Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2014-15 (1. samling)
KOM (2014) 0464 Bilag 1
Offentligt
FORSVARSMINISTERIET
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
EU-kommissionens Grønbog om
Sikkerhed i forbindelse med turistindkvarteringsfaciliteter af 22. juli 2014, KOM(2014) 464
[26. februar 2015]
Nyt notat
1. Resumé
EU-kommissionen har i juli 2014 udsendt ”Grønbog: Sikkerhed i forbindelse med
turistindkvarteringsfaciliteter”, KOM(2014) 264. Grønbogen bygger bl.a. på en offentlig høring
om sikkerheden i forbindelse med turistindkvartering. Grønbogen redegør bl.a. for en
spørgeskemaundersøgelse, hvor spørgsmålene er opdelt i 5 kategorier, herunder hvordan
forbrugersikkerheden reguleres og overvåges. Målgruppen for grønbogen har været bred og
omfatter bl.a. private virksomheder og borgere, offentlige myndigheder og organisationer, der
har en interesse i at tilkendegive mening om sikkerheden ved turistindkvarteringsfaciliteter. I
forhold til dette grund- og nærhedsnotat er der gennemført en høring i Erhvervs- og
Vækstministeriets EU specialudvalg, hvoraf det er en generel holdning, at området er
reguleret af megen horisontal lovgivning. Det er opfattelsen, at den nationale lovgivning og
sikkerhedsforanstaltninger vedr. overvågning og kontrol, der gennemføres af relevante danske
myndigheder, er fuldt ud dækkende og tilstrækkelige i forhold til at opretholde et højt
sikkerhedsniveau, som skaber tryghed for forbrugere og turister. Der henvises også til, at de
sikkerhedsmæssige udfordringer udgør et meget lille reelt problem, jf. det statistiske
materiale, som grønbogen lægger til grund. Regeringen finder det positivt, at grønbogen
fokuserer på vigtigheden af sikkerhed i forbindelse med turistindkvarteringsfaciliteter.
Regeringen finder det nuværende gældende sikkerhedsniveau hensigtsmæssigt og finder det
således ikke nødvendigt, at området fremadrettet reguleres af EU.
2. Baggrund
EU-kommissionen vedtog i 2010 en meddelelse, der indeholdt en strategi for forbedring af
turistindustriens konkurrenceevne. Et af indsatsområderne var sikkerhed i forbindelse med
turistindkvarteringsfaciliteter. I meddelelsen understreges muligheden for at sætte gang i
turismen ved at forbedre sikkerheden i turistindustrien. Europa-Parlamentet har hertil i
”Betænkning om en ny turismepolitik for Europa – verdens førende rejsemål”, Transport- og
1
kom (2014) 0464 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om sikkerhed i forbindelse med turistindkvarteringsfaciliteter
Turismeudvalget, understreget,
at det er vigtigt med mere opmærksomhed omkring sikkerhed
i forbindelse med forskellige typer indkvartering, navnlig hvad angår brandsikkerhedsforskrifter
og sikkerhedsforanstaltninger i forbindelse med carbonmonoxid”
(kulilte).
I 2013 gennemførte Kommissionen en spørgeskemaundersøgelse vedrørende tjenesteydelser,
og hvilken lovgivning disse var underlagt. 24 medlemsstater deltog i undersøgelsen. De
konkrete spørgsmål og medlemsstaternes svar herpå er gengivet i bilaget til grønbogen.
Ifølge en UNWTO-barometerundersøgelse vedrørende turisme fra januar 2014 er Europa
verdens førende turistmål. Ifølge samme undersøgelse giver sikkerhed dog aldrig europæiske
turister bekymringer (0 % - 1 % af svarene). Turister i Europa føler sig trygge og meget
tilfredse.
3. Formål og indhold
Formålet med grønbogen er at iværksætte en offentlig høring om sikkerheden i forbindelse
med turistindkvartering, og herigennem indsamle oplysninger om faktuelle aspekter og om
holdningerne og forventningerne hertil samt at fremme en offentlig debat om sikkerheden i
forbindelse med turistindkvartering. På baggrund af tidligere undersøgelser er spørgsmålene
opdelt i fem grundlæggende aspekter:
1. Regulering og overvågning af forbrugersikkerheden i de forskellige medlemslande.
2. Hvorvidt reguleringen er tilstrækkelig til at sikre forbrugernes beskyttelse, og hvorvidt
denne indebærer risiko for, at leverandøren af turistindkvarteringstjenester kan undgå
krav, der sikrer forbrugernes beskyttelse, ved at operere på tværs af grænser.
3. Hvorvidt forskellene mellem de forskellige nationale reguleringer og mellem EU’s
kontrol- og håndhævelsesmetoder har betydelig indvirkning på udbuddet af
indkvarteringsfaciliteter på tværs af grænserne.
4. Hvorvidt der tages effektivt hensyn til tværgående aspekter, som fx forbrugere med
særlige behov.
5. Hvorvidt det gældende sikkerhedsniveau er hensigtsmæssig.
Det fremgår, at grønbogen har fokus på turistindkvarteringsvirksomheder, der mod betaling
stiller indkvarteringsfaciliteter til kortvarige ophold til rådighed, da sådanne faciliteter benyttes
af forbrugere lejlighedsvist og ofte i udlandet, hvor de ikke er så fortrolige med miljøet,
kulturen, traditionerne, sproget og retssystemet. Disse virksomheder er klassificeret som
hoteller og lignende overnatningsfaciliteter, ferieboliger og lignende indkvarteringsfaciliteter til
kortvarige ophold samt campingpladser, i henhold til NACE (den statistiske klassifikation af
økonomiske aktiviteter i Den Europæiske Union). Klassificeringen omfatter ikke boliger eller
møblerede eller umøblerede lejligheder til mere permanent brug. Høringsperioden var den 29.
juli 2014 – 30. november 2014.
2
kom (2014) 0464 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om sikkerhed i forbindelse med turistindkvarteringsfaciliteter
Med hensyn til, hvilken form for sikkerhed, der er tale om, fremgår det, at hotelbrande kun
udgør en meget lille procentdel af brandrelaterede dødsfald, men at de potentielt kan have
omfattende følger. Det fremgår dog også, at der samtidig er debat om, at sikkerhed i
forbindelse med turistindkvartering ikke udelukkende drejer sig om brandsikkerhed, og at
andre sikkerhedsaspekter omfatter bygningernes generelle stand eller risici for kulilteudslip.
Ydermere fremgår det af grønbogen, at selv om turistindkvarteringsfaciliteters sikkerhed
henhører under hvert enkelt medlemsstats kompetence, bør man på grund af den
grænseoverskridende effekt gøre sig overvejelser om disse faciliteters kvalitets- og
sikkerhedsniveauer i alle medlemsstater samt styrke den eksisterende videnbase. Der findes
ingen specifik horisontal lovgivning på EU-plan, og der findes ingen standardiseret tilgang til
turistindkvarteringsfaciliteters sikkerhed på nationalt plan. Det fremgår samtidig af grønbogen,
at de forskellige (nationale) metoder til regulering af sikkerheden gør det vanskeligere at
foretage en sammenligning af sikkerhedsbeskyttelsen.
Anden del af grønbogen udgør bilaget og indeholder de fakta og tal, der er til rådighed i
forbindelse med de spørgsmål, som tages op i grønbogen, herunder fra
spørgeskemaundersøgelsen i 2013.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Der er ikke redegjort for nærhedsprincippet i denne sammenhæng, da der ikke er tale om
stillingtagen til konkrete forslag.
6. Gældende dansk ret
Området er reguleret gennem horisontal national lovgivning under flere ministerområder.
Brandforebyggelse
Brandsikkerhed i bygninger er reguleret af bygningsreglementet. Bygningsreglementet gælder
for alle bygninger, mens beredskabslovgivningen i denne sammenhæng kun gælder for
bygninger, hvor mange mennesker samles. De brandforebyggende regler, der er fastsat i
medfør af beredskabsloven, fungerer således som en overbygning på byggelovens og
bygningsreglementets brandkrav.
Ved indkvarteringssteder med flere end 10 sovepladser gælder Forsvarsministeriets
bekendtgørelse nr. 174 af 25. februar 2008 om brandværnsforanstaltninger i hoteller m.v.,
plejeinstitutioner, forsamlingslokaler, undervisningslokaler, daginstitutioner og butikker, og
3
kom (2014) 0464 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om sikkerhed i forbindelse med turistindkvarteringsfaciliteter
Beredskabsstyrelsens bekendtgørelse nr. 212 af 27. marts 2008 om driftsmæssige forskrifter
for hoteller m.v., plejeinstitutioner, forsamlingslokaler, undervisningslokaler, daginstitutioner
og butikker, der supplerer de brandforebyggende regler efter bygningsreglementet med
bestemmelser om driften. Bekendtgørelsen er gældende hoteller, feriehuse og lignende
indkvarteringssteder med flere end 10 sovepladser og indeholder bl.a. regler om instruktion af
personale, ordensregler, flugtveje, brandslukningsmateriel, branddøre, flugtvejsbelysning,
varslingsanlæg og el-sikkerhedsattest.
For campingområder gælder som udgangspunkt Miljøministeriets bekendtgørelse nr. 844 af
30. juni 2010 om tilladelse til udlejning af arealer til campering og om indretning og benyttelse
af
campingpladser
(campingreglementet),
der
også
indeholder
krav
om
brandværnsforanstaltninger til sådanne områder. Dog er campingområder i forbindelse med
musikfestival m.v. eller til spejderformål, og hvor der er flere end 150 overnattende personer,
omfattet af Beredskabsstyrelsens bekendtgørelse nr. 1382 af 15. december 2014 om
brandværnsforanstaltninger for forsamlingstelte, salgsområder og campingområder, der ikke
er omfattet af campingreglementet. Denne indeholder bl.a. regler om flugtveje, rednings- og
slukningsmuligheder i tilfælde af brand, brandslukningsmateriel og ordensregler.
Krav til brandforebyggende foranstaltninger i bygninger omfattet af beredskabslovgivningen
sker med henblik på at sikre, at risikoen for, at brande opstår og breder sig ukontrollerbart, at
skade på personer, ejendom og miljø finder sted, at store værdier ødelægges, formindskes
mest muligt. Kravene skal endvidere sikre forsvarlige rednings- og slukningsmuligheder.
Produktsikkerhed
I de fleste hotel- og restaurantkøkkener findes der gaskogeapparater og ovne mv. På hoteller
kan også findes gasvandvarmere. Gasapparaterne er omfattet af Gasapparatdirektivet,
Direktiv 2009/142/EF om gasapparater. I campingvogne anvendes også gaskogeapparater,
som forsynes med gas fra flasker. Direktivet fastsætter væsentlige krav, som gasapparater
skal overholde for at kunne gøres tilgængelige på EU-markedet.
Autorisation
I Danmark er det kun autoriserede vvs-installatørvirksomheder, der må installere og servicere
gaskogeapparater og ovne. Det er kun autoriserede vvs-installatørvirksomheder og
virksomheder med delautorisation på området flaskegasinstallationer i mobile enheder, der må
installere og servicere flaskegasinstallationer fx i campingvogne og mobile homes. Der er
fastsat regler i Gasreglementets afsnit A, afsnit B-3, B- 4 og B- 5 om installation af
gasapparater, CE-mærkning og om flaskegasinstallationer i bl.a. campingvogne.
Det er kun autoriserede el-installatørvirksomheder, der må udføre autorisationskrævende
arbejde på el-installationer.
4
kom (2014) 0464 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om sikkerhed i forbindelse med turistindkvarteringsfaciliteter
1527777_0005.png
For el-installationer i fx fritidshuse, hotellejligheder og hotelværelser gælder de særlige danske
bestemmelser for boliger.
Der er særlige danske bestemmelser for el-installationer i flugtveje (fx på et hotel). Det er
brandmyndigheder, der afgør, om det er en flugtvej.
Installationer på campingpladser skal udføres efter stærkstrømsbekendtgørelsen afsnit 6 samt
de særlige bestemmelser for campingpladser og campingvogne (bygger på en tidligere udgave
af den europæiske standard HD 60364-7-708).
Af hensyn til elsikkerheden indeholder Erhvervs- og Vækstministeriets bekendtgørelse nr. 1054
af 8. december 2003 om kontrol af elektriske installationer i forsamlingslokaler et krav om, at
forsamlingslokaler beregnet til mere end 150 personer skal have udarbejdet en
elsikkerhedsattest hver 24. måned. Dette gælder eksempelvis for restaurationer og
selskabslokaler, som er placeret i forbindelse med turistindkvarteringsfaciliteter.
Elsikkerhedsattesten er dokumentation for, at lokalets elinstallationer og tilhørende elmateriel
er blevet gennemgået og at eventuelle fejl er rettet. Attesten ophænges synligt for
forsamlingslokalets gæster.
Tilgængelighedsbestemmelser
Med hensyn til adgangsforhold og sårbare forbrugere findes der i dag bestemmelser i
bygningsreglementet, der sikrer, at mennesker med handicap (og andre grupper med varige
eller midlertidige funktionsnedsættelser) kan komme frem til bygningen, ind i bygningen,
rundt i bygningen og benytte den.
7. Konsekvenser
Grønbogen har i sig selv ingen lovgivningsmæssige, statsfinansielle, erhvervsøkonomiske eller
samfundsøkonomiske konsekvenser. Grønbogen har i sig selv heller ingen administrative
konsekvenser for erhvervslivet eller det offentlige.
8. Høring
Grønbogen er sendt i høring i regi af EU-specialudvalget for konkurrenceevne, vækst og
forbrugerspørgsmål med frist den 6. februar 2015.
Dansk Erhverv mener generelt, at sikkerhedsniveauet for forbrugere, herunder også turister,
er meget højt i Danmark, inklusive for overnatningsfaciliteter.
Det er Dansk Erhvervs opfattelse, at den nationale lovgivning og sikkerhedsforanstaltninger
vedr. overvågning og kontrol, der gennemføres af relevante myndigheder, er fuldt ud
5
kom (2014) 0464 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om sikkerhed i forbindelse med turistindkvarteringsfaciliteter
1527777_0006.png
dækkende og tilstrækkelige i forhold til at opretholde et højt sikkerhedsniveau, som skaber
tryghed for forbrugere og turister.
Dansk Erhverv ser ingen grund til, at dette område fremadrettet skal reguleres af EU, og
finder det gældende sikkerhedsniveau hensigtsmæssigt i forhold til at beskytte forbrugere,
herunder turister.
National lovgivning i de enkelte EU-lande er ifølge Dansk Erhverv skræddersyet i forhold til
nationale forhold. Dansk Erhverv mener derfor ikke, at det bliver muligt at introducere et ”one
fits all”-system, der giver mening på tværs af EU.
Dertil kommer, at det ifølge Dansk Erhverv vil blive dyrt at ændre de nationale systemer for
sikkerhedsforanstaltninger. Endvidere bør man ifølge Dansk Erhverv også skele til, at den
survey, som har været gennemført viser, at turisterne føler sig trygge og meget tilfredse, når
de rejser i EU-lande.
Dansk Industri finder, at sikkerhed i forbindelse med turistindkvarteringsfaciliteter er et vigtigt
anliggende for at sikre en høj kvalitet og tilgængelighed for forbrugerne, uden fare for
personskade.
Dansk Industri mener dog, at de sikkerhedsmæssige udfordringer udgør et meget lille reelt
problem, jf. det statistiske materiale, som grønbogen lægger til grund.
Samtidig mener Dansk Industri, at eftersom 90 % af turistindkvarteringsfaciliteterne drives af
SMV’er og mikrovirksomheder, vil en horisontal lovgivning på området sandsynligvis ikke
ramme de aktører, hvor der kunne være en sikkerhedsmæssig udfordring (fordi de vil være
undtaget), men i stedet pålægge de større aktører flere administrative byrder, uden at en
potentiel sikkerhedsmæssig problemstilling hermed løses.
Dansk Industri finder desuden, at branchen selv har en stor interesse i at levere et sikkert og
tidssvarende produkt til deres kunder.
Tiltag på området bør derfor ifølge Dansk Industri drives frem af frivillighedens vej og
selvregulering, som det allerede er tilfældet, for dermed at sikre størst mulig ejerskab fra
branchens side.
Dansk Industri anbefaler dog, at de omfattende krav og regler, der allerede eksisterer i
sektorlovningen om f.eks. bygningsmiljøer, elevatorer, og andre produkter, som anvendes i
byggesektoren, foruden krav til brandsikkerhed, kulilteudslip m.v. på nationalt niveau,
håndhæves og kontrolleres i overensstemmelse med gældende lovgivning.
6
kom (2014) 0464 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om sikkerhed i forbindelse med turistindkvarteringsfaciliteter
1527777_0007.png
Dansk Industri vurderer, at der ikke, jævnfør de meget små udfordringer med sikkerhed, som
er beskrevet i grønbogen, er noget der indikerer, at der er behov for yderligere værktøjer eller
lovgivning på området. Derimod opfordrer Dansk Industri Kommissionen til at støtte de
selvregulerende og frivillige tiltag, der allerede eksisterer.
Danmarks Rejsebureau Forening finder det positivt, at der med grønbogen lægges op til at
forbedre sikkerheden i forbindelse med turistindkvarteringsfaciliteter i EU-landene, og at der
samtidig sættes fokus på behovet for at iværksætte mere gennemskuelige og ensartede regler
på tværs af landegrænser.
Ifølge Danmarks Rejsebureau Forening er det vigtigt for rejsebureauer, som sælger
pakkerejser i ét land indeholdende tjenester, som forbruges i et andet land, at deres kunder
kan føle sig trygge, når de rejser til udenlandske destinationer. Dernæst kan rejsebureauer,
som sælger rejser, der er omfattet af EU’s pakkerejsedirektiv, ifølge Danmarks Rejsebureau
Forening gøres ansvarlige for eventuelle sikkerhedsmangler på turistindkvarteringsfaciliteter.
Danmarks Rejsebureau Forening mener, at det vil være til fordel for både forbrugere og
turismevirksomheder, hvis der kan etableres mere horisontal lovgivning for sikkerhedsniveauet
i forbindelse med turistindkvarteringsfaciliteter.
Danmarks Rejsebureau Forening påpeger dog, at det er essentielt, at fremtidige EU-
foranstaltninger vedr. sikkerhed for turistindkvarteringsfaciliteter kommer til at gælde for alle
indkvarteringsmuligheder, der har turisme som primære formål.
I tilfælde af harmonisering af sikkerhedsforanstaltninger på EU-niveau er det ifølge Danmarks
Rejsebureau Forening vigtigt, at der eksisterer lige betingelser mellem udbyderne af
turistindkvarteringsfaciliteter for at sikre de bedst mulige konkurrencevilkår for alle
turismevirksomheder på markedet for indkvartering. Som eksempel nævner Danmarks
Rejsebureau Forening, at det kan være konkurrenceforvridende, at en virksomhed, der udlejer
ferieboliger, skal leve op til særlige sikkerhedsreglementer, når udlejning af ferieboliger
gennem eksempelvis en udbyder inden for deleøkonomien, ikke underlægges samme krav.
Danmarks
Rejsebureau
Forening
anbefaler,
at
man
i
udarbejdelsen
af
sikkerhedsforanstaltninger for turistindkvarteringsfaciliteter undgår at følge laveste
fællesnævner. Der bør ifølge Danmarks Rejsebureau Forening tages udgangspunkt i den
medlemsstatshøring, som er foretaget i relation til grønbogen og heraf undersøge, hvor
sektorspecifik lovgivning for turistindkvarteringsfaciliteter har haft den bedste effekt.
Forbrugerrådet Tænk støtter grønbogen og mener, at der er behov for mere opmærksomhed
på beredskabsplanlægning, brandsikkerhed, uddannelse af personale mv. i forhold
overnatningsfaciliteter.
7
kom (2014) 0464 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om sikkerhed i forbindelse med turistindkvarteringsfaciliteter
Forbrugerrådet Tænk understreger, at alle forbrugere har ret til en minimumsstandard for
sikkerhed i hele Europa.
Forbrugerrådet Tænk henviser også til forbrugernes forventninger til markedsovervågning,
handicapvenlige forhold, sikkerhed for børn og erfaringer fra relaterede standarder.
Forbrugerrådet Tænk fremhæver, at det er afgørende med en grundig risikovurdering, så
foranstaltningerne er proportioneret og passende til størrelsen og arten af
indkvarteringsservicen.
Endelig gør Forbrugerrådet Tænk opmærksom på vigtigheden af at indsamle og dele
oplysninger om ulykker på en ensartet måde. Pålidelige og opdaterede data vedr. ulykker og
personskader er ifølge Forbrugerrådet Tænk af enorm betydning for en lang række
interessenter, herunder myndigheder, virksomheder, forbrugere, forebyggelsesagenturer mm.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er ikke kendskab til andre landes holdninger til grønbogen.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen finder det positivt, at grønbogen fokuserer på vigtigheden af sikkerhed i
forbindelse med turistindkvarteringsfaciliteter.
Det er vigtigt for regeringen, at borgere, herunder turister, kan føle sig trygge, når de rejser i
EU-landene. Sikkerhed i forbindelse med turistindkvarteringsfaciliteter er et vigtigt anliggende
for at sikre en høj kvalitet for forbrugerne i EU.
I Danmark eksisterer gældende lovgivning vedr. brandbestemmelser, elsikkerhed,
tilgængelighed mm., som sikrer, at forbrugere og turister kan føle sig trygge. Regeringen
finder det nuværende gældende sikkerhedsniveau hensigtsmæssigt og finder det således ikke
nødvendigt, at området fremadrettet reguleres af EU.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
8