Europaudvalget 2013-14
Rådsmøde 3301 - beskæftigelse mv. Bilag 1
Offentligt
1336334_0001.png
NOTAT
14. februar 2014
Samlenotat om rådsmøde for Beskæftigelse og
Sociale Anliggender (EPSCO) den 10. marts 2014
CAIJ/BIK/TKR
2014-1444
Den foreløbige dagsorden ser ud som følger:
1. Rådets afgørelse om et socialt trepartstopmøde om vækst og beskæftigelse,
KOM(2013) 361 (APP).
s. 2
- Vedtagelse
2. Forslag til en rådshenstilling om en kvalitetsramme for praktikophold,
KOM(2013) 413.
- Vedtagelse
s. 5
3. Europæisk Semester 2014: Bidrag til Det Europæisk Råd 20-21. marts
- politisk drøftelse
(a)
Den Årlige Vækstredegørelse og Den Fælles Beskæftigelsesrapport:
politisk guidance vedrørende beskæftigelses- og socialpolitikker
- Vedtagelse af udkast til Rådskonklusioner
- Vedtagelse af udkast til Den Fælles Beskæftigelsesrapport
[evt.] Operationaliseringen af resultattavlen for indikatorer på
beskæftigelses- og socialområdet
- Beskæftigelseskomitéens/Komitéen for Social Beskyttelses bidrag
til resultattavlen
(b)
Forslag til Rådsbeslutning om retningslinjer for
beskæftigelsespolitikken i medlemslandene
-
Generel indstilling
Social situation i EU:
- Rapport fra Komitéen for Social Beskyttelse (SPC)
- Vedtagelse af udkast til Rådskonklusioner
s. 12
4. Europa 2020-Strategien: Status (KOM-dokument foreligger ikke)
- præsentation ved Kommissionen af Meddelelse om Europa2020 målsætningerne
[foreløbig titel]
- Udveksling af synspunkter
s. 17
(c)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1336334_0002.png
1. Rådets afgørelse om et socialt trepartstopmøde om vækst og beskæftigelse,
KOM(2013) 361 (APP).
- Vedtagelse
Nyt notat
Resumé
Kommissionen har den 31. oktober 2013 fremsat forslag til Rådets afgørelse om et
socialt trepartstopmøde om vækst og beskæftigelse (KOM(2013)740). Der er tale
om en revision af en allerede eksisterende afgørelse, hvormed Rådet (EPSCO) den
6. marts 2003 (2003/174/EF) institutionaliserede den praksis at holde høringer på
højt plan mellem EU-institutionerne og arbejdsmarkedets parter. Revisionen er
begrundet i institutionelle ændringer i forbindelse med vedtagelse af
Lissabonstrategien og behovet for at tilpasse strategien til 2020-strategien samt
præcisere, hvordan det sociale trepartstopmøde kan bidrage til den overordnede
styring i EU.
1. Baggrund
Det sociale trepartstopmøde om vækst og beskæftigelse blev indført ved Rådets
afgørelse af 6. marts 2003 (2003/174/EF), der formaliserede den praksis, som
indledtes i 1997, at afholde uformelle møder på højt plan mellem EU-
institutionerne og arbejdsmarkedets parter som led i den europæiske
beskæftigelsesstrategi og efterfølgende Lissabonstrategien.
Kommissionen oplyste i sin meddelelse (COM(2013)690) af 2. oktober 2013 om
ØMU'ens sociale dimension, at den vil fremsætte forslag om at revidere Rådets
afgørelse fra 2003. Kommissionen fremsatte på den på den baggrund revideret
forslag til Rådets afgørelse om et socialt trepartstopmøde om vækst og
beskæftigelse (COM(2013)740) den 31. oktober 2013.
Det sociale Trepartstopmøde bringer den sociale trojka (det nuværende og de to
kommende EU-formandskaber), Kommissionen og arbejdsmarkedets parter på
europæisk niveau sammen mindst én gang om året. Mødets diskussioner/resultater
rapporteres til Det Europæiske Råd. Business Europe (de europæiske
arbejdsgivere) og ETUC (den europæiske fagbevægelse) varetager den tekniske
koordinering af sammensætningen af delegationerne for henholdsvis arbejdsgiver-
og arbejdstagersiden.
Efter den institutionelle ændring, som Lissabontraktaten indførte for at oprette
funktionen som formand for Det Europæiske Råd (TEUF art.15), er der behov for
at revidere afgørelsen fra 2003. Desuden er der behov for at revidere den
overordnede politikramme og erstatte Lissabonstrategien med Europa 2020-
strategien samt præcisere, hvordan det sociale trepartstopmøde om vækst og
beskæftigelse bidrager til den overordnede styring.
Hjemmelsgrundlag
Rådsafgørelse 2003/174/EF er traktatfestet i TEUF artikel 152 vedr.
arbejdsmarkedets parter og den sociale dialog.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1336334_0003.png
Af Kommissionens forslag fremgår det, at hjemlen for Rådets afgørelse, efter
Lissabonstrategiens vedtagelse, bør være art. 352 i TEUF, som siger, at såfremt en
handling fra Unionens side forekommer påkrævet inden for rammerne af de
politikker, der er fastlagt i traktaterne, for at nå et af målene i heri, og disse ikke
indeholder fornøden hjemmel hertil, vedtager Rådet med enstemmighed på forslag
af Kommissionen og med Europa-Parlamentets godkendelse passende
bestemmelser hertil.
2. Formål og indhold
Formålet med afgørelsen af 2003/174/EF er at styrke den sociale dialogs rolle
gennem konsultationer med arbejdsmarkedets parter på europæisk plan om
beskæftigelse, økonomisk politik og social beskyttelse, herunder, i forbindelse med
Lissabonstrategien og nu EU2020-stragien.
Dette formål er fortsat gældende i det reviderede forslag og det fremgår således
heraf, at det er EU’s mål at udvikle en social markedsøkonomi med høj
konkurrenceevne, hvor der tilstræbes fuld beskæftigelse og sociale fremskridt. Ved
fastlæggelsen og gennemførelsen af sine politikker og aktiviteter tager EU hensyn
til den sociale dimension, herunder særligt de krav, der er knyttet til fremme af et
højt beskæftigelsesniveau, sikring af passende social beskyttelse, bekæmpelse af
social udstødelse samt et højt niveau for uddannelse, erhvervsuddannelse og
beskyttelse af menneskers sundhed.
EU anerkender desuden arbejdsmarkedsparternes rolle på EU-plan og ønsket om at
lette dialogen samt øge parternes ejerskab og involvering i 2020-stategien, samtidig
med at man respekterer deres uafhængighed.
Et specifikt aspekt ved revisionen vedrører desuden Rådets repræsentation ved
Trepartstopmødet. Der kan ved en retligt streng fortolkning af artikel 15 i TEUF
argumenteres for, at kontinuiteten i Rådets deltagelse kunne opretholdes
udelukkende ved deltagelse af formanden for Det Europæiske Råd. Kommissionen
lægger imidlertid i sit forslag op til, at man bevarer den nuværende kadence, i lyset
af de positive erfaringer med deltagelse af både rådsformandskabet og de to
følgende formandskaber.
I spørgsmålet om mødehyppighed er der ifølge den gældende rådsafgørelse alene
krav om, at der afholdes møde mindst én gang om året. I praksis har det sociale
trepartstopmøde om vækst og beskæftigelse dog afholdt to møder om året med
interaktiv deltagelse af de skiftende formandskaber siden 2003 forud for Det
Europæiske Råds forårs- og efterårsmøder. Kommissionen foreslår, at man
fastholder denne praksis under henvisning til de positive erfaringer hermed, samt at
behovet for et effektivt og synligt samråd på højt plan mellem EU-institutionerne
og EU’s arbejdsmarkedsparter berettiger til afholdelse af to møder årligt.
3. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet er den 6. januar 2014 kommet med deres foreløbige udtalelse
om Rådsbeslutningen (2013/0361(APP)), hvori de foreslår mindre tilføjelser. Det
drejer sig bl.a. om art. 1, hvor man ønsker tilføjet, at der skal være en koordination
mellem Rådet, Kommissionen og de sociale partnere, som skal medvirke til højere
vækst, beskæftigelse, social integration, uddannelse og beskyttelse af sundheden.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1336334_0004.png
Herudover ønsker Europa-Parlamentet i art. 4, at konklusionerne fra Topmødet skal
præsenteres for det Europæiske Råd med henblik på videre tiltag.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmål om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Gældende dansk ret
Spørgsmålet er ikke relevant.
6. Konsekvenser
Lovmæssige konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget har ingen statsfinansielle konsekvenser, administrative konsekvenser for
det offentlige eller konsekvenser for EU’s budget.
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget medfører ingen administrative konsekvenser for erhvervslivet.
7. Høring
En formel høring af arbejdsmarkedsparterne er ikke påkrævet i betragtning af det
valgte retsgrundlag, men Kommissionen har sendt forslaget i en formel høring hos
EU’s tværfaglige arbejdsmarkedsparter, og bemærker i den forbindelse, at der var
bred støtte til idéen om en begrænset/teknisk revision.
Forslaget blev den 18. november 2013 endvidere sendt i høring i Specialudvalget
for Arbejdsmarkedet og Sociale Forhold. Der var ingen bemærkninger til forslaget.
8. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Flertallet af medlemslande har generelt kunne bakke op om en begrænset teknisk
revision af forslaget.
9. Regeringens generelle holdning
Regeringen kan umiddelbart støtte en begrænset revision af Rådets afgørelse af 6.
marts 2003.
Regeringen kan støtte tilpasningen af forslaget til 2020-strategien.
Regeringen kan desuden støtte, at praksis i forhold til mødehyppighed og
repræsentation af Rådet fastholdes, således at der også fremadrettet holdes møder
to gange årligt med deltagelse af de tre på hinanden følgende formandskabers på
stats- eller regeringschefniveau og på beskæftigelsesministerniveau.
10. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1336334_0005.png
2. Forslag til en rådshenstilling om en kvalitetsramme for praktikophold,
KOM(2013) 413.
- Vedtagelse
Nyt notat.
Resumé
Målet med forslaget til Rådets henstilling er at sikre, at praktikophold (traineeship)
effektivt sikrer en lettere overgang fra uddannelse til arbejde og dermed forbedrer
de unges beskæftigelsesegnethed. Forslaget indeholder retningslinjer, der kan sikre
læringsindhold af høj kvalitet og bedre arbejdsvilkår. Det beskriver desuden,
hvordan Kommissionen vil støtte medlemsstaternes indsats via EU's strukturfonde,
udveksling af god praksis og overvågning. Forslaget omfatter såkaldte
"praktikophold på det frie marked", dvs. praktikophold aftalt mellem en praktikant
og en udbyder af praktikophold (erhvervslivet, almennyttige organisationer eller
offentlige myndigheder, som generelt gennemføres efter afslutning af studier
og/eller som led i jobsøgning.
Forslaget vurderes ikke at give anledning til ændringer i gældende dansk
lovgivning.
Der er den 6. januar 2014 oversendt et grund- og nærhedsnotat til Folketinget om
henstillingen.
1. Baggrund
Kommissionen har ved KOM(2013) 857 af 4. december 2013 fremsendt forslag til
Rådets Henstilling om en kvalitetsramme for praktikophold. Forslaget er oversendt
til Rådet den 9. december 2013 i dansk sprogversion. Forslaget er fremsat med
hjemmel i TEUF artikel 153, 166 og 292.
I december 2012 præsenterede Kommissionen Ungdomsbeskæftigelsespakken,
som bl.a. omfattede høring af arbejdsmarkedets parter om en kvalitetsramme for
praktikophold. Kommissionens høringer kortlagde ligesom flere undersøgelser en
række problemer i forbindelse med brug af praktikophold i EU. Særligt to områder
fremhæves:
Utilstrækkeligt læringsindhold (dvs. praktikanter anmodes om at udføre
underordnede opgaver) og
Uacceptable arbejdsvilkår (lange arbejdstider, utilfredsstillende dækning
for sundheds- og sikkerhedsrisici og erhvervsbetingede risici, ringe eller
ingen løn/godtgørelse, uklar retssituation, forlænget varighed osv.).
Desuden fremhæves det forhold, at mange ulønnede eller dårligt lønnede
praktikophold kan være et problem i forhold til lige adgang til arbejdsmarkedet og
desuden skabe en tendens til at erstatte lønnede arbejdstagere med praktikanter.
Endvidere får praktikanterne sommetider ikke klar besked på, om de vil få løn eller
godtgørelse, eller besked om centrale arbejdsvilkår som fx syge- og
ulykkesforsikring og ret til ferie. Større gennemsigtighed med hensyn til
læringsindhold og arbejdsvilkår i forbindelse med praktikophold vil føre til et mere
effektivt arbejdsmarked.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1336334_0006.png
Den lovgivningsmæssige ramme varierer meget, både hvad angår de forskellige
former for praktikophold og på tværs af medlemsstaterne. Visse medlemsstater har
ingen retlig definition af praktikophold. Da der på nuværende tidspunkt ikke findes
fælles regler og kvalitetskriterier generelt, kan en fælles forståelse – efter
Kommissionens vurdering – af praktikophold og mindstestandarder bidrage til at
understøtte medlemsstaternes politikker og regler.
Som reaktion på den meget høje ungdomsarbejdsløshed i flere medlemsstater og
for at følge op på tidligere forpligtelser fremsatte Kommissionen et forslag til en
henstilling om oprettelsen af en ungdomsgaranti, som Rådet vedtog den 22. april
2013. I henstillingen opfordres medlemsstaterne til at sikre, at alle unge i alderen
op til 25 år modtager et kvalitetstilbud om beskæftigelse, videreuddannelse, en
lærlingeuddannelse eller et praktikophold, senest fire måneder efter, at de er blevet
arbejdsløse eller har forladt det formelle uddannelsessystem. Kvalitetskrav til
praktik ses som afgørende for en effektiv gennemførelse af henstillingen.
2. Formål og indhold
Forslaget til Rådshenstilling skal sikre, at praktikophold giver en lettere overgang
fra uddannelse til arbejde og dermed gøre unge bedre egnet til beskæftigelse.
Kommissionen foreslår, at Rådet henstiller til medlemsstaterne:
1) At forbedre kvaliteten af praktikophold på det frie marked, navnlig hvad angår
læringsindhold og arbejdsvilkår, med henblik på at lette overgangen for unge
fra uddannelse til arbejdsliv ved i deres lovgivning eller nationale praksis at
vedtage følgende principper for en kvalitetsramme for praktikophold:
Indgåelse af en skriftlig praktikaftale
2) At kræve, at praktikophold baseres på en skriftlig aftale indgået forud for
praktikopholdet mellem praktikanten og praktikudbyderen.
3) At sikre, at praktikaftaler omfatter læringsmål, arbejdsvilkår, angivelse af, om
praktikopholdet er lønnet eller om der ydes godtgørelse til praktikanten af
praktikudbyderen, parternes rettigheder og forpligtelser i henhold til gældende
EU lovgivning og national lovgivning samt varigheden af opholdet, jf.
henstilling 4-12.
Læringsmål
4) At fremme bedste praksis med hensyn til læringsmål for at hjælpe unge med at
erhverve praktisk erfaring og relevante færdigheder; de opgaver, som
praktikanten tildeles, bør bidrage til at nå disse mål.
5) At opfordre praktikudbydere til at udpege en mentor for praktikanter, der kan
vejlede praktikanten om de opgaver, der skal udføres, og overvåge
praktikantens fremskridt.
Arbejdsvilkår
6) At sikre, at praktikanternes rettigheder i henhold til gældende EU-lovgivning
og national lovgivning samt deres arbejdsvilkår, herunder gældende grænser
for den maksimale ugentlige arbejdstid, mindstekrav til daglig og ugentlig
hviletid og mindstekrav vedrørende ret til ferie, overholdes.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1336334_0007.png
7) At kræve, at praktikudbydere præciserer, hvorledes praktikanten er dækket
med hensyn til syge- og ulykkesforsikring samt sygefravær
8) At sikre, at praktikaftalen gør det klart, om praktikopholdet er lønnet, eller om
der ydes godtgørelse, og hvis det er tilfældet, lønnens og/eller godtgørelsens
størrelse.
Rettigheder og pligter
9) At sikre, at praktikaftalen fastsætter praktikantens og praktikudbyderens
rettigheder og forpligtelser, herunder evt. praktikudbyderens politikker om
fortrolighed og intellektuelle ejendomsrettigheder.
Rimelig varighed
10) At sikre en rimelig varighed af praktikophold, der som hovedregel ikke
overstiger seks måneder undtagen i tilfælde, hvor en længere varighed er
begrundet, fx interne uddannelsesprogrammer for ansættelse eller
praktikophold, der gennemføres i en anden medlemsstat.
11) At præcisere, under hvilke omstændigheder og på hvilke betingelser et
praktikophold kan forlænges eller fornys efter udløbet af den oprindelige
praktikaftale.
12) At tilskynde til, at det i praktikaftalen angives, at praktikanten eller
praktikudbyderen kan opsige aftalen skriftligt med to ugers varsel.
Korrekt anerkendelse af praktikophold
13) At tilskynde praktikudbydere til ved et certifikat eller en udtalelse at attestere
den viden, de færdigheder og de kompetencer, der er erhvervet under
praktikopholdet.
Krav om gennemsigtighed
14) At sikre, at praktikudbydere i deres stillingsopslag og annoncer oplyser om
vilkår og betingelser for praktikophold, navnlig om, hvorvidt det omfatter løn
og/eller godtgørelse og social sikring, og at arbejdsformidlingen anvender
gennemsigtighedskrav og passende karrierevejledning.
Arbejdsmarkedets parter
15) At sikre aktiv inddragelse af arbejdsmarkedets parter i gennemførelsen af
kvalitetsrammen for praktikophold.
Grænseoverskridende praktikophold
16) At fremme grænseoverskridende mobilitet for praktikanter i Den Europæiske
Union, bl.a. ved at afklare de nationale retlige rammer for praktikophold på det
frie marked og indføre klare regler om at tage imod praktikanter fra og udsende
praktikanter til andre medlemslandene og ved at begrænse de administrative
formaliteter.
17) At fremme brugen af det udvidede Eures-netværk og udveksling af oplysninger
om praktikophold gennem Eures-portalen og tilskynde arbejdsformidlingerne
til at oplyse om muligheder for praktikophold på Eures-portalen.
Anvendelse af EU's struktur- og investeringsfonde
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1336334_0008.png
18) At gøre brug af EU's struktur- og investeringsfonde, navnlig Den Europæiske
Socialfond og Den Europæiske Fond for Regionaludvikling i den kommende
programmeringsperiode for 2014-2020 samt i givet fald
ungdomsbeskæftigelsesinitiativet til at øge antallet og kvaliteten af
praktikophold, herunder gennem effektive partnerskaber med alle relevante
aktører
Gennemførelse af en kvalitetsramme for praktikophold
19) At iværksætte kvalitetsrammen for praktikophold snarest muligt og senest ved
udgangen af 2014
20) At identificere de offentlige myndigheder, der har ansvaret for denne
gennemførelse, og meddele Kommissionen, hvordan kvalitetsrammen for
praktikophold gennemføres
21) At sikre aktiv inddragelse af arbejdsformidlinger, uddannelsesinstitutioner og
praktikudbydere i gennemførelsen af kvalitetsrammen for praktikophold
3. Europa Parlamentets udtalelser
Europa Parlamentet skal ikke høres. Rådshenstillingen vedtages af Rådet.
4. Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører, at nærhedsprincippet finder anvendelse, idet forslaget ikke
hører under EU's enekompetence. En rådshenstilling vurderes at være relevant som
rammeskabende for national handling på området. Regeringen er enig i
Kommissionens vurdering.
5. Gældende dansk ret
Henstillingen vurderes ikke at få konsekvenser for den regulering, der er af
praktikophold i forskellige former i dag – bl.a. som led i beskæftigelsesindsatsen,
trainee-forløb som del af overenskomster, ulønnet praktik mv.
Efter gældende regler om fx virksomhedspraktik er det jobcentrene, som vurderer
den rigtige indsats for den enkelte for, at personen hurtigst muligt kommer tilbage
på arbejdsmarkedet. Efter kontanthjælpsreformen, som træder i kraft 1. januar
2014, skal unge med erhvervskompetencegivende uddannelse have en indsats rettet
mod ordinær beskæftigelse, hvilket bl.a. kan indebære et tilbud om
virksomhedspraktik. Efter gældende regler skal jobcenteret og virksomheden aftale
formålet med, indholdet i, samt varigheden og omfanget af opholdet i
virksomhedspraktik.
Virksomhedspraktik gives med henblik på at afdække eller optræne personens
faglige, sociale eller sproglige kompetencer eller afklare beskæftigelsesmål. For
unge uden erhvervskompetencegivende uddannelse kan tilbuddet gives som led i
en uddannelsesrettet indsats. Det er derfor formålet med tilbuddet, at disse personer
skal kunne opnå visse færdigheder og erfaringer, som kan hjælpe dem videre.
Personer under virksomhedspraktik skal være omfattet af arbejdstidsregler,
arbejdsmiljølovgivningen og lov om forbud mod forskelsbehandling på
arbejdsmarkedet.
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1336334_0009.png
Efter gældende regler skal personer under tilbud om virksomhedspraktik modtage
den ydelse, som personen er berettiget til. Dvs. primært dagpenge, kontanthjælp
eller uddannelseshjælp. Arbejdsgiveren giver ikke løn eller godtgørelse.
Kommunerne er forpligtet til kvartalsvis at underrette det lokale beskæftigelsesråd
om anvendelsen af virksomhedspraktik. Arbejdsmarkedets parter er derfor
inddraget i forbindelse med denne underretning.
Ulønnet praktikophold og andre former for praktikophold i overgangen fra
uddannelse til beskæftigelse er som alt overvejende hovedregel omfattet af
arbejdsskadelovgivningen, arbejdsmiljølovgivningen og ansættelsesbevisloven, når
den unge arbejder for en arbejdsgiver og yder en arbejdsindsats af nytteværdi for
arbejdsgiveren. Det er således vurderingen, at praktik i overgangen fra uddannelse
til beskæftigelse er omfattet af lovgivninger, der sikrer høj kvalitet af praktikken og
gode arbejdsforhold for den unge. Ved siden af de ansættelsesretlige regler gælder
aftaleloven, der også anvendes i forhold til aftaler om udførelse af arbejde mv.
Efter lovens regler kan en aftale ændres eller tilsidesættes helt eller delvis, hvis det
vil være urimeligt eller i strid med redelig handlemåde at gøre den gældende.
6. Konsekvenser
Som forslaget ligger nu, vurderes det ikke, at der er behov for ændringer i
gældende dansk lovgivning.
Forslaget vurderes evt. at kunne medføre administrative konsekvenser for
virksomhederne.
7. Høring
Henstillingen har tidligere været sendt til høring i EU-Specialudvalget for
Arbejdsmarkedet og Sociale Forhold.
FTF
finder, at Rådets henstilling om en kvalitetsramme for praktik bør støttes af
den danske regering og ikke mindst implementeres i Danmark. FTF lægger vægt
på, at henstillingens pkt. 13 understreger arbejdsmarkedets parters aktive rolle i
udformningen, gennemførelsen og overvågningen af praktikordninger nationalt.
DA
finder det generelt vigtigt, at virksomheder kan ansætte unge i særlige
uddannelsesforhold, både i og efter afsluttet uddannelse. DA er dog noget skeptiske
over for meget regulerede og bureaukratiske rammer for disse uddannelsesophold,
bl.a. de meget formelle krav til en skrevet aftale om rettigheder og pligter,
uddannelsesmål og uddannelseslængde. Det er meget vigtigt for DA, at der findes
en balance mellem regulering og virksomhedens eget frivillige valg, ellers vil
interessen falde hos virksomhederne. DA kan støtte, at arbejdsmarkedets parter
involveres i det videre forløb i sagen.
KL
er generelt positiv i henhold til forslaget om en kvalitetsramme for
praktikophold, der ligger i tråd med henstillingen om en ungegaranti og
Kommissionens Ungebeskæftigelsespakke fra 2012. KL er af den opfattelse, at
kvalitetsrammen om praktikophold er et positivt initiativ og er enige i, at det er
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1336334_0010.png
vigtigt, at det er medlemsstaterne selv, der skal gennemføre henstilling i national
praksis.
LO
er positivt indstillet over for, at Rådet kan vedtage en kvalitetsramme for
praktikophold. Det forelæggende forslag indeholder ganske mange positive
elementer. Det vil dog være en forudsætning for LO’s støtte til kvalitetsrammen, at
indførelsen af traineeforløb på overenskomstdækkede områder kun kan ske i den
udstrækning, overenskomsterne giver mulighed for ulønnede traineeforløb. LO ser
endvidere det ulønnede traineeforløb som et resultat af ulige forhandlingspositioner
mellem et ungt arbejdssøgende menneske og en arbejdsgiver. At dette legitimeres i
en henstilling tilfører ingen kvalitet til den virkelighed unge arbejdssøgende
oplever, men vil kun tjene til at legitimere en urimelig situation. Endelig mener
LO, at aldersgrænsen på 25 år bør sættes op til 30 år.
FA
(Finanssektorens Arbejdsgivere) finder det misvisende at kalde det en
kvalitetsramme for praktikophold. Der er reelt tale om traineeansættelser. For så
vidt angår traineeansættelser, har FA i standardoverenskomsten på bank-,
sparekasse- og realkreditområdet bestemmelser om minimumsindplacering af
trainees i overenskomstens lønsystem (§ 28) og 6 måneders ansættelse som trainee
for nyuddannede finansøkonomer (§ 70). På den baggrund finder FA det uheldigt,
hvis EU-lovgivningen skal gribe ind i eksisterende kollektive overenskomster.
FA antager, at der med hjemmelsgrundlaget i TEUF artikel 153 er sikret respekt
for, at arbejdsmarkedets parter kan indgå overenskomst om også denne gruppes
løn- og ansættelsesforhold, og at indgåede kollektive aftaler respekteres.
8. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Medlemslandene er generelt positivt stemt over for en kvalitetsramme for
praktikophold. Som et led i forhandlingerne har detaljeringsgraden i forslaget været
genstand for diskussion.
9. Regeringens foreløbige generelle holdning
Virksomhedspraktik kan være et godt redskab til at styrke lediges kompetencer og
muligheder for at opnå varig beskæftigelse. For unge uden en uddannelse kan
praktik i en virksomhed medvirke til at afklare og motivere den unge til uddannelse
ved at give den unge indblik i, hvad uddannelse på sigt kan føre til af job.
Regeringen er enig i, at det er vigtigt at sikre ordentlige rammer for praktikken og
kvaliteten i praktikforløbet, så unge får et reelt udbytte af praktikken og ikke
erstatter ordinær arbejdskraft. På den måde kan et praktikophold være vejen til
videre uddannelse eller varig beskæftigelse, hvilket medvirker til at nedbringe
ungdomsarbejdsløsheden i EU-medlemslandene.
Henstillingen indeholder flere elementer, der allerede er en del af dansk lovgivning
eller praksis på beskæftigelsesområdet, og som man fra dansk side gerne ser
udbredt til medlemslandene i EU.
Henstillingen skal kunne følges under hensyntagen til nationale rammer og praksis,
herunder aftaler om brug af praktik/traineeship i kollektive overenskomster.
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1336334_0011.png
10. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1336334_0012.png
3. Europæisk Semester 2014: Bidrag til Det Europæisk Råd 20-21. marts
- politisk drøftelse
(a)
Den Årlige Vækstredegørelse og Den Fælles Beskæftigelsesrapport:
politisk guidance vedrørende beskæftigelses- og socialpolitikker
- Vedtagelse af udkast til Rådskonklusioner
- Vedtagelse af udkast til Den Fælles Beskæftigelsesrapport
[evt.] Operationaliseringen af resultattavlen for indikatorer på
beskæftigelses- og socialområdet
- Beskæftigelseskomitéens/Komitéen for Social Beskyttelses bidrag
til resultattavlen
(b)
Forslag til Rådsbeslutning om retningslinjer for
beskæftigelsespolitikken i medlemslandene
-
Generel indstilling
Social situation i EU:
- Rapport fra Komitéen for Social Beskyttelse (SPC)
- Vedtagelse af udkast til Rådskonklusioner
(c)
Nyt notat
Resumé
EPSCO skal vedtage Den fælles beskæftigelsesrapport samt Rådskonklusioner om
Den Årlige Vækstredegørelse og Den Fælles Beskæftigelsesrapport. Desuden skal
EPSCO vedtage de årlige retningslinjer for medlemsstaternes
beskæftigelsespolitikker.
Fællesrapporten og rådskonklusionerne kortlægger de tendenser og udfordringer,
der gør sig gældende på de europæiske arbejdsmarkeder og udgør grundlaget for
Det Europæiske Råds konklusioner og retningslinjer til medlemslandene under Det
Europæiske Semester. Retningslinjerne for beskæftigelse er grundlaget for
medlemslandenes udarbejdelse af deres nationale strategier for beskæftigelse og
de nationale reformprogrammer, der skal afleveres medio april.
1. Baggrund
Den årlige Vækstredegørelse markerer starten på Det Europæiske Semester, som er
EU's kalender for samordning af finanspolitikken og de økonomiske politikker,
hvor de nationale politikker gennemgås samlet for at sikre, at medlemsstaterne
bevæger sig i samme retning.
Vækstredegørelsen består af i alt fire separate rapporter, herunder Varslingsrapport
om Makroøkonomiske Ubalancer (Alert Mechanism Report) og Den Fælles
Beskæftigelsesrapport. Fællesrapporten (fælles for Kommissionen og EPSCO)
uddyber Den Årlige Vækstredegørelses analyser på beskæftigelsesområdet.
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1336334_0013.png
Vækstredegørelsen diskuteres i de relevante rådsformationer forud for Det
Europæiske Råds møde i marts og udgør således grundlaget for Det Europæiske
Råds konklusioner og retningslinjer for medlemslandene.
Disse retningslinjer indgår i arbejdet med de nationale reformprogrammer, som
medlemslandene sender til Kommissionen i april, og som er udgangspunkt for
udarbejdelsen og vedtagelsen af landespecifikke henstillinger på Det Europæiske
Råds møde i juni.
Den Fælles Beskæftigelsesrapport indeholder for første gang en resultattavle for
indikatorer på beskæftigelses- og socialområdet (dette kapitel blev vedtaget på
rådsmødet i december). Resultattavlen skal identificere vigtige udfordringer på et
tidligt stadie. Resultattavlen bygger på eksisterende data, men skal ved at
fremhæve udvalgte områder samtidig fungere som et supplement til de eksisterende
overvågningsredskaber og analyser, der indgår i samarbejdet omkring EU2020-
strategien.
Kommissionen har desuden fremlagt forslag til rådsbeslutning om retningslinjer for
medlemslandenes beskæftigelsespolitikker for 2014. Retningslinjerne for
beskæftigelsen indgår i grundlaget for medlemslandenes udarbejdelse af deres
nationale reformprogrammer.
2. Formål og indhold
(a) Den Årlige Vækstredegørelse og Den Fælles Beskæftigelsesrapport:
politisk guidance vedrørende beskæftigelses- og socialpolitikker
[evt.] Operationalisering af resultattavlen for indikatorer på
beskæftigelses- og socialområdet
Den Årlige Vækstredegørelse,
der blev præsenteret på rådsmødet i december,
indeholder Kommissionens vurdering af de overordnede økonomisk-politiske
udfordringer i EU, herunder fremskridt med hensyn til hovedmålene i Europa
2020-strategien og medlemslandenes gennemførelse af henstillinger om
strukturreformer. Vækstundersøgelsen indeholder generelle analyser, eksempler på
gennemførte tiltag i medlemslandene og kommer med overordnede anbefalinger til
euro-området og EU som helhed, men indeholder ikke landespecifikke
anbefalinger.
Den Fælles Beskæftigelsesrapport
skal vedtages på Rådsmødet. Fællesrapporten
præsenterer de beskæftigelsesmæssige budskaber i Den Årlige Vækstredegørelse.
Analyserne og budskaberne baserer sig på bl.a. beskæftigelsesretningslinjerne og
resultaterne af eksaminationen af medlemslandenes nationale reformprogrammer.
Som led i Det Europæiske Semester skal Det Europæiske Råd identificere de
væsentligste udfordringer i medlemslandene og give ”strategisk vejledning” til
landene. Anbefalingerne forventes afspejlet i landenes nationale
reformprogrammer i 2014.
Formålet med
EPSCO´s rådskonklusioner
er at pege på områder på beskæftigelses-
og socialområdet, hvor det er særligt vigtigt at styrke anbefalingerne til
medlemsstaterne.
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1336334_0014.png
EPSCO forventes i rådskonklusionerne at lægge vægt på, at der er tegn på langsom
forbedring af økonomien i EU, men at krisen forventes at have langsigtede
konsekvenser i form af risiko for høj arbejdsløshed, faldende husstandsindkomster
og stigende fattigdom og ulighed. Arbejdsløsheden synes at have stabiliseret sig,
men der er fortsat 26,8 mio. jobsøgende i EU.
Rådskonklusionerne fremhæver bl.a. følgende pejlemærker for beskæftigelses- og
socialpolitikken:
Den vigtigste faktor for at forbedre arbejdsmarkederne i EU er, at der
skabes flere og bedre jobs.
Der er et behov for målrettet implementering af vedtagne politikker og
fokus på rækkefølgen af reformer.
Reformmomentum bør bevares gennem bl.a. multilaterale eksaminationer
vedrørende implementering.
Reformer af socialpolitikken bør involvere både universelle og målrettede
tiltag.
Pensionsreformer bør have fokus på længere arbejdsliv og aktiv aldring,
længere indbetalingsperioder, balance mellem bidrag og ydelser samt
fremme af varige offentlige og private pensionsordninger.
Jobskabelse og bekæmpelse af ledighed bør særligt rettes mod
ungdomsledighed, kvinders deltagelse på arbejdsmarkedet, styrkelse af
incitamenterne til arbejde, herunder i skattesystemet, og langtidsledighed.
Resultattavlen for indikatorer på beskæftigelses- og socialområdet kan
blive et værdifuldt supplerende redskab i Det Europæiske Semester, som
der bør arbejdes videre med.
Resultattavlen for indikatorer på beskæftigelses- og socialområdet
(scoreboard)
skal både bruges til at se på det enkelte lands egen udvikling og til sammenligning i
EU og Eurozonen for de udvalgte indikatorer. Indikatorerne skal identificere
vigtige udfordringer på et tidligt stadie, og inden udfordringerne kommer til at
medføre store konsekvenser for det enkelte land og EU.
Der indgår i første omgang følgende indikatorer i resultattavlen.
Arbejdsløshed – niveau og ændringer,
Unge i NEET-gruppen – dvs. uden for beskæftigelse, uddannelse og
opkvalificering,
Ændringer i husstandens realindkomst,
Ændringer i risiko for fattigdom – raten for personer i alderen 16-64 år,
Ulighed.
I løbet af 2014 skal resultattavlen videreudvikles, og det skal bl.a. drøftes, om der
skal fastlægges kvantitative grænser (thresholds) for i tide at spotte en udvikling,
hvor et land afviger markant fra tidligere resultater eller fra resten af EU.
(b) Forslag til Rådsbeslutning om retningslinjer for beskæftigelsespolitikken i
medlemsstaterne
Kommissionen har fremlagt forslag til rådsbeslutning om retningslinjer for
medlemslandenes beskæftigelsespolitikker for 2014. Rådet skal på forslag af
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1336334_0015.png
Kommissionen og efter høring af bl.a. Europa-Parlamentet og
Beskæftigelseskomiteen opnå politisk enighed om nye retningslinjer for
beskæftigelsen.
Retningslinjerne for beskæftigelsen indgår i de integrerede retningslinjer, der
omfatter de overordnede økonomisk-politiske retningslinjer vedrørende makro- og
mikroøkonomi. Retningslinjerne for beskæftigelsen er grundlaget for
medlemslandenes udarbejdelse af nationale reformprogrammer.
Kommissionen forslår, at de retningslinjer, der blev vedtaget af Rådet i oktober
2010, fastholdes for 2014. Retningslinjerne fastholdes for at sikre, at
medlemslandene fastholder et fokus på implementering.
(c) Social situation i EU
Rådet forventes på baggrund af en rapport fra Komitéen for Social Beskyttelse at
vedtage konklusioner om den sociale situation i Europa, hvori det konstateres, at
risikoen for fattigdom og social udstødelse er øget, og at uligheder i indkomst er
steget, ikke mindst i de medlemslande, der har de største stigninger i arbejdsløshed.
Til gengæld er beskæftigelsen for ældre mennesker øget i 25 medlemslande,
hvilket betyder, at ældre mennesker er mindre udsat for risiko for fattigdom end
tidligere.
Det erkendes endvidere, at den økonomiske og finansielle krise har mindsket
udsigten til at nå målet i Europa-2020-strategien om at reducere fattigdommen i
Europa med 20 millioner mennesker i 2020. Det er derfor nødvendigt, at
medlemslandene forstærker deres bestræbelser på at efterleve denne vigtige
strategi. Der er behov for forbedringer i den sociale situation gennem øget
beskæftigelse, navnligt for unge mennesker og ved at mindske risikoen for
fattigdom. Det er nødvendigt at investere i børn og unge mennesker, henset til de
gevinster en sådan investering vil afkaste med henblik på øget beskæftigelse og
bedre uddannelse.
3. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres om beskæftigelsesrapporten eller
rådskonklusionerne.
Europa-Parlamentet høres i henhold til traktatens art. 148. stk. 2 om
retningslinjerne for beskæftigelse.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Gældende dansk ret
Spørgsmålet er ikke relevant.
6. Konsekvenser
Dokumenterne medfører ingen lovgivningsmæssige, statsfinansielle eller
samfundsøkonomiske konsekvenser, administrative konsekvenser for erhvervslivet
eller konsekvenser for beskyttelsesniveauet.
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1336334_0016.png
7. Høring
Den Årlige Vækstredegørelse og Den Fælles Beskæftigelsesrapport er sendt til
Specialudvalget for Arbejdsmarkedet og Sociale forhold til orientering.
8. Generelle forventninger til andre landes holdning
Der forventes en generel positiv holdning til udkastet til Den Fælles
Beskæftigelsesrapport og rådskonklusionerne.
Der forventes generel opbakning blandt medlemslandene til Kommissionens
forslag til fastholdelse af retningslinjer for beskæftigelsen for 2014.
9. Regeringens generelle holdning
Regeringen er generelt positiv over for udkastet til Den Fælles
Beskæftigelsesrapport og rådskonklusionerne.
Regeringen er desuden positiv over for Kommissionens forslag om, at
retningslinjerne for beskæftigelsen videreføres uændret for 2014, og at
medlemslandene skal tage hensyn til dem ved tilrettelæggelsen af deres
beskæftigelsespolitikker.
10. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1336334_0017.png
4. Europa 2020-Strategien: Status (KOM-dokument foreligger ikke)
- præsentation ved Kommissionen af Meddelelse om Europa2020 målsætningerne
[foreløbig titel]
- Udveksling af synspunkter
Nyt notat
Resumé
-
1. Baggrund
Som led i Europa2020-strategien har Kommissionen opstillet fem overordnede mål
på EU-niveau (samlede mål for EU som helhed) for hhv. beskæftigelse, forskning
og udvikling, klima og energi, uddannelse samt social inklusion i 2020. Målene
skal nås i fællesskab, men for at nå hertil opstiller landene nationale 2020-mål.
Midlerne til at nå målet afgøres af landene selv.
Det samlede EU2020-mål for beskæftigelse er, at 75 % af de 20-64-årige skal være
i beskæftigelse. EU2020-målsætningen vedrørende social inklusion er, at der skal
være 20 mio. færre mennesker, der risikerer et liv i fattigdom.
2. Formål og indhold
Kommissionen forventes at redegøre for status for opfyldelsen af EU2020-
målsætningerne på beskæftigelses- og socialområdet.
3. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Gældende dansk ret
Spørgsmålet er ikke relevant.
6. Konsekvenser
Der er ingen lovgivningsmæssige, statsfinansielle eller samfundsøkonomiske
konsekvenser, administrative konsekvenser for erhvervslivet eller konsekvenser for
beskyttelsesniveauet.
7. Høring
Der er ikke udsendt noget i høring.
8. Generelle forventninger til andre landes holdning
Landene forventes at tage præsentationen til efterretning.
9. Regeringens generelle holdning
Regeringen er generelt positiv overfor de fælles mål og arbejder for at opfylde det
nationale danske beskæftigelsesmål og målet for social inklusion. Det danske
beskæftigelsesmål er en strukturel beskæftigelsesfrekvens på 80 % for de 20-64-
17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1336334_0018.png
årige i 2020. Det nationale mål for social inklusion er udmøntet til at reducere
antallet af personer i husstande med lav beskæftigelse med 22.000 frem mod 2020.
10. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
18