Europaudvalget 2013-14
Rådsmøde 3318 - transport, tele og energi Bilag 1
Offentligt
1371152_0001.png
NOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Samlenotat vedr. rådsmødet (telekommunikation) den 6. juni 2014
Indholdsfortegnelse:
1. Et indre marked for elektronisk kommunikation (Telekompakken),
KOM(2013) 627 ............................................................................................. 2
2. Net- og informationssikkerhedsdirektivet (NIS), KOM (2013) 48 .......... 25
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1371152_0002.png
2/34
1. Et indre marked for elektronisk kommunikation (Telekompakken),
KOM(2013) 627
Revideret notat. Ændringer er markeret med fed og kursiv.
1.
Resumé
Kommissionen har den 11. september 2013 fremlagt forslag til forordning med
henblik på at realisere et indre marked for elektronisk kommunikation. Med
forslaget ønsker Kommissionen at tilpasse reguleringen af teletjenester, såle-
des at det bliver lettere for teleudbyderne at udbyde tjenester på paneuropæisk
plan. Kommissionen anslår, at det uudnyttede potentiale i det indre marked for
elektronisk kommunikation er på 0,9 pct. af Europas samlede BNP svarende til
ca. 820 mia. kr. (110 mia. euro). Forslaget bygger videre på de vigtigste direk-
tiver fra 2002 om udbud af elektroniske kommunikationsnet og -tjenester. Med
nærværende forslag lægger Kommissionen op til:
-
at borgere og virksomheder skal kunne tilgå elektroniske kommunikati-
onstjenester, uanset hvor i EU disse bliver udbudt, uden restriktioner på
tværs af grænser eller urimelige ekstraomkostninger.
-
at udbydere af elektroniske kommunikationsnet og -tjenester kan drive og
udbyde dem, uanset hvor i EU de er etableret, og uanset hvor i EU kun-
derne befinder sig.
-
at indføre en fælles EU-tilladelse for udbydere af elektronisk kommunika-
tion, en række tiltag, der skal gøre det lettere for udbydere af trådløs
bredbåndskommunikation at planlægge langsigtet og investere på tværs
af medlemsstaterne samt gøre det lettere for udbydere af elektronisk
kommunikation at udbyde de samme produkter på tværs af EU.
-
at harmonisere slutbrugeres rettigheder, herunder at indføre fælleseuro-
pæiske regler for netneutralitet og tiltag, der skal hjælpe til at nedbringe
roamingpriserne yderligere.
-
at gøre det lettere for forbrugere at skifte udbyder
-
at skabe en højere grad af stabilitet i sammenslutningen af uafhængige
europæiske telemyndigheder (BEREC) og give sammenslutningen bedre
mulighed for at spille en mere strategisk rolle ved at foreslå, at BEREC
skal have en professionel formand med et mandat på tre år.
Forslaget vurderes at have lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekven-
ser.
Forslaget forventes på dagsordenen for Rådsmødet (telekommunikation) den
6. juni 2014 til politisk drøftelse.
2.
Baggrund
Kommissionen har ved KOM(2013) 627 af 11. september 2013 fremlagt for-
slag til forordning med henblik på at realisere et indre marked for elektronisk
kommunikation. Forslaget er oversendt til Rådet den 12. september 2013 i
dansk sprogversion.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1371152_0003.png
3/34
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 114 og skal behandles af
Rådet og Europa-Parlamentet i fællesskab efter den almindelige lovgivnings-
procedure i TEUF artikel 294. Rådet træffer afgørelse med kvalificeret flertal.
Med lanceringen af EU's strategi for informations- og kommunikationstekno-
logi (IKT), ”Europas Digitale Dagsorden”, der er et af flagskibsinitiativerne i
Europa 2020, anerkendte EU behovet for IKT og netadgang som et uundvær-
ligt grundlag for udviklingen af det europæiske samfund og økonomi. På mø-
det i Det Europæiske Råd den 14.-15. marts 2013 blev Kommissionen desuden
opfordret til at komme med konkrete foranstaltninger, der kan bidrage til etab-
leringen et indre marked for informations- og kommunikationsteknologi så tid-
ligt som muligt.
Forslaget bygger videre på de vigtigste direktiver fra 2002 om udbud af elek-
troniske kommunikationsnet og -tjenester, som blev ændret i 2009.
Forslaget om et indre marked for elektronisk kommunikation skal desuden ses
i sammenhæng med forslaget til forordning om reduktion af omkostningerne
ved udrulning af højhastighedsbredbånd i hele EU (KOM(2013) 147) og
Kommissionens henstilling om sammenhængende forpligtelser vedrørende ik-
ke-diskriminering og metoder til beregning af omkostninger for at fremme
konkurrencen og forbedre investeringsmiljøet for bredbånd. Forslaget og hen-
stillingen skal bidrage til at skabe øgede investeringer i Europas digitale infra-
struktur.
3.
Formål og indhold
Det generelle formål med forslaget er at arbejde hen imod et indre marked for
elektronisk kommunikation, hvor:
borgere og virksomheder kan tilgå elektroniske kommunikationstjenester,
uanset hvor i EU disse bliver udbudt, uden restriktioner på tværs af græn-
ser eller urimelige ekstraomkostninger.
udbydere af elektroniske kommunikationsnet og -tjenester kan drive og
udbyde dem, uanset hvor i EU de er etableret, og uanset hvor i EU kun-
derne befinder sig.
Formålet er desuden at forløse noget af det betydelige økonomiske potentiale,
som realiseringen af et indre marked for elektronisk kommunikation vil med-
føre. Kommissionen anslår, at det uudnyttede potentiale i det indre marked for
elektronisk kommunikation er på 0,9 pct. af Europas samlede BNP svarende til
ca. 820 mia. kr. (110 mia. euro).
Med forslaget ønsker Kommissionen at tilpasse reguleringen af teletjenester,
således at det bliver lettere for teleudbyderne at udbyde tjenester på paneuro-
pæisk plan. I dag fremstår det europæiske marked for elektronisk kommunika-
tion ifølge Kommissionen fragmenteret, og ingen operatør opererer i mere end
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4/34
halvdelen af EU's 28 medlemsstater. Med henblik på at bringe realiseringen af
et reelt indre marked for elektronisk kommunikation nærmere foreslår Kom-
missionen derfor følgende:
indførelse af en fælles EU-tilladelse til at udbyde elektroniske kommuni-
kationstjenester
udbredelse af egentlige europæiske ressourcer, der skal give udbyderne
mulighed for at udbyde de samme produkter på tværs af EU’s medlems-
lande, herunder harmonisering af frekvensressourcer og europæiske virtu-
elle adgangsprodukter
harmonisering af reglerne vedrørende slutbrugeres rettigheder, herunder
- yderligere tilskyndelse til nedbringelse af roamingafgifterne internt i EU
- indførelse af netneutralitetsregler på EU-niveau
- obligatorisk information forud for kontraktindgåelse
- øget gennemsigtighed og tiltag, der skal modvirke uventet høje regnin-
ger
- udbredelse på EU-niveau af retten for forbrugere til at opsige deres kon-
trakt efter seks måneder med en måneds varsel
lettere skift af udbyder
adgang for Kommissionen til at gøre indsigelse over for reguleringsmæs-
sige foranstaltninger, der pålægges et teleselskab, der opererer i mere end
én medlemsstat
ændring af reglerne for, hvornår et telemarked bør udpeges som egnet til
sektorspecifik konkurrenceregulering
ændring af reglerne for sammenslutningen af uafhængige europæiske te-
lemyndigheder (BEREC), herunder oprettelse af en fuldtidsansat formand.
Fælles EU-tilladelse
Forslaget har til hensigt at gøre det simplere at være udbyder af tjenester in-
den for elektronisk kommunikation på tværs af EU's medlemsstater. I dag
skal operatører, der ønsker at udbyde tjenester i flere medlemsstater, have
tilladelse i hver enkelt medlemsstat. Forordningen indfører en fælles EU-
tilladelse, der er baseret på et fælles anmeldelsessystem i den medlemsstat,
hvor den europæiske udbyder af elektronisk kommunikation har sit hoved-
sæde (”hjemlandet”).
Tilbagetrækning og/eller suspension af den fælles EU-tilladelse vil blive
underlagt kontrol af tilsynsmyndigheden i den medlemsstat, hvor udbyderen
har sit hovedsæde. Indehavere af en fælles EU-tilladelse er berettigede til li-
ge behandling i lignende situationer i og på tværs af medlemsstater. Nye ak-
tører og operatører med mindre grænseoverskridende aktivitet vil blive und-
taget fra administrative gebyrer og bidrag til finansiering af forsyningsplig-
ten i andre medlemsstater end hjemlandet (i ”værtsmedlemsstater”). Indeha-
vere af en fælles EU-tilladelse skal kunne udbyde tjenester i hele EU på
grundlag af en mere konsekvent anvendelse af forskriftsmæssige forpligtel-
ser. Den fælles EU-tilladelse skal reducere unødvendige administrative byr-
der og garantere europæiske udbydere mere ensartede rettigheder og forplig-
telser, så de nemmere kan vokse og drive forretning i hele EU.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5/34
Europæiske ressourcer
Forslaget indeholder en række tiltag, der skal gøre det lettere for udbydere
af trådløs bredbåndskommunikation at planlægge langsigtet og investere på
tværs af medlemsstaterne. Tiltagene skal sikre mere forudsigelighed for dis-
se udbydere i forhold til hvilke frekvensressourcer, der er til rådighed i EU's
medlemsstater. Konkret lægger forslaget op til:
at fastlægge fælles reguleringsprincipper, når der fastlægges vilkår for
anvendelsen af frekvenser, som er harmoniseret til trådløs bredbånds-
kommunikation.
at vedtage foranstaltninger til løsning af eventuelle grænsekoordine-
ringsproblemer.
at forenkle betingelserne for udrulning og udbud af adgang til trådløse
adgangspunkter med lav effekt (Wi-Fi, små celler) for at fremme kon-
kurrencen og mindske overbelastningen af nettet. Forslaget lægger i den
forbindelse op til, at fjerne eventuelle unødige begrænsninger, der giver
mulighed for, at private og offentlige myndigheder på deres lokaliteter
kan dele adgangen til internettet i overensstemmelse med konkurrence-
reglerne og reglerne for offentlige indkøb.
For at sikre en sammenhængende gennemførelse i EU af tidspunktet for
medlemsstaternes tildeling af tilladelser til at anvende frekvenser til trådløst
bredbånd og en synkroniseret adgang til trådløse tjenester, lægger forslaget
op til, at Kommissionen i medfør af artikel 12, stk. 2, kan vedtage gennem-
førelsesretsakter i henhold til undersøgelsesproceduren for at:
a) opstille en fælles tidsplan, eller tidsplaner for enkelte medlemsstater, samt
datoer for hvornår tilladelser til at anvende frekvenser til trådløst bredbånd i
et harmoniseret frekvensbånd skal udstedes, og frekvenserne kan tages i
brug.
b) fastsætte minimumsvarighed for tilladelser til at anvende frekvenser i
harmoniserede frekvensbånd.
c) fastsætte en synkroniseret udløbs- eller fornyelsesdato for frekvenstilla-
delser uden fastsat varighed.
d) fastsætte varighed for eksisterende tilladelser til at anvende frekvenser i
harmoniserede frekvensbånd, der ikke bruges til trådløst bredbånd, eller en
dato for, hvornår tilladelser uden fastsat varighed skal ændres, så det bliver
muligt at udbyde trådløst bredbånd.
Kommissionen kan for at sikre, at de ovenfor beskrevne fælles tidsplaner
overholdes, i medfør af artikel 12, stk. 6, vedtage gennemførelsesretsakter,
som fastlægger format og procedurer for medlemsstaternes indsendelse til
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6/34
Kommissionen af deres planer for tildeling af tilladelser og ibrugtagningen
af frekvenserne. Gennemførelsesretsakterne skal vedtages i henhold til un-
dersøgelsesproceduren. Hvis Kommissionen på den baggrund vurderer, at
det er usandsynligt, at en medlemsstat kan overholde en tidsplan, kan
Kommissionen vedtage en gennemførelsesretsakt om, at medlemsstaten skal
tilpasse sine planer.
For at sikre en tilsvarende tidsmæssig synkronisering foreslås Kommissio-
nen i medfør af artikel 12, stk. 3, at kunne vedtage gennemførelsesretsakter,
der harmoniserer udløbs- eller fornyelsesdato for eksisterende tilladelser til
trådløst bredbånd i harmoniserede frekvensbånd. Gennemførelsesretsakterne
skal vedtages i henhold til undersøgelsesproceduren.
Forslaget lægger endvidere op til, at Kommissionen kan fremsætte et forslag
til afgørelse om, at en national myndighed skal trække sit forslag til tildeling
af fx tilladelser og fastsættelse af vilkår i tilladelser tilbage, hvis det vurde-
res at skabe hindringer for det indre marked eller er uforeneligt med EU-
lovgivningen. Kommissionens afgørelse skal i medfør af artikel 13, stk. 7,
vedtages ved en gennemførelsesretsakt i henhold til undersøgelsesprocedu-
ren.
Forslaget medfører tillige, at Kommissionen i medfør af artikel 15, stk. 2,
ved en gennemførelsesretsakt kan specificere de tekniske kendetegn for de-
sign, udrulning og drift af trådløse adgangspunkter med lav sendestyrke,
hvis overholdelse sikrer, at de ikke generer, når de bruges i forskellige loka-
le sammenhænge. Gennemførelsesretsakterne skal vedtages i henhold til
undersøgelsesproceduren.
Medlemsstaterne samarbejder med hinanden om samordning af brugen af
radiofrekvenser på tværs af grænser. I forlængelse heraf lægger forslaget op
til, at Kommissionen i medfør af artikel 16, stk. 3, kan vedtage gennemfø-
relsesforanstaltninger for at sikre, at samordnede resultater, der følger af
medlemsstaternes samarbejde overholder kravene om en ligelig adgang til
radiofrekvenser blandt de relevante medlemsstater, at enhver praktisk
uoverensstemmelse mellem forskellige samordnede resultater mellem for-
skellige medlemsstater løses, eller samordnede løsninger i henhold til EU-
retten håndhæves. Gennemførelsesretsakterne skal vedtages i henhold til
undersøgelsesproceduren.
Forslaget lægger op til harmoniseret virtuel engrosadgang til bredbånd og
adgang til konnektivitetsprodukter med en sikret kvalitet. Harmoniserede
virtuelle bredbånds-adgangsprodukter er produkter, som giver udbydere
af bredbåndstjenester adgang til andre udbyderes bredbåndsinfrastruktur
på tværs af EU. En harmonisering af
virtuel adgang til
bredbånd
og ad-
gang til konnektivitetsprodukter med en sikret kvalitet skal lette adgangen
til markedet og udbuddet af grænseoverskridende tjenester både for slutbru-
gerne og virksomhederne samt bidrage til at sætte skub i konkurrencen og
investeringerne. I dag defineres virtuel adgang til
bredbåndinfrastruktur
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7/34
en række forskellige måder i EU –
en del lande stiller ikke krav om, at der
skal gives adgang til sådanne virtuelle adgangsprodukter –
og der stilles i
dag ikke krav om, at teleudbydere skal give andre udbydere adgang til kon-
nektivitetsprodukter med en sikret kvalitet. Forslaget lægger op til at har-
monisere virtuel adgang til bredbåndsinfrastruktur med det formål at give
mulighed for at udbyde grænseoverskridende tjenester ved:
at definere fælles egenskaber ved EU-harmoniserede virtuelle bred-
båndsadgangsprodukter, som teleselskaber med en stærk markedsposi-
tion kan pålægges at tilbyde andre teleselskaber.
at kræve af de nationale tilsynsmyndigheder, at der tages højde for ind-
førelsen af sådanne harmoniserede adgangsprodukter, når der gennem-
føres regulerende foranstaltninger med henblik på at løse konkurrence-
problemer. Der skal dog tages behørigt hensyn til konkurrencen og in-
vesteringerne på infrastrukturområdet og overordnede krav om propor-
tionalitet.
at give udbydere af elektronisk kommunikation ret til på rimelige vilkår
at udbyde og tilgå harmoniserede konnektivitetsprodukter med sikker-
hed for servicekvalitet for at fremme nye former for onlinetjenester.
Forslaget indeholder også en bestemmelse, der fastlægger, hvilke forhold de
nationale tilsynsmyndigheder skal tage i betragtning ved afgørelse af, om en
udbyder med stærk markedspositions engrosprodukter, der giver adgang til
næste generation af accesnet, skal underlægges priskontrol.
Forslaget lægger op til, at Kommissionen i lyset af den markedsmæssige og
teknologiske udvikling får beføjelser til at vedtage delegerede retsakter med
henblik på, at tilpasse bilag I og II. Bilag I omhandler minimumsparametre
for tilbud af europæiske virtuelle bredbåndsadgangsprodukter. Bilag II
omhandler minimumsparametre for europæiske konnektivitetsprodukter
med en sikret servicekvalitet.
Forslaget lægger desuden op til, at Kommissionen i medfør af artikel 20,
stk. 1, inden 1. januar 2016 skal vedtage gennemførelsesretsakter, der
fastsætter ensartede tekniske og metodologiske regler for gennemførelse af
et europæisk virtuelt bredbåndsadgangsprodukt. Forslaget lægger endvidere
op til, at Kommissionen i medfør af artikel 20, stk. 2, skal kunne vedtage
gennemførelsesretsakter, der fastsætter ensartede tekniske og metodologiske
regler for gennemførelsen af et eller flere europæiske adgangsprodukter. For
begge typer af vedtagelse gælder, at det skal ske i henhold til
undersøgelsesproceduren.
Harmonisering af slutbrugers rettigheder, herunder forbrugerrettigheder
Forslaget regulerer slutbrugeres rettigheder, hvilket omfatter både forbruge-
re og andre slutbrugere end forbrugere (fx erhvervsdrivende). Der gives i
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8/34
forordningen adgang til at aftale sig ud af slutbrugernes rettigheder efter
forordningen, hvilket dog kun gælder andre slutbrugere end forbrugere.
Reglerne vedrørende slutbrugernes rettigheder er ikke ens i EU's medlems-
stater. Kommissionen vurderer, at denne variation af reglerne er dyr for ud-
byderne, uhensigtsmæssig for slutbrugerne, og i sidste ende hindrer udbud-
det af grænseoverskridende tjenester og påvirker viljen til at købe dem nega-
tivt. Forslaget lægger på den baggrund op til at harmonisere slutbrugernes
rettigheder på tværs af EU.
I forhold til
roaming
indeholder forslaget primært to ændringer til den nu-
værende roamingregulering. For det første introducerer forslaget konceptet
”roamingaftaler”, der betyder, at mobilnetoperatører, som frivilligt deltager i
en roamingaftale, skal tilbyde regulerede roamingtjenester i EU til samme
priser, som de tilbyder tjenesterne i deres respektive hjemlande. Til gengæld
for de lavere roamingpriser behøver operatørerne i en roamingaftale ikke at
overholde Roaming III-forordningens bestemmelser om særskilt salg af re-
gulerede detailroamingtjenester. For det andet lægger forslaget op til, at de-
tailprisen for at modtage taleopkald fjernes pr. 1. juli 2014, så det bliver gra-
tis at modtage et opkald på samme måde, som det i dag er gratis at modtage
en sms.
I forhold til ikke-roamingrelaterede
opkald og SMS fra hjemlandet til
andre EU-lande
lægger forslaget op til at indføre lofter for de takster, som
udbyderne af elektronisk kommunikation må tage for opkald og SMS til
andre EU-lande, med mindre en højere takst kan begrundes objektivt. For
opkald foretaget fra fastnet lægges der op til, at taksterne ikke må oversti-
ge taksterne for indenlandsopkald. For opkald og SMS-kommunikation
foretaget fra en mobiltelefon lægges der op til, at taksterne ikke må over-
stige de lofter, som er fastsat i den nuværende roamingforordning.
I forhold til
netneutralitet
lægger forslaget op til at introducere egentlige
fælleseuropæiske regler. Forslaget vil forpligte udbydere af internetadgangs-
tjenester til at tilbyde slutbrugerne uhindret adgang til alle former for infor-
mation, indhold, applikationer eller tjenester efter eget valg. Forslaget læg-
ger desuden op til at regulere udbydernes anvendelse af trafikstyringsforan-
staltninger med det formål at sikre, at den generelle adgang til internettet re-
spekteres. Der indføres således et forbud mod at blokere, bremse, nedgrade-
re eller diskriminere specifikt indhold, applikationer eller tjenester, undtaget
i nærmere afgrænsede og særlige tilfælde. Forslaget lægger endvidere op til,
at slutbrugere skal kunne indgå aftaler med udbydere om levering af special-
tjenester med en forbedret tjenestekvalitet. Udbud af specialtjenester må ik-
ke gentaget og vedvarende medføre en generel forringelse af kvaliteten af
internetadgangstjenesterne. Forslaget lægger endvidere op til, at de nationa-
le tilsynsmyndigheder skal føre et effektivt og aktivt tilsyn med overholdel-
se af bestemmelserne om netneutralitet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
9/34
Forslaget lægger op til, at Kommissionen kan vedtage gennemførelsesrets-
akter, der fastlægger ensartede betingelser for gennemførelsen af nationale
tilsynsmyndigheders krav i medfør af artikel 24, stk. 3, der omhandler be-
skyttelse af internetadgangstjenesters kvalitet. Vedtagelsen skal ske i hen-
hold til undersøgelsesproceduren.
Forslaget lægger desuden op til, at Kommissionen i medfør af artikel 25,
stk. 2, skal kunne vedtage gennemførelsesretsakter, der fastlægger metoder
for måling af internetadgangstjenesters hastighed, tjenestekvalitetsparametre
og metoder til at måle dem, og indhold, form og art oplysninger, der skal of-
fentliggøres, herunder mulige kvalitetscertificeringsordninger. Vedtagelsen
skal ske i henhold til undersøgelsesproceduren.
Endelig lægger forslaget op til at sikre:
obligatorisk information forud for kontraktindgåelse og ved kontrakt-
indgåelse,
øget gennemsigtighed og faciliteter, der skal sikre imod overraskende
høje regninger,
retten til at opsige kontrakten efter seks måneder med en måneds varsel
uden omkostninger (eksklusive restværdien af subsidieret udstyr eller
andre reklamefremstød) For andre slutbrugere end forbrugere kan bin-
dingsperioden forlænges ved en aftale.
Regler om adgang til udenretlig tvistbilæggelse.
Forslaget lægger op til, at Kommissionen skal kunne vedtage gennemførel-
sesretsakter, der fastlægger detaljerne for de informationskrav om internet-
adgangstjenester, der fremgår af stk. 2 i artikel 26.
Lettere skift af udbyder
Forslaget lægger op til at gøre det lettere at skifte udbyder med henblik på at
fremme markedsadgang og konkurrence mellem udbydere af elektronisk
kommunikation og gøre det lettere for slutbrugerne at vælge den udbyder,
der bedst opfylder deres specifikke behov. Der opstilles harmoniserede
principper for overdragelses- og nummerporteringsprocedurer, såsom om-
kostningsbaserede priser, en proces der styres af den modtagende udbyder,
og automatisk opsigelse af kontrakten med den overdragende udbyder. For-
slaget lægger op til at give slutbrugerne ret til ved skift af internetudbyder at
få videresendt e-mails, der knytter sig til en e-mailtjeneste stillet til rådighed
af den overdragende internetudbyder.
Ændring af reglerne for sammenslutningen af uafhængige europæiske tele-
myndigheder (BEREC)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1371152_0010.png
10/34
For at skabe en højere grad af stabilitet i BEREC og give sammenslutningen
bedre mulighed for at spille en mere strategisk rolle lægger forslaget op til, at
BEREC skal have en professionel formand med et mandat på tre år.
4.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet
vedtog på plenarforsamlingen den 3. april 2014 en før-
stelæsningsholdning til forslaget.
Europa-Parlamentet ønsker at simplificere bestemmelserne om en fælles
EU-tilladelse for udbydere af elektronisk kommunikation. I stedet for Kom-
missionens model med et ”værtsland” og ”hjemland” ønsker Europa-
Parlamentet en række mindre ændringer til det eksisterende direktiv om au-
torisationer. Europa-Parlamentet ønsker, at det skal være op til medlemssta-
terne at vurdere, hvorvidt der er grundlag for en notifikation. Europa-
Parlamentet ønsker, at notifikationer skal ske til BEREC ved fremsendelse
af en harmoniseret formular.
I forhold til bestemmelserne om forbrugerrettigheder ønsker Europa-
Parlamentet at ændre lovgivningsinstrument, således at bestemmelserne i
stedet gennemføres som ændringer til direktivet om forsyningspligt og bru-
gerrettigheder i forbindelse med elektroniske kommunikationsnet og –
tjenester. Denne minimumsharmonisering vil give mulighed for at fastholde
nationale regler med et højt beskyttelsesniveau.
I forhold til roaming ønsker Europa-Parlamentet at fjerne Kommissionens
forslag om indførelse af roamingaftaler. I stedet ønsker Europa-Parlamentet
at afskaffe roamingafgifter inden for EU fra 15. december 2015 og erstatte
det med en såkaldt ”roam-like-at-home model” (RLAH), samtidig med at der
indføres en ”fair use-grænse”. Under denne model skal taleopkald, sms og
brug af data koste det samme, uanset om man opholder sig i et andet EU-
land eller hjemme. Europa-Parlamentet foreslår endvidere, at Kommissio-
nen skal undersøge behovet for at sænke engrosprislofterne samt behovet
for andre tiltag, der er nødvendige for at adressere eventuelle problemer på
engrosmarkedet som følge af indførelse af RLAH.
Europa-Parlamentet ønsker en række ændringer til Kommissionens be-
stemmelser om netneutralitet. Europa-Parlamentet fremhæver desuden den
generelle informationsforpligtelse for udbydere om trafikstyring, og
BEREC skal kunne fastsætte retningslinjer om blandt andet anvendelsen
af trafikstyring og tilsynsmyndighedernes tilsyn med overholdelse af reg-
lerne. Europa-Parlamentet ønsker desuden, at princippet om netneutrali-
tet står tydeligere samt at indsnævre, hvad der kan kategoriseres som en
specialtjeneste.
I forhold til bestemmelserne om frekvenser støtter Europa-Parlamentet i sto-
re træk Kommissionens forslag, men ønsker også at der ved anvendelsen af
bestemmelserne skal indgå hensyn til kulturel mangfoldighed og medie-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1371152_0011.png
11/34
pluralisme. Europa-Parlamentet ønsker desuden, at tilladelser på området
skal have en minimumsvarighed på 25 år, samt at manglende anvendelse
og hamstring af tilladelser modvirkes.
Europa-Parlamentet ønsker, at bestemmelserne om harmoniseret virtuel
adgang til bredbånd og adgang til konnektivitetsprodukter med en sikret
kvalitet udgår. I stedet ønsker Europa-Parlamentet, at de nationale til-
synsmyndigheder skal vurdere, om det vil være forholdsmæssigt at pålæg-
ge udbydere, der har en stærk markedsposition i relation til udbud af en-
grosprodukter vedrørende højkvalitets elektroniske kommunikationstjene-
ster, at offentligøre et standardtilbud for sådanne produkter, der følger
fælles retningslinjer udarbejdet af BEREC.
I forhold til bestemmelserne om BEREC ønsker Europa-Parlamentet, at
Kommissionens forslag om indførelsen af en professionel BEREC-
formand med et mandat på tre år udgår. I stedet ønsker Europa-
Parlamentet at tilføje en række yderligere opgaver til listen over tilsyns-
myndighedernes obligatoriske kompetenceområder samt at udvide be-
stemmelserne om myndighedernes budget og personale med henblik på at
understøtte deres uafhængighed.
5.
Nærhedsprincippet
Det er Kommissionens vurdering, at forslaget er i overensstemmelse med nær-
hedsprincippet. Kommissionen fremhæver i den forbindelse, at de eksisterende
rammebestemmelser ikke fuldt ud har kunnet opfylde målet om etablering af
et indre marked for elektronisk kommunikation. Selv om de eksisterende nati-
onale regler kan forenes med gældende EU-lovgivning, skaber forskellene ik-
ke desto mindre hindringer for drift og køb af grænseoverskridende tjenester.
Den frihed til at udbyde elektronisk kommunikation, der garanteres i EU-
lovgivningen begrænses således. Dette har direkte indvirkning på det indre
marked. Ifølge Kommissionen har medlemsstaterne hverken kompetence eller
incitament til at ændre det aktuelle lovgivningsmæssige landskab.
Kommissionen er af den overbevisning, at der er brug for foranstaltninger på
EU-plan til at håndtere de underliggende årsager til problemet. Indførelsen af
én fælles EU-tilladelse skal modvirke den nuværende fragmentering, som er
resultatet af den nationale dimension af de generelle tilladelsessystemer. En
fælles EU-tilladelsesordning sammen med hjemlandskontrollen af tilbage-
trækningen og/eller suspensionen af sådanne tilladelser vil fremme registrerin-
gen af EU-operatørerne og samordningen af de fleste alvorlige håndhævelses-
foranstaltninger, der gælder for dem. Forslaget garanterer en større grad af
lovgivningsmæssig ensartethed og forudsigelighed for sådanne virksomheder
ved at give Kommissionen beføjelse til at kræve, at nationale tilsynsmyndig-
heder trækker foreslåede afhjælpende foranstaltninger, der ville være uforene-
lige med EU-lovgivningen, tilbage. Forslaget skal sikre langt større konver-
gens i de regulerede betingelser for adgang til faste og trådløse ressourcer,
hvilket fremmer udbuddet af tværeuropæiske tjenester. Den fuldkomne har-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1371152_0012.png
12/34
monisering af slutbrugernes rettigheder skal sikre, at slutbrugere og udbydere i
hele EU har de samme rettigheder og forpligtelser, særligt muligheden for at
markedsføre og købe tjenester på tværs af grænser på samme betingelser.
Kommissionen vurderer, at nærhedsprincippet respekteres, idet EU kun griber
ind i det omfang, det er nødvendigt for at afskaffe bestemte hindringer for det
indre marked.
Regeringen er på det foreliggende grundlag enig i Kommissions vurdering og
finder således, at nærhedsprincippet er overholdt.
6.
Gældende dansk ret
Forslaget vil berøre følgende danske regler:
Lov nr. 169 af 3. marts 2011 om elektroniske kommunikationsnet og -tjenester
(Teleloven) med senere ændringer:
fsva. regulering af samtrafik og netadgang mellem udbydere af elektro-
nisk kommunikation, herunder den danske telemyndigheds adgang til at
gennemføre markedsundersøgelser og pålægge udbydere med stærk mar-
kedsposition forpligtelser for at imødegå konstaterede konkurrencepro-
blemer.
Erhvervsstyrelsen har hjemmel (§ 4, stk. 7) til at fastsætte regler med hen-
blik på at pålægge udbydere af elektroniske kommunikationsnet eller -
tjenester at sikre slutbrugere adgang til information og videreformidling af
information og mulighed for at benytte applikationer og tjenester efter
eget valg.
fsva. slutbrugeres ret til portering af abonnentnumre (§§ 26-28) i overens-
stemmelse med direktiv 2002/22/EF og 2009/136/EF om forsyningspligt
og brugerrettigheder. Den nærmere udmøntning og praktiske gennemfø-
relse af portering sker i henhold til en brancheaftale uden yderligere in-
volvering af den nationale myndighed.
fsva. roaming (samt bekendtgørelse nr. 390 af 21. april 2011 vedrørende
roaming) fastlægger, at den danske telemyndighed fører tilsyn med og
træffer afgørelser om udbydere af offentlige elektroniske kommunikati-
onsnet eller -tjenesters overholdelse af bestemmelser i Det Europæiske
Fællesskabs forordninger om roaming på offentlige mobiltelefonnet i Fæl-
lesskabet.
Bekendtgørelse nr. 385 af 27. april 2011 om priskontrolmetoder regulerer,
hvilke priskontrolmetoder den danske telemyndigheds fastsættelse af krav til
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1371152_0013.png
13/34
prissætningen skal tage udgangspunkt i, når sådanne krav stilles til udbydere
med stærk markedsposition.
Bekendtgørelse nr. 988 af 28. juni 2006 om udbydere af elektroniske kommu-
nikationsnets og elektroniske kommunikationstjenesters registrering og opbe-
varing af oplysninger om teletrafik (logningsbekendtgørelsen)
Lov nr. 475 af 12. juni 2009 om radiofrekvenser, som ændret ved lov nr.
1231 af 18. december 2012 om ændring af forskellige lovbestemmelser om
obligatorisk digital kommunikation m.v. indeholder bl.a. bestemmelser om
den politiske ramme for administrationen af frekvenser og tildeling af fre-
kvenser fx gennem afholdelse af auktioner.
Bekendtgørelse nr. 402 af 3. maj 2012 om det frekvenspolitiske ramme-
mandat indeholder de overordnede målsætninger, generelle principper og
specifikke strategier for Erhvervsstyrelsens frekvensadministration samt an-
givelse af, hvilke væsentlige samfundsmæssige hensyn der i tilfælde af
knaphed på frekvenser fører til, at erhvervs- og vækstministeren træffer be-
slutning om metode for tildeling af frekvenser.
Bekendtgørelse nr. 1197 af 14. december 2012, som ændret ved bekendtgø-
relse nr. 999 af 15. oktober 2012, om tilladelser til at anvende radiofrekven-
ser, som bl.a. regulerer varighed og fornyelse af tilladelser til at anvende
frekvenser.
Bekendtgørelse nr. 1129 af 1. december 2009 om overdragelse og tilbagele-
vering af visse tilladelser til at anvende radiofrekvenser, som regulerer mu-
ligheden for at overdrage eller tilbagelevere dele af en frekvenstilladelse,
som er udstedt efter auktion eller offentligt udbud.
Forbruger- og slutbrugerrettigheder er reguleret i Udbudsbekendtgørelsen, jf.
bekendtgørelse nr. 715 af 23. juni 2011 om udbud af elektroniske kommunika-
tionsnet og -tjenester.
7.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Kommissionen har fremsat forslag til en forordning, der ikke skal implemente-
res, men vil gælde umiddelbart i medlemsstaterne. Da forordningen medfører
ændringer af en række af de gældende teledirektiver, kan det dog tilsvarende
blive nødvendigt at ændre den danske telelovgivning og/eller bekendtgørelser
udstedt i medfør heraf.
Indførelsen af en fælles EU-tilladelse er således en nyskabelse i forhold til
gældende ret, som vil kunne medføre lovgivningsmæssige konsekvenser i for-
hold til en notifikationsordning.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
14/34
Bestemmelserne vedrørende harmonisering af forbrugerrettighederne vurderes
i et vist omfang at indeholde nye elementer, som vil få lovgivningsmæssige
konsekvenser. Det er eksempelvis nyt, at der stilles krav til udbyderne
om generelt at offentliggøre bestemte oplysninger, således at forbrugerne gø-
res bekendt med dem inden kontraktindgåelse.
Reglerne om slutbrugeres ret til portering af abonnentnumre vurderes ikke at
have lovgivningsmæssige konsekvenser, men forslaget om ret til videresendel-
se af e-mails vil have sådanne konsekvenser, idet der indføres nye krav til alle
internetudbydere, der stiller e-mailtjenester til rådighed for slutbrugere. Der-
udover har forslaget betydning for reguleringen af domænenavne, da en e-
mailadresse blandt andet består af et domænenavn, der er registreret af inter-
netudbyderen (registranten).
Bestemmelserne om netneutralitet vurderes at medføre behov for at ændre den
gældende bestemmelse om netneutralitet i teleloven. Forslaget kan endvidere
få indflydelse på, hvem der anses som omfattet af udbyderbegrebet i telelov-
givningen og dermed eventuelle forpligtelser til registrering og opbevaring af
oplysninger om teletrafik. Også dette kan således medføre ændringer i telelo-
ven.
Statsfinansielle konsekvenser
Forslaget vurderes at kunne få visse statsfinansielle konsekvenser. Eksempel-
vis kan en harmonisering af tidspunkterne, for hvornår frekvenser gøres til-
gængelige for udbyderne, føre til lavere auktionsprovenuer i de enkelte med-
lemslande. Øget tidsmæssigt sammenfaldende afhændelse af frekvenser fx ved
auktioner kan muligvis have negativ betydning for de investeringer, som tilla-
delsesindehaverne efterfølgende er i stand til at foretage i udrulning af net og
udvikling af tjenester.
En vedtagelse af bestemmelserne om netneutralitet vurderes at kunne have vis-
se statsfinansielle konsekvenser i forbindelse med den mere aktive tilsynsrolle,
der med forslaget umiddelbart pålægges de nationale tilsynsmyndigheder.
Forslaget skærper medlemsstaternes nuværende pligt til at sikre slutbrugernes
adgang til uafhængige evalueringsværktøjer. Således indføres pligt til at etab-
lere en certificeringsordning for interaktive sammenligningssider. Hvis der ik-
ke er adgang til interaktive sammenligningssider gratis eller til en rimelig pris,
har medlemsstaterne pligt til at sørge for, at slutbrugerne har adgang til sådan-
ne. Etablering af en certificeringsordning samt eventuelt en pligt til stille en in-
teraktiv prissammenligningsside til rådighed, vurderes at kunne have visse
statsfinansielle konsekvenser.
En vedtagelse af bestemmelserne omkring udenretlig tvistbilæggelse vurderes
ligeledes at kunne have visse statsfinansielle konsekvenser. I det omfang Tele-
ankenævnet, der i dag varetager tvister i nationale forbrugerkontrakter, ikke
påtager sig tvistbilæggelse i forhold til de grænseoverskridende kontrakter,
vil
klageadgang skulle sikres på anden vis.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1371152_0015.png
15/34
Samlet set vurderes det dermed, at forslaget vil medføre visse statsfinansielle
konsekvenser. Udgifterne afholdes inden for egne rammer.
8.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget vurderes samlet set at ville kunne få positive konsekvenser for sam-
fundsøkonomien i Danmark og EU,
idet understøttelse af et indre marked for
elektronisk kommunikation overordnet vil gavne konkurrence og vækst.
Så-
ledes forventes det eksempelvis, at den øgede samordning af frekvenstildelin-
gen i EU vil give forbrugere og virksomheder bedre adgang til fx 4G-
mobiltelefoni og trådløst bredbånd på europæisk plan. Kommissionens mulig-
hed for at harmonisere tidsplanerne for frekvenstildelingen kan dog for nogle
medlemsstater potentielt komme til at betyde, at frekvenserne bliver stillet se-
nere til rådighed, end det ellers ville være tilfældet.
Det vurderes, at forslaget kan føre til, at der sker en koncentration af tele-
markedet på færre, større udbydere, hvilket kan medføre stordriftsfordele for
udbyderne af elektronisk kommunikation. Det vurderes dog, at koncentrati-
on ikke i sig selv vil føre til øget innovation og styrket konkurrence på tele-
markedet med lavere priser til gavn for forbrugere og virksomheder i Dan-
mark eller EU til følge, som Kommissionen angiver.
9.
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Kommissionens forslag vil medføre administrative konsekvenser i forbindelse
med harmoniseringen af reglerne vedrørende forbrugerbeskyttelse, særligt i
forhold til ændringer i oplysningsforpligtelsen over for forbrugeren. Byrderne
vurderes dog at være af begrænset omfang.
Forslaget vurderes også at indeholde en række administrative lettelser for er-
hvervslivet, herunder bestemmelsen om en fælles EU-tilladelse. Denne be-
stemmelse vurderes at lette de administrative byrder, idet udbyderne alene skal
opfylde reglerne om autorisation i én medlemsstat.
10.
Høring
Forslaget har været sendt i høring i EU-specialudvalget for konkurrenceevne,
vækst og forbrugerspørgsmål med frist den 24. september 2013.
Dansk Energi støtter overordnet Kommissionens ønske om at fremme udvik-
lingen af markedet for elektronisk kommunikation. Dansk Energi støtter sam-
tidig Kommissionens hensigt med at give markedsaktørerne nogle klare og
forudsigelige rammer, som fremmer investeringer i højhastighedsnetværk.
Dansk Energi deler imidlertid den bekymring, som sammenslutningen af de
uafhængige europæiske regulatorer (BEREC) giver udtryk for. Bekymringen
vedrører blandt andet det forhold, at processen for Kommissionens tiltag har
været forhastet, samt at der med valget af instrumenter fra Kommissionen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1371152_0016.png
16/34
(forordninger i stedet for direktiver) lægges op til et skifte i, hvorledes der fø-
res tele-/bredbåndspolitik i Europa. Dansk Energi støtter heller ikke Kommis-
sionens tanker om at skabe én fælleseuropæisk regulator.
Dansk Energi opfordrer Kommissionen til at tilføje bestemmelser vedrørende
markedsføringen af bredbåndshastigheder i de enkelte medlemsstater og hen-
viser i den forbindelse til aftalen om de reviderede retningslinjer for markeds-
føring af bredbåndsforbindelser, som trådte i kraft den 1. marts 2013 i Dan-
mark. Dansk Energi opfordrer samtidig Kommissionen til at se nærmere på en
egentlig varedeklaration af bredbåndshastigheder (mærkningsordning), som
det blandt andet kendes ved energimærkning af hårde hvidevarer.
Dansk Energi støtter Kommissionens arbejde med at sikre et fortsat åbent og
innovativt internet, og at forslaget giver en vid grad af mulighed for aftalefri-
hed forbrugerne og bredbåndsudbyderne imellem. Dansk Energi påpeger, at
netneutralitet blandt andet kan vedrøre begrænsninger i båndbredde, diskrimi-
nation af indhold og over-the-top levering af tjenester. Dansk Energi anfører,
at ved begrænsninger i båndbredde kan prioritering af trafik være nødvendigt
for at opretholde driften af et givent netværk. Dansk Energi anfører endvidere,
at ved diskrimination af indhold eller tjenester er der en særlig udfordring i
forhold til at sikre et åbent internet, hvor innovationen online får de bedst mu-
lige vilkår.
Dansk Energi er ikke tilhænger af lovgivningen inden for netneutralitet, men
er klar over, at der må forventes politisk pres for eventuelle lovfæstede regler
på området for netneutralitet. Dansk Energi gør opmærksom på, at der i dansk
regi er nedsat et netneutralitetsforum, hvor der er bred repræsentation med in-
teressenter for både bredbånds- og indholdsudbydere, myndigheder og forbru-
gere. I Netneutralitetsforum kan eventuelle sager med berøring i forhold til
netneutralitet bringes op. Dansk Energi anser et stigende samarbejde mellem
innovative OTT (”Over the top”) indholds- og tjenesteudviklere og bred-
båndsudbydere/netejere som vejen frem.
Dansk Energi er enig med Kommissionen om, at der er brug for en mere for-
udsigelig, stabil og balanceret regulering af engrospriser for adgang til det
gamle kobbernet, så der skabes bedre forudsætninger og større incitament til
langsigtede investeringer i næste generations accessnet - NGA.
Dansk Metal bemærker, at telebranchen i Europa står over for store mulighe-
der, men også store udfordringer. Mulighederne består i, at en løbende udvik-
ling af de teletekniske løsninger er en forudsætning for den øgede anvendelse
af IKT i Europa. Udfordringerne består i at få de rigtige rammevilkår og ind-
tjeningsmuligheder for, at virksomhederne kan investere i morgendagens tek-
nologi. Dansk Metal noterer sig med en vis bekymring, at det fremsendte for-
slag i meget høj grad fokuserer på yderligere liberalisering af EU’s indre mar-
ked for elektronisk kommunikation, og at efterspørgslen er steget, mens bran-
chens samlede indtjening er faldet. Ifølge Dansk Metal giver det sig udslag i
faldende investeringer i ny teknologi. I stedet for deregulering ønsker Dansk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1371152_0017.png
17/34
Metal reguleringstiltag, der kan sikre en fornuftig ”return of investment”
(ROI).
Dansk Metal finder det bekymrende, at medarbejderforhold ikke indgår i
Kommisionens forslag, idet Dansk Metal bemærker, at sikringen af en god te-
leinfrastruktur også fremadrettet er afhængig af, at den nødvendige udbygning
kan foretages af kvalificerede medarbejdere. Dansk Metal frygter, at Kommis-
sionens forslag vil komme til at gå ud over investeringerne i ny teknologi, men
samtidig også vil betyde flere afskedigelsesrunder, øget lønpres og ulig kon-
kurrence over for de virksomheder, der ønsker fortsat at være en attraktiv virk-
somhed at være ansat i.
DR mener, at forslaget lægger op til, at Kommissionen fremover vil kunne
træffe beslutning om, hvornår en eventuel overdragelse af frekvensressourcer
fra digitalt tv til mobilt bredbånd – herunder den eventuelle overdragelse af
700 MHz båndet – vil skulle finde sted. DR udtrykker bekymring for, at en
centralisering af kompetencen til at fastlægge tidspunktet for en eventuel over-
dragelse af eksisterende tv-frekvenser kan underminere mulighederne for at
tage hensyn til nationale forhold i beslutningen om frekvensanvendelsen.
DR anser sikringen af netneutralitet for at være en afgørende forudsætning for
at danske borgere i et fremtidigt mediebillede kan have fri og åben adgang til
DRs public service-indhold. DR finder det derfor væsentligt, at forslagets mål-
sætning om at sikre det åbne internet og netneutralitet fastholdes.
DR er i tvivl om den nuværende formulering af forslagets bestemmelser er til-
strækkeligt præcise til at sikre netneutralitet i Europa.
DI ITEK bemærker, at telekommunikationssektoren er vigtig for den digitale
økonomi, eftersom alle sektorer i stigende grad er afhængige af såvel bred-
bånds- som mobilforbindelser. DI ITEK har sympati med hensigten om at ud-
brede gevinsterne fra det indre marked til telesektoren. DI ITEK anfører, at det
indre marked har skabt vækst, investeringer og innovation over hele Europa,
og at et indre telemarked må have samme mål, men at det ikke er alle de fore-
slåede tiltag, der har dette fokus. DI ITEK vurderer, at der er risiko for, at flere
af de foreslåede tiltag vil skabe stor usikkerhed i telesektoren til skade for in-
vesteringslysten. DI ITEK beklager, at Kommissionens forslag ikke er resulta-
tet af en tilbundsgående dialog med branche og regulatoriske myndigheder.
Det er endvidere DI ITEK’s synspunkt, at roamingafgifterne bør sættes ned
med henblik på at fremme mobilitet, og videndeling i samfundet. DI ITEK
mener dog ikke, at roamingafgifterne bør afskaffes, da de afspejler reelle om-
kostninger for teleselskaberne. DI ITEK anfører, at det med Kommissionens
forslag vil blive muligt at købe et sim-kort med tilhørende abonnement det bil-
ligste sted i Europa og så anvende telefonen i hele EU til samme takst, og at
der derfor vil være meget lille – om noget – incitament til at investere i udbyg-
ningen af telenettene. DI ITEK opfordrer til, at Kommissionen i stedet også ef-
ter 2016 anvender roaminglofterne til at sænke priserne.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1371152_0018.png
18/34
DI ITEK hilser det velkommen, at Kommissionen med sit udspil tager hul på
netneutralitetsdiskussionen. DI ITEK’s synspunkt er, at der skal være plads til
at teleselskaberne holder den digitale motorvej fri for trafikpropper, men dette
skal ske med størst mulig respekt for innovationen og for udviklingen af nye
tjenester. DI ITEK bemærker, at det er udmærket, at der i Kommissionens for-
slag lægges op til, at teleselskaberne får mulighed for at tilbyde "specialtjene-
ster" med garanteret servicekvalitet. Til gengæld mener DI ITEK, at det er
meningsløst, at forslaget nævner, at sådanne tilbud ikke må påvirke den inter-
nethastighed, som andre kunder har fået tilbudt, idet der kun er en begrænset
båndbredde til rådighed.
Ifølge DI ITEK lægger forslaget op til et opgør med den konkurrencebaserede
tilgang til det europæiske telemarked og til at fremme konsolideringer, hvilket
henholdsvis forundrer og bekymrer DI ITEK.
DI ITEK finder ikke, at der er i dag er et tilladelsesmæssigt problem for tele-
selskaber med hensyn til at etablere sig på det danske telemarked, og mener
derfor, at forslaget risikerer at skabe usikkerhed uden at løse et konkret pro-
blem.
DI ITEK finder det positivt, at Kommissionen vil have længere bindingsperio-
der (12-24 måneder) og vurderer, at det vil sikre større forudsigelighed hos
selskaberne og kan medføre større investeringslyst. Endelig bemærker DI
ITEK, at det forekommer udmærket med øget samarbejde og koordinering på
frekvensområdet.
Forbrugerrådet finder, at forslaget er et ambitiøst forsøg på at rette op på nogle
af de mangler, der plager det indre marked for telekommunikation. Eksempel-
vis er det ved international roaming fortsat ti gange dyrere for en dansk for-
bruger at benytte sin telefon i et andet EU-land end at benytte den i Danmark.
Forbrugerrådet finder desuden, at der stadig udestår en nærmere konsekvens-
vurdering af flere af forslagets punkter.
Forbrugerrådet kan på den ene side tilslutte sig forslagets ambitioner om at ac-
celerere bevægelsen hen imod ens priser for opkald i hele EU og anfører, at
der ikke er objektive omkostningsbegrundelser for de prisforskelle, der kan
konstateres i dag, og at de hidtil anvendte metoder medfører kun en langsom
tilnærmelse. Forbrugerrådet bemærker på den anden side, at de fordele, som
Kommissionen forslår at tildele selskaber, der indgår i en roaming ”alliance”
er af en sådan karakter, at det vil tilskynde til etableringen af et indre marked
for mobilkommunikation i Europa med få store aktører og begrænset konkur-
rencedynamik. Samlet finder Forbrugerrådet derfor denne del af forslaget for
stærkt problematisk.
Forbrugerrådet anfører, at forslaget indeholder en række fastlæggelser – og til
dels styrkelse – af forbrugerrettighederne på telemarkedet, der især er relevan-
te i markeder med en ringere beskyttelse end den danske. Forbrugerrådet me-
ner, at udgangspunktet for den danske holdning bør være, at denne del af for-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1371152_0019.png
19/34
slaget bør støttes, da der ikke skal ske forringelser i den gældende forbrugerbe-
skyttelse.
Forbrugerrådet vurderer, at med forslaget vil måden at sælge kommunikati-
onsydelser i Danmark ændre sig til det mere uigennemsigtige, idet Forbruger-
rådet vurderer, at aftaler med 12 måneders binding vil blive hovedreglen. For-
brugerrådet forventer, at forslaget vil betyde en tilbagevenden til et fokus på
bundlet salg af mobiltelefon og abonnement. Forbrugerrådet anfører, at effek-
ten vil være et mindre dynamisk telemarked med lavere gennemsigtighed og
forringede forbrugerforhold og desuden at det bør sikres, at den passive accept,
der indgår i forslaget, ikke bliver en mulighed på det danske marked.
Forbrugerrådet finder det positivt, at der på europæisk niveau foreslås fastlagt
rettigheder og rammer for netneutralitet, men ønsker en detaljeret analyse af de
mulige reelle effekter på adgangen til det åbne internet af de foreslåede præci-
seringer. Forbrugerrådet anfører, at det ikke er klart, om aftalemulighederne
reelt vil give mulighed for at diskriminere tjenesteudbydere, så forbrugerne vil
opleve et manipuleret ”åbent” internet. Forbrugerrådet finder, at den danske
holdning bør være, at denne del af forslaget bør støttes.
Teleselskabet Hi3G støtter ambitionen om at skabe ét sammenhængende tele-
marked i Europa, men er meget betænkelig ved, at forslaget går væk fra strate-
gien om at regulere telemarkederne ved at sænke adgangsbarrierer og regulere
engrospriserne mellem teleselskaberne. Hi3G anfører at lave adgangsbarrierer
og omkostningsbestemte engrospriser vil sikre, at konkurrencen om slutkun-
derne er helt åben og de bedste betingelser for priskonkurrence og for udvik-
ling af innovative løsninger til glæde for forbrugerne. Hi3G mener ikke, at
Kommissionens forslag sikrer bedre mulighed for priskonkurrence og pro-
duktudvikling, men at det derimod tilgodeser de tidligere telemonopoler ved at
lægge op til bilaterale roamingaftaler mellem selskaberne. Hi3G vurderer, at
forslaget vil føre til, at de mindre aktører gives dårligere konkurrencevilkår
som på sigt sandsynligvis vil miste markedsstyrke og helt må forlade marke-
det.
Ifølge Hi3G står forslaget i skarp kontrast til den tilgang, som Kommissionen
har praktiseret i de seneste 15 år, hvor Kommissionen har arbejdet for øget
konkurrence ved at regulere de tidligere telemonopoler. Hi3G mener, at for-
slaget vil begrænse muligheden for priskonkurrence og fjerne incitamentet til
at udvikle nye innovative løsninger og dermed risiko for forringede konkur-
rencevilkår samt lukning af virksomheder og tab af arbejdspladser.
Hi3G bemærker, at blandt andet de uafhængige europæiske telemyndigheder
(BEREC) har udtalt sig kritisk om forslaget med henvisning til at konkurren-
cevilkårene forværres, og at betydelige investeringer risikerer at gå tabt. Hi3G
anfører, at Kommissionens forslag forenklet sagt er blevet kritiseret for ikke at
være gennemarbejdet, herunder navnlig at samtlige konsekvenser af forslaget
– positive som negative – ikke er inddraget i overvejelserne forud for fremsæt-
telsen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1371152_0020.png
20/34
Hi3G henstiller til, at Danmark ikke støtter det fremsatte forslag, men derimod
arbejder på at fremme udviklingen af telemarkederne på en måde, der tilgode-
ser den effektive konkurrence i markedet og dermed forbrugerne. Hi3G anfø-
rer, at dette bedst sker ved at nedsætte engrospriserne mellem teleselskaberne
til et niveau, der svarer til omkostningerne.
Teleindustrien (TI) og IT-Branchen (ITB) er generelt positive over for bestræ-
belser, der retter sig mod at fremme et velfungerende digitalt indre marked. TI
og ITB deler Kommissionens ambitioner om at skabe et indre marked for tele-
kommunikation for Europa og er positive over for arbejdet med at udvikle ini-
tiativer til at fjerne hindringer for et ægte indre marked for telekommunikation.
TI og ITB mener, at den foreslåede pakke forekommer utilstrækkelig set i for-
hold til at levere de forventede positive resultater i form af jobskabelse, vækst
og innovation.
TI og ITB finder, at forslaget i sig selv skaber en væsentlig regulatorisk og in-
vesteringsmæssig usikkerhed ved at gribe ind i eksisterende direktiver og
roamingforordninger. TI og ITB beklager, at processen omkring forordningens
tilblivelse har været usædvanligt lukket og ikke-transparent.
TI og ITB sætter spørgsmålstegn ved om den planlagte ikrafttræden 1. juli
2014 er realistisk og anfører, at så markante ændringer i reglerne, som Kom-
missionen har foreslået, ikke bør hastes igennem.
TI og ITB mener, at længden af vedtagelsesprocessen medfører usikkerhed,
der vil få betydning for de strategiske beslutninger, som teleselskaberne skal
træffe. TI og ITB vurderer, at det kan medføre udskydelse af investeringer til
skade for jobskabelsen og den øvrige økonomiske genopretning i Europa. TI
og ITB anbefaler kraftigt, at der fra dansk side arbejdes aktivt på en udskudt
ikrafttræden af de dele af Roaming III-forordningen, der påvirkes af forslaget.
TI og ITB vurderer, at en lang række europæiske teleselskaber, herunder de
danske, ellers risikerer at skulle investere anseelige millionbeløb i systemmæs-
sige tilpasninger, der senere kan vise sig overflødige.
TI og ITB støtter generelt en harmonisering af forbrugerbeskyttelsen, men
mangler imidlertid at se en konsekvensanalyse af de foreslåede foranstaltnin-
gers fordele og ulemper. Generelt finder TI og ITB, at de foreslåede forslag til
foranstaltninger – med undtagelse af netneutralitet – ikke tilfører nogen reel
værdi for slutbrugerne, men blot vil øge omkostningerne markant for industri-
en. TI og ITB anfører, at forslaget om taksering af internationale kald (ud over
roaming) er særligt problematisk, idet der er tale om et direkte indgreb i detail-
priser, og at det er ude af trit med EU's generelle reguleringsprincip om, at
priskontrol bør foregå på engrosniveau.
TI og ITB mener, at det er hensigtsmæssigt, at der sker en større grad af har-
monisering af forbrugerbeskyttelsen på tværs af Europa.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1371152_0021.png
21/34
I forhold til netneutralitet finder TI og ITB det positivt, at begrebet 'specialised
services' er inddraget, og at der er mulighed for udbud af differentierede tjene-
ster, samt at der i forslaget ikke opereres med uhensigtsmæssige krav om op-
lysning af detaljerede tekniske parametre. Til gengæld finder TI og ITB be-
stemmelserne om trafikstyring uheldige og for vidtgående. TI og ITB anfører,
at der af hensyn til effektiv trafikstyring kan være behov for at opprioritere tra-
fik, der er forsinkelsessensitiv (voIP/tv streaming). TI og ITB vurderer, at for-
slaget om at der i kontrakter om internet skal indgå en forpligtigelse til at de-
klarere alle traffic management-elementer, er uden værdi for brugerne, idet de
mener, at den vil resultere i ”information overload”, samtidig med at den vil
være omkostningstung at indføre.
TI og ITB finder, at forslaget om at brugerne skal oplyses om opnåelig kapaci-
tet, er et oplagt og velfungerende element med henblik på at sikre transparens.
TI og ITB vil dog med henvisning til det særdeles velfungerende aftalebasere-
de branchesamarbejde i Danmark foreslå, at det i bestemmelsen nævnes, at
transparens fortrinsvis bør sikres gennem selvreguleringstiltag.
TI og ITB vurderer, at artikel 37 (roaming) vil medføre en betragtelig regulato-
risk usikkerhed og dermed er problematisk.
TDC tilslutter sig høringssvar fra Teleindustrien, men peger på bestemmelser-
ne om et europæisk Virtual Access produkt som et vigtigt punkt i forslaget, der
bør tages op fra dansk side. TDC vurderer, at bestemmelserne kan være hen-
sigtsmæssige, men opfordrer til at der fra dansk side arbejdes på at få bestem-
melserne tydeliggjort. således at det fremgår, at der ikke skal pålægges paral-
lelle forpligtigelser til at levere substituerende engros adgangsprodukter, hvis
der pålægges – direkte eller indirekte – en smp operatør forpligtigelse til at til-
byde ’europæisk VULA’.
11.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslaget har været behandlet i Rådets arbejdsgruppe for IT og telekommuni-
kation
en række
gange,
hvor man stadig er i gang med første tekniske gen-
nemlæsning.
Her har der været generel opbakning til forslagets overordnede
formål om skabe et reelt indre marked for elektronisk kommunikation. Samti-
dig er der fra de fleste landes side udtrykt skepsis over for, om de konkrete
midler, som forslaget vil benytte til at realisere et indre marked for elektronisk
kommunikation, er de rette til at nå målet.
Således har en lang række lande
kritiseret bestemmelserne om en fælles EU-tilladelse for udbydere af elek-
tronisk kommunikation for at være for komplicerede.
En række lande har desuden været skeptiske over for valget af forordning til
at sikre bedre slutbrugervilkår.
I forhold til at indføre fælleseuropæiske regler for netneutralitet er der lige-
ledes skepsis over for det valgte lovgivningsinstrument, idet flere lande fore-
trækker retningslinjer fra BEREC eller en ændring af det gældende forsy-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1371152_0022.png
22/34
ningspligtdirektiv. Endvidere er der generelt enighed blandt medlemslande-
ne om, at bestemmelserne i Kommissionens forslag er for upræcise. Et fler-
tal af medlemslande ventes dog at kunne acceptere en form for regulering af
netneutralitet på europæisk niveau.
En lang række lande har været kritiske over for bestemmelserne om fre-
kvenser, herunder særligt at give ekstra beføjelser til Kommissionen for så
vidt angår auktionsdesign. I stedet for at indføre ny lovgivning på området
ønsker man at udnytte den eksisterende lovgivning bedre.
Endelig er en lang række lande er kritiske over for bestemmelserne om
harmoniseret virtuel adgang til bredbånd og konnektivitetsprodukter med
en sikret kvalitet.
12.
Regeringens generelle holdning
Kommissionens forslag har overordnet set til formål at understøtte realise-
ringen af et indre marked for elektronisk kommunikation. Regeringen støtter
dette formål. Regeringen deler Kommissionens vurdering af, at et velfunge-
rende indre marked for elektronisk kommunikation vil være til gavn for hele
den europæiske økonomi.
Forslaget omhandler en række emner (fx udbud af elektronisk kommunika-
tion på tværs af grænser, roaming og netneutralitet), der er væsentlige for at
skabe et reelt indre marked for digitale tjenester. Regeringen er af den opfat-
telse, at det er vigtigt at sikre, at de midler, som Kommissionen foreslår for
at nå målet, også er de rigtige.
Regeringen er enig med Kommissionen i, at øget harmonisering kan bidrage
til at understøtte et indre marked for digitale tjenester og dermed øget vækst.
Regeringen lægger imidlertid vægt på, at den konkrete regulering ikke for-
ringer konkurrencen
på telemarkedet.
Realiseringen af et indre marked for
elektronisk kommunikation skal blandt andet ske ved at sikre lige konkur-
rencemuligheder for selskaberne samt sikre retfærdig og lige vilkår for aktø-
rerne på markedet og incitament til investering og innovation.
For at skabe et reelt indre marked for elektronisk kommunikation skal ud-
bydere af elektronisk kommunikation have mulighed for at udbyde de sam-
me tjenester på tværs af EU’s grænser. Derfor finder regeringen det positivt,
at der med forslaget lægges op til at skabe bedre muligheder for dette.
Danmark arbejder for gensidig anerkendelse af autorisationer og simpli-
ficering af notifikationsproceduren for udbydere af elektronisk kommuni-
kation. Reglerne på området skal være så simple som muligt. Regeringen
kan støtte Kommissionens forslag, men kan samtidig også støtte en simpli-
ficering heraf.
Det er vigtigt at sikre de europæiske forbrugere et højt, ensartet beskyttel-
sesniveau, da det vil styrke konkurrencen
på telemarkedet
på tværs af lan-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1371152_0023.png
23/34
dene og sikre en bedre beskyttelse af forbrugerne på tværs af grænserne.
Regeringen lægger vægt på, at det danske forbrugerbeskyttelsesniveau efter
en samlet vurdering ikke forringes med forslaget.
I den forbindelse lægger
regeringen vægt på, at Danmark kan fastholde de korte bindingsperioder
for mobilabonnenter. Hvis det i sidste ende vurderes, at et direktiv vil være
bedre til at sikre et højt forbrugerbeskyttelsesniveau, inklusiv en kort bin-
dingsperiode, er regeringen derfor fleksibel i forhold til valg af lovgiv-
ningsinstrument (forordning eller direktiv).
Regeringen støtter overordnet arbejdet med at nedbringe roamingpriserne.
Regeringen er bekymret for, at indførelsen af roamingaftaler vil gavne store
operatører med mobilnet i flere EU-lande på bekostning af mindre operatø-
rer til skade for konkurrencen.
Regeringen støtter, at der indføres ”roam-
like-at-home” for alle teleudbydere i hele EU. Regeringen vil samtidig ar-
bejde for, at der gennemføres en væsentlig sænkning af engrospriserne
for roaming for at undgå, at mobilselskaberne taber penge på salg af
roamingtjenester. Af samme årsag støtter regeringen, at mobilselskaberne
får mulighed for at fastsætte en grænse for ”fair use” på baggrund af reg-
ler fastsat af Kommissionen. Det er vigtigt, at en sådan grænse ikke hin-
drer et rimeligt forbrug af mobilkommunikation i EU. Det er samtidig vig-
tigt, at kriterierne bliver enkle og klare, og at forbrugerne løbende bliver
oplyst om deres forbrug i forhold til grænsen.
Regeringen kan støtte, at bestemmelsen om at indføre lofter for de takster,
som udbyderne af elektronisk kommunikation må tage for opkald og SMS
til andre EU-lande, udgår af forordningsforslaget, idet regeringen ikke
finder behov for at for at regulere detailpriserne på området.
Regeringen finder, at Kommissionens øgede fokus på netneutralitet er posi-
tiv, og regeringen støtter generelt fælleseuropæiske initiativer, der har til
hensigt at skabe klarhed over spørgsmål relateret til netneutralitet.
Adgan-
gen til at prioritere og styre trafik skal være begrænset til helt særli-
ge/ekstraordinære og afgrænsede tilfælde, hvor det kan være nødvendigt
at anvende rimelige trafikstyringsmekanismer af hensyn til at sikre tjene-
stekvaliteten i nettet. Regeringen er positiv over for, at udbydere får mu-
lighed for at tilbyde specialtjenester med en forbedret tjenestekvalitet, for-
udsat at det ikke medfører en generel forringelse af kvaliteten af alminde-
lige internetadgangstjenester. Regeringen vil desuden arbejde for, at de
administrative byrder ved en eventuel tilsynsforpligtelse bliver proportio-
nale.
Harmonisering af regler for frekvenser, der er harmoniserede til brug for
trådløst bredbånd, herunder om tidspunkterne for, hvornår frekvenser gøres
tilgængelige, kan være et middel til at fremme et reelt indre marked for digi-
tale tjenester. Regeringen lægger dog vægt på, at man også fremover i auk-
tioner over frekvenser kan sikre politiske mål som fx dækning med trådløst
bredbånd i udkantsområder,
samt at de artikler, der omhandler frekvensre-
guleringen, alene skal omfatte frekvensbånd, der er harmoniseret til tråd-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1371152_0024.png
24/34
løst bredbånd, og ikke frekvenser afsat til andre formål som fx broadca-
sting. Der er dog i den eksisterende EU-lovgivning allerede bestemmelser
om tilrettelæggelse af auktioner, frister for tildeling af tilladelser og ud-
formning af tilladelsesvilkår. Disse bestemmelser skal blandt andet frem-
me konkurrencen, bidrage til udviklingen af det indre marked og fremme
udbredelse af trådløst bredbånd. I stedet for ny lovgivning bør mulighe-
derne i den eksisterende EU-lovgivning udnyttes fuldt ud. Regeringen kan
derfor støtte, at de artikler, der omhandler frekvensreguleringen, udgår af
forordningen.
Regeringen støtter, at bestemmelserne om harmoniseret virtuel adgang til
bredbånd erstattes af en bestemmelse, hvorefter de nationale tilsynsmyn-
digheder skal vurdere, om det vil være forholdsmæssigt at pålægge udby-
dere, der har en stærk markedsposition i relation til udbud af engrospro-
dukter vedrørende højkvalitets elektroniske kommunikationstjenester, at
offentligøre et standardtilbud for sådanne produkter. Regeringen støtter
desuden, at forslaget om konnektivitetsprodukter med en sikret kvalitet
udgår, idet det vurderes, at der er tale om forhold, som hidtil med succes
har været styret af markedet selv.
Regeringen støtter, at BEREC skal have mulighed for at spille en strate-
gisk rolle. Fra dansk side lægges der i den forbindelse vægt på, at
BEREC, herunder sammenslutningens formand, handler uafhængigt af
andre instanser. Regeringen finder i øvrigt, at det fortsat bør være op til
den enkelte medlemsstat at vurdere, hvordan varetagelsen af opgaverne
under teledirektiverne mest hensigtsmæssigt struktureres nationalt, her-
under at beslutte, om opgaverne skal varetages af en eller flere uafhængi-
ge myndigheder.
13.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering
den 29. november 2013.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1371152_0025.png
25/34
2. Net- og informationssikkerhedsdirektivet (NIS), KOM (2013) 48
Revideret notat. Ændringer markeret med fed og kursiv.
1.
Resumé
Forslaget har til formål at sikre et højt niveau for net- og informationssik-
kerhed i EU ved at pålægge medlemsstaterne, de offentlige myndigheder
samt en bred række markedsoperatører at foretage en række organisatoriske
og sikkerhedsmæssige foranstaltninger. Medlemsstaterne skal bl.a. etablere
en national kompetent myndighed og en it-beredskabsenhed samt samarbej-
de med myndighederne i de andre medlemsstater, mens de offentlige myn-
digheder og markedsoperatørerne bliver pålagt en række sikkerhedskrav
samt en anmeldelsespligt ved sikkerhedshændelser.
Forslaget skønnes at have lovgivningsmæssige konsekvenser, statsfinansielle
konsekvenser samt administrative konsekvenser for erhvervslivet. Det er for-
ventningen, at forslaget vil have positive samfundsøkonomiske gevinster, da
det skal bidrage til øget modstandsdygtighed og færre
brud på net- og infor-
mationssikkerheden
til fordel for den generelle funktion af samfundet.
Forslaget er sat på dagsordenen for rådsmødet (telekommunikation) den 6.
juni 2014 til fremskridtsrapport.
2.
Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2013) 48 af 7. februar 2013 fremsendt forslag
til et direktiv om foranstaltninger, der skal sikre et højt fælles niveau for net-
og informationssikkerhed i hele EU. Forslaget er fremsat med hjemmel i
TEUF artikel 114 og skal behandles efter den almindelige lovgivningsproce-
dure i TEUF artikel 294. Rådet træffer afgørelse med kvalificeret flertal.
Kommissionen offentliggjorde i 2001 sin første meddelelse om net- og infor-
mationssikkerhed (NIS), som sidenhen blev fulgt op af en række andre initiati-
ver på EU-plan, herunder oprettelsen af Det Europæiske Agentur for Net- og
Informationssikkerhed (ENISA) i 2004.
Det seneste tiltag er den fælles meddelelse fra Kommissionen og Unionens
Højtstående Repræsentant for udenrigsanliggender og sikkerhedspolitik om en
europæisk strategi for cybersikkerhed, der blev fremlagt den 7. februar 2013
og vedtaget på Rådet for Generelle Anliggender (GAC) den 25. juni 2013.
Strategiens mål er at garantere et sikkert og pålideligt digitalt miljø samtidig
med, at de grundlæggende rettigheder og værdier i EU fremmes og beskyttes.
Det foreslåede direktiv er et væsentligt initiativ under strategien.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1371152_0026.png
26/34
3.
Formål og indhold
Formålet med direktivforslaget er at sikre et højt fælles niveau for net- og in-
formationssikkerhed i forhold til internettet samt private netværk og informati-
onssystemer. Dette er en del af den infrastruktur for informations- og kommu-
nikationsteknologi (IKT), som medlemsstaterne i dag er afhængige af både på
nationalt plan og på tværs af landegrænser. IKT-infrastrukturen er i dag –
bortset fra på teleområdet – præget af medlemsstaternes frivillige tilgang til
net- og informationssikkerhed, hvilket i henhold til forslaget ikke yder til-
strækkelig beskyttelse mod hændelser og risici i EU. Krav til sikkerhed og in-
tegritet på teleområdet er i dag reguleret i medlemsstaterne på baggrund af ar-
tikel 13a og 13b i rammedirektivet om elektronisk kommunikation (herefter
rammedirektivet). Udbydere, der er omfattet af
rammedirektivet,
er derfor
undtaget i det foreliggende forslag til
et
NIS-direktiv.
En hændelse er i forslaget defineret som ”enhver omstændighed eller begiven-
hed, der har en faktisk negativ indvirkning på sikkerheden” og kan opstå som
følge af menneskelige fejl, naturbegivenheder, tekniske fejl eller ondsindede
angreb. Disse hændelser bliver stadig mere omfattende, de sker hyppigere, og
de er mere komplekse.
For at øge niveauet for net- og informationssikkerhed indeholder det foreslåe-
de direktiv følgende centrale emner:
Minimumskapacitet (kapitel II)
Alle medlemsstater pålægges at sikre, at de hver har et minimum af kapaciteter
ved at udpege én national kompetent myndighed for sikkerheden af net og in-
formationssystemer, oprette en it-beredskabsenhed (CERT) og vedtage en na-
tional NIS-strategi og NIS-samarbejdsplan.
En national NIS-strategi skal angive strategiske mål og konkrete politiske og
lovgivningsmæssige foranstaltninger med henblik på at nå og opretholde et
højt niveau for net- og informationssikkerhed. Strategien skal omfatte den na-
tionale NIS-samarbejdsplan, der som minimum skal indeholde:
En plan til brug ved identifikation af risici og vurdering af potentielle
begivenheders (truslers) konsekvenser.
Definition af roller og ansvarsområder for de forskellige aktører, der er
involveret i planens gennemførelse.
Definition af samarbejds- og kommunikationsprocesser, som sikrer fo-
rebyggelse, detektion, reaktion, reparation og genopretning, og er mo-
duleret i forhold til alarmniveauet.
En køreplan for NIS-øvelser og praktisk uddannelse for at styrke, vali-
dere og teste planen.
Samarbejdsnetværk (kapitel III)
De nationale kompetente myndigheder og Kommissionen skal samarbejde i et
netværk, der muliggør sikker og effektiv samordning, herunder også koordine-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1371152_0027.png
27/34
ret informationsudveksling via en sikret informationsudvekslingsinfrastruktur
samt detektering og indsats på EU-plan. Inden for dette netværk udveksler
medlemsstaterne information og samarbejder for at imødegå trusler og hæn-
delser.
Krav til offentlige myndigheder og markedsoperatører (kapitel IV)
De nationale kompetente myndigheder og Kommissionen skal samarbejde i et
netværk, der muliggør sikker og effektiv samordning, herunder også koordine-
ret informationsudveksling via en sikret informationsudvekslingsinfrastruktur
samt detektering og indsats på EU-plan. Inden for dette netværk udveksler
medlemsstaterne information og samarbejder for at imødegå trusler og hæn-
delser.
Krav til offentlige myndigheder og
markedsoperatører
(kapitel IV)
Forslaget sigter – med rammedirektivet som forlæg – mod at sørge for, at der
udvikles en risikostyringskultur,
hvor information om trusler og hændelser
udveksles.
Markedsoperatører
og offentlige myndigheder forpligtes derfor til:
at gennemføre risikostyring, dvs. foretage en vurdering af de risici, de
står overfor, og til at vedtage passende og forholdsmæssige foranstalt-
ninger til at sikre net- og informationssikkerheden på deres område,
samt
at anmelde hændelser, der i alvorlig grad truer deres net- og infor-
mationssystemer, og som har væsentlig indvirkning på tjenesternes
kontinuitet.
Markedsoperatører afgrænses i direktivforslaget til særligt kritiske infra-
strukturer inden for eksempelvis bank-, energi- , transport- og sundhedssek-
torerne samt leverandører af informationssamfundstjenester såsom e-
handelsplatforme, internetbetalingstjenester, sociale netværk, søgemaskiner,
cloud computing-tjenester og applikationsforhandlere.
Kravene gælder ikke for såkaldte mikrovirksomheder. Det vil sige virksom-
heder, der beskæftiger under 10 personer, og som har en årlig omsætning el-
ler samlet årlig balance, der ikke overstiger 15 mio. kr.
4.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentets ændringsforslag til direktivforslaget var til afstemning
på plenarforsamlingen den 13. marts 2014.
De mest væsentlige af ændringsforslagene kan kort opsummeres som følger:
Det skal være muligt for medlemsstaterne at udpege mere end én
kompetent myndighed, når blot der også udpeges et koordinerende
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1371152_0028.png
28/34
kontaktpunkt. Det ønskes ligeledes også begrænset, hvilke myndig-
heder der skal kunne udnævnes som kompetent myndighed.
Det skal på tilsvarende måde være muligt at have mere end én CERT
til at løse opgaverne efter direktivet – evt. fordelt efter sektorer.
Direktivforslagets anvendelsesområde ønskes begrænset til de sær-
ligt samfundskritiske infrastrukturer, der nu også skal omfatte ”in-
ternet exchange points”, vandforsyning og fødevarekæden. Offent-
lige myndigheder og informationssamfundstjenesterne tages på den
baggrund ud af direktivforslaget. Rapportering på frivillig basis skal
dog fortsat være en mulighed.
Kriterierne for hvornår en hændelse er tilstrækkeligt alvorlig til at
udløse anmeldelsespligt fastsættes nu direkte i direktivet i stedet for
at være udlagt til delegerede retsakter.
Nærhedsprincippet
5.
Det er Kommissionens opfattelse, at forslaget er i overensstemmelse med nær-
hedsprincippet. Kommissionen fremhæver, at målet med forslaget ikke i til-
strækkelig grad kan opfyldes af medlemsstaterne alene og derfor bedre nås på
EU-plan under henvisning til net- og informationssikkerheds grænseoverskri-
dende karakter. En passende grad af samordning mellem medlemsstaterne vil
kunne sikre, at
trusler
og hændelser takles effektivt i den tværnationale sam-
menhæng, hvori de opstår. En tilgang baseret på frivillighed har hidtil kun ført
til samarbejde mellem et mindretal af medlemsstater med højt kapacitetsni-
veau. Yderligere vurderer Kommissionen, at forskellene mellem de relevante
lovgivninger og politikker udgør en hindring for virksomheder, der ønsker at
drive forretning i flere lande, og for opnåelse af globale stordriftsfordele.
På det foreliggende grundlag er det regeringens vurdering, at nærhedsprincip-
pet er overholdt.
6.
Gældende dansk ret
Ansvaret for net- og informationssikkerheden i Danmark varetages af de re-
spektive sektorer i henhold til sektoransvarsprincippet. Det reguleres på nuvæ-
rende tidspunkt kun i relation til telesektoren ved § 8 a og §§ 62-64 i lov nr.
169 af 3. marts 2011 om elektroniske kommunikationsnet og -tjenester (som
ændret ved lov nr. 1231 af 18. december 2012) og udmøntet i bekendtgørelse
nr. 396 af 21. april 2011 om rammerne for informationssikkerhed og bered-
skab samt bekendtgørelse nr. 445 af 11. maj 2011 om informationssikkerhed
og beredskab for elektroniske kommunikationsnet og –tjenester (informations-
sikkerhedsbekendtgørelsen).
Danmark har siden 2011 haft en statslig varslingstjeneste for internettrusler,
GovCERT, hvis virksomhed hviler på lov nr. 596 af 14. juni 2011 om behand-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1371152_0029.png
29/34
ling af personoplysninger ved driften af den statslige varslingstjeneste for in-
ternettrusler m.v. samt bekendtgørelse nr. 1304 af 17. december 2012 om vil-
kår for tilslutning til den statslige varslingstjeneste for internettrusler. Gov-
CERT er en del af Center for Cybersikkerhed ved Forsvarets Efterretningstje-
neste. Den nævnte lovgivning administreres af Center for Cybersikkerhed.
7.
Lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget vil have lovgivningsmæssige konsekvenser ved gennemførsel af di-
rektivet i dansk ret, da der indføres nye krav til alle offentlige myndigheder og
i vid udstrækning
til markedsoperatører.
Statsfinansielle konsekvenser
Det vurderes endvidere, at forslaget kan have statsfinansielle konsekvenser, i
form af omkostninger til foranstaltninger relateret til risikostyring, etablering
af sikringssystemer og anmeldelse af eventuelle hændelser. Jævnfør den gæl-
dende budgetvejledning afholdes omkostninger indenfor de relevante ressort-
ministeriers eksisterende rammer.
Kommissionen estimerer, at forslaget kun vil have virkning for EU’s budget,
hvis medlemsstaterne vælger at tilpasse en bestående infrastruktur til informa-
tionsudveksling og ønsker, at Kommissionen skal gennemføre en sådan tilpas-
ning inden for den flerårige finansielle ramme for 2014-2020. Engangsudgif-
ten anslås af Kommissionen til ca. 9,3 mio. kr.. Danmark finansierer i dag ca.
2 pct. af EU's budget. Fastholdes denne finansieringsandel også fremover sva-
rer det til en dansk udgift på ca. 0,2 mio. kr.. Alternativt peger Kommissionen
på, at medlemsstaterne kan dele engangsudgiften
på ca. 9,3 mio. kr.
til tilpas-
ning af en bestående infrastruktur eller beslutte at oprette en ny infrastruktur
og afholde omkostningerne hertil, som skønnes at være ca. 75 mio. kr. pr. år.
8.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Det er forventningen, at en højere net- og informationssikkerhed vil føre til
færre nedbrud og øget modstandsdygtighed i forhold til internetbaseret krimi-
nalitet. Dette kan være med til at forbedre det indre markeds funktion samt bi-
drage til udviklingen af et digitalt indre marked, og forslaget vurderes på den-
ne baggrund at kunne have positive samfundsøkonomiske konsekvenser.
9.
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget vurderes at have mindre administrative konsekvenser for de omfat-
tede virksomheder, der i forslaget er udpeget som markedsoperatører. De ad-
ministrative konsekvenser vurderes til dels at bestå af omstillingsbyrder, dels
at bestå af løbende byrder. Omstillingsbyrden består i at indføre et øget niveau
af informationssikkerhed, herunder med henblik på at efterleve de sikkerheds-
krav, der følger af forslaget. De løbende byrder består i at sikre en opdateret ri-
sikovurdering og dermed sikringsforanstaltninger, der bl.a. svarer til den tek-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1371152_0030.png
30/34
nologiske udvikling, samt anmelde hændelser til den nationale kompetente
myndighed.
10.
Høring
Forslaget har været sendt i høring i Specialudvalget for Konkurrenceevne-,
Vækst- og Forbrugerspørgsmål. Der er modtaget høringssvar fra Dansk Me-
tal, Dansk Industri/ITEK, Finansrådet, Ingeniørforeningen (IDA), KL, Land-
brug og Fødevarer, LO, Rådet for Digital Sikkerhed, Dansk Aktionærforening
og FSR–danske revisorer.
Overordnet støtter Dansk Metal, Dansk Industri/ITEK, Ingeniørforeningen
(IDA), KL, Landbrug og Fødevarer, LO og Rådet for Digital Sikkerhed for-
slagets formål om at sikre et højt fælles niveau for net- og informationssikker-
heden, men med visse bemærkninger. Finansrådet støtter op om initiativer, der
kan dæmme op for den stigende kriminalitet på IT-området, men finder det ik-
ke hensigtsmæssigt at bruge regulering som det vigtigste middel. Dansk Akti-
onærforening og FSR–danske revisorer har svaret, at de ingen bemærkninger
har til forslaget.
Dansk Metal påpeger, at
direktivforslagets
formål er afgørende vigtig både i
forhold til enkeltindividers tillid til digitale tjenester og i forhold til at opnå de
mål for informationstjenesters anvendelse, som bl.a. skitseres i Europas Digi-
tale Dagsorden. Endvidere noterer Dansk Metal tilfredshed med, at direktiv-
forslaget lægger op til, at bestemmelserne i direktiv 2002/21/EF (rammedirek-
tivet) udvides til også at gælde for vigtige udbydere af informationssamfunds-
tjenester som defineret i direktiv 98/34/EF (informationsproceduredirektivet).
Dansk Industri/ITEK anbefaler, at der tages initiativer til en grundig offentlig
debat om net- og informationssikkerhed fremadrettet, f.eks. ved en konference.
DI/ITEK fremhæver området for standarder, og pointerer, at der i det europæi-
ske arbejde kan inddrages materiale, som allerede foreligger fra USA, f.eks.
CIP-standarderne lavet af NERC (North American Electric Reliability Corpo-
ration) og NIST (National Institute of Standards and Technology), der har ud-
viklet standarder inden for kritisk infrastruktur. DI/ITEK anfører desuden, at
grænsen mellem cyberkriminalitet og cyberkrig er ved at blive udvisket, og at
EU bør tage initiativer på internationalt niveau i den forbindelse, ligesom at
NATO bør inddrages som en væsentlig spiller på dette område i fremtiden.
DI/ITEK foreslår, at strategien og forslaget bør bringes i overensstemmelse
med hinanden i forhold til en oplistning af, hvad der er kritiske sektorer, og at
området vedrørende vand og varme medtages. Derudover peges der på, at de
indbyrdes afhængigheder mellem forskellige kritiske samfundsfunktioner i
forbindelse med NIS-strategi og risikovurdering er vigtige og bør adresseres
(f.eks. ”uden el ingen teleinfrastruktur og betalingsinfrastruktur”). DI/ITEK
erkender, at forslaget kan medføre visse omkostninger for dele af det private
erhvervsliv, men at det er ”penge givet godt ud”, fordi det er et vigtigt sam-
fundsproblem, der skal løses. DI/ITEK anbefaler, at sikkerhed gøres til en ak-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1371152_0031.png
31/34
tiv del af dansk erhvervspolitik. Sluttelig peges der på, at der generelt bør har-
moniseres så meget som muligt af hensyn til virksomheder, der har aktiviteter
på alle europæiske markeder.
Finansrådet er skeptiske overfor regulering som middel til at harmonisere sik-
kerhedsforanstaltninger, idet lovgivning som oftest tager udgangspunkt i en al-
lerede eksisterende teknologi, hvilket kan virke hæmmende, da teknologien
hele tiden udvikler sig. Finansrådet anfører endvidere, at man må sikre, at sik-
kerhedsinitiativer ikke i sig selv udgør en risiko set i lyset af, at bankerne skal
udlevere fortrolige oplysninger om sikkerhedshændelser, og at oplysninger hos
den offentlige forvaltning er underlagt offentlighedsloven. Finansrådet nævner
i relation til forslagets anvendelsesområde om afgrænsningen i forhold til EU-
regulering om persondatabeskyttelse, at det er væsentligt at dele informationer
om identificerede ulovlige handlinger eller handlinger, hvor der er konkret be-
grundet mistanke. Databeskyttelsesretten må ikke kunne benyttes som et skal-
keskjul for kriminel aktivitet. Vedrørende definition af ”risiko” bemærkes, at
en privat virksomhed skal tage udgangspunkt i sine egne risici, som ikke nød-
vendigvis er sammenfaldende med risici i offentligt regi. Slutteligt anfører Fi-
nansrådet en række forslag vedrørende sikring af ressourcer til opklaring af it-
kriminalitet.
Ingeniørforeningen, IDA, bemærker, at et sikkert og pålideligt digitalt miljø er
afgørende for den eksisterende brug af internettet samt for borgeres tillid til at
bruge digitale tjenester. Dette er vigtigt for det fremtidige velfærdssamfund,
som delvist baserer sig på muligheden for, at både Danmarks og Europas bor-
gere bliver endnu mere digitale i adfærd end tilfældet er i dag. IDA understre-
ger, at der ikke må tillades adgang til at udfordre den enkeltes ret til privatliv
eller tillades adgang til private oplysninger udenom normal gældende lovgiv-
ning. Det fremhæves også, at forslaget kun er attraktivt, hvis det faktisk med-
virker til at sikkerhedsniveauet også i Danmark forhøjes eller i det mindste be-
vares på det nuværende niveau. Om etablering af samarbejdsnetværket på EU-
plan mener IDA, at der kan suppleres med nationale enheder i form af et sam-
arbejde mellem myndigheder og
markedsoperatører.
KL peger på, at en indberetningspligt af hændelser til den statslige varslings-
tjeneste GovCERT vil kræve ressourcer, men at standarder for indberetningen
vil gøre omkostningerne overskuelige. KL konstaterer, at der i dag ikke er krav
til kommunerne om anvendelse standarder og certificering af det kommunale
sikkerhedsniveau. KL har anbefalet ISO27.001-standarden, som anvendes i
vid udstrækning i kommunerne i landet. Et krav om stringent anvendelse heraf
må forventes at koste ressourcer i kommunerne.
Landbrug og Fødevarer henleder opmærksomheden på, at eventuelle krav ret-
tet mod virksomheder i relation til it-sikkerhedsmæssige foranstaltninger skal
afvejes og vurderes med hensyn til deres effektivitet i forhold til de byrder og
tekniske begrænsninger, foranstaltningerne medfører.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1371152_0032.png
32/34
LO anmoder om, at regeringen er opmærksom på eventuelle administrative
konsekvenser for A-kasserne.
Rådet for Digital Sikkerhed anbefaler som DI/ITEK, at der tages initiativer til
en grundig offentlig debat om net- og informationssikkerhed, samt at indbyr-
des afhængigheder mellem kritiske funktioner kortlægges. Rådet for Digital
Sikkerhed finder det i øvrigt både oplagt og nødvendigt med en struktur, der
adskiller det civile beredskab fra den nationale myndighed. Rådet for Digital
Sikkerhed gør endvidere opmærksom på, at der allerede foregår et stort stan-
dardiseringsarbejde inden for it-sikkerhed og peger på amerikanske organer
som NERC og NIST.
11.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Under forhandlingerne har diskussionerne vist sig primært at være centreret
omkring detaljeringsgraden af de nationale NIS-strategier, medlemsstater-
nes mulighed for selv at tilrettelægge deres myndighedsstruktur, karakteren
af samarbejdsnetværkets arbejde, pligten til at udveksle oplysninger samt
anvendelsesområdet for sikkerheds- og anmeldelseskravene. Stort set alle
bestemmelserne i direktivforslaget har dog været genstand for meget langva-
rige og tekniske drøftelser. I det følgende redegøres der for de mest væsentli-
ge:
I forhold til NIS-strategiernes detaljeringsgrad synes der at være bred enig-
hed om, at disse skal holdes så generelle som muligt, således at medlemssta-
terne ikke uforvarende kommer til at blotte nationale sårbarheder.
I relation til udpegningen af en eller flere kompetente myndigheder/
CERT’er og dermed myndighedsstrukturen i den enkelte medlemsstat, synes
der at være generel opbakning til, at det skal være op til medlemsstaterne
selv at afgøre, hvordan deres myndighedsstruktur indrettes mest hensigts-
mæssigt. Det diskuteres dog fortsat, i hvilket omfang direktivforslaget skal
fastlægge henholdsvis de kompetente myndigheders og CERT’ernes opga-
ver, samt hvordan opgaverne konkret skal fordeles mellem dem.
I forhold til samarbejdsnetværkets karakter er medlemsstaterne delt i to
grupper. Den ene ønsker, at samarbejdsnetværket alene skal bruges til erfa-
ringsudveksling, hvorimod den anden gruppe ønsker et mere operationelt
samarbejdsnetværk, hvor medlemsstaterne forpligtes til at samarbejde om
håndteringen af grænseoverskridende trusler og hændelser. Det har især
været pligten til at rundsende varslinger og til at koordinere håndteringen
af hændelser, der har givet anledning til drøftelser, fordi direktivforslaget
ikke har været tilstrækkelig klart.
I relation til udvekslingen af oplysninger i samarbejdsnetværket synes ho-
vedbekymringen hos medlemsstaterne at være, at man ikke ønsker at være
forpligtet til at udveksle følsomme eller fortrolige oplysninger. Det har
især været oplysninger af betydning for den nationale sikkerhed, som man
har ønsket at beskytte. Flertallet af medlemsstater har således ønsket at
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1371152_0033.png
33/34
deling af sådanne oplysninger alene sker på frivillig basis. Det har i den
forbindelse ligeledes været drøftet, i hvilket omfang direktivforslaget bør
henvise til reglerne om beskyttelse af personoplysninger. Konklusionen
synes dog at være, at det må være tiltrækkeligt at stille krav om, at deling
af personoplysninger kun sker i overensstemmelse med de til enhver tid
gældende regler om persondatabeskyttelse, i det omfang de finder anven-
delse.
I forhold til definitionen af markedsoperatører synes flertallet af med-
lemsstater at være for, at informationssamfundstjenesterne slettes fra an-
vendelsesområdet, og at der således alene fokuseres på de særligt sam-
fundskritiske infrastrukturer. Der er derimod ikke enighed om, hvorvidt
listen over særligt samfundskritiske infrastrukturer skal være udtømmen-
de og klart defineret eller ikke-udtømmende og bredt formuleret, således
at den kun indikerer de relevante sektorer.
I relation til undtagelsen af mikrovirksomheder har flere medlemsstater
stillet spørgsmålstegn ved, om størrelsen af virksomheden samt antallet af
ansatte er de rigtige kriterier at lægge vægt på, når man skal undgå upro-
portionelle krav.
I forhold til indholdet af sikkerhedskravene er der bred enighed om, at de
skal afspejle de for telebranchen gældende krav, og at både nationale og
internationale standarder skal inddrages ved fortolkningen heraf.
I relation til anmeldelsen af hændelser er der uenighed om, hvorvidt den-
ne skal være frivillig eller obligatorisk. Formandskabet har derfor fore-
slået en løsning, hvor anmeldelsen af hændelser, der kun vedrører forhold
i medlemsstaterne, gøres frivillig, mens anmeldelsen af hændelser af be-
tydning for andre medlemsstater gøres obligatorisk. Formandskabets for-
slag synes dog at være svært at få til at fungere i praksis.
Endelig er der i relation til henholdsvis delegerede retsakter og gennemfø-
relsesretsakter bred enighed om, at disse kun skal accepteres i det omfang,
at de lever op til traktatens krav, samt at medlemsstaterne skal sikres mest
muligt indflydelse på beslutningsprocessen.
12.
Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter, at der er behov for regler i EU, der sikrer et ensartet og højt
niveau af net- og informationssikkerhed på tværs af medlemsstaterne. Dette
skal ikke mindst ses i lyset af internettets og private netværks grænseoverskri-
dende karakter og betydning for det indre marked. Således
støtter regeringen
overordnet set, at medlemsstaterne, de offentlige myndigheder samt mar-
kedsoperatørerne gennem direktivforslaget pålægges at foretage en række
organisatoriske og sikkerhedsmæssige foranstaltninger.
Det er vigtigt, at hver medlemsstat er i stand til at forebygge og håndtere
trusler og sikkerhedshændelser i relation til net- og informationssikkerhe-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1371152_0034.png
34/34
den. Regeringen støtter derfor, at medlemsstaterne forpligtes til at udarbejde
en national net- og informationssikkerhedsstrategi, hvor fremtidige tiltag for
at højne net- og informationssikkerheden overordnet præsenteres, samt til at
etablere en myndighedsstruktur, der er rustet til at forebygge samt håndtere
trusler og hændelser, når de opstår.
I relation til oprettelsen af kompetente myndigheder samt CERT’er arbejder
regeringen for, at medlemsstaterne ikke unødigt begrænses i tilrettelæggel-
sen af den nationale myndighedsstruktur. Den enkelte medlemsstat skal selv
kunne afgøre, hvilken type myndighed, der er bedst egnet til at løse opgaven,
samt om der evt. er behov at fordele opgaverne mellem henholdsvis flere
myndigheder eller flere CERT’er.
Regeringen støtter et operationelt samarbejdsnetværk, hvor medlemsstaterne
forpligtes til at samarbejde om håndteringen af grænseoverskridende trusler
og hændelser, men hvor udveksling af følsomme eller fortrolige oplysninger
med betydning for den nationale sikkerhed alene sker på frivillig basis. Der-
til kommer, at de til enhver tid gældende regler om persondatabeskyttelse vil
skulle overholdes.
Regeringen arbejder for, at sikkerhedskravene til de offentlige myndigheder
og markedsoperatørerne skal svare til de nuværende krav til udbydere af
elektroniske kommunikationsnet- og tjenester, og at både internationale
og nationale standarder skal inddrages ved fortolkningen heraf. Ydermere
arbejder regeringen for, at anmeldelsen af alvorlige sikkerhedshændelser
skal være obligatorisk, som det er tilfældet for udbydere af elektroniske
kommunikationsnet- og tjenester i rammedirektivet, men der bør forelæg-
ge en klarere afgrænsning af sikkerheds- og anmeldelseskravenes anven-
delsesområde i relation til markedsoperatørerne.
Det er regeringens generelle holdning, at medlemsstaterne skal sikres maksi-
mal inddragelse i fastsættelsen af krav i henhold til direktivforslaget, da områ-
det angår sensitive nationale overvejelser af økonomisk og sikkerhedsmæssig
betydning.
Endelig arbejder regeringen for, at forslaget bør gennemføres via omkost-
ningseffektive løsninger, som ikke medfører unødvendige ekstraomkostninger
for medlemsstaterne
eller uproportionelle administrative byrder for de om-
fattede markedsoperatører og offentlige myndigheder.
13.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har senest været forelagt for Folketingets Europaudvalg på mødet den
24. maj 2013
og 29. november 2013
til orientering.