Det Udenrigspolitiske Nævn 2014-15 (1. samling)
KOM (2015) 0155 Bilag 1
Offentligt
1530022_0001.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om gennemfø-
relse af mekanismen til modvirkning af omgåelse ved midlertidig su-
spension af toldpræferencer i associeringsaftalen mellem Den euro-
pæiske Union og Det Europæiske Atomenergifællesskab og deres
medlemsstater på den ene side og Georgien på den anden side (KOM
(2015) 155).
Notatet sendes ligeledes til Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportud-
valg.
1.
Resume
Forslaget implementerer den omgåelsesmekanisme for import af visse
landbrugsprodukter, der findes i associeringsaftalen mellem EU og Det
Europæiske Atomenergifællesskab på den ene side og Georgien på den
anden side. Omgåelsesmekanismen skal afbøde utilsigtede konsekvenser
af den liberalisering, aftalen medfører. Konkret giver mekanismen mulig-
hed for at beskytte europæiske producenter af visse landbrugsprodukter
mod den omgåelse, der måtte finde sted fra andre tredjelande via Georgi-
en som følge af den aftalte præferencetold.
2.
Baggrund
Den 27. juni 2014 undertegnede den Europæiske Union og Det Europæi-
ske Atomenergifællesskab (EURATOM) og deres medlemsstater på den
ene side og Georgien på den anden side en associeringsaftale. Aftalen har
været anvendt midlertidigt fra den 1. september 2014.
Aftalens omgåelsesmekanisme udmøntes for EU’s vedkommende i det
fremsatte forslag. Forslaget er stillet i henhold til Traktaten om den Euro-
pæiske Unions Funktionsmåde (TEUF) art. 207, stk. 2.
3.
Formål og indhold
Associeringsaftalen med Georgien indeholder en såkaldt omgåelsesmeka-
nisme, som skal udmøntes i EU-interne gennemførelsesbestemmelser.
kom (2015) 0155 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om suspension af toldpræferencer i associeringsaftalen mellem EU og Georgien
1530022_0002.png
2/3
Omgåelsesmekanismen skal afbøde utilsigtede konsekvenser af den libe-
ralisering, aftalen medfører. Konkret giver mekanismen mulighed for at
beskytte europæiske producenter af visse landbrugsprodukter mod den
omgåelse, der måtte finde sted fra andre tredjelande via Georgien som
følge af den aftalte præferencetold.
Når den årlige import af omfattede produkter fra Georgien overstiger en
bestemt tærskel, og der ikke modtages fyldestgørende dokumentation for
produkternes oprindelse, kan Kommissionens suspendere præferencetol-
den i seks måneder.
Hvis det inden for seks-måneders perioden viser sig, at den import, der
overstiger tærsklen reelt stammer fra Georgien, og det vurderes, at su-
spensionen bør ophæves hurtigt, kan Kommissionen også træffe beslut-
ning herom.
Suspension og ophævelsen af denne vedtages som gennemførelsesretsak-
ter, der finder anvendelse straks. Forslaget foreskriver endvidere, at den
relevante komités holdning indhentes ifølge rådgivningsproceduren.
4.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal i henhold til TEUF art. 207 høres. Der foreligger
endnu ikke en udtalelse.
5.
Nærhedsprincippet
Det foreliggende forslag har til formål at gennemføre omgåelsesmeka-
nismen i associeringsaftalen med Georgien. Forslaget vurderes på den
baggrund at være i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
6.
Gældende dansk ret
Forslaget har ingen konsekvenser for dansk ret.
7.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslagets gennemførelse forventes ikke at få lovgivningsmæssige konse-
kvenser.
Økonomiske konsekvenser
Forslagets gennemførelse forventes ikke at få nævneværdige statsfinan-
sielle, samfundsøkonomiske og erhvervsøkonomiske konsekvenser.
kom (2015) 0155 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om suspension af toldpræferencer i associeringsaftalen mellem EU og Georgien
1530022_0003.png
3/3
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i
Danmark.
8.
Høring
Forslaget har været i høring i Handelspolitisk Specialudvalg med frist 4.
maj 2015. Der er ikke fremkommet bemærkninger til forslaget.
9.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at der vil være overordnet tilslutning til forslagets hensigt.
Det forventes endvidere, andre medlemsstater vil lægge vægt på, at med-
lemsstaterne sikres en reel indflydelse på de beslutninger, der måtte blive
truffet i medfør af forordningen.
10.
Regeringens generelle holdning
Fra dansk side er der overordnet støtte til forslaget. Der bør imidlertid
lægges vægt på, at udmøntningen af associeringsaftalen finder sted under
størst mulig hensyntagen til dansk erhvervslivs interesse i stabile og
transparent rammer, samtidigt med at omgåelsesmekanismen bruges
mindst muligt og ved behørig inddragelse af medlemsstaterne.
11.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.