Europaudvalget 2013-14
Rådsmøde 3318 - transport, tele og energi Bilag 3
Offentligt
1371195_0001.png
NOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Samlenotat vedr. rådsmøde (transport og telekommunikation) den 5.-
6. juni 2014
Indholdsfortegnelse:
8) Rådskonklusioner om midtvejsevaluering af EU’s søtransportpolitik
2010-2018....................................................................................................... 2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1371195_0002.png
2/4
8) Rådskonklusioner om midtvejsevaluering af EU’s søtransportpolitik
2010-2018
1.
Resumé
Formålet med rådskonklusionernes er at bidrage til midtvejsevalueringen af
Kommissionens strategi for EU’s søtransportpolitik 2010-2018. Rådskon-
klusionerne henviser til indholdet af en erklæring, vedtaget af medlemslandene
den 7. maj 2014 i Athen, hvori der bl.a. opfordres til at fortsætte arbejdet med
at sikre europæisk, bæredygtig kvalitetsskibsfart, beskæftigelse og europæisk
konkurrenceevne på det globale marked for søfart.
Regeringen støtter rådskonklusionerne, som er på dagsordenen til vedtagelse.
Rådskonklusionerne har ikke statsfinansielle, administrative eller samfunds-
økonomiske konsekvenser.
2.
Baggrund
I 2009 fremsatte Kommissionen en meddelelse om en strategi for EU’s sø-
transportpolitik frem til 2018 (KOM(2009) 8 endelig). I meddelelsen foku-
serer Kommissionen bl.a. på, at Europa spiller en væsentlig rolle i søfarts-
sektoren i forhold til ejerskab af verdensflåden, men at globaliseringen har
resulteret i mærkbart større konkurrence fra andre søfartsnationer rundt om i
verden. Meddelelsen beskriver visse af de foranstaltninger, der er truffet af
medlemslandene for at sikre, at en del af verdensflåden forbliver under EU-
landenes flag. Desuden omhandler strategien bl.a. behovet for at understøtte
menneskelige ressourcer, arbejdsvilkår, sømandskab og maritimt knowhow,
kvalitetsskibsfart og internatonalt arbejde.
Strategien skal midtvejsevalueres senest i 2015, og et oplæg hertil blev
fremlagt med det græske formandskabs udkast til en erklæring, som sø-
transportministrene vedtog enstemmigt den 7. maj 2014 på et uformelt
rådsmøde i Athen (”Athen-erklæringen”).
3.
Formål og indhold
Formålet med rådskonklusionernes er at bidrage til midtvejsevaluering af
Kommissionens strategi for EU’s søtransportpolitik frem til 2018.
I erklæringen, som følger strukturen i 2009-meddelelsen, fastholder med-
lemslandene, at søfart og relaterede tjenesteydelser bidrager væsentligt til
den europæiske økonomi og til borgernes livskvalitet og udgør en essentiel
del af europæisk konkurrenceevne.
Det understreges bl.a., at søfart står over for alvorlige udfordringer, særligt i
forbindelse med skærpede miljøkrav, og at der fortsat er behov for at sikre
en sikker og bæredygtig kvalitetsskibsfart. Det fremgår desuden, at der fort-
sat er behov for at sikre kompetenceudvikling, beskæftigelsesmuligheder og
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1371195_0003.png
3/4
passende arbejdsvilkår for søfarende, herunder at implementering af ILO’s
konvention om søfarendes arbejdsforhold er et vigtigt skridt i denne forbin-
delse.
Behovet for et stabilt og innovationsvenligt regelsæt fremhæves. Samtidig
opfordres der til, at medlemslandene og Kommissionen fokuserer på effek-
tiv implementering og håndhævelse af regelsættet, herunder de skærpede
miljøkrav. Det anerkendes, at internationale regler og konventioner, herun-
der ratificering, implementering og håndhævelse er nødvendigt for europæ-
isk konkurrenceevne.
Målet om at få mere transport til at foregå ad søvejen via ”Short Sea Ship-
ping”, dvs. maritim gods- og passagertransport, som ikke foregå på tværs af
oceaner, men typisk i nærområder, gentages. Desuden fokuseres der på be-
hovet for initiativer til reduktion af administrative byrder, såsom Blue Belt
pakken, digitalisering og målrettet brug af EU-midler.
4.
Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant.
5.
Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6.
Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Forslaget til rådskonklusioner har ikke lovgivningsmæssige eller statsfinan-
sielle konsekvenser.
8.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget til rådskonklusioner har ikke samfundsøkonomiske konsekvenser.
9.
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget til rådskonklusioner har ikke administrative konsekvenser for er-
hvervslivet.
10.
Høring
Forslaget til rådsbeslutning har ikke været i ekstern høring.
11.
Forhandlingssituationen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1371195_0004.png
4/4
Forslaget til Athen-erklæring blev første gang drøftet i Rådets arbejdsgruppe
for maritim transport (SWP) den 8. april 2014. Der var generel opbakning til
udkastet, og
Athen-erklæringen blev enstemmigt vedtaget på det uformelle
rådsmøde den 7. maj 2014. Det forventes, at samtlige medlemslande vil støtte
rådskonklusionerne.
12.
Regeringens generelle holdning
Regeringen er positiv over for forslaget til rådskonklusioner jf. Athen-
erklæringen, som er på linje med generel dansk holdning til søtransport,
herunder fokus på at sikre kvalitetsskibsfart, øget vækst, beskæftigelse og
international konkurrenceevne.
Regeringen støtter særligt forslaget i forhold til dets fokus på effektiv im-
plementering og håndhævelse af det eksisterende, maritime regelsæt, beho-
vet for stabile rammevilkår, støtte til udvikling af maritime kompetencer og
arbejdet for reduktion af administrative byrder.
13.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.