Europaudvalget 2013-14
Rådsmøde 3310 - økofin
Offentligt
1454096_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
9273/14
(OR. en)
PRESSE 242
PR CO 22
PRESSEMEDDELELSE
3310. samling i Rådet
Økonomi og finans
Bruxelles, den 6. maj 2014
Formand
Ioannis Stournaras
Grækenlands finansminister
PRESSE
Rue de la Loi 175 B – 1048 BRUXELLES Tlf.: +32 (0)2 281 6083 / 6319 Fax: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/press
9273/14
DA
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454096_0002.png
6. maj 2014
De vigtigste resultater af samlingen i Rådet
Rådet vedtog harmoniserede regler om
genopretning og afvikling af banker
efter Europa-
Parlamentets godkendelse.
Det vedtog konklusioner om
makroøkonomiske ubalancer
i medlemsstaterne, på grundlag af
Kommissionens dybdegående undersøgelser.
Rådet vedtog et direktiv om strafferetlig
beskyttelse af euroen
og andre valutaer mod
falskmøntneri.
Det godkendte indledningen af forhandlinger med
Schweiz
om institutionelle rammer for de
bilaterale forbindelser.
Det ændrede listen over tredjelande, hvis statsborgere skal have
visum,
når de rejser ind i en EU-
medlemsstat.
Rådet vedtog en forordning, der skal styrke EU's
Solidaritetsfonds
responsevne og gøre den enklere
at anvende. Fonden yder finansiel bistand i tilfælde af naturkatastrofer i Europa.
Det godkendte et initiativ, der gør det muligt for
Det Europæiske Politiakademi
at flytte sit sæde
fra Bramshill (Det Forenede Kongerige) til Budapest (Ungarn).
9273/14
DA
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454096_0003.png
6. maj 2014
INDHOLD
1
DELTAGERE .................................................................................................................................... 6
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
ERHVERVSBESKATNING – DIREKTIVET OM MODER- OG DATTERSELSKABER............. 8
AFGIFT PÅ FINANSIELLE TRANSAKTIONER ............................................................................ 9
MAKROØKONOMISKE UBALANCER – DYBDEGÅENDE UNDERSØGELSER ................... 10
OPFØLGNING AF INTERNATIONALE FINANSMØDER .......................................................... 13
EVENTUELT .................................................................................................................................... 14
MØDER I TILKNYTNING TIL RÅDETS SAMLING.................................................................... 15
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
ØKONOMISKE OG FINANSIELLE ANLIGGENDER
Genopretning og afvikling af banker ..................................................................................................................... 16
Den Europæiske Investeringsfond ......................................................................................................................... 16
Finansiel bistand til Tunesien ................................................................................................................................ 17
Ekstern revisor for Luxembourgs centralbank ...................................................................................................... 17
Kapitalkrav til bankerne – delegerede retsakter .................................................................................................... 17
UDENRIGSANLIGGENDER
Institutionel ramme mellem EU og Schweiz ......................................................................................................... 18
Forbindelserne med Schweiz ................................................................................................................................. 18
Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde................................................................................................. 19
1
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
9273/14
DA
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6. maj 2014
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER
Beskyttelse af euroen mod forfalskning ................................................................................................................ 19
EU's visumfritagelsesordning ................................................................................................................................ 19
Visumpolitik .......................................................................................................................................................... 20
Det Europæiske Politiakademi .............................................................................................................................. 20
Anerkendelse af retsafgørelser på det civil- og handelsretlige område ................................................................. 20
Udveksling af oplysninger – Ungarn ..................................................................................................................... 21
Europol .................................................................................................................................................................. 21
HANDELSPOLITIK
Frihandelsaftale med Colombia og Peru: forretningsorden ................................................................................... 21
BUDGET
Ændring af EU's finansforordning......................................................................................................................... 21
ALMINDELIGE ANLIGGENDER
EU's Solidaritetsfond* ........................................................................................................................................... 22
STATISTIKKER
Varehandel ............................................................................................................................................................ 22
Nomenklatur for statistiske regionale enheder ...................................................................................................... 22
FORSKNING OG INNOVATION
Innovationsinvesteringspakken: private og offentlige partnerskaber .................................................................... 22
BESKÆFTIGELSE
Beskæftigelsesretningslinjerne .............................................................................................................................. 23
LANDBRUG
Elektronisk identifikation af kvæg ........................................................................................................................ 24
FISKERI
Finansiering af fiskerireformen ............................................................................................................................. 25
9273/14
DA
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6. maj 2014
MILJØ
Overførsel af affald* ............................................................................................................................................. 25
Biocidholdige produkter ........................................................................................................................................ 26
Opgørelsessystem for drivhusgasser ..................................................................................................................... 26
Farlige stoffer i elektrisk og elektronisk udstyr ..................................................................................................... 26
Mindstehyppighed for analyser ............................................................................................................................. 27
FØDEVARELOVGIVNING
Sundhedsanprisninger – fødevaretilsætningsstoffer .............................................................................................. 28
TRANSPORT
Kørekort, der indeholder en mikrochip ................................................................................................................. 28
Certificering af lokomotivførere............................................................................................................................ 29
Fartskrivere – tilpasning til den tekniske udvikling............................................................................................... 29
Kørekort ................................................................................................................................................................ 29
Metoder til beregning af omkostningerne ved ulykker .......................................................................................... 30
Udstyr på skibe ...................................................................................................................................................... 30
International jernbanebefordring ........................................................................................................................... 30
BESKIKKELSER
Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg .................................................................................................. 30
GENNEMSIGTIGHED
Aktindsigt .............................................................................................................................................................. 31
AFGØRELSER TRUFFET VED SKRIFTLIG PROCEDURE
Portugal – økonomisk tilpasningsprogram ............................................................................................................ 31
Fiskerimuligheder i norske og færøske farvande................................................................................................... 31
9273/14
DA
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454096_0006.png
6. maj 2014
DELTAGERE
Belgien:
Koen GEENS
Bulgarien:
Petar CHOBANOV
Den Tjekkiske Republik:
Andrej BABIŠ
Danmark:
Margrethe VESTAGER
Tyskland:
Wolfgang SCHÄUBLE
Estland:
Jürgen LIGI
Irland:
Michael NOONAN
Grækenland:
Ioannis STOURNARAS
Spanien:
Luis DE GUINDOS JURADO
Frankrig:
Michel SAPIN
Kroatien:
Mato ŠKRABALO
Italien:
Pier Carlo PADOAN
Cypern:
Kornelios KORNELIOU
Letland:
Ilze JUHANSONE
Litauen:
Rimantas ŠAD�½IUS
Luxembourg:
Pierre GRAMEGNA
Ungarn:
Gábor ORBÁN
Malta:
Edward SCICLUNA
Nederlandene:
Jeroen DIJSSELBLOEM
Østrig:
Michael SPINDELEGGER
Polen:
Mateusz SZCZUREK
Portugal:
Maria Luís ALBUQUERQUE
Finansminister med ansvar for offentlig forvaltning
Finansminister
Vicepremierminister og finansminister
Økonomi- og indenrigsminister
Forbundsfinansminister
Finansminister
Finansminister
Finansminister
Minister for økonomi og konkurrenceevne
Minister for finanser og offentlige regnskaber
Fast repræsentant
Økonomi- og finansminister
Fast repræsentant
Fast repræsentant
Finansminister
Finansminister
Statssekretær, Økonomiministeriet
Finansminister
Finansminister
Vicekansler og forbundsfinansminister
Finansminister
Finansminister
9273/14
DA
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454096_0007.png
6. maj 2014
Rumænien:
Liviu VOINEA
Slovenien:
Uroš ČUFER
Slovakiet:
Vazil HUDÁK
Finland:
Pilvi-Sisko VIERROS-VILLENEUVE
Sverige:
Anders BORG
Det Forenede Kongerige:
George OSBORNE
Kommissionen:
Siim KALLAS
Michel BARNIER
Algirdas ŠEMETA
Viceminister for budgettet
Finansminister
Statssekretær, Finansministeriet
Fast repræsentant
Finansminister
Finansminister
Næstformand
Medlem
Medlem
Andre deltagere:
Vitor CONSTÂNCIO
Werner HOYER
Thomas WIESER
Hans VIJLBRIEF
Næstformand for Den Europæiske Centralbank
Formand for Den Europæiske Investeringsbank
Formand for Det Økonomiske og Finansielle Udvalg
Formand for Udvalget for Økonomisk Politik
9273/14
DA
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454096_0008.png
6. maj 2014
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
ERHVERVSBESKATNING – DIREKTIVET OM MODER- OG DATTERSELSKABER
Rådet drøftede et forslag om at lukke et hul, som har gjort det muligt for koncerner at udnytte
misforhold mellem de nationale skatteregler for at undgå at betale afgifter på visse typer af
overskud ("hybridlån") fordelt inden for koncernen.
Den foreslåede ændring af EU's direktiv om moder- og datterselskaber (2011/96/EU) vil forhindre
dobbelt skattefritagelse ved at bestemme, at moderselskabets medlemsstat kun undlader at beskatte
overskud fra datterselskabet, for så vidt som disse overskud ikke er fradragsberettigede hos
sidstnævnte.
I lyset af ministrenes bemærkninger opfordrede Rådet nationale eksperter til at undersøge sagen
nærmere og eventuelt præcisere teksten. Formandskabet agter at få det ændrede direktiv vedtaget på
Rådets samling den 20. juni.
9273/14
DA
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454096_0009.png
6. maj 2014
AFGIFT PÅ FINANSIELLE TRANSAKTIONER
Rådet drøftede situationen i forbindelse med indførelsen af en afgift på finansielle transaktioner
(AFT) i 11 medlemsstater efter proceduren for forstærket samarbejde. Formandskabet redegjorde
for det hidtil udførte arbejde.
Formandskabet noterede sig en fælles erklæring fra ti deltagende landes ministre, og det
bekræftede, at alle relevante spørgsmål fortsat vil blive behandlet af nationale eksperter. Det
noterede sig, at de deltagende lande agter at arbejde på en gradvis gennemførelse af AFT, i første
omgang med fokus på beskatning af aktier og visse derivater. De første skridt vil være gennemført
senest den 1. januar 2016.
Rådet besluttede i januar 2013 at lade et forstærket samarbejde om AFT fortsætte
1
, efter at et
forslag til en AFT i hele EU ikke fik enstemmig støtte. De deltagende lande er Belgien, Tyskland,
Estland, Grækenland, Spanien, Frankrig, Italien, Østrig, Portugal, Slovenien og Slovakiet.
Det Forenede Kongerige har indbragt en sag ved Domstolen med påstand om annullation af
afgørelsen om bemyndigelse til et forstærket samarbejde. Denne sag blev afvist af Retten
den 30. april 2014.
Kommissionen forelagde i februar 2013 et forslag til direktiv om gennemførelse af et forstærket
samarbejde om AFT. I forslaget defineres samarbejdets indhold. Det er næsten identisk med
Kommissionens oprindelige forslag til en AFT
2
i hele EU, der omfatter en harmoniseret
minimumsafgiftssats på 0,1 % for transaktioner i alle typer finansielle instrumenter med undtagelse
af derivater (hvor der skal gælde en sats på 0,01 %). Det skal vedtages enstemmigt af de deltagende
lande, men alle medlemsstaterne kan deltage i debatten.
Målene med det oprindelige forslag fastholdes, således at AFT-aspekterne harmoniseres i de
deltagende medlemsstater, den finansielle sektor kan yde et rimeligt og væsentligt bidrag til
skatteindtægter, og lovgivnings- og tilsynsmæssige foranstaltninger suppleres, ved at der skabes et
negativt incitament for transaktioner, der ikke øger effektiviteten på finansmarkederne.
1
2
16977/12.
Kommissionen forelagde sit oprindelige forslag i september 2011.
9273/14
DA
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454096_0010.png
6. maj 2014
MAKROØKONOMISKE UBALANCER – DYBDEGÅENDE UNDERSØGELSER
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"Rådet
1.
UDTRYKKER som led i proceduren i forbindelse med makroøkonomiske ubalancer
(PMU) TILFREDSHED med Kommissionens offentliggørelse af de dybdegående
undersøgelser af de 16 medlemsstater, der blev identificeret i rapporten om
varslingsmekanismen 2014 med den begrundelse, at de krævede yderligere analyse, såvel
som af Irland efter den vellykkede gennemførelse af Irlands økonomiske
tilpasningsprogram
1
samt med den ledsagende meddelelse, der sammenfatter de vigtigste
resultater af de dybdegående undersøgelser; UNDERSTREGER, at det er nødvendigt, at
PMU, herunder om nødvendigt den korrigerende del af PMU, gennemføres på en effektiv
måde; MINDER OM, at uforholdsmæssigt store makroøkonomiske ubalancer var blandt de
faktorer, der bidrog til statsgældskrisen i euroområdet;
FINDER, at de dybdegående undersøgelser er struktureret på en hensigtsmæssig måde og
udgør en tilbundsgående analyse af ubalancerne i hver af de undersøgte medlemsstater
under hensyntagen til landespecifikke forhold og kvalitative oplysninger. Der anvendes
også relevante analytiske redskaber med henblik på hver økonomis specifikke
udfordringer, men der er basis for at etablere en bedre sammenhæng mellem analysen og
de identificerede politiske udfordringer;
ER ENIGT OM, at 14 af de undersøgte medlemsstater (Belgien, Bulgarien, Kroatien,
Tyskland, Irland, Italien, Slovenien, Spanien, Frankrig, Ungarn, Nederlandene, Finland,
Sverige og Det Forenede Kongerige) oplever makroøkonomiske ubalancer af forskellig art
og størrelsesorden;
ER ENIGT med Kommissionen i, at tre medlemsstater (Kroatien, Italien og Slovenien) har
uforholdsmæssigt store ubalancer, og TILSLUTTER SIG Kommissionens hensigt om at
vurdere nyligt vedtagne såvel som planlagte politiske foranstaltninger, der er skitseret i
disse medlemsstaters nationale reformprogrammer og stabilitets- og
konvergensprogrammer, med henblik på at fastslå, om de politiske tiltag er tilstrækkelige i
betragtning af de udfordringer og risici, der er forbundet med ubalancerne;
NOTERER SIG, at Kommissionen på baggrund af denne vurdering agter at overveje, om
der er brug for yderligere skridt inden for rammerne af den korrigerende del af PMU;
2.
3.
4.
5.
1
Jf. Rådets konklusioner af 18. februar 2014 om rapporten om varslingsmekanismen 2014.
9273/14
DA
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6. maj 2014
6.
ER ENIGT OM, at tre af de undersøgte medlemsstater (Danmark, Luxembourg og Malta)
ikke oplever makroøkonomiske ubalancer i PMU-forstand. Det ser ud til, at de
makroøkonomiske og makrofinansielle risici i disse lande er begrænsede og holdes nede,
og de politiske udfordringer er ikke af en sådan størrelsesorden, at det er nødvendigt at tage
dem op som led i proceduren;
TILSLUTTER SIG, at en robust politikgennemførelse siden sidste år har bidraget til at
reducere ubalancerne og de makroøkonomiske risici i Spanien, således at Kommissionen
ikke længere anser ubalancerne for at være uforholdsmæssigt store, selv om der stadig
findes store beholdninger af akkumulerede ubalancer;
UNDERSTREGER, at der i alle de medlemsstater, der står over for makroøkonomiske
ubalancer, er brug for politiske tiltag og et engagement i strukturreformer for at tackle
ubalancerne på en holdbar måde, især de ubalancer, der er til hinder for, at euroområdet
kan fungere gnidningsløst, samt for at reducere risiciene, lette genskabelsen af EU-
økonomiernes balance og skabe betingelser for bæredygtig vækst og beskæftigelse;
OPFORDRER Kommissionen til at rette velfokuserede og konsekvente henstillinger til
medlemsstaterne angående makroøkonomiske ubalancer som led i det europæiske
semester;
UDTRYKKER TILFREDSHED med Kommissionens planer om særlig overvågning af
Rådets anbefalinger til medlemsstater med uforholdsmæssigt store ubalancer (Kroatien,
Italien og Slovenien), som den kan optrappe, hvis det skønnes nødvendigt. Der vil også
blive særlig overvågning af medlemsstater i euroområdet, når ubalancerne kræver
afgørende politiske tiltag (Irland, Spanien og Frankrig), i overensstemmelse med Rådets
anbefaling nr. 5 til medlemsstater i euroområdet; OPFORDRER Kommissionen til at
skitsere, hvordan en sådan overvågning vil blive gennemført i praksis, idet det noterer sig,
at overvågningen for Irlands og Spaniens vedkommende vil blive baseret på resultatet af
overvågningen efter programmets gennemførelse med det formål at undgå dobbeltarbejde;
UNDERSTREGER, at det økonomiske opsving vinder terræn, også selv om det stadig er
skrøbeligt og uensartet. Opsvinget støttes af politiske foranstaltninger og hænger sammen
med fremskridt i retning af korrektion af de makroøkonomiske ubalancer, især reduktion af
underskuddet på betalingsbalancens løbende poster understøttet af en justering af
arbejdskraftomkostningerne og forbedret konkurrenceevne, gradvis reduktion af den
private gæld og stabilisering på boligmarkederne. Samtidig er der fortsat stort overskud på
betalingsbalancens løbende poster i nogle lande; BEMÆRKER imidlertid, at både den
private og den offentlige gæld fortsat er høj i flere lande, og at dette i kombination med høj
gældsætning over for udlandet indebærer en fortsat meget sårbar situation. Vigtige
udfordringer omfatter også manglende konkurrenceevne, virkningen af den nødvendige
nedbringelse af gearingen for væksten på mellemlang sigt, den høje private og offentlige
gæld, især i en kontekst af meget lav inflation, og levedygtige virksomheders
vanskeligheder ved at få adgang til kredit til en overkommelig pris. Fortsatte politiske
tiltag for at tackle disse udfordringer er af væsentlig betydning med henblik på at støtte
opsvinget, øge vækstpotentialet og reducere den høje arbejdsløshed;
7.
8.
9.
10.
9273/14
DA
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6. maj 2014
11.
FREMHÆVER betydningen af at reducere ubalancerne i euroområdet, bl.a. i betragtning
af økonomiernes gensidige afhængighed. Euroområdets medlemsstater har ganske vist
gjort politiske tiltag, men der er stadig udfordringer. De tiltag, der er nødvendige for at
rette op på de makroøkonomiske ubalancer og styrke konkurrenceevnen, er særlig vigtige i
euroområdet; ansvaret for et velfungerende euroområde og for øget vækst og beskæftigelse
ligger primært hos de enkelte medlemsstater, men også kollektivt hos Eurogruppen.
Herudover er reformområderne i den henseende omfattet af det europæiske semester og
forbliver af interesse for EU som helhed. Samtidig med at den finanspolitiske
konsolidering fortsættes, er der brug for at tackle en række udfordringer, bl.a. er det
nødvendigt at styrke investeringerne med henblik på at øge væksten på længere sigt, at
forbedre konkurrenceevnen og at løse problemet med flaskehalse for væksten på
mellemlang sigt gennem strukturreformer, også i overskudslande, hvilket vil bidrage til at
genskabe balancen i euroområdet og støtte den samlede efterspørgsel."
9273/14
DA
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454096_0013.png
6. maj 2014
OPFØLGNING AF INTERNATIONALE FINANSMØDER
Rådet noterede sig resultatet af de internationale finansmøder, der blev afholdt den 10.-13. april i
Washington DC, nemlig:
mødet mellem G20-finansministrene og centralbankcheferne
IMF's og Verdensbankens årlige forårsmøde.
9273/14
DA
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454096_0014.png
6. maj 2014
EVENTUELT
Rådet gjorde kort status over arbejdet med dossiererne vedrørende finansielle tjenesteydelser under
det græske formandskab.
Det noterede sig, at der var blevet opnået enighed om alle følgende forslag, inden Europa-
Parlamentets arbejde blev stillet i bero på grund af valget:
fælles afviklingsmekanisme for banker
bankindskudsgarantiordninger
genopretning og afvikling af banker
betalingskonti
sammensatte og forsikringsbaserede investeringsprodukter til private investorer
værdipapircentraler
markeder for finansielle instrumenter
investeringsfonde (UCITS
1
).
Selv om nogle af disse tekster stadig er under udarbejdelse, ligger Det Europæiske Råds ambitiøse
dagsorden for finansielle tjenesteydelser og mere specifikt for Europas bankunion fast.
For så vidt angår en række andre nyere forslag pågår arbejdet stadig, og det kan forventes, at der nås
til enighed enten i slutningen af dette år eller i 2015.
1
Institutter for kollektiv investering i værdipapirer.
9273/14
DA
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454096_0015.png
6. maj 2014
MØDER I TILKNYTNING TIL RÅDETS SAMLING
Følgende møder blev holdt i tilknytning til Rådets samling:
Eurogruppen
Ministrene fra euroområdets medlemsstater mødtes i Eurogruppen den 5. maj. De drøftede den
økonomiske situation i euroområdet i lyset af Kommissionens økonomiske forårsprognose,
dybtgående undersøgelser af makroøkonomiske ubalancer i landene i euroområdet, Frankrigs
prioriteter for den økonomiske politik, Tysklands og Østrigs ajourførte udkast til budgetplaner,
Grækenlands og Portugals økonomiske tilpasningsprogrammer, overvågning efter et programs
gennemførelse i Spanien og instrumentet til direkte rekapitalisering af bankerne under den
europæiske stabilitetsmekanisme.
EIB's Styrelsesråds årsmøde
Ministrene mødtes i deres egenskab af medlemmer af Styrelsesrådet for Den Europæiske
Investeringsbank til årsmødet i EIB's Styrelsesråd.
Morgenmadsmøde
Ministrene mødtes til morgenmad for at drøfte den økonomiske situation i lyset af Kommissionens
økonomiske forårsprognose.
Møde med kandidatlandene
Ministrene mødtes med deres kolleger fra kandidatlandene – Tyrkiet, Den Tidligere Jugoslaviske
Republik Makedonien, Montenegro og Serbien – til deres årlige dialog om den økonomiske politik.
9273/14
DA
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454096_0016.png
6. maj 2014
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
ØKONOMISKE OG FINANSIELLE ANLIGGENDER
Genopretning og afvikling af banker
Rådet vedtog et direktiv om harmonisering af nationale regler om genopretning og afvikling af
banker (PE-CONS
14/14).
Direktivet giver de nationale myndigheder fælles beføjelser og instrumenter til at forebygge
bankkriser og afvikle finansielle institutter på en velordnet måde, hvis de bliver nødlidende,
samtidig med at væsentlige banktransaktioner bevares, og skatteyderne påføres så få tab som
muligt.
EU’s finansielle markeder er i stigende grad blevet integreret, således at indenlandske chok i én
medlemsstat hurtigt kan sprede sig til andre medlemsstater. På grund af denne risiko og bankernes
vigtige økonomiske funktioner kan det i nogle tilfælde være uhensigtsmæssigt med almindelig
insolvensbehandling. Siden begyndelsen af den finansielle krise i 2007-2008 har manglen på
effektive instrumenter til afvikling af banker ofte ført til anvendelsen af offentlige midler til
genoprettelse af tilliden til selv forholdsvis små pengeinstitutter for at undgå, at en dominoeffekt af
nødlidende institutter skulle forårsage reel skade på økonomien.
Med direktivet fastlægges således en politikramme, for at nødlidende banker kan håndteres på en
ordentlig måde og for at undgå sådan afsmitning uden brug af skatteydernes penge.
Der fastlægges en række instrumenter til tackling af potentielle bankkriser i tre etaper: forberedelse
og forebyggelse, tidlig indgriben og afvikling. Medlemsstaterne vil som hovedregel skulle oprette
ex ante-afviklingsfonde for at sikre, at afviklingsværktøjerne kan anvendes effektivt.
Vedtagelsen af direktivet fandt sted i forlængelse af den enighed, der blev opnået med Europa-
Parlamentet under førstebehandlingen i december 2013.
Yderligere oplysninger findes i
pressemeddelelsen.
Den Europæiske Investeringsfond
Rådet vedtog en afgørelse om EU’s deltagelse i kapitalforhøjelsen i Den Europæiske
Investeringsfond (PE-CONS
74/14).
Det Europæiske Råd anmodede om kapitalforhøjelsen i december som én ud af en række
foranstaltninger til genetablering af normal långivning til økonomien, navnlig til SMV’er.
Vedtagelsen af afgørelsen fandt sted i forlængelse af den enighed, der blev opnået med Europa-
Parlamentet ved førstebehandlingen.
9273/14
DA
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454096_0017.png
6. maj 2014
Den Europæiske Investeringsfond (EIF), der blev oprettet i 1994, anvendes til at fremme
vedvarende og afbalanceret økonomisk vækst i EU. Den har i dag en kapital på 3 mia. EUR, som er
delt op i 3 000 kapitalandele på 1 mio. EUR hver, hvoraf 20 % er indbetalt. EU har på nuværende
tidspunkt tegnet sig for 900 kapitalandele til en pålydende værdi af 900 mio. EUR, hvoraf 180 mio.
EUR er indbetalt.
EU vil nu tegne sig for yderligere 450 kapitalandele, som skal købes over en fireårig periode, der
begynder i år, idet der gøres brug af bevillinger, der allerede er programmeret i EU’s budget.
Den foreslåede kapitalforhøjelse, der skal godkendes af alle EIF's indehavere af kapitalandele,
udgør en forhøjelse på i alt 50 % af den tegnede kapital, fra 3 til 4,5 mia. EUR, og der tilsigtes
vedvarende vækst i fondens virksomhed til støtte for SMV'er.
Finansiel bistand til Tunesien
Rådet vedtog en afgørelse om at yde op til 300 mio. EUR i lån til Tunesien med henblik på at støtte
landets økonomiske stabilisering og reformer og dække dets betalingsbalancebehov.
Tunesiens økonomi blev alvorligt ramt af Det Arabiske Forår i 2010 og af den regionale uro, der
efterfulgte, samt af den svage verdensøkonomi.
Den makrofinansielle bistand stilles til rådighed i to og halvt år fra den første dag efter
ikrafttrædelsen af et aftalememorandum, som skal indgås mellem Tunesien og EU. Den vil få en
maksimal løbetid på 15 år.
Ekstern revisor for Luxembourgs centralbank
Rådet vedtog en afgørelse om godkendelse af udnævnelsen af Deloitte Audit Sarl som ekstern
revisor for Banque centrale du Luxembourg for regnskabsårene 2014-2018.
Kapitalkrav til bankerne – delegerede retsakter
Rådet besluttede ikke at gøre indsigelse mod ti forordninger, som Kommissionen har vedtaget, og
som supplerer EU’s lovgivning om bankers kapitalkrav.
De ti forordninger omfatter reguleringsmæssige tekniske standarder:
til præcisering af de kategorier af instrumenter, der i tilstrækkelig grad afspejler et instituts
kreditkvalitet som en going concern, og som egner sig til at blive anvendt for så vidt angår
variabel løn (7856/14)
vedrørende andre risici end deltarisiko ved optioner i den standardiserede
markedsrisikometode (7863/14 +
ADD 1
+
ADD 2)
for fastsættelsen af, hvad der udgør en snæver sammenhæng mellem værdien af et instituts
særligt dækkede obligationer og særligt dækkede realkreditobligationer og værdien af
instituttets aktiver (7865/14)
9273/14
DA
17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454096_0018.png
6. maj 2014
for vurdering af væsentligheden af udvidelser og ændringer af den interne ratingbaserede metode og
den avancerede målemetode (7866/14)
til præcisering af de oplysninger, de kompetente myndigheder i hjemlandet og værtslandet meddeler
hinanden (7867/14)
vedrørende præciseringen af kravene til investorinstitutter, organiserende institutter,
oprindelige långivere og eksponeringsleverende institutter i forbindelse med eksponeringer
mod overført kreditrisiko (7868/14)
til præcisering af væsentlige eksponeringer og tærskler for interne metoder vedrørende
specifik risiko i handelsbeholdningen (7870/14)
der definerer begrebet marked (7871/14)
vedrørende fastlæggelsen af et tilnærmet spænd og et begrænset antal mindre porteføljer i
relation til kreditværdijusteringsrisiko (7873/14)
for kvalitative og passende kvantitative kriterier til identifikation af de
medarbejderkategorier, hvis arbejde har væsentlig indflydelse på institutters risikoprofil
(7463/14).
Som delegerede retsakter i henhold til artikel 290 traktaten om Den Europæiske Unions
funktionsmåde kan disse forordninger nu træde i kraft, medmindre Europa-Parlamentet gør
indsigelse.
UDENRIGSANLIGGENDER
Institutionel ramme mellem EU og Schweiz
Rådet vedtog en afgørelse om bemyndigelse til at indlede forhandlinger om en aftale mellem EU og
Schweiz om en institutionel ramme for de bilaterale forbindelser.
Forbindelserne med Schweiz er på nuværende tidspunkt baseret på et komplekst system bestående
af mere end 120 sektorspecifikke aftaler, der dækker en bred vifte af EU-politikker, herunder
Schweiz' deltagelse på mange områder af EU’s indre marked.
Se
pressemeddelelsen.
Forbindelserne med Schweiz
Rådet vedtog en afgørelse om den holdning, der skal indtages på EU's vegne i Det Blandede
Udvalg, til ændring af protokol nr. 3 (definition af begrebet "produkter med oprindelsesstatus" og
metoder til administrativt samarbejde) til overenskomsten mellem EU og Schweiz efter Kroatiens
tiltrædelse af EU (7546/14).
9273/14
DA
18
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454096_0019.png
6. maj 2014
Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde
Rådet vedtog afgørelser om den holdning, der skal indtages på vegne af EU i Det Blandede EØS-
Udvalg til en ændring af protokol 31 til EØS-aftalen, således at Norge, Island, og Liechtenstein får
mulighed for at deltage i Horisont 2020 og Erasmus+ (7620/14,
7623/14).
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER
Beskyttelse af euroen mod forfalskning
Rådet vedtog et direktiv om strafferetlig beskyttelse af euroen og andre valutaer mod forfalskning
(PE-CONS
45/14).
Direktivet fastsætter minimumsregler for definitionen af strafbare handlinger og sanktioner herfor.
Sanktionerne bør være effektive, stå i rimeligt forhold til adfærden og have afskrækkende virkning,
og de mest alvorlige overtrædelser bør kunne straffes med en frihedsstraf.
Yderligere oplysninger findes i pressemeddelelsen (9403/14)
EU's visumfritagelsesordning
Rådet vedtog en forordning om ændring af Rådets forordning (EF) nr. 539/2001 om fastlæggelse af
listen over de tredjelande, hvis statsborgere skal være i besiddelse af visum ved passage af de ydre
grænser, og listen over de tredjelande, hvis statsborgere er fritaget for dette krav (PE-CONS
29/14).
I henhold til den ændrede forordning vil statsborgere fra Colombia, Dominica, Grenada, Kiribati,
Marshalløerne, Mikronesien, Nauru, Palau, Peru, Saint Lucia, Saint Vincent og Grenadinerne,
Samoa, Salomonøerne, Østtimor, Tonga, Trinidad og Tobago, Tuvalu, De Forenede Arabiske
Emirater og Vanuatu blive fritaget for visumpligt ved rejser til Schengenområdet. Denne fritagelse
træder først i kraft, når der er indgået bilaterale aftaler om visumfritagelse mellem Unionen og de
berørte lande, for at sikre fuld gensidighed.
Yderligere oplysninger findes i pressemeddelelsen (9320/14).
9273/14
DA
19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454096_0020.png
6. maj 2014
Visumpolitik
Rådet vedtog en afgørelse om indførelse af en forenklet ordning for personkontrol ved de ydre
grænser, som bygger på, at Bulgarien, Kroatien, Cypern og Rumænien ensidigt anerkender visse
dokumenter som ligestillede med deres nationale visa til transit gennem eller forventet ophold på
deres område af en varighed på højst 90 dage inden for en given periode på 180 dage (PE-CONS
33/14).
Denne afgørelse vil gøre det muligt for Bulgarien, Kroatien, Cypern og Rumænien at anerkende
Schengenvisa med henblik på transit eller kortvarigt ophold på deres område.
Det Europæiske Politiakademi
Rådet vedtog et initiativ fra flere medlemsstater
1
til en forordning om ændring af afgørelse
2005/681/RIA om oprettelse af det europæiske politiakademi (Cepol) (PE-CONS
59/14).
Afgørelsen giver Cepol lov til at flytte sit hjemsted fra Bramshill (Det Forenede Kongerige) til
Budapest (Ungarn) fra september 2014 efter oplysninger fra Det Forenede Kongerige om, at det
ikke længere kunne være vært for Cepol.
Yderligere oplysninger findes i pressemeddelelsen (9275/14).
Anerkendelse af retsafgørelser på det civil- og handelsretlige område
Rådet vedtog en forordning om ændring af forordning (EU) nr. 1215/2012 om retternes kompetence
og om anerkendelse og fuldbyrdelse af retsafgørelser på det civil- og handelsretlige område (en
omarbejdet udgave af den såkaldte Bruxelles I-forordning) (PE-CONS
30/14).
Formålet med den ændrede forordning er at gøre det muligt også at anvende reglerne i forordning
1215/2012 ved to domstole, som er fælles for flere medlemsstater: Den Fælles Patentdomstol og
Beneluxdomstolen.
Yderligere oplysninger findes i pressemeddelelsen (9356/14).
1
Belgien, Bulgarien, Den Tjekkiske Republik, Tyskland, Estland, Grækenland, Spanien,
Frankrig, Kroatien, Italien, Cypern, Letland, Litauen, Luxembourg, Ungarn, Malta,
Nederlandene, Østrig, Polen, Portugal, Rumænien, Slovenien, Slovakiet, Finland og
Sverige.
9273/14
DA
20
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454096_0021.png
6. maj 2014
Udveksling af oplysninger – Ungarn
Rådet vedtog en afgørelse om Ungarns elektroniske udveksling af oplysninger fra køretøjsregistre
(8827/14).
Den evalueringsprocedure, der kræves i afgørelse 2008/616/RIA (EUT L 210 af 6.8.2008),
konkluderede, at Ungarn fuldt ud har gennemført de almindelige bestemmelser om databeskyttelse,
og at det derfor fra datoen for ikrafttrædelsen af denne afgørelse har ret til at modtage og levere
personoplysninger med henblik på forebyggelse og efterforskning af strafbare handlinger.
Europol
Rådet vedtog en gennemførelsesafgørelse om ændring af afgørelse 2009/935/RIA
1
for så vidt angår
listen over de tredjelande og organisationer, hvormed Europol skal indgå aftaler
(8516/14).
Det er Europols Styrelsesråd, der om nødvendigt gennemgår listen; i oktober 2012 besluttede det at
henstille til Rådet, at det tilføjer visse tredjelande til listen.
HANDELSPOLITIK
Frihandelsaftale med Colombia og Peru: forretningsorden
Rådet vedtog en afgørelse om den holdning, der skal indtages på EU's vegne i Handelsudvalget, der
er nedsat ved handelsaftalen med Colombia og Peru, for så vidt angår vedtagelse af udvalgets
forretningsordenen samt forretningsordenen og adfærdskodeksen for voldgiftsmænd, udfærdigelse
af lister over personer, der kan fungere som voldgiftsmænd, og listen over personer med
ekspertviden om de emner, der er omfattet af aftalens afsnit IX, og vedtagelse af forretningsordenen
for ekspertgruppen (8236/14 og
8237/14).
BUDGET
Ændring af EU's finansforordning
Rådet vedtog en forordning om ændring af EU’s såkaldte finansforordning for at tage hensyn til
resultatet af forhandlingerne om den flerårige finansielle ramme for årene 2014-2020 (PE-CONS
78/14).
Den nye forordning omfatter navnlig reglerne for fremførsel til nødhjælpsreserven og til projekter,
der finansieres under Connecting Europe-faciliteten.
EU’s finansforordning indeholder samtlige principper og regler for gennemførelsen af EU-budgettet
og finder anvendelse på alle områder af EU’s udgifter og indtægter.
1
EUT L 325 af 11.12.2009.
9273/14
DA
21
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454096_0022.png
6. maj 2014
ALMINDELIGE ANLIGGENDER
EU's Solidaritetsfond*
Rådet vedtog en forordning, der har til formål at gøre EU's Solidaritetsfond mere fleksibel og enkel
at anvende, efter at der var opnået enighed med Europa-Parlamentet ved førstebehandlingen i marts
(PE-CONS
71/14
+
8820/14).
EU’s Solidaritetsfond har til formål at yde finansiel bistand i tilfælde af naturkatastrofer og udvise
europæisk solidaritet med katastroferamte regioner i Europa. Den nye forordning bekræfter dette
princip, men sætter EU’s Solidaritetsfond i stand til at reagere hurtigere end i henhold til de
nuværende regler.
Yderligere oplysninger findes i
9321/14.
STATISTIKKER
Varehandel
Rådet ændrede forordning (EF) nr. 638/2004 om statistikker over varehandelen mellem EU-landene
for så vidt angår beføjelser, der tillægges Kommissionen, vedrørende vedtagelsen af visse
foranstaltninger, forbedring af kommunikationen af oplysninger blandt toldmyndighederne,
udvekslingen af fortrolige data og definitionen af statistisk værdi
(PE-CONS
64/14).
Nomenklatur for statistiske regionale enheder
Rådet besluttede ikke at modsætte sig vedtagelsen af Kommissionens forordning om ændring af
bilagene til forordning (EF) nr. 1059/2003 om indførelse af en fælles nomenklatur for regionale
enheder.
Kommissionens forordning er omfattet af forskriftsproceduren med kontrol. Nu da Rådet nu har
givet sin tilslutning, kan Kommissionen vedtage forordningen, medmindre Europa-Parlamentet gør
indsigelse.
FORSKNING OG INNOVATION
Innovationsinvesteringspakken: private og offentlige partnerskaber
Rådet vedtog retsakter med henblik på en ny generation af offentlige og private partnerskaber, som
vil gøre det muligt at gennemføre store langsigtede innovationsprojekter inden for rammerne af
Horisont 2020, EU’s rammeprogram for forskning og innovation.
9273/14
DA
22
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454096_0023.png
6. maj 2014
Innovationsinvesteringspakken, som gennemfører EU’s strategi Innovation i EU for stimulering af
skabelsen af vækst og beskæftigelse, vil bidrage til at samle investeringer i forskning og innovation
på op til 22 mia. EUR i sektorer med store samfundsmæssige udfordringer i de næste syv år.
Pakken består af fem offentlig-private partnerskaber, som vil blive oprettet eller videreudviklet som
fælles teknologiinitiativer, og fire offentlig-offentlige partnerskaber, som vil blive videreudviklet på
grundlag af forskningsprogrammer, der iværksættes af medlemsstater i fællesskab med deltagelse af
Unionen.
Yderligere oplysninger findes i pressemeddelelse
9530/14.
BESKÆFTIGELSE
Beskæftigelsesretningslinjerne
Rådet vedtog en afgørelse om godkendelse af retningslinjer for medlemsstaternes
beskæftigelsespolitikker for 2014 (7777/14).
Beskæftigelsesretningslinjerne blev vedtaget i 2010
1
for i princippet en periode på fire år.
Retningslinjerne for 2014 vil blive bevaret uændrede, og medlemsstaterne skal tage hensyn til dem i
deres beskæftigelsespolitikker.
1
Rådets afgørelse 2010/707/EU af 21. oktober 2010 om retningslinjer for medlemsstaternes
beskæftigelsespolitikker (EUT L 308 af 24.11.2010, s. 46).
9273/14
DA
23
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454096_0024.png
6. maj 2014
LANDBRUG
Elektronisk identifikation af kvæg
Rådet vedtog en ændring af forordning (EF) nr. 1760/2000
1
for så vidt angår elektronisk
identifikation af kvæg og om at lade bestemmelserne om den frivillige mærkningsordning for
oksekød udgå efter at være nået til enighed med Europa-Parlamentet ved førstebehandlingen (PE-
CONS 26/14).
Ifølge forordning (EF) nr. 1760/2000 om indførelse af en ordning for identifikation og registrering
af kvæg og om mærkning af oksekød og oksekødsprodukter skal medlemsstaterne indføre en
ordning for identifikation og registrering af kvæg. EU-reglerne om identifikation og sporing af
kvæg har eksisteret siden 1997, men blev styrket på grund af bovin spongiform encephalopati-
krisen (BSE-krisen) for at genskabe forbrugertilliden til oksekød og oksekødsprodukter ved hjælp af
gennemsigtighed og fuld sporing af kvæg og oksekødsprodukter samt lokalisering og sporing af dyr
til veterinærformål.
Elektronisk identifikation af kvæg (EID) gør det nu muligt hurtigere og mere præcist at indlæse
individuelle dyrekoder direkte i databehandlingssystemerne og kan bidrage til at reducere den
administrative byrde og papirarbejdet. Denne ændrede forordning gør det frivilligt at indføre EID i
en medlemsstat. I den frivillige ordning vil kvæg kunne identificeres ved hjælp af to konventionelle
øremærker (det nuværende system) eller ved hjælp af et konventionelt synligt øremærke og en
elektronisk identifikator (dvs. et elektronisk øremærke eller en bolus), der er i overensstemmelse
med EU-harmoniserede standarder, og som er officielt godkendt. Ændringen giver imidlertid også
medlemsstaterne mulighed for at vælge en obligatorisk ordning på deres nationale område.
Desuden tilpasser denne ændring forordning (EF) nr. 1760/2000 ved at bringe bestemmelserne i
overensstemmelse med den retlige forpligtelse til at skelne mellem Kommissionens delegerede
beføjelser og gennemførelsesbeføjelser, som blev indført ved artikel 290 og 291 i TEUF.
Endelig vedtog Rådet også en ændring af direktiv 64/432/EØF
2
for så vidt angår edb-databaser,
som udgør en del af overvågningsnetværket i medlemsstaterne, efter at være nået til enighed med
Europa-Parlamentet ved førstebehandlingen. Denne ændring var nødvendig på grund af ændringen
af forordning (EF) nr. 1760/2000, der er nævnt ovenfor, eftersom elementerne i de edb-databaser,
der er fastsat i direktiv 64/432/EØF ikke indeholder nogen henvisning til elektronisk identifikation
(PE-CONS
25/14).
1
2
EFT L 204 af 11.8.2000, s. 1.
EFT 121 af 29.7.1964, s. 1977/64.
9273/14
DA
24
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454096_0025.png
6. maj 2014
FISKERI
Finansiering af fiskerireformen
Rådet vedtog en forordning om Den Europæiske Hav- og Fiskerifond (EHFF), der erstatter den
eksisterende Europæiske Fiskerifond (PE-CONS 20/14), efter at være nået til enighed med Europa-
Parlamentet ved førstebehandlingen. Den rumænske delegation undlod at stemme.
Forordningen om Den Europæiske Hav- og Fiskerifond er den sidste af de tre retsakter i
"reformpakken" vedrørende den fælles fiskeripolitik, der også består af en ny grundforordning om
den fælles fiskeripolitik og en ny markedsforordning. De sidstnævnte to forordninger blev vedtaget
af Rådet i oktober (forordning (EU) nr. 1380/2013
1
og (EU) nr. 1379/2013
2
) efter enighed med
Europa-Parlamentet ved førstebehandlingen. EHFF er den sidste af de europæiske strukturfonde,
der er vedtaget for finansieringsperioden 2014-2020
3
.
Hovedformålet med EHFF er at støtte gennemførelsen af den fælles fiskeripolitik og videreudvikle
EU's integrerede havpolitik (IMP) ved at finansiere nogle af de fastsatte prioriteter.
Yderligere oplysninger findes i pressemeddelelsen (dokument
9493/14).
MILJØ
Overførsel af affald*
Rådet vedtog en forordning om ændring af forordning (EF) nr. 1013/2006 om overførsel af affald,
som indeholder krav til overførsel af affald inden for EU og mellem EU og tredjelande med henblik
på at beskytte menneskers sundhed og miljøet (PE-CONS
69/14
og
8793/14 ADD 1).
Den nye forordning indeholder skærpede foranstaltninger for at sikre en mere ensartet
gennemførelse af forordningen om overførsel af affald i hele EU.
Yderligere oplysninger findes i pressemeddelelse
9400/14.
1
2
3
EUT L 354 af 28.12.2013, s. 22.
EUT L 354 af 28.12.2013, s. 1.
Ud over EHFF er de andre europæiske strukturfonde: Den Europæiske Fond for Regionaludvikling
(EFRU), Samhørighedsfonden, Den Europæiske Socialfond (ESF) og Den Europæiske
Landbrugsfond for Udvikling af Landdistrikterne (ELFUL).
9273/14
DA
25
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454096_0026.png
6. maj 2014
Biocidholdige produkter
Rådet besluttede ikke at gøre indsigelse mod Kommissionens delegerede forordning om udbygning
af forordning (EU) nr. 528/2012 for så vidt angår regler for fornyelse af godkendelser af
biocidholdige produkter, der er omfattet af gensidig anerkendelse (7595/14).
Forordningen er en delegeret retsakt i overensstemmelse med artikel 290 i traktaten om Den
Europæiske Unions funktionsmåde. Nu da Rådet har givet sin tilslutning, kan retsakten træde i
kraft, medmindre Europa-Parlamentet modsætter sig det.
Opgørelsessystem for drivhusgasser
Rådet besluttede ikke at gøre indsigelse mod Kommissionens delegerede forordning om fastsættelse
af væsentlige krav til et EU-opgørelsessystem og om hensyntagen til ændringer i de globale
opvarmningspotentialer og internationalt aftalte retningslinjer for opgørelser i henhold til forordning
(EU) nr. 525/2013 (7723/14).
Forordningen er en delegeret retsakt i overensstemmelse med artikel 290 i traktaten om Den
Europæiske Unions funktionsmåde. Nu da Rådet har givet sin tilslutning, kan retsakten træde i
kraft, medmindre Europa-Parlamentet modsætter sig det.
Farlige stoffer i elektrisk og elektronisk udstyr
Rådet besluttede ikke at gøre indsigelse mod Kommissionens delegerede direktiver om ændring
med henblik på tilpasning til den tekniske udvikling af følgende bilag til direktiv 2011/65/EU:
bilag IV for så vidt angår undtagne anvendelser af bly i dielektrisk keramik i kondensatorer
med en mærkespænding på mindre end 125 V AC eller 250 V DC til industrielle
overvågnings- og reguleringsinstrumenter (7903/14 og
7903/14 ADD 1)
bilag IV for så vidt angår en undtagelse for anvendelsen af bly i mikrokanalplader
(7904/14 og
7904/14 ADD 1)
bilag IV for så vidt angår en undtagelse for bly i platinerede platinelektroder, der anvendes
til målinger af ledningsevne (7864/14 og
7864/14 ADD 1)
9273/14
DA
26
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454096_0027.png
6. maj 2014
bilag IV for så vidt angår en undtagelse for anvendelsen af bly i loddemateriale i en
grænseflade af SDE (stacked die elements) med stor flade (7905/14 og
7905/14 ADD 1)
bilag III for så vidt angår en undtagelse for bly i loddemateriale og overfladebehandling af
elektriske og elektroniske komponenters termineringer og overfladebehandling af
printkort, der anvendes i tændingsmoduler og andre elektriske og elektroniske
motorreguleringssystemer (7875/14 og
7875/14 ADD 1)
bilag IV for så vidt angår en undtagelse for bly anvendt i andre konnektorsystemer end "C-
press" konnektorsystemer med deformerbare ben (compliant pins) til industrielle
overvågnings- og reguleringsinstrumenter (7894/14 og
7894/14 ADD 1)
bilag IV for så vidt angår en undtagelse for anvendelsen af kviksølv i koldkatodelysstofrør
(CCFL) til bagbelysning i LCD-skærme (højst 5 mg kviksølv pr. lyskilde), som indgår i
industrielle overvågnings- og reguleringsinstrumenter, der bringes i omsætning inden den
22. juli 2017 (7888/14 og
7888/14 ADD 1),
og
bilag III for så vidt angår en undtagelse for anvendelsen af kviksølv i håndlavede
gasudladningslamper til anvendelse i skilte, dekorativ eller arkitektonisk belysning samt
specialbelysning og lyskunst (7906/14 og
7906/14 ADD 1).
Disse direktiver er delegerede retsakter i overensstemmelse med artikel 290 i traktaten om Den
Europæiske Unions funktionsmåde. Nu da Rådet har givet sin tilslutning, kan de træde i kraft,
medmindre Europa-Parlamentet modsætter sig det.
Mindstehyppighed for analyser
Rådet besluttede ikke at modsætte sig Kommissionens vedtagelse af en forordning, der erstatter
bilag VII til forordning (EU) nr. 601/2012 for så vidt angår mindstehyppighed for analyser.
I bilag VII fastsættes mindstehyppigheden for analyser for relevante brændsler og materialer, der
skal anvendes af driftsledere til bestemmelse af beregningsfaktorer (7806/14 og
7806/14 ADD 1).
Udkastet til forordning er omfattet af forskriftsproceduren med kontrol. Nu da Rådet har givet sin
tilslutning, kan Kommissionen vedtage forordningen, medmindre Europa-Parlamentet modsætter
sig det.
9273/14
DA
27
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454096_0028.png
6. maj 2014
FØDEVARELOVGIVNING
Sundhedsanprisninger – fødevaretilsætningsstoffer
Rådet besluttede ikke at modsætte sig Kommissionens vedtagelse af følgende forordninger:
forordning om ændring af forordning (EF) nr. 983/2009 og (EU) nr. 384/2010 for så vidt
angår betingelserne for anvendelse af visse sundhedsanprisninger vedrørende den
reducerende effekt af plantesteroler og plantestanoler på blodets LDL-kolesterol (7579/14)
forordning om ændring af bilag II til forordning (EF) nr. 1333/2008 og tilladelse til
anvendelse af visse fødevaretilsætningsstoffer i tilberedt kød (7748/14)
forordning om ændring af bilag II til forordning (EF) nr. 1333/2008 og tilladelse til at
anvende polyethylenglycol podet på polyvinylalkohol i vandopløselige straksfrigivende
filmovertræk til kosttilskud (8753/14).
Udkastene til forordning er omfattet af forskriftsproceduren med kontrol. Nu da Rådet har givet sin
tilslutning, kan Kommissionen vedtage dem, medmindre Europa-Parlamentet modsætter sig det.
TRANSPORT
Kørekort, der indeholder en mikrochip
Rådet besluttede ikke at modsætte sig Kommissionens vedtagelse af en forordning om ændring af
forordning (EU) nr. 383/2012 om indførelse af tekniske forskrifter for kørekort, som er udstyret
med et lagermedium (mikrochip) (6986/14
+
ADD 1).
Ændringen vedrører Kroatiens tiltrædelse af Den Europæiske Union.
Udkastet til forordning er omfattet af forskriftsproceduren med kontrol. Nu da Rådet har givet sin
tilslutning, kan Kommissionen vedtage forordningen, medmindre Europa-Parlamentet modsætter
sig det.
9273/14
DA
28
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454096_0029.png
6. maj 2014
Certificering af lokomotivførere
Rådet besluttede ikke at modsætte sig Kommissionens vedtagelse af et direktiv om ændring af
direktiv 2007/59/EF om certificering af lokomotivførere, der fører lokomotiver og tog på
jernbanenettet i Fællesskabet (6976/14
+
ADD 1).
Ændringerne vedrører generelle faglige kundskaber, helbredskrav og krav vedrørende licensen.
Udkastet til direktiv er omfattet af forskriftsproceduren med kontrol. Nu da Rådet har givet sin
tilslutning, kan Kommissionen vedtage direktivet, medmindre Europa-Parlamentet modsætter sig
det.
Fartskrivere – tilpasning til den tekniske udvikling
Rådet besluttede ikke at modsætte sig Kommissionens vedtagelse af en forordning om tilpasning til
den tekniske udvikling af Rådets forordning (EØF) nr. 3821/85 om kontrolapparatet inden for
vejtransport (7827/14).
Udkastet til forordning er omfattet af forskriftsproceduren med kontrol. Nu da Rådet har givet sin
tilslutning, kan Kommissionen vedtage forordningen, medmindre Europa-Parlamentet modsætter
sig det.
Kørekort
Rådet besluttede ikke at modsætte sig Kommissionens vedtagelse af et direktiv om ændring af
direktiv 2006/126/EF om kørekort (7258/14
+
ADD 1).
Ændringerne omfatter især sikker kørsel i tunneler og medtagelse af obstruktivt søvnapnøsyndrom i
EU-lovgivningen om kørekort.
Udkastet til direktiv er omfattet af forskriftsproceduren med kontrol. Nu da Rådet har givet sin
tilslutning, kan Kommissionen vedtage direktivet, medmindre Europa-Parlamentet modsætter sig
det.
9273/14
DA
29
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454096_0030.png
6. maj 2014
Metoder til beregning af omkostningerne ved ulykker
Rådet besluttede ikke at modsætte sig Kommissionens vedtagelse af et direktiv om ændring af
direktivet om jernbanesikkerhed fra 2004 for så vidt angår fælles sikkerhedsindikatorer og fælles
metoder til beregning af omkostningerne ved ulykker (7261/14
+
ADD 1).
Udkastet til direktiv er omfattet af forskriftsproceduren med kontrol. Nu da Rådet har givet sin
tilslutning, kan Kommissionen vedtage direktivet, medmindre Europa-Parlamentet modsætter sig
det.
Udstyr på skibe
Rådet besluttede ikke at modsætte sig Kommissionens vedtagelse af et direktiv om ajourføring af
tekniske aspekter i direktivet fra 1996 om udstyr på skibe (7758/14
+
ADD 1).
Ajourføringen indarbejder ændringer af internationale konventioner og prøvningsstandarder og
tilpasser listen over udstyr i bilagene til direktivet for at tage hensyn til de nye standarder, der er
vedtaget af Den Internationale Søfartsorganisation og de europæiske standardiseringsorganisationer.
Udkastet til direktiv er omfattet af forskriftsproceduren med kontrol. Nu da Rådet har givet sin
tilslutning, kan Kommissionen vedtage direktivet, medmindre Europa-Parlamentet modsætter sig
det.
International jernbanebefordring
Rådet vedtog en afgørelse om fastlæggelse af den holdning, som EU skal indtage på 53. møde i
ekspertgruppen inden for transport af farligt gods inden for rammerne af konventionen om
internationale jernbanebefordringer (COTIF), som finder sted den 22. maj (8731/14).
Holdningen vedrører visse ændringer af appendiks C til COTIF, som finder anvendelse fra
den 1. januar 2015.
BESKIKKELSER
Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg
Rådet beskikkede Dominique MICHEL (Belgien) som medlem af Det Økonomiske og Sociale
Udvalg for den resterende del af mandatperioden, dvs. indtil den 20. september 2015
(9229/14).
9273/14
DA
30
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454096_0031.png
6. maj 2014
GENNEMSIGTIGHED
Aktindsigt
Rådet godkendte svaret på genfremsat begæring nr. 10/c/01/14 (dok.
8201/14).
AFGØRELSER TRUFFET VED SKRIFTLIG PROCEDURE
Portugal – økonomisk tilpasningsprogram
Rådet vedtog en afgørelse om ændring af betingelserne for tildeling af finansiel støtte til Portugal
fra den europæiske finansielle stabiliseringsmekanisme med henblik på udbetaling af næste rate
(8047/14 + 8048/14).
Afgørelsen ændrer afgørelse 2011/344/EU for så vidt angår betingelserne for den økonomiske
politik under hensyntagen til de reviderede økonomiske udsigter for at sikre en problemfri
gennemførelse af Portugals økonomiske tilpasningsprogram.
Dette sker i forlængelse af Kommissionens og IMF's 12. og sidste gennemgang i samarbejde med
Den Europæiske Centralbank af de fremskridt, som Portugal har gjort med gennemførelsen af
programmet.
Portugals økonomiske tilpasningsprogram slutter den 17. maj.
Fiskerimuligheder i norske og færøske farvande
Rådet vedtog den 22. april 2014 ved skriftlig procedure en ændring af forordning (EU) nr. 43/2014
1
for så vidt angår visse fiskerimuligheder (8561/14).
Med forordning (EU) nr. 43/2014 blev fiskerimulighederne for visse fiskebestande og grupper af
fiskebestande i EU-farvande og i visse farvande uden for EU fastsat for 2014. I afventen af
afslutningen af konsultationerne med Norge og Færøerne om betingelserne for adgang til ressourcer
i hinandens farvande blev der ved forordning (EU) nr. 43/2014 fastsat midlertidige
fiskerimuligheder for de berørte bestande. Disse konsultationer blev afsluttet den 12. marts 2014,
hvormed der kunne fastsættes fiskerimuligheder for de udestående bestande.
1
EUT L 24 af 28.1.2014, s. 1.
9273/14
DA
31
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454096_0032.png
6. maj 2014
Konsultationerne mellem kyststaterne om blåhvilling og mellem EU, Island, Norge og Den
Russiske Føderation om atlantoskandisk sild blev desuden afsluttet den 28. marts. Dette gjorde det
muligt for Norge og EU at drøfte gensidige aftaler om adgang til ressourcer i hinandens farvande.
Forordning (EU) nr. 43/2014 er blevet ændret for at tage hensyn til resultaterne af disse høringer.
9273/14
DA
32