Europaudvalget 2013-14
Rådsmøde 3322 - Landbrug og fiskeri
Offentligt
1454105_0001.png
Rådet for
Den Europæiske Union
10984/14
(OR. da)
PRESSE 341
PR CO 34
DA
PRESSEMEDDELELSE
3322. samling i Rådet
Landbrug og fiskeri
Luxembourg, den 16. og 17. juni 2014
Formand
Georgios KARASMANIS
Grækenlands minister for landdistriktsudvikling og
fødevarer
PRESSE
Rue de la Loi 175 B – 1048 BRUXELLES Tlf.: +32 (0)2 281 6319 Fax: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/press
10984/14
DA
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454105_0002.png
16. og 17. juni 2014
De vigtigste resultater af Rådets samling
Skoleordningerne for frugt og grøntsager samt mælk
Formandskabet fremhævede fremskridtene i første halvår 2014 med forslagene til forordning om
sammenlægning af støtteordningerne for uddeling af frugt og grøntsager, herunder bananer, samt
mælk i skoler. Forslagene sigter på at strømline de gældende ordninger og derved øge deres
effektivitet og nedbringe den administrative byrde. Skoleordningerne for mælk og frugt blev indført
i EU i henholdsvis 1977 og 2007 for at fremme forbruget af frugt, grøntsager og mejeriprodukter i
skolerne. På baggrund af Rådets drøftelser er forslagets retsgrundlag, ordningens formål og
anvendelsesområde og finansieringsbestemmelserne fastlagt som de vigtigste spørgsmål.
Fremtiden for mejeriprodukter
Rådet gjorde status over en rapport fra Kommissionen om markedsudviklingen i mælke- og
mejerisektoren som fastsat i "mælkepakken". Den efterfølgende drøftelse førte ikke til vedtagelse af
de konklusioner om mælke- og mejerisektoren, som formandskabet havde udarbejdet for at forsøge
at tilnærme holdningerne hos de medlemsstater, der opfordrede til yderligere foranstaltninger til at
sikre en passende "blød" udfasning, og andre medlemsstater, der ønskede foranstaltninger med
henblik på sektorens fremtid. Hvordan denne sag skal håndteres i fremtiden, overlades derfor til det
kommende formandskab at afgøre.
Rådets konklusioner om sektoren for frugt og grøntsager
Rådet vedtog konklusioner om Kommissionens rapport om sektoren for frugt og grøntsager siden
2007-reformen. Rådet noterede sig, at reformen stadig ikke har nået sit fulde potentiale, og at
producentorganisationerne spiller en afgørende rolle, men at der kan gøres mere for at forbedre
deres virkemåde og tiltrækningskraft. Rådet understregede også, at bureaukratiet skal begrænses,
og at reglerne og procedurerne skal forenkles, så producenterne får en tydelig, forudsigelig og
gennemskuelig ramme.
Landingsforpligtelsen og forbuddet mod udsmid
Ministrene gjorde status over forberedelserne til Rådets vedtagelse af sin holdning til et forslag til
forordning om landingsforpligtelsen. Desuden orienterede medlemsstaterne om situationen
vedrørende udarbejdelsen af planer for udsmid på regionalt niveau i overensstemmelse med
forberedelsen af den nye fælles fiskeripolitiks gennemførelse. Dette gav medlemsstaterne mulighed
for at udveksle synspunkter, erfaringer og oplysninger.
10984/14
DA
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454105_0003.png
16. og 17. juni 2014
Dyre- og plantesundhed, frømarkedet og kontrol
Formandskabet forelagde Rådet sin situationsrapport om forslagene i pakken vedrørende dyre- og
plantesundhed og kontrol. I denne pakke er Kommissionens forslag om planteformeringsmateriale
det mest kontroversielle, og det blev forkastet af Europa-Parlamentet ved førstebehandlingen. På
baggrund af resultatet af denne afstemning indhentede formandskabet medlemsstaternes
synspunkter om strukturen i et eventuelt revideret forordningsforslag fra Kommissionen.
Andre punkter
Rådet vedtog en afgørelse om bemyndigelse til at indlede forhandlinger om aftaler mellem Den
Europæiske Union og tredjelande om handel med økologiske produkter. Dette skal skabe bedre
balance i disse forhandlinger, som i øjeblikket bygger på en ordning med ensidig ækvivalens.
Rådet vedtog endvidere en forordning om oprettelse af et offentlig-privat fællesforetagende benævnt
Shift2Rail med henblik på at styrke jernbaneinnovation i Europa. Det vedtog også en forordning om
forlængelse af mandatet for SESAR-fællesforetagendet indtil udgangen af 2024.
10984/14
DA
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454105_0004.png
16. og 17. juni 2014
INDHOLD
1
DELTAGERE .................................................................................................................................... 6
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
LANDBRUG ....................................................................................................................................... 8
Skoleordning for frugt og grøntsager samt mælk ................................................................................ 8
Fremtiden for mejerisektoren ............................................................................................................... 9
Gennemførelse af den nye fælles landbrugspolitik ............................................................................ 10
Frugt- og grøntsagssektoren – Rådets konklusioner .......................................................................... 11
FISKERI ............................................................................................................................................ 12
Forslag til forordning om landingsforpligtelsen ................................................................................ 12
Gennemførelse af den fælles fiskeripolitik: planer for udsmid.......................................................... 13
Eventuelt ............................................................................................................................................ 14
Angivelse af køds oprindelsesland ........................................................................................................................ 14
Stormes konsekvenser for skove ........................................................................................................................... 15
Konference om videnskabelig støtte til landbrug .................................................................................................. 16
Emissionslofter for visse luftforurenende stoffer .................................................................................................. 16
Dyre- og plantesundhed, frømarkedet og kontrol .................................................................................................. 17
Anvendelse af antimikrobielle stoffer i husdyrbrug .............................................................................................. 18
Forvaltning af lodde – status ................................................................................................................................. 18
1
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
10984/14
DA
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
16. og 17. juni 2014
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
LANDBRUG
Handel med økologiske produkter – forhandlinger om aftaler mellem EU og tredjelande ................................... 19
UDENRIGSANLIGGENDER
Associeringsaftale med Georgien og med Republikken Moldova ........................................................................ 19
EU's finansielle støtte til Den Palæstinensiske Myndighed ................................................................................... 20
Foranstaltninger mod personelminer ..................................................................................................................... 21
ØKONOMISKE OG FINANSIELLE ANLIGGENDER
Ekstern revisor for Central Bank of Malta ............................................................................................................ 23
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER
Europol – Montenegro........................................................................................................................................... 23
FØDEVARELOVGIVNING
Medlemmer af Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritets bestyrelse............................................................ 24
TRANSPORT
SESAR-fællesforetagendet .................................................................................................................................... 25
Fællesforetagendet Shift2Rail ............................................................................................................................... 25
NUKLEAR ENERGI
Associeringsaftale med Georgien .......................................................................................................................... 25
Associeringsaftale med Moldova .......................................................................................................................... 26
10984/14
DA
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454105_0006.png
16. og 17. juni 2014
DELTAGERE
Belgien:
Sabine LARUELLE
Bulgarien:
Dimitar GREKOV
Den Tjekkiske Republik:
Marian JUREČKA
Danmark:
Dan JØRGENSEN
Tyskland:
Christian SCHMIDT
Robert KLOOS
Estland:
Ivari PADAR
Clyde KULL
Irland:
Simon COVENEY
Grækenland:
Georgios KARASMANIS
Dimitrios MELAS
Minister for liberale erhverv, SMV'er, selvstændige og
landbrug
Landbrugs- og fødevareminister
Landbrugsminister
Minister for fødevarer, landbrug og fiskeri
Forbundsminister for fødevarer og landbrug
Statssekretær, Forbundsministeriet for Fødevarer og
Landbrug
Landbrugsminister
Stedfortrædende fast repræsentant
Minister for landbrug, fødevarer og maritime spørgsmål
Minister for landdistriktsudvikling og fødevarer
Ministeriet for Landdistriktsudvikling og Fødevarer –
generalsekretær for landbrugspolitik og internationale
forbindelser
Minister for landbrug, fødevarer og miljø
Stedfortrædende fast repræsentant
Vicelandbrugsminister
Statssekretær for landbrugs-, fødevare- og
skovbrugspolitik
Minister for landbrug, naturressourcer og miljø
Statssekretær, Landbrugsministeriet
Landbrugsminister
Minister for landbrug, vinavl og forbrugerbeskyttelse samt
minister for forbindelserne med parlamentet
Statssekretær for landbrugsøkonomi, Ministeriet for
Landdistriktsudvikling
Statssekretær for landbrug, fiskeri og dyrs rettigheder,
Ministeriet for Bæredygtig Udvikling, Miljø og
Klimaændringer
Spanien:
Isabel GARCIA TEJERINA
Frankrig:
Alexis DUTERTRE
Kroatien:
Snježana ŠPANJOL
Italien:
Giuseppe CASTIGLIONE
Cypern:
Nicos KOUYIALIS
Letland:
Gatis ĀBELE
Litauen:
Vigilijus JUKNA
Luxembourg:
Fernand ETGEN
Ungarn:
György CZERVÁN
Malta:
Roderick GALDES
10984/14
DA
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454105_0007.png
16. og 17. juni 2014
Nederlandene:
Wepke KINGMA
Østrig:
Andrä RUPPRECHTER
Polen:
Marek SAWICKI
Kazimierz Florian PLOCKE
Portugal:
Assunção CRISTAS
José DIOGO ALBUQUERQUE
Manuel PINTO DE ABREU
Rumænien:
George TURTOI
Cristian BADESCU
Slovenien:
Dejan �½IDAN
Tanja STRNIŠA
Slovakiet:
�½ubomír JAHNÁTEK
Finland:
Jari KOSKINEN
Sverige:
Eskil ERLANDSSON
Det Forenede Kongerige:
George EUSTICE
Richard LOCHHEAD
Alun DAVIES
Stedfortrædende fast repræsentant
Forbundsminister for landbrug, skovbrug, miljø og
vandforvaltning
Minister for landbrug og landdistriktsudvikling
Statssekretær, Ministeriet for Landbrug og
Landdistriktsudvikling
Minister for landbrug og maritime anliggender
Statssekretær for landbrug
Statssekretær for maritime anliggender
Statssekretær, Ministeriet for Landbrug og
Landdistriktsudvikling
Stedfortrædende fast repræsentant
Vicepremierminister samt minister for landbrug og miljø
Statssekretær, Landbrugs- og Miljøministeriet
Minister for landbrug og landdistriktsudvikling
Landbrugs- og skovbrugsminister
Minister for landdistrikter
Statssekretær med ansvar for landbrug, fødevarer og
havmiljø, Ministeriet for Miljø, Fødevarer og
Landdistriktsspørgsmål
Viceminister for landdistriktsspørgsmål og miljø
Minister for naturressourcer og fødevarer
Kommissionen:
Dacian CIOLOȘ
Tonio BORG
Medlem
Medlem
10984/14
DA
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454105_0008.png
16. og 17. juni 2014
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
LANDBRUG
Skoleordning for frugt og grøntsager samt mælk
Formandskabet forelagde sin fremskridtsrapport (10456/14) om Kommissionens forslag til
forordning om sammenlægning af ordningerne for uddeling af frugt og grøntsager, herunder
bananer, samt mælk i skoler (5958/14).
Formandskabet fremhæver i rapporten fremskridtene med Kommissionens forslag i første halvår
2014 efter Kommissionens indledende orientering af Rådet i februar. Rapporten blev udarbejdet
under formandskabets ansvar på basis af holdningerne i Rådet og dets forberedende organer.
Et af disse to forslag ændrer den nye forordning om oprettelse af en fælles markedsordning for
landbrugsprodukter, som blev vedtaget inden for rammerne af reformen af den fælles
landbrugspolitik. Formålet med denne ændring er at strømline de eksisterende ordninger for at
effektivisere dem og reducere den administrative byrde. Skoleordningerne for mælk og frugt blev
indført i EU i henholdsvis 1977 og 2007 for at fremme forbruget af mejeriprodukter og frugt og
grøntsager i skolerne. Som et supplement til dette forslag har Kommissionen også fremsat et forslag
om ændring af forordningen om foranstaltninger til fastsættelse af støtte og restitutioner i
forbindelse med den fælles markedsordning for landbrugsprodukter (6054/14).
I lyset af drøftelserne i Rådet har formandskabet fastlagt følgende vigtige spørgsmål:
forslagenes retsgrundlag: Delegationerne støttede enstemmigt Rådets Juridiske Tjenestes
opfattelse, nemlig at artikel 43, stk. 3, i TEUF (Rådets kompetence) – og ikke artikel 43,
stk. 2, i TEUF (den almindelige lovgivningsprocedure) – er det korrekte retsgrundlag for
fastsættelse af støtteniveauet
ordningens formål og anvendelsesområde: Generelt var delegationerne enige i målet om at
sammenlægge skoleordningerne for at øge deres effektivitet og konsolidere de retlige og
finansielle rammer. De bekræftede også ordningernes oprindelige formål, nemlig fremme
af forbruget af frugt, grøntsager og mælk, og fremhævede de ernæringsmæssige fordele for
børn. Mens nogle få delegationer på den anden side kunne støtte tanken om at have en
begrænset liste over støtteberettigede produkter til regelmæssig uddeling som foreslået af
Kommissionen, fandt mange andre det foreslåede anvendelsesområde utilfredsstillende og
foretrak anvendelsesområdet for den eksisterende ordning, navnlig for så vidt angår
mejeriprodukter
10984/14
DA
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454105_0009.png
16. og 17. juni 2014
finansieringsbestemmelserne: Selv om de fleste delegationer kunne støtte det samlede
tildelte beløb i finansieringsrammerne for frugt og grøntsager, bananer og mælk, blev
kriterierne for tildeling af EU-støtte drøftet indgående. Flere delegationer anfægtede valget
af kriteriet om "den hidtidige anvendelse af midler i de foregående ordninger for uddeling
af mælk og mejeriprodukter til børn" til fastsættelse af bevillingen for mælk. De mente, at
det kan være til skade for de medlemsstater, som indtil nu ikke har draget fuld fordel af
skolemælksordningen eller ikke har historiske oplysninger, da de først for nylig har tiltrådt
EU. En række andre delegationer fandt imidlertid kriteriet om den hidtidige anvendelse af
midler særlig vigtigt for at sikre, at der ikke sker forstyrrelser i den måde, som
skolemælksordningen fungerer på i deres medlemsstat.
Europa-Parlamentet forventes at påbegynde sit arbejde med forslaget i det tidlige efterår efter
pausen i forbindelse med valget.
Fremtiden for mejerisektoren
Rådet gjorde status over Kommissionens rapport om markedsudviklingen i mælke- og
mejerisektoren. Rapporten er hjemlet i "mælkepakken", der trådte i kraft i oktober 2012 med
henblik på at forbedre mælkeproducenternes situation og forberede mejerisektoren til
kvoteordningens ophør i 2015. (10911/14).
Hovedparten af medlemsstaterne bifaldt Kommissionens rapport, som navnlig vurderer
mælkepakkens virkninger for mælkeproducenterne og mælkeproduktionen i ugunstigt stillede
regioner og omfatter potentielle foranstaltninger til at tilskynde landbrugere til at indgå aftaler om
fælles produktion.
Det noteres i rapporten, at situationen på EU's mælkemarked på nuværende tidspunkt er gunstig, og
at udsigterne på mellemlang sigt er gode trods risikoen for ekstrem prisvolatilitet. Kommissionen
redegjorde udførligt for, hvordan mælkepakken er blevet gennemført i national lovgivning, hvilket i
visse tilfælde har ført til obligatoriske kontrakter mellem landbrugere og
forarbejdningsvirksomheder og i andre tilfælde til adfærdskodekser. Næsten alle medlemsstaterne
har indført nationale kriterier for anerkendelse af producentorganisationer. Der er også gennemført
kollektive forhandlinger i henhold til mælkepakken af anerkendte producentorganisationer.
Rapporten konkluderer imidlertid, at det er for tidligt at danne sig et fuldt overblik over
virkningerne af mælkepakken på mælkesektoren i ugunstigt stillede regioner.
Kommissionen mindede om, at der er oprettet et observatorium for det europæiske mælkemarked,
som Kommissionens tjenestegrene på nuværende tidspunkt er i gang med at implementere med
henblik på at supplere redskaberne i mælkepakken og skabe mere åbenhed i sektoren. Observatoriet
overvåger dette specifikke marked. Det skal give de erhvervsdrivende kvantitative og kvalitative
redskaber, som de kan bruge til at øge deres kendskab til markedet og hjælpe dem med at træffe
erhvervsmæssige beslutninger.
10984/14
DA
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454105_0010.png
16. og 17. juni 2014
Under den efterfølgende drøftelse fastholdt medlemsstaterne deres forskellige synspunkter om
muligheden for yderligere foranstaltninger med henblik på en "blød" udfasning i kvoteordningens
sidste år. I betragtning af de nuværende gunstige markedsvilkår fandt visse delegationer det
nødvendigt at sikre en "blødere" udfasning i alle medlemsstaterne, især dem, som er i fare for at
overskride deres nationale mælkekvoter, ved at tilpasse fedtkorrektionskoefficienterne. En række
delegationer var dog imod denne anmodning og mente, at de regler, der blev fastsat i 2008 for
kvoteordningens ophør, bør anvendes strengt, så konkurrenceforvridning undgås i EU.
I betragtning heraf kunne der ikke vedtages nogen konklusioner om mejerisektoren, så det er op til
det kommende formandskab at afgøre, hvordan sagen skal håndteres fremover.
Gennemførelse af den nye fælles landbrugspolitik
Ministrene udvekslede synspunkter om, hvordan medlemsstaterne agter at gennemføre de vigtigste
elementer i den nye fælles landbrugspolitik på nationalt plan, navnlig med hensyn til direkte
betalinger (10476/14).
Lovgivningsrammen for den nye fælles landbrugspolitik blev vedtaget i slutningen af sidste år.
Efter en overgangsperiode i år vil de fleste foranstaltninger i teksten finde anvendelse i hele EU fra
den 1. januar 2015.
Senest den 1. august 2014 skal medlemsstaterne meddele Kommissionen deres afgørelser om en
række nøgleelementer i "forordningen om direkte betalinger" (forordning (EU) nr. 1307/2013), der
indgår i reformen af den fælles landbrugspolitik, navnlig hvad angår:
anvendelsen af de nationale bevillinger (f.eks. de dele, der er forbeholdt frivillig koblet
støtte, ordningen for unge landbrugere og områder, der er underlagt naturlige
begrænsninger, brugen af mekanismen til at undgå uudnyttede midler samt den forenklede
ordning for små landbrugere)
muligheden for at overføre midler mellem den fælles landbrugspolitiks to søjler (hvis en
sådan afgørelse ikke var meddelt den 31. december 2013)
nedsættelse af mængden af direkte betalinger over 150 000 EUR (dvs. muligheden for at
gå videre end minimumssatsen på 5 %)
oprettelse af grundbetalingsordningen (f.eks. anvendelse på nationalt eller regionalt niveau
og muligheden for at bevare eksisterende rettigheder)
10984/14
DA
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454105_0011.png
16. og 17. juni 2014
valget mellem at fortsætte med den generelle arealbetalingsordning (SAPS) eller skifte til
den nye grundbetalingsordning
den interne konvergens' tempo og takt (bevægelsen hen imod faste direkte betalinger på
nationalt eller regionalt niveau)
indførelse af omfordelingsbetaling
anvendelse af visse forgrønnelsesbestemmelser (f.eks. typer af miljømæssige
fokusområder, som finder anvendelse på deres område, anvendelse af vægtningsfaktorer og
muligheden for at bibeholde permanente græsarealer).
Det vigtigste fleksibilitetselement i den nye fælles landbrugspolitik er muligheden for at overføre
midler mellem den fælles landbrugspolitiks søjler. Visse medlemsstater tilkendegav, at de agter at
anvende denne mulighed. Nogle af dem vil flytte midler fra anden til første søjle, og andre vil flytte
midler i den modsatte retning.
Medlemsstaterne nævnte, at de fortsat afventer svar fra Kommissionen på en række spørgsmål
vedrørende gennemførelsen af "den grønne betaling".
Frugt- og grøntsagssektoren – Rådets konklusioner
Rådet vedtog
konklusioner
om Kommissionens rapport om gennemførelsen af bestemmelserne om
producentorganisationer, driftsfonde og driftsprogrammer i sektoren for frugt og grøntsager siden
2007-reformen.
Det nævnes i Kommissionens rapport (7312/14), at den frugt- og grøntsagsproduktion i EU, som
afsættes af producentorganisationer, har opnået en større andel af den samlede produktionsværdi
som følge af 2007-reformen. Den konstaterer imidlertid også, at organisationsgraden blandt
producenter fortsat er lav i visse medlemsstater, og at der er forskelle i organisationsgraden mellem
producenter i forskellige medlemsstater og i forskellige regioner. Rådet mener derfor, at
producentorganisationer, der arbejder efter bæredygtige driftsprogrammer i henhold til forordning
(EU) nr. 1308/2013, fortsat bør spille en central rolle i opfyldelsen af den fælles landbrugspolitiks
målsætninger for sektoren for frugt og grøntsager. Rådet opfordrer Kommissionen til at undersøge
og analysere de underliggende årsager og mulige forbedringer, så den fælles landbrugspolitiks mål i
denne sektor bedre kan nås, og efter en passende periode til gennemførelse af den nye forordning
eventuelt tage de fornødne initiativer.
10984/14
DA
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454105_0012.png
16. og 17. juni 2014
FISKERI
Forslag til forordning om landingsforpligtelsen
Ministrene gjorde status over forberedelserne til vedtagelse af Rådets holdning til et forslag til
forordning om landingsforpligtelsen (eller "omnibusforordningen") (18021/13).
Nogle medlemsstater gav udtryk for forskellige synspunkter om visse centrale uløste problemer,
herunder afskaffelse af bevarelsesmæssige mindstereferencestørrelser for de pelagiske arter i
Nordøstatlanten og indførelse af undtagelser for marine organismer, der ikke opfylder
mindstereferencestørrelserne, selv om disse medlemsstater generelt støtter formandskabets
kompromis, så arbejdet kan afsluttes inden årets udgang.
Kommissionen foreslog omnibusforordningen for at hjælpe med den kommende gennemførelse af
forbuddet mod udsmid som aftalt i forbindelse med reformen af den fælles fiskeripolitik. Dette
forslag udgør en midlertidig og meget tiltrængt løsning, som det er nødvendigt at vedtage inden
årets udgang. Det omfatter en række ændringer af flere forordninger om fastlæggelse af tekniske
foranstaltninger og kontrolbestemmelser for fiskerisektoren. Rådet forbereder sin holdning med
henblik på at indlede forhandlinger med Europa-Parlamentet i anden halvdel af dette år. Målet er at
vedtage forordningen inden udgangen af 2014.
Et af de centrale mål i reformen af den fælles fiskeripolitik er gradvis at bringe udsmid til ophør i
alle fiskerier i EU, ved at der indføres en landingsforpligtelse (artikel 15 i forordning (EU)
nr. 1380/2013
1
). En sådan forpligtelse har til formål at udnytte ressourcerne bedre og at indfri
offentlighedens forventning om, at salgbare fisk ikke længere vil blive smidt ud i havet igen.
Omfanget af udsmid er en vigtig grund til, at den fælles fiskeripolitik ikke er miljømæssigt
bæredygtig.
Europa-Parlamentet og Rådet er nået til enighed om gradvis indførelse af landingsforpligtelsen fra
den 1. januar 2015. For at landingsforpligtelsen kan gennemføres i praksis, er det nødvendigt at
ophæve eller ændre visse bestemmelser i de gældende forordninger om tekniske foranstaltninger og
forvaltnings- og kontrolforanstaltninger, der er i modstrid med landingsforpligtelsen, og som
forpligter fiskere til at smide fisk ud. Denne nye ramme kan imidlertid på ingen måde være indført
tidsnok til at gælde for den første gruppe fiskerier, der skal omfattes af landingsforpligtelsen. Der er
derfor behov for lovgivning for at fjerne alle retlige og praktiske hindringer for gennemførelsen i en
overgangsperiode, mens denne nye ramme udarbejdes.
1
EUT L 354 af 28.12.2013, s. 22.
10984/14
DA
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454105_0013.png
16. og 17. juni 2014
Hvad angår tekniske foranstaltninger er flere af bestemmelserne i de nuværende forordninger i
modstrid med landingsforpligtelsen og forpligter fiskerne til at smide fisk ud. Det betyder, at
mindstemålene for landede fisk, reglerne om fangstsammensætning og bestemmelserne om
bifangster skal ændres. EU's kontrolordning for at sikre overholdelse af reglerne i den fælles
fiskeripolitik skal også tilpasses til landingsforpligtelsen.
Eftersom landingsforpligtelsen kommer til at gælde for den første gruppe fiskerier i 2015, bør de
relevante bestemmelser i forordningerne om tekniske foranstaltninger og forvaltnings- og
kontrolforanstaltninger ændres ved denne forordning for at sikre, at de juridiske hindringer for
anvendelse af landingsforpligtelsen fjernes i tide.
Gennemførelse af den fælles fiskeripolitik: planer for udsmid
Kommissionen forelagde Rådet et dokument om situationen vedrørende medlemsstaternes
forberedelse af planer for udsmid. Dokumentet vedrører udarbejdelsen af de dermed forbundne
delegerede retsakter, som skal vedtages inden udgangen af 2014 (10217/14). På denne samling gav
ministrene udtryk for synspunkter om den nuværende forberedelse af planerne for udsmid for at
udveksle erfaringer om god praksis og oplysninger om de vigtigste spørgsmål og problemer
(10872/14).
Ministre fra de medlemsstater, som i øjeblikket er formand for regionale grupper, bifaldt
udarbejdelse af planer for udsmid, der vedtages på havområdeniveau (f.eks. Østersøområdet,
Nordsøen, Middelhavet og de sydvestlige farvande). I de fleste tilfælde skal disse planer sendes til
Kommissionen inden længe. De indeholder fælles henstillinger, som Kommissionen omsætter til
EU-lovgivning ved at vedtage en delegeret retsakt inden årets udgang. Mange delegationer
anerkendte merværdien ved det arbejde, der udføres på regionalt niveau, og som omhandler de
specifikke spørgsmål vedrørende fiskebestandene og inddrager de erhvervsdrivende. Visse
medlemsstater fremhævede imidlertid behovet for at indtage fælles tilgange til de forskellige
regionale henstillinger for at undgå uoverensstemmelser.
Delegationerne rejste også nogle centrale spørgsmål, som var opstået under udarbejdelsen af
planerne for udsmid. Det drejer sig bl.a. om:
behovet for at afgøre, om tekniske foranstaltninger kan medtages i regionale planer for
udsmid
nødvendigheden af at præcisere og harmonisere fortolkningen af
de minimis-reglen
i
grundforordningen
løsninger vedrørende håndtering af beskadigede fisk.
10984/14
DA
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454105_0014.png
16. og 17. juni 2014
Med den nye fælles fiskeripolitik omfattes alle fiskerier gradvis af landingsforpligtelsen (jf.
foregående punkt). Den 1. januar 2015 vil følgende fiskerier (i EU-farvande) være underlagt
landingsforpligtelsen: fiskeri efter små pelagiske arter, fiskeri efter store pelagiske arter,
industrifiskeri, laksefiskeri og fiskeri i Østersøen.
Den nye fælles fiskeripolitik omfatter en række bestemmelser, der skal lette gennemførelsen af
landingsforpligtelsen. De omfatter generelle fleksibilitetsbestemmelser, som medlemsstaterne kan
anvende i forbindelse med den årlige forvaltning af deres nationale kvoter. Desuden omfatter den
nye fælles fiskeripolitik specifikke fleksibilitetsværktøjer som led i flerårige planer eller, hvis
sådanne ikke findes, såkaldte planer for udsmid (planernes gyldighed er begrænset til tre år).
Fleksibilitetsværtøjerne er følgende:
undtagelser for arter, der har høje overlevelsesrater, når de genudsættes
de minimis-undtagelser
på visse betingelser for op til 5 % af de samlede årlige fangster
(med mulighed for en højere procentsats i de første fire år).
Eventuelt
Angivelse af køds oprindelsesland
Kommissionen orienterede Rådet om Europa-Parlamentets beslutning af 6. februar 2014 om
Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) nr. 1337/2013
1
om gennemførelsesbestemmelser
til forordning (EU) nr. 1169/2011
2
hvad angår angivelse af oprindelsesland eller herkomststed for
fersk, kølet eller frosset svine-, fåre- og gedekød samt fjerkræ (10857/14). Den forklarede desuden,
hvorfor dens gennemførelsesforordning var det bedst mulige resultat.
En række medlemsstater støttede Kommissionen. De var uenige med Europa-Parlamentets
beslutning og nævnte, at det vil være yderst vanskeligt og meget omkostningskrævende, hvis regler
svarende til dem, som gælder for oksekød, skal anvendes på svine-, fåre- og gedekød samt fjerkræ.
1
2
Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) nr. 1337/2013 af 13. december 2013 om
gennemførelsesbestemmelser til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU)
nr. 1169/2011 hvad angår angivelse af oprindelsesland eller herkomststed for fersk, kølet
eller frosset svine-, fåre- og gedekød samt fjerkræ.
EUT L 304 af 22.11.2011, s. 18.
10984/14
DA
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454105_0015.png
16. og 17. juni 2014
Da forordning (EU) nr. 1169/2011 om mærkning af fødevarer blev drøftet i 2010, var der enighed
om, at obligatorisk angivelse af oprindelsesland eller herkomststed for uforarbejdet svine-, fåre- og
gedekød samt fjerkræ ville kræve yderligere konsekvensanalyser. Efter disse analyser skulle
Kommissionen yderligere overveje mulighederne med hensyn til angivelse af disse fødevarers
oprindelse, navnlig dyrenes føde-, opdræts- og slagtested. I den forbindelse gav forordning (EU)
nr. 1169/2011 Kommissionen mandat til at vedtage de fornødne regler ved gennemførelsesretsakter.
På dette grundlag vedtog Kommissionen gennemførelsesforordning (EU) nr. 1337/2013, som
fastsætter, at det er obligatorisk at angive den medlemsstat eller det tredjeland, hvor dyrene er
opdrættet eller slagtet.
I en beslutning vedtaget den 6. februar 2014 gjorde Europa-Parlamentet gældende, at
Kommissionen havde overskredet de gennemførelsesbeføjelser, som den var blevet tillagt i henhold
til forordning (EU) nr. 1169/2011, og opfordrede Kommissionen til at udarbejde en ny forordning.
Denne forordning skulle anvende nøjagtig de samme regler på de pågældende fødevarer som dem,
der gælder for oksekød: angivelse af føde-, opdræts- og slagtested, og som udelukker enhver
undtagelse for hakket kød og afpuds.
Stormes konsekvenser for skove
På anmodning af den slovakiske delegation gjorde Rådet status over den vanskelige situation, som
skovsektoren står i som følge af de storme, der ramte dette land i midten af maj i år (10765/14).
Den 14.-15. maj 2014 var der meget kraftig regn og vind i hele Slovakiet. Jord og trækroner mættet
med regnvand sammen med høje vindhastigheder forårsagede omfattende skader på træer og
ødelæggelse af skovbestande i store dele af landet.
Kommissionen erkendte, at Slovakiet kunne søge om finansiel bistand fra EU's Solidaritetsfond og
påpegede, at der findes andre muligheder. Det drejer sig bl.a. om specifikke foranstaltninger i
programmer til udvikling af landdistrikter eller bistand i form af statsstøtte til skovbeskyttelse.
10984/14
DA
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454105_0016.png
16. og 17. juni 2014
Konference om videnskabelig støtte til landbrug
Formandskabet forelagde ministrene de vigtigste resultater af konferencen på højt niveau
"Videnskabelig støtte til landbrug: konkurrenceevne, kvalitet og bæredygtighed", som blev afholdt
den 23. april 2014 i Athen (10874/14).
I fremtiden vil det være nødvendigt at øge landbrugsproduktiviteten for at sikre fødevaresikkerhed
for den voksende befolkning. Biomasseproduktionen skal øges for at producere energi og
industriprodukter. Begge udfordringer skal tackles i betragtning af under hensyntagen til
usikkerheden og indvirkningen som følge af klimaændringerne og den generelle accept af, at
udvidelse af landbruget skal ske gennem en tilgang, som tager højde for beskyttelsen for vores miljø
og naturressourcer.
Konferencen blev arrangeret i fællesskab af det græske formandskab og Kommissionens Fælles
Forskningscenter (JRC). Formålet var at anspore til debat og forbedre den videnskabsbaserede
forståelse af disse udfordringer.
Emissionslofter for visse luftforurenende stoffer
Den ungarske delegation støttet af Belgien, Estland, Kroatien, Slovakiet og Letland anmodede
Kommissionen om regelmæssigt at aflægge rapport til Rådet for Landbrug og Fiskeri om "pakken
om en politik for ren luft" og om de nationale emissionslofter for visse luftforurenende stoffer
("NEC-direktivet") (10633/14). Den første rapport om dette spørgsmål blev forelagt på samlingen i
Rådet (landbrug) i december 2013.
Mange delegationer ud over dem, som oprindelig støttede den ungarske anmodning, var enige i, at
Rådet for Landbrug og Fiskeri bør holdes regelmæssigt orienteret om denne sag, som behandles i
Miljørådet, i betragtning af dette forslags mulige indvirkning på landbruget.
Kommissionen forelagde pakken om en politik for ren luft i december 2013. I henhold til forslaget
vil der blive fastsat nye nationale emissionsreduktionsforpligtelser fra 2020 og 2030 for
svovldioxid, nitrogenoxid, flygtige organiske forbindelser, der ikke er metan, fine partikler (PM
2,5) af ammoniak samt metan. Emissionsreduktionsforpligtelserne i ovennævnte forslag er navnlig
relevante for landbrugssektoren. Det gælder især med hensyn til reduktionen af ammoniak og
metan, eftersom emissionslofterne vil have betydelig indvirkning på EU's landbrug som helhed.
10984/14
DA
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454105_0017.png
16. og 17. juni 2014
Dyre- og plantesundhed, frømarkedet og kontrol
Formandskabet forelagde Rådet sin situationsrapport om forslagene i pakken vedrørende dyre- og
plantesundhed og kontrol (10629/14) og satte særligt fokus på forslaget om
planteformeringsmateriale (10618/14).
Hvad angår forslaget om plantesundhed havde delegationerne navnlig forskellige synspunkter om
tilgangen til import af potentielt inficerede planter. Flere delegationer støttede Kommissionens
forslag, som fremmer et "åbent" system og en negativliste (dvs. at alle planter/planteprodukter, som
ikke findes på listen, kan importeres frit). En række medlemsstater ville gerne ændre strategien og
gik ind for et "lukket" system og en positivliste (kun planter/planteprodukter på listen kan
importeres frit).
Forslaget om EU's ordning for planteformeringsmateriale blev forkastet af Europa-Parlamentet ved
førstebehandlingen den 11. marts 2014. På baggrund heraf indhentede formandskabet
medlemsstaternes synspunkter om et muligt revideret forslag fra Kommissionen med en ny struktur
for forordningen. Mange delegationer støttede formandskabets kurs. Desuden nævnte nogle
medlemsstater, at denne forordning bør lempe reglerne eller fastsætte visse undtagelser for
formeringsmateriale til skovbrug eller ikkeerhvervsdrivende for at forenkle proceduren.
Denne pakke af foranstaltninger sigter på at styrke håndhævelsen af sundheds- og
sikkerhedsstandarderne for hele fødevarekæden. Pakken indeholder forslag til forordning med
henblik på:
revision af de reguleringsmæssige rammer for
plantesundhed
sikring af
planteformeringsmateriales
sundhed, identitet og kvalitet
forenkling af lovgivningen om
dyresundhed
revision og præcisering af reglerne om
officielle kontrolforanstaltninger
i fødevarekæden
forvaltning af udgifter gennem en
fælles finansiel ramme for fødevarer og foder,
som
moderniserer de eksisterende finansielle bestemmelser.
Rådet har allerede vedtaget (den 8. maj 2014) en af forordningerne i denne pakke, som fastlægger
bestemmelser om forvaltning af udgifterne til de foreslåede foranstaltninger, efter enighed med
Europa-Parlamentet ved førstebehandlingen (PE-CONS
24/14).
Arbejdet med denne pakke i Rådet begyndte i juni sidste år.
10984/14
DA
17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454105_0018.png
16. og 17. juni 2014
Anvendelse af antimikrobielle stoffer i husdyrbrug
Den svenske og den danske delegation anmodede Kommissionen om at aflægge rapport om
gennemførelsen af de forskellige tiltag i Kommissionens handlingsplan til bekæmpelse af
spredningen af antibiotikaresistens (10828/14).
Flere delegationer støttede anmodningen og redegjorde for de skridt, der allerede var taget på deres
område. Kommissionen anførte i denne forbindelse, at den inden udgangen af året vil forelægge en
fremskridtsrapport om handlingsplanens gennemførelse. Desuden vil Kommissionen inden længe
fremsætte forslag til en revision af lovgivningen om veterinærlægemidler og medicineret foder. Der
er også planlagt retningslinjer for anvendelse af veterinære antimikrobielle stoffer.
Anvendelsen af antimikrobielle stoffer, der er afgørende for behandling af infektioner hos
mennesker og dyr, er alvorligt truet af, at der udvikles og spredes bakteriestammer, som er
resistente over for de mest almindelige antibiotika.
Både Rådet og Europa-Parlamentet har erkendt problemet, og Kommissionen har taget flere vigtige
skridt, både inden for humanmedicin og husdyrbrug. Den har eksempelvis styrket
kontrollovgivningen, fremsat henstillinger om brug og rapportering af antibiotika og investeret i
forskning i nye lægemidler. Selv om de hidtidige tiltag går i den rigtige retning, har de ikke kunnet
dæmme op for den voksende trussel i forbindelse med antibiotikaresistens. Kommissionen
iværksatte derfor i efteråret 2011 en femårig handlingsplan med 12 specifikke tiltag, der skal
dæmme op for fremkomst og spredning af antibiotikaresistens.
Forvaltning af lodde – status
Den danske delegation orienterede Rådet om behovet for en hurtig fastlæggelse af den samlede
tillade fangstmængde (TAC) for lodde i 2014.
Spørgsmålet er af særlig betydning for Danmark, der er den største interessent inden for
loddefiskeri. Som følge af denne arts korte levetid begynder fangstperioden for lodde normalt den
20. juni. Den videnskabelige rådgivning vedrørende denne bestand gøres generelt tilgængelig,
umiddelbart inden fangstperioden begynder, men forvaltningen af denne fiskebestand er delt
mellem EU, Grønland og Island. I år blev den videnskabelige rådgivning for 2014 offentliggjort den
7. maj. De grønlandske myndigheders tilbud til EU vedrørende lodde er afgivet for nylig. Det vil
gøre det muligt at udarbejde og vedtage en specifik afgørelse om dette spørgsmål.
10984/14
DA
18
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454105_0019.png
16. og 17. juni 2014
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
LANDBRUG
Handel med økologiske produkter – forhandlinger om aftaler mellem EU og tredjelande
Rådet vedtog en afgørelse om bemyndigelse til at indlede forhandlinger om aftaler mellem Den
Europæiske Union og tredjelande om handel med økologiske produkter. Dette bør fremover skabe
bedre balance i disse forhandlinger, som i øjeblikket bygger på en ordning med ensidig ækvivalens.
Den nuværende ordning fører til, at EU anerkender standarder i tredjelande for økologiske
produkter som ækvivalente med sine egne uden gensidighed for økologiske EU-produkter, der
eksporteres til de pågældende lande.
Den igangværende revision af den retlige ramme i den økologiske produktionssektor har afsløret
mangler i den nuværende anerkendelsesordning for tredjelande med henblik på ækvivalens.
Rådet opfordrede i sine konklusioner om økologisk landbrug fra 3237. samling i Rådet (landbrug og
fiskeri) Kommissionen til at forbedre de nuværende mekanismer, der skal lette international handel
med økologiske produkter og kræve gensidighed og gennemsigtighed i alle handelsaftaler.
Kommissionen og medlemsstaterne blev opfordret til at sikre, at importproceduren er solid og ikke
stiller EU-virksomheder ufordelagtigt.
Kommissionen har iværksat forordning (EU) nr. 442/2014, der gælder midlertidigt indtil den 1. juli
2014 for så vidt angår anmodninger om optagelse på listen over tredjelande, som er anerkendte med
henblik på ækvivalens i forbindelse med import af økologiske produkter. Den afgørelse, der blev
vedtaget i dag, vil sikre kontinuitet og gøre det muligt for Kommissionen at forhandle aftaler
mellem EU og tredjelande efter nævnte dato.
UDENRIGSANLIGGENDER
Associeringsaftale med Georgien og med Republikken Moldova
Rådet godkendte undertegnelse og indgåelse af associeringsaftalen mellem EU og Georgien samt
mellem EU og Republikken Moldova. Det godkendte også midlertidig anvendelse af de to
associeringsaftaler. Yderligere oplysninger findes i
pressemeddelelsen.
10984/14
DA
19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
16. og 17. juni 2014
EU's finansielle støtte til Den Palæstinensiske Myndighed
Rådet vedtog følgende konklusioner om Den Europæiske Revisionsrets beretning om Den
Europæiske Unions direkte finansielle støtte til Den Palæstinensiske Myndighed:
"1.
Rådet glæder sig over Revisionsrettens beretning nr. 14/2013 (offentliggjort den
11. december 2013) om EU's direkte finansielle støtte til Den Palæstinensiske Myndighed
(PA) gennem PEGASE-mekanismen, som det grundigt har gennemgået.
Rådet glæder sig navnlig over Rettens konklusion om, at det er lykkedes Kommissionen og
EU-Udenrigstjenesten at yde direkte finansiel støtte trods de vanskelige omstændigheder,
at de indførte finansielle procedurer er robuste, og at der ikke er bevis for korruption,
dårlig forvaltning eller omdirigering af midler.
Rådet var enigt om, at PEGASE, i overensstemmelse med EU's målsætninger for så vidt
angår fredsprocessen i Mellemøsten, har opfyldt målet om konkret at bidrage til
forberedelsen af en tostatsløsning. Rådet noterer sig endvidere Rettens konklusion om, at
nogle aspekter af PEGASE-mekanismen skal revideres med henblik på at sikre dens
bæredygtighed. Specifikke risikoanalyser ud over kriterierne for støtteberettigelse kunne i
øvrigt overvejes.
I lyset af Rettens bemærkninger understregede Rådet betydningen af at anerkende de
komplekse og vanskelige politiske omstændigheder, der præger EU's samarbejde med PA.
Det omfatter bl.a. den israelske besættelse, det faktum, at PA endnu ikke har beføjelser
som en statslig regering, og det faktum, at en del af det besatte palæstinensiske område,
Gazastriben, styres af myndigheder, med hvilke EU ikke har politiske forbindelser.
Rådet noterer sig Rettens anbefalinger. Rådet anerkender, at de fleste af Rettens
anbefalinger allerede er ved at blive gennemført. Rådet bemærker, at både EU-
Udenrigstjenesten og Kommissionens tjenestegrene allerede reviderer PEGASE-
mekanismen regelmæssigt, idet der tages hensyn til forandringerne i området. Rådet
noterer sig desuden, at Kommissionen allerede har taget de nødvendige skridt til at
nedbringe PEGASE's administrationsomkostninger, herunder brug af konkurrencebaserede
udbud. Rådet glæder sig endvidere over anbefalingerne om, at PEGASE-mekanismen skal
knyttes tættere til den handlingsplan, der under den europæiske naboskabspolitik blev
vedtaget i 2013 mellem EU og PA.
2.
3.
4.
5.
10984/14
DA
20
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
16. og 17. juni 2014
6.
Hvad angår spørgsmålet om offentlige ansatte i Gaza, som ikke kan arbejde pga. den
politiske situation, understregede Rådet den politiske betydning af fortsat at støtte PA's
beslutning om at aflønne sine arbejdstagere i Gazastriben, hvilket er et centralt element i
opretholdelsen af PA's tilstedeværelse i Gaza og enheden i en fremtidig palæstinensisk stat.
Rådet noterede sig, at EU-Udenrigstjenesten og Kommissionens tjenestegrene er blevet
enige om at indlede drøftelser med PA med henblik på at finde en løsning, der tager
hensyn til Rettens bemærkninger og samtidig gør det muligt for PA fortsat at støtte
arbejdstagerne i Gaza. Rådet understregede, at der skal gennemføres reformer, hvor det er
muligt. Rådet anerkendte, at det er vigtigt nøje at vurdere de politiske følgevirkninger af
eventuelle ændringer i den nuværende praksis.
Hvad angår betingelserne angår bemærker Rådet, at det er vigtigt, at der indføres
resultatindikatorer på de af Retten foreslåede områder, idet der mindes om, at meget af det,
der kræves for at opfylde disse indikatorer, helt eller delvist ligger uden for PA's kontrol.
Rådet er således enigt med EU-Udenrigstjenesten og Kommissionens tjenestegrene i, at der
skal tages højde for de særlige og vanskelige omstændigheder, under hvilke programmet
gennemføres. Rådet noterer sig ligeledes, at Kommissionen allerede i overensstemmelse
med en af Rettens anbefalinger er begyndt at yde omfattende støtte til PA med henblik på
en reform af den offentlige forvaltning. I den forbindelse opfordrer Rådet PA til at
fremskynde reformer i den offentlige forvaltning, at fortsætte reformer i forvaltningen af
de offentlige finanser og til yderligere dialog med EU og andre donorer i de relevante
arbejdsgrupper, der er involveret i denne sektor.
Rådet erkender endvidere, at Kommissionen og EU-Udenrigstjenesten aktivt har tilstræbt
at sikre israelsk samarbejde i forbindelse med gennemførelsen af EU's direkte finansielle
støtte til PA og opfordrer de israelske myndigheder til at træffe foranstaltninger, der vil
gøre EU’s finansielle bistand mere effektiv."
7.
8.
Foranstaltninger mod personelminer
Rådet vedtog følgende konklusioner om tredje gennemgangskonference om konventionen om
forbud mod brug, oplagring, produktion og overførsel af personelminer samt om deres destruktion
(Ottawakonventionen):
"1.
Rådet erklærer, at EU er forenet om at forfølge målene i konventionen om forbud mod
personelminer, idet alle 28 EU-medlemsstater nu er statslige parter i konventionen, og at
EU og dets medlemsstater har en lang tradition for at støtte minerydning og destruktion af
oplagrede personelminer samt yde bistand til ofre for personelminer.
10984/14
DA
21
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
16. og 17. juni 2014
2.
Rådet hilser den kommende tredje gennemgangskonference om konventionen om forbud
mod personelminer, som vil finde sted den 23.-27. juni 2014 i Maputo, Mozambique,
velkommen. Rådet håber, at denne konference vil blive vellykket og vil genbekræfte vores
fælles engagement om at bringe lidelserne som følge af brug af personelminer til ophør i
hele verden.
Rådet erklærer, at de statslige parter i konventionen har forpligtet sig til aldrig under nogen
omstændigheder at bruge personelminer. I denne forbindelse opfordrer EU alle statslige og
ikkestatslige aktører til at afstå fra brug af personelminer.
Rådet er af den opfattelse, at den tredje gennemgangskonference er en mulighed for at enes
om specifikke planer samt et realistisk sæt foranstaltninger for at sikre yderligere
fremskridt i næste fase af gennemførelsen af konventionens bestemmelser og
målsætninger. Der bør i denne forbindelse tages hensyn til konventionens resultater og de
nye udfordringer.
Rådet gentager Den Europæiske Unions uforbeholdne støtte til de statslige parters
fuldstændige og effektive gennemførelse af konventionen samt dens forpligtelse til at
fremme universalisering af konventionen og sørge for ressourcer til finansiering af
minerydning og specifik og varig hjælp til ofrene for personelminer, deres familier og
lokalsamfund. I denne forbindelse henviser det til Rådets afgørelse 2012/700/FUSP
vedtaget den 13. november 2012 til støtte for gennemførelsen af
Cartagenahandlingsplanen.
EU og dets medlemsstater har bidraget med mere end 500 mio. EUR siden den sidste
gennemgangskonference i Cartagena, Colombia. Det svarer til mere end en tredjedel af
verdens økonomiske bistand til minerydning og gør dermed EU og dets medlemsstater til
den førende donor på dette område. EU's støtte har været afgørende for at vende vanskelige
situationer i flere lande. Rådet påpeger, at EU-institutionerne for eksempel i Afghanistan
har anvendt 89 mio. EUR i de seneste ti år. Dette er ud over midlerne fra enkeltstående
medlemsstater og andre medlemmer af det internationale samfund. Midlerne har bidraget
til at rydde 78 % af Afghanistans minefelter og opbygge Afghanistans regerings kapacitet
til at håndtere de ødelæggende virkninger af personelminer.
Rådet understreger de stærke forbindelser med konventionen om rettigheder for personer
med handicap, som giver en bredere ramme til på omfattende vis at tackle behovene hos
overlevende ofre for personelminer, garantere deres politiske, sociale og økonomiske
rettigheder og sikre respekten for deres naturlige værdighed.
3.
4.
5.
6.
7.
10984/14
DA
22
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454105_0023.png
16. og 17. juni 2014
8.
Rådet tilskynder alle statslige parter til at fortsætte arbejdet i en god samarbejdsånd under
den tredje gennemgangskonference og tage hensyn til konventionens målsætning om
endegyldigt at bringe lidelserne og dødsfaldene som følge af personelminer til ophør.
Gennemførelsen af Maputohandlingsplanen, der skal vedtages på den tredje
gennemgangskonference, vil afhænge af effektiviteten i konventionens arbejdsstrukturer
samt af de statslige parters åbenhed, rapportering og engagement. EU og dets
medlemsstater vil sikre, at disse strukturer er velfungerende. Deres resultater afhænger af
medlemmernes vilje og effektivitet. Af hensyn til effektiviteten vil omkostningerne til de
forskellige møder i forbindelse med gennemførelsen af konventionen skulle optimeres, og
tidsplanen herfor rationaliseres.
Rådet bekræfter på ny EU's vilje til fortsat at støtte de statslige parter med gennemførelsen
af konventionen. Målet er, at alle parter kan arbejde effektivt for at nå konventionens
målsætninger. Dette bør gøres på en måde, der styrker konventionens historiske
partnerskabs- og samarbejdskultur mellem de statslige parter, De Forenede Nationer, andre
relevante internationale organisationer eller institutioner, regionale organisationer, Den
Internationale Røde Kors Komité og relevante ikkestatslige organisationer. Den
Europæiske Union vil fortsat støtte bestræbelserne hen imod fuld universalisering af
konventionen og vil samtidig tilskynde til, at ikkestatslige parter tilslutter sig enkeltstående
normer i konventionen. Den Europæiske Union vil fortsat samarbejde med og, når det er
muligt, yde bistand til de statslige parter, der har størst behov for støtte til at opfylde deres
forpligtelser under konventionen, og til de ikkestatslige parter, som i væsentlig grad støtter
minerydning. Dette vil ske i samordning med andre donorer og i tæt samarbejde med de
berørte lande."
9.
ØKONOMISKE OG FINANSIELLE ANLIGGENDER
Ekstern revisor for Central Bank of Malta
Rådet vedtog en afgørelse om godkendelse af udnævnelsen af PricewaterhouseCoopers til ekstern
revisor for Central Bank of Malta for regnskabsårene 2014-2018.
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER
Europol – Montenegro
Rådet godkendte udkastet til aftale om operationelt og strategisk samarbejde mellem Montenegro
og Den Europæiske Politienhed (9090/14), så Europol kan indgå denne aftale.
10984/14
DA
23
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454105_0024.png
16. og 17. juni 2014
FØDEVARELOVGIVNING
Medlemmer af Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritets bestyrelse
Rådet vedtog en afgørelse om udnævnelse af følgende syv personer til medlem af Den Europæiske
Fødevaresikkerhedsautoritets bestyrelse for perioden fra den 1. juli 2014 til den 30. juni 2018
(9323/14):
Stella CANNA MICHAELIDOU
Iňaki EGUILEOR
Jan MOUSING
Raymond O'ROURKE
András SZÉKÁCS
Robert VAN GORCOM
Pieter VANTHEMSCHE.
Raymond O'Rourke har baggrund i organisationer, som repræsenterer forbrugere, mens Jan
Mousing og Pieter Vanthemsche har baggrund i organisationer, som repræsenterer andre interesser i
fødevarekæden. Alle tre er allerede medlem af Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritets
bestyrelse.
Forordning (EF) nr. 178/2002 om oprettelse af Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet
fastsætter, at dens bestyrelse består af 14 medlemmer, hvoraf fire skal have baggrund i
organisationer, der repræsenterer forbrugere og andre interesser i fødevarekæden. Mandatperioden
udløber den 30. juni for syv medlemmer. Tre af disse har baggrund i organisationer, der
repræsenterer forbrugere og andre interesser i fødevarekæden.
10984/14
DA
24
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454105_0025.png
16. og 17. juni 2014
TRANSPORT
SESAR-fællesforetagendet
Rådet vedtog en forordning, som forlænger varigheden af SESAR-fællesforetagendet indtil den 31.
december 2024 (9391/14, erklæring:
9452/14).
SESAR-fællesforetagendet er et offentlig-privat
partnerskab, der styrer udviklingen af projektet vedrørende forskning i lufttrafikstyring i det fælles
europæiske luftrum (SESAR), der sigter mod at modernisere lufttrafikstyringen i Europa.
Yderligere oplysninger findes i pressemeddelelse
11009/14.
Fællesforetagendet Shift2Rail
Rådet vedtog en forordning om oprettelse af et offentlig-privat partnerskab benævnt
fællesforetagendet Shift2Rail (9018/14
+
9018/14 COR 1,
erklæring
10357/14 ADD 1).
Den nye
enhed vil forvalte et arbejdsprogram for forskning og innovation for at støtte udviklingen af bedre
jernbanetjenester i Europa.
Yderligere oplysninger findes i pressemeddelelse
10991/14.
NUKLEAR ENERGI
Associeringsaftale med Georgien
Rådet godkendte Kommissionens indgåelse på Det Europæiske Atomenergifællesskabs vegne af
associeringsaftalen mellem Den Europæiske Union, Det Europæiske Atomenergifællesskab og
deres medlemsstater på den ene side og Georgien på den anden side (8440/14).
Da associeringsaftalen mellem EU og Georgien også omfatter anliggender, der hører under Det
Europæiske Atomenergifællesskabs kompetence, bør aftalen indgås på Det Europæiske
Atomenergifællesskabs vegne for så vidt angår anliggender, der hører under Euratomtraktaten.
10984/14
DA
25
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454105_0026.png
16. og 17. juni 2014
Associeringsaftale med Moldova
Rådet godkendte Kommissionens indgåelse på Det Europæiske Atomenergifællesskabs vegne af
associeringsaftalen mellem Den Europæiske Union, Det Europæiske Atomenergifællesskab og
deres medlemsstater på den ene side og Moldova på den anden side (8442/14).
Da associeringsaftalen mellem EU og Moldova også omfatter anliggender, der hører under Det
Europæiske Atomenergifællesskabs kompetence, bør aftalen indgås på Det Europæiske
Atomenergifællesskabs vegne for så vidt angår anliggender, der hører under Euratomtraktaten.
10984/14
DA
26