Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2013-14
KOM (2014) 0291 Bilag 1
Offentligt
1382292_0001.png
Grund- og nærhedsnotat til Folketingets Europaudvalg
Forslag til Rådets afgørelse om indgåelse på Den Europæiske Unions
vegne af aftalen mellem Den Europæiske Union og dens medlemsstater
og Island vedrørende Islands deltagelse i den fælles opfyldelse af
Unionens, medlemsstaternes og Islands forpligtelser i den anden
forpligtelsesperiode, der er fastsat i Kyotoprotokollen til De Forenede
Nationers rammekonvention om klimaændringer KOM(2014) 290
samt
Forslag til Rådets afgørelse om undertegnelse på Den Europæiske
Unions vegne af aftalen mellem Den Europæiske Union og dens
medlemsstater og Island vedrørende Islands deltagelse i den fælles
opfyldelse af Unionens, medlemsstaternes og Islands forpligtelser i den
anden forpligtelsesperiode, der er fastsat i Kyotoprotokollen til De
Forenede Nationers rammekonvention om klimaændringer KOM(2014)
291.
1. Resumé
Kommissionen har den 23. maj 2014 fremsat forslag til Rådets afgørelse
vedr. EU’s indgåelse henholdsvis undertegnelse af en aftale med Island
vedrørende Islands deltagelse i den fælles opfyldelse af Unionens,
medlemsstaternes og Islands forpligtelser i den anden
forpligtelsesperiode under Kyoto-protokollen.
Forslagene er oversendt til Rådet i danske sprogversioner den 23. maj
2014. Forslagene er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 218, stk. 5 og 6
og skal behandles efter den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF
artikel 294. Rådet træffer afgørelse med kvalificeret flertal.
Forslagene flugter fint med de drøftelser, der hidtil har været i Rådet om
sagen. Selvom de præcise tal for Islands reduktionsforpligtelse endnu
ikke fremgår af udkastet til aftale (skal fremgå af Annex 2 til aftalen)
ventes dette ikke at give anledning til problemer, da det af det forklarende
memorandum til beslutningerne fremgår, at aftalen med Island ikke
fastlægger nogen forpligtelser for Unionen eller medlemsstaterne, og at
Island deltager i den fælles opfyldelse på samme grundlag som
medlemsstaterne. Der er ingen konsekvenser for dansk ret.
[Kontor/afdeling]
[Dato]
J nr. [XXX]
/
Energistyrelsen
J nr. 6501/6507-0870
Ref. moth/er
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1382292_0002.png
KLIMA-, ENERGI- OG
BYGNINGSMINISTERIET
2. Baggrund
På den attende partskonference (COP18) under De Forenede Nationers
Rammekonvention om klimaændringer afholdt i Doha, Qatar, i december
2012, traf parterne beslutning om, at der skal være en anden
forpligtelsesperiode under Kyotoprotokollen til De Forenede Nationers
Rammekonvention om Klimaændringer, når den første periode udløb med
udgangen af 2012 (”Dohaændringen”). Anden forpligtelsesperiode vil løbe
i perioden fra 1. januar 2013 til 31. december 2020.
EU og de enkelte medlemsstater er hver især parter til Kyotoprotokollen. I
henhold til artikel 4 i protokollen kan parter indgå aftale om i fællesskab at
opfylde deres reduktionsforpligtelser. Artikel 4 gør det således muligt for
fællesskaber som EU at opfylde medlemslandenes målsætninger i
fællesskab. EU og medlemsstaterne opfyldte i første periode under
Kyotoprotokollen deres forpligtelser i fællesskab, og i forbindelse med
vedtagelse af Doha-ændringen i december 2012 gav EU og
medlemsstaterne udtryk for, at de også i anden forpligtelsesperiode havde
til hensigt at opfylde deres forpligtelse i fællesskab og sammen med
Kroatien og Island.
Med ikrafttrædelse af Kroatiens EU-medlemskab den 1. juli 2013 vil
Kroatien automatisk indgå i den fælles opfyldelse.
Efter Kommissionens fremsættelse af forslag til retsakter til brug for
fælles opfyldelse af forpligtelserne i Kyotoprotokollens anden
forpligtelsesperiode den 6. november 2013 (forslag til Rådets beslutning
om ratifikation samt forslag til ændring af moniteringsmekanismen ,
KOM(2013)768), har Kommissionen på baggrund af et mandat fra Rådet
gennemført parallelle forhandlinger med Island om en aftale vedrørende
Islands deltagelse i den fælles opfyldelse af Unionens, medlemsstaternes
og Islands forpligtelser i den anden forpligtelsesperiode fastsat i
Kyotoprotokollen til De Forenede Nationers rammekonvention om
klimaændringer.
Da forhandlinger mellem Island og EU om Islands optagelse i EU ikke er
tilendebragt, forudsætter Islands deltagelse i den fælles opfyldelse med
EU og medlemsstaterne en særskilt international aftale mellem EU,
medlemsstaterne og Island i henhold til art. 218 i TFEU om procedure for
indgåelse af aftaler med tredjelande og internationale organisationer .
Da forhandlingerne om en sådan særskilt aftale med Island nu er
afsluttet, har Kommissionen fremlagt sine forslag til indgåelse og
vedtagelse af aftalen. Rådet træffer afgørelse med kvalificeret flertal
under hele proceduren. Europa-Parlamentet skal godkende, at Unionen
indgår aftalen.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1382292_0003.png
3. Formål og indhold
Kommissionen har fremlagt forslag til henholdsvis indgåelse og
undertegnelse af aftale om Islands deltagelse i den fælles opfyldelse af
Den Europæiske Unions, dens medlemsstaters og Islands forpligtelser i
anden forpligtelsesperiode i Kyotoprotokollen til De Forenede Nationers
Rammekonvention om klimaændringer.
Formålet med forslagene er at fastlægge reglerne for Islands deltagelse i
EU’s fælles opfyldelse under Kyotoprotokollens anden
forpligtelsesperiode.
Dette kræver dels, at Rådet vedtager en afgørelse om indgåelse af
aftalen og dels, at Rådet vedtager en afgørelse om undertegnelse af
aftalen. Begge forslag er vedlagt udkast til selve aftalen med Island om
deltagelse i den fælles opfyldelse af Den Europæiske Unions, dens
medlemsstaters og Islands forpligtelser i Kyoto-protokollens anden
forpligtelsesperiode.
Udkastene – inklusivt udkast til aftale - omfatter en gengivelse af
rammerne for Islands deltagelse i en fælles opfyldelse med EU, herunder
en liste med den EU-lovgivning, som Island med aftalen forpligter sig til at
følge (Annex 1 til aftalen). Sidstnævnte liste omfatter alene
moniteringsmekanisme-forordningen, hvorved Island forpligtes til også at
foretage klima-rapportering til kommissionen, så der under Kyoto-
protokollen også kan foretages en samlet rapportering for EU28 og Island
i relation til den fælles målopfyldelse. Listen vil dog senere kunne
udvides.
Selvom de præcise tal for Islands reduktionsforpligtelse endnu ikke
fremgår af udkastet til aftale (skal frem gå af Annex 2 til aftalen) ventes
dette ikke at give anledning til problemer, da det af det forklarende
memorandum til beslutningerne fremgår, at aftalen med Island ikke
fastlægger nogen forpligtelser for Unionen eller medlemsstarterne, og at
Island deltager i den fælles opfyldelse på samme grundlag som
medlemsstaterne.
KLIMA-, ENERGI- OG
BYGNINGSMINISTERIET
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal i henhold til art. 218 TFEU godkende, at
Unionen indgår aftaler med tredjelande eller internationale
organisationer. Europa-Parlamentet skal derfor høres i forbindelse med
Rådets behandling af forslagene om indgåelse og undertegnelse af aftale
med Island om fælles opfyldelse under Kyotoprotokollens anden
forpligtelsesperiode.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1382292_0004.png
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant
KLIMA-, ENERGI- OG
BYGNINGSMINISTERIET
7. Konsekvenser
Sagen forventes ikke at have konsekvenser for statsfinanserne eller
samfundsøkonomien.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring, da forslaget ikke medfører
ændringer af dansk ret eller pålægger Danmark nye forpligtelser.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Udkastene flugter fint med de drøftelser, der hidtil har været i Rådet om
sagen. Under de hidtidige drøftelser i embedsmandsarbejdsgruppen har
der generelt været støtte til Kommissionens forslag til indgåelse
henholdsvis undertegnelse af aftale med Island om fælles opfyldelse
under Kyotoprotokollens anden forpligtelsesperiode .
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter Kommissionens forslag om at indgå og undertegne
aftale med Island om fælles opfyldelse under Kyotoprotokollens anden
forpligtelsesperiode.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Kommissionens forslag til indgåelse og undertegnelse af aftale med
Island har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg. Grund-
og nærhedsnotatet til den forudgående henstilling fra Kommissionen til
Rådet om bemyndigelse til at indlede forhandlinger om en aftale med
Island vedrørende Islands deltagelse i den fælles opfyldelse af Den
Europæiske Unions, dens medlemsstaters og Islands forpligtelser i anden
forpligtelsesperiode i Kyotoprotokollen til De Forenede Nationers
Rammekonvention om klimaændringer (COM(2013) 474 final) blev
fremsendt Folketingets Europaudvalg den 23. juli 2013.
4