Europaudvalget 2013-14
Rådsmøde 3317 - Konkurrenceevne Bilag 1
Offentligt
1365008_0001.png
Samlenotat
Konkurrenceevnerådsmødet den 26. maj 2014 (rum- og forskningsde-
len)
Rumdelen
Punkt 1
Rådskonklusioner vedrørende forbindelserne
mellem EU og ESA
-
Vedtagelse
Side 2
Forskningsdelen
Punkt 2
Rådskonklusioner vedrørende Det Europæiske
Strategiforum for Forskningsinfrastruktur (ES-
FRI)
- Vedtagelse
Samarbejde om Middelhavsområdet
- Forventet politisk drøftelse [afventer]
Side 4
5. maj 2014
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Slotsholmsgade 10
Post
Postboks 2135
1015 København K
Tel.
3392 9700
Fax
3332 3501
Mail
[email protected]
Web
www.ufm.dk
CVR-nr.
Ref.-nr.
1680 5408
13/033180-07
Punkt 3
Side 7
Side
1/8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1365008_0002.png
Punkt 1
Rådskonklusioner vedrørende forbindelserne mellem EU
og ESA
-
Vedtagelse
1. Resumé
Efter ikrafttrædelsen af Lissabontraktaten er rumpolitik blevet en integreret del af
EU-samarbejdet. Det fremgår af Lissabontraktatens artikel 189, at der skal etable-
res relevante forbindelser med Den Europæiske Rumorganisation (European Space
Agency – ESA).
Kommissionen vedtog den 6. februar 2014 en fremskridtsrapport om forholdet
mellem EU og ESA. Fremskridtsrapporten blev drøftet på rådsmødet den 21. febru-
ar 2014. Kommissionen peger i fremskridtsrapporten på, at de mest hensigtsmæs-
sige løsninger vil være, at der enten iværksættes et forbedret samarbejde under den
nuværende status quo, eller at der etableres en ny struktur (en ”EU søjle”) inden for
ESA, der udelukkende vedrører samarbejde og styring af EU programmer. De mu-
lige scenarier analyseres fortsat.
Nærværende udkast til rådskonklusioner støtter det fortsatte arbejde med at analy-
sere konsekvenserne ved de to modeller med henblik på en beslutning i slutningen
af 2014 eller begyndelsen af 2015.
2. Baggrund
Efter ikrafttrædelsen af Lissabontraktaten er rumpolitik blevet en integreret del af
EU-samarbejdet. Det fremgår af Lissabontraktatens artikel 189, at der skal etable-
res relevante forbindelser med Den Europæiske Rumorganisation (European Space
Agency – ESA).
Kommissionen vedtog den 14. november 2012 en meddelelse, som vedrører den
fremadrettede samarbejdsrelation mellem EU og ESA. Der blev på Konkurrenceev-
nerådsmødet (rumdelen) den 18. februar 2013 vedtaget rådskonklusioner, hvor der
bakkes op om, at der foretages analyser af mulige samarbejdsmodeller mellem EU
og ESA, således at disse samarbejdsrelationer kan vedtages af begge organisationer
inden udgangen af 2014 eller i begyndelsen af 2015.
Kommissionen vedtog den 6. februar 2014 en fremskridtsrapport om forholdet
mellem EU og ESA, som blev drøftet på mødet i Konkurrenceevnerådet den 21.
februar. Kommissionen peger i rapporten på, at det mest realistiske scenario enten
er et forstærket samarbejde inden for rammerne af de nuværende rammer for sam-
arbejde eller etablering af en særskilt struktur inden for ESA (en ”EU-søjle”), der
udelukkende fokuserer på EU-ESA samarbejdsprojekter.
Kommissionen ønsker, at strategien om EU's voksende politiske rolle i forhold til
rumspørgsmål går hånd i hånd med stadig tættere forbindelser med medlemslan-
dene og ESA som de tre vigtigste aktører i den europæiske rumpolitik. Kommissio-
nen finder, at behovet for større operationel effektivitet, industriel styrke, symmetri
i forsvars- og sikkerhedsspørgsmål samt politisk samordning og ansvarlighed kun
kan løses på lang sigt gennem en tilnærmelse af ESA til EU.
Både Kommissionen og ESA har på nuværende tidspunkt udført en række analyser
omkring den fremtidige tilnærmelse, omend der ikke for nuværende er draget kon-
klusioner på den baggrund. Kommissionen peger på, at der på baggrund af de fore-
løbige vurderinger er behov for nærmere analyser af styrker og svagheder ved de to
mulige løsninger. Kommissionen vil derfor intensivere drøftelserne med medlems-
staterne og ESA med henblik på at nå frem til et forslag, der fastlægger rammerne
for det fremtidige samarbejde mellem de to organisationer.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side
2/8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1365008_0003.png
Kommissionen forventer at kunne fremsætte konkrete forslag til rammen for de
fremtidige forbindelser mellem EU og ESA i slutningen af 2014 eller i begyndelsen
af 2015.
Det skal nævnes, at ESA ligeledes har lavet en rapport om fremtidige scenarier for
EU-ESA samarbejdet. Denne rapport peger på mulige løsninger, der til en vis grad
synes sammenlignelige med forslagene i Kommissionens fremskridtsrapport.
3. Formål og indhold
Rådskonklusionerne støtter en fortsat fælles analyse af fordele og ulemper samt
risici ved de forskellige implementeringsmuligheder med henblik på at sikre mak-
simal synergi mellem de to aktører. Der opfordres i rådskonklusionerne til, at det
også analyseres, hvorledes man håndterer ikke-EU-medlemslandes fortsatte delta-
gelse i rumsamarbejdet samt konsekvenserne for rumsektoren i Europa.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Rådskonklusionerne har i sig selv ingen lovgivningsmæssige eller statsfinansielle
konsekvenser.
8. Høring
Sagen har været sendt i høring i EU-Specialudvalget for Forskning med høringsfrist
den 24. april 2014. Høringen gav ikke anledning til bemærkninger.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Medlemslandene er generelt positive over for, at der kigges på samarbejdsrelatio-
nerne mellem EU og ESA, således at Europa opnår den bedste udnyttelse af rumba-
serede systemer og kompetencer. Mange medlemslande har understreget vigtighe-
den af, at man i analyserne har særligt fokus på, at ESA’s særlige organisation og
kompetencer skal tilgodeses og respekteres.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter, at der fortsat arbejdes frem mod en afklaring af forbindelserne
mellem EU og ESA med henblik på at styrke EU’s udnyttelse af rummet. Herunder
anser regeringen det for naturligt at bruge ESA’s akkumulerede kompetencer skabt
gennem næsten 40 års udvikling og samarbejde på området. Regeringen har ikke
for nuværende særlige præferencer for en fremtidig model, men ønsker en model,
der tilgodeser måden, hvorpå EU og ESA-medlemslandene bedst muligt udnytter
rummets muligheder fremover.
Regeringen har dog samtidig forståelse for, at EU ikke kan placere alle sine policy-
behov på rumområdet ved en ekstern organisation som ESA, og at EU også har
behov for egen varetagelse af området, herunder særligt med hensyn til regulering,
anvendelse, sikkerhedsspørgsmål, finansiel revision og lignende jævnfør Lissabon-
traktaten.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side
3/8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1365008_0004.png
Punkt 2
Rådskonklusioner vedrørende Det Europæiske Strategi-
forum for Forskningsinfrastruktur (ESFRI)
- Vedtagelse
1. Resumé
I december 2012 udvidede Konkurrenceevnerådet mandatet for ESFRI først og
fremmest med sigte på, at de i alt 48 projekter, der pt. indgår i ESFRI’s roadmap
for forskningsinfrastruktur, skulle prioriteres. ESFRI har på den baggrund udar-
bejdet en rapport, som identificerer i alt 12 prioriterede forskningsinfrastruktur-
projekter, hvoraf tre vurderes at have særlig videnskabelig og strategisk relevans
samt være klar til realisering gennem blandt andet specifik økonomisk støtte fra
Horisont 2020 - henholdsvis EPOS (the European Plate Observing System), ELI-
XIR (the European Life-Science Infrastructure for Biological Information) og ESS
(the European Spallation Source).
Rådskonklusionerne er en reaktion på ESFRI’s rapport. I rådskonklusionerne
bekræfter medlemsstaterne beslutningen i regi af ESFRI om, at de vil målrette
deres nationale ressourcer mod de respektive prioriterede projekter, som de måtte
deltage i, og Kommissionen opfordres til at supplere medlemsstaternes finansie-
ring af de prioriterede projekter gennem et engangstilskud fra Horisont 2020 til
de respektive projekter. Ligeledes hilses det velkomment, at ESFRI planlægger en
opdatering af roadmap’en i 2015/2016.
2. Baggrund
Det græske EU-formandskab har fremlagt et udkast til rådskonklusioner om ES-
FRI på baggrund af rapporten ”Prioritisation of Support to ESFRI Projects for Im-
plementation”. Rådskonklusionerne forventes vedtaget på Konkurrenceevneråds-
mødet den 26. maj 2014. Rådskonklusionerne vedrører den fremadrettede håndte-
ring af de af ESFRI prioriterede projekter på ESFRI’s roadmap.
ESFRI er et strategiforum sammensat af to ministerudpegede delegerede fra hver
medlemsstat og hver associeret stat. ESFRI skal støtte en sammenhængende og
strategisk tilgang til politisk beslutningstagning om etablering af forskningsinfra-
strukturer i Europa og lette multilaterale initiativer, der fører til bedre udnyttelse
og udvikling af forskningsinfrastrukturer på både EU-plan og internationalt plan.
ESFRI lancerede i 2006 den første europæiske roadmap for nye og moderniserede
forskningsinfrastrukturer i Europa. Roadmap’en er blevet opdateret i både 2008 og
2010 og omfatter for nuværende 48 projekter. Hovedopgaven for ESFRI er nu at
hjælpe projekterne på roadmap’en hen imod gennemførelse. Den næste opdatering
af roadmap’en forventes gennemført i 2015-2016.
Alle ESFRI-projekter vil som altovervejende hovedregel skulle finansieres af de
medlemsstater, associerede stater eller mellemstatslige forskningsorganisationer
(variabel geometri), som ønsker at deltage i etableringen og driften af en given
forskningsinfrastruktur. Hertil kan komme eventuel finansiering via strukturfonde.
Kommissionen har for alle ESFRI-projekternes vedkommende givet tilskud til for-
beredelse af projekterne. Omkring ti projekter på roadmap’en er realiserede, hvil-
ket dog ikke betyder, at de er fuldt implementerede eller fuldt finansierede.
Da mange ESFRI-projekter er ret omkostningstunge, er det generelt en omfattende
og tidskrævende proces at nå til en endelig beslutning om etablering og finansie-
ring. I sammenhæng hermed er det en af målsætningerne i flagskibet Innovation
Union, at 60 % af ESFRI-projekterne skal være implementeret i 2015/16. I decem-
ber 2012 udvidede Konkurrenceevnerådet ligeledes mandatet for ESFRI med hen-
blik på at få adresseret de eksisterende udfordringer og opfølgningen på allerede
implementerede projekter samt ikke mindst en prioritering af projekterne på
roadmap’en. Endelig har Kommissionen sikret, at der i Horisont 2020 er afsat mid-
Side
4/8
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1365008_0005.png
ler til specifik engangsstøtte til prioriterede ESFRI-projekter under den forudsæt-
ning, at de deltagende lande selv afgiver forpligtende tilsagn om finansiering.
ESFRI har identificeret følgende tre projekter fra ESFRI roadmap’en som priorite-
ter, idet de kan skubbe grænserne for videnskabelig topkvalitet, er strategisk rele-
vante for Europa og er klar til øjeblikkelig handling:
EPOS – the European Plate Observing System
ELIXIR – the European Life-Science Infrastructure for Biological Information
ESS – the European Spallation Source
Set med danske øjne er denne prioritering tilfredsstillende, idet Danmark aktivt
deltager i alle tre projekter og for så vidt angår ESS er medvært sammen med Sve-
rige.
ESFRI peger også på følgende yderligere ni projekter, der med passende støtte fra
medlemsstaterne og med støtte fra egnede Horisont 2020-instrumenter kunne nå
implementering i 2015:
ECCSEL - European Carbon Dioxide Capture and Storage Laboratory Infra-
structure
EISCAT_3D - the next generation European incoherent scatter radar system
EMSO - the European Multidisciplinary Seafloor and Water Column Observa-
tory
BBMRI - the Biobanking and Biomolecular Resources Research Infrastructure
ELI - the Extreme Light Infrastructure
CTA - the Cherenkov Telescope Array
SKA - the Square Kilometre Array
CLARIN - the Common Language Resources and Technology Infrastructure
DARIAH - the Digital Research Infrastructure for the Arts and Humanities
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
3. Formål og indhold
Det centrale i rådskonklusionerne er, at medlemsstaterne bekræfter, at de vil mål-
rette deres nationale ressourcer mod de respektive prioriterede projekter, som de
måtte deltage i, samt at Kommissionen opfordres til at supplere medlemsstaternes
egne finansielle forpligtelser gennem et engangsbidrag fra Horisont 2020 til de
prioriterede projekter.
Herudover anerkender rådskonklusionerne ESFRI’s arbejde med at etablere en
liste over prioriterede projekter, der er modne nok til at være under gennemførelse
i 2015-2016, ligesom det hilses velkomment, at ESFRI vil opdatere roadmap’en i
2015/2016. For så vidt angår de ESFRI-projekter, der allerede er under gennemfø-
relse eller er godt på vej til det, anerkendes de fremskridt, der er gjort.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Rådskonklusionerne har i sig selv ingen lovgivningsmæssige eller statsfinansielle
konsekvenser.
Side
5/8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1365008_0006.png
8. Høring
Sagen har været sendt i høring i EU-Specialudvalget for Forskning med høringsfrist
den 24. april 2014. Høringen gav ikke anledning til bemærkninger.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er generel opbakning til rådskonklusionerne.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter generelt, at der arbejdes for en styrket indsats på forsknings- og
innovationsområdet inklusive 0ptimalt tværnationalt samarbejde og effektive inve-
steringer i og anvendelse af forskningsinfrastruktur for at skabe et reelt indre mar-
ked for viden, forskning og innovation.
Konkret støttes der op om prioriteringen af de tre forskningsinfrastrukturer EPOS,
ELIXIR og ESS.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side
6/8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1365008_0007.png
Punkt 3
Samarbejde om Middelhavsområdet
- Forventet politisk drøftelse [afventer]
1. Resumé
For landene omkring Middelhavet udgør havet en geografisk og miljømæssig
samhørighed. De hurtigt voksende ændringer i befolkningssammensætningen,
socioøkonomiske forandringer samt klimaændringer truer den bæredygtige ud-
vikling af landene omkring Middelhavet. Der er inden for det nuværende samar-
bejde mellem EU og Middelhavslandene i form af forskellige ERA-Net ønsker om
at udvikle et artikel 185-initiativ på området, dvs. et offentlig-offentligt partner-
skab. Der forventes på rådsmødet en drøftelse af samarbejdet om Middelhavsom-
rådet.
2. Baggrund
For landene omkring Middelhavet udgør havet en geografisk og miljømæssig sam-
hørighed. De hurtigt voksende ændringer i befolkningssammensætningen, socio-
økonomiske forandringer samt klimaændringer truer den bæredygtige udvikling af
landene omkring Middelhavet.
Under både det 6. og det 7. forskningsrammeprogram har samarbejdet på området
været indkapslet i flere ERA-Net (MARISISH, MARINERA, MIRA, MED-SPRING
og ERANET_MED), og der er i Horisont 2020 hjemmel til at fortsætte samarbej-
det, som dækker bredt over sundhed, miljø, vand, fiskeri osv.
3. Formål og indhold
Der er inden for det nuværende samarbejde mellem EU og Middelhavslandene i
form af forskellige ERA-Net ønsker om at udvikle et artikel 185-initiativ, dvs. et
offentlig-offentligt partnerskab. Der forventes en drøftelse af samarbejdet på Mid-
delhavsområdet på rådsmødet.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant
7. Konsekvenser
Ikke relevant.
8. Høring
Sagen har været sendt i høring i EU-Specialudvalget for Forskning med hørings-
frist den 24. april 2014.
Høringen gav ikke anledning til bemærkninger.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Medlemsstaterne forventes generelt at bakke op om det fortsatte samarbejde.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter, at samarbejdet om Middelhavsområdet drøftes.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side
7/8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1365008_0008.png
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side
8/8