Europaudvalget 2013-14
Rådsmøde 3303 - transport, tele og energi
Offentligt
1454088_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
7717/14
(OR. en)
PRESSE 150
PR CO 16
PRESSEMEDDELELSE
3303. samling i Rådet
Transport, telekommunikation og energi
Bruxelles, den 14. marts 2014
Formand
Michalis Chrisochoidis
Grækenlands minister for infrastruktur, transport og netværk
PRESSE
Rue de la Loi 175 B – 1048 BRUXELLES Tlf.: +32 (0)2 281 6319 Fax: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/press
7717/14
DA
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454088_0002.png
FORELØBIG UDGAVE
14. marts 2014
De vigtigste resultater af Rådets samling
Rådet
nåede til enighed om en generel indstilling
til et forslag, der har til formål at definere nye
opgaver for
Det Europæiske Jernbaneagentur
for at afspejle dets fremtidige stærkere rolle inden
for sikkerhedscertificering og køretøjstilladelse. Udkastet til forordning er tredje og sidste del af
fjerde jernbanepakkes
tekniske søjle, hvis fuldførelse forventes at øge stordriftsfordelene for
jernbanevirksomheder i hele EU, reducere de administrative omkostninger og gøre procedurerne
hurtigere. Det skulle også hjælpe til at undgå enhver skjult forskelsbehandling i forbindelse med
udstedelse af sikkerhedscertifikater og køretøjstilladelser.
Rådet
vedtog sin holdning
til et udkast til Rådets forordning, der skal oprette et offentlig-privat
partnerskab benævnt
fællesforetagendet Shift2Rail,
som skal forvalte et forsknings- og
innovationsarbejdsprogram til støtte for udviklingen af bedre jernbanetjenester i Europa.
Shift2Rails mål er at fordoble jernbanetransportsystemets kapacitet, nedbringe dets
livscyklusomkostninger med 50 % og øge jernbanetjenesternes pålidelighed og punktlighed med
50 %.
Rådet
havde en orienterende debat
om Kommissionens meddelelse
"En fælles indsats for
konkurrencedygtig og ressourceeffektiv bytrafik".
Ministrene udtrykte deres synspunkter på
grundlag af spørgsmål, som formandskabet havde udarbejdet.
Michalis Chrisochoidis, den græske minister for infrastruktur, transport og netværk, sagde: "Rådet
havde i dag en meget produktiv drøftelse om en række sager. Det fortræffelige samarbejde blandt
ministrene førte til vigtige afgørelser for jernbanesektoren, hvis positive resultater vil blive synlige i
den nærmeste fremtid. Vi havde også en frugtbar udveksling af synspunkter om bytrafik, navnlig om
foranstaltninger, der bibringer merværdi på EU-plan, og som kan forbedre dagliglivet for de
europæiske borgere. Endelig havde jeg lejlighed til at orientere mine kolleger om de fremskridt, der
er gjort i forbindelse med mange sager under det græske formandskab. Vi fortsætter vores
systematiske arbejde og drager fordel af de fremskridt, der allerede er gjort."
Rådet vedtog også punkter uden debat (A-punkter), herunder:
direktivet om den europæiske efterforskningskendelse
direktivet om indefrysning og konfiskation af udbytte fra strafbart forhold
visumliberalisering for Moldova
EU's tobaksdirektiv
SN 7717/14
DA
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454088_0003.png
FORELØBIG UDGAVE
14. marts 2014
INDHOLD
1
DELTAGERE .................................................................................................................................... 5
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
LANDTRANSPORT ........................................................................................................................... 7
Det Europæiske Jernbaneagentur ......................................................................................................... 7
Shift2Rail ............................................................................................................................................. 7
HORISONTALT.................................................................................................................................. 8
Bytrafik ................................................................................................................................................ 8
Eventuelt ............................................................................................................................................ 10
Status i lovgivningssager ....................................................................................................................................... 10
Moderniseret navigationssystem inden for luftfart baseret på en kombineret brug af GPS og Galileo ................. 10
Resultatet af topmødet om luftfart mellem EU og ASEAN .................................................................................. 11
Statsstøttemoderniseringspakken........................................................................................................................... 11
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
TRANSPORT
Indberetning af begivenheder inden for civil luftfart............................................................................................. 12
Den Internationale Søfartsorganisation - Marpol .................................................................................................. 12
UDENRIGSANLIGGENDER
1
Forbindelserne med Grønland ............................................................................................................................... 12
Iran - restriktive foranstaltninger ........................................................................................................................... 13
Liberia - restriktive foranstaltninger ...................................................................................................................... 13
Afghanistan - restriktive foranstaltninger .............................................................................................................. 13
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
SN 7717/14
DA
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454088_0004.png
FORELØBIG UDGAVE
DEN FÆLLES SIKKERHEDS- OG FORSVARSPOLITIK
14. marts 2014
EU's militæroperation i Den Centralafrikanske Republik ..................................................................................... 13
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER
Den europæiske efterforskningskendelse .............................................................................................................. 14
Indefrysning og konfiskation af udbytte fra strafbart forhold ............................................................................... 14
Visumliberalisering for Moldova .......................................................................................................................... 15
SUNDHED
EU's tobaksdirektiv................................................................................................................................................ 15
HANDELSPOLITIK
GATT-forhandlinger med Gabon .......................................................................................................................... 15
Frihandelsaftale mellem EU og Korea .................................................................................................................. 16
ENERGI
Små, mellemstore og store effekttransformere ...................................................................................................... 16
FISKERI
Forvaltning af fiskerikapaciteten - godkendelse af et udkast til fælles erklæring.................................................. 16
GENNEMSIGTIGHED
Aktindsigt .............................................................................................................................................................. 17
SN 7717/14
DA
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454088_0005.png
FORELØBIG UDGAVE
14. marts 2014
DELTAGERE
Belgien:
Olivier BELLE
Bulgarien:
Danail PAPAZOV
Den Tjekkiske Republik:
Antonín PRACHAŘ
Danmark:
Ole TOFT
Tyskland:
Alexander DOBRINDT
Estland:
Clyde KULL
Irland:
Tom HANNEY
Grækenland:
Michalis CHRISOCHOIDIS
Spanien:
Ana María PASTOR JULIÁN
Frankrig:
Alexis DUTERTRE
Kroatien:
Siniša HAJDAŠ
DONČIĆ
Italien:
Maurizio LUPI
Cypern:
Maria HADJITHEODOSIOU
Letland:
Kaspars OZOLIŅŠ
Litauen:
Rimantas SINKEVIČIUS
Luxembourg:
François BAUSCH
Ungarn:
Pál VÖLNER
Malta:
Joe MIZZI
Nederlandene:
Wepke KINGMA
Østrig:
Doris BURES
Polen:
Tomasz HUSAK
Portugal:
Pedro COSTA PEREIRA
Rumænien:
Dan-Coman
ŞOVA
Stedfortrædende fast repræsentant
Transport-, informationsteknologi- og
kommunikationsminister
Transportminister
Stedfortrædende fast repræsentant
Forbundsminister for transport og digital infrastruktur
Stedfortrædende fast repræsentant
Stedfortrædende fast repræsentant
Minister for infrastruktur, transport og netværk
Minister for offentlige arbejder
Stedfortrædende fast repræsentant
Minister for maritime anliggender, transport og
infrastruktur
Minister for infrastruktur og transport
Stedfortrædende fast repræsentant
Statssekretær, Transportministeriet
Transport- og kommunikationsminister
Minister for bæredygtig udvikling og infrastruktur
Statssekretær for infrastruktur
Transport- og infrastrukturminister
Stedfortrædende fast repræsentant
Forbundsminister for transport, innovation og teknologi
Stedfortrædende fast repræsentant
Stedfortrædende fast repræsentant
Transportminister
SN 7717/14
DA
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454088_0006.png
FORELØBIG UDGAVE
Slovenien:
Bojan BABIČ
Slovakiet:
František PALKO
Finland:
Marianne HUUSKO-LAMPONEN
Sverige:
Ingela BENDROT
Det Forenede Kongerige:
Robert GOODWILL
14. marts 2014
Statssekretær, Ministeriet for Infrastruktur og Fysisk
Planlægning
Statssekretær, Ministeriet for Transport, Byggeri og
Regionaludvikling
Stedfortrædende fast repræsentant
Statssekretær, med ansvar for transport og infrastruktur
Statssekretær med ansvar for transport
Kommissionen:
Siim KALLAS
Medlem
SN 7717/14
DA
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454088_0007.png
FORELØBIG UDGAVE
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
LANDTRANSPORT
Det Europæiske Jernbaneagentur
14. marts 2014
Rådet nåede i dag til enighed om en
generel indstilling
til et forslag, der har til formål at definere
Det Europæiske Jernbaneagenturs nye opgaver
for at afspejle dets
stærkere rolle i fremtiden
inden for sikkerhedscertificering og køretøjstilladelse.
Revisionen af ERA's regler (rapport til Rådet:
7321/14;
Kommissionens forslag (6012/13) er en del
af den tekniske søjle i
fjerde jernbanepakke,
som Kommissionen offentliggjorde i januar 2013.
Den nye ERA-forordning vil formalisere agenturets bredere ansvarsområde, der kommer fra de to
andre lovgivningssager under den tekniske søjle: direktivet om interoperabilitet (pressemeddelelse
10457/1/13 REV 1,
s. 20)
og sikkerhed (pressemeddelelse
14602/13).
Yderligere oplysninger findes i pressemeddelelse
7665/14.
Shift2Rail
Rådet
vedtog sin holdning
til et udkast til Rådets forordning, der skal oprette et offentlig-privat
partnerskab benævnt
fællesforetagendet Shift2Rail,
som skal støtte udviklingen af bedre
jernbanetjenester i Europa (godkendt tekst, som i dok.
7322/14).
Fællesforetagendet vil spille en større rolle i forbindelse med koordinering og underretning af
interessenter om jernbanerelateret forskning og innovation i hele Europa. Det vil forvalte alle
jernbaneorienterede forsknings- og innovationsaktiviteter, der samfinansieres af EU. Det vil aktivt
fremme inddragelse af alle relevante interessenter, herunder f.eks. producenterne af
jernbanemateriel, passager- og speditørorganisationer og relevante videnskabelige samfund.
Dets resultater vil blive sammenlignet med kvantitative indikatorer, herunder en forhøjelse på
100 % af jernbanetransportsystemets kapacitet, en nedbringelse på 50 % af dets
livscyklusomkostninger og en mindskelse på 50 % med hensyn til manglende pålidelighed og
punktlighed.
De innovative teknologier og løsninger, der skal udvikles, påvises og valideres af Shift2Rail,
forventes at fremme EU's jernbanesektors konkurrenceevne i forhold til andre transportformer og
udenlandsk konkurrence samt at skabe beskæftigelse og øge eksporten.
SN 7717/14
DA
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454088_0008.png
FORELØBIG UDGAVE
14. marts 2014
Shift2Rail oprettes af EU og otte partnere fra industrien, som er: Alstom, Ansaldo, Bombardier,
Construcciones y Auxiliar de Ferrocariles, Network Rail, Siemens, Thales og Trafikverket.
Associerede medlemmer bliver udvalgt gennem en offentlig indkaldelse af medlemmer. Det
minimumsbidrag med egne midler, der kræves for at blive associeret medlem, svarer til 2,5 % af det
samlede budget for det innovationsprogram, som medlemmet ønsker at deltage i. For at blive
associeret medlem vil jernbanevirksomhederne som én retlig enhed dog skulle bidrage med mindst
12 mio. EUR og konsortier bestående af jernbanevirksomheder og/eller infrastrukturforvaltere med
et eget bidrag på mindst 15 mio. EUR på tværs af alle innovationsprogrammer.
EU's andel af finansieringen vil komme fra Horisont 2020-programmet, og det vil beløbe sig til
højst 450 mio. EUR i perioden 2014-2020, inkl. EFTA-bidrag. Supplerende midler kan tildeles fra
andre EU-instrumenter for at støtte spredning af Shift2Rails innovative løsninger. Industriens
samlede bidrag bliver mindst 470 mio. EUR.
Shift2Rails mandat udløber den 31. december 2024, hvorefter det vil blive afsluttet.
Vedtagelsen af Rådets forordning kræver kvalificeret flertal. Europa-Parlamentet høres.
Se også:
Shift2Rail websted
HORISONTALT
Bytrafik
Rådet havde en
orienterende debat
om
Kommissionens meddelelse " En fælles indsats for
konkurrencedygtig og ressourceeffektiv bytrafik"
(7002/14,
18136/13
+
ADD 1).
Formandskabet opfordrede ministrene til at fremsætte deres synspunkter vedrørende planlægning af
bæredygtig bytrafik som foreslået i meddelelsen, den bedste udnyttelse af de forskellige
finansieringsmekanismer med henblik på udarbejdelse af en bytrafikstrategi og andre prioriterede
spørgsmål/foranstaltninger med europæisk merværdi, der ikke er omfattet af meddelelsen, men som
bør overvejes på EU-plan.
Ministrene gav udtryk for deres støtte til meddelelsens mål om øgede bestræbelser og mere
samarbejde for at tackle trafikrelaterede problemer og forbedre livskvaliteten i europæiske byer.
SN 7717/14
DA
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454088_0009.png
FORELØBIG UDGAVE
14. marts 2014
De så generelt med tilfredshed på tanken om planlægning af bæredygtig bytrafik, der bør
udarbejdes i et samarbejde på tværs af flere politikområder og sektorer (transport, arealanvendelse
og fysisk planlægning, miljø, økonomisk udvikling, socialpolitik, sundhed, trafiksikkerhed osv.) og
på tværs af forskellige forvaltnings- og myndighedsniveauer. Mange ministre påpegede, at der
allerede er lignende planer undervejs eller på plads i deres lande.
Den bedste vej frem gik over at udveksle erfaringer og drage lære af bedste praksis. Byområdernes
behov og omstændigheder er forskellige, og der er ikke nogen standardløsning. De fleste afgørelser
om disse spørgsmål bliver taget på lokalt eller regionalt plan, og ministrene fandt det bedst at holde
det sådan. De understregede betydningen af nærhedsprincippet og så ikke noget behov for en
obligatorisk indsats på EU-niveau for at løse disse spørgsmål.
For så vidt angik finansiering understregede ministrene behovet for at udnytte de forskellige
finansieringsmekanismer på en sammenhængende måde. Der bør tilstræbes synergier mellem de
forskellige finansieringsprogrammer.
Andre prioriterede spørgsmål, som ministrene nævnte, omfatter brug af alternative brændstoffer
med lavere kulstofindhold, anbringelse af svagere trafikanter - fodgængere og cyklister - i centrum
af politikken, fremme af mobiliteten for personer med særlige behov, behovet for at komme
hurtigere frem i nødsituationer, større vægt på et bæredygtigt bymiljø, tilskyndelse til samkørsel og
forbindelse mellem transportsystemplanlægning og arealplanlægning.
Kommissionen forelagde sin meddelelse, som er en del af
pakken for mobilitet i byerne,
i
december 2013.
Se også:
Ren transport, bytransport - pakken for mobilitet i byerne
Planlægning af bæredygtig bytrafik
SN 7717/14
DA
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454088_0010.png
FORELØBIG UDGAVE
Eventuelt
Status i lovgivningssager
14. marts 2014
Formandskabet orienterede ministrene om de fremskridt, der er gjort med lovgivningssager i
transportsektoren:
Der blev opnået enighed med Europa-Parlamentet i januar om udkastet til forordning om
indførelse af støjrelaterede driftsrestriktioner i Unionens lufthavne, en del af
lufthavnspakken, og den forventes endeligt vedtaget her til foråret (7307/14).
Efter et uformelt møde den 4. marts mellem Europa-Parlamentet, formandskabet og
Kommissionen blev medlemsstaternes faste repræsentanter den 7. marts enige om en
kompromistekst om en kapacitetspolitik for Fællesskabets indlandsflåder til fremme af
vandvejstransporten. Teksten blev samme dag sendt til Europa-Parlamentets Udvalg for
Retningslinjerne for Transeuropæiske Telenet til godkendelse (7516/14).
Forhandlingerne om et udkast til etablering af infrastruktur for alternative brændstoffer
fortsætter på et uformelt møde mellem Europa-Parlamentet, formandskabet og
Kommissionen den 20. marts (7374/14).
Moderniseret navigationssystem inden for luftfart baseret på en kombineret brug af GPS og
Galileo
Formandskabet noterede sig nogle oplysninger fra den franske delegation, som gav udtryk for det
synspunkt, at der vil være behov for en EU-indsats for at støtte gennemførelsen af et moderniseret
europæisk navigationssystem inden for luftfart baseret på en kombineret brug af GPS og Galileo.
Det europæiske satellitnavigationsprogram Galileo tager sigte på at give EU dets eget
satellitbaserede positionsbestemmelses- og navigationssystem. Det forventes at være i brug i
slutningen af 2014 eller begyndelsen af 2015 med omkring 10 satellitter i kredsløb. Fuldstændig
systemautonomi bør være nået i 2017 og fuld kapacitet i 2020.
Galileo forventes at genere direkte og indirekte fordele for europæisk industri, borgere og samfund.
Desuden vil det bidrage effektivt til gennemførelsen af Europa 2020-vækststrategien.
SN 7717/14
DA
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454088_0011.png
FORELØBIG UDGAVE
Resultatet af topmødet om luftfart mellem EU og ASEAN
14. marts 2014
Kommissionen briefede ministrene om resultatet af topmødet om luftfart mellem EU og ASEAN
(Sammenslutningen af Stater i Sydøstasien), der fandt sted den 11.-12. februar 2014 i Singapore.
Statsstøttemoderniseringspakken
Den estiske delegation underrettede Rådet om sin holdning til det kriterium for statsstøtte, som skal
overvejes i forbindelse med Kommissionens statsstøttereform. Den mener, at det er vitalt for
personers og varers frie bevægelighed at sikre transportforbindelserne fra hovedstæderne i EU's
udkantsområder til vigtige centre i Den Europæiske Union. Ifølge delegationen bør
statsstøttereglerne omfatte specifikke kriterier, der gør det muligt at yde statsstøtte i særlige
nødstilfælde, når konnektiviteten mellem EU's regioner er i fare.
SN 7717/14
DA
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454088_0012.png
14. marts 2014
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
TRANSPORT
Indberetning af begivenheder inden for civil luftfart*
Rådet vedtog en forordning om indberetning og analyse af samt opfølgning på begivenheder inden
for civil luftfart, ændring af forordning (EU) nr. 996/2010 og ophævelse af direktiv 2003/42/EF,
Kommissionens forordning (EF) nr. 1321/2007 og Kommissionens forordning (EF) nr. 1330/2007
(PE-CONS
138/13;
erklæring:
7344/1/14 REV 1 ADD 1).
Formålet med forslaget er at medvirke til at reducere antallet af flyulykker og dødsfald ved at
forbedre de eksisterende systemer både på nationalt plan og EU-plan ved at bruge episoder inden
for civil luftfart til at rette op på sikkerhedsmangler og forhindre dem i at gentage sig.
Den Internationale Søfartsorganisation - Marpol
Rådet besluttede ikke at arbejde videre med Kommissionens forslag til Rådets afgørelse om den
holdning, der skal indtages på Den Europæiske Unions vegne i Den Internationale
Søfartsorganisation på den 66. samling i Komitéen til Beskyttelse af Havmiljøet i forbindelse med
vedtagelsen af ændringerne af Marpolkonventionens bilag VI om udsættelsen af niveau III af NOx-
emissionsstandarder, fordi et stort flertal af medlemsstaterne for første gang ikke ønskede at udøve
en sådan kompetence (7409/14
+
7409/14 ADD1; 6714/14).
UDENRIGSANLIGGENDER
Forbindelserne med Grønland
Rådet godkendte en afgørelse, der underbygger EU's partnerskab med Grønland og Danmark, der
tager sigte på at bevare de tætte, varige forbindelser mellem partnerne og samtidig støtte en
bæredygtig udvikling af Grønland. Der foreskrives politisk dialog og finansielt samarbejde på en
række område, herunder uddannelse, naturressourcer, energi, miljø, arktiske spørgsmål, den sociale
sektor samt forskning og innovation.
7717/14
DA
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454088_0013.png
14. marts 2014
Iran - restriktive foranstaltninger
Rådet afsluttede den årlige gennemgang af EU's restriktive foranstaltninger over for Iran på grund
af dets atomprogram og konkluderede, at de fortsat skal gælde for de personer og enheder, der er
udpeget i øjeblikket.
Samtidig vedtog Rådet tekniske forberedelser til den årlige gennemgang af EU's sanktioner, der
blev indført i lyset af alvorlige overtrædelser af menneskerettighederne i Iran.
Liberia - restriktive foranstaltninger
Rådet ændrede EU's restriktive foranstaltninger over for Liberia for at tilpasse dem til FN's
Sikkerhedsråds resolution 2128 (2013), der forlænger de restriktive foranstaltninger vedrørende
indrejse og våben samt ændrer den tilknyttede underretningspligt.
Afghanistan - restriktive foranstaltninger
Rådet ændrede EU's restriktive foranstaltninger over for visse personer, grupper, virksomheder og
enheder på baggrund af situationen i Afghanistan. For at gennemføre afgørelser på FN-niveau
ændrede Rådet listen over de personer, der er underlagt sanktioner.
DEN FÆLLES SIKKERHEDS- OG FORSVARSPOLITIK
EU's militæroperation i Den Centralafrikanske Republik
Rådet gav bemyndigelse til at indlede forhandlinger med Den Centralafrikanske Republik med
henblik på indgåelse af en aftale om betingelserne for overførsel til Den Centralafrikanske Republik
af personer, som Den Europæiske Unions militæroperation (EUFOR RCA) har frihedsberøvet inden
for rammerne af udførelsen af sit mandat.
7717/14
DA
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454088_0014.png
14. marts 2014
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER
Den europæiske efterforskningskendelse
Rådet vedtog et direktiv om den europæiske efterforskningskendelse i straffesager (PE-CONS
122/13).
Formålet med direktivet er at tillade, at en EU-medlemsstat gennemfører
efterforskningsforanstaltninger på begæring af en anden EU-medlemsstat på basis af gensidig
anerkendelse.
Efterforskningsforanstaltningerne kan f.eks. omfatte vidneafhøring, fremskaffelse af oplysninger
eller bevismateriale, der allerede er i fuldbyrdelsesmyndighedens besiddelse, og (med supplerende
sikkerhedsforanstaltninger) aflytning af telekommunikation og oplysninger om og overvågning af
bankkonti.
Yderligere oplysninger findes i pressemeddelelse
7559/14.
Indefrysning og konfiskation af udbytte fra strafbart forhold
Rådet vedtog et direktiv om indefrysning og konfiskation af udbytte fra strafbart forhold i EU (PE-
CONS 121/13).
Direktivet tager sigte på at gøre det lettere for de nationale myndigheder at konfiskere og inddrive
det udbytte, som kriminelle opnår ved organiseret kriminalitet på tværs af grænserne. Direktivet
giver flere muligheder for at konfiskere udbytte fra strafbart forhold i tilfælde af den pågældende
persons flugt eller sygdom (når det er umuligt for den mistænkte eller anklagede person at deltage i
sagen i en længere periode, hvilket betyder, at sagen ikke kan fortsætte under normale betingelser).
Yderligere oplysninger findes i pressemeddelelse
7643/14.
7717/14
DA
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454088_0015.png
14. marts 2014
Visumliberalisering for Moldova
Borgere fra Republikken Moldova i besiddelse af biometriske pas vil kunne rejse til og igennem
Schengenområdet uden pas. Det er resultatet af ændringerne i forordning (EU) nr. 539/2001, som
Rådet godkendte i dag (PE-CONS
36/14).
Den visumfrie ordning vedrører ophold af op til 90 dages varighed.
Eftersom forordningen sandsynligvis skal offentliggøres i april, bør visumliberaliseringen blive
effektiv i begyndelsen af maj 2014.
Yderligere oplysninger findes i pressemeddelelse
7645/14.
SUNDHED
EU's tobaksdirektiv
*
Rådet godkendte
1
et revideret EU-tobaksdirektiv, efter at der blev opnået enighed med Europa-
Parlamentet ved førstebehandlingen i december (PE-CONS
143/13
+
7346/14 ADD 1).
Dette betyder, at direktivet nu er vedtaget. Det forventes at træde i kraft i maj 20 dage efter
offentliggørelsen i EU-Tidende. Medlemsstaterne har så to år til at gennemføre direktivet i national
lovgivning og anvende de nye regler fra slutningen af den periode.
For yderligere oplysninger se
7763/14.
HANDELSPOLITIK
GATT-forhandlinger med Gabon
Rådet vedtog en afgørelse om bemyndigelse af Kommissionen til at indlede forhandlinger med
Gabon i overensstemmelse med principperne i artikel XXVIII i den almindelige overenskomst om
told og udenrigshandel fra 1994.
I oktober 2013 underrettede Gabon WTO's medlemmer om, at det agtede at ændre visse
indrømmelser i sin WTO-liste XL VII. Forhandlingerne med Gabon vil blive ført med henblik på at
opnå eventuelle passende kompensationstilpasninger som følge af disse ændringer.
1
Den polske delegation stemte imod.
7717/14
DA
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454088_0016.png
14. marts 2014
Frihandelsaftale mellem EU og Korea
Rådet vedtog en afgørelse om undertegnelse og midlertidig anvendelse af tillægsprotokollen til
frihandelsaftalen mellem Den Europæiske Union og dens medlemsstater på den ene side og
Republikken Korea på den anden side for at tage hensyn til Kroatiens tiltrædelse af Den Europæiske
Union.
Det besluttede at videresende udkastet til afgørelse om indgåelse af tillægsprotokollen til Europa-
Parlamentet med henblik på godkendelse.
ENERGI
Små, mellemstore og store effekttransformere
Rådet besluttede, at det ikke vil modsætte sig vedtagelsen af en kommissionsforordning om
gennemførelse af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/125/EF for så vidt angår små,
mellemstore og store effekttransformere (5997/14).
Kommissionens forordning er omfattet af den såkaldte forskriftsprocedure med kontrol. Det
betyder, at da Rådet nu har givet sin godkendelse, kan Kommissionen vedtage forordningen,
medmindre Europa-Parlamentet gør indsigelse.
FISKERI
Forvaltning af fiskerikapaciteten - godkendelse af et udkast til fælles erklæring
Rådet godkendte et udkast til fælles erklæring om forvaltning af fiskerikapaciteten. Dette vil
bemyndige Kommissionen til på EU's vegne sammen med andre lande at undertegne denne
politiske erklæring om bestræbelserne på at fremme bæredygtig forvaltning af fiskerikapacitet i
global målestok.
Den fælles erklæring vil blive fremsat i forbindelse med en international konference om bæredygtig
forvaltning af fiskerikapaciteten, der tilrettelægges under det græske formandskab og finder sted
den 13.-14. marts 2014 i Thessaloniki.
7717/14
DA
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454088_0017.png
14. marts 2014
GENNEMSIGTIGHED
Aktindsigt
Den 14. marts 2014 godkendte Rådet:
svaret på genfremsat begæring nr. 04/c/01/14
(6102/14)
svaret på genfremsat begæring nr. 05/c/01/14
(6236/14)
svaret på genfremsat begæring nr. 06/c/01/14
(6489/14)
svaret på genfremsat begæring nr. 08/c/01/14
(6513/14)
7717/14
DA
17