Europaudvalget 2013-14
Rådsmøde 3309 - udenrigsanl. Bilag 1
Offentligt
1353626_0001.png
UDENRIGSMINISTERIET
Center for Europa og Nordamerika
EUK, j.nr. 400.A.5-0-0
Den 2. april 2014
Rådsmøde (udenrigsanliggender inkl. forsvar - udenrigsdelen) den 14.-15. april 2014
SAMLENOTAT
1. Østlige Partnerskab /Ukraine ......................................................................................................2
2. Bosnien-Hercegovina ...................................................................................................................4
3. Sydlige naboer – Syrien .................................................................................................................6
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1353626_0002.png
1. Østlige Partnerskab /Ukraine
KOM-dokument foreligger ikke
Nyt notat
1. Resumé
Det forventes, at drøftelsen vil have fokus på den alvorlige situation i Ukraine. Drøftelsen ventes at tage bestik af
situationen siden det seneste udenrigsministermøde den 17. marts samt Det Europæiske Råd den 20.-21. marts.
Udenrigsministrene ventes blandt andet at gøre status for opfølgningen på konklusionerne fra Det Europæiske
Råd den 20-21. marts, herunder både ift. EU’s reaktioner i forhold til Ruslands problematiske fremfærd samt
beslutningerne om at støtte den ukrainske regerings ambitiøse reformdagsorden. Endelig ventes drøftelsen at berøre
den politiske situation i Ukraine hen imod præsidentvalget berammet til den 25. maj 2014.
2. Baggrund
Situationen i Ukraine er fortsat spændt efter Ruslands annektering af Krim og den russiske mobi-
lisering langs Ukraines østlige grænse. På udenrigsministermødet den 17. marts og Det Europæi-
ske Råd den 20.-21. marts blev der taget beslutning om en række konkrete tiltag fra EU’s side
som reaktion på den såkaldte folkeafstemning på Krim den 16. marts, Ruslands annektering af
Krim, og på den generelle russiske modvilje mod at indlede forhandlinger med Ukraine om en
fredelig løsning. Fra EU’s side er der sket kraftig fordømmelse af såvel folkeafstemningen på
Krim den 16. marts som Ruslands ulovlige annektering af Krim. På Det Europæiske Råd den
20.-21. marts besluttede stats- og regeringscheferne at udvide listen over personer ramt af målret-
tede sanktioner (indrejseforbud og indefrysning af aktiver), ligesom det blev besluttet at aflyse
EU-Rusland topmødet i Sochi i juni måned og suspendere forhandlingerne om russisk indtræden
i OECD og Det Internationale Energiagentur (IEA). Endelig blev EU-Kommissionen anmodet
om at iværksætte forberedelser af mulige bredere økonomiske sanktioner mod Rusland, hvis der
fra russisk side tages yderligere skridt til at destabilisere situationen i Ukraine. Siden topmødet er
der i OSCE’s permanente råd opnået enighed om udsendelse af en observatørmission til Ukraine
bestående af 500 observatører til ni regioner i Ukraine.
På Det Europæiske Råd den 20.-21. marts blev de politiske dele af associeringsaftalen med Ukra-
ine undertegnet. Det blev samtidig hilst velkomment, at EU indfører toldlettelser i forhold til
Ukraine, som kan træde i kraft indtil frihandelsaftalen ventes underskrevet inden den 1. novem-
ber 2014. Den ukrainske regering er af EU blevet opfordret til at sikre, at præsidentvalget den 25.
maj bliver frit og fair, ligesom det generelt forventes, at den ukrainske regering vil sikre inklusive
regeringsstrukturer, beskytte nationale minoriteter, iværksætte forfatningsreform, bekæmpe eks-
tremisme og undersøge alle menneskerettighedskrænkelser og voldelige handlinger.
Det er fortsat forventningen, at der i nær fremtid kan ske undertegnelse af de associerings- og
frihandelsaftaler med Moldova og Georgien, som blev paraferet på Vilnius topmødet i november
2013. På Det Europæiske Råd den 20.-21. marts blev det besluttet at fremskynde undertegnelsen
af aftalerne til juni 2014.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3. Formål og indhold
Udenrigsministermødet den 14. april forventes at have hovedfokus på en drøftelse af den aktuel-
le alvorlige krise i Ukraine og EU’s håndtering heraf, herunder i opfølgning på Det Europæiske
Råd den 20.-21. marts.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Sagen forventes ikke pt. at have lovgivningsmæssige konsekvenser eller konsekvenser for statsfi-
nanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Ikke relevant
9. Forhandlingssituationen
Der er i EU-kredsen enighed om stærkt at fordømme krænkelserne af Ukraines suverænitet og
territoriale integritet ved den aggressive fremfærd af de russiske væbnede styrker og behovet for
russiske skridt til deeskalering af situationen, samt opfordring til en fredelig politisk løsning. Der
er også enighed om at relevante internationale organisationer skal engageres i en løsning. I den
forbindelse er det positivt, at der i OSCE er opnået enighed om en international observatørs-
mission.
10. Regeringens generelle holdning
Fra dansk side følges udviklingen i Ukraine tæt. Fra dansk side lægges vægt på fastholde presset
på Rusland. Samtidig skal det sikres, at EU ikke bidrager til eskalering af konflikten, der kan
svække muligheden for en forhandlet politisk løsning på konflikten. Danmark har aktivt arbejdet
for etablering af en international observatørmission under OSCE.
Fremadrettet er det vigtigt at sikre stabilitet og Ukraines nationale enhed gennem en inklusiv po-
litisk proces. Det vil være et vigtigt signal til de mange etniske russere i det østlige og sydlige
Ukraine. Tilliden i befolkningen til myndighederne og retsvæsnet skal genoprettes gennem nød-
vendige reformer. EU skal i samarbejde med internationale partnere bidrage til at stabilisere
Ukraines økonomi.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.
Det Østlige Partnerskab/Ukraine er senest forelagt Folketingets Europaudvalg den 14. marts
2014 til orientering.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1353626_0004.png
2. Bosnien-Hercegovina
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat
1. Resumé
Rådet (FAC) ventes at drøfte situationen i Bosnien-Hercegovina på baggrund af den seneste tids sociale protester i
landet samt den høje repræsentants besøg i Sarajevo den 12. marts. De aktuelle EU-overvejelser går i retningen af
en bredere tilgang, der tager bestik af den politiske kontekst for de sociale protester, herunder særligt de socio-
økonomiske problemstillinger, der gør sig gældende i landet. Der forventes vedtaget rådskonklusioner.
2. Baggrund
Siden den 4. februar d.å. har der fundet demonstrationer/sociale protester sted i mere end 20
byer i Bosnien-Hercegovina. Den oprindelige baggrund for protesterne synes at være afskedigel-
ser i forbindelse med virksomhedslukninger samt en generel forværring af de sociale og økono-
miske vilkår i landet. Demonstrationerne har overvejende været fredelige og det ser umiddelbart
ud til, at protesterne ikke er etnisk motiverede, men alene rettet mod det brede politiske leder-
skab, omfattende både bosniakker, serbere og kroater. Demonstrationerne er i dag stort set op-
hørt.
EU og Bosnien-Hercegovina underskrev i 2008 en stabiliserings- og associeringsaftale, som vil
systematisere dialogen om påkrævede reformer inden for bl.a. økonomi, retsvæsen og korrupti-
onsbekæmpelse. Aftalen er imidlertid endnu ikke trådt i kraft, idet EU hidtil har stillet krav om,
at det bosniske politiske lederskab forinden enes om at gøre en troværdig indsats for at bringe
landets forfatning i overensstemmelse med den Europæiske Menneskerettighedskonvention. Det
vil sige efterlevelse af den såkaldte ”Sejdic-Finci-afgørelse”, som fastslår, at alle etniske minorite-
ter (og ikke kun serbere, kroater og bosniakker) skal kunne vælges til politiske embeder. Afgørel-
sen fordrer en række ændringer i Bosnien-Hercegovinas forfatning, som det bosniske politiske
lederskab ikke har vist vilje til at gennemføre. Forfatningen, som den tager sig ud i dag, anses i
stigende grad som en hæmsko for landets statsopbygningsprojekt, særligt grundet den etniske og
geografiske fragmentering af landet i en række mere eller mindre autonome enheder med be-
grænset intern sammenhængskraft.
Udvidelseskommissær Füle og EU’s særlige repræsentant, danskeren Peter Sørensen, har siden
foråret 2013 søgt at facilitere en løsning på Sejdic-Finci-spørgsmålet mellem de politiske leder via
den såkaldte højniveaudialog. Dette har dog ikke medført de ønskede resultater og Füle meddelte
den 20. februar EU’s høje repræsentant, Catherine Ashton, at dialogen under hans ledelse nu er
ophørt. Füle har i stedet foreslået, at man fra EU’s side koncentrerer sig om tre fokusområder,
der skal sikre fremdrift i Bosnien-Hercegovinas EU-spor, nemlig 1) fokus på god økonomisk
regeringsførelse, 2) fokus på retsstatsprincipper og anti-korruption og 3) fokus på programme-
ring og implementering af den del af EU’s førtiltrædelsesstøtte, der allerede er bevilliget, men
endnu ikke givet tilsagn for (p.t. omkring 150 mio. euro). Samtidig har Peter Sørensen lanceret en
såkaldt
Compact for Growth,
der stiller skarpt på en række konkrete initiativer, hvis fælles mål det er,
at skabe de nødvendige rammer for bæredygtig og inklusiv økonomisk udvikling, herunder via et
forbedret erhvervs- og investeringsklima i landet.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3. Formål og indhold
Forventningen er, at Rådet vil drøfte situationen i Bosnien-Hercegovina med fokus på de socio-
økonomiske problemstillinger, der bl.a. har ført til den seneste tids sociale protester i landet.
Drøftelsen forventes at munde ud i vedtagelsen af rådskonklusioner, der anbefaler anlæggelsen af
en bredere tilgang til Bosnien-Hercegovina, herunder via de af Füle og Peter Sørensen præsente-
rede bestræbelser på at skabe fornyet fremdrift i landets EU-spor.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Sagen forventes ikke at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes at være generel enighed om anlæggelsen af en bredere tilgang til den manglende
fremdrift i Bosnien-Hercegovinas EU-spor, herunder via en adressering af de socio-økonomiske
problemstillinger, der bl.a. menes at ligge til grund for den seneste tids folkelige protester i landet.
I den forbindelse forventes der at være bred opbakning til Füles tre fokusområder og Peter Sø-
rensens
Compact for Growth.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen bakker op om Bosnien-Hercegovinas EU-perspektiv og finder, at en bredere tilgang
til fornyet fremdrift i landets EU-spor kan støttes, herunder via Füles tre fokusområder og Peter
Sørensens
Compact for Growth.
Regeringen finder, at EU bør gøre sig sine forberedelser ordentligt
fsva., hvilke mål og krav man vil sigte efter i en ændret tilgang.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.
Sagen har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg den 14. marts 2014.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1353626_0006.png
3. Sydlige naboer – Syrien
KOM-dokument foreligger ikke.
Revideret dokument
1. Resumé
Rådet vil diskutere udviklingen i relation til Syrien, herunder manglen på fremdrift i det politiske spor og den
humanitære situation set i lyset af FN’s sikkerhedsråds resolution 2139. OPCW og FN’s arbejde med at ind-
samle og destruere Syriens kemiske våbenarsenal vil også kunne blive drøftet.
2. Baggrund
Konflikten i Syrien gik den 15. marts 2014 ind i sit fjerde år, og der er ingen tegn på en snarlig
afslutning. Situationen på jorden bliver stadig mere fastlåst og ingen af parterne er i stand til at
afgøre konflikten militært. Overordnet har den militære dynamik siden midten af 2013 ændret sig
til regimets fordel, og oprørsgrupperne har mistet det momentum de havde i konfliktens første
to år. Det anslås, at mere end 146.000 mennesker er døde siden konflikten brød ud i marts 2011.
Bestræbelserne på at finde en bæredygtig politisk løsning gennem Geneve II-
fredsforhandlingerne har endnu ikke båret frugt, og der er således ikke tegn på bevægelse i det
politiske spor. FN og Lakhdar Brahimi fortsætter bestræbelserne på at videreføre forhandlinger-
ne om en politisk løsning. Chancerne for succes på den korte bane er dog små.
FN’s generalsekretær, Ban Ki-Moon har i marts 2014 beskrevet situationen i Syrien som dette
århundredes største humanitære og freds- og sikkerhedsmæssige krise. 6.5 millioner syrere er
internt fordrevne og 2,6 mio. syrere er flygtet ud af landet, langt størsteparten til nabolandene.
FN’s sikkerhedsrådsresolution 2139 om den humanitære situation, der blev vedtaget den 22. fe-
bruar 2014, stiller bl.a. krav om forbedret humanitær adgang (herunder ”cross border”), stop for
belejring af byområder, ophør af systematiske angreb på civile samt indstilling af beskydninger og
luftbombardementer, herunder med tøndebomber. Overordnet set er fremskridt i den humani-
tære adgang i Syrien siden vedtagelse af resolutionen dog yderst begrænset. Selvom antallet af
folk i belejrede områder er reduceret en smule, og det syriske styre har tilladt en FN-konvoj med
79 lastbiler at levere nødhjælp over grænsen i det nordøstlige Syrien, fortsætter styret med sin
obstruerende taktik. Humanitære organisationer kan fortsat ikke levere hjælp til de nødlidende i
tilstrækkeligt omfang.
OPCW og FN’s arbejde med at indsamle og destruere Syriens kemiske våben fortsætter med et
betydeligt dansk bidrag. Der er fortsat tale om forsinkelser i udskibningen af kemiske stoffer fra
Syrien, men på det seneste er der kommet et øget momentum i udskibningen. Fra flere lande,
herunder Danmark, presses der på for at undgå yderligere forsinkelser.
3. Formål og indhold
Rådet forventes at drøfte udviklingen i
Syrien,
herunder den manglende fremdrift i det politiske
spor og den humanitære situation set i kølvandet på FN’s sikkerhedsråds resolution 2139. Der-
udover vil man muligvis diskutere OPCW og FN’s arbejde med at indsamle og destruere Syriens
kemiske våben.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1353626_0007.png
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Drøftelsen af
Syrien
forventes ikke at have statsfinansielle eller administrative konsekvenser.
8. Høring
Ikke relevant
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
I forhold til
Syrien
forventes det, at der i EU-kredsen vil blive udtrykt støtte til de fortsatte be-
stræbelser på at nå en politisk løsning, herunder vil man diskutere hvad man kan gøre for at læg-
ge yderligere pres på regimet for oprigtigt at engagere sig i forhandlingerne, eventuelt også hvor-
dan regionale nøgleaktører kan bidrage til dette. Det forventes, at den mangelfulde implemente-
ring af Sikkerhedsrådsresolution 2139 vil blive drøftet, herunder hvordan EU kan bidrage til im-
plementeringen af den. Endelig forventes fortsat opbakning til missionen, der skal fjerne det syri-
ske regimes kemiske våben.
10. Regeringens generelle holdning
Danmark deltog i Geneve II-konferencen d. 22. januar, og bakker op om en politisk løsning ba-
seret på Geneve-kommunikéet. Fra dansk side ser man positivt på en eventuel tredje forhand-
lingsrunde mellem oppositionskoalitionen og regimet. Der er kun en politisk løsning på konflik-
ten. Danmark betragter med skepsis regimets kritisable tilgang til forhandlingerne, eksempelvis
illustreret ved de optrappede angreb på byområder. I forhold til den humanitære situation hilser
Danmark Sikkerhedsrådets resolution 2139 velkommen. Danmark arbejder vedholdende for for-
bedret humanitær adgang, herunder også på tværs af kamplinjer og grænser. Siden konfliktens
start har Danmark givet tilsagn om mere end 680 mio. kr. til den humanitære indsats i Syrien og
nabolandene (opdatering fra HCP inden oversendelse). Danmark støtter desuden arbejdet med
at fjerne og destruere Syriens kemiske våben. Dels med 4 mio. kr. til finansiering af arbejdet, dels
med en fregat og et transportskib til udskibningen af de kemiske våben. Fsva. destruktionen af
Syriens kemiske våben lægger regeringen vægt på at yderligere forsinkelser undgås, og at der sker
en fuld implementering af FN og OPCW’s beslutninger.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.
Syrien
har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg til skriftlig orientering den 14. marts
2014.
7