Europaudvalget 2013-14
Rådsmøde 3321 - transport, tele og energi Bilag 2
Offentligt
1375492_0001.png
SAMLENOTAT
Rådsmøde (Energi) 13. juni 2014
-
Politisk drøftelse
KOM(2014) XX final
-
Nyt notat.
2.b. EU Kommissionens meddelelse om en strategi for EU’s
energiforsyningssikkerhed og analyse af energiforsyningssikkerhed
1. Resumé
På anmodning af Det Europæiske Råd den 20.-21. marts 2014 har
Kommissionen den 28. maj 2014 fremlagt en meddelelse om en strategi
for EU’s energiforsyningssikkerhed samt en dybdegående analyse af
EU’s energiforsyningssikkerhed. Baggrunden for Kommissionens analyse
er krisen i Ukraine og det fornyede fokus på EU’s afhængighed af
importeret energi. Der ventes på energirådsmødet den 13. juni en politisk
drøftelse af Kommissionens meddelelse. Drøftelsen vil forbered e
drøftelsen blandt stats- og regeringschefer på Det Europæiske Råd den
26.-27. juni 2014.
Den politiske drøftelse er ikke retslig bindende og vil ikke have
konsekvenser for dansk ret.
2. Baggrund
Det Europæiske Råd vedtog på sit møde den 20.-21. marts 2014 at
anmode Kommissionen om inden juni 2014 at gennemføre en dybtgående
undersøgelse af EU's energisikkerhed og at forelægge en samlet plan for
nedbringelsen af EU's energiafhængighed. Kommissionen fremlagde den
28. maj 2014 sin plan i en meddelelse om en strategi for EU’s
energiforsyningssikkerhed samt en dertil hørende undersøgelse i form af
en dybdegående analyse af EU’s energiforsyningssikkerhed.
Kommissionens strategi skal ses i lyset af krisen i Ukraine og det
fornyede fokus på EU’s afhængighed af importeret energi, herunder især
naturgas, som krisen i Ukraine har medført.
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1375492_0002.png
KLIMA-, ENERGI- OG
3. Formål og indhold
På rådsmødet (Energi) den 13. juni 2014 ventes en politisk drøftelse af
Kommissionens meddelelse om en strategi for EU’s
energiforsyningssikkerhed samt den dertil hørende analyse af EU’s
energiforsyningssikkerhed. Drøftelsen blandt energiministrene vil
forberede drøftelsen i Det Europæiske Råd den 26.-27. juni 2014.
Kommissionen anfører indledningsvist, at EU i dag importerer 53 pct. af
sin energi, 90 pct. af sin råolie og 66 pct. af sin naturgas.
Naturgasimporten fra Rusland var i 2013 42 pct. svarende til 27 pct. af
EU’s samlede gasforbrug. Dertil kommer forventningen om, at verdens
samlede energiforbrug vil stige med 27 pct. frem mod 2030, hvilket vil
medvirke til at forstærke EU’s sårbarhed.
Strategien har til hensigt at nedbringe EU’s energiafhængighed ved hjælp
af en række foranstaltninger på kort (9 måneder), mellemlangt (1 – 5 år)
og langt (mere end 5 år) sigt for at sikre EU’s forsyningssikkerhed. Den
bygger på syv søjler. Kommissionen anfører, at EU’s forsyningssikkerhed
er snævert forbundet med arbejdet med at gøre EU til en
konkurrencedygtig lavemissionsøkonomi, hvorfor 2030-målene for klima-
og energipolitikken også er udgangspunkt for strategien.
Hver af de syv søjler indeholder en række forslag til initiativer:
På kort sigt at sikre EU mod større forstyrrelser i vinteren 2014/2015: .
1. Kommissionen skal sikre et tæt samarbejde med regulatorer,
transmissionssystemoperatører (TSO’er) m.v. for at sikre tilstrækkelig
kapacitet, udvikle en fleksibilitet så naturgassen kan transporteres i
begge retninger (reverse flows) samt koordinere
forsyningssikkerhedsplaner på EU og regionalt niveau. Der foreslås
udførsel af stresstests af medlemslandenes energisystemer med
henblik på at teste konsekvenser af forsyningsbrister , udvikling af
nødinfrastrukturer, reduktion af energiefterspørgslen på kort sigt samt
en forøgelse af energiproduktionen.
På kort til mellemlang sigt med henblik på at nedsætte sårbarheden mod
pludselige ændringer i forsyningssikkerheden, sikring af infrastrukturen
og forsyning af sårbare medlemslande:
2. Kommissionen vil gennemgå eksisterende mekanismer med henblik
på at sikre forsyningssikkerheden samt foreslå en ny mekanisme , der
skal sikre koordination mellem medlemslandene og industrien om
forsyning af energi. Konkret skriver Kommissionen:
i)
at EU bør have fokus på større internationalt samarbejde og
transparens om olielagre og oliemarkeder og ikke mindst
involvere nye konsumenter som Indien og Kina.
BYGNINGSMINISTERIET
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1375492_0003.png
ii) at selvom meget er gjort for at imødegå pludselige afbrud i
gasforsyningen som i vintrene 2006 og 2009, kan forsyningen
sikres ved bl.a. øget samarbejdet mellem medlemslandene,
udførelse af risikoanalyser (stresstests) og
forsyningssikkerhedsplaner på regionalt plan og EU-niveau.
Kommissionen forventer at ville evaluere forordningen om
naturgasforsyningssikkerhed, herunder se på definitionen af
beskyttede kunder.
iii) at der arbejdes med fælles reservekapacitet på internationalt
plan, f.eks. under IEA for at imødegå pludselige forstyrrelser i
forsyningen.
iv) at have større fokus på beskyttelsen af kritisk infrastruktur ,
herunder energiinfrastruktur, blandet med fokus på IT-sikkerhed.
KLIMA-, ENERGI- OG
BYGNINGSMINISTERIET
3. En væsentlig garanti for at sikre EU’s forsyningssikkerhed er gennem
et velfungerende og fuldt integreret indre marked for el og gas.
Kommissionen foreslår først og fremmest en fuld implementering af
det indre marked for energi. Derudover skal medlemslandene
igangsætte en række initiativer, herunder styrke det regionale
samarbejde om bl.a. kapacitetsmekanismer, implementering af
netværkskoder og sammenkoblinger mellem medlemslandene.
Kommissionen skal hurtigere indlede traktatkrænkelsessager, sikre
hurtig implementering af alle projekter af fælles interesse (PCI),
forsøge at reducere olieafhængigheden fra Rusland samt udvikle
politikker, der kan medvirke til at reducere transportsektorens
afhængighed af olie
På mellemlangt sigt:
4. Energibesparelser er et centralt element i sikring af EU’s
forsyningssikkerhed med store potentialer i både boligmassen og
industrien ved energieffektiviseringer. Den private sektor har en stor
rolle at spille, men også EU’s strukturfonde kan medvirke hertil. Der
er således afsat 27 mia. euro til investeringer i bl.a. energieffektivitet.
Medlemslandene bør øge deres fokus på at nå
energieffektivitetsmålene for 2020 med fokus på bl.a. varme og
isolering af bygninger og industri gennem implementering af
Energieffektiviseringsdirektivet (EED) og bygningsdirektivet (EPBD).
Kommissionens evaluering af EED afventes i løbet af sommeren 2014
med status for 2020-målene og en strategi frem mod 2030. Samtidig
vil Kommissionen identificere sektorer, hvor energieffektiviseringsmål
kan opnås på mellemlang og lang sigt. Derudover anfører
Kommissionen, at man gennem øget energirenovering af bygninger
kan reducere energiforbruget i bygninger med op til 75 pct.
5. EU kan reducere sin importafhængighed ved at øge produktionen af
egne energikilder. Kommissionen vil fortsætte udbygningen med
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1375492_0004.png
vedvarende energi med henblik på at nå VE-målet på 20 pct. i 2020,
hvor VE-andelen udgjorde 14,1 pct. i 2012 for EU som helhed.
Kommissionen foreslår en målsætning på minimum 27 pct. for 2030.
Derudover henvises til kendte prioriteringer for at sikre stabile
rammevilkår for udbygning med vedvarende energi samt at øge
koordineringen af VE-støttesystemerne i EU gennem de nye rammer
for statsstøtte i energi- og miljørammebestemmelserne. Derudover
anviser Kommissionen, at selvom forbruget og produktionen af kul
samlet er faldet i EU, udgør kul stadig 27 pct. af EU’s andel af
elproduktionen. Kommissionen vil derfor sikre udnyttelsen af
eksisterende fossile ressourcer, der særligt omfatter kul og skifergas.
Kul antages dog kun at have en fremtid i EU i forbindelse med C arbon
Capture and Storage. Kommissionen forventes i den forbindelse at
ville revidere CCS-direktivet.
KLIMA-, ENERGI- OG
BYGNINGSMINISTERIET
6. Det foreslås, at EU sikrer diversificering af eksterne forsyninger af
energi. Kommissionen og medlemslandene bør fokusere på sikring af
transparens i gasforsyningssikkerhed, støtte til udviklingen af
gasinfrastruktur med Norge, den sydlige korridor og Middelhavets
gashub, fremme vedtagelsen af direktivet om nuklear sikkerhed samt
sikre diversificering af nukleare brændselsforsyninger.
På mellemlangt og langt sigt:
7. En styrket koordination så EU taler med én stemme i relation til den
eksterne energipolitik er en væsentlig forudsætning for EU’s
forsyningssikkerhed. Valg af energimiks er det enkelte medlemslands
kompetence, men nationale beslutninger kan have konsekvenser for
de øvrige medlemslande. Kommissionen foreslår etablering af en
mekanisme, der gør det muligt for medlemslande at informere
hinanden om vigtige beslutninger angående valg af energimiks.
Derudover foreslås det, at Energifællesskabet styrkes yderligere til
også at vedrøre spørgsmål om forsyningssikkerhed. Kommissionen
foreslår at assistere medlemslandene ved forhandlingerne om
indgåelse af kontrakter med tredjelande. Det foreslås, at
medlemslandene informerer Kommissionen i sager, der kan have
betydning for forsyningssikkerheden med særligt fokus på gas, hvor
deltagelse fra EU’s side i forhandlinger med potentielle
gasleverandører kan sikre, at kontrakter ikke underminerer det indre
marked. Kommissionen agter at etablere en procedure, der kan
medvirke til at sikre øget transparens i m arkedet og samtidig styrke
forsyningssikkerheden. Kommissionen skitserer endelig et forslag om
en fælles energiunion med fælles indkøb af gas, som man vil analyse
nærmere, navnlig med henblik på dets forenelighed med EU’s
konkurrencelovgivning og indre markedsregler.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1375492_0005.png
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant, idet der alene er tale
om en meddelelse fra Kommissionen.
6. Gældende dansk ret
Der redegøres ikke for gældende dansk ret, idet der alene er tale om en
meddelelse fra Kommissionen.
7. Konsekvenser
Lovmæssige konsekvenser
Der redegøres ikke for de lovmæssige konsekvenser, idet der alene er
tale om en meddelelse fra Kommissionen. I det omfang Kommissionens
meddelelse udmøntes i konkrete initiativer, bør det vurderes, om det vil
medføre lovmæssige konsekvenser.
Statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget har ikke ingen statsfinansielle og samfundsøkonomiske
konsekvenser, idet der alene er tale om en meddelelse fra
Kommissionen. I det omfang Kommissionens meddelelse udmøntes i
konkrete initiativer, bør det vurderes, om det vil medføre statsfinansielle
og samfundsøkonomiske konsekvenser.
Administrative konsekvenser
Forslaget medfører ingen administrative konsekvenser, idet der alene er
tale om en meddelelse fra Kommissionen. I det omfang Kommissionens
meddelelse udmøntes i konkrete initiativer, bør det vurderes, om disse vil
medføre administrative konsekvenser.
Beskyttelsesniveauet
Kommissionens meddelelse skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet
i Danmark.
8. Høring
Kommissionens meddelelse er sendt i høring i Specialudvalget for Klima -
Energi- og Bygningspolitik.
På mødet i Specialudvalget for Klima- Energi- og Bygningspolitik den 20.
maj 2014 fremkom følgende generelle bemærkninger :
Det Økologiske Råd betonede, at hvis EU’s energiforsyningssikkerhed
skal højnes, bør der være fokus på at styrke
infrastruktursammenkoblingen mellem og internt i medlemslandene.
KLIMA-, ENERGI- OG
BYGNINGSMINISTERIET
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1375492_0006.png
Vedvarende Energi argumenterede for fokus på indenlandsk fleksibilitet i
stedet for udbygning. Derudover opfordrede Vedvarende Energi til, at
regeringen positivt overvejede at støtte tankerne om en energiunion .
Biorefining Alliance fremhævede, at olie udgjorde et større problem end
gas og argumenterede for, at fokus på at nedbringe olieafhængigheden
bragtes ind i drøftelserne af forsyningssikkerhed.
Dansk Fjernvarme fremhævede ligeledes behovet for indenlandsk
fleksibilitet. Derudover argumenterede Dansk Fjernvarme for
nødvendigheden af kapacitetsmekanismer. Det var vigtigt at sikre klare
politiske udmeldinger af hensyn til nødvendig for fremtidige investeringer
fra den private sektor.
Greenpeace udtrykte støtte til regeringens generelle holdning, idet
Greenpeace dog understregede, at diversificering ikke måtte føre til
udbygning af naturgasnettet.
Dansk Energi mente, at fleksibilitet hang sammen med transmission.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Flere lande har forud for fremlæggelsen af Kommissionens meddelelse
forelagt deres foreløbige positioner i form af såkaldte non-papers. Det er
generelt forventningen, at landene vil gruppere sig i to fløje. På den ene
side står de lande, der vægter forsyningssikkerhed højest og ønsker at
højne EU’s forsyningssikkerhed med fokus på kortsigtede løsninger .
Heroverfor står en anden gruppe af lande, der ønsker at højne
forsyningssikkerhed gennem vedvarende energi og
energieffektiviseringer og dermed have fokus på omstilling til en
lavemissionsøkonomi. Disse lande, heriblandt Danmark, søger at skabe
et stærkt link til drøftelsen af EU’s klima- og energipolitiske ramme for
2030.
Det kan særligt fremhæves, at et medlemsland i et non -paper har
argumenteret for oprettelse af en energiunion med fokus på fælles indkøb
i EU af gas for på den vis at øge medlemslandes forhandlingsstyrke i
indkøbsaftaler. Flere lande, herunder en række østeuropæiske lande, har
ytret støtte til dette forslag. Andre lande er skeptiske, idet de finder at det
er i modstrid med principperne for EU’s indre energimarked. Regeringens
generelle holdning
10. Regeringens generelle holdning
Den nuværende krise i Ukraine har endnu engang henledt
opmærksomheden på, at EU er særdeles afhængig af importerede fossile
brændsler. Da afbrændingen af fossile brændsler samtidig udgør
hovedkilden til udledning af klimaforstyrrende drivhusgasser, tegner det
samlet set billedet af den udfordring, som EU’s energipolitik skal
imødekomme: En balance mellem forsyningssikkerhed, konkurrenceevne
og opnåelse af EU’s klimamålsætninger.
KLIMA-, ENERGI- OG
BYGNINGSMINISTERIET
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1375492_0007.png
KLIMA-, ENERGI- OG
Det er regeringens generelle holdning, at EU’s importafhængighed ikke
kan løses på kort sigt, og at den kræver et svar med mange facetter. Den
nuværende situation som følge af krisen i Ukraine kan ikke håndteres
udelukkende med hurtige indgreb, men svaret må ses i sammenhæng
med EU’s langsigtede klima- og energiklimapolitik. Det er fordi
hovedredskaberne til at sikre den langsigtede energiforsyningssikkerhed
og –uafhængighed efter regeringens opfattelse er sammenf aldende med
hovedredskaberne til at indfri EU’s langsigtede klima - og energipolitiske
mål. Det vil sige øget energieffektivisering, øget anvendelse af VE,
udbygning af infrastrukturen og fuld og effektiv gennemførelse af det
indre energimarked.
På den baggrund vil regeringen lægge vægt på, at der i drøftelserne af
Kommissionens meddelelse om strategi for EU’s
energiforsyningssikkerhed ikke tages beslutninger, der indebærer et øget
incitament til anlægsinvesteringer med lang levetid som ikke harmonerer
med EU’s langsigtede klima- og energipolitik, fx investeringer i nye
kulfyrede kraftværker.
Regeringen vil på den baggrund lægge følgende prioriteter til grund for
den danske holdning til Kommissionens meddelelse:
Regeringen er enig i, at energieffektivisering er det mest effektive middel
til at reducere EU’s afhængighed af importerede brændsler. På den
baggrund vil regeringen arbejde for, at der sikres højere ambitioner på
energieffektivitetsområdet, herunder vil regeringen arbejde for et
bindende mål for energieffektivitet efter 2020 og nye politikker og
virkemidler for relevante sektorer. Regeringens endelige holdning vil dog
først blive fastlagt efter Kommissionens forestående evaluering af
Energieffektiviseringsdirektivet.
Fortsat udbygning af vedvarende energi er central i opnåelse af EU’s
klima- og energipolitik. Regeringen vil på den baggrund arbejde for, at det
bindende EU-mål hæves fra 27 pct. til 30 pct. i 2030-rammen. Samtidig
vil regeringen bidrage til en effektiv og ubureaukratisk implementering i
form af en ny og effektiv governance-mekanisme, der kan skabe stabile
investeringsrammer og skabe den nødvendige private deltagelse og
innovation.
Et velfungerende liberaliseret indre marked for energi er en forudsætning
for at øge energiforsyningssikkerheden. Regeringen vil på den baggrund
lægge vægt på, at der sikres en fuld og effektiv implementering af det
indre marked for energi. Implementeringen skal ske uden forsinkelse,
således at målet om fuld gennemførelse i 2014, som sat af Det
Europæiske Råd, kan blive indfriet.
Udviklingen af energiinfrastruktur er en central forudsætning for
forsyningssikkerhed. Regeringen støtter, at Kommissionen sammen med
BYGNINGSMINISTERIET
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1375492_0008.png
de relevante lande, projektmagerne og regulatorerne sø ger at øge
hastigheden for implementering af projekter af særlig interesse (PCI’er),
idet de regionale grupper under infrastrukturforordningen dog også bør
have en rolle i udpegningen af kritiske projekter for at sikre en fortsat
regional forankring af beslutningerne i en velfungerende PCI -proces.
Regeringen støtter endvidere, at der for CEF-midlerne er særligt fokus på
implementering af kritisk infrastruktur. Derudover er regeringen enig i, at
infrastrukturforbindelser udbygges, når der er behov for dem. Regeringen
vil i forhandlingerne kunne støtte et mål for udbygning af
energiinfrastruktur i EU.
Regeringen er enig i, at der sideløbende med reduktion af EU’s
importafhængighed skal arbejdes for forbedring af EU’s evne til at
håndtere store energikriser på den korte bane. Der angives relevante
virkemidler i meddelelsen, som kan føre til konkrete handlinger og
gennemarbejdede forslag, hvor bl.a. stress tests er et egnet virkemiddel.
Et sådant arbejde bør bygge på medlemslandenes egne systemer for
energisikkerhed og bør på det grundlag etablere en overbygning på EU -
niveau, som i øget omfang sikrer koordinering og fastlæggelse af
minimumsstandarder for medlemslandene. Regeringen ser i det lys bl.a.
positivt på en revision af gasforsyningssikkerhedsforordningen.
Regeringens endelige holdning vil blive fastlagt, når der foreligger
konkrete forslag.
Regeringen ser positivt på arbejdet med at sikre den fortsatte udbygning
af EU’s eksterne energipolitik og vil arbejde for at sikre en koordineret og
sammenhængende indsats, hvor EU taler med én stemme i forhold til en
række eksterne aktører og organisationer på energiområdet. I den
sammenhæng er multilaterale fora et nyttigt værktøj. Regeringen er dog
skeptisk over for tankerne om skabelse af en energiunion med henblik på
fælles gasindkøb, der vil være i strid med de overordnede bestræbelser i
EU på at gennemføre det indre marked for energi. Desuden kan en sådan
politisering af gasindkøbet være kontraproduktivt, idet det kan udløse et
modtræk i form af en tilsvarende øget politisering af gassalget. EU bør i
stedet fortsætte presset på tredjelande i retning af at acceptere EU’s
indre markedsregler og WTO-regelsættet.
Endelig vil regeringen støtte initiativer, der kan øge diversificeringen af
EU’s energiforsyning ved at udvikle de eksterne relationer med andre
forsyningslande end de nuværende.
KLIMA-, ENERGI- OG
BYGNINGSMINISTERIET
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg .
8