk Ek-
sportkreditfond. Design og prissætning af EKFs produkter følger de fælles
retningslinjer fra en konsensusaftale (Arrangement on Officially Supported
Export Credits), som EU-landene i OECD har indgået med Australien, Ca-
nada, USA, Japan, Sydkorea, New Zealand, Norge samt Schweiz om vilkå-
rene for eksportkreditter med offentlig støtte. Aftalen sætter bl.a. rammer for
minimumspræmier, afbetalingsprofil, maksimal kredittid og minimumsren-
tesatser, så eksportvirksomheder i de forskellige lande bliver tilbudt garanti-
er og lån på lige vilkår.
Udvikling af europæiske kapitalmarkeder
Muligheden for, at visse markedspladser kan lade sig registrere som vækst-
markeder, er en nyskabelse under MiFID II. I den sammenhæng udgør et
’vækstmarked’ et nyt begreb, der ikke i dag er defineret eller reguleret i
gældende dansk ret. I forhold til Kommissionens undersøgelse af behovet
for yderligere foranstaltninger til forbedring af det sekundære marked for
erhvervsobligationer noteres, at MiFID I’s transparensregler kun omfatter
aktier optaget til handel på et reguleret marked. Medlemsstaterne har dog
adgang til at udvide kravene om såkaldt før- og efterhandelsgennemsigtig-
hed til også at gælde andre typer af finansielle instrumenter. Danmark har
valgt at benytte adgangen til at fastsætte krav om efterhandelsgennemsigtig-
hed for visse obligationer optaget til handel på et dansk reguleret marked.
Prospektkravet er reguleret ved direktiv om det prospekt, der skal offentlig-
gøres, når værdipapirer udbydes til offentligheden eller optages til handel
(Prospektdirektivet). Direktivet er i dansk ret implementeret i lov om værdi-
papirhandel. Indholdskravene til prospekter, herunder det proportionale pro-
spektregime for SMV’er og selskaber med begrænset markedsværdi, er re-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1368961_0010.png
10/17
guleret i forordning om gennemførelse af direktiv 2003/71 for så vidt angår
oplysninger i prospekter samt disses format, integration ved henvisning og
offentliggørelse af sådanne prospekter samt annoncering (Prospektforord-
ningen). Forordningen er direkte gældende i dansk ret.
Investeringsforeninger (UCITS) er reguleret ved direktiv om samordning af
love og administrative bestemmelser om visse institutter for kollektive inve-
steringer i værdipapirer (UCITS-direktivet). Direktivet er i dansk ret imple-
menteret i lov om investeringsforeninger m.v. samt i en række bekendtgø-
relser, som bygger på direktivets bestemmelser.
Fra den 1. januar 2014 har det været muligt for danske pengeinstitutter at
sælge puljer af lån m.v. til et formålsbestemt selskab, der udsteder obligati-
oner med sikkerhed i puljen af lån m.v. (sekuritisering), ved hjælp af et så-
kaldt refinansieringsregister. Området reguleres i lov om finansiel virksom-
hed. Kravet om, at det organiserende institut skal tilbageholde en vis del af
risikoen på lånene i den solgte pulje, er reguleret i EU’s kapitalkravsforord-
ning (CRR), der er direkte gældende i dansk ret.
Gældende regler om covered bonds er udmøntet i lov om realkreditlån og
realkreditobligationer m.v. (LRR), lov om finansiel virksomhed og lov om
et skibsfinansieringsinstitut (LSF). I Danmark udstedes covered bonds i alt-
overvejende grad af specialinstitutter (realkreditinstitutter og Danmarks
Skibskredit), som udelukkende udsteder obligationer inden for lovgivnin-
gens lånegrænser med sikkerhed i fast ejendom henholdsvis skibe. Kun en
enkelt universalbank har tilladelse til covered bonds-udstedelse.
Alle covered bonds-udstedere er underlagt kapitalkrav og er under tilsyn af
Finanstilsynet. Endvidere er covered bonds-investorer tillagt et konkurspri-
vilegium i tilfælde af, at en covered bonds-udsteder går konkurs, uanset om
udsteder er et specialinstitut eller en universalbank. Endelig er covered
bonds-udstedere underlagt et balanceprincip, der begrænser udstedernes mu-
ligheder for at tage rente-, valutakurs-, likviditets- og optionsrisici på den
indkapslede del af långivningen baseret på covered bonds, da lovgivningen
fastsætter absolutte grænser for størrelsen på tilladte markedsrisici. For real-
kreditinstitutter, der anvender ”matchfunding”, er der en udvidet grad af
gennemsigtighed om fundingomkostningerne over for låntagere og investo-
rer, da matchfunding betyder, at lån og obligationer ”spejler” hinanden.
Ifølge dansk lovgivning vil private placeringer som oftest være undtaget
prospektpligt, jf. § 13 i bekendtgørelse om prospekter for værdipapirer, der
optages til handel på et reguleret marked, og ved offentligt udbud af værdi-
papirer over 5 mio. euro. Dette skaber en vis fleksibilitet for udstedere og
udbydere af værdipapirer, fordi de fritages fra at opfylde de relativt byrde-
fulde prospektregler.
Forbedring af SMV’ers adgang til finansiering
Spørgsmålet om tilgængelighed af relevant SMV-kreditinformation er ikke
selvstændigt reguleret i dansk ret.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1368961_0011.png
11/17
Tiltrækning af privat finansiering til infrastruktur
Der eksisterer ikke en selvstændig lovgivning for OPP i Danmark. De lov-
givningsmæssige rammer for OPP udgøres af byggeloven, udbudsreglerne, lå-
ne- og deponeringsreglerne samt bekendtgørelsen om kvalitet, OPP og to-
taløkonomi i offentligt byggeri.
Forbedring af den bredere ramme for bæredygtig finansiering
Kommissionen har udstedt henstillinger på området for god selskabsledelse.
På en række områder har anbefalingerne i disse henstillinger allerede ud-
gjort en del af dansk selskabsret eller været omfattet af særlige regler inden
for den finansielle lovgivning. Øvrige anbefalinger i Kommissionens fore-
liggende henstillinger er indarbejdet i de eksisterende Anbefalinger for god
Selskabsledelse, som udstedes af Komitéen for god Selskabsledelse.
Det eksisterende direktiv om udøvelse af visse aktionærrettigheder i børsno-
terede selskaber er gennemført i selskabsloven, jf. lov nr. 470 af 12. juni
2009. Kommissionens påtænkte tilføjelser omkring øget gennemsigtighed
om institutionelle investorer, porteføljemanageres og særlige rådgivnings-
firmaers forhold ved varetagelsen af investorinteresser vil efter omstændig-
hederne kræve lovgivning. Der er ikke i dag detaljeret lovgivning på områ-
det.
De internationale regnskabsstandarder, der godkendes i regi af EU, har di-
rekte anvendelse for børsnoterede virksomheders koncernregnskaber og kan
valgfrit anvendes af andre virksomheder.
I forhold til de skattemæssige og juridiske rammer noteres, at når virksom-
heder skal finansiere en ny investering, kan de vælge mellem at optage lån
(gældsfinansiering) eller at finansiere investeringen med aktionærernes ”egne
penge” (egenkapital i form af nye indskud eller akkumuleret indtjening). Med
gældende regler har virksomhederne, med visse begrænsninger, fradrag for fi-
nansieringsudgifter for fremmedkapital, (dvs. rentebetalinger på lån, jf. stats-
skattelovens § 6, litra e), mens der for egenkapital (dvs. udlodning af udbytte)
ikke er samme skattemæssige behandling. Indførelsen af rentefradragsbe-
grænsningsreglerne i 2007, jf. selskabsskattelovens §§ 11 B og 11 C, skønnes
at trække i retning af at mindske den skattemæssige forskelsbehandling mel-
lem egenkapital- og gældsfinansiering. Nedsættelserne af selskabsskattesatsen
har trukket i samme retning.
Konkursloven finder alene anvendelse på rekonstruktionsbehandling, konkurs
eller gældssanering i forhold til skyldnere, der enten udøver erhvervsmæssig
virksomhed eller har hjemting i Danmark. Der kan begæres udlæg mv. i en
skyldners ejendele her i landet, uanset om der er indledt konkursbehandling for
samme skyldner i udlandet.
Konkursforordningen, der gælder ved grænseoverskridende insolvensbehand-
ling og indeholder regler om bl.a. værneting, lovvalg og anerkendelse og fuld-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1368961_0012.png
12/17
byrdelse af retsafgørelser inden for dens anvendelsesområde, finder ikke an-
vendelse i Danmark pga. retsforbeholdet. Kommissionen har tidligere ikke
fundet anledning til at indlede forhandlinger med Danmark om parallelaftale.
7.
Lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser
Meddelelsen har ikke i sig selv lovgivningsmæssige eller statsfinansielle kon-
sekvenser.
8.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Meddelelsen har i sig selv ikke samfundsøkonomiske konsekvenser. Kommis-
sionen har ikke kvantificeret konsekvenser af eventuelt kommende lovforslag.
9.
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Meddelelsen medfører i sig selv ikke administrative byrder for dansk erhvervs-
liv. Kommissionen har ikke kvantificeret de samlede administrative konse-
kvenser af eventuelt kommende lovforslag.
10.
Høring
Meddelelsen blev sendt i høring den 27. marts 2014 i EU-specialudvalget for
den finansielle sektor samt den 28. marts i EU-specialudvalget for konkurren-
ceevne, vækst og forbrugerspørgsmål. Høringsfrist var den 4. april 2014. Spe-
cialudvalgsnotat blev sendt til ovenstående specialudvalg den 14. april med
høringsfrist den 22. april. Nedenfor sammenfattes hovedindholdet af de ind-
komne høringssvar.
Dansk Aktionærforening
De enkelte initiativer i meddelelsen hilses generelt velkomment, herunder et
indre marked for personlige pensioner og revision af direktivet om aktionær-
rettigheder. Dansk Aktionærforening noterer samtidig, at der på visse områder
fortsat er behov for tiltag, der kan sikre investorbeskyttelse og transparens. Der
lægges bl.a. stor vægt på, at den danske realkreditmodel kan opretholdes, lige-
som forbrugerens opsparing på forsikrings- og pensionsområdet nyder nød-
vendig beskyttelse.
Dansk Erhverv
Dansk Erhverv understreger behovet for at fremme udbuddet af risikovillig
kapital, såvel egenkapital som langfristet lånefinansiering. Mangel på kapital
anses for at være et alvorligt problem, fordi det hæmmer virksomhedernes in-
vesteringskapacitet. Dansk Erhverv støtter generelt Kommissionens meddelel-
se, herunder de indeholdte forslag om bedre udnyttelse af offentlige midler,
initiativer målrettet SMV’er og fremme af offentlig-privat samarbejde.
Dansk Industri
DI anser et velfungerende kapitalmarked for at være en grundlæggende forud-
sætning for, at danske virksomheder kan fungere og investere. DI hilser gene-
relt meddelelsen vedkommen og opfordrer til, at de kumulative effekter af de
førte politikker på området overvejes, herunder den bredere effekt på virksom-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1368961_0013.png
13/17
hedernes investeringsbeslutninger. DI opfordrer regeringen til at se på nationa-
le hindringer for langsigtet finansiering, herunder skattemæssige forhold.
Danske Maritime
Danske Maritime vurderer, at en af de væsentligste forudsætninger for fortsat
vækst og innovation i den danske martime industri er, at industrien har til-
strækkelig adgang til finansiering, herunder langsigtet finansiering. Danske
Maritime opfordrer til, at arbejdet med langsigtet finansiering fortsættes og
suppleres med flere og lignende indsatser. Der bør i den forbindelse tages høj-
de for specifikke sektorbehov, idet den maritime sektor er kapitalintensiv og i
særlig grad har behov for langsigtede finansieringsløsninger.
Finansrådet
Finansrådet noterer, at den rette balance skal findes mellem regulering af den
finansielle sektor og dens evne til at imødekomme efterspørgslen efter lån. Fi-
nansrådet noterer, at Kommissionens tanker om bl.a. finansiel transaktionsskat
og strukturelle reformer går imod målet om at fremme langsigtet finansiering.
Finansrådet efterspørger bl.a. en analyse af effekterne af hele den nye finan-
sielle regulering, som bankerne skal følge oven på den økonomiske krise.
FSR – danske revisorer
FSR finder, at en meget væsentlig forudsætning for bedre adgang til risikovil-
lig finansiering er, at der fastlægges regler om regnskabsrapportering af høj
kvalitet og om revision, eller eventuelt gennemgang (review), af regnskabsin-
formationer. FSR finder, at meddelelsen indeholder mange positive initiativer,
men er betænkelig ved visse initiativer, især hvis initiativerne reelt indebærer
forringede regnskabsmæssige oplysninger.
Landsorganisationen i Danmark
LO hilser meddelelsen velkommen, herunder initiativer, der forbedrer
SMV’ers adgang til finansiering, initiativer for arbejdsmarkedspension og
målrettet brug af OPP. LO noterer, at der er et potentiale forbundet med en fi-
nansiel transaktionsskat – både i forhold til at mindske ren spekulation og ved
at generere indtægter, der kan anvendes til fx vækstinitiativer. LO finder det
afgørende, at langsigtet finansiering anvendes på fx uddannelse, forskning og
innovation.
Realkreditforeningen
Realkreditforeningen hilser Kommissionens ambition om at skabe en fælles
ramme for covered bonds i Europa velkommen. Realkreditforeningen vurde-
rer, at ambitionen imidlertid også rummer en væsentlig fare for, at særtræk ved
den danske realkreditmodel i sidste ende må opgives til fordel for en mere
standardiseret, europæisk model, som i dansk optik vil blive ringere.
Realkreditrådet
Realkreditrådet forholder sig positiv til Kommissionens intention om at under-
søge muligheden for at indføre EU rammelovgivning for covered bonds. Dette
kan være en mulighed for at få beskrevet og lovfæstet, hvordan et markedsba-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1368961_0014.png
14/17
seret realkreditsystem som det danske fungerer. Realkreditforeningen finder
samtidig, at man i de videre overvejelser må sikre, at velfungerende eksiste-
rende systemer som det danske ikke påvirkes negativt af harmonisering.
11.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Andre landes holdning til Kommissionens meddelelse kendes endnu ikke.
Der vurderes overordnet at være støtte til meddelelsen og den indeholdte
vækstdagsorden, herunder i forhold til forbedring af de finansielle ramme-
betingelser for europæiske SMV’er.
12.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen kan generelt støtte Kommissionens meddelelse om langsigtet fi-
nansiering, idet den udgør et vigtigt skridt mod en styrket vækstdagsorden.
Mobilisering af private kilder til langsigtet finansiering
Regeringen er enig med Kommissionen i, at der med de kommende likvidi-
tetskrav (LCR) skal sikres en balance imellem øget modstandskraft i penge-
institutterne og eventuelle begrænsninger, som kravene måtte medføre i for-
hold til institutternes muligheder for at understøtte finansieringsaktivitet.
Det er særligt vigtigt for regeringen, at Kommissionen tager tilstrækkelige
hensyn til den danske realkreditmodel i udformningen af likviditetskravene
og dermed sikrer, at den danske model fortsat kan fungere som en stabil fi-
nansieringskilde for den danske realøkonomi.
På forsikringsområdet kan meddelelsen læses sådan, at Kommissionen vil
overveje at lave yderligere justeringer til kapitalkravene i Solvens II i for-
hold til visse langsigtede investeringer, fx infrastruktur. Det må formodes, at
justeringerne i givet fald vil gå i retning af mere lempelige kapitalkrav til
investeringer i disse aktivklasser. Det vil være i modstrid med konklusio-
nerne i EIOPAs rapport på området. Regeringen finder, at det vil kræve
yderligere analyse, hvis der skal etableres regler, der går imod den vurde-
ring, som indtil nu er lagt til grund for kapitalkravene i Solvens II.
I forhold til pensionsområdet indeholder det nye IORP-direktivforslag fra
den 27. marts 2014 ikke regulering af kapitalkrav, hvorfor der ikke er udsigt
til, at der indføres et risikobaseret solvenskrav for firmapensionskasser. Re-
geringen finder, at muligheden for at fastsætte kvantitative investeringsreg-
ler i et vist omfang fortsat skal være muligt for firmapensionskasser. Det
gælder også i forhold til de investeringer, som meddelelsen behandler, så-
fremt det vurderes at være nødvendigt ud fra et tilsynsmæssigt perspektiv.
Regeringen kan generelt støtte, at Kommissionen undersøger området for
langsigtede opsparingskonti med henblik på at undersøge, om der er behov
for at indføre en europæisk opsparingskonto.
Bedre udnyttelse af offentlige midler
Regeringen er umiddelbart positiv over for Kommissionens tanker om de
nationale erhvervsfremmende banker, deres betydning for langsigtet finan-
siering og muligheden for øget samarbejde med bl.a. de internationale inve-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1368961_0015.png
15/17
steringsbanker EIB og EIF. Kommissionens tanker er i tråd med den mar-
kante forøgelse af Vækstfondens aktivitetsniveau indenfor lån og kautioner,
der har fundet sted siden finanskrisens start i 2008. I overensstemmelse med
Kommissionens beskrivelse af de erhvervsfremmende banker har Vækst-
fonden således udgjort et vigtigt element i indsatsen for at hjælpe de mange
danske SMV’er, der grundet finanskrisen har haft vanskeligt ved at opnå fi-
nansiering i pengeinstitutterne.
Kommissionens fokus på øget samarbejde mellem nationale erhvervsfrem-
mende banker og EIB/EIF ligger endvidere i tråd med det nyligt etablerede
samarbejde mellem Vækstfonden og EIF om Vækstfondens ’Små Vækst-
kautioner’. Samarbejdet indebærer, at Vækstfonden kan yde en supplerende
garanti til finansieringsinstituttet for lån på op til 185.000 kr. Samarbejdet
med EIF giver pengeinstitutterne større tilskyndelse til at yde de helt små
lån, fx til iværksættere og små virksomheder, fordi bankerne får øget sik-
kerhed for lån, der kan være risikofyldte og dermed kan være vanskelige for
bankerne, uden garantien, at få en rentabel forretning ud af.
Regeringen finder, at det er positivt, at EU’s medlemslande benytter sig af
eksportkreditinstitutter til at afhjælpe virksomhedernes finansieringsudfor-
dringer, og regeringen er umiddelbart positiv over for Kommissionens for-
slag om at øge samarbejdet mellem de eksisterende, nationale eksportkredit-
institutter.
Udvikling af europæiske kapitalmarkeder
Regeringen vil arbejde for, at de foreslåede initiativer bidrager til større sam-
menhæng mellem de europæiske kapitalmarkeder for at sikre transparens og
fremme langsigtede investeringer.
Regeringen støtter Kommissionens tanker om at styrke SVM’ers vækstvil-
kår ved at lade visse markedspladser registrere sig som ’vækstmarkeder’.
Regeringen kan overordnet tilslutte sig bestræbelserne på at forbedre det se-
kundære marked for erhvervsobligationer. Forslag om øget handelsgennem-
sigtighed bør i den sammenhæng gennemføres under hensyntagen til at be-
vare en passende likviditet i de omfattede instrumenter. I forhold til under-
søgelse af effekt af proportionalt prospektregime for SMV’er og selskaber
med begrænset markedsværdi kan regeringen tilslutte sig, at der følges op
på, om de gennemførte tiltag har den tilstræbte effekt.
I forhold til Kommissionens tanker om ændringer til UCITS-direktivet om
kollektive investeringsordning afventer regeringen eventuelle udspil fra
Kommissionens side.
Kommissionens tanker om at styrke markedet for sekuritisering ved at skabe
større gennemsigtighed og standardisering er fornuftige. Kommissionens
tanker kan, når realiseret, supplere de danske regler om refinansieringsregi-
stre, idet større gennemsigtighed og standardisering på sigt vil øge tilliden
til og likviditeten på markedet for sekuritiseringer og derigennem øge mu-
lighederne for, at SMV’er kan opnå gældsfinansiering.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1368961_0016.png
16/17
Det er regeringens holdning, at covered bonds er velegnet som langsigtet fi-
nansiering, da den danske realkreditmodel kan tilbyde lån med lang løbetid
og – hvis det ønskes – med en kendt, fast rente. Det er således vigtigt for re-
geringen, at den danske realkreditmodel kan fortsætte med at tilbyde billig
finansiering af fast ejendom til boligejerne, og at den høje grad af sikkerhed
bagved obligationerne bibeholdes. Danmark vil således følge Kommissio-
nens eventuelle initiativer på dette område nøje. Minimumsregler vil for-
mentlig være at foretrække, da det er vurderingen, at dette giver en bedre
mulighed for i højere grad at kunne bevare det høje niveau af den danske re-
alkreditmodel.
Kommissionens tanker om at undersøge drivkræfter bag succesfulde private
placement markeder synes fornuftige. Kommissionens tanker kan bidrage til
at udvikle private placement markedet i Danmark.
Forbedring af SMV’ers adgang til finansiering
Regeringen er umiddelbart positiv over for Kommissionens forslag om at
gennemføre en kortlægning af gældende lov og praksis vedrørende adgan-
gen til SMV-kreditinformation. Regeringen bemærker, at der allerede i dag
arbejdes på forbedring af kreditregisterinformationen på tværs af Europa.
Således overvejer den Europæiske Centralbank aktuelt mulighederne for et
forbedret kreditregister, jf. bankens beslutning af 24. februar 2014 vedr. “the
organisation of preparatory measures for the collection of granular credit da-
ta by the European System of Central Banks”.
Regeringen er ligeledes umiddelbart positiv overfor Kommissionens forslag
om at understøtte SMV’er i deres dialog med banker og kapitalmarkedet.
Tiltrækning af privat finansiering til infrastruktur
Kommissionen noterer i sin omtale af Connecting Europe Faciliteten (CEF),
at denne skal bidrage til, at mere gods løftes fra lastbiler til jernbanenettet.
Midlerne har også til formål at understøtte mere søbaseret transport, hvortil
Kommissionen indikativt har øremærket en del af CEF-puljen. Regeringen
finder, at Kommissionen i sit videre arbejde bør iagttage disse formål.
Regeringen kan umiddelbart støtte, at Kommissionen evaluerer muligheden
for at oprette en frivillig liste over kommende OPP-projekter. En sådan liste
kan bidrage til at styrke konkurrencen på markedet for OPP ved at skabe
mere forudsigelighed omkring OPP-markedets udvikling. Derudover vil den
frivillige liste hverken medføre væsentlige finansielle eller administrative
omkostninger for de omfattede myndigheder. Regeringen finder det også
umiddelbart positivt, at Kommissionen vil evaluere muligheden for at ind-
samle og, hvor muligt, offentliggøre standardiseret kreditinformation om fi-
nansiering af infrastrukturprojekter.
Forbedring af den bredere ramme for bæredygtig finansiering
Regeringen støtter generelt corporate governance initiativer, der bidrager til
at skabe et velfungerende og holdbart investeringsklima til gavn for europæ-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1368961_0017.png
17/17
isk erhvervsliv. Regeringen støtter endvidere initiativer, der tager hensyn til
sociale og miljømæssige forhold i forbindelse med investeringer.
Regeringen er umiddelbart positiv over for, at Kommissionen undersøger
dagsværdiprincippet i forhold til at ændre regnskabsreguleringen for at
fremme de langsigtede investeringer. Regeringen er dog skeptisk over for en
eventuel begrænsning i anvendelsen af dagsværdiprincippet. Dette skyldes,
at en begrænsning af dagsværdiprincippet vil være et brud med en udvik-
ling, der er gået i retning mod øget brug af dagsværdier, idet disse typisk gi-
ver et mere aktuelt billede af virksomhedens økonomiske forhold.
Kommissionen og interessenter bør være opmærksomme på, at uanset om
kostpris anvendes som regnskabsprincip i stedet for dagsværdiprincippet,
gælder der fortsat et generelt princip om, at der skal foretages nedskrivning,
hvis et aktiv falder i værdi.
Regeringen ser positivt på at indføre en særlig regnskabsstandard for mindre
virksomheder, som ikke er børsnoterede. Den internationale, standardudste-
dende organisation, IASB, har allerede udarbejdet en sådan, der imidlertid
ikke er godkendt af EU. Det ville derfor være nærliggende at implementere
denne standard i EU. Standarden er ikke rettet mod børsnoterede virksom-
heder og er således som udgangspunkt ikke anvendelig for disse. Hvorvidt
standarden også skal kunne anvendes af små børsnoterede virksomheder,
må i givet fald afvente en nærmere analyse.
Regeringen er umiddelbart positivt indstillet over for Kommissionens tiltag
om fortsat at overvåge landenes skattemæssige behandling af gæld og egen-
kapital samt, hvis dette skønnes relevant, at komme med landespecifikke
anbefalinger herom. Det bemærkes samtidig, at reglerne vedrørende den
skattemæssige behandling af gæld og egenkapital skal ses i sammenhæng
med den øvrige beskatning.
13. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg. Sagen er
nævnt til orientering den 5. juli 2013 i forbindelse med fremsendelse af Er-
hvervs- og Vækstministeriets grund- og nærhedsnotat om Europa-
Kommissionens grønbog om langsigtet finansiering af den europæiske øko-
nomi (COM(2013)150).