Europaudvalget 2013-14
Rådsmøde 3314 - landbrug og fiskeri Bilag 1
Offentligt
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Enheden for EU og internationale forhold
Den 7. maj 2014
FVM 270
___________________________________________________________________
SAMLENOTAT
Rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 19. maj 2014
____________________________________________________________________
1.
Forslag til Europa-Parlamentet og Rådets forordning om ændring af Rå-
dets forordning (EF) nr. 850/98, (EF) nr. 2187/2005, (EF) nr.
1967/2006, (EF) nr. 1098/2007, (EF) nr. 254/2002, (EF) nr. 2347/2002
og (EF) nr. 1224/2009 for så vidt angår landingsforpligtelsen og om
ophævelse af forordning (EF) nr. 1434/98
- Tidlig forelæggelse
KOM (2013) 889
Side 3
Forslag til Rådets afgørelse om undertegnelse på Den Europæiske Uni-
ons vegne og om midlertidig anvendelse af protokollen om fastsættelse
af de fiskerimuligheder og den finansielle modydelse, der er omhandlet i
fiskeripartnerskabsaftalen mellem Den Europæiske Union og São Tomé
og Príncipe,
Forslag til Rådets afgørelse om indgåelse af protokollen om fastsættelse
af de fiskerimuligheder og den finansielle modydelse, der er omhandlet i
fiskeripartnerskabsaftalen mellem Den Europæiske Union og Den Demo-
kratiske Republik São Tomé og Príncipe og
Forslag til Rådets forordning om fordeling af fiskerimulighederne i hen-
hold til protokollen om fastsættelse af de fiskerimuligheder og den fi-
nansielle modydelse, der er omhandlet i fiskeripartnerskabsaftalen mel-
lem Den Europæiske Union og Den Demokratiske Republik São Tomé og
Príncipe
- Tidlig forelæggelse
KOM (2014) 189, KOM (2014) 190 og KOM (2014) 191
Side 9
2.
3.
Eventuel henstilling til Rådets afgørelse om bemyndigelse af Kommissio-
nen til på Den Europæiske Unions vegne at indlede forhandlinger om
indgåelse af en fiskeripartnerskabsaftale med tilhørende protokol med
Liberia
- Tidlig forelæggelse
KOM-dokument foreligger ikke
Side 13
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4.
Rapport fra Kommissionen til Europa-Parlamentet og Rådet om oprettelse
af en europæisk fond for anvendelser af mindre betydning inden for plan-
tebeskyttelsesmidler
- Udveksling af synspunkter
KOM (2014) 82
Side 16
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1366284_0003.png
NOTAT OM RÅDSMØDE (LANDBRUG OG FISKERI)
den 19. maj 2014
1.
Forslag til Europa-Parlamentet og Rådets forordning om ændring af Rådets forord-
ning (EF) nr. 850/98, (EF) nr. 2187/2005, (EF) nr. 1967/2006, (EF) nr. 1098/2007,
(EF) nr. 254/2002, (EF) nr. 2347/2002 og (EF) nr. 1224/2009 for så vidt angår lan-
dingsforpligtelsen og om ophævelse af forordning (EF) nr. 1434/98
KOM (2013) 889
Revideret genoptryk af revideret grundnotat oversendt til Folketingets Europaudvalg den 31.
januar 2014. Ændringer er markeret i marginen.
Resumé
Et af de centrale formål med reformen af den fælles fiskeripolitik er gradvis at bringe udsmid til
ophør i alle fiskerier, ved at der indføres en landingsforpligtelse. Det forventes, at der som et
opfølgende led i reformen af den fælles fiskeripolitik skal udarbejdes nye tekniske rammebe-
stemmelser, men de vil ikke være på plads allerede i begyndelsen af 2015, når landingsforplig-
telsen gradvist træder i kraft. Kommissionen har derfor fremlagt forslag til forordning, der
fjerner eller ændrer de bestemmelser i forordningerne med tekniske foranstaltninger samt for-
valtnings- og kontrolforanstaltninger, der i dag forpligter fiskerne til at smide fisk ud, og som
er i modstrid med landingsforpligtelsen.
Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2013) 889 af 17. december 2013 fremsendt forslag til Europa-
Parlamentet og Rådets forordning om ændring af Rådets forordning (EF) nr. 850/98, (EF) nr.
2187/2005, (EF) nr. 1967/2006, (EF) nr. 1098/2007, (EF) nr. 254/2002, (EF) nr. 2347/2002
og (EF) nr. 1224/2009 for så vidt angår landingsforpligtelsen og om ophævelse af forordning
(EF) nr. 1434/98. Forslaget er oversendt til Rådet den 19. december 2013 i en dansk sprogud-
gave.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 43, stk. 2 og skal behandles efter proceduren
for den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294.
Forslaget forventes vedtaget på et kommende rådsmøde. Det er forventningen, at der kan op-
nås enighed om forslaget i en 1. behandling med Europa-Parlamentet.
Nærhedsprincippet
Forslaget er et led i gennemførelsen af den fælles fiskeripolitik, hvorfor nærhedsprincippet er
tilgodeset.
Formål og indhold
Der er vedtaget nye overordnede rammer for den fælles fiskeripolitik i en ny grundforordning
1
,
som er formelt vedtaget i december 2013. Et af de centrale elementer i reformen af den fælles
fiskeripolitik er gradvis at bringe udsmid til ophør i alle fiskerier, ved at der indføres en lan-
dingsforpligtelse. Tidsplanen for indførelse af landingsforpligtelsen fremgår af den nye grund-
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 1380/2013 af 11. december 2013 om den fælles fiskeripolitik,
ændring af Rådets forordning (EF) nr. 1954/2003 og (EF) nr. 1224/2009 og ophævelse af Rådets forordning (EF) nr.
2371/2002 og (EF) nr. 639/2004 samt Rådets afgørelse 2004/585/EF.
1
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1366284_0004.png
forordning. Første del af landingsforpligtelsen skal introduceres senest 1. januar 2015 og om-
fatter pelagiske arter, industrifiskeri og fiskeri i Østersøen.
Det forventes, at der som et opfølgende led i reformen af den fælles fiskeripolitik skal udarbej-
des nye tekniske rammebestemmelser, indeholdende den overordnede ramme for regler om,
hvordan, hvor og hvornår fiskere må fiske, men de vil ikke være på plads allerede i begyndel-
sen af 2015, når landingsforpligtelsen gradvist træder i kraft.
Formålet med det foreliggende forslag er derfor at fjerne eller ændre alle de bestemmelser i
forordningerne med tekniske foranstaltninger samt forvaltnings- og kontrolforanstaltninger,
der i dag forpligter fiskerne til at smide fisk ud, og som er i modstrid med landingsforpligtel-
sen. Reglerne indgår i en række forskellige forordninger.
Forslaget indebærer blandt andet følgende nye/ændrede bestemmelser:
Nye/ændrede tekniske bevarelsesforanstaltninger:
Der fastsættes krav om, at alle utilsigtede fangster, der er omfattet af landingsforpligtel-
sen, og som overskrider grænserne i reglerne om fangstsammensætning, herunder over-
skrider procentsatserne for bifangster i bestemte områder, på bestemte tidspunkter og for
bestemte redskabstyper, skal landes og trækkes fra kvoterne.
Bestemmelserne om mindstemål i form af mindstelandingsstørrelse erstattes af bestem-
melser om bevarelsesmæssige mindstereferencestørrelser.
Fisk under mindstemål for en art, der ikke er omfattet af landingsforpligtelsen, må ikke
beholdes om bord og skal straks genudsættes (svarende til gældende regler).
Fisk under bevarelsesmæssig mindstereferencestørrelse for en art, der er omfattet af lan-
dingsforpligtelsen beholdes om bord, landes og trækkes fra kvoterne. De må ikke sælges,
frembydes eller udbydes til salg til direkte konsum, og anvendelsen begrænses til andre
formål, herunder fiskemel, fiskeolie, foder til selskabsdyr, tilsætningsstoffer, lægemidler og
kosmetik, i overensstemmelse med grundforordningens bestemmelser.
Før fiskeriet på en bestemt fangstrejse påbegyndes, sikrer fartøjsføreren sig, at han for den
pågældende fangstrejse og for de bestande, der er omfattet af fangstbegrænsninger, råder
over tilstrækkelige kvoter til at dække den sandsynlige fangstsammensætning og overhol-
de de tilladte procentsatser.
Nye/ændrede kontrolforanstaltninger:
Med forbehold for specifikke bestemmelser i flerårige planer skal førere af EU-fiskerfartøjer
med en længde overalt på 10 meter eller derover føre en fiskerilogbog over deres aktivite-
ter med specifik angivelse af alle mængder af hver art, der fanges og opbevares om bord
(den hidtidige undtagelse for mængder under 50 kg fjernes).
Bestemmelser om, at logbog, forudanmeldelse, omladningserklæring, landingserklæring,
transportdokument, overtagelseserklæring og salgsnota skal indeholde særskilt oplysning
om de mængder af hver art, der ikke opfylder kravet om bevarelsesmæssig mindsterefe-
rencestørrelse.
Den tilladte tolerance for de i fiskerilogbogen registrerede skøn over, hvor store mængder
fisk i kilogram der er om bord, fastsættes uændret til 10 % for alle arter. Det tilføjes, at
hvis fangsten af de enkelte arter er på under 50 kg, er den tilladte tolerance 20 %.
Registrering i logbogen af mængden af skønnet udsmid per. art for alle arter (den hidtidige
undtagelse for mængder under 50 kg fjernes).
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1366284_0005.png
Fiskerfartøjer, der i henhold til EU-lovgivningen eller en afgørelse truffet af en medlems-
stat, er omfattet af et krav om anvendelse af elektronisk fjernovervågning med henblik på
overvågning af landingsforpligtelsen, skal have installeret et elektronisk fjernovervågnings-
system. Systemet skal ved hjælp af kameraer sikre kontinuerlig registrering af oplysninger
om fiskeriet og dermed forbundne aktiviteter, herunder forarbejdning af fisken.
Medlemsstaterne sørger for, at de har den tekniske kapacitet til at analysere og gøre effek-
tiv brug af oplysningerne fra det elektroniske overvågningssystem.
Bestemmelse om, at fangster af bestande, der er undergivet TAC eller kvoter, rapporteres
til Kommissionen med en særskilt oplysning om de mængder, der ikke opfylder kravet om
bevarelsesmæssig mindstereferencestørrelse.
Kravene til mærkning og oplysning for alle partier af fisk i medfør af reglerne om sporbar-
hed suppleres med krav om særskilt angivelse af de mængder eller antal fisk, der ikke op-
fylder kravet om bevarelsesmæssig mindstereferencestørrelse.
Regler om separat opbevaring om bord på fiskerfartøjer af alle fangster, der ikke opfylder
kravet om bevarelsesmæssig mindstereferencestørrelse. Der er fastsat særlige undtagel-
sesbestemmelser for fangster af visse pelagiske arter og industriarter samt specifikke reg-
ler for fartøjer under 12 meter.
Bestemmelse om, at medlemsstaten sikrer, at fangster der er omfattet af de minimis und-
tagelsen for arter omfattet af landingsforpligtelsen, ikke overskrides.
Reglerne for fleksibilitet i kvoterne fra år til år (”år-til-år fleksibilitet”)
2
ændres i overens-
stemmelse med grundforordningens bestemmelser.
Manglende overholdelse af landingsforpligtelsen defineres som en alvorlig overtrædelse og
omfattes af kontrolforordningens pointsystem.
Bestemmelse om at medlemsstater kan anvende kontrolobservatører med henblik på at
overvåge fiskerier, som er omfattet af landingsforpligtelsen.
Andre ændringer:
Forordning nr. 1434/98
3
, som indeholder fangstsammensætningsregler og dertil knyttede
restriktioner for sild, foreslås ophævet, idet reglerne ikke længere anses for relevante i for-
bindelse med indførelsen af landingsforpligtelsen.
Proceduremæssige bestemmelser:
Kommissionen kan vedtage delegerede retsakter/gennemførelsesretsakter i relation til
detaljerne for anvendelsen af det elektroniske fjernovervågningssystem. Det drejer sig
for så vidt angår delegerede retsakter om de oplysninger, som skal registreres og be-
handles af systemet, fartøjsførers ansvar, foranstaltninger i tilfælde af tekniske fejl eller
funktionssvigt og medlemsstaternes rapporteringsforpligtelser. For så vidt angår gen-
nemførelsesretsakter drejer det sig om krav og specifikationer, medlemsstaternes kon-
trolforanstaltninger og Kommissionens adgang til oplysningerne.
Formandskabets kompromisforslag
Formandskabet har fremlagt et udkast til kompromisforslag om de tekniske foranstaltninger.
Dette kompromisforslag ændrer Kommissionens forslag særligt på følgende områder:
”År-til-år fleksibilitet” giver mulighed for, i et begrænset omfang, at overføre ubrugte dele af kvoten for de enkelte
lande til det efterfølgende år. Ligeledes kan man i begrænset omfang låne af det følgende års kvote.
3
Rådets forordning (EF) nr. 1434/98 af 29. juni 1998 om de nærmere betingelser for landing af sild til industrien,
bortset fra fødevareindustrien.
2
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1366284_0006.png
Det præciseres, at fangstsammensætningsregler fjernes for fangster af arter i fiskerier,
som er omfattet af landingsforpligtelsen i grundforordningen, idet reglerne om maske-
størrelser opretholdes uændret i forhold til gældende bestemmelser.
Forbud mod fiskeri i en række lukkede områder for bestemte arter ændres til et forbud
mod målrettet fiskeri efter de pågældende arter med specifikke maskestørrelsesinter-
valler.
Før fiskeriet på en bestemt fangstrejse påbegyndes, bestræber fartøjsføreren og/eller
medlemsstaten sig på, at der for den pågældende fangstrejse og for de bestande, der
er omfattet af fangstbegrænsninger, rådes over tilstrækkelige kvoter til at dække den
sandsynlige fangst.
Udtalelser
Europa-Parlamentets udtalelse foreligger endnu ikke. Forslaget er sendt til Europa-
Parlamentets fiskeriudvalg. Grundet det forestående valg til Europa-Parlamentet har fiskeriud-
valget valgt ikke at arbejde videre med forslaget, og har i stedet overladt arbejdet med forsla-
get til det kommende Europa-Parlament.
Konsekvenser
Der er allerede forudset statsfinansielle og administrative konsekvenser for det offentlige ved
indførelse af landingsforpligtelsen, som er vedtaget i forbindelse med den nye grundforordning.
Ligeledes er det forudset, at overgang til en landingsforpligtelse vil have erhvervsøkonomiske
og administrative konsekvenser for erhvervet. På længere sigt forventes det imidlertid, at er-
hvervet kan opnå øget indtjening som følge af et langsigtet bæredygtigt fiskeri.
Det foreliggende forslag er en konsekvens af beslutningen om indførelse af landingsforpligtel-
sen og et led i den konkrete udmøntning af indførelsen af landingsforpligtelsen.
Forslaget forudses særligt at indebære statsfinansielle konsekvenser i relation til administrati-
on af de øgede registreringsforpligtelser og kontrollen af reglerne for gennemførelsen af lan-
dingsforpligtelsen. Forslaget forudses særligt at indebære erhvervsøkonomiske og administra-
tive konsekvenser for erhvervet som følge af supplerende registreringsforpligtelser ved fjernel-
se af 50 kg bagatelgrænsen og regler om opbevaring om bord på fartøjerne.
Høring
Forslaget har været forelagt § 5-udvalget (fiskeri).
Danmarks Fiskeriforening henviste til tidligere afgivne høringssvar og understregede opbak-
ningen til formandskabets kompromisforslag om fjernelse af målartsbestemmelsen. Danmarks
Fiskeriforening gentog problemerne med at fjerne den nuværende 50 kg bagatelgrænse for
logbogsregistreringer. Danmarks Fiskeriforening var endvidere bekymret for tidshorisonten for
vedtagelsen af forslaget i forhold til gennemførelsen af udsmidsforbuddet.
Danmarks Fiskeriforening finder grundlæggende at forslaget er skuffende uambitiøst og mang-
ler tiltag, som imødekommer fiskerisektoren. Danmarks Fiskeriforening påpeger, at forslaget
vil medføre betydelige økonomiske og administrative omkostninger for fiskerierhvervet. Dan-
marks Fiskeriforening finder det misvisende, at ”erhvervet kan opnå øget indtjening som følge
af et langsigtet bæredygtigt fiskeri”, og bemærker, at en stor del af det danske fiskeri allerede
i dag er bæredygtigt. Danmarks Fiskeriforening kan ikke støtte, at de nuværende målartsbe-
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1366284_0007.png
stemmelser knyttet til anvendelsen af bestemte redskaber videreføres, da det, når al fangst
skal registreres og ilandbringes, bør være op til den enkelte fisker, hvordan han ønsker at ud-
nytte sine fiskerimuligheder, herunder valg af maskestørrelse. Kravet om, at fiskeren inden en
fangstrejse skal sikre sig tilstrækkelige kvoter til at dække den sandsynlige fangstsammen-
sætning, findes endvidere ikke praktisk gennemførlig. Danmarks Fiskeriforening finder, at reg-
lerne for opbevaring af fangster, som ikke opfylder de bevarelsesmæssige mindstereference-
størrelser, vil få betydelige tekniske og økonomiske konsekvenser, og finder teksten uaccepta-
bel, uagtet at fartøjer under 12 meter er undtaget. Endvidere findes det for vidtgående, at fisk
under bevarelsesmæssig mindstereferencestørrelse skal omfattes af sporbarhedsreglerne.
Danmarks Fiskeriforening bemærker, at forslaget burde følge op på anbefalinger fra STECF
om, at mindstemål/referencestørrelser for torsk i Østersøen nedsættes fra 38 til 35 cm. Endvi-
dere at der bør åbnes op for, at der kan fiskes i både østlige og vestlige Østersø på samme
fangstrejse.
Angående kontrolreglerne finder Danmarks Fiskeriforening, at forslagene til ændringer er en
yderligere skærpelse af de nuværende regler. Der fremhæves specifikt forslaget om at fjerne
den nuværende 50 kg bagatelgrænse for logbogsregistreringer. Det foreslås videre, at log-
bogstolerancen for alle fangstmængder bør sættes til 20 %. Danmarks Fiskeriforening finder,
at forslagets tekst om elektronisk overvågning bør reduceres, så det er op til medlemslandet at
sikre en tilstrækkelig dokumentation.
Danmarks Pelagiske Producentorganisation (DPPO) finder ikke, at forordningen rummer de
forventede tekniske og forvaltningsmæssige tiltag, som skal styrke bæredygtighed og økonomi
i fiskeriet og i forarbejdningssektoren. Foreningen forholder sig blandt andet særligt kritisk
over for fortsatte krav til overholdelse af specifikke maskestørrelser, frem for at overlade det
til fiskeren at sikre den optimale selektivitet i fiskeriet og udnytte landingspåbuddets direkte
incitament til at søge tekniske løsninger, der sikrer selektivitet og lønsomhed. Tilsvarende ses
reglerne om fangstsammensætning og målartsprocenter ikke umiddelbart at have mening un-
der et system med landingsforpligtelse. Endvidere findes kravet om at fiskeren inden en
fangstrejse skal sikre sig tilstrækkelige kvoter til at dække den sandsynlige fangstsammen-
sætning ikke praktisk gennemførlig. Omvendt finder DPPO ikke, at en ophævelse af regler om
fangstsammensætning og målartsprocenter umiddelbart er en løsning, da en ophævelse forud-
sætter, at individuelle rettigheder respekteres, og at kvoteudnyttelsen samlet set maksimeres.
DPPO finder endvidere, at de bevarelsesmæssige mindstereferencestørrelser bør afskaffes, så
markedskræfterne kan afgøre, hvilke fisk der skal spises, og hvilke fisk der skal reduceres til
mel og olie. DPPO finder, at restriktioner i anvendelse af automatisk klassificeringsudstyr bør
fjernes, da opdeling efter art og størrelse kan blive af afgørende betydning for økonomien i de
pelagiske fiskerier. Ligeledes bør forbud mod fysisk eller kemisk forarbejdning fjernes, således
at den enkelte fisker kan optimere værdien af fangsten. Endelig påpeger foreningen, at tole-
rancemarginen for skøn over mængder på 10 % pr. art i logbogen ikke kan fungere for pelagi-
ske fangster og industrifangster – som minimum bør det ændres til 10 % af den samlede
fangst.
Danmarks Pelagiske Producentorganisation (DPPO) gentog, at man ikke mente, at en ophæ-
velse af regler om fangstsammensætning og målartsprocenter umiddelbart var en løsning. Det
var desuden vigtigt at se disse tekniske regler i sammenhæng med udsmidsplanerne. DPPO
var endvidere bekymret for tidshorisonten for vedtagelsen af forslaget i forhold til gennemfø-
relsen af udsmidsforbuddet.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1366284_0008.png
Marine Ingredients Denmark anfører, at indførelsen af en landingsforpligtelse til at bringe alle
fisk i land som udgangspunkt burde føre til en forenkling af gældende regelsæt for udøvelsen
af fiskeri og håndtering af fisk, for derved at sikre et fremtidigt bæredygtigt og operationelt
fiskeri, hvilket ikke ses at være tilfældet med det aktuelle forslag. Marine Ingredients Denmark
bemærker, at der ses at være en modsætning mellem opretholdelsen af en regulering af
fangstsammensætning og målartsbestemmelser, samt kravet om at alle fangster landes. End-
videre finder foreningen, at begrænsninger i maskestørrelser bør ophæves, så fiskeren kan
optimere sit fiskeri gennem anvendelsen af de mest hensigtsmæssige maskestørrelser. Kravet
om, at fiskeren inden en fangstrejse skal sikre sig tilstrækkelig kvote til at dække den sand-
synlige fangstsammensætning, findes ikke praktisk gennemførlig. Marine Ingredients Denmark
finder endvidere, at bevarelsesmæssige mindstereferencestørrelser bør afskaffes, så det er op
til markedskræfterne at sikre en værdioptimering af de fisk, der bringes i land.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen arbejder for, at gennemførelse af landingsforpligtelsen vil føre til et praktisk vel-
fungerende udsmidsforbud.
Regeringen lægger vægt på, at reglerne bliver enkle, kontrollerbare og omkostningseffektive.
Regeringen arbejder i den forbindelse blandt andet for,
at reglerne om opbevaring af fangster om bord bliver praktisk håndterbare,
at den nuværende 50 kg bagatelgrænse for logbogsregistreringer opretholdes, og
at der for fangster, som opbevares i bulk (løst i lasten) om bord på fiskerfartøjer, sker
en ændring af tolerance for registrering af disse i logbogen, som det er muligt for far-
tøjsførere at overholde.
Regeringen finder, at havdageordningen i Østersøen bør fjernes, og at fartøjer, som anvender
kamera, skal kunne undtages fra fiskeriindsatsbegrænsninger i alle områder.
Regeringen arbejder for en reduktion af den bevarelsesmæssige mindstereferencestørrelse for
torsk i Østersøen fra 38 cm til 35 cm og for fjernelse af bevarelsesmæssige mindstereference-
størrelser for pelagiske bestande – enten i dette forslag eller i udsmidsplanerne henholdsvis for
Østersøen og for pelagiske bestande.
Regeringen arbejder for, at der findes en løsning i forhold til sælbeskadigede fisk, enten i dette
forslag eller i udsmidsplanerne.
Regeringen finder, at der ved anvendelse af henholdsvis gennemførelsesretsakter og/eller de-
legerede retsakter må foretages en konkret vurdering ud fra bestemmelsens karakter og væ-
sentlighed.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Medlemsstaterne lægger generelt vægt på en hurtig vedtagelse af forslaget og har i den sam-
menhæng også en vis forståelse for, at forslaget alene kan sikre løsning på grundlæggende
behov for ændring af regelsæt af hensyn til implementeringen af landingsforpligtelsen. Med-
lemsstaterne forholder sig generelt mere skeptiske i forhold til forskellige elementer i kontrol-
delen af forslaget end til de tekniske regler.
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1366284_0009.png
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Revideret grundnotat er oversendt til Folketingets Europaudvalg den 31. januar 2014
Grundnotat er oversendt til Folketingets Europaudvalg den 14. januar 2014.
Notaterne er ligeledes fremsendt til Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri.
2.
Forslag Rådets afgørelse om undertegnelse på Den Europæiske Unions vegne og om
midlertidig anvendelse af protokollen om fastsættelse af de fiskerimuligheder og den
finansielle modydelse, der er omhandlet i fiskeripartnerskabsaftalen mellem Den Eu-
ropæiske Union og São Tomé og Príncipe,
Forslag til Rådets afgørelse om indgåelse af protokollen om fastsættelse af de fi-
skerimuligheder og den finansielle modydelse, der er omhandlet i fiskeripartner-
skabsaftalen mellem Den Europæiske Union og Den Demokratiske Republik São
Tomé og Príncipe og
Forslag til Rådets forordning om fordeling af fiskerimulighederne i henhold til pro-
tokollen om fastsættelse af de fiskerimuligheder og den finansielle modydelse, der
er omhandlet i fiskeripartnerskabsaftalen mellem Den Europæiske Union og Den
Demokratiske Republik São Tomé og Príncipe
KOM (2014) 189, KOM (2014) 190 og KOM (2014) 191
Nyt notat.
Resumé
EU og São Tomé og Príncipe har forhandlet om indgåelse af en ny protokol om EU’s adgang til
fiskeri ved São Tomé og Príncipe. Den nye protokol, som fastlægger fiskerimulighederne og
den finansielle modydelse blev paraferet den 19. december 2013 og gælder for en periode på
fire år. Den finansielle modydelse fra EU til São Tomé og Príncipe er fastsat til 710.000 € (ca.
5,29 mio. kr.) årligt for de første tre år og 675.000 € (5,03 mio. kr.) for det 4. år. Heraf afsæt-
tes årligt 350.000 € (ca. 2,61 mio. kr.) til at støtte udvikling af fiskerisektorpolitikken i São
Tomé og Príncipe.
Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2014) 189, KOM (2014) 190 og KOM (2014) 191 af 1. april 2014
fremsendt forslag til Rådets afgørelse om undertegnelse på Den Europæiske Unions vegne og
midlertidig anvendelse af protokollen mellem Den Europæiske Union og Den Demokratiske
Republik São Tomé og Príncipe om fastsættelse af de fiskerimuligheder og den finansielle
modydelse, der er omhandlet i fiskeripartnerskabsaftalen mellem Den Europæiske Union og
Den Demokratiske Republik São Tomé og Príncipe, forslag til Rådets afgørelse om indgåelse af
protokollen mellem Den Europæiske Union og Den Demokratiske Republik São Tomé og Prínci-
pe om fastsættelse af de fiskerimuligheder og den finansielle modydelse, der er omhandlet i
fiskeripartnerskabsaftalen mellem Den Europæiske Union og Den Demokratiske Republik São
Tomé og Príncipe og forslag til Rådets forordning om fordeling af fiskerimuligheder i henhold til
protokollen mellem Den Europæiske Union og Den Demokratiske Republik São Tomé og Prínci-
pe om fastsættelse af de fiskerimuligheder og den finansielle modydelse, der er omhandlet i
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
fiskeripartnerskabsaftalen mellem Den Europæiske Union og Den Demokratiske Republik São
Tomé og Príncipe. Forslagene er oversendt til Rådet den 2. april 2014 i en dansk sprogudgave.
Forslagene er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 43, stk. 2 i sammenhæng med henholdsvis
TEUF artikel 218, stk. 5, artikel 218, stk. 6, litra a) og artikel 218 stk. 7, og kan vedtages af
Rådet med kvalificeret flertal. Forslaget til Rådets afgørelse om endelig indgåelse af protokol-
len til fiskeripartnerskabsaftalen kan dog først vedtages efter godkendelse af Europa-
Parlamentet.
Forslagene forventes vedtaget på et kommende rådsmøde.
Nærhedsprincippet
Forslagene er et led i gennemførelsen af den fælles fiskeripolitik, hvorfor nærhedsprincippet er
tilgodeset.
Formål og indhold
EU og São Tomé og Príncipe har forhandlet om fornyelse af protokollen til fiskeripartnerskabs-
aftalen. Teksten til en ny protokol blev paraferet den 19. december 2013. Aftaleprotokollen er
en del af EU’s netværk af fiskeripartnerskabsaftaler om tun og andre stærkt vandrende arter.
Protokollen omfatter en periode på fire år fra undertegnelsen. Den nuværende protokol til fi-
skeripartnerskabsaftalen udløber den 12. maj 2014.
Protokollen har til hensigt at skabe adgang til fiskeri for EU’s tunfiskerfartøjer i den lille vestaf-
rikanske østat São Tomé og Príncipes farvande inden for det disponible overskud. Den giver
adgang til fiskeri efter tun og andre stærkt vandrende arter.
Hovedformålet er at styrke samarbejdet mellem EU og São Tomé og Príncipe med henblik på
at skabe en partnerskabsramme for udvikling af en politik for bæredygtigt fiskeri og ansvarlig
udnyttelse af fiskeriressourcerne i São Tomé og Príncipes fiskerizone i begge parters interesse.
Til fremme af ansvarligt og bæredygtigt fiskeri i São Tomé og Príncipes farvande skal der efter
protokollens ikrafttræden aftales et flerårigt sektorprogram under hensyntagen til São Tomé
og Príncipes nationale fiskeripolitik og andre politikker, der hænger sammen med eller har ind-
virkning på fremme af ansvarligt og bæredygtigt fiskeri, herunder støtte til ikke-industrielt fi-
skeri, overvågning, kontrol og bekæmpelse af ulovligt, urapporteret og ureguleret fiskeri. End-
videre forpligter parterne sig til videnskabeligt samarbejde om ansvarligt fiskeri.
Med hensyn til fiskerimuligheder giver fiskeriprotokollen EU tilladelse til fiskeri efter tun og
andre stærkt vandrende arter til 28 notfartøjer (svarende til den nuværende protokol) og 6
langlinefartøjer (mod 12 i den hidtidige protokol). Fartøjerne kommer hovedsageligt fra Spani-
en og Frankrig, men Portugal har også fiskerimuligheder.
Den nye protokols samlede finansielle modydelse er fastsat til i alt 2,81 mio. € (ca. 20,90 mio.
kr.) over fire år og bygger på:
a) 385.000 € (ca. 2,87 mio. kr.) hvert af de første tre år efter protokollens anvendelse og
350.000 € (ca. 2,61 mio. kr.) for det fjerde år af protokollens anvendelse svarende til
en årlig referencemængde på 7.000 tons fangst (mod 455.000 € (ca. 3,39 mio. kr.) år-
ligt svarende til 7.000 tons fangst i den hidtidige protokol), og
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
b) et særligt beløb på 325.000 € (ca. 2,42 mio. kr.) til støtte for og gennemførelse af Den
Demokratiske Republik São Tomé og Príncipes fiskeri- og havpolitik (mod 227.500 €
(ca. 1,69 mio. kr.) årligt i den hidtidige protokol).
Parterne forpligter sig til at fremme ansvarligt fiskeri i São Tomé og Príncipes fiskerizone efter
principperne om ikke-diskrimination af de forskellige flåder, der fisker i denne zone, og om
bekæmpelse af ulovligt, urapporteret og ureguleret fiskeri (IUU-fiskeri). Parterne skal respek-
tere henstillinger og afgørelser vedtaget af Den Internationale Kommission for bevarelse af
Tunfiskebestanden i Atlanterhavet (ICCAT) São Tomé og Príncipe og EU er medlemmer af, og
forpligter sig til at fremme samarbejdet på subregionalt plan om ansvarlig forvaltning af fiskeri.
Fiskeriprotokollen med São Tomé og Príncipe indgås inden for de generelle rammer for EU’s
fiskeripartnerskabsaftaler med tredjelande. På baggrund heraf indeholder protokollen blandt
andet bestemmelser om, at protokollen suspenderes i tilfælde af brud på menneskerettighe-
der, eller såfremt der sker væsentlige ændringer i de politiske retningsliner, som berører de
relevante bestemmelser i protokollen. Den finansielle modydelse kan ligeledes suspenderes,
blandt andet såfremt de opnåede resultater med sektorstøtten ikke stemmer overens med
budgetprogrammeringen. Dertil kommer, at det sikres, at EU-fartøjer udelukkende kan fiske i
São Tomé og Príncipes farvande med gyldig fiskeritilladelse udstedt af São Tomé og Príncipes
relevante myndighed.
Forslaget indeholder bestemmelser om interne procedurer i EU ved forhandlinger om ændrin-
ger i fiskeriprotokollen via den blandede komité, der er nedsat i henhold til fiskeripartner-
skabsaftalen mellem EU og São Tomé og Príncipe.
Evalueringsrapport vedrørende fiskeripartnerskabsaftalen
Af en evalueringsrapport om den hidtidige fiskeripartnerskabsprotokol mellem EU og São Tomé
og Príncipe, der er fremsendt fra Kommissionen den 3. september 2013 fremgår, at ICCAT i en
rapport fra 2012 vurderede, at det for de vigtigste østlige bestande af tun gjaldt, at gulfinnet
tun var en anelse overudnyttet, at storøjet tun var fuldt udnyttet, og at fangsten af bugstribet
bonit lå på et bæredygtigt niveau, der lå lidt under en fuld udnyttelse af bestanden.
Det fremgår endvidere, at der foregår et vist fiskeri efter hajer. 70 % af fangsterne af hajer er
blåhajer. Det fremgår desuden, at en række hajarter, der fanges sammen med blåhajer, er
fuldt udnyttede, uden at dette dog endnu har medført videnskabelige advarsler i forhold til
fiskeriet.
Evalueringsrapporten angiver, at den hidtidige aftale på grund af relativt lave fangster i forhold
til omkostningerne forbundet med fiskerimulighederne har haft en lav bruttoværditilvækst pr.
€ i forhold til andre aftaler i regionen. Både antallet af fartøjer under protokollen og betalingen
for de konkrete fiskerirettigheder, er derfor reduceret i den nye protokol. Antallet af langline-
fartøjer, der primært er de fartøjer, der har fangster af hajer, er reduceret fra 12 til 6 fartøjer.
Det fremgår endvidere af evalueringsrapporten, at der har været en interesse fra både EU-
fiskerfartøjsejere og São Tomé og Príncipe for at vedtage en ny fiskeriprotokol, og at dette vil
være fordelagtigt i det omfang, at aftalen indgår i et aktivt netværk af fiskeripartnerskabsafta-
ler i regionen, og dermed sikrer sammenhængende fiskerimuligheder for EU-flåden.
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1366284_0012.png
Udtalelser
Forslag til endelig indgåelse af nye protokoller kan først vedtages af Rådet efter Europa-
Parlamentets godkendelse.
Konsekvenser
Forslaget forventes ikke at have lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser ud
over indvirkningen på EU-budgettet. Ifølge forslaget forventes en samlet udgift på EU’s budget
på 2,81 mio. € (ca. 20,90 mio. kr.) over fire år i finansiel modydelse. Den finansielle modydel-
se kan op- eller nedjusteres som følge af ændringer i fiskerimulighederne inden for aftalens
ramme.
Danmark betaler ca. 2 % af EU’s udgifter, svarende til en statslig udgift ved aftalen i gennem-
snit over de første tre år på ca. 105.790 kr. pr. år ved en årlig budgetudgift for EU på 710.000
€ (ca. 5,29 mio. kr.) og ca. 100.575 kr. for det fjerde år ved en budgetudgift for EU på
675.000 € (ca. 5,03 mio. kr.).
Høring
Sagen har været forelagt § 5-udvalget (fiskeri), som ikke har haft bemærkninger.
Regeringens foreløbige generelle holdning
For så vidt angår fiskeripartnerskabsaftaler henholder regeringen sig til principperne, der blev
fremlagt på samrådet om fiskeripartnerskabsaftaler i Folketingets Fødevareudvalg, den 12.
januar 2011, det vil sige:
forbedrede videnskabelige bestandsvurderinger,
styrket kontrol, herunder fremme af regionalt samarbejde,
krav til overholdelse af menneskerettigheder og demokratisk udvikling, herunder frem-
me af opbygning af høringsprocesser,
størst mulig sikkerhed for, at EU’s midler anvendes til de formål, som er opstillet i afta-
lerne og
størst mulig åbenhed i forbindelse med aftalernes indgåelse og evaluering.
Regeringen lægger vægt på, at fiskeri under fiskeripartnerskabsaftalerne alene må foregå på
et overskud af fiskeressourcer.
Regeringen arbejder desuden for, at midlerne inden for rammerne af fiskeripartnerskabsafta-
lerne kommer lokalbefolkningen til gode. Endvidere lægges der vægt på en opretholdelse af en
eksklusivitetsklausul, som sikrer, at EU-fartøjer, når der foreligger en fiskeripartnerskabsaftale
med et tredjeland, alene kan fiske i det pågældende land inden for rammerne af aftalen og
ikke indgå private aftaler om fiskerimuligheder uden for aftalens rammer.
Desuden lægger regeringen vægt på, at den nye fiskeriprotokol opfylder de generelle princip-
per om fiskeripartnerskabsaftaler, der fremgår af Rådets konklusioner om fiskeripolitikkens
eksterne dimension af 19.-20. marts 2012 og er i overensstemmelse med de generelle princip-
per om bæredygtige fiskeripartnerskabsaftaler i forordningen om den fælles fiskeripolitik
(grundforordningen)
4
.
4
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 1380/2013 af 11. december 2013 om den fælles fiskeripolitik,
ændring af Rådets forordning (EF) nr. 1954/2003 og (EF) nr. 1224/2009 og ophævelse af Rådets forordning (EF) nr.
2371/2002 og (EF) nr. 639/2004 samt Rådets afgørelse 2004/585/EF.
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1366284_0013.png
Regeringen lægger ligeledes vægt på, at fiskeri i området er omfattet af forvaltningsforanstalt-
ninger, som vedtages inden for rammerne af ICCAT.
Da linefiskeri kan medføre visse bifangster af sårbare arter (for eksempel hajer) lægger rege-
ringen også vægt på, at omfanget af adgangen til linefiskeri halveres i den nye protokol sam-
menholdt med den hidtidige protokol.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at forslagene kan vedtages med et kvalificeret flertal i Rådet.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Forslagene har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
3.
Eventuel henstilling til Rådets afgørelse om bemyndigelse af Kommissionen til på
Den Europæiske Unions vegne at indlede forhandlinger om indgåelse af en fiskeri-
partnerskabsaftale med tilhørende protokol med Liberia
KOM-dokument foreligger ikke
Nyt notat.
Resumé
Kommissionen forventes at fremsende udkast til forhandlingsmandat med henblik på at indlede
forhandlinger med Liberia om en ny fiskeripartnerskabsaftale med tilhørende protokol. Der har
ikke tidligere været en fiskeripartnerskabsaftale med Liberia.
Baggrund
Kommissionen forventes at fremsende henstilling til Rådets afgørelse om bemyndigelse af
Kommissionen til på Den Europæiske Unions vegne at indlede forhandlinger om indgåelse af en
fiskeripartnerskabsaftale med tilhørende protokol med Liberia.
Rådets afgørelse om bemyndigelse til at indlede forhandling på Den Europæiske Unions vegne
om en ny fiskeripartnerskabsaftale med tilhørende protokol til fiskeripartnerskabsaftalen mel-
lem EU og Liberia skal fremsættes med hjemmel i TEUF artikel 218, stk. 3 og 4 og kan vedta-
ges af Rådet med kvalificeret flertal uden inddragelse af Europa-Parlamentet.
En henstilling forventes vedtaget på et kommende rådsmøde.
Nærhedsprincippet
Henstillingen vil være et led i gennemførelsen af den fælles fiskeripolitik, hvorfor nærhedsprin-
cippet er tilgodeset.
Formål og indhold
I henhold til et forventet forhandlingsmandat bemyndiges Kommissionen af Rådet til at indlede
og føre forhandlinger om en ny fiskeripartnerskabsaftale med dertil hørende protokol med Li-
beria. Forhandlingerne skal gennemføres i konsultation med Rådet og i overensstemmelse med
et sæt forhandlingsdirektiver. EU har ikke tidligere haft en fiskeripartnerskabsaftale med Libe-
ria.
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1366284_0014.png
Kommissionen forventes i et udkast til forhandlingsmandat at angive, at formålet med for-
handlingerne er at indgå en fiskeripartnerskabsaftale med tilhørende protokol, som er i over-
ensstemmelse med Rådets konklusioner af 19. -20 marts 2012 om Kommissionens meddelelse
af 13. juli 2011 om den eksterne dimension af den fælles fiskeripolitik samt den nye grundfor-
ordning
5
, og som er i overensstemmelse med EU-fiskerflådens fiskerimuligheder og behov.
Med henblik på at fremme et bæredygtigt og ansvarligt fiskeri, forventes Kommissionen at
foreslå bl.a. følgende generelle forhandlingsmål:
-
Der skal sikres adgang til Liberias fiskezone og de nødvendige fiskeritilladelser til EU-
fartøjer, som fisker i den pågældende zone.
-
Der skal tages behørigt hensyn til den bedste foreliggende videnskabelige rådgivning med
henblik på at sikre og fremme et miljømæssigt bæredygtigt fiskeri, udelukkende målrettet
”overskudsressourcer”, under hensyntagen til den lokale flåde, der udnytter disse ressour-
cer, samtidig med, at der tages særligt hensyn til, at de pågældende bestande er stærkt
vandrende.
-
Der bør etableres en sektorpolitisk dialog for at fremme indførelsen af en ansvarlig fiskeri-
politik i tråd med landets udviklingsmål, især for så vidt angår administration, fiskerikontrol
og -overvågning og videnskabelig rådgivning.
-
Der skal inkluderes en klausul om konsekvenserne i tilfælde af en tilsidesættelse af menne-
skerettighederne og de demokratiske principper.
-
Aftalen skal indeholde en eksklusivitetsklausul, som sikrer, at kun EU-fartøjer, som har
tilladelse hertil i overensstemmelse med aftalens og fiskeriprotokollens bestemmelser, kan
fiske i Liberias farvande.
Fiskeriprotokollen forventes særligt at definere:
-
fiskerimulighederne
-
den finansielle kompensation og betingelserne for betalinger og
-
mekanismerne med henblik på implementering af sektorstøtten.
Evalueringsrapport
Kommissionen har den 1. april 2014 offentliggjort en rapport, udarbejdet af uafhængige kon-
sulenter, der indeholder en forudgående evaluering med henblik på at give Kommissionen
mandat til at forhandle en eventuel bæredygtig fiskeripartnerskabsaftale med tilhørende pro-
tokol med Liberia. Rapporten giver et overblik over de miljømæssige, økonomiske og politiske
forhold i Liberia, samt en præsentation af fiskeri- og ressourceforvaltningen, og den nuværen-
de udnyttelse af lokale og udenlandske flåder, samt data om fiskeri, forarbejdning og handel.
Rapporten indeholder også nogle konklusioner og anbefalinger. Det anføres dog, at rapporten
skal ses i lyset af, at myndighederne i Liberia ikke har været konsulteret i forbindelse med
evalueringen, og at der er mangel på visse fangstdata.
Rapporten identificerer to muligheder:
1) en partnerskabsaftale med Liberia om stærkt vandrende arter (for omkring 25 EU-
notfartøjer med finansielle bidrag for adgang og sektorstøtte, og med et fælles udvalg for
at overvåge gennemførelsen)
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 1380/2013 af 11. december 2013 om den fælles fiskeripolitik,
ændring af Rådets forordning (EF) nr. 1954/2003 og (EF) nr. 1224/2009 og ophævelse af Rådets forordning (EF) nr.
2371/2002 og (EF) nr. 639/2004 samt Rådets afgørelse 2004/585/EF.
5
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1366284_0015.png
2) at EU-redere fortsætter med at forhandle et aftalememorandum (MoU) med Liberias rege-
ring for at få adgang til liberiske farvande.
Rapporten konkluderer, at det ville være af interesse for både EU og Liberia, at der indgås en
bæredygtig fiskeripartnerskabsaftale med tilhørende protokol i henhold til option 1. En sådan
aftale kan, hvis den gennemføres, skabe basis for fiskeritilladelser fra Liberia til EU-flåden, så-
ledes at EU-flåden kan målrette fiskeriet efter stærkt vandrende arter inden for Liberias eks-
klusive økonomiske zone (EEZ). Desuden er det vurderet, at betingelserne i en eventuel aftale
vil være med til at sikre bæredygtigheden i fiskeriet, samt at kunne støtte udviklingen af fiske-
risektoren i Liberia. Imidlertid nævnes også risikoen for en eventuel manglende fuld EU-
udnyttelse af en eventuel ny aftale, og dermed den økonomiske værdi.
Med fremlæggelsen af et forventet udkast til forhandlingsmandat kan det konkluderes, at
Kommissionen foretrækker den første option, idet det dog ikke er klart endnu, hvor mange
fartøjer en eventuel aftale vil omfatte.
Tre tropiske tunfisk arter (gulfinnet tun, storøjet tun, bugstribet bonit) migrerer gennem Libe-
rias fiskerizone. Ifølge rapporten er bugstribet tun sandsynligvis let underudnyttet. Ifølge en
bestandsvurdering fra 2011 er gulfinnet tun vurderet som marginalt overudnyttet. Storøjet tun
vurderes som fisket tæt på MSY
6
.
Liberia har i øjeblikket hverken bilaterale aftaler med andre lande eller private aftaler med fi-
skerfartøjer.
Liberia er medlem af forskellige afrikanske organisationer, samt tre regionale fiskeriorganisati-
oner. Liberia er den 14. februar 2014 blevet medlem af den internationale Konvention om Be-
varelse af Tunfiskebestanden i Atlanterhavet (ICCAT). EU er også medlem af ICCAT. Mindst 23
EU-registrerede notfartøjer opererer ifølge rapporten i øjeblikket i Atlanterhavet. EU har i for-
vejen en fiskeripartnerskabsaftale med nabolandet Elfenbenskysten.
Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om et forslag til henstilling om at indlede forhandlin-
ger. Forslag til endelig indgåelse af nye protokoller kan først vedtages af Rådet efter Europa-
Parlamentets godkendelse.
Konsekvenser
Et eventuelt forslag om indledning af forhandling om en ny protokol har ikke i sig selv lovgiv-
ningsmæssige, statsfinansielle eller administrative konsekvenser, men en eventuel indgåelse af
en ny protokol vil kunne forventes at have en, yderst begrænset, indvirkning på EU-budgettet.
Danmark betaler ca. 2 % af EU’s udgifter, og bidrager derfor proportionalt med finansieringen
til en eventuel fiskeripartnerskabsaftale med tilhørende protokol.
Høring
Sagen har været forelagt § 5-udvalget (fiskeri), som ikke har haft bemærkninger.
6
Maksimalt bæredygtigt udbytte
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1366284_0016.png
Regeringens foreløbige generelle holdning
For så vidt angår fiskeripartnerskabsaftaler henholder regeringen sig til principperne, der blev
fremlagt på samrådet om fiskeripartnerskabsaftaler i Folketingets Fødevareudvalg den 12. ja-
nuar 2011, det vil sige:
forbedrede videnskabelige bestandsvurderinger,
styrket kontrol, herunder fremme af regionalt samarbejde,
krav til overholdelse af menneskerettigheder og demokratisk udvikling, herunder fremme
af opbygning af høringsprocesser,
størst mulig sikkerhed for, at EU’s midler anvendes til de formål, som er opstillet i aftalerne
og
størst mulig åbenhed i forbindelse med aftalernes indgåelse og evaluering.
Regeringen lægger vægt på, at fiskeri under fiskeripartnerskabsaftalerne alene må foregå på
et overskud af fiskeressourcer.
Regeringen arbejder desuden for, at midlerne inden for rammerne af fiskeripartnerskabsafta-
lerne kommer lokalbefolkningen til gode. Endvidere lægges der vægt på en opretholdelse af en
eksklusivitetsklausul, som sikrer, at EU-fartøjer, når der foreligger en fiskeripartnerskabsaftale
med et tredjeland, alene kan fiske i det pågældende land inden for rammerne af aftalen og
ikke indgå private aftaler om fiskerimuligheder uden for aftalens rammer.
Desuden lægger regeringen vægt på, at en eventuel ny aftale skal opfylde de generelle prin-
cipper om fiskeripartnerskabsaftaler, der fremgår af Rådets konklusioner om fiskeripolitikkens
eksterne dimension af 19.-20 marts 2012 og den nye grundforordning.
Såfremt der på baggrund af forhandlingsmandatet opnås enighed om en ny fiskeriprotokol
med Liberia, vil resultatet skulle godkendes af Rådet og Europa-Parlamentet.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at et forslag kan vedtages med kvalificeret flertal i Rådet.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
4.
Rapport fra Kommissionen til Europa-Parlamentet og Rådet om oprettelse af en
europæisk fond for anvendelser af mindre betydning inden for plantebeskyttelses-
midler
KOM (2014) 82
Der henvises til særskilt notat fra Miljøministeriet.
16