Europaudvalget 2013-14
Rådsmøde 3309 - udenrigsanl.
Offentligt
1454098_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
8763/14
(OR. en)
PRESSE 219
PR CO 21
PRESSEMEDDELELSE
3309. samling i Rådet
Udenrigsanliggender
Luxembourg, den 14. og 15. april 2014
Formand
Catherine Ashton
Unionens højtstående repræsentant for udenrigsanliggender
og sikkerhedspolitik
PRESSE
Rue de la Loi 175 B – 1048 BRUXELLES Tlf.: +32 (0)2 281 6319 / 6319 Fax: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/press
8763/14
DA
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454098_0002.png
14. og 15. april 2014
De vigtigste resultater af Rådets samling
Udenrigsministrenes samling
Ukraine
Rådet fordømte de aktioner, der iværksættes af væbnede personer i byer i den østlige del af
Ukraine. Disse forsøg på at destabilisere Ukraine må ophøre. Rådet besluttede også at udvide listen
over dem, der er omfattet af indefrysning af aktiver og visumforbud.
Rådet gentog sin stærke støtte til Ukraines enhed, suverænitet, uafhængighed og territoriale
integritet og opfordrede Rusland til at gøre det samme. Det opfordrede Rusland til at tilbagekalde
sine tropper fra den ukrainske grænse og øjeblikkelig trække Føderationsrådets mandat til at
anvende magt på ukrainsk område tilbage.
Catherine Ashton, EU's højtstående repræsentant for udenrigsanliggender og sikkerhedspolitik,
udtalte:
"Ethvert yderligere forsøg på at destabilisere Ukraine skal ophøre. Det er af afgørende
betydning, at Rusland og Ukraine går ind i en meningsfuld dialog med henblik på at finde en
politisk løsning. På torsdag mødes jeg med udenrigsministrene fra USA, Rusland og Ukraine i
Genève. Formålet med dette møde er at indlede en dialog om, hvordan situationen i Ukraine kan
nedtrappes, og at sikre, at fred og stabilitet vender tilbage til hele Ukraine."
Rådet oplyste ligeledes, at EU er rede til at bistå Ukraine med en reform af den civile
sikkerhedssektor. Alle valgmuligheder vil blive undersøgt, herunder en mulig mission under den
fælles sikkerheds- og forsvarspolitik, og der vil blive truffet afgørelse på næste samling i Rådet for
Udenrigsanliggender.
Desuden godkendte Rådet makrofinansiel bistand til Ukraine for at støtte landets økonomiske
stabilisering og reformer. Der kan stilles 1 mia. EUR til rådighed til at bidrage til at løse Ukraines
presserende betalingsbalanceproblemer, som er identificeret i regeringens økonomiske program,
der støttes af IMF. Dermed når det samlede beløb op på 1,6 mia. EUR.
Rådet vedtog også midlertidige toldnedsættelser for ukrainske varer forud for associeringsaftalens
anvendelse. Nedsættelsen af tolden ventes at træde i kraft den 23. april.
Rådet skærpede endvidere EU's sanktioner over for de personer, der er ansvarlige for uretmæssig
tilegnelse af ukrainske statsmidler. Yderligere fire personer i Ukraine blev omfattet af en
indefrysning af aktiver.
8763/14
DA
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454098_0003.png
14. og 15. april 2014
Forsvarsministrenes samling
Mali
Rådet oprettede en civil mission i medfør af den fælles sikkerheds- og forsvarspolitik til støtte for de
interne sikkerhedsstyrker i Mali. Den skal støtte den maliske stat med henblik på at sikre
demokratisk orden og vilkårene for varig fred gennem strategisk rådgivning og uddannelse til de tre
interne sikkerhedsstyrker i Mali, dvs. politiet, gendarmeriet og nationalgarden.
EU's højtstående repræsentant udtalte:
"EUCAP Sahel Mali er et yderligere vidnesbyrd om EU's
tilsagn om at støtte reformer i Mali. Ved at bistå de maliske interne sikkerhedsstyrker med EU's
ekspertise vil EUCAP bidrage til at udvikle en varig løsning på Malis sikkerhedsudfordringer."
Rådet forlængede også EU's supplerende uddannelsesmission i Mali (EUTM Mali) med to år, dvs.
indtil den 18. maj 2016. Missionen støtter uddannelsen og omstruktureringen af Malis væbnede
styrker for således at bidrage til at forbedre Malis væbnede styrkers militære kapacitet.
Forlængelsen af mandatet vil give mulighed for militær uddannelse af yderligere fire bataljoner
samt gennemførelse af supplerende opgaver.
Ukraine
Under frokosten drøftede EU's forsvarsministre under tilstedeværelse af NATO's generalsekretær
Anders Fogh Rasmussen den ukrainske krises indvirkning på den fælles sikkerheds- og
forsvarspolitik.
8763/14
DA
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454098_0004.png
14. og 15. april 2014
INDHOLD
1
DELTAGERE .................................................................................................................................... 6
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
UDENRIGSANLIGGENDER ............................................................................................................. 8
Syrien ................................................................................................................................................... 8
Bosnien-Hercegovina ......................................................................................................................... 11
Ukraine ............................................................................................................................................... 13
SIKKERHED OG FORSVAR ........................................................................................................... 17
Maritim sikkerhed .............................................................................................................................. 17
EU's militæroperation i Den Centralafrikanske Republik ................................................................. 17
Ukraine ............................................................................................................................................... 17
1
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
8763/14
DA
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
14. og 15. april 2014
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
UDENRIGSANLIGGENDER
Ukraine - Restriktive foranstaltninger ................................................................................................................... 18
Ukraine - Makrofinansiel bistand - Handelsforanstaltninger................................................................................. 18
Den Centralafrikanske Republik ........................................................................................................................... 19
Forbindelserne med Tunesien................................................................................................................................ 20
Restriktive foranstaltninger - Republikken Guinea ............................................................................................... 20
Restriktive foranstaltninger - Myanmar/Burma..................................................................................................... 21
Aserbajdsjans deltagelse i EU-programmer .......................................................................................................... 21
En omfattende partnerskabs- og samarbejdsaftale med Indonesien ...................................................................... 21
Associeringsaftale med Chile ................................................................................................................................ 21
Aftale om politisk dialog og samarbejde med latinamerikanske lande ................................................................. 21
DEN FÆLLES SIKKERHEDS- OG FORSVARSPOLITIK
EU's øvelsespolitik ................................................................................................................................................ 22
EU's uddannelsesmission i Mali ............................................................................................................................ 22
EUCAP Sahel Mali ............................................................................................................................................... 22
EU's militæroperation i Den Centralafrikanske Republik ..................................................................................... 22
UDVIKLINGSSAMARBEJDE
Det europæiske udviklingsår 2015 ........................................................................................................................ 23
EU's udviklingsbistand til Centralasien ................................................................................................................. 23
ØKONOMISKE OG FINANSIELLE ANLIGGENDER
Den Europæiske Investeringsbank - Ekstern långivning ....................................................................................... 25
Markedsmisbrug .................................................................................................................................................... 26
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER
Den flerårige finansielle ramme for indre anliggender .......................................................................................... 26
UDVIDELSE
Associeringen med Serbien ................................................................................................................................... 26
8763/14
DA
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454098_0006.png
14. og 15. april 2014
DELTAGERE
Den højtstående repræsentant
Catherine ASHTON
Belgien:
Didier REYNDERS
Michel-Etienne TILEMANS
Bulgarien:
Kristian VIGENIN
Ivan IVANOV
Den Tjekkiske Republik:
Lubomir ZAORÁLEK
Martin STROPNICKÝ
Danmark:
Martin LIDEGAARD
Nicolai WAMMEN
Tyskland:
Michael ROTH
Ursula VON DER LEYEN
Estland:
Urmas PAET
Sven MIKSER
Irland:
Eamon GILMORE
Alan SHATTER
Grækenland:
Evangelos VENIZELOS
Dimitrios AVRAMOPOULOS
Spanien:
Alfonso DASTIS QUECEDO
Alejandro ALVARGONZÁLEZ SAN MARTÍN
Frankrig:
Laurent FABIUS
Kader ARIF
Kroatien:
Vesna PUSIĆ
Višnja TAFRA
Italien:
Federica MOGHERINI
Roberta PINOTTI
Cypern:
Ioannis KASOULIDES
Christoforos FOKAIDES
Letland:
Edgars RINKĒVIČS
Andrejs PANTEĻĒJEVS
Litauen:
Linas A. LINKEVIČIUS
Marijus VELIČKA
Unionens højtstående repræsentant for
udenrigsanliggender og sikkerhedspolitik
Vicepremierminister samt udenrigs-, udenrigshandels- og
Europaminister
Ambassadør, repræsentant i Den Udenrigs- og
Sikkerhedspolitiske Komité
Udenrigsminister
Viceforsvarsminister
Udenrigsminister
Forsvarsminister
Udenrigsminister
Forsvarsminister
Viceminister, Udenrigsministeriet
Forsvarsminister
Udenrigsminister
Forsvarsminister
Vicepremierminister (Tánaiste) samt udenrigs- og
handelsminister
Justits- og ligestillingsminister samt forsvarsminister
Vicepremierminister og udenrigsminister
Forsvarsminister
Fast repræsentant
Generalsekretær for udenrigspolitik
Udenrigsminister
Statssekretær for krigsveteraner
Første vicepremierminister samt udenrigs- og
Europaminister
Viceforsvarsminister
Udenrigsminister
Forsvarsminister
Udenrigsminister
Forsvarsminister
Udenrigsminister
Statssekretær, Forsvarsministeriet
Udenrigsminister
Viceforsvarsminister
8763/14
DA
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454098_0007.png
14. og 15. april 2014
Luxembourg:
Jean ASSELBORN
Etienne SCHNEIDER
Ungarn:
János MARTONYI
Csaba HENDE
Malta:
George VELLA
Marlene BONNICI
Nederlandene:
Frans TIMMERMANS
Carola VAN RIJNSOEVER
Østrig:
Sebastian KURZ
Gerald KLUG
Polen:
Radosław SIKORSKI
Tomasz SIEMONIAK
Portugal:
Bruno MAÇÃES
José Pedro AGUIAR BRANCO
Rumænien:
Titus CORLĂȚEAN
Mircea DUȘA
Slovenien:
Karl ERJAVEC
Roman JAKIČ
Slovakiet:
Miroslav LAJČÁK
Miloš KOTEREC
Finland:
Erkki TUOMIOJA
Carl HAGLUND
Sverige:
Carl BILDT
Karin ENSTRÖM
Det Forenede Kongerige:
William HAGUE
Andrew MURRISON
Udenrigsminister
Vicepremierminister, økonomiminister, minister for intern
sikkerhed, forsvarsminister
Udenrigsminister
Forsvarsminister
Udenrigsminister
Fast repræsentant
Udenrigsminister
Ambassadør, repræsentant i Den Udenrigs- og
Sikkerhedspolitiske Komité
Forbundsminister for europæiske og internationale
spørgsmål
Forbundsforsvars- og forbundssportsminister
Udenrigsminister
Forsvarsminister
Statssekretær for Europaspørgsmål
Forsvarsminister
Udenrigsminister
Forsvarsminister
Vicepremierminister og udenrigsminister
Forsvarsminister
Vicepremierminister og udenrigsminister
Statssekretær, Forsvarsministeriet
Udenrigsminister
Forsvarsminister
Udenrigsminister
Forsvarsminister
Førsteminister, udenrigs- og Commonwealthminister
Minister for international sikkerhedsstrategi
Kommissionen:
Štefan FÜLE
Günther OETTINGER
Henrik HOLOLEI
Medlem
Medlem
Vicegeneralsekretær
8763/14
DA
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454098_0008.png
14. og 15. april 2014
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
UDENRIGSANLIGGENDER
Syrien
Under frokosten udvekslede ministrene synspunkter om den seneste udvikling i forbindelse med
krisen i Syrien. Rådet vedtog følgende konklusioner:
"1.
EU fastholder, at konflikten i Syrien, som nu har varet i mere end tre år, kun kan løses
politisk, og understreger betydningen af at puste nyt liv i Genèveprocessen. Regimets
konstante obstruktion af forhandlingerne, dets beslutning om at kategorisere medlemmerne
af oppositionens forhandlingsdelegation som terrorister og dets forkastelse af
Genèvekommunikéet førte til, at de første to runder af forhandlingerne brød sammen. EU
opfordrer indtrængende alle, der har indflydelse på det syriske regime, til at lægge pres på
regimet med henblik på et langt mere konstruktivt engagement i forhandlingerne. EU
påskønner indstillingen hos oppositionsdelegationen under ledelse af Den Nationale
Koalition for De Syriske Revolutions- og Oppositionsstyrker (SOC) hele vejen gennem
forhandlingerne og ser med tilfredshed på dens fortsatte engagement i den politiske proces.
EU gentager sin støtte til FN og til den fælles særlige repræsentant Lakhdar Brahimi og
opfordrer det syriske regime til at udvise et klart engagement i forhandlingsdagsordenen og
arbejdsmetoden, navnlig den sideløbende behandling af spørgsmålene om terrorisme og
overgang, jf. Lakhdar Brahimis rapport til FN's Sikkerhedsråd og FN's Generalforsamling
den 13. og 14. marts. EU opfordrer det syriske regime til at overholde alle de dele af
Genèvekommunikéet, som indgår i FN's Sikkerhedsråds resolution 2118 og 2139.
EU gentager sit synspunkt om, at enhver valgproces i Syrien kun bør finde sted inden for
rammerne af Genèvekommunikéet og gennem en reel politisk proces, hvor også kvinder og
civilsamfundet bør spille en aktiv og relevant rolle. Enhver valgproces, til
præsidentembedet eller i anden sammenhæng, som tilrettelægges uden for denne ramme,
og som gennemføres midt i en konflikt og kun i områder, der kontrolleres af regimet,
samtidig med at millioner af syrere er fordrevet fra deres hjem, ville være en parodi på
demokrati, være blottet for troværdighed og ville underminere bestræbelserne på at opnå
en politisk løsning. EU opfordrer andre lande og organisationer, navnlig dem, der har
deltaget i Montreuxkonferencen, til at indtage samme holdning.
2.
EU noterer sig med stor bekymring regimets bestræbelser på at omgå EU's restriktive
foranstaltninger for at sikre sig nye ressourcer og fortsat finansiering af dets voldelige
politik. EU vil reagere hurtigt over for personer og enheder, som hjælper med at omgå
EU's sanktioner, og vil tage passende forholdsregler til at sikre de eksisterende sanktioners
effektivitet. EU vil fortsætte sin sanktionspolitik og målrette den mod regimet, så længe
undertrykkelsen fortsætter, og undersøge, hvad der derudover kan gøres for at ramme dem,
der er ansvarlige for menneskerettighedskrænkelser eller krænkelser af den humanitære
folkeret.
8763/14
DA
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
14. og 15. april 2014
3.
EU ser med tilfredshed på den syvende rapport fra den internationale
undersøgelseskommission vedrørende Den Syriske Arabiske Republik, som blev
offentliggjort den 5 marts, og anbefalingerne heri. EU fordømmer på det kraftigste de
krigsforbrydelser og forbrydelser mod menneskeheden, der begås af regeringsstyrker,
regeringsvenlige militser, terrorister og andre ikkestatslige væbnede grupper, og noterer
sig, at rapporten klart dokumenterer, at det syriske regime og dets støtter er ansvarlige for
et stort antal krænkelser og overgreb. I denne sammenhæng er EU oprørt over regimets
fortsatte tøndebombeangreb på civile områder og dets brug af udsultningsbelejring som
krigstaktisk tiltag. EU minder om, at alle ansvarlige for sådanne handlinger skal stilles til
ansvar, og at der ikke må være nogen straffrihed for sådanne krænkelser og overgreb. EU
opfordrer Sikkerhedsrådet til hastigt at imødegå den fremherskende straffrihedskultur og
indbringe situationen i Syrien for Den Internationale Straffedomstol.
EU beklager de alvorlige overgreb, som er begået af Islamic State in Iraq and the Levant
(ISIL) og andre terrorgrupper med tilknytning til al-Qaeda såsom al-Nusra Front. EU
fordømmer regimets beslutning om at gøre brug af militær støtte fra udenlandske grupper,
herunder Hezbollahs væbnede fløj, al-Quds-brigaderne og Abu al-Fadhal al-Abbas-
brigaderne. EU udtrykker tilfredshed med SOC's afvisning af terrorisme og dens
konsekvente fordømmelse af terrorhandlinger og noterer sig, at den syriske opposition
fører an i kampen mod ISIL. EU opfordrer alle relevante parter til at indstille støtten til
disse grupper og er fast besluttet på at indgå i dialog med tredjelande for effektivt at
bekæmpe terrorisme og finansieringen af strømmene af udenlandske militante.
EU beklager de manglende fremskridt med gennemførelsen af FN's Sikkerhedsråds
resolution 2139, som FN's generalsekretær rapporterede i den første 30-dages-gennemgang
til Sikkerhedsrådet den 28. marts. EU fordømmer kraftigt regimets fortsatte
artilleribeskydninger og luftbombardementer, herunder brugen af tøndebomber. Det
opfordrer alle parter til straks og ufortøvet at efterkomme resolutionen, især vedrørende
adgang for humanitær bistand, der bør være helt uhindret og ikke kun tillades lejlighedsvis.
Alle parter har især pligt til at beskytte skoler og hospitaler og respektere deres civile
karakter og til at give sikker adgang for medicinsk personale, hospitaler og ambulancer. I
den henseende erkender EU, at regimet har hovedansvaret for, at der stadig er
uforholdsmæssigt store administrative og andre hindringer for en effektiv bistand, især i
områder, der ikke er underlagt regimet. Uviljen til at godkende grundlæggende
hjælpeoperationer over grænser og over konfliktlinjer er vilkårlig og uberettiget. EU
opfordrer kraftigt til, at FN-organisationer og humanitære organisationer får tilladelse til at
yde humanitær bistand til dem, der har mest brug for det overalt i landet, bl.a. i
utilgængelige og besatte områder, i overensstemmelse med de humanitære behov. For at
gøre dette lettere bør FN og gennemførelsespartnerne have mulighed for at levere
nødhjælpsforsyninger ad de mest direkte ruter og på den mest effektive måde over
konfliktlinjer og via alle relevante grænseovergangssteder. EU opfordrer til, at kommende
rapporter fra FN's generalsekretær indeholder kraftige og specifikke krav om adgang som
reaktion på de blokader, der er konstateret på stedet, og opfordrer Sikkerhedsrådet til at
træffe yderligere foranstaltninger, hvis overtrædelserne fortsætter.
EU støtter arbejdet i gruppen på højt plan vedrørende humanitære udfordringer og OCHA's
overordnede koordinering af humanitær bistand.
4.
5.
8763/14
DA
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
14. og 15. april 2014
6.
EU er bekymret over tilfælde af tvungen overgivelse, der kaldes lokale våbenhviler, men
som regimet påtvinger ved udsultningsbelejringer. EU opfordrer regimet til at tillade, at en
tredjepart effektivt overvåger våbenhviler for at støtte dem, og tillade sikker og uhindret
evakuering af civile på frivillig basis og adgang for humanitære konvojer og humanitært
personale.
EU er i stigende grad bekymret over den stadigt forværrede situation for alle sårbare
grupper og etniske og religiøse mindretal og konstaterer, at ekstremistiske grupper i
stigende grad angriber kristne.
EU opfordrer alle parter, især det syriske regime, til at sikre beskyttelse af
civilbefolkningen og tilskynder alle konfliktens parter til at opfylde deres forpligtelser i
henhold til den humanitære folkeret og de internationale menneskerettigheder.
EU udtrykker tilfredshed med SOC's stærke engagement i et demokratisk og pluralistisk
Syrien, hvor der er plads til alle mindretal og sårbare grupper.
8.
EU udtrykker på ny sin anerkendelse af de nabolande, navnlig Libanon og Jordan, der
fortsat holder deres grænser åbne og bringer flygtninge fra Syrien, herunder
palæstinensere, i sikkerhed. EU giver tilsagn om fortsat at støtte regeringerne i Syriens
nabolande og de områder i disse lande, der modtager flygtninge, så de effektivt kan tackle
den stigende tilstrømning og opbygge deres evne til at magte opgaven. EU støtter
omfattende integrerede indsatsplaner til bevaring af stabiliteten i disse lande. I forlængelse
af Kuwait II-konferencen i januar 2014 fortsætter EU med at mobilisere humanitær bistand
og udviklingsbistand som reaktion på krisen og opfordrer partnerne til at yde en
vedvarende finansiering til de syriske flygtninge og til de områder, der modtager dem.
EU noterer sig, at FN's appel om nødhjælp til Syrien hidtil har givet helt utilstrækkelige
midler, og opfordrer det internationale samfund til at overveje, hvad det mere kan gøre for
at dække underskuddet. Med stigende behov og begrænsede midler er en effektiv
donorkoordinering stadig vigtigere for at sikre et maksimalt udbytte af bistanden. I den
forbindelse vil Kommissionen fortsætte med at indkalde og styrke den internationale
donorgruppe vedrørende koordinering af indsatsen i forbindelse med krisen i Syrien. EU
hilser det velkommen, at den arbejdsgruppe vedrørende økonomisk genopretning og
udvikling, som gruppen af Syriens venner har nedsat, fortsætter arbejdet med en hurtig
genopretning. Når det er muligt, giver EU tilsagn om at øge sin støtte til områder, der ikke
er underlagt regimet, ad alle mulige kanaler på grundlag af en koordineret tilgang.
7.
8763/14
DA
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
14. og 15. april 2014
9.
Rådet gentager sin opfordring til en hurtig gennemførelse af overførslerne af kemiske
våben, som er blevet forsinket, og gentager sin opfordring til det syriske regime til at
opfylde sine forpligtelser i henhold til FN's Sikkerhedsråds resolution 2118 og senere
beslutninger fra OPCW, således at arsenalet af kemiske våben og produktionsanlæggene
hertil er destrueret inden udgangen af juni 2014. Alle udestående spørgsmål vedrørende
Syriens erklæring skal behandles. Programmet vedrørende kemiske våben skal helt
indstilles, og Syrien skal godtgøre over for det internationale samfund, at det opfylder alle
sine forpligtelser i henhold til såvel Sikkerhedsrådets resolution 2118 som konventionen
om kemiske våben.
EU understreger på ny, at de, der stod bag brugen af kemiske våben i provinsen Rif
Dimashq den 21. august 2013, skal drages til ansvar."
Bosnien-Hercegovina
Under frokosten havde ministrene en gennemgribende drøftelse om situationen i Bosnien-
Hercegovina. Rådet vedtog følgende konklusioner:
"1.
Rådet bekræfter sin uforbeholdne støtte til Bosnien-Hercegovinas territoriale integritet som
et selvstændigt og forenet land. Rådet bekræfter på ny sit fulde engagement i EU-
perspektivet for Bosnien-Hercegovina. I den forbindelse fordømmer det talen og tankerne
om løsrivelse og opsplitning som uacceptable.
Rådet erindrer i tråd med sine konklusioner fra december 2013 om sine alvorlige
betænkeligheder ved, at EU-integrationsprocessen i Bosnien-Hercegovina (BiH) står i
stampe på grund af manglende politisk vilje fra politikerne i BiH og den fortsatte tale om
opsplitning. Mens andre lande i regionen gør fremskridt, sakker Bosnien-Hercegovina
agterud.
Rådet har lagt mærke til de offentlige protester og opfordringer fra borgerne i BiH til at
forbedre den sociale og økonomiske situation i landet. Alle borgere i BiH , også den yngre
generation, skal have nye muligheder. Det opfordrer kraftigt institutionerne og de valgte
ledere i BiH til at komme befolkningen i møde, engagere sig med civilsamfundet og hurtigt
og ansvarligt reagere på deres legitime betænkeligheder. Rådet understreger, at det er et
kollektivt ansvar for alle politiske ledere i BiH. Der skal gøres mere, ikke mindre, forud for
parlamentsvalget i oktober 2014.
2.
3.
8763/14
DA
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
14. og 15. april 2014
4.
Rådet ser med tilfredshed på den højtstående repræsentant/næstformandens besøg i
Bosnien-Hercegovina den 12. marts 2014 og på kommissær Štefan Füles besøg den
17. februar 2014, og det støtter EU's løbende engagement på højt plan i BiH. Det bekræfter
i overensstemmelse med tidligere rådskonklusioner, at de centrale krav og kriterier for
fremskridt i BiH i retning af EU skal overholdes fuldt ud. Rådet støtter en udvidelse af
EU's dagsorden for og engagement i landet. På kort sigt anmoder Rådet indtrængende
institutionerne og lederne i BiH om som en umiddelbar prioritet at fokusere på følgende
områder: aktiv tilnærmelse til civilsamfundet og de unge og fuldt hensyn til borgernes
behov, fokusering på socioøkonomiske spørgsmål, navnlig tackling af den meget høje
arbejdsløshed, forbedring af koordinationen af økonomi- og finanspolitikkerne og
etablering af et bedre erhvervsklima samt udmøntning af de legitime betænkeligheder hos
borgerne i BiH i lovgivningsmæssige og fuldt implementerede initiativer, herunder en
styrkelse af retsstaten, korruptionsbekæmpelse og foranstaltningerne med henblik på
økonomisk ansvar, samt beskyttelse af menneskerettighederne.
Rådet understreger, at EU er rede til at støtte disse umiddelbare bestræbelser nu. Det ser
med tilfredshed på Kommissionens initiativer til forbedring af den økonomiske styring og
styrkelse af konkurrenceevnen samt stimulering af den økonomiske vækst. Som et
umiddelbart tiltag støtter det den praktiske iværksættelse af en "vækstpagt", der skal bistå
institutionerne i BiH med at identificere konkrete socioøkonomiske strukturreformer for at
puste nyt liv i økonomien og tilskynde til jobskabelse på kort og mellemlang sigt. Det
hilser med tilfredshed og støtter den centrale rolle, som EUSR/delegationschefen spiller
med hensyn til at bistå BiH i disse bestræbelser, som skal gennemføres i tæt samordning
med vores vigtigste internationale partnere, navnlig de internationale
finansieringsinstitutter, for at sikre komplementaritet, effektiv tildeling af ressourcer og
opbygning af synergier. Rådet støtter endvidere en udvidelse af den strukturerede dialog
om retlige anliggender til også at omfatte andre spørgsmål om retsstatsforhold, navnlig
korruptionsbekæmpelse. Det understreger desuden behovet for at fremskynde
gennemførelsen af allerede godkendte EU-finansierede projekter gennem IPA 2007-2013
og ser med tilfredshed på nedsættelsen af en fælles arbejdsgruppe mellem EU og BiH med
dette formål. Etableringen af en effektiv koordineringsmekanisme om EU-spørgsmål er af
afgørende betydning for både IPA og gennemførelsen af interimsaftalen. Rådet beklager, at
de bosniske myndigheders manglende evne til at opfylde dette EU-krav allerede har
medført tab af IPA-midler. Rådet udtrykker bekymring over, at de seneste fem møder i
underudvalgene under denne aftale hidtil ikke har kunnet afholdes på grund af intern
uenighed i BiH, og anmoder indtrængende ministerrådet i BiH om at nå til enighed om en
vej frem. Rådet opfordrer BiH til konstruktivt at indlede tilpasningen af
interimsaftalen/stabiliserings- og associeringsaftalen på grundlag af traditionel handel.
Rådet forventer, at myndighederne i BiH engagerer sig konstruktivt i disse initiativer.
Ud over disse områder, der kræver umiddelbar opmærksomhed, opfordrer Rådet lederne i
BiH til hurtigst muligt efter valget i oktober at indlede arbejdet med en længere række
spørgsmål for at tackle de udfordringer, landet fortsat står over for, mens det nærmer sig
EU. Navnlig er det fortsat af afgørende betydning, at lederne i BiH gennemfører reformer,
der tager sigte på at forbedre BiH's institutioners effektivitet og funktionalitet på alle
niveauer. Spørgsmålet om gennemførelsen af Den Europæiske
Menneskerettighedsdomstols Sejdic-Finci-dom skal også løses. Rådet bekræfter på ny sin
faste beslutning om aktivt og intensivt at engagere sig til støtte for denne proces i tæt
samordning og samarbejde med sine vigtigste internationale partnere."
12
5.
6.
8763/14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
14. og 15. april 2014
Ukraine
Rådet gjorde status over de seneste begivenheder i Ukraine. Efter drøftelserne vedtog det følgende
konklusioner:
"1.
Den Europæiske Union fordømmer de aktioner, der iværksættes af væbnede personer i
byer i den østlige del af Ukraine. Disse forsøg på at destabilisere Ukraine må ophøre.
Rådet opfordrer alle parter til at indgå i en dialog med henblik på en fredelig løsning.
Rådet beslutter at udvide listen over dem, der er omfattet af indefrysning af aktiver og
visumforbud.
Rådet gentager sin stærke støtte til Ukraines enhed, suverænitet, uafhængighed og
territoriale integritet og opfordrer Rusland til at gøre det samme og til at fordømme de
seneste lovløse handlinger i det østlige Ukraine og bidrage til at stabilisere situationen. Det
opfordrer Rusland til at tilbagekalde sine tropper fra den ukrainske grænse og øjeblikkelig
trække Føderationsrådets mandat til at anvende magt på ukrainsk område tilbage. Enhver
trussel mod eller magtanvendelse over for Ukraine eller andre lande er uacceptabel og må
ophøre øjeblikkelig. EU opfordrer alle parter til at udvise den yderste tilbageholdenhed og
udtrykker sin anerkendelse af de ukrainske myndigheder, der forfølger deres aktiviteter til
opretholdelse af lov og orden på en behersket måde, og det opfordrer regeringen i Kiev til
at bidrage yderligere til at mindske spændingerne.
2.
EU fordømmer endnu en gang på det kraftigste Den Russiske Føderations ulovlige
annektering af Krim og Sevastopol og anerkender den ikke. EU hilser vedtagelsen af FN's
Generalforsamlings resolution nr. 68/262 velkommen. Rådet ser frem til Kommissionens
evaluering af de juridiske konsekvenser af annekteringen af Krim og til de dermed
forbundne forslag om økonomiske, handelsmæssige og finansielle restriktioner over for
Krim.
EU gentager, at det er vigtigt, at Rusland og Ukraine indgår i en meningsfuld dialog, bl.a.
gennem oprettelse af en multilateral mekanisme, med henblik på at finde en politisk
løsning baseret på fuld respekt for Ukraines suverænitet og territoriale integritet, herunder
Ukraines ret til at træffe afgørelse om sin egen forfatning og politiske fremtid. Den
Europæiske Union er rede til at deltage i en sådan international mekanisme. I denne
forbindelse hilser Rådet det forestående møde med deltagelse af den højtstående
repræsentant og udenrigsministrene fra Ukraine, Rusland og USA velkommen som en
mulig start på en betydelig deeskaleringsproces. Rådet finder, at mulige løsninger med
henblik på at stabilisere den økonomiske situation i Ukraine også kunne drøftes på det
forestående møde. Rådet opfordrer Den Russiske Føderation til gennem
støtteforanstaltninger at vise, at den er rede til at deltage i stabiliseringen af den ukrainske
økonomi.
3.
8763/14
DA
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
14. og 15. april 2014
4.
Rådet støtter det arbejde, der allerede er udført af OSCE's observatørmission, som er af
særdeles stor betydning for at overvåge udviklingen i Ukraine, og vil fortsætte med at yde
støtte til denne mission. Rådet deler de bekymringer, som repræsentanter for OSCE og
Europarådet har givet udtryk for, over de nuværende begrænsninger i deres muligheder for
at overvåge situationen på menneskerettighedsområdet på Krim, herunder
menneskerettighederne for personer, der tilhører nationale mindretal.
Rådet er rede til at bistå Ukraine med en "reform af den civile sikkerhedssektor",
politistøtte og retsstatsstøtte. Rådet anmoder i den forbindelse EU-Udenrigstjenesten om at
udsende en ekspertmission med henblik på at forberede passende bistand som supplement
til andre igangværende bestræbelser og udarbejde en politisk krisestrategiramme, idet den
skal undersøge alle valgmuligheder, herunder gennem en mulig FSFP-mission, så der på
næste samling kan træffes afgørelse om en yderligere EU-indsats.
Rådet erindrer om, at alle yderligere skridt fra Den Russiske Føderations side til
destabilisering af situationen i Ukraine vil få yderligere og vidtrækkende konsekvenser for
forbindelserne på en lang række økonomiske områder mellem Den Europæiske Union og
dens medlemsstater på den ene side og Den Russiske Føderation på den anden side. Rådet
noterer sig i den forbindelse, at Kommissionen og medlemsstaterne har indledt deres
forberedende arbejde med mulige målrettede foranstaltninger, som ønsket af Det
Europæiske Råd i marts, således at der kan tages yderligere skridt, dersom udviklingen
skulle kræve det.
Rådet opfordrer Ukraine til at fortsætte på sin vej mod politiske reformer som planlagt og
bekendtgjort af den ukrainske regering, herunder især forfatningsreformen. EU bifalder
den ukrainske regerings vilje til at gennemføre sine tilsagn om at sikre repræsentative og
inklusive statslige strukturer, der afspejler den regionale mangfoldighed, sørge for fuld
beskyttelse af rettighederne for personer, der tilhører nationale mindretal, efterforske alle
menneskerettighedskrænkelser og voldshandlinger og bekæmpe ekstremisme. Rådet hilser
i den forbindelse det indledende møde i Europarådets internationale rådgivende panel den
9. april velkommen.
Rådet udtrykker tilfredshed med parlamentets resolution for nylig, der opfordrede til
øjeblikkelig afvæbning af alle ulovlige selvforsvarsstyrker, og ser frem til gennemførelsen
heraf. Rådet støtter kraftigt afholdelsen af et frit og retfærdigt præsidentvalg den 25. maj.
EU-medlemsstaterne vil deltage aktivt i OSCE's observatørmission. EU og dets
medlemsstater er rede til at bistå den ukrainske regering med at opbygge tillid i hele landet.
8.
Rådet gentager EU's tilsagn om at undertegne de resterende bestemmelser i
associeringsaftalen, herunder om det vidtgående og brede frihandelsområde, snarest muligt
efter præsidentvalget den 25. maj. Rådet vedtog i dag forordningen om nedsættelse eller
afskaffelse af told på varer med oprindelse i Ukraine, som vil være en hensigtsmæssig
støtteforanstaltning for Ukraine indtil den 1. november 2014 i afventning af undertegnelsen
og den midlertidige anvendelse af det vidtgående og brede frihandelsområde.
5.
6.
7.
8763/14
DA
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
14. og 15. april 2014
9.
Rådet holder fast ved sit tilsagn om at hjælpe Ukraine og yde en betydelig finansiel støtte
til landets økonomiske og finansielle stabilisering, idet det erindrer om den afgørende
betydning af IMF's støtte og udtrykker tilfredshed med den aftale på embedsmandsniveau,
der blev indgået mellem IMF og de ukrainske myndigheder den 27. marts. Rådet ser frem
til IMF's bestyrelses beslutning om en ny standbyordning. Rådet vedtog i dag afgørelsen
om makrofinansiel bistand til Ukraine, der opstiller klare betingelser for dens fremtidige
udbetaling. Dermed når det samlede beløb op på 1,6 mia. EUR.
Rådet hilser det velkommen, at der er nedsat en støttegruppe for Ukraine, som vil arbejde
på gennemførelsen af den "europæiske reformagenda". Samtidig erindrer Rådet om, at det
er vigtigt, at Ukraine hurtigt gennemfører et ambitiøst sæt strukturreformer, herunder med
henblik på bekæmpelse af korruption, forvaltning af de offentlige finanser og
budgetgennemsigtighed. EU opfordrer alle interesserede parter til at bidrage til yderligere
stabilisering og udvikling af Ukraine.
Rådet bekræfter, at EU er parat til undersøge, hvordan det kan bistå Ukraine med at sikre
landets energiforsyning gennem yderligere diversificering, herunder gennem hurtig
forbedring af kapaciteten til dobbeltrettet gastransport, forbedret energieffektivitet og
effektive sammenkoblinger med og inden for Den Europæiske Union. En sådan bistand
skal kombineres med Ukraines bestræbelser på reform og modernisering af landets
energisektor i overensstemmelse med Ukraines forpligtelser i energifællesskabstraktaten.
Rådet noterer sig præsident Putins skrivelse af 10. april til flere EU-medlemsstater. Rådet
opfordrer Europa-Kommissionen til på grundlag af konsultationer med medlemsstaterne at
svare Den Russiske Føderations præsident på EU's og dets medlemsstaters vegne med
henblik på at nå til enighed om konsultationer med Rusland og Ukraine om sikring af
forsynings- og transitsikkerhed.
Rådet er dybt foruroliget over den ensidige forhøjelse af gaspriserne over for Ukraine og
udtrykker sin faste overbevisning om, at alle uoverensstemmelser vedrørende prisen på og
betingelserne for gasforsyninger bør løses gennem forhandlinger og de disponible retlige
mekanismer med henblik på at stabilisere den økonomiske situation i Ukraine.
Energiforbindelser skal baseres på gensidighed, gennemsigtighed, retfærdighed,
ikkediskrimination, åbenhed for konkurrence og fortsat samarbejde for at sikre lige vilkår
for en tryg og sikker energiforsyning.
10.
11.
8763/14
DA
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
14. og 15. april 2014
Georgien og Republikken Moldova
12.
Rådet anerkender Republikken Moldovas bestræbelser og resultater i denne henseende og
ser med tilfredshed på forordning nr. 259/2014 af 3. april 2014 om visumfri rejse fra den
28. april 2014 for borgere i Republikken Moldova, der er i besiddelse af biometriske pas.
Den Europæiske Union bekræfter på ny sin støtte til den politiske associering og
økonomiske integration med Georgien og Republikken Moldova og ser frem til en hurtig
undertegnelse af associeringsaftalerne, herunder et vidtgående og bredt frihandelsområde
senest i juni 2014. Den erindrer om, at denne associering og integration er forenelig med
en styrkelse af Georgiens og Republikken Moldovas forbindelser med alle deres partnere.
Den Europæiske Union er overbevist om, at en yderligere uddybning af forbindelserne
mellem henholdsvis EU og Georgien og EU og Republikken Moldova vil få en positiv
indvirkning på stabiliteten og den socioøkonomiske udvikling til fordel for alle borgerne i
de to lande. EU tilskynder Georgien og Republikken Moldova til at fortsætte med at
gennemføre reformer som led i deres tilsagn om yderligere at styrke den politiske
associering og økonomiske integration med EU."
13.
Rådet godkendte endvidere supplerende makrofinansiel bistand på op til 1 mia. EUR til Ukraine,
vedtog EU-handelspræferencer for ukrainske produkter og skærpede EU's restriktive
foranstaltninger over for de personer, der er ansvarlige for uretmæssig tilegnelse af ukrainske
statsmidler, jf. nedenfor.
8763/14
DA
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454098_0017.png
14. og 15. april 2014
SIKKERHED OG FORSVAR
Maritim sikkerhed
Rådet blev orienteret om den fælles meddelelse "Et åbent og sikkert globalt maritimt område:
elementer til en EU-strategi for maritim sikkerhed" (7537/14).
I meddelelsen udpeges fem områder, hvor en samordnet tilgang baseret på allerede eksisterende
værktøjer vil kunne have en merværdi: foranstaltninger udadtil; maritim viden, overvågning og
informationsudveksling; kapacitetsudvikling og -opbygning; risikostyring, beskyttelse af kritisk
maritim infrastruktur og krisehåndtering; samt forskning og innovation, uddannelse og
efteruddannelse inden for maritim sikkerhed.
Der arbejdes på at definere en EU-strategi for maritim sikkerhed, der skal godkendes af Det
Europæiske Råd den 26.-27. juni som led i EU's overordnede havstrategi.
EU's militæroperation i Den Centralafrikanske Republik
Rådet blev under tilstedeværelse af EU's øverstbefalende for operationen, generalmajor Philippe
Pontiès, orienteret om status for så vidt angår EU's militæroperation i Den Centralafrikanske
Republik (EUFOR RCA).
Den 1. april gav Rådet grønt lys for iværksættelsen af operation EUFOR RCA. Den giver
midlertidig støtte med hensyn til at skabe et sikkert miljø i Banguiregionen med henblik på
overdragelse af opgaverne til FN's fredsbevarende styrker eller til afrikanske partnere. Styrken
bidrager derfor både til internationale bestræbelser på at beskytte de mest udsatte
befolkningsgrupper og til at skabe betingelserne for at yde humanitær bistand. For yderligere
oplysninger, se
webstedet.
Ukraine
Under frokosten drøftede ministrene under tilstedeværelse af NATO's generalsekretær Anders Fogh
Rasmussen indvirkningen af krisen i Ukraine på EU's fælles sikkerheds- og forsvarspolitik.
8763/14
DA
17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454098_0018.png
14. og 15. april 2014
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
UDENRIGSANLIGGENDER
Ukraine - Restriktive foranstaltninger
Rådet skærpede EU's restriktive foranstaltninger over for de personer, der er ansvarlige for
uretmæssig tilegnelse af ukrainske statsmidler. For yderligere oplysninger, se pressemeddelelse
8766/14.
Ukraine - Makrofinansiel bistand - Handelsforanstaltninger
Rådet godkendte to vigtige foranstaltninger i en pakke af forslag, der har til formål at yde
økonomisk og finansiel bistand til Ukraine.
Det vedtog en afgørelse om makrofinansiel bistand til Ukraine på op til 1 mia. EUR med henblik på
at støtte landets økonomiske stabilisering og strukturreformer, og den udgør et supplement til de
midler, der stilles til rådighed under en finansiel ordning med IMF (8346/14).
Det vedtog også en forordning om indrømmelse af ensidige handelspræferencer til Ukraine, hvori
der fastsættes en midlertidig nedsættelse eller afskaffelse af told i overensstemmelse med listen over
indrømmelser i et bilag til associeringsaftalen mellem EU og Ukraine (73/14).
Støttepakken blev bebudet af Kommissionen den 5. marts som reaktion på den hidtil usete
udvikling i Ukraine og har til formål at bistå ved landets politiske overgang og tilskynde til politiske
og økonomiske reformer. Pakken blev godkendt af Det Europæiske Råd den 6. marts.
For yderligere oplysninger, se pressemeddelelse
8870/14.
8763/14
DA
18
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
14. og 15. april 2014
Den Centralafrikanske Republik
Rådet vedtog følgende konklusioner om Den Centralafrikanske Republik:
"1.
Den Europæiske Union (EU) er fortsat meget bekymret over den sikkerhedsmæssige og
humanitære krise i Den Centralafrikanske Republik. Den bekræfter på ny sit engagement,
der kom til udtryk i Rådets konklusioner af 17. marts 2014, i at fastholde sin mobilisering
for at løse krisen i Den Centralafrikanske Republik (CAR) som led i en samlet tilgang.
Rådet ser med tilfredshed på afholdelsen af et særligt møde om CAR den 2. april i
Bruxelles i tilknytning til topmødet mellem EU og Afrika og under overværelse af den
fungerende præsident, Catherine Samba-Panza, som led i den nødvendige mobilisering af
hele det internationale samfund for at yde hjælp til CAR og støtte
overgangsmyndighedernes indsats for at stabilisere sikkerhedssituationen og sørge for, at
landet vender tilbage til forfatningsmæssig orden. Den gentager sin bekymring for risikoen
for, at den centralafrikanske konflikt påvirker CAR's nabolande, og henstiller til, at landets
territoriale integritet respekteres.
Rådet udtrykker tilfredshed med iværksættelsen af militæroperationen PSDC EUFOR
RCA og opfordrer til fortsat og styrket mobilisering for at færdiggøre styrkeopbygningen
og hurtigt nå den fulde operationelle kapacitet. Rådet noterer sig, at lederen af operation
EUFOR RCA er bemyndiget til at iværksætte gennemførelsen af denne militære
overgangsoperation, og opfordrer til, at den deployeres hurtigt i tæt samarbejde med den
afrikanske styrke MISCA (den internationale støttemission i Den Centralafrikanske
Republik) og den franske operation Sangaris. Denne operation skal gennem midlertidig
støtte i en periode på højst seks måneder bidrage til at skabe et sikkert miljø i
Banguiregionen med henblik på overdragelse af opgaverne til Den Afrikanske Unions
operation MISCA eller til en fredsbevarende FN-operation.
EU noterer sig, at Republikken Tchad har besluttet at trække sit militære kontingent ud af
MISCA, og opfordrer AU til at opretholde MISCA's operationelle kapacitet på det
nødvendige niveau under overholdelse af det fastlagte troppeantal. EU bekræfter sin
forpligtelse til fordel for MISCA og opfordrer på ny til hurtig mobilisering af de finansielle
midler, som der blev givet tilsagn om på donorkonferencen til støtte for MISCA afholdt af
Den Afrikanske Union den 1. februar 2014. I den forbindelse er EU ved at mobilisere en
ny finansiering på 75 mio. EUR til fordel for MISCA ved hjælp af fredsfaciliteten for
Afrika.
EU udtrykker tilfredshed med De Forenede Nationers Sikkerhedsråds enstemmige
vedtagelse den 10. april 2014 af resolution 2149 om oprettelse af MINUSCA. EU støtter en
hurtig deployering af MINUSCA, hvis militære og politimæssige del overtager opgaverne
fra MISCA den 15. september, og understreger vigtigheden af en tæt koordinering mellem
parterne, især de centralafrikanske myndigheder, FN, Den Afrikanske Union (AU), EU og
Frankrig, for at lette overgangen. EU tilslutter sig de opfordringer, der kommer til udtryk i
denne resolution, til at retsforfølge dem, der er ansvarlige for krigsforbrydelser,
forbrydelser mod menneskeheden eller grove krænkelser af menneskerettighederne i CAR.
I den forbindelse og under hensyn til de igangværende aktiviteter opfordrer EU alle parter
til at samarbejde med Den Internationale Straffedomstol.
2.
3.
4.
8763/14
DA
19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
14. og 15. april 2014
5.
EU opfordrer de centralafrikanske overgangsmyndigheder til at fortsætte
overgangsprocessen og fremme den politiske dialog og nationale forsoning frem til valget,
der efter planen skal finde sted senest i februar 2015, og erindrer om sit engagement i at
støtte forberedelsen af valget.
EU bekræfter sit engagement i genetablering af retsstaten, beskyttelse af
menneskerettighederne, den humanitære folkeret og civilbefolkningen, national forsoning
og dialog mellem religionerne i CAR, hvilket især handler om at sætte nyt skub i
strafferetskæden for at bekæmpe straffrihed, om reform af sikkerhedssektoren (SSR) og
om støtte til afvæbning, demobilisering og reintegration (DDR). I den forbindelse ser EU
med tilfredshed på undertegnelsen af slutkommunikéet fra den tværreligiøse konference for
fred og forsoning, der blev afholdt den 8. april i Bangui, og som udgør en vigtig etape hen
imod fred og stabilitet. EU noterer sig De Forenede Nationers igangværende foreløbige
undersøgelse for at fastlægge ansvaret for hændelserne den 29. marts i Bangui, der
medførte flere dræbte og sårede blandt civilbefolkningen.
I denne humanitære krise bekræfter EU sit engagement i at yde nødhjælp til de berørte
befolkningsgrupper i CAR. Det opfordrer hele det internationale samfund til at bekræfte og
øge finansieringen til fordel for disse befolkningsgrupper både i CAR og i nabolandene.
Det gentager sin bekymring over forholdene for de udsatte civilbefolkningsgrupper, der er
afhængige af at modtage beskyttelse og bistand for at overleve. Det minder om, at alle de
tilstedeværende parter skal sikre omgående, sikker og uhindret adgang for de humanitære
aktører, der arbejder i CAR, under overholdelse af den humanitære folkeret og de
humanitære principper.
EU bekræfter sin økonomiske og tekniske støtte til overgangsmyndighederne med henblik
på at bidrage til genopbygningen af den centralafrikanske stat og til landets økonomiske
genopretning og med henblik på at bistå befolkningsgrupperne."
6.
7.
8.
Forbindelserne med Tunesien
Rådet vedtog EU's holdning med henblik på 10. møde i Associeringsrådet EU-Tunesien, der finder
sted den 14. april i Luxembourg.
Restriktive foranstaltninger - Republikken Guinea
Rådet ændrede EU's restriktive foranstaltninger over for Republikken Guinea. Det ophævede
våbenembargoen og forbuddet mod levering af udstyr, der kan anvendes til intern undertrykkelse.
Rejseforbud og indefrysning af aktiver over for fem personer, der er identificeret af den
internationale undersøgelseskommission som værende ansvarlige for begivenhederne den
28. september 2009 i Guinea, gælder fortsat.
8763/14
DA
20
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
14. og 15. april 2014
Restriktive foranstaltninger - Den Demokratiske Folkerepublik Korea
Rådet ændrede de restriktive foranstaltninger over for Den Demokratiske Folkerepublik Korea for
at tage hensyn til de ændringer, der er blevet besluttet i FN.
Restriktive foranstaltninger - Myanmar/Burma
Rådet forlængede EU's restriktive foranstaltninger over for Myanmar/Burma med et år, dvs. indtil
den 30. april 2015. Sanktionerne består i en våbenembargo og en embargo på udstyr, der kan
anvendes til intern undertrykkelse.
Aserbajdsjans deltagelse i EU-programmer
Rådet vedtog afgørelser om undertegnelse, midlertidig anvendelse og indgåelse af en protokol til
partnerskabs- og samarbejdsaftalen mellem EU og Aserbajdsjan vedrørende en rammeaftale mellem
EU og Aserbajdsjan om de generelle principper for Aserbajdsjans deltagelse i EU's programmer.
En omfattende partnerskabs- og samarbejdsaftale med Indonesien
Rådet godkendte på EU's vegne indgåelsen af rammeaftalen om et omfattende partnerskab og
samarbejde mellem EU og dets medlemsstater og Republikken Indonesien. Forinden havde Europa-
Parlamentet givet sin godkendelse den 26. februar 2014.
Associeringsaftale med Chile
Rådet vedtog den holdning, som EU skal indtage i Associeringsudvalget EU-Chile vedrørende
ændring af bilag XII til associeringsaftalen mellem EU og Chile; dette vedrører fortegnelsen over
offentlige ordregivere i Chile, der er underlagt forpligtelserne om offentlige indkøb.
Aftale om politisk dialog og samarbejde med latinamerikanske lande
Rådet godkendte aftalen om politisk dialog og samarbejde mellem Det Europæiske Fællesskab og
dets medlemsstater på den ene side og Costa Rica, El Salvador, Guatemala, Honduras, Nicaragua og
Panama på den anden side. Dette er en opfølgning af Europa-Parlamentets godkendelse den
26. februar 2014 og den midlertidige anvendelse siden 2013 af dele af associeringsaftalen mellem
Unionen og dens medlemsstater og disse lande.
8763/14
DA
21
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454098_0022.png
14. og 15. april 2014
DEN FÆLLES SIKKERHEDS- OG FORSVARSPOLITIK
EU's øvelsespolitik
Rådet noterede sig Den Europæiske Unions reviderede øvelsespolitik under den fælles udenrigs- og
sikkerhedspolitik.
EU's uddannelsesmission i Mali
Rådet forlængede EU's uddannelsesmission i Mali med to år og foretog en refokusering af dens
aktiviteter. For yderligere oplysninger, se pressemeddelelse
8775/14.
Rådet godkendte også en aftale om Det Schweiziske Forbunds deltagelse i EU's
uddannelsesmission i Mali (EUTM Mali).
EUCAP Sahel Mali
Rådet oprettede en civil mission under den fælles sikkerheds- og forsvarspolitik, der skal bistå de
interne sikkerhedsstyrker i Mali (EUCAP Sahel Mali) for at sikre lov og orden og bekæmpe
terrorister, organiseret kriminalitet og ulovlig grænseoverskridende handel. Nærmere oplysninger
findes i pressemeddelelse
8773/14.
Rådet gav også bemyndigelse til at indlede forhandlinger med Republikken Mali om en aftale om
status for EUCAP Sahel Mali, der skal bidrage til uddannelsen af Malis interne sikkerhedsstyrker.
EU's militæroperation i Den Centralafrikanske Republik
Rådet godkendte undertegnelsen og indgåelsen af en aftale mellem EU og Den Centralafrikanske
Republik om betingelserne for overførsel til Den Centralafrikanske Republik af personer, som EU's
militæroperation (EUFOR RCA) har frihedsberøvet inden for rammerne af udførelsen af sit mandat,
og om de garantier, der finder anvendelse på disse personer.
Rådet gav også bemyndigelse til at indlede forhandlinger med Republikken Cameroun om en aftale
om status for Den Europæiske Unions styrker fra EUFOR RCA i transit på Republikken Camerouns
område.
8763/14
DA
22
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454098_0023.png
14. og 15. april 2014
UDVIKLINGSSAMARBEJDE
Det europæiske udviklingsår 2015
Rådet vedtog den lovgivningsmæssige retsakt om det europæiske udviklingsår 2015. Det fastsætter,
at formålet med det europæiske udviklingsår er at informere EU's borgere om EU's og dets
medlemsstaters udviklingssamarbejde, idet deres aktive interesse og direkte inddragelse fremmes og
opmærksomheden omkring fordelene ved EU's udviklingssamarbejde øges. Det fastlægger også de
værktøjer, der anvendes til at nå disse mål og dermed forbundne finansielle ordninger.
EU's udviklingsbistand til Centralasien
Rådet vedtog følgende konklusioner om Den Europæiske Revisionsrets særberetning om EU's
udviklingsbistand til Centralasien:
"1.
2.
3.
Rådet ser med tilfredshed på Den Europæiske Revisionsrets særberetning om EU's
udviklingsbistand til Centralasien.
Rådet understreger betydningen af samarbejdet med Centralasien, der udgør en strategisk
region for Den Europæiske Union.
Rådet noterer sig, at beretningen bekræfter den overordnede relevans og kvaliteten af de
programmeringsmæssige hovedlinjer for EU's bistand til Centralasien på regionalt og
bilateralt plan.
Revisionsretten anerkender den rolle, som strategien for EU og Centralasien, der blev
vedtaget af Rådet i 2007, spiller i forbindelse med planlægning og styring af EU's bistand
til regionen, samt de bestræbelser, der er gjort af Kommissionen og EU-Udenrigstjenesten
med hensyn til at gennemføre denne bistand til trods for særligt udfordrende
omstændigheder.
Selv om omfanget af EU's bistand dækker en lang række områder, anerkender
Revisionsretten, at de tiltag og programmer, der er iværksat af Kommissionen og EU-
Udenrigstjenesten, overholdt rammen for strategien for EU og Centralasien og tacklede
regionens behov.
Rådet noterer sig Den Europæiske Revisionsrets konklusioner og understreger, at der bør
sættes øget fokus for EU's bestræbelser, at der skal vedtages en egentlig regional strategi,
at foranstaltninger til bekæmpelse af bestikkelse skal have en central plads, hvis der
overvejes budgetstøtte som bistandsform, og at der skal rapporteres om resultater snarere
end aktiviteter. Rådet opfordrer Kommissionen til at tage hensyn til Revisionsrettens
konklusioner ved planlægningen og programmeringen af midler til Centralasien under den
nuværende flerårige finansielle ramme (2014-2020).
4.
5.
6.
8763/14
DA
23
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
14. og 15. april 2014
7.
Rådet støtter Revisionsrettens anbefalinger om, at Kommissionen og EU-
Udenrigstjenesten i samarbejde med andre udviklingspartnere, navnlig EU's
medlemsstater, bør:
-
-
-
udforme fremtidige regionale programmer, således at det er sandsynligt at de opnår
en egentlig regional dimension
fortsætte med at koncentrere EU's bistand på et begrænset antal sektorer
yderligere definere og anvende solide og objektivt verificerbare betingelser for
budgetstøtteprogrammer og prioritere støtte af mekanismer til bekæmpelse af
korruption tilstrækkeligt højt
forbedre programudformningen og leveringen i lyset af de indhøstede erfaringer og
ændrede forhold samt rapportere om resultater og effekt på en sådan måde, at det er
muligt at sammenholde dem med planer og mål.
-
8.
Med hensyn til Centralasien gentager Rådet sin støtte til de principper, der er beskrevet i
dagsordenen for forandring, og navnlig vigtigheden af at koncentrere EU's bilaterale eller
regionale udviklingssamarbejde på et begrænset antal målsektorer.
Rådet gentager, at EU's indsats bør bidrage til gode naboskabsforbindelser i Centralasien,
herunder ved at fremme regionalt samarbejde på områder, der ikke kan tackles individuelt
af landene, og/eller som kan tackles mere effektivt på regionalt plan gennem synergier og
stordriftsfordele. Rådet går navnlig stærkt ind for den politiske dialog, som EU medvirker
til at fremme inden for prioritetsområder, såsom retsstatsforhold, vand/miljø, uddannelse,
energi, grænseforvaltning og narkotikabekæmpelse. Eftersom graden af politisk
forpligtelse til regionale programmer varierer fra et centralasiatisk land til et andet og fra
program til program, gentager Rådet nødvendigheden af, at EU sikrer, at de regionale
samarbejdsaktiviteter defineres og tilpasses i overensstemmelse med de behov, som
modtagerne i Centralasien har givet udtryk for, og modtager fuld støtte fra sidstnævnte, før
de gennemføres.
Rådet understreger, at det langsigtede perspektiv og kontinuiteten i udviklingssamarbejdet
med Centralasien udgør væsentlige forudsætninger for effektiv institutionsopbygning og
fremme af reformer, herunder gennem udveksling af EU-erfaringer og overførsel af bedste
praksis.
Rådet mener, at det eksisterende system for aktivitetsbaseret budgetlægning, der fastsætter
omkostninger på basis af støtteaktiviteter, allerede indeholder nyttige oplysninger om
administrative omkostninger.
9.
10.
11.
8763/14
DA
24
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454098_0025.png
14. og 15. april 2014
12.
Rådet anerkender, at bæredygtig udvikling, herunder fattigdomsbekæmpelse, kun kan
opnås med stærke og ansvarlige statsinstitutioner, og støtter derfor de bestræbelser, der er
gjort af EU-Udenrigstjenesten og Kommissionen, med henblik på at samarbejde med
landene om mere effektive foranstaltninger til bekæmpelse af bestikkelse og vedrørende
god regeringsførelse. Det understreger, at der bør lægges særlig vægt på reform af
forvaltningen af offentlige finanser og åbenhed i målsektorerne for EU's samarbejde.
Rådet minder om konklusionerne af den tredje situationsrapport om strategien for EU og
Centralasien vedrørende den nødvendige inddragelse af medlemsstaterne i gennemførelsen
af EU's bistand.
Rådet understreger vigtigheden af at sikre en passende politisk dialog og vedvarende
overvågning af sektorreformer og programmer, der måler resultater og resultaternes
bæredygtighed. Rådet erkender, at en incitamentorienteret tilgang, der er baseret på
landespecifikke indikatorer og benchmarks, kan stimulere fremskridt og resultater.
Med tanke på fremtiden minder Rådet om, at EU's engagement i at fremme fred, demokrati
og økonomisk velstand i Centralasien fortsat er en prioritet for EU's samarbejde og et
langsigtet tilsagn. Rådet takker Revisionsretten for dens yderst værdifulde analyse og
opfordrer Kommissionen og EU-Udenrigstjenesten til på passende vis at gennemføre de
anbefalinger, som Revisionsretten har fremsat."
13.
14.
15.
ØKONOMISKE OG FINANSIELLE ANLIGGENDER
Den Europæiske Investeringsbank - Ekstern långivning
Rådet godkendte en fornyelse af EU-garantien til Den Europæiske Investeringsbanks eksterne
transaktioner for perioden 2014-2020 (PE-CONS
3/14).
Afgørelsen fornyer EU's budgetgaranti for EIB-långivning til projekter, der understøtter EU's
eksterne politikmålsætninger. Garantien dækker statslige og politiske risici i forbindelse med låne-
og lånegarantitransaktioner og forhindrer derved disse risici i at påvirke EIB's kreditværdighed og
sætter EIB i stand til at opretholde attraktive lånesatser.
For yderligere oplysninger, se pressemeddelelse
8755/14.
8763/14
DA
25
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454098_0026.png
14. og 15. april 2014
Markedsmisbrug
Rådet vedtog styrkede EU-regler, der sigter mod at bekæmpe insiderhandel og kursmanipulation på
værdipapirmarkederne (8260/14
+
PE-CONS 78/13
+
8261/14
+
PE-CONS 8/14).
De nye regler omfatter en forordning, der har til formål at forbedre beskyttelsen af investorerne, og
som ændrer og erstatter direktiv 2003/6/EF, og et direktiv om strafferetlige sanktioner.
For yderligere oplysninger, se pressemeddelelse
8756/14.
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER
Den flerårige finansielle ramme for indre anliggender
Rådet vedtog fire forordninger om oprettelse af de nye finansieringsprogrammer vedrørende indre
anliggender inden for rammerne af den flerårige finansielle ramme for perioden 2014-2020.
Den samlede finansieringsramme for gennemførelsen af disse programmer 2014-2020 fastsættes til
6 901 mio. EUR i løbende priser.
For yderligere oplysninger, se pressemeddelelse
8916/14.
UDVIDELSE
Associeringen med Serbien
Rådet vedtog afgørelser om tilpasning af stabiliserings- og associeringsaftalen mellem EU og
Serbien for at tage hensyn til Kroatiens tiltrædelse af Den Europæiske Union.
8763/14
DA
26