Europaudvalget 2013-14
Rådsmøde 3319 - RIA
Offentligt
1454107_0001.png
Rådet for
Den Europæiske Union
10578/14
(OR. en)
PRESSE 328
PR CO 31
DA
PRESSEMEDDELELSE
3319. samling i Rådet
Retlige og indre anliggender
Luxembourg, den 5. og 6. juni 2014
Formænd
Nikos DENDIAS
græsk minister for offentlig orden og borgerbeskyttelse
Leonidas GRIGORAKOS
græsk viceindenrigsminister
Charalambos ATHANASSIOU
græsk justitsminister og minister for åbenhed og
menneskerettigheder
PRESSE
Rue de la Loi 175 B – 1048 BRUXELLES Tlf.: +32 (0)2 281 6319 Fax: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/press
10578/14
DA
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454107_0002.png
5. og 6. juni 2014
De vigtigste resultater af Rådets samling
Taskforce vedrørende Middelhavet
Rådet noterede sig Kommissionens rapport om gennemførelsen af de operationelle tiltag i
forbindelse med Taskforcen vedrørende Middelhavet og hilste de hidtidige fremskridt velkommen.
Rådet anerkendte, at situationen i Middelhavsområdet ligger alle medlemsstater stærkt på sinde. En
rettidig gennemførelse af de initiativer, taskforcen har udpeget, og et aktivt bidrag fra alle
involverede interessenters side er afgørende for at hjælpe medlemsstaterne ved syd- og
østgrænserne med at tackle de udfordringer, de står over for i øjeblikket.
Det Europæiske Råd vil vende tilbage til asyl- og migrationsspørgsmålet i juni 2014 i et bredere og
mere langsigtet politikperspektiv, hvor der vil blive vedtaget strategiske retningslinjer for den
videre lovgivningsmæssige og operationelle planlægning på området frihed, sikkerhed og
retfærdighed.
Den fremtidige udvikling inden for retlige og indre anliggender
Justits- og indenrigsministrene havde en afsluttende debat om den fremtidige udvikling inden for
retlige og indre anliggender. Formandskabet vil afspejle Rådets holdninger i en skrivelse til
formanden for Det Europæiske Råd, der skal tjene som bidrag til de strategiske retningslinjer, som
Det Europæiske Råd skal fastlægge den 26.-27. juni.
Formandskabet noterede sig, at Rådet vil vende tilbage til spørgsmålet om de strategiske
retningslinjer under det italienske og lettiske formandskab for at drøfte, hvordan de skal
gennemføres.
Udenlandske krigere og hjemvendte
Rådet havde en indgående drøftelse om udenlandske krigere og hjemvendte set fra et
terrorbekæmpelsesperspektiv, navnlig hvad angår Syrien.
Indenrigsministrene hilste antiterrorkoordinatorens rapport velkommen og konkluderede, at
arbejdet bør forstærkes. Desuden bør der arbejdes videre med forslagene om mulige nye tiltag
vedrørende de fastsatte prioriteter, og de pågældende forslag bør gennemføres snarest muligt.
Ministrene konkluderede, at europæiske udenlandske krigere giver anledning til alvorlig bekymring
og fortsat er et meget vigtigt spørgsmål, også med henblik på EU's indre sikkerhed, således som det
nylige angreb på det jødiske museum i Bruxelles har vist. Angrebet illustrerer, at alle involverede
aktører er nødt til at intensivere samarbejdet, især med hensyn til informationsudveksling.
10578/14
DA
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454107_0003.png
5. og 6. juni 2014
Europol
Rådet nåede frem til en generel indstilling til forslaget til en forordning om EU-Agenturet for
Samarbejde og Uddannelse inden for Retshåndhævelse (Europol). Denne generelle indstilling skal
udgøre grundlaget for forhandlingerne med Europa-Parlamentet med henblik på at nå til enighed
om den endelige tekst til forordningen.
EU's rapport om bekæmpelse af korruption
Rådet vedtog konklusioner om EU's rapport om bekæmpelse af korruption, som Europa-
Kommissionen forelagde i februar i år.
Databeskyttelse
Rådet nåede frem til en delvis generel indstilling med hensyn til visse aspekter af udkastet til
forordning om en generel EU-ramme for databeskyttelse. Den delvise generelle indstilling
indeholder bestemmelser om territorialt anvendelsesområde, definitioner af "bindende
virksomhedsregler" og "internationale organisationer" og videregivelse af personoplysninger til
tredjelande eller internationale organisationer.
Rådet havde også en orienterende debat om mekanismen med et centralt kontaktpunkt på grundlag
af et dokument udarbejdet af formandskabet. Det kommende formandskab for Rådet vil videreføre
arbejdet vedrørende dette spørgsmål på teknisk plan. Charalambos ATHANASIOU, der er græsk
justitsminister, minister for åbenhed og menneskerettigheder og formand for Rådet, udtalte: "Vi har
lagt et stort arbejde i dette forslag. Der er gjort tilstrækkelige fremskridt til at støtte en delvis
generel indstilling. Aftalen i dag udgør et godt grundlag for det videre arbejde."
Retssikkerhedsgarantier for børn
Rådet nåede frem til en generel indstilling til forslaget til direktiv om retssikkerhedsgarantier for
børn, der er mistænkt eller tiltalt i straffesager. Denne generelle indstilling skal udgøre grundlaget
for forhandlingerne med Europa-Parlamentet med henblik på at nå til enighed om den endelige
tekst til forordningen.
Forslaget tager sigte på at sikre, at børn er i stand til at forstå og følge med i den straffesag, som de
er genstand for, og at de er i stand til at udøve deres ret til en retfærdig rettergang. Forslaget har
også til formål at forhindre, at børnene begår nye lovovertrædelser, og at fremme deres sociale
integration.
Insolvensbehandling
Råde nåede frem til en generel indstilling om forslaget til forordning om ændring af den gældende
rådsforordning (nr. 1346/2000) om konkurs.
Formålet med den foreslåede forordning er at nå frem til en mere effektiv regulering af
grænseoverskridende insolvensbehandlinger for at få det indre marked til at fungere bedre og
styrke dets modstandskraft over for økonomiske kriser. "Jeg vil gerne takke alle medlemsstaterne
for deres samarbejde. Vi har lagt et stort arbejde i dette forslag, som er en af nøgleprioriteterne for
det græske formandskab under den økonomiske krise", understregede den græske justitsminister.
10578/14
DA
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454107_0004.png
5. og 6. juni 2014
Den Europæiske Anklagemyndighed
Formandskabet orienterede Rådet om status med hensyn til forslaget til forordning om oprettelse af
en europæisk anklagemyndighed (EPPO). Ministrene udtrykte tilfredshed med teksten til det
dokument, formandskabet havde udarbejdet som grundlag for det videre arbejde.
Formålet med den foreslåede forordning er at hjælpe med at bekæmpe strafbare handlinger, der
skader Unionens finansielle interesser, ved at oprette en europæisk anklagemyndighed med
kompetence på området.
10578/14
DA
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454107_0005.png
5. og 6. juni 2014
INDHOLD
1
DELTAGERE .................................................................................................................................... 8
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
INDRE ANLIGGENDER .................................................................................................................. 10
Europol ............................................................................................................................................... 10
Udenlandske krigere .......................................................................................................................... 11
Revideret EU-strategi for bekæmpelse af radikalisering og rekruttering til terrorisme .................... 12
Taskforce vedrørende Middelhavet ................................................................................................... 13
FÆLLES SAMLING (INDRE OG RETLIGE ANLIGGENDER) ................................................... 14
Den fremtidige udvikling af RIA-området......................................................................................... 14
Anvendelse af artikel 10 i protokol nr. 36 til traktaterne ................................................................... 15
Datalagringsdirektivet ........................................................................................................................ 16
Årsrapporten fra Agenturet for Grundlæggende Rettigheder ............................................................ 17
Årsrapport 2014 fra EU's narkotikaagentur ....................................................................................... 17
1
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
10578/14
DA
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5. og 6. juni 2014
RETLIGE ANLIGGENDER ............................................................................................................. 18
Databeskyttelsesforordningen ............................................................................................................ 18
Databeskyttelsesdirektivet ................................................................................................................. 19
Insolvensbehandling........................................................................................................................... 19
Retssikkerhedsgarantier for børn i straffesager ................................................................................. 20
Eurojust .............................................................................................................................................. 20
Europæisk Anklagemyndighed .......................................................................................................... 21
Eventuelt ............................................................................................................................................ 21
DET BLANDEDE UDVALG ........................................................................................................... 24
Taskforce vedrørende Middelhavet ................................................................................................... 24
Forvaltning af Schengensamarbejdet - femte halvårlige rapport om, hvordan
Schengenområdet fungerer ................................................................................................................ 24
Databeskyttelsesdirektivet ................................................................................................................. 24
Eventuelt ............................................................................................................................................ 25
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER
Vold mod kvinder .................................................................................................................................................. 26
Anvendelse af EU's charter om grundlæggende rettigheder .................................................................................. 26
Civilbeskyttelsesordning ....................................................................................................................................... 26
Handlingsplan for e-justice.................................................................................................................................... 27
EU's tilbagesendelsespolitik .................................................................................................................................. 27
Integration af tredjelandsstatsborgere .................................................................................................................... 27
Terrorisme og grænsesikkerhed............................................................................................................................. 28
Insolvensbehandling .............................................................................................................................................. 28
COSI's fremtidige rolle .......................................................................................................................................... 28
ALMINDELIGE ANLIGGENDER
EU-topmøder med grupper af tredjelande i 2014-2015 ......................................................................................... 28
10578/14
DA
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5. og 6. juni 2014
UDVIKLING
Samarbejde med AVS-staterne.............................................................................................................................. 29
CIVILBESKYTTELSE
Modstandsdygtighed over for katastrofer .............................................................................................................. 29
DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE SAMARBEJDSOMRÅDE
Beskæftigelse og social integration ....................................................................................................................... 33
LANDBRUG
Den fælles landbrugspolitik - særlig støtte i henhold til artikel 68 ........................................................................ 34
MILJØ
Konvention om beskyttelse af migrerende arter af vilde dyr ................................................................................. 34
10578/14
DA
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454107_0008.png
5. og 6. juni 2014
DELTAGERE
Belgien:
Joëlle MILQUET
Dirk WOUTERS*
Bulgarien:
Tsvetlin YOVCHEV
Zinaida ZLATANOVA
Den Tjekkiske Republik:
Helena VÁLKOVÁ
Jan SIXTA
Danmark:
Karen HÆKKERUP
Tyskland:
Thomas DE MAIZIÈRE
Heiko MAAS
Ole SCHRÖDER
Christian LANGE
Vicepremierminister samt indenrigs- og
ligestillingsminister
Fast repræsentant
Vicepremierminister og indenrigsminister
Vicepremierminister, justitsminister
Justitsminister
Første viceindenrigsminister
Justitsminister
Forbundsindenrigsminister
Forbundsjustitsminister og forbundsminister for
forbrugerbeskyttelse
Statssekretær under forbundsindenrigsministeren, medlem
af Forbundsdagen
Statssekretær under forbundsjustitsministeren og
forbundsministeren for forbrugerbeskyttelse, medlem af
Forbundsdagen
Indenrigsminister
Justitsminister
Justits- og ligestillingsminister
Minister for offentlig orden og borgerbeskyttelse
Justitsminister og minister for åbenhed og
menneskerettigheder
Viceindenrigsminister
Indenrigsminister
Statssekretær for retlige anliggender
Indenrigsminister
Fast repræsentant
Fast repræsentant
Indenrigsminister
Justitsminister
Indenrigsminister
Justitsminister og minister for offentlig orden
Justitsminister
Statssekretær, Indenrigsministeriet
Viceindenrigsminister
Vicejustitsminister
Vicepremierminister, økonomiminister, minister for intern
sikkerhed, forsvarsminister
Estland:
Hanno PEVKUR
Andres ANVELT
Irland:
Frances FITZGERALD
Grækenland:
Nikolaos DENDIAS
Charalambos ATHANASIOU
Leonidas GRIGORAKOS
Spanien:
Jorge FERNÁNDEZ DIAZ
Fernando ROMÁN-GARCÍA
Frankrig:
Bernard CAZENEUVE
Philippe ETIENNE
Kroatien:
Mato ŠKRABALO
Italien:
Angelino ALFANO
Andrea ORLANDO
Cypern:
Socrates HASIKOS
Ionas NICOLAOU
Letland:
Baiba BROKA
Ilze PĒTERSONE
- GODMANE
Litauen:
Elvinas JANKEVIČIUS
Paulius GRICIŪNAS
Luxembourg:
Etienne SCHNEIDER
10578/14
DA
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454107_0009.png
5. og 6. juni 2014
Félix BRAZ
Ungarn:
Tibor NAVRACSICS
Péter GYÖRKÖS
Malta:
Emanuel MALLIA
Owen BONNICI
Nederlandene:
Fred TEEVEN
Ivo OPSTELTEN
Østrig:
Johanna MIKL-LEITNER
Walter GRAHAMMER
Polen:
Rafał TRZASKOWSKI
Michał KRÓLIKOWSKI
Marek PRAWDA
Portugal:
Miguel MACEDO
António COSTA MOURA
Rumænien:
Robert-Marius CAZANCIUC
Bogdan TOHĂNEANU
Slovenien:
Gregor VIRANT
Tina BRECELJ
Slovakiet:
Marián SALOŇ
Monika JANKOVSKÁ
Ivan KORČOK
Finland:
Päivi RÄSÄNEN
Anna-Maja HENRIKSSON
Sverige:
Tobias BILLSTRÖM
Anders AHNLID
Det Forenede Kongerige:
Chris GRAYLING
Theresa MAY
Justitsminister
Vicepremierminister, minister for offentlig forvaltning og
justitsminister
Fast repræsentant
Minister for indre anliggender og national sikkerhed
Justitsminister og minister for kultur og lokalforvaltning
Minister for indvandring
(også med ansvar for sikkerheds- og justitsspørgsmål)
Sikkerheds- og justitsminister
Forbundsindenrigsminister
Fast repræsentant
Forvaltnings- og digitaliseringsminister
Understatssekretær, Justitsministeriet
Fast repræsentant
Indenrigsminister
Statssekretær for retlige anliggender
Justitsminister
Statssekretær, Indenrigsministeriet
Vicepremierminister, indenrigsminister
Statssekretær, Justitsministeriet
Statssekretær, Indenrigsministeriet
Statssekretær, Justitsministeriet
Fast repræsentant
Indenrigsminister
Justitsminister
Migrationsminister
Fast repræsentant
Lordkansler og justitsminister
Indenrigsminister
Kommissionen:
Viviane REDING
Cecilia MALMSTRÖM
Næstformand
Medlem
10578/14
DA
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454107_0010.png
5. og 6. juni 2014
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
INDRE ANLIGGENDER
Europol
Rådet nåede frem til en generel indstilling til forslaget til en forordning om EU-Agenturet for
Samarbejde og Uddannelse inden for Retshåndhævelse (Europol) (10033/14). Denne generelle
indstilling skal udgøre grundlaget for forhandlingerne med Europa-Parlamentet med henblik på at
nå til enighed om den endelige tekst til forordningen.
Et af målene med Kommissionens forslag (8229/13) er, at Europol skal overtage og udbygge de
opgaver, der tidligere blev udført af Cepol, idet der skabes et enkelt europæisk
retshåndhævelsesagentur, og de eksisterende afgørelser om Europol og Cepol
1
ophæves
.
.
På sin samling den 6.-7. juni 2013 havde Rådet en første orienterende debat om forslaget til
forordning, og et meget stort flertal af delegationerne var modstandere af sammenlægningen,
navnlig fordi en sammenlægning ikke ville være til gavn for nogen af agenturerne, og fordi de ikke
var overbevist om, at det ville resultere i besparelser. Den 3. marts 2014 besluttede Rådet, at alle
bestemmelser, som er forbundet med denne idé, skal udgå af udkastet til Europolforordning, og
Kommissionen blev opfordret til at forelægge et nyt forslag om en "lissabonisering" af Cepol.
Ud over sammenlægningen er formålet med det nye udkast til forordning primært at "lissabonisere"
den gældende rådsafgørelse om Europol
2
og navnlig medtage bestemmelser om Parlamentets tilsyn,
tilpasse Europols forbindelser udadtil til de nye traktatbestemmelser og udnævne Den Europæiske
Tilsynsførende for Databeskyttelse til databeskyttelsesmyndighed for Europol. Forordningsudkastet
skal desuden give Europol en fleksibel og moderne datastyringsordning og bringe Europols
forvaltning i overensstemmelse med de generelle retningslinjer, der gælder for agenturer.
1
2
Afgørelse 2005/681/RIA (EUT
L 256 af 1.10.2005, s. 63).
Afgørelse 2009/371/RIA (EUT
L 121 af 15.5.2009, s. 37).
10578/14
DA
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5. og 6. juni 2014
Udenlandske krigere
Rådet havde en indgående drøftelse om udenlandske krigere og hjemvendte set fra et
terrorbekæmpelsesperspektiv, navnlig hvad angår Syrien. Drøftelserne byggede på et dokument,
som EU-antiterrorkoordinatoren (CTC) har udarbejdet i tæt samråd med Europa-Kommissionen og
EU-Udenrigstjenesten.
Indenrigsministrene hilste antiterrorkoordinatorens rapport velkommen og konkluderede, at arbejdet
bør forstærkes. Desuden bør der arbejdes videre med forslagene om mulige nye tiltag vedrørende de
fastsatte prioriteter, og de pågældende forslag bør gennemføres snarest muligt.
Ministrene konkluderede, at europæiske udenlandske krigere giver anledning til alvorlig bekymring
og fortsat er et meget vigtigt spørgsmål, også med henblik på EU's indre sikkerhed, således som det
nylige angreb på det jødiske museum i Bruxelles har vist. Angrebet illustrerer, at alle involverede
aktører er nødt til at intensivere samarbejdet, især med hensyn til informationsudveksling.
Ministrene påpegede, at det er vigtigt at udnytte de eksisterende redskaber og tiltag på de forskellige
områder fuldt ud, og understregede behovet for et fortsat samarbejde med tredjelande i betragtning
af de tætte forbindelser mellem den interne og eksterne dimension. I denne forbindelse fremhævede
ministrene den vigtige rolle, som antiterrorkoordinatoren spiller med hensyn til at samordne de
interne og eksterne aspekter af terrorbekæmpelse.
I juni 2013 udtrykte Rådet bred støtte til en pakke af foranstaltninger, som antiterrorkoordinatoren
havde foreslået, og pålagde sine grupper om nødvendigt at udarbejde
gennemførelsesforanstaltninger.
I december 2013 identificerede Rådet fire prioriterede områder, hvor tiltag fra EU's side som støtte
til medlemsstaterne indsats vil være særlig værdifuld: forebyggelse,
informationsudveksling/identifikation og sporing af rejser, strafferetlig respons og samarbejde med
tredjelande.
Strømmen af udenlandske krigere, der rejser til Syrien fra EU og andre lande, er endnu ikke aftaget;
tværtimod synes antallet at stige.
10578/14
DA
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454107_0012.png
5. og 6. juni 2014
Revideret EU-strategi for bekæmpelse af radikalisering og rekruttering til terrorisme
Rådet vedtog den reviderede EU-strategi for bekæmpelse af radikalisering og rekruttering til
terrorisme (9956/14).
Revisionen, der blev gennemført efter en anmodning fra indenrigsministrene i juni 2013 (9447/13),
blev udarbejdet efter en meddelelse fra Kommissionen om forebyggelse af voldelig ekstremisme,
der blev forelagt i januar i år (5451/14).
Strategiens primære formål bør være at forhindre, at folk bliver radikaliserede, er radikaliserede og
bliver rekrutteret som terrorister og at forhindre, at der opstår en ny generation af terrorister.
Med henblik herpå understreger den reviderede strategi behovet for at:
fremme sikkerhed, retfærdighed og lige muligheder for alle
sørge for, at flertallets holdning vinder over ekstremisternes
styrke myndighedskommunikationen
støtte budskaber, der bekæmper terrorisme
bekæmpe radikalisering og rekruttering af terrorister på internettet
uddanne, opbygge kapacitet hos og samarbejde med fagfolk, som befinder sig i første linje
i relevante sektorer
støtte enkeltpersoner og civilsamfundet for at opbygge modstandsdygtighed
støtte løsrivelsesinitiativer
støtte videre forskning af tendenser og udfordringer i forbindelse med radikalisering og
rekruttering af terrorister
skabe overensstemmelse mellem internt og eksternt arbejde med bekæmpelse af
radikalisering.
10578/14
DA
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454107_0013.png
5. og 6. juni 2014
Taskforce vedrørende Middelhavet
Rådet noterede sig Kommissionens rapport (10067/14) om gennemførelsen af de operationelle tiltag
i forbindelse med Taskforcen vedrørende Middelhavet. Det hilste også de hidtidige fremskridt
velkommen på de fem nøgleområder i Kommissionens meddelelse, hvilket var resultatet af alle
interessenters aktive deltagelse i denne proces.
Rådet anerkendte, at situationen i Middelhavsområdet ligger alle medlemsstater stærkt på sinde, da
der er tegn på, at den aktuelle udvikling vil fortsætte, og situationen endda risikerer at forværres
yderligere. En rettidig gennemførelse af de initiativer, taskforcen har udpeget, og et aktivt bidrag fra
alle involverede interessenters side er afgørende for at hjælpe medlemsstaterne ved syd- og
østgrænserne med at tackle de udfordringer, de står over for i øjeblikket.
Rådet noterede sig også de forskellige forslag fra de medlemsstater, der er mere udsatte for
migrationspresset, og det opfordrede Rådets forberedende organer til at undersøge dem nærmere.
Det opfordrede desuden Kommissionen til fortsat at holde Rådet og dets forberedende organer
underrettet om gennemførelsen af de relevante tiltag til at tackle de største udfordringer i
forbindelse med asyl- og migrationsspørgsmål.
Endelig mindede formandskabet om, at Det Europæiske Råd vil vende tilbage til asyl- og
migrationsspørgsmålet på sit næste møde den 26.-27. juni 2014 i et bredere og mere langsigtet
politikperspektiv, hvor der vil blive vedtaget strategiske retningslinjer for den videre
lovgivningsmæssige og operationelle planlægning på området frihed, sikkerhed og retfærdighed.
Taskforcen vedrørende Middelhavet blev oprettet efter samlingen i RIA-Rådet den 7.-8. oktober
2013 med henblik på at indkredse de værktøjer, som EU har til rådighed, og som kunne bruges på
mere effektiv vis for at forhindre tragiske begivenheder som dem ud for Lampedusas kyst.
For flere oplysninger se denne
baggrundsnote
(engelsk).
10578/14
DA
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454107_0014.png
5. og 6. juni 2014
FÆLLES SAMLING (INDRE OG RETLIGE ANLIGGENDER)
Den fremtidige udvikling af RIA-området
Justits- og indenrigsministrene havde en afsluttende debat om den fremtidige udvikling inden for
retlige og indre anliggender. Formandskabet vil afspejle Rådets holdninger i en skrivelse til
formanden for Det Europæiske Råd, der skal tjene som bidrag til de strategiske retningslinjer, som
Det Europæiske Råd skal fastlægge den 26.-27. juni.
Formandskabet noterede sig, at Rådet vil vende tilbage til spørgsmålet om de strategiske
retningslinjer under det italienske og lettiske formandskab for at drøfte, hvordan de skal
gennemføres.
I december 2009 vedtog Det Europæiske Råd
Stockholmprogrammet,
et flerårigt redskab for
udvikling af et område med frihed, sikkerhed og retfærdighed for årene 2010-2014.
Da der med Lissabontraktaten blev indført store ændringer på området med frihed, sikkerhed og
retfærdighed, bør den fremtidige udvikling på området drøftes på baggrund af artikel 68 i TEUF,
der fastsætter, at Det Europæiske Råd "udformer strategiske retningslinjer for den
lovgivningsmæssige og operationelle programudformning" i denne henseende.
Det Europæiske Råd gav i sine konklusioner af 27.-28. juni 2013 de fremtidige formandskaber
mandat til at indlede drøftelser om de fremtidige strategiske retningslinjer på området med frihed,
sikkerhed og retfærdighed med henblik på topmødet i juni 2014. Det litauiske formandskab indledte
som det første formandskab efter vedtagelsen af konklusionerne denne drøftelse med en debat
blandt ministrene den 18.-19. juli 2013 på det uformelle ministermøde i Vilnius. Det græske
formandskab fortsatte debatten på det uformelle ministermøde i Athen den 23.-24. januar og på
RIA-Rådets samling i marts 2014.
10578/14
DA
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454107_0015.png
5. og 6. juni 2014
Anvendelse af artikel 10 i protokol nr. 36 til traktaterne
Rådet noterede sig oplysninger om status for forberedelserne med henblik på afslutningen den
30. november i år af overgangsperioden efter Lissabon for foranstaltninger under den tidligere
tredje søjle. Formandskabet konkluderede, at arbejdet med disse spørgsmål vil fortsætte under det
italienske formandskab.
Protokol nr. 36 til Lissabontraktaten giver Det Forenede Kongerige mulighed for inden den 31. maj
2014 at beslutte, om det fortsat ønsker at være bundet af de ca. 130 retsakter på området
politisamarbejde og retligt samarbejde i straffesager, som Rådet vedtog ved enstemmighed inden
Lissabontraktatens ikrafttræden (under den tidligere tredje søjle), eller om det ønsker at udøve sin ret til
ikke at deltage i dem.
Det Forenede Kongerige meddelte i juli 2013 Rådet i overensstemmelse med artikel 10, stk. 4, i
protokol nr. 36, at det vil gøre brug af muligheden for ikke at deltage i disse foranstaltninger (se
skrivelse
12750/13).
I henhold til nævnte protokol ophører alle retsakter under den tidligere tredje
søjle, der er vedtaget inden Lissabontraktatens ikrafttræden, derfor med at finde anvendelse på Det
Forenede Kongerige fra den 1. december 2014.
Protokol nr. 36 giver dog også Det Forenede Kongerige mulighed for på et senere tidspunkt at
meddele Rådet, at det på ny ønsker at deltage i retsakter, der ikke længere finder anvendelse på det,
og i så fald finder de relevante bestemmelser om betingelserne og procedurerne for Det Forenede
Kongeriges deltagelse anvendelse (dvs. protokol nr. 19 og 21). Det Forenede Kongerige har allerede
uformelt meddelt, at det agter at anmode om på ny at deltage i en række retsakter af den relevante
EU-ret. De indledende drøftelser mellem Kommissionen og Det Forenede Kongerige samt i Rådet
om dette spørgsmål er i gang.
For foranstaltninger, der ikke vedrører Schengensamarbejdet (f.eks. den europæiske arrestordre,
Europol, Eurojust, udveksling af strafferegistre og samarbejde inden for strafferetten og
strafferetsplejen), vil Det Forenede Kongerige skulle anmode Kommissionen om på ny at være
omfattet af foranstaltningerne. Kommissionen kan så enten imødekomme anmodningen eller søge at
fastsætte betingelser for dets deltagelse. Hvis Det Forenede Kongerige ikke accepterer betingelserne
eller ikke opfylder dem inden for fire måneder, kan sagen henvises til Rådet, der med kvalificeret
flertal (uden Det Forenede Kongeriges deltagelse) vil afgøre, om anmodningen skal imødekommes.
For foranstaltninger, der vedrører Schengensamarbejdet (f.eks. SIS II og Schengenområdets
politisamarbejde), vil Det Forenede Kongerige skulle anmode Rådet, som træffer afgørelse ved
enstemmighed (med Det Forenede Kongeriges deltagelse).
I begge tilfælde kræver protokol nr. 36, at EU-institutionerne og Det Forenede Kongerige søger at
genoprette den videst mulige grad af deltagelse for Det Forenede Kongerige i gældende EU-ret for
så vidt angår området med frihed, sikkerhed og retfærdighed, uden at det alvorligt berører den
praktiske gennemførelse af de forskellige dele heraf, og samtidig med at sammenhængen mellem
disse dele respekteres.
10578/14
DA
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454107_0016.png
5. og 6. juni 2014
Datalagringsdirektivet
Rådet havde en udveksling af synspunkter om konsekvenserne af ugyldigheden af direktiv
2006/24/EF om lagring af data genereret eller behandlet i forbindelse med tilvejebringelse af
offentligt tilgængelige elektroniske kommunikationstjenester eller elektroniske kommunikationsnet
("datalagringsdirektivet").
Den 8. april afsagde EU-Domstolen en
dom,
hvorved den erklærede datalagringsdirektivet fra 2006
ugyldigt.
Datalagringsdirektivet pålægger medlemsstaterne at fastsætte, at udbydere af offentligt tilgængelige
elektroniske kommunikationstjenester eller af et offentligt kommunikationsnet skal lagre trafik- og
lokaliseringsdata i en periode på mindst seks måneder og højst to år, idet det er op til hver enkelt
medlemsstat at fastsætte periodens varighed i dens nationale lovgivning.
Dataene skal lagres for at sikre, at der er adgang til data i forbindelse med efterforskning, afsløring
og retsforfølgning af grov kriminalitet som defineret af de enkelte medlemsstater i deres nationale
lovgivning.
Rapport om bekæmpelse af korruption i EU
Rådet vedtog konklusioner om EU's rapport om bekæmpelse af korruption, som Europa-
Kommissionen forelagde i februar i år.
I konklusionerne (9969/14) understreger Rådet, at rapporten er et værdifuldt redskab til at
konsolidere indsatsen for at bekæmpe korruption og fremme høje standarder for bekæmpelse af
korruption i hele EU, og at den bør ses som et næste skridt hen imod at fremme etableringen af et
EU-område baseret på integritetsfremmende værdier.
Kommissionen opfordres også til aktivt at indgå i et tæt samarbejde med medlemsstaterne om en
gennemgang af metoderne i rapporten for at øge dens politiske vægt og værdi. Der bør lægges
særlig vægt på en tidlig inddragelse af medlemsstaterne i procedurens stadier for undersøgelse af de
faktiske omstændigheder, så der indsamles objektive og pålidelige data.
10578/14
DA
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454107_0017.png
5. og 6. juni 2014
Medlemsstaterne opfordres til at gøre en yderligere indsats for at tilskynde til forebyggende
foranstaltninger til bekæmpelse af korruption og effektivt fremme lovgivning om og politikker for
bekæmpelse af korruption på nationalt plan, samtidig med at Rådet noterer sig, at situationen er
forskellig fra én medlemsstat til en anden.
Endelig opfordres Kommissionen også til i fremtidige rapporter at medtage en gennemgang af de
integritetspolitikker, der er indført i EU-institutionerne, og det opfordres til, at EU fuldt ud tiltræder
Greco
1
.
Kommissionen vedtog EU's rapport om bekæmpelse af korruption i februar 2014 (6113/14).
Dokumentet giver et klart overblik over situationen i hver medlemsstat, de indførte foranstaltninger,
de udestående spørgsmål, politikker, der virker, og områder, der kan forbedres.
Årsrapporten fra Agenturet for Grundlæggende Rettigheder
Rådet noterede sig årsrapporten fra Agenturet for Grundlæggende Rettigheder.
Målet med agenturet er ifølge artikel 2 i
forordning nr. 168/2007
om agenturets oprettelse at
tilvejebringe bistand og ekspertise vedrørende grundlæggende rettigheder til EU's og dets
medlemsstaters relevante institutioner, organer, kontorer og agenturer. Med henblik på at nå dette
mål skal agenturet offentliggøre en årsrapport om udfordringer og resultater inden for de spørgsmål
vedrørende grundlæggende rettigheder, der falder ind under dets aktivitetsområde.
I dette års årsrapport søger agenturet også at bidrage til debatten efter Stockholmprogrammet i et
forsøg på at gøre grundlæggende rettigheder til et fast forankret element i EU's politiske proces.
Årsrapport 2014 fra EU's narkotikaagentur
Rådet noterede sig forelæggelsen ved Det Europæiske Overvågningscenter for Narkotika og
Narkotikamisbrug (EONN) af dets årsrapport 2014 (10032/14), der indeholder pålidelige
oplysninger om den aktuelle narkotikasituation i Europa og er et solidt grundlag for udformningen
af politikken på narkotikaområdet.
1
Sammenslutningen af Stater mod Korruption (Greco) blev oprettet i 1999 af Europarådet for
at overvåge landenes overholdelse af organisationens standarder for bekæmpelse af
korruption.
10578/14
DA
17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454107_0018.png
5. og 6. juni 2014
RETLIGE ANLIGGENDER
Databeskyttelsesforordningen
Rådet nåede frem til en delvis generel indstilling med hensyn til visse aspekter af udkastet til
forordning om en generel EU-ramme for databeskyttelse (10349/14).
Den delvise generelle indstilling indeholder teksten til artikel 3, stk. 2 (territorialt
anvendelsesområde), teksten til definitionerne af hhv. "bindende virksomhedsregler" og
"internationale organisationer" (artikel 4, nr. 17) og 21)) og teksten om videregivelse af
personoplysninger til tredjelande eller internationale organisationer (kapitel V) i
forordningsudkastet.
Formandskabet meddelte, at aftalen var opnået under følgende forudsætninger:
Intet er aftalt, før alt er aftalt.
Aftalen udelukker ikke fremtidige ændringer af teksten til kapitel V for at sikre den
generelle sammenhæng i forordningen.
Det berører ikke horisontale spørgsmål som f.eks. instrumentets juridiske karakter eller
bestemmelser om delegerede retsakter.
Den giver ikke formandskabet mandat til at indlede uformelle triloger med Europa-
Parlamentet om teksten.
Rådet havde en orienterende debat om mekanismen med et centralt kontaktpunkt på grundlag af et
dokument udarbejdet af formandskabet (10139/14). Rådet konkluderede, at der var et stort antal
medlemsstater, der mente, at den kurs, der var lagt i dokumentet, var positiv, og at det kommende
formandskab vil videreføre arbejdet med mekanismen med et centralt kontaktpunkt på dette
grundlag.
10578/14
DA
18
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454107_0019.png
5. og 6. juni 2014
I lyset af den hurtige teknologiske udvikling og globaliseringen forelagde Europa-Kommissionen i
januar 2012 en lovgivningspakke med henblik på at ajourføre og modernisere principperne i
databeskyttelsesdirektivet fra 1995 (direktiv 95/46/EF)
1
for at sikre databeskyttelsesrettighederne i
fremtiden. Pakken omfatter en politisk meddelelse om Kommissionens mål (5852/12) og to
lovgivningsforslag som en lovpakke: en forordning om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse
med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger (generel
forordning om databeskyttelse) (5853/12) og et direktiv om beskyttelse af fysiske personer i
forbindelse med de kompetente myndigheders behandling af personoplysninger med henblik på at
forebygge, efterforske, opdage eller retsforfølge straffelovsovertrædelser eller fuldbyrde
strafferetlige sanktioner og om fri udveksling af sådanne oplysninger for politiet og strafferetlige
myndigheder (5833/12).
Databeskyttelsesdirektivet
Formandskabet orienterede Rådet om status (9873/14) vedrørende forslaget til direktiv om
beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med de kompetente myndigheders behandling af
personoplysninger med henblik på at forebygge, efterforske, opdage eller retsforfølge
straffelovsovertrædelser eller fuldbyrde strafferetlige sanktioner og om fri udveksling af sådanne
oplysninger.
Insolvensbehandling
Rådet nåede frem til en generel indstilling om forslaget til forordning om ændring af Rådets
forordning nr. 1346/2000 om konkurs (10284/14). De resterende betragtninger og bilag vil blive
drøftet yderligere på teknisk plan. Denne generelle indstilling skal udgøre grundlaget for
forhandlingerne med Europa-Parlamentet med henblik på at nå til enighed om den endelige tekst til
forordningen.
Formålet med den foreslåede forordning er at gøre grænseoverskridende insolvensbehandlinger
mere effektive for at få det indre marked til at fungere bedre og styrke dets modstandskraft over for
økonomiske kriser. Dette mål er også i tråd med EU's aktuelle overordnede politiske mål om at
fremme økonomisk genopretning og bæredygtig vækst, øgede investeringer og bevarelse af
arbejdspladser, som fastsat i Europa 2020-strategien, og sikre en gnidningsløs udvikling og
overlevelse af virksomheder, som anført i Small Business Act.
Den foreslåede forordning vil også bringe den nuværende konkursforordning på linje med den
udvikling, der er sket i de nationale konkurslovgivninger, siden den trådte i kraft i 2002.
Kommissionen forelagde sit forslag i december 2012 (17883/12).
1
Direktiv 95/46/EF om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med behandling af
personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger (EFT
L 281 af 23.11.1995).
10578/14
DA
19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454107_0020.png
5. og 6. juni 2014
Retssikkerhedsgarantier for børn i straffesager
Rådet nåede frem til en generel indstilling til forslaget til direktiv om retssikkerhedsgarantier for
børn, der er mistænkt eller tiltalt i straffesager (10065/14). Denne generelle indstilling skal udgøre
grundlaget for forhandlingerne med Europa-Parlamentet med henblik på at nå til enighed om den
endelige tekst til direktivet.
Forslaget tager sigte på at sikre, at børn er i stand til at forstå og følge med i den straffesag, som de
er genstand for, og at de er i stand til at udøve deres ret til en retfærdig rettergang. Forslaget har
også til formål at forhindre, at børnene begår nye lovovertrædelser, og at fremme deres sociale
integration.
Kommissionen forelagde sit forslag den 27. november 2013 sammen med en henstilling om
retssikkerhedsgarantier for sårbare personer, der er mistænkt eller tiltalt i straffesager.
Henstillingen, som er endelig, vedrører voksne.
Eurojust
Rådet havde en offentlig debat om en forordning om EU's Agentur for Strafferetligt Samarbejde
(Eurojust). Ministrene godkendte resultatet af drøftelserne i CATS
1
om agenturets forvaltning og
besluttede at anvende teksten i bilaget til det dokument, der var udarbejdet af formandskabet
(9486/2/14
REV 2),
som udgangspunkt for de videre drøftelser i gruppen.
Kommissionens forslag om Eurojust indfører omfattende ændringer i strukturen og forvaltningen af
agenturet. De vigtigste ændringer vedrører sondringen mellem kollegiets operationelle og
forvaltningsmæssige funktioner, nedsættelsen af en bestyrelse, nye bestemmelser om årlig og
flerårig programmering, Kommissionens deltagelse i kollegiet, der fungerer som et
forvaltningsorgan, og i bestyrelsen samt en detaljeret beskrivelse af den administrerende direktørs
ansvar og opgaver.
Den nye forordning strømliner Eurojusts funktion og opbygning i overensstemmelse med
Lissabontraktaten. Den øger også Eurojusts demokratiske legitimitet: Europa-Parlamentet og de
nationale parlamenter vil i fremtiden blive mere involveret i evalueringen af Eurojusts aktiviteter.
Kommission forelagde sit forslag i juli 2013 (12566/13).
1
CATS er Koordinationsudvalget vedrørende Politisamarbejde og Retligt Samarbejde i
Straffesager.
10578/14
DA
20
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454107_0021.png
5. og 6. juni 2014
Europæisk Anklagemyndighed
Formandskabet orienterede Rådet om status med hensyn til forslaget om oprettelse af en europæisk
anklagemyndighed (EPPO). Ministrene udtrykte tilfredshed med teksten i det dokument, der var
udarbejdet af formandskabet (9834/1/14
REV 1),
som udgangspunkt for det videre arbejde under
den forudsætning, at gruppen kan have behov for at gøre sig yderligere overvejelser om teksten.
Ministrene bekræftede principperne om anklagemyndighedens kollegiale struktur som
udgangspunkt for fremtidige drøftelser. De bekræftede også princippet om, at anklagemyndigheden
har forrang i udøvelsen af sin kompetence til at efterforske og retsforfølge lovovertrædelser, der
skader Unionens finansielle interesser.
I marts 2014 havde Rådet en drøftelse om anklagemyndighedens struktur og afgrænsningen af dens
opgaver og kompetencer. Ministrene nåede til generel enighed om, at Den Europæiske
Anklagemyndighed vil blive opbygget som et kollegium af anklagere fra medlemsstaterne.
Formålet med den foreslåede forordning er at hjælpe med at bekæmpe strafbare handlinger, der
skader Unionens finansielle interesser, ved at oprette en europæisk anklagemyndighed med
kompetence på området. Retsgrundlaget og reglerne for oprettelsen af anklagemyndigheden er
fastsat i artikel 86 i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde (TEUF). Den foreslåede
forordning vil blive vedtaget i overensstemmelse med en særlig lovgivningsprocedure: Rådet
træffer afgørelse med enstemmighed efter Europa-Parlamentets godkendelse. Hvis der ikke kan
opnås enstemmighed i Rådet, er det fastsat i traktaterne, at en gruppe på mindst ni medlemsstater
kan indgå i et forstærket samarbejde.
Kommissionen forelagde sit forslag den 17. juli 2013 (12558/13).
Eventuelt
Under eventuelt blev Rådet orienteret om status vedrørende en række lovgivningsforslag, herunder:
direktivet om betingelserne for tredjelandsstatsborgeres indrejse og ophold med henblik på
forskning, studier, elevudveksling, lønnet og ulønnet erhvervsuddannelse, volontørtjeneste
og au pair-ophold
forordningen om en fælles EU-købelov.
10578/14
DA
21
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454107_0022.png
5. og 6. juni 2014
Kommissionen forelagde sine meddelelser om anvendelsen af direktiv 2009/52/EF om
minimumsstandarder for sanktioner og foranstaltninger over for arbejdsgivere, der beskæftiger
tredjelandsstatsborgere med ulovligt ophold (10062/14) og om gennemførelse af direktiv
2009/50/EF om indrejse- og opholdsbetingelser for tredjelandsstatsborgere med henblik på højt
kvalificeret beskæftigelse ("det blå EU-kort") (10060/14), som blev vedtaget den 22. maj.
Den svenske delegation orienterede ministrene om resultatet af syvende møde i det globale forum
for international migration og udvikling, der fandt sted den 14.-16. maj i Stockholm.
Den slovenske delegation orienterede ministrene om resultatet af det uformelle møde mellem
indenrigsministrene i Brdoprocessen, der fandt sted den 2.-3. juni 2014 i Brdo pri Kranju.
Formandskabet orienterede ministrene om resultatet af seminaret "Hvordan kan EU's medlemsstater
effektivt bekæmpe hadforbrydelser? Tilskyndelse til anmeldelse og sikring af en korrekt
registrering af hadforbrydelser", der fandt sted i april 2014 i Thessaloniki.
Kommissionen forelagde resultatet af det europæiske romatopmøde, der fandt sted den 4.-
5. april 2014 i Bruxelles.
Kommissionen orienterede ministrene om forbindelserne mellem EU og USA om spørgsmål i
forbindelse med databeskyttelsen, nemlig databeskyttelse "paraplyaftale" og safe harbour-
beslutningen.
Kommissionen forelagde pilotprojektet om sammenkobling af insolvensregistre i syv medlemsstater
(Tyskland, Østrig, Den Tjekkiske Republik, Estland, Slovenien, Rumænien og Nederlandene).
De italienske ministre orienterede Rådet om det kommende italienske EU-formandskabs prioriteter
inden for retlige og indre anliggender.
Det kommende italienske formandskab vil give sit bidrag til den fulde gennemførelse af de
strategiske retningslinjer på RIA-området, som skal vedtages af Det Europæiske Råd i juni 2014, og
lette den følsomme overgangsperiode for EU-institutionerne.
Inden for indre anliggender:
Migration og kontrol af de ydre grænser vil fortsat stå højt på dagsordenen for at presse på for
europæiske svar på de aktuelle og fremtidige udfordringer, også med henblik på konkret opfølgning
af det arbejde, der udføres af Taskforcen vedrørende Middelhavet, og vedtage konkrete tiltag til at
forebygge ulovlig migration til EU og mulige tab af menneskeliv på havet. Der vil blive lagt særlig
vægt på synergierne mellem de indre og ydre aspekter af RIA-området og på samspillet mellem alle
mulige interessenter i forbindelse med bekæmpelsen af menneskehandel og smugling af migranter.
10578/14
DA
22
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5. og 6. juni 2014
Med hensyn til lovlig migration vil det italienske formandskab videreføre forhandlingerne om
direktivet om studerende og forskere og fremme brugen af lovlige migrationskanaler med fokus på
sammenhængen mellem migration og vækst, herunder ved at lette adgangen for rejsende i god tro til
EU og bidrage til forhandlingerne om de seneste forslag fra Kommissionen om omarbejdning af den
nuværende visumkodeks og indførelse af "rejsevisa".
På asylområdet vil det italienske formandskab støtte mulige initiativer inden for gensidig
anerkendelse af nationale afgørelser om asyl, samling af modtagelsessteder på EU-plan for at
imødegå mulige krisesituationer og særligt pres, beredskabsplanlægning og krisestyring.
Inden for den indre sikkerhed vil der være fokus på drøftelserne om organiseret kriminalitet og
infiltrationen i den lovlige økonomi og inden for offentlige udbud, idet der vil blive rettet særlig
opmærksomhed mod indsatsen for at bekæmpe hvidvaskning af penge, korruption og konfiskation
af udbytte fra kriminelle handlinger. Gennemførelsen af strategien for den indre sikkerhed og
revisionen heraf vil også være blandt prioriteterne, ligesom bekæmpelsen af terrorisme og dens
aspekter med hensyn til forebyggelse og beskyttelse, særlig med hensyn til terroraktiviteter, der
udføres af individuelle gerningsmænd og udenlandske krigere.
Inden for retlige anliggender:
På det civilretlige område vil der blive lagt særlig vægt på de sager, der kan bidrage til økonomisk
vækst, f.eks. revisionen af konkursforordningen og revisionen af forordningen om den europæiske
småkravsprocedure, og forordningen om forenkling af accepten af visse offentlige dokumenter og
afskaffelse af autentifikation.
Databeskyttelse er et prioriteret område for det italienske formandskab, som vil søge at gøre
betydelige fremskridt med databeskyttelsespakken og sikre en høj standard for beskyttelsen af retten
til personoplysninger inden for udvekslingen af oplysninger med tredjelande.
På strafferetsområdet vil formandskabet bestræbe sig på at gøre fremskridt i forhandlingerne om
oprettelse af en europæisk anklagemyndighed og med Kommissionens lovgivningsforslag om
beskyttelsen af mistænktes og tiltaltes rettigheder i straffesager.
Forbrydere og kriminelle organisationer bør forhindres i at opnå en hvilken som helst form for
udbytte af deres ulovlige aktiviteter, uanset hvordan det er opnået. Med dette mål for øje vil
formandskabet fremme drøftelserne om, hvordan princippet om gensidig anerkendelse kan
anvendes på alle former for konfiskation på grundlag af en retsafgørelse.
10578/14
DA
23
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454107_0024.png
5. og 6. juni 2014
DET BLANDEDE UDVALG
Taskforce vedrørende Middelhavet
Udvalget blev orienteret af Kommissionen om gennemførelsen af de operationelle tiltag i
forbindelse med Taskforcen vedrørende Middelhavet.
Se punktet ovenfor.
Forvaltning af Schengensamarbejdet - femte halvårlige rapport om, hvordan
Schengenområdet fungerer
Udvalget havde en drøftelse om Kommissionens femte halvårlige rapport om, hvordan
Schengenområdet fungerer (1. november 2013 - 30. april 2014) (10063/14),
og udtrykte tilfredshed
med det arbejde, der er blevet udført de seneste måneder for at styrke Schengenområdet og øge den
gensidige tillid.
Det Europæiske Råd erklærede i sine konklusioner fra juni 2011, at det er nødvendigt at styrke den
politiske styring og samarbejdet i Schengenområdet yderligere og fremme den gensidige tillid
mellem medlemsstaterne. Rådet vedtog den 8. marts 2012 konklusioner (7417/12) om retningslinjer
for en styrket politisk styring i Schengensamarbejdet. Rådet var i konklusionerne enigt om at have
drøftelser på ministerplan om dette spørgsmål en gang under hvert formandskab og hilste det
velkommen, at Kommissionen i denne forbindelse agter at forelægge regelmæssige rapporter om
spørgsmålet.
Databeskyttelsesdirektivet
Formandskabet orienterede udvalget om status (9873/14) vedrørende forslaget til direktiv om
beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med de kompetente myndigheders behandling af
personoplysninger med henblik på at forebygge, efterforske, opdage eller retsforfølge
straffelovsovertrædelser eller fuldbyrde strafferetlige sanktioner og om fri udveksling af sådanne
oplysninger.
10578/14
DA
24
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454107_0025.png
5. og 6. juni 2014
Eventuelt
Under eventuelt blev udvalget orienteret om status med hensyn til pakken vedrørende intelligente
grænser.
Kommissionen forelagde i starten af april forslaget om omarbejdning af visumkodeksen (8401/14)
og forslaget om indførelse af et rundrejsevisum (8406/14).
Den polske delegation orienterede ministrene om resultatet af ministerforummet for
medlemsstaterne fra Schengenområdet med ydre landgrænser, som fandt sted den 13.-14. maj 2014
i Sopot (Polen).
10578/14
DA
25
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454107_0026.png
5. og 6. juni 2014
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER
Vold mod kvinder
Rådet vedtog konklusioner om forebyggelse og bekæmpelse af alle former for vold mod kvinder og
piger, herunder kvindelig kønslemlæstelse (9543/14).
Konklusionerne blev udarbejdet efter offentliggørelsen af en EU-dækkende undersøgelse udført af
EU's Agentur for Grundlæggende Rettigheder, hvori der anbefales tiltag for at bekæmpe vold mod
kvinder, og som blev præsenteret på en konference, der blev afholdt den 5. marts 2014 under det
græske rådsformandskab, med titlen
"Vold
mod kvinder i EU: Misbrug i hjemmet, på arbejdet, i det
offentlige rum og online".
Anvendelse af EU's charter om grundlæggende rettigheder
Rådet vedtog konklusioner om Kommissionens beretning for 2013 om anvendelsen af EU's charter
om grundlæggende rettigheder (9042/14) og overensstemmelsen mellem de interne og eksterne
aspekter, når det drejer sig om at beskytte og fremme menneskerettighederne i Den Europæiske
Union (10116/14).
Det understreges i konklusionerne, at chartret er hjørnestenen i en effektiv og systematisk
beskyttelse af de grundlæggende rettigheder inden for Unionens rammer og fuldt ud er bindende for
Unionens institutioner og for medlemsstaterne, når disse gennemfører EU-retten, og anerkendes
samtidig, at chartret supplerer de nationale systemer til beskyttelse af de grundlæggende rettigheder
og ikke erstatter dem.
Civilbeskyttelsesordning
Rådet vedtog konklusioner om multinationale moduler under EU's civilbeskyttelsesordning
1
,
(8216/14), hvori det opfordrer medlemsstaterne til i tæt samråd med Kommissionen at overveje,
hvor bidrag med disse moduler kan styrke den europæiske katastrofeberedskabskapacitet.
1
EUT L 347 af 20.12.2013.
10578/14
DA
26
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454107_0027.png
5. og 6. juni 2014
Handlingsplan for e-justice
Rådet vedtog en flerårig handlingsplan for europæisk e-justice (2014-2018) (9714/14), som fastsat i
den nye strategi for europæisk e-justice (2014-2018)
1
, der blev vedtaget af RIA-Rådet i
december 2013. Strategien fastlægger de generelle principper og mål for europæisk e-justice samt
de generelle retningslinjer for udarbejdelsen af en tilsvarende ny flerårig europæisk handlingsplan i
første halvår af 2014.
Den nye handlingsplan indeholder en liste over projekter, der skal gennemføres, med angivelse af
deltagerne, de krævede tiltag og en vejledende tidsplan, hvor det har været muligt.
EU's tilbagesendelsespolitik
Rådet vedtog konklusioner om EU's tilbagesendelsespolitik (9936/14) som svar på Kommissionens
meddelelse om emnet (8415/14). Konklusionerne begynder med at påpege, at fokus bør lægges på
en mere effektiv gennemførelse og grundig konsolidering af de eksisterende regler snarere end på
nye lovgivningsinitiativer.
Det understreges også, at en afgørende udfordring for en mere vellykket tilbagesendelsespolitik i
EU bør være at styrke samarbejdet mellem EU og tredjelande, navnlig i forbindelse med
identifikation af og udstedelse af papirer til hjemvendte.
Integration af tredjelandsstatsborgere
Rådet og repræsentanterne for medlemsstaternes regeringer vedtog konklusioner om integration af
tredjelandsstatsborgere, der opholder sig lovligt i Den Europæiske Union (9905/1/14
REV 1),
hvori
de på ny bekræfter deres tilslutning til de fælles grundprincipper for politikken for integration af
indvandrere i EU, der blev fastsat for ti år siden, og samtidig sætter dem ind i den aktuelle politiske
kontekst.
1
EUT C 376 af 21.12.2013, s. 6.
10578/14
DA
27
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454107_0028.png
5. og 6. juni 2014
Terrorisme og grænsesikkerhed
Rådet vedtog konklusioner om terrorisme og grænsesikkerhed (9906/14), hvori det opfordrer
medlemsstaterne til at udveksle bedste praksis og indhøstede erfaringer vedrørende
grænseforvaltningskapacitet og udvikling og samarbejde med hensyn til at gøre grænsevagter mere
bevidste om terrorbekæmpelsesspørgsmål, også i samarbejde med Frontex.
Insolvensbehandling
Rådet vedtog en gennemførelsesforordning, der erstatter bilag A, B og C til forordning (EF)
nr. 1346/2000 om konkurs, jf. dokument
9157/14.
I bilag A, B og C til forordning nr. 1346/2000 er anført de betegnelser, der benyttes i
medlemsstaternes nationale lovgivning for de bobehandlinger og kuratorer, som forordningen finder
anvendelse på.
Forordningen træder i kraft på tyvendedagen efter offentliggørelsen i Den Europæiske Unions
Tidende.
COSI's fremtidige rolle
Rådet noterede sig hovedlinjerne for COSI's fremtidige rolle, jf.7843/3/14.
I juni 2013 indledte Den Stående Komité for det Operationelle Samarbejde om den Indre Sikkerhed
(COSI), der er nedsat ved artikel 71 i TEUF, drøftelserne om sine kompetenceområder og opgaver
vedrørende terrorisme, hvilket førte til en bredere debat om COSI's fremtidige rolle.
ALMINDELIGE ANLIGGENDER
EU-topmøder med grupper af tredjelande i 2014-2015
Rådet godkendte en revideret kalender for EU-topmøder med tredjelande. Som hovedregel afholdes
disse topmøder i Rådets bygninger i Bruxelles. Det er muligt at træffe ad hoc-afgørelser, således at
individuelle topmøder kan have Rådets formandskab som vært. I den reviderede kalender er der
fastsat følgende topmøder med tredjelande:
10578/14
DA
28
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454107_0029.png
5. og 6. juni 2014
ASEM-topmødet: den 16.-17. oktober 2014 i Milano, der tilrettelægges, afholdes og
finansieres af det italienske formandskab
topmødet i det østlige partnerskab: den 21.-22. maj 2015 i Riga, der tilrettelægges,
afholdes og finansieres af det lettiske formandskab
topmødet mellem EU og CELAC: den 10.-11. juni 2015 i Bruxelles.
UDVIKLING
Samarbejde med AVS-staterne
Rådet vedtog den holdning, som EU skal indtage i AVS-EU-Ministerrådet til revisionen af bilag IV
til AVS-EU-partnerskabsaftalen. Formålet med revisionen er at bringe aftalen i overensstemmelse
med den nye finansforordning, der gælder for EU's budget, og bestemmelserne om gennemførelse
af instrumenterne for Unionens optræden udadtil i henhold til den flerårige finansielle ramme for
2014-2020.
CIVILBESKYTTELSE
Modstandsdygtighed over for katastrofer
Rådet vedtog følgende konklusioner om Hyogohandlingsplanen for perioden efter 2015:
risikostyring med henblik på modstandsdygtighed:
"1.
Siden vedtagelsen af De Forenede Nationers Hyogohandlingsplan (handlingsplanen) i 2005 er
der gjort fremskridt i de globale, regionale og nationale bestræbelser på at opbygge
modstandsdygtighed over for katastrofer på tværs af alle stadier inden for
katastrofehåndteringen (forebyggelse, beredskab, indsats og hurtig genopretning).
Opbakningen til risikostyring i forbindelse med katastrofer er styrket og har bidraget til øget
opmærksomhed om og større investeringer i at reducere katastroferisici og være bedre
forberedt på at tackle følgerne af dem.
Endvidere bekræftede stats- og regeringscheferne og repræsentanter på højt plan på FN-
konferencen om bæredygtig udvikling i Rio de Janeiro i 2012 deres forpligtelse på
Hyogohandlingsplanen og opfordrede til, at katastroferisikominimering og opbygning af
modstandsdygtighed over for katastrofer tackles med fornyet forståelse af, at det haster, som
led i indsatsen for bæredygtig udvikling og udryddelse af fattigdom.
2.
10578/14
DA
29
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454107_0030.png
5. og 6. juni 2014
3.
Den tredje verdenskonference om reduktion af katastroferisici, der skal afholdes i Sendai,
Japan, den 14.-18. marts 2015, er en enestående mulighed for at bygge videre på
handlingsplanens tilfredsstillende resultater, tackle de eksisterende mangler og vedtage en
ambitiøs handlingsplan for perioden efter 2015 for at gøre verden mere modstandsdygtig over
for katastrofer og imødegå fremtidige udfordringer bedre.
Katastrofer udgør en væsentlig trussel mod udviklingsbestræbelser og fattigdomsbekæmpelse.
Politikker vedrørende risikoreduktion, -forebyggelse og -styring er afgørende for at reducere
virkningerne af katastrofer for at redde liv, beskytte miljøet (navnlig siden klimaændringerne
kan medføre alvorlige konsekvenser, herunder naturkatastrofer, migrationsstrømme osv.) og
sundheden samt for at sikre en bæredygtig udvikling, fattigdomsudryddelse og økonomisk
vækst på verdensplan – fremme af investeringer i modstandsdygtighed kan være en stærk
drivkraft for innovation, vækst og jobskabelse, der skaber nye markeder og
forretningsmuligheder og bidrager til øget konkurrenceevne og bæredygtighed inden for
sektorpolitikkerne.
I denne forbindelse ser Rådet med tilfredshed på Kommissionens meddelelse om
Hyogohandlingsplanen for perioden efter 2015: risikostyring med henblik på
modstandsdygtighed
1
, der redegør for Kommissionens oprindelige holdning til udformningen
af handlingsplanen for perioden efter 2015 og bygger på resultaterne af en række EU-
politikker såsom civilbeskyttelse, miljøbeskyttelse, tilpasning til klimaændringer samt
dagsordenen for resiliens
2
og dens handlingsplan for resiliens i kriseudsatte lande for
2013-2020
3
, der fremmes gennem EU's humanitære og udviklingsmæssige indsats. Disse
resultater, der har bidraget til gennemførelsen af handlingsplanen, udgør vigtige EU-delmål på
vejen mod enighed om en sammenhængende politik for risikostyring i forbindelse med
katastrofer, der kan formidles, og som understøtter den nye internationale handlingsplan for
risikostyring i forbindelse med katastrofer. Rådet understreger betydningen af
katastroferisikostyring på tværs af politikker.
Rådet bekræfter Den Europæiske Unions og dens medlemsstaters tilsagn om at spille en aktiv
og konstruktiv rolle i de igangværende forhandlinger med henblik på at bidrage til et
ambitiøst resultat af konferencen, som bygger på den nuværende handlingsplan. Rådet vil
fortsat være tæt involveret i forhandlingernes udvikling op til Sendaitopmødet på grundlag af
følgende fem centrale principper og i fuld respekt for, at handlingsplanen for perioden efter
2015 ikke har bindende karakter:
4.
5.
6.
1
2
3
8703/14 - COM(2014) 216.
9325/13, 14616/12 - COM(2012) 586.
11554/13.
10578/14
DA
30
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5. og 6. juni 2014
Forbedringer med hensyn til ansvarlighed, gennemsigtighed og styring
7.
Forbedringer med hensyn til ansvarlighed, gennemsigtighed og styring bør være et centralt
princip for handlingsplanen for perioden efter 2015, der bør:
udvikle en række ikkebindende standarder og/eller retningslinjer og mekanismer for at
understøtte gennemførelsen
indføre frivillige peer review-mekanismer, f.eks. peer reviews, der med held er blevet
gennemført i EU-sammenhæng
tilskynde til indsamling og udveksling af ikkefølsomme data om tab, risici og sårbarhed i
forbindelse med katastrofer som led i en åben datapolitik
udvikle systematiske foranstaltninger for at øge offentlighedens risikobevidsthed og
udvikle en risikostyringskultur og modstandsdygtighed over for katastrofer
fremme styring i forbindelse med katastrofehåndtering på alle niveauer og på tværs af alle
sektorer og opbygge effektive koordineringsmekanismer og langsigtede partnerskaber
mellem forskellige offentlige myndigheder og relevante interessenter, herunder lokale
aktører, civilsamfundet, den akademiske verden, forskningsinstitutioner og den private
sektor
sikre, at regionale mellemstatslige organisationer støtter de nationale myndigheder med at
gennemføre den nye handlingsplan, bl.a. i de regionale platforme for
katastroferisikominimering.
Måls og indikatorers rolle med hensyn til at måle fremskridt og tilskynde til gennemførelse
8.
Rådet understreger den nye handlingsplans betydning for at skabe resultater, måle fremskridt
og tilskynde til gennemførelse ved at fastsætte mål på det relevante plan (globalt, regionalt,
nationalt eller lokalt) med en passende tidsplan, der er politisk acceptabel, operationelt mulig,
målelig og opnåelig.
Et forenklet nyt overvågningssystem bør blive et mere effektivt redskab til at tilskynde til
gennemførelse på forskellige planer, udveksle god praksis og måle fremskridt, bl.a. ved hjælp
af indikatorer, der måler ændringer i katastrofers virkninger over tid og bidrager til at følge,
hvor store fremskridt der gøres med at opbygge modstandsdygtighed over for katastrofer og
mindske sårbarheden.
9.
10578/14
DA
31
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454107_0032.png
5. og 6. juni 2014
Styrkelse af bidraget til bæredygtig og intelligent vækst
10.
Rådet understreger, at handlingsplanen for perioden efter 2015 bør styrke
katastroferisikostyringens bidrag til intelligent, bæredygtig og inklusiv vækst, bl.a. ved:
at fremme katastrofesikring i økonomiske og finansielle afgørelser og strategier, både i den
offentlige og i den private sektor, og at fremme risikofølsomhed samt modstandsdygtighed
over for klimaændringer og katastrofer for alle større infrastrukturer og projekter
at fremme katastroferisikovurdering og scenariebaserede kapacitetsanalyser
at udvikle og gennemføre den nye handlingsplan i tæt partnerskab med den private sektor,
internationale finansielle institutioner og større investorer samt fremme nye initiativer, der
skal involvere hele erhvervslivet, og tilskynde til anvendelse af værdikæden
forsikring/genforsikring
at fremme anvendelsen af innovative teknologier og instrumenter til støtte for
katastrofehåndtering
at tilskynde til en mere systematisk og styrket videnskabelig/politisk grænseflade, herunder
fremsyn for at tackle fremtidige risici og udfordringer
at sikre bæredygtig, inklusiv og grøn vækst på lang sigt gennem en fælles strategi i forhold
til tilpasningen til klimaændringer som en del af en risikostyringsstrategi for at håndtere
risiciene ved klimaændringer og andre miljørelaterede politikker, med øget fokus på at
reducere de bagvedliggende risikofaktorer i økosystemforvaltning og på at opbygge
økosystemernes modstandsdygtighed i forbindelse med tilpasning samt øget fokus på
ressourceeffektivitet, arealanvendelse, den fysiske planlægning, herunder urbanisering,
miljøovervågning og fremme af konsekvensvurdering
at fremme gennemførelsen af risikostyringsforanstaltninger i forbindelse med katastrofer
og at styrke kapaciteten på lokalt plan gennem anvendelsen af en horisontal og vertikal
tilgang i udviklingen af sektorpolitikker.
10578/14
DA
32
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454107_0033.png
5. og 6. juni 2014
Tackling af svagheder og opfyldelse af behov inden for en sammenhængende ramme
11.
En handlingsplan for perioden efter 2015 bør tackle svagheder og opfylde behov, der hvor det
har størst betydning inden for en overordnet ramme, ved at indregne konflikt og svaghed samt
teknologiske risici sammen med risici for naturkatastrofer, herunder langsomt opstående
naturkatastrofer, lokale katastrofer og globale chok og belastninger.
Denne ramme bør være bedre målrettet mod og styrke de fattigste og mest sårbare, udnytte
det store potentiale i civilsamfundet og den private sektor til at bidrage til opfyldelsen af
bæredygtige udviklingsmål og have særligt fokus på det lokale plan og på opbygning af
modstandsdygtighed i byerne.
12.
Sammenhæng med den internationale dagsorden
13.
Under hensyn til vigtigheden af modstandsdygtighed mod katastrofer og de hermed forbundne
risikofaktorer, som er beskrevet ovenfor i forbindelse med udformningen af en handlingsplan
for perioden efter 2015, noterer Rådet sig, at handlingsplanen for perioden efter 2015 bør
udvikles i tæt sammenhæng med relaterede igangværende internationale processer, navnlig
drøftelserne om udviklingsdagsordenen for perioden efter 2015 og udformningen af aftalen
om klimaændringer i 2015. Denne aftale giver endnu en lejlighed til at øge
tilpasningsbestræbelserne i de fattigste og mest sårbare lande, hvor behovene er størst, og at
integrere risikostyringen i forbindelse med katastrofer. De politikker, mål og målsætninger
samt relaterede ordninger for overvågningen af disse, som drøftes i ovennævnte fora, og
handlingsplanen for perioden efter 2015 bør gensidigt støtte og styrke hinanden."
DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE SAMARBEJDSOMRÅDE
Beskæftigelse og social integration
Rådet vedtog en afgørelse om den holdning, der skal indtages i Det Blandede EØS-Udvalg til en
ændring af EØS-aftalen for at medtage EU's program for beskæftigelse og social innovation
(8536/14).
Programmet for beskæftigelse og social innovation, der løber fra 2014 til 2020, skal bidrage til
gennemførelsen af Europa 2020-strategien ved at yde økonomisk støtte til fremme af varig
beskæftigelse af høj kvalitet, garanti for tilstrækkelig og anstændig social beskyttelse, bekæmpelse
af social udstødelse og fattigdom og forbedring af arbejdsvilkårene.
10578/14
DA
33
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454107_0034.png
5. og 6. juni 2014
LANDBRUG
Den fælles landbrugspolitik - særlig støtte i henhold til artikel 68
Rådet vedtog konklusioner om Den Europæiske Revisionsrets særberetning "Den fælles
landbrugspolitik: Er den særlige støtte, der ydes i henhold til artikel 68 i Rådets forordning (EF)
nr. 73/2009, veludformet og velimplementeret?". Konklusionerne findes i
9778/14.
MILJØ
Konvention om beskyttelse af migrerende arter af vilde dyr
Rådet vedtog en afgørelse om bemyndigelse af Kommissionen til på Unionens vegne at fremlægge
et forslag om ændring af listerne til konventionen om beskyttelse af migrerende arter af vilde dyr
med henblik på partskonferencens ellevte møde (10036/14).
Ellevte møde i partskonferencen afholdes i Quito (Ecuador) fra den 4. til den 9. november 2014.
Formålet med konventionen om beskyttelse af migrerende arter af vilde dyr er at beskytte
migrerende arter af landdyr, vanddyr og fugle i hele deres udbredelsesområde. EU har været part i
konventionen siden den 1. november 1983.
10578/14
DA
34